abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92758862
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:34 schreef Hanoying het volgende:
Aangescherpte regels en oplopende hypotheekrente = lagere leencapaciteit.

lagere leencaapaciteit = lagere woningprijs
lagere woningprijs + lagere leencapaciteit + hogere rente = zelfde betaalbaarheid

De huizenbezitter zelf zal het weinig boeien, maar de huurder die graag wil stoppen met zijn geld in de gierput storten schiet er allemaal bitter weinig mee op.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_92758888
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:35 schreef Whuzz het volgende:

Het zou mijn dan ook niet verbazen als deze maatregel een jaar of 5 achter elkaar wordt gehandhaafd. Veel succes met 7-8% huurstijging per jaar x 5...
Waar baseer jij dat op? Denk jij werkelijk dat dit kabinet zijn tijd zal uitzitten? Tot dusver hebben ze nog geen maatregelen ingevoerd die mensen pijn doet. Pas als ze daar mee gaan beginnen zal het lijden tot onrust in de samenleving. Laten we ook de provinciale verkiezingen als leidraad aanhouden voor wat er in de politieke arena gaat gebeuren. Ik neem aan dat jij op de VVD gaat stemmen?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_92758901
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:37 schreef Whuzz het volgende:

[..]

lagere woningprijs + lagere leencapaciteit + hogere rente = zelfde betaalbaarheid

De huizenbezitter zelf zal het weinig boeien, maar de huurder die graag wil stoppen met zijn geld in de gierput storten schiet er allemaal bitter weinig mee op.
Ze hebben altijd hun vrijheid nog om op terug te vallen.
pi_92758925
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:35 schreef Scorpie het volgende:

Bij mij in het dorp + omringende dorpen zijn de prijzen juist gestegen, er staat weinig te koop en wat er te koop staat is voor starters of villa-eigenaren :') Middenklasse markt is non-existent, een rijtjeshuis gaat hier nog steeds voor 250-300k als warme broodjes over de toonbank.
Regionaal kan dat best zo zijn, maar de spoeling word steeds dunner. Op een gegeven moment zullen mensen gewoon gaan verkassen naar goedkopere oorden in Nederland.
I'll sing you a lullaby.
pi_92758976
quote:

Ongelofelijk kortzichtig... echt een leenkneuzenmentaliteit. Natuurlijk maakt het wel uit hoeveel schuld je aangaat. Een kleinere schuld is makkelijker af te lossen als je flink bijverdient en de waarde van je spaargeld neemt fors toe. Jouw ouders hebben waarschijnlijk de laatste jaren zeer lage lasten gehad omdat ze de hypo konden oversluiten tegen lagere lasten. Het is altijd beter om met een lage schuld bij hoge rente te beginnen, dan kan het later alleen maar betaalbaarder worden.... mits je niet als een echte leenkneus je overwaarde opneemt _O_
I'll sing you a lullaby.
  maandag 14 februari 2011 @ 10:46:49 #31
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_92759158
quote:

[..]

De eerste periode zelfs een lagere betaalbaarheid. De leencapaciteit kan van vandaag op morgen veranderen, het duurt veel langer voor de markt zich hierop aanpast.

Anyway, "het kan de kopers niet boeien" is onzin. Er is geen koper ter wereld die vrolijk wordt van het toezien hoe de huizen in de straat goedkoper worden en hoe de onderliggende waarde van hypotheek kleiner wordt dan de hypotheek zelf.

Jullie koopgarant huisjes zijn leuk en aardig hoor maar denk je dat je er nog blij mee bent als je over 5 jaar nog steeds een hypotheek > waarde woning hebt en met geen mogelijkheid kan verhuizen zonder verlies te nemen?
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_92759305
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:

Anyway, "het kan de kopers niet boeien" is onzin. Er is geen koper ter wereld die vrolijk wordt van het toezien hoe de huizen in de straat goedkoper worden en hoe de onderliggende waarde van hypotheek kleiner wordt dan de hypotheek zelf.
Ga je nou serieus voor mij beslissen wat ik wel en niet zou denken? :D
Het interesseert me dus inderdaad echt geen reet. Ik heb een lange termijn visie waarin ik echt niet paniekvoetbal ga spelen omdat mijn huizenprijs *misschien* gedaald is (wat ik betwijfel, maar goed). Het is niet zo dat ik elke dag als een gefrustreerde josti op Funda.nl zit te F5-en omdat ik helemaal anaal gefixeerd ben op hoevel huizen er te koop staan om een bullshit-argumentatie te hebben in een forum topic, zoals anderen dat misschien wel doen.

Ik zit prima in mijn eengezinswoning met mijn vriendin, we zijn voorbereid op de toekomst, hebben zat spaargeld, kunnen bijna elke crisis wel opvangen, ben afgelopen jaar 30% vooruit gegaan qua loon door wisselen van baan, dus inderdaad, het interesseert me geen moer.

quote:
Jullie koopgarant huisjes zijn leuk en aardig hoor maar denk je dat je er nog blij mee bent als je over 5 jaar nog steeds een hypotheek > waarde woning hebt en met geen mogelijkheid kan verhuizen zonder verlies te nemen?
Elke idioot van een koper die na 5 jaar weer wil verhuizen wordt geconfronteerd met hetzelfde probleem als de huurkneusjes; onnodige kosten die je moet maken om te willen wonen.
  maandag 14 februari 2011 @ 10:59:05 #33
194833 Hanoying
pi_92759605
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:50 schreef Scorpie het volgende:

ben afgelopen jaar 30% vooruit gegaan qua loon door wisselen van baan, dus inderdaad, het interesseert me geen moer.
Ik geloof ook wel dat je je huisje kan betalen hoor en als jij er gelukkig mee bent dan is dat ook allemaal best.

Feit is alleen dat het leuk en aardig is dat je meer gaat verdienen maar dat je behoorlijk vast zit aan je huis zolang je hem niet op zijn minst kostenneutraal van de hand kan doen (aankoop + kk).

Voorlopig kan dat niet (ok ok.. jij uiteraard wel, bij jou in de straat is alles anders maar voor de rest van Nederland gaat dit dus niet) en zit je lekker vats in je huisje.

Als je vorig jaar lekker was gaan huren en nog een paar jaar had gewacht zou je salaris minimaal 50 % hoger liggen (nu al 30 % en je stijgt de komende paar jaar wel door, plus nog inflatie stijgijng) dan toen je je eerste huis kocht, waren de prijzen van de categorie 3-4 ton met een procent of 20 gedaald (inflatie mee gerekend) en had je in één keer een huis in een leuke categorie kunnen kopen in plaats van eerst dit startersding aan je enkel te ketenen.

Starterswoningen zijn leuk in een stijgende markt maar het woord alleen impliceert wat het zijn "woningen voor starters" ofwel "woningen waar je na een paar jaar toch echt uit wil opbokken. In een dalende markt is een starterswoning bezitten volledig bagger, zit je er namelijk wel gedwongen veel langer aan vast dan je zou willen.
pi_92759642
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:41 schreef xenobinol het volgende:

mits je niet als een echte leenkneus je overwaarde opneemt _O_
Jij mag ons dan eens haarfijn gaan uiteleggen hoe je tegenwoordig nog je overwaarde kan verzilveren. Daar heeft onze ovehreid namelijk jaren geleden al aangescherpte regels voor gemaakt.
pi_92759685
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij mag ons dan eens haarfijn gaan uiteleggen hoe je tegenwoordig nog je overwaarde kan verzilveren. Daar heeft onze ovehreid namelijk jaren geleden al aangescherpte regels voor gemaakt.
Je kan de HRA er niet meer over terugkrijgen... maar het is dan nog altijd goedkoper als consumptief krediet, scheelt toch gauw een paar procent. Zou het gewoon doe man... pak het dan, pak het dan, pak het dan w/
I'll sing you a lullaby.
pi_92759738
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:59 schreef Hanoying het volgende:

Starterswoningen zijn leuk in een stijgende markt maar het woord alleen impliceert wat het zijn "woningen voor starters" ofwel "woningen waar je na een paar jaar toch echt uit wil opbokken. In een dalende markt is een starterswoning bezitten volledig bagger, zit je er namelijk wel gedwongen veel langer aan vast dan je zou willen.
Ja..... maar..... de huurkneuzen gaan straks mijn starterswoning kopen omdat ze 5% p.j. erbij krijgen :')
I'll sing you a lullaby.
pi_92759818
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:38 schreef xenobinol het volgende:
Waar baseer jij dat op?
Nergens op, gewoon uit jouw dikke duim gezogen, dat is nromaal in dit topic toch :?
pi_92759899
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:59 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik geloof ook wel dat je je huisje kan betalen hoor en als jij er gelukkig mee bent dan is dat ook allemaal best.

Feit is alleen dat het leuk en aardig is dat je meer gaat verdienen maar dat je behoorlijk vast zit aan je huis zolang je hem niet op zijn minst kostenneutraal van de hand kan doen (aankoop + kk).
En waarom is het 'vastzitten' aan een huis een groter nadeel dan 'vastzitten' in je vrije huurwoning?

quote:
Voorlopig kan dat niet (ok ok.. jij uiteraard wel, bij jou in de straat is alles anders maar voor de rest van Nederland gaat dit dus niet) en zit je lekker vats in je huisje.
Net zoals je vastzit als scheefhuurder in je huurhuisje.......again, waarom is dat nadeel groter?

quote:
Als je vorig jaar lekker was gaan huren en nog een paar jaar had gewacht zou je salaris minimaal 50 % hoger liggen (nu al 30 % en je stijgt de komende paar jaar wel door, plus nog inflatie stijgijng) dan toen je je eerste huis kocht, waren de prijzen van de categorie 3-4 ton met een procent of 20 gedaald (inflatie mee gerekend) en had je in één keer een huis in een leuke categorie kunnen kopen in plaats van eerst dit startersding aan je enkel te ketenen.
Waarom zou ik willen huren? Alles wat hier te huur is zijn krotten waar Xeno in zou gaan wonen of veel te dure vrije markt woninkjes waar ik effectief net zoveel geld aan kwijt ben als aan mijn hypotheek. Nee dank u.

Daarnaast, welke starter gaat ff 3/4 ton lospeuteren voor een woning in deze tijden? Dat zou dus betekent hebben dat als ik gewacht had ik niet alleen een heel mooi huis maar ook nog eens mijn toekomstplannen aan mijn neus voorbij had zien gaan omdat ik nu geen huis meer zou kunnen kopen. Nee dank u wederom.

quote:
Starterswoningen zijn leuk in een stijgende markt maar het woord alleen impliceert wat het zijn "woningen voor starters" ofwel "woningen waar je na een paar jaar toch echt uit wil opbokken.
Le-zen. Ik heb geen starterswoning gekocht.

quote:
In een dalende markt is een starterswoning bezitten volledig bagger, zit je er namelijk wel gedwongen veel langer aan vast dan je zou willen.
Dat ligt er helemaal aan wat je wilt doen. Ben je een alleenstaande vrijgezelle jongeman van een jaar of 30 heb je aan een 'starterswoning' voldoende. Ga je met zijn 2en binnen 2 jaar kinderen fokken, dan is een starterswoning kopen het domste wat je kan doen. Het komt er dus gewoon allemaal op neer dat je even nadenkt voor je wat koopt, wat middellange termijn planning doet en je zaakjes een beetje op orde hebt. Is dat tegenwoordig al teveel gevraagd aan hersenloos hurend Nederland dan?

Daarnaast zie ik een woning als woonobject, niet als speculatieobject. Groot verschil.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2011 11:08:43 ]
pi_92760043
Dat hele "vastzitten" concept is iets dat ontsproten is aan het brein van mensen die in huurhuizen in Dronten of gelijkwaardig wonen. Dan snap ik best dat het voelt als "vast zitten" (iets met huurcel) en dat je graag zo snel mogelijk wilt vertrekken naar betere oorden.
Maar iemand die doelbewust een huis heeft gekocht op een locatie waar hij/zij graag wil wonen die kan zich niet zo veel voorstellen bij de term "vast zitten in je huis".
pi_92760167
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:11 schreef Whuzz het volgende:
Dat hele "vastzitten" concept is iets dat ontsproten is aan het brein van mensen die in huurhuizen in Dronten of gelijkwaardig wonen. Dan snap ik best dat het voelt als "vast zitten" (iets met huurcel) en dat je graag zo snel mogelijk wilt vertrekken naar betere oorden.
Maar iemand die doelbewust een huis heeft gekocht op een locatie waar hij/zij graag wil wonen die kan zich niet zo veel voorstellen bij de term "vast zitten in je huis".
Ik snap dat ook niet. Ik geniet elke dag van de comfort van mijn huis, maar blijkbaar moet ik me door de socialescheefhuurmaffia laten aanpraten dat ik vast zit. Ik zit vast, hoor je me? Jij zit vast! VAST ZIT JE!! JE HEBT EEN BAAN, EEN HUIS, EEN VRIENDIN, JE ZIT VAST!! VAST!! JE KAN NIET WEG!!
  maandag 14 februari 2011 @ 11:15:25 #41
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_92760225
Ik ben blij dat ik al anderhalve week vastzit, echt alles is geweldig aan de woning. Xeno zou eens een weekendje langs moeten komen op de logeerkamer, ik denk dat hij tranen in zijn ogen krijgt als hij weer naar huis moet.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_92760233
Tja, die discussie is wat mij betreft vrij kort.

Xeno: Eej Whuzz, je zit vast in je koophuis man!
Whuzz: ... Mooi! ^O^
pi_92760277
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:11 schreef Whuzz het volgende:
Verkopen met verlies is anders de realiteit voor een hoop 'starters' die hun relatie op de klippen zien lopen. Hell yeah... eigenlijk zou ik om die reden alleen al achter de bezette vrouwtjes aan moeten gaan ~O>
I'll sing you a lullaby.
pi_92760332
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:15 schreef Bayswater het volgende:
Ik ben blij dat ik al anderhalve week vastzit, echt alles is geweldig aan de woning. Xeno zou eens een weekendje langs moeten komen op de logeerkamer, ik denk dat hij tranen in zijn ogen krijgt als hij weer naar huis moet.
Ik ben niet zo snel onder de indruk... tenzij je een inloopkoelkast op de logeerkamer hebt... :P
I'll sing you a lullaby.
  maandag 14 februari 2011 @ 11:19:36 #45
194833 Hanoying
pi_92760387
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En waarom is het 'vastzitten' aan een huis een groter nadeel dan 'vastzitten' in je vrije huurwoning?
Omdat je per definitie niet vast zit aan een huurwoning? Je kan op elk moment besluiten te kopen of vrije sector te huren.

quote:
[..]

Net zoals je vastzit als scheefhuurder in je huurhuisje.......again, waarom is dat nadeel groter?
Zie boven

quote:
Waarom zou ik willen huren? Alles wat hier te huur is zijn krotten waar Xeno in zou gaan wonen of veel te dure vrije markt woninkjes waar ik effectief net zoveel geld aan kwijt ben als aan mijn hypotheek. Nee dank u.
Toch een prima alternatief dan? Zeker in een dalende markt.

quote:
Daarnaast, welke starter gaat ff 3/4 ton lospeuteren voor een woning in deze tijden?
Goed verdienende tweeverdieners kunnen zonder enige moeite 3,5 tot 4 ton lenen.

quote:
Dat zou dus betekent hebben dat als ik gewacht had ik niet alleen een heel mooi huis maar ook nog eens mijn toekomstplannen aan mijn neus voorbij had zien gaan omdat ik nu geen huis meer zou kunnen kopen. Nee dank u wederom.
Waarom zou je nu geen huis meer kunnen kopen? Je salaris is 30 % gestegen en de woningprijs is gedaald sinds je bent ingestapt in 2008 (was het?)

quote:
Le-zen. Ik heb geen starterswoning gekocht.
Dan moet ik 100 topics teruglezen. Wat had je dan wel gekocht (en voor hoeveel)?

quote:
Dat ligt er helemaal aan wat je wilt doen. Ben je een alleenstaande vrijgezelle jongeman van een jaar of 30 heb je aan een 'starterswoning' voldoende. Ga je met zijn 2en binnen 2 jaar kinderen fokken, dan is een starterswoning kopen het domste wat je kan doen. Het komt er dus gewoon allemaal op neer dat je even nadenkt voor je wat koopt, wat middellange termijn planning doet en je zaakjes een beetje op orde hebt. Is dat tegenwoordig al teveel gevraagd aan hersenloos hurend Nederland dan?

Daarnaast zie ik een woning als woonobject, niet als speculatieobject. Groot verschil.
Alleenstaande jongemannen blijven niet eeuwig allenstaand, zeker niet als ze rond de 30 zijn.

Daar zit je dan met je starterswoning, oops.. je nieuwe vriendin had er ook al één. Hmm.. één verkopen dan maar? he bah.. gaat niet zonder verlies... en nu? verhuren? Maar dan krijg je misschien een halve xenobil in je huisje. moeilijk moeilijk...
pi_92760457
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:16 schreef xenobinol het volgende:
Verkopen met verlies is anders de realiteit voor een hoop 'starters' die hun relatie op de klippen zien lopen. Hell yeah... eigenlijk zou ik om die reden alleen al achter de bezette vrouwtjes aan moeten gaan ~O>
Ja man, dat zijn er ook zoooooo veeeeeel. Echt om me heen zie ik ze bij bosjes, die mensen die allemaal hun huizen moeten verkopen nadat de relatie op de klippen liep man, echt woooowwww zoveeeeel. Of nee wacht. Die zie ik eigenlijk niet zo vaak. Maar ik neem aan dat jij het wél vaak ziet? Kennelijk is dat typisch iets voor Flevoland ofzo dan.

In any case: Hoera voor het kopen van huizen op één salaris :D
(Veel succes daarmee over een jaar of 30 Xeno. Eerder zal wel niet lukken met de nieuwe regels _O- )
  maandag 14 februari 2011 @ 11:27:08 #47
324665 meth77
to do or not to do
pi_92760653
Ik zie de hele woningmarkt niet meer worden wattie vroeger was.
Krimp, stijgende renten en een ouder wordende bevolking die de meerwaarde contant wil maken, gemeentes die bouwgrond blijven verkopen, om de tekorten aan te vullen, in alle landen om ons heen krimpt de bevolking.

Ik ben niet negatief ingesteld, maar dit is mijn eerlijke mening
pi_92760693
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:19 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Omdat je per definitie niet vast zit aan een huurwoning? Je kan op elk moment besluiten te kopen of vrije sector te huren.

Nogmaals, als dat voor mij niet uitmaakt, waarom zou het dan een nadeel zijn?

quote:
Toch een prima alternatief dan? Zeker in een dalende markt.
3 jaar geld in een bodemloze put gooien dat ik niet meer terugzie? Nee, dat is geen optie.

quote:
Goed verdienende tweeverdieners kunnen zonder enige moeite 3,5 tot 4 ton lenen.
Ja, lekkere tophypotheek nemen, vol gas gaan, en dan DSB praktijken krijgen...nee dank u.

quote:
Waarom zou je nu geen huis meer kunnen kopen? Je salaris is 30 % gestegen en de woningprijs is gedaald sinds je bent ingestapt in 2008 (was het?)
Ten eerste is het aanbod zeer beperkt voor waar wij naar keken (denk aan 3 huizen te koop in de range 250k-300k op 8000 inwoners) en ten tweede zijn de huizenprijzen niet gedaald in dat segment, eerder gestegen. Daarnaast was dit huis een buitenkansje voor die prijs.

quote:
Dan moet ik 100 topics teruglezen. Wat had je dan wel gekocht (en voor hoeveel)?
Een 1-gezinswoning uit 1987 volledig afgewerkt met vloerverwarming en plavuizen, 5 jaar oude keuken, 7 jaar oude badkamer, met uitbouw, voor- en achtertuin met een totaal oppervlakte van 135m2, 3 slaapkamers + een zolderslaapkamer, voor 275.000 euro, taxatiewaarde 3 jaar geleden was 282.000.
pi_92761169
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:27 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Die 5 % stijging geldt alleen voor scheefhuurders in sociale huurwoningen.

5 % stijging stelt dan niets voor, in een sociale huurwoning betaal je wat? 350-400 euro per maand? Ik denk niet dat de betreffende scheefhuurders slapeloze nachten hebben van 2 tientjes stijging.
Ik slaap er nog geen nacht minder om :D
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 14 februari 2011 @ 11:42:14 #50
194833 Hanoying
pi_92761337
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:28 schreef Scorpie het volgende:
Een 1-gezinswoning uit 1987 volledig afgewerkt met vloerverwarming en plavuizen, 5 jaar oude keuken, 7 jaar oude badkamer, met uitbouw, voor- en achtertuin met een totaal oppervlakte van 135m2, 3 slaapkamers + een zolderslaapkamer, voor 275.000 euro, taxatiewaarde 3 jaar geleden was 282.000.
In ieder geval wel een woning waar je nog even in kan zitten dus wat dat betreft wel ok.

Maar goed, 275.000 euro kk. Aanschafwaarde dus 3 ton.

3 jaar geleden een taxatiewaarde van 282 zou normaal gesproken nu lager uitvallen, ~265 k.

Kijk, bij jou in het dorp is het misschien allemaal anders en is het huis het meer dan waard, stijgt de markt, ben jij blij met je huis met tuin, etc. Zal best, maar dit topic gaat over de markt als geheel.

De markt als geheel bezien was het (financieel bezien) niet verstandig geweest in 2008 voor 3 ton een huis te kopen met een getaxeerde waarde van 280 mille. Dat zelfde huis zou nu (2,5 jaar later) namelijk minder waard zijn, zo'n 260 k.

Een gat van 40.000 euro ten opzichte van je aanschafwaarde waarvan je net een paar duizend euro hebt afgelost en de vooruitzichten zijn voorlopig niet zodanig dat de markt die 40 mille op korte termijn gaat inhalen, het wordt eerder nog wat groter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')