Jouw mening is geen feit.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:35 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nee, als je de financiering van het hoger onderwijs bekijkt gewoon een feit.
Langstuderen kost de overheid geen cent, daar studiefinanciering na 4 jaar een lening is.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jouw mening is geen feit.
1 tot 4 jaar zonder graad: laag tarief collegegeld, prestatiebeurs
3 tot 6 (7) jaar bachelor - studerend voor master: laag tarief collegegeld, prestatiebeurs tot 4 (5)
5 tot 99 jaar zonder graad: hoog tarief collegegeld, prestatiebeurs tot 4 (5)
6 (7) tot 99 jaar bachelor - studerend voor master: hoog tarief collegegeld, geen prestatiebeurs.
Oftewel; eerste 4 jaar brengt de overheid de student met de auto, vervolgens mag hij een paar jaar fietsen en als hij het te bont maakt moet hij gaan lopen.
Volgens dezelfde redenering kosten daklozen en illegalen de overheid geen cent, aangezien ze geen uitkering hoeven te betalen aan inwoners die nergens staan ingeschreven. Niet dat ik daarmee mijzelf (7 jarige TU/e-student) graag vergelijk.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:45 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Langstuderen kost de overheid geen cent, daar studiefinanciering na 4 jaar een lening is.
Subsidie aan de onderwijsinstelling verstrekt de overheid (per student) ook alleen maar voor de nominale studieduur, daarna niet meer.
Nee, dat kosten ze ook niet.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Volgens dezelfde redenering kosten daklozen en illegalen de overheid geen cent, aangezien ze geen uitkering hoeven te betalen aan inwoners die nergens staan ingeschreven. Niet dat ik daarmee mijzelf (7 jarige TU/e-student) graag vergelijk.
Sterker nog, illegalen en daklozen leveren zelfs geld op.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:50 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nee, dat kosten ze ook niet.
Bij de meeste studies kom je wel met 4 - 5 jaar uit, maar als je kijkt naar sommige beta studies dan is 6 - 7 jaar zeker geen luxe. Het lijkt me niet de bedoeling dat de gemiddelde beta student verplicht wordt om een boete te betalen.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jouw mening is geen feit.
1 tot 4 jaar zonder graad: laag tarief collegegeld, prestatiebeurs
3 tot 6 (7) jaar bachelor - studerend voor master: laag tarief collegegeld, prestatiebeurs tot 4 (5)
5 tot 99 jaar zonder graad: hoog tarief collegegeld, prestatiebeurs tot 4 (5)
6 (7) tot 99 jaar bachelor - studerend voor master: hoog tarief collegegeld, geen prestatiebeurs.
Oftewel; eerste 4 jaar brengt de overheid de student met de auto, vervolgens mag hij een paar jaar fietsen en als hij het te bont maakt moet hij gaan lopen.
Beste von_preussen, ik denk dat jij van die beslissing een hoop meer last hebt in je verdere leven dan ik. Elke student die denkt door een barriere van 3.000 euro ineens het punt te passeren dat verder investeren in zichzelf niet verstandig is, zou wat mij betreft mogen stoppen. Wanneer 3k het verschil maakt tussen willen studeren of het niet aandurven, ben je blijkbaar een te groot risico om te financieren en het blijkbaar niet waard.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:50 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nee, dat kosten ze ook niet.
Dus je argument dat een student zijn eigen financiële verantwoordelijkheid niet meer houdbaar.
Maar goed, bedenk eventjes dat als je je eigen loonstrook over enkele maanden in handen hebt, dat je mijn WA-jong financiert omdat je niet wilde dat ik verder studeerde!
Ik wist het van tevoren.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:52 schreef Fox. het volgende:
[..]
Bij de meeste studies kom je wel met 4 - 5 jaar uit, maar als je kijkt naar sommige beta studies dan is 6 - 7 jaar zeker geen luxe. Het lijkt me niet de bedoeling dat de gemiddelde beta student verplicht wordt om een boete te betalen.
Het gaat mij niet om die lousy 3k, die heb ik zo nog wel liggen (ik ben niet rijk, maar ook zeker niet arm).quote:Op maandag 14 februari 2011 16:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Beste von_preussen, ik denk dat jij van die beslissing een hoop meer last hebt in je verdere leven dan ik. Elke student die denkt door een barriere van 3.000 euro ineens het punt te passeren dat verder investeren in zichzelf niet verstandig is, zou wat mij betreft mogen stoppen. Wanneer 3k het verschil maakt tussen willen studeren of het niet aandurven, ben je blijkbaar een te groot risico om te financieren en het blijkbaar niet waard.
Dit alles klinkt ongetwijfeld veel te hard, maar zo bedoel ik het niet.
Ik ken de laatste categorie niet en ik geef best toe dat de maatregelen niet enkel en alleen zijn om de langstuderen op dat punt in z'n studie te pakken en break-even te laten draaien, net zoals een snelheidsovertreder op de snelweg een hoger bedrag betaald dan het risico waar hij z'n mede-weggebruikers aan bloot stelt. De hele maatregel staat met de principe-wijziging dat studeren duurder wordt en dat lang-studeren de overheid, de samenleving, direct of indirect, geld kost.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:59 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om die lousy 3k, die heb ik zo nog wel liggen (ik ben niet rijk, maar ook zeker niet arm).
Alleen de argumentatie waarmee het wordt ingevoerd steekt me erg, omdat het feitelijk onjuist is dat langstudeerders geld kosten.
Kijk, investeren in jezelf vind ik altijd goed, ook als het om een lening gaat. Maar voer dan gewoonweg het sociale leenstelsel in (zoals de VVD wilde, maar CDA en PVV niet). Dan heb je een evenwichtige "bezuiniging" die niemand extra hard treft maar gewoon letterlijk naar "investeren in jezelf" luistert.
Overigens kan ik nog wel lenen (dus die extra 3k ga ik prematuur lenen en dan sparen), maar er zijn ook mensen die dat niet meer kunnen. En die kunnen echt niet zomaar 3k eventjes ophoesten, ook niet bij een bank.
Welke richting? REMD?quote:Op maandag 14 februari 2011 16:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Volgens dezelfde redenering kosten daklozen en illegalen de overheid geen cent, aangezien ze geen uitkering hoeven te betalen aan inwoners die nergens staan ingeschreven. Niet dat ik daarmee mijzelf (7 jarige TU/e-student) graag vergelijk.
Ja.quote:
Dacht ik alquote:
Hoezo, die richting ken je?quote:
6de jaars hierquote:
quote:
Investeren in jezelf is prima, als het investeringsplan bekend is voordat de investering wordt uitgevoerd. Het kabinet gaat nu de spelregels achteraf veranderen, dat is het probleem.quote:Op maandag 14 februari 2011 10:53 schreef fathank het volgende:
[..]
Dan kun je dat geld vast wel lenen bij de overheid en als je werk hebt weer terugbetalen. Wat is er mis met investeren in jezelf?
Wel aan het afstuderen trouwens, dus als het goed is wordt ik geen 7de jaars.quote:
Mja, het is meer alsof je nieuwbouwhuis voor de helft af is en de aannemer meldt dat de overige helft twee keer zoveel geld gaat kosten, maar dat je natuurlijk ook gewoon kan stoppen met bouwen. Aan een halve studie heb je nou eenmaal niet zo veel op de arbeidsmarkt.quote:Op maandag 14 februari 2011 13:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Behalve dat je dit telefoonabonnement gewoon stop kan zetten met ingang van september 2011.
Of het verstandig is een tweede. Feitelijk maken ze verlengen of prolongatie van je abonnement gewoon een stukje minder aantrekkelijk dan voorheen.
Omdat je jezelf elk jaar opnieuw moet inschrijven, studie van 4 jaar is dus ook 4 keer inschrijven.quote:Op maandag 14 februari 2011 17:55 schreef TigerXtrm het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom je je 5 keer zou inschrijven voor een bachelor opleiding en dan nog steeds verwacht dat de overheid alles voor je betaald?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |