En het probleem daarvan is...quote:Op maandag 14 februari 2011 11:42 schreef Hanoying het volgende:
De markt als geheel bezien was het (financieel bezien) niet verstandig geweest in 2008 voor 3 ton een huis te kopen met een getaxeerde waarde van 280 mille. Dat zelfde huis zou nu (2,5 jaar later) namelijk minder waard zijn, zo'n 260 k.
Een gat van 40.000 euro ten opzichte van je aanschafwaarde waarvan je net een paar duizend euro hebt afgelost en de vooruitzichten zijn voorlopig niet zodanig dat de markt die 40 mille op korte termijn gaat inhalen, het wordt eerder nog wat groter.
Aannames, aannames, daar ga je de mist mee in. Denken dat we geen geld meegenomen hebben is al je eerste fout. Even resumerend; we hebben nu nog een hypotheek van 235K vanaf 265k gekomen, mag je de rest zelf uitrekenenquote:Op maandag 14 februari 2011 11:42 schreef Hanoying het volgende:
[..]
In ieder geval wel een woning waar je nog even in kan zitten dus wat dat betreft wel ok.
Maar goed, 275.000 euro kk. Aanschafwaarde dus 3 ton.
3 jaar geleden een taxatiewaarde van 282 zou normaal gesproken nu lager uitvallen, ~265 k.
Kijk, bij jou in het dorp is het misschien allemaal anders en is het huis het meer dan waard, stijgt de markt, ben jij blij met je huis met tuin, etc. Zal best, maar dit topic gaat over de markt als geheel.
De markt als geheel bezien was het (financieel bezien) niet verstandig geweest in 2008 voor 3 ton een huis te kopen met een getaxeerde waarde van 280 mille. Dat zelfde huis zou nu (2,5 jaar later) namelijk minder waard zijn, zo'n 260 k.
Een gat van 40.000 euro ten opzichte van je aanschafwaarde waarvan je net een paar duizend euro hebt afgelost en de vooruitzichten zijn voorlopig niet zodanig dat de markt die 40 mille op korte termijn gaat inhalen, het wordt eerder nog wat groter.
Wat een aannamens. Drie jaar geleden heb ik gekocht voor 208.000von, het is twee maanden terug getaxeerd op 240.000 (hypotheek 220.000) na een verbouwing van 10k (extra raam + dakkapel is de getaxeerde waarde rond de 260.000.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:42 schreef Hanoying het volgende:
[..]
In ieder geval wel een woning waar je nog even in kan zitten dus wat dat betreft wel ok.
Maar goed, 275.000 euro kk. Aanschafwaarde dus 3 ton.
3 jaar geleden een taxatiewaarde van 282 zou normaal gesproken nu lager uitvallen, ~265 k.
Kijk, bij jou in het dorp is het misschien allemaal anders en is het huis het meer dan waard, stijgt de markt, ben jij blij met je huis met tuin, etc. Zal best, maar dit topic gaat over de markt als geheel.
Lekker hoog taxeren... is goed voor de verzekeringspremiequote:Op maandag 14 februari 2011 11:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat een aannamens. Drie jaar geleden heb ik gekocht voor 208.000von, het is twee maanden terug getaxeerd op 240.000 (hypotheek 220.000) na een verbouwing van 10k (extra raam + dakkapel is de getaxeerde waarde rond de 260.000.
Daarnaast ook al zou ik op papier verlieslijden dan is dat nog steeds geen probleem. Ik blijf namelijk gerust 30 jaar in mijn woning wonen zonder dat mijn directe woonlasten onderhevig zijn aan inflatie.
Hoe kan een bouwbedrijf een woning bouwen voor 130k en hem dan voor 190k von verkopen?quote:Op maandag 14 februari 2011 11:55 schreef xenobinol het volgende:
Je geeft net al aan dat de hele taxatie gebakken lucht is, hoe kan je na een investering van 10k op een 20k hogere waarde uitkomen, gebruik je verstand eens man
En dat komen ze dan ook. Het is niet voor niets dat we (bijna) allemaal aflossingvrije hypotheek "huren van de bank" noemen. Alleen het aflossingsdeel is het deel dat géén weggegooid geld is. Maar dat is nog altijd beter dan bij huren, waar het 100% weg is.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:00 schreef Istrilyin het volgende:
Ook opmerkelijk dat de "huren is geld weggooien" drogreden weer eens langskwam. Het is op deze topics al tig keer uitgelegd indien als huren geld weggooien was, dat alle kosten van een koophuis (op aflossing na) ook onder het kopje geld weggooien zouden moeten komen.
Welnee, dat stroomt weer de economie in, in de vorm van HRA, die wij dan weer mogen ontvangen. Dus echt weg is het nooit.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:02 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En dat komen ze dan ook. Het is niet voor niets dat we (bijna) allemaal aflossingvrije hypotheek "huren van de bank" noemen. Alleen het aflossingsdeel is het deel dat géén weggegooid geld is. Maar dat is nog altijd beter dan bij huren, waar het 100% weg is.
Do the math Whuzz.... Ik koop een woning voor 200k en laat deze voor 10k verbouwen. De woning ernaast heeft de verbouwing reeds voltooid en kost 220k. Ra.. ra.. welke woning koop ik?quote:Op maandag 14 februari 2011 11:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Hoe kan een bouwbedrijf een woning bouwen voor 130k en hem dan voor 190k von verkopen?
Gebruik je verstand eens man.
Jij koopt helemaal niks, want je krijgt geen hypotheek in je eentje.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Do the math Whuzz.... Ik koop een woning voor 200k en laat deze voor 10k verbouwen. De woning ernaast heeft de verbouwing reeds voltooid en kost 220k. Ra.. ra.. welke woning koop ik?
Geen Whuzz maar Scorpie.... tja.... zeer voorspelbaar.... leners zijn tenslotte kuddedierenquote:Op maandag 14 februari 2011 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij koopt helemaal niks, want je krijgt geen hypotheek in je eentje.
Zoals ik al zei kan ik niets zeggen over jouw specifieke situatie maar wel over de markt als geheel. De markt als geheel bezien was het uit financieel oogpunt niet verstandig in 2008 een huis met een getaxeerde waarde van 280 k te kopen voor 300 k (inclusief kk).quote:Op maandag 14 februari 2011 11:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aannames, aannames, daar ga je de mist mee in. Denken dat we geen geld meegenomen hebben is al je eerste fout. Even resumerend; we hebben nu nog een hypotheek van 235K vanaf 265k gekomen, mag je de rest zelf uitrekenen
Die van 200k, want dat zeg je immers netquote:Op maandag 14 februari 2011 12:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Do the math Whuzz.... Ik koop een woning voor 200k en laat deze voor 10k verbouwen. De woning ernaast heeft de verbouwing reeds voltooid en kost 220k. Ra.. ra.. welke woning koop ik?
In jouw wereld kan dat Whuzzquote:Op maandag 14 februari 2011 12:15 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Die van 200k, want dat zeg je immers net
Maar goed, als jij niet begrijpt dat een woning meer waard kan worden dan het bedrag aan nieuwe materialen dat je er in stopt, dan kan ik er weinig meer aan doen vrees ik. Dat is een niveau van stupiditeit waar ik niet tegen op kan
Dit is een algeheel rant, onzin, blaat en alu-hoedjes topic. Jouw realistische kijk op zaken wordt hier niet gewaardeerdquote:Op maandag 14 februari 2011 12:15 schreef Istrilyin het volgende:
Ik bedoel: tegen iedere koper te keer gaan is denk ik niet terecht. De meerderheid van de kopers van de afgelopen 10 jaar zou zich, denk ik, achter de oren moeten krabben over de beslissing. Maar... niet iedereen.
Even om wat nuancering aan te brengen ;-)
Nee, wij hebben meerdere aflossingen gedaan. Daarnaast is het leuk om meer dan 40k aan spaargeld te hebben met zijn 2en, maar dan komt de belastingdienst langs, en daar hadden we geen trek in. Op deze manier hebben we maximale opbrengst, zowel HRA-technisch als spaargeld technisch. Deze week nog maar een keer een 'donatie' doen, het spaargeld hoopt zich namelijk alweer opquote:Op maandag 14 februari 2011 12:14 schreef Hanoying het volgende:
Overigens leuk en aardig dat jij volgens eigen zeggen al 30 k van je hypotheek hebt afgelost in 2,5 jaar hoor (jij betaalt dus 2000 euro per maand hypotheek??) maar dat doet er toch verder ook niet toe? Wat je nu aflost had je anders gewoon kunnen sparen, net zo effectief. Dan had je nu 30.000 euro gespaard. Ook leuk.
Jij weigert een realistische kijk op de zaak te hebbenquote:Op maandag 14 februari 2011 12:17 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dit is een algeheel rant, onzin, blaat en alu-hoedjes topic. Jouw realistische kijk op zaken wordt hier niet gewaardeerd![]()
Ben niet zo van de thuistap, aangezien de kroegjes/restaurantjes op 2 minuten loopafstand zijn en poppodia (Paard Den Haag/LVC Leiden/ Speakers Delft/ Rotown R'dam) een kwartiertje/ 20 minuten met het OV zijn.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben niet zo snel onder de indruk... tenzij je een inloopkoelkast op de logeerkamer hebt...
Ah maar je kunt dus de overwaarde niet meer verzilveren zoals je net nog zat te beweren.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:01 schreef xenobinol het volgende:
Je kan de HRA er niet meer over terugkrijgen... maar het is dan nog altijd goedkoper als consumptief krediet, scheelt toch gauw een paar procent. Zou het gewoon doe man... pak het dan, pak het dan, pak het dan
quote:Op maandag 14 februari 2011 12:18 schreef Scorpie het volgende:
Deze week nog maar een keer een 'donatie' doen, het spaargeld hoopt zich namelijk alweer opnog minder maandlasten, ole!
Yupquote:
Het ging over een woning gekocht in 1981quote:Op maandag 14 februari 2011 12:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah maar je kunt dus de overwaarde niet meer verzilveren zoals je net nog zat te beweren.
Die nu volledig is afbetaald en waar mensen vrijwel gratis in wonen. Kun jij niet tegenop scheefhurenquote:Op maandag 14 februari 2011 12:20 schreef xenobinol het volgende:
Het ging over een woning gekocht in 1981
Nah, ik wil liever over 27 jaar keihard lachen als ik de laatste aflossing heb gedaan op mijn huis zodat mijn maandlasten bijna nihil zijn, om vervolgens in de krant te lezen over het zoveelste scheefhuur-drama dat zich voltrokken heeft bij de familie Xeno, die uit pure frustratie maar van een flat gesprongen is nadat de huizenmarkt zich na 2011 met gemiddeld 8% per jaar hersteld heeft van de crisis.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Als jij over 5 jaar je huis wilt verkopen heb je in ieder geval een hoop afgelost voor de nieuwe eigenaar, hulde
En in mijn wereld wonen we lekker in ons eigen appartement van ruim 100 m2. Was alles al netjes verbouwd en hebben we het naar onze zin ingericht, op fietsafstand van mijn werk met huurlasten die ik in mijn eentje 5 keer zou kunnen dragen en waar we samen minimaal de komende 2-3 jaar genieten terwijl we vrolijk zien hoe ons spaargeld toeneemt en de huizen die we mooi vinden goedkoper worden.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:20 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Yup
En in mijn wereld woon ik ook lekker in mijn eigen huisje, binnenkort samen met mijn vriendin, hebben we de hele boel naar onze zin verbouwd, op een rustige locatie gunstig t.o.v. mijn werk, op loop afstand van de nieuwe school van haar zoontje, met hypotheeklasten die ik in mijn eentje kan dragen en waar we samen minimaal de komende 15-20 jaar van genieten.
Mooi wereldje he?![]()
Maar Dronten is ook leuk hoor!
Ik benijd je optimismequote:Op maandag 14 februari 2011 12:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nah, ik wil liever over 27 jaar keihard lachen als ik de laatste aflossing heb gedaan op mijn huis zodat mijn maandlasten bijna nihil zijn, om vervolgens in de krant te lezen over het zoveelste scheefhuur-drama dat zich voltrokken heeft bij de familie Xeno, die uit pure frustratie maar van een flat gesprongen is nadat de huizenmarkt zich na 2011 met gemiddeld 8% per jaar hersteld heeft van de crisis.
Daarnaast is het natuurlijk raar wat je zegt, je lost niet af voor de volgende eigenaar, je lost af voor jezelf. Maar ja, daar weet jij wel alles van toch, geld afstaan aan een ander?
Het is geen optimisme, zoals je kan lezen gun ik je nog minstens 27 levensjaren een vrouw en kinderen, dat is hopelijk een tikkeltje realisme.quote:
Precies. Hey Xeno, doe dat es ff 1000 keer opschrijven. Dan blijft het misschien hangen.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:30 schreef Hanoying het volgende:
Persoonlijke voorbeelden doen niet zo veel.
Bepaalde levensfases wil je kopen, bepaalde levensfases wil je huren.
Lui als ik benquote:Op maandag 14 februari 2011 12:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Precies. Hey Xeno, doe dat es ff 1000 keer opschrijven. Dan blijft het misschien hangen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | void main() { int i; for( i=0; i < 1000; i++){ prinf("bullshit/n"); }} |
Wat een matige code, slecht uitgelijnd en ook nog eens geheugenconsumerend. Symbolisch voor de huurdersmentaliteit dit...quote:Op maandag 14 februari 2011 12:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Lui als ik ben![]()
[ code verwijderd ]
Dag kloontje van huizenmarkt-zeepbelquote:Op maandag 14 februari 2011 12:44 schreef Censuur-152 het volgende:
Cognitieve dissonantie
Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle ‘valkuil’, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
Hierboven ziet u enkele zeer goede voorbeelden
quote:Op maandag 14 februari 2011 12:42 schreef Scorpie het volgende:
Wat een matige code, slecht uitgelijnd en ook nog eens geheugenconsumerend. Symbolisch voor de huurdersmentaliteit dit...
EDIT: Sterker nog, dit compileert niet eens![]()
Ja, das tegenwoordig een beetje jouw standaard reply als je weer eens op je fouten wordt gewezen volgens mij. Ga je het nog verbeteren, of laat je die poepcode de geschiedenisboeken ingaan ?quote:
De noodzakelijke header files mag je er zelf bij zoekenquote:Op maandag 14 februari 2011 13:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, das tegenwoordig een beetje jouw standaard reply als je weer eens op je fouten wordt gewezen volgens mij. Ga je het nog verbeteren, of laat je die poepcode de geschiedenisboeken ingaan ?
Gelukkig zijn banken filantropische instellingen of iig je vrienden!quote:Op maandag 14 februari 2011 12:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast is het natuurlijk raar wat je zegt, je lost niet af voor de volgende eigenaar, je lost af voor jezelf. Maar ja, daar weet jij wel alles van toch, geld afstaan aan een ander?
In mijn wereld is de zoon van mijn vriendin, óók mijn zoon.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:20 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Yup
En in mijn wereld woon ik ook lekker in mijn eigen huisje, binnenkort samen met mijn vriendin, hebben we de hele boel naar onze zin verbouwd, op een rustige locatie gunstig t.o.v. mijn werk, op loop afstand van de nieuwe school van haar zoontje, met hypotheeklasten die ik in mijn eentje kan dragen en waar we samen minimaal de komende 15-20 jaar van genieten.
Mooi wereldje he?![]()
Maar Dronten is ook leuk hoor!
Om de huurbaas af te schrikkenquote:Op maandag 14 februari 2011 13:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Xeno die de 5% kick-assed?
Dat heb je mis, de prijzen zijn tussen 2000 en 2007 omhoog geschoten.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:15 schreef Istrilyin het volgende:
In z'n algemeenheid denk ik dat kopen niet zo verstandig was, de afgelopen 10 jaar of zo. Maar let wel: "in z'n algemeenheid".
Dit is meer iets voor de afgelopen 3 jaar.quote:Als je lekker 15% onder de vraagprijs hebt kunnen kopen, en een 30-jarige hypo hebt af kunnen sluiten toen de rente minimaal was, en lang blijft wonen, dan kun je best blij zijn en blijven met die deal. Zeker als inflatie de kop op gaat steken.
De meerderheid van de mensen die voor 2005 hebben gekocht zullen hier echt geen spijt van hebben.quote:Ik bedoel: tegen iedere koper te keer gaan is denk ik niet terecht. De meerderheid van de kopers van de afgelopen 10 jaar zou zich, denk ik, achter de oren moeten krabben over de beslissing. Maar... niet iedereen.
Je moet alleen even van die 10 jaars gedachte af...quote:Even om wat nuancering aan te brengen ;-)
Onnodige opmerkingquote:Op maandag 14 februari 2011 13:38 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
In mijn wereld is de zoon van mijn vriendin, óók mijn zoon.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |