quote:Het conventionele uiterlijk van de vorige Volvo S80 werd beloond met een positie in de top drie van z’n klasse. Maar sinds 2004 moet de Zweed ‘De Grote Duitse Drie’ voor zich dulden. Met de kakelverse S80 wil Volvo terrein terugwinnen.
Wat direct opvalt, is dat het uiterlijk van de frisse S80 veel uitgebalanceerder is dan dat van de vorige editie. De neus oogt eleganter met z’n kleinere koplampen,
waarin nu de knipperlichten zijn opgenomen.
De ingevallen flanken, die de grote Volvo vanuit bepaalde hoeken altijd wat iel deden lijken, zijn verdwenen. De S80 heeft bollere flanken en een hogere schouderlijn. Alle veranderingen zijn subtiel genoeg om de S80 een S80 te laten blijven, maar voldoende ingrijpend om het model een frisse, dynamische uitstraling te geven. Maar pas als je ze naast elkaar parkeert, wordt duidelijk dat de huidige S80 echt een nieuwe auto is. Hij oogt kleiner dan z’n voorganger, maar is toch groter. Bovendien is de wielbasis met vijf centimeter toegenomen.
Die ruimte tussen de voor- en achteras komt vooral ten goede aan de achter-passagiers. De bewegingsvrijheid voor hoofd en onderste ledematen houdt echter nog altijd niet over. De gebruikte materialen in het interieur zijn mooi; de cabine straalt een ingetogen luxe uit. Vloeiende lijnen en afgeronde vormen spelen een hoofdrol in het design. Het dashboard is daar een fraai voorbeeld van. Het ziet er rustig en overzichtelijk uit, omdat overbodige poespas ontbreekt. Volvo heeft de zwevende middenconsole overgenomen uit de S40/V50-reeks. Het audiosysteem en de klimaatregeling laten zich eenvoudig bedienen.
Het zitmeubilair oogt uitnodigend, de voorstoelen zijn groot en breed, maar verlenen toch voldoende steun dankzij de geprononceerde wangen. De zit achter het stuur is lekker diep in te stellen en het stuurwiel kan dichtbij worden gebracht. Je kunt aan boord van de S80 ’n bijna ideale zitpositie bereiken. Jammer is dat je je stoel nog handmatig moet verstellen.
Typerende turbinehuil
De Volvo heeft de 2,4-liter D5-motor, een vijfcilinder die 185 pk levert. De eerste generatie die 163 pk leverde, zit nog altijd in het gamma onder een andere naam: 2.4D. De huidige D5 ontwikkelt een hoger vermogen en meer trekkracht dankzij aanpassingen aan het motor-management en een nieuwe turbo. De Zweedse diesel schopt het tot een maximumkoppel van 400 Nm bij 2.000 tpm – wat laat voor ’n zelfontbrander, dus je moet enigszins aandringen om deze motor z’n spieren te laten ballen. Dan geeft ie z’n typerende turbinehuil ten beste. Dieselmotoren klinken zelden inspirerend, maar de D5 mag zeker gehoord worden, dus rampzalig is het niet dat geluiden uit het motor-compartiment doordringen in het interieur.
De besturing werkt aangenaam exact, zonder messcherp te zijn, overigens. Lang blijft de Volvo neutraal, maar als je aandringt, neigt hij naar veilig onderstuur. Wie nog meer sportiviteit van z’n S80 verlangt, kan opteren voor een actief onderstel
met schokdemping die continu wordt aangepast.
De Geartronic zestrapsautomaat schakelt soepel. Het duurt echter even voordat de S80 zich in beweging zet. Nadat je het gaspedaal in het tapijt hebt getrapt, blijft de grote sprong voorwaarts lang uit, terwijl in het vooronder de dieselmotor wel ligt te loeien. Maar als de Zweedse diesel eenmaal onder stoom is, valt hij nauwelijks meer te houden.
quote:Lengte/breedte/hoogte 4851 mm/ 1893 mm/ 1492 mm
Wielbasis 2835 m
Gewicht 1557 kg
Laadvermogen 643 kg
Aanhangermassa geremd/ongeremd 2000 kg/ 750 kg
Kofferruimte 480 l
Tankinhoud 70 l
quote:![]()
Op dinsdag 21 september 2010 18:39 schreef Anne het volgende:
Ik reed gisteren wel even door een tunnel. En toen ik eruit kwam, kwam ik.
quote:
quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
sex en Lada in één zin![]()
*mompelt iets over anticonceptieOp woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn nivaOp woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten
quote:@2cv:
Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:
Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:19 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Je hebt nog gelijk ookm'n rechter tiet is verrekt
vorige deeltjes, statistieken, wie post er het meest enz enzquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:09 schreef Anne het volgende:
[..]
Nou en. Niemand komt zomaar aan mijn boobjens.
Ik zal vragen of SD zich deze week volpropt met chocolade. Zal vast wel invloed hebben, niet?quote:
Doorposten dan.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:13 schreef Alexxxxx het volgende:
ik vind deel 1558 nu al beter dan deze
HAHAHAHAHAHA IK KOM NIET MEER BIJ HAHAHAHAquote:Op maandag 14 februari 2011 20:13 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik zal vragen of SD zich deze week volpropt met chocolade. Zal vast wel invloed hebben, niet?.
ik zal deel 1558 vast aanmaken want ik zit al op pagina 13quote:Op maandag 14 februari 2011 20:13 schreef Alexxxxx het volgende:
ik vind deel 1558 nu al beter dan deze
je klinkt als een chauffeur in opleidingquote:Op maandag 14 februari 2011 20:16 schreef densmee het volgende:
[..]
ik zal deel 1558 vast aanmaken want ik zit al op pagina 13
Daar komen wel tetten en kutten in voor.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:15 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
nee, ik kijk 'komt een vrouw bij de dokter'
Ja, ik heb nu net een leuke naaktscene van Anna Drijver in beeld, beter dan carice van Houte. En haar latex catsuit sprak me ook wel aanquote:Op maandag 14 februari 2011 20:21 schreef Anne het volgende:
[..]
Daar komen wel tetten en kutten in voor.
de scene waar ze voor word gesteld, carnavalquote:Op maandag 14 februari 2011 20:32 schreef Anne het volgende:
Latex catsuit? Dat kan ik mij niet meer herinneren![]()
.
is dat een date ??quote:Op maandag 14 februari 2011 21:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
dat zegt dangel morgen om 9:34 ook.
quote:Op maandag 14 februari 2011 21:57 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ben jij nu ook al een "zal ik je sokken eens uit trekken" - chauffuer geworden?
[Centraal] Vrachtwagenchauffeurstopic *deel 17*; The early birdquote:Op maandag 14 februari 2011 23:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Heuj!
Leg die incrowd grappen eens uit
quote:Op maandag 14 februari 2011 23:06 schreef Anne het volgende:
[..]
[Centraal] Vrachtwagenchauffeurstopic *deel 17*; The early bird
Nachtdienst ??quote:
Beetje doorgaan dan blijf je warm, en op zijn tijd een dampende bak koffie dan kom het goed; de meter staat ruim boven nul dus het kan ergerquote:
goedemorgen en trusten voor Poekiewoekiequote:
quote:(i) Top 20 in de PTA SC-reeks op 14-02-2011 (i)
Plaats / aantal berichten / gebruiker
01. 024 Anne
02. 019 Alexxxxx
03. 015 Barcaconia
04. 012 Sounddragon
05. 011 Alfisti
06. 005 lipje
07. 004 BaraCuda
08. 004 Dr_Flash
09. 003 daNpy
10. 003 Dingest
11. 002 Paladijn
12. 001 Duvel
13. 001 BroesWillems
14. 001 bietelboer
15. 001 densmee
16. 001 Dangel
Reeks-statistieken!
Ik zat ergens half december al een nacht buiten, toen was het min nog wat en dat was inderdaad minder aangenaam. Komende nacht het kacheltje even aan.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 02:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Beetje doorgaan dan blijf je warm, en op zijn tijd een dampende bak koffie dan kom het goed; de meter staat ruim boven nul dus het kan erger![]()
Ik heb net de elektrische deken aangezet![]()
Ja, ik kan niet zo goed slapen overdag. Probeer vanmiddag nog wel even.quote:
En licht, ik weet niet, kan het gewoon niet. Wel irritant, want vannacht mag ik weer werken dus dan moet ik wel wat slaap hebben gepakt.quote:
Wat zit je buiten uit te spoken dan? Als ik het zo lees gebeurt dat niet vaak?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:42 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik zat ergens half december al een nacht buiten, toen was het min nog wat en dat was inderdaad minder aangenaam. Komende nacht het kacheltje even aan.
Lang leve van die schuimrubber oordoppen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:53 schreef Anne het volgende:
Ah, daar heb ik rolluiken voor. Toch wel fijn.. als ze geen herrie maken tenminste.
Je behoefte om te slapen wordt geregeld door je circadiane ritme (zeg maar je dagelijkse biologische klok), en door een groepje zenuwcellen in je hypothamalus dat reageert op de binnengekomen hoeveelheid licht via receptoren in je netvlies. Dat regelt de hoeveelheid melatonine die wordt afgegeven wat je lichaam aanspoort te gaan slapen. Dus meer licht, minder melatonine, minder de behoefte om te gaan slapen. Handig voor een vrij normaal dag/nacht-ritme, maar niet handig als die andersom isquote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:51 schreef Duvel het volgende:
[..]
En licht, ik weet niet, kan het gewoon niet. Wel irritant, want vannacht mag ik weer werken dus dan moet ik wel wat slaap hebben gepakt.
Ja, dit komt me bekend voor. Ik heb wel zo'n ding om voor je ogen te doen, dat zou dan moeten werken. En een verduisteringsgordijn, maar dat sluit niet perfect aan dus lichtlekkage. De zon is nogal een felle lamp.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 11:31 schreef Dingest het volgende:
[..]
Je behoefte om te slapen wordt geregeld door je circadiane ritme (zeg maar je dagelijkse biologische klok), en door een groepje zenuwcellen in je hypothamalus dat reageert op de binnengekomen hoeveelheid licht via receptoren in je netvlies. Dat regelt de hoeveelheid melatonine die wordt afgegeven wat je lichaam aanspoort te gaan slapen. Dus meer licht, minder melatonine, minder de behoefte om te gaan slapen. Handig voor een vrij normaal dag/nacht-ritme, maar niet handig als die andersom is
Mensen slapen in de zomer vaak ook slechter omdat het langer licht is.
Haal mijn foto eens vlug weg wil je?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef Sounddragon het volgende:
Zou dit écht werken ??
[ afbeelding ]
Zo herkenbaar ben je niet, dus niet miepen heahquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Haal mijn foto eens vlug weg wil je?
Checkquote:Op dinsdag 15 februari 2011 11:03 schreef Anne het volgende:
Hier nog niet. Maar dat hoeft ie ook pas over een uurtje of 2.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Een Britse comedian, Tony Hawks, heeft eens vanwege een dronken weddenschap over 100 pond heel Ierland rond-gelift met een koelkastquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef Sounddragon het volgende:
Zou dit écht werken ??
[ afbeelding ]
Mjah ok, maar ik denk dat ik 10 keer eerder iemand met en koelkast mee zou nemen, als dat ik zou stoppen bij iemand die met een bijl in zijn handen staatquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:40 schreef Dingest het volgende:
[..]
Een Britse comedian, Tony Hawks, heeft eens vanwege een dronken weddenschap over 100 pond heel Ierland rond-gelift met een koelkast![]()
[ afbeelding ]
Heeft-ie nog een boekje over geschreven ook: Round Ireland with A Fridge
Mjah, als je in een bussie of besteller rijdt (en dat zijn er natuurlijk plenty hier), zie ik het probleem niet zo; ik help hem alleen niet om het ding 2 hoog te krijgenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:50 schreef Dingest het volgende:
Ik weet niet of dat voor de Ieren verder veel uit zou makenOp zich schat ik je kansen in Nederland ook niet erg hoog in met een koelkast
![]()
Maar om de één of andere reden vind een lifter met een koelkast vreemder klinken dan een lifter met een bijl.
Zie die clignoteur van die camper/bus/whatever danquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef Sounddragon het volgende:
Zou dit écht werken ??
[ afbeelding ]
Da's amerikaanse dagrijverlichting, dat hoort zoquote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zie die clignoteur van die camper/bus/whatever dan
Als ze richting aangeven, beginnen ze te knipperen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:41 schreef Dr_Flash het volgende:
echt niet. Waarmee geven ze dan richting aan
Echt wel jonguh, ik heb een Yank voor de deur staan en die verlichting is één van de dingen die je moet aanpassen voor de RDW keuringquote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:41 schreef Dr_Flash het volgende:
echt niet. Waarmee geven ze dan richting aan
quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:43 schreef BroesWillems het volgende:
Zoekt iemand nog een Frod Ka?
http://auto.marktplaats.n(...)t-export-export.html
![]()
![]()
quote:inruil villa,boot,motor, handgranaten, ,paris hilton,of shakira mogelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |