Martini is een intelligent man, en begrijpt en erkent daarom dat de meeste mensen rechtvaardig handelen in ieder geval in de dagelijkse omstandigheden van het leven. Er zijn mensen geweest die, ondanks het feit dat ze niet in een persoonlijke God geloofden, hun leven opofferden voor hun morele overtuigingen. De beste man is helaas niet in staat te begrijpen welk fundament deze mensen toekennen aan hun gedrag:quote:"What gives the secular person who does not recognize a personal God, makes no appeal to an Absolute, yet claims and professes moral principles, principles so firmly held that this person would give his life for them, and uses thos principles to determine what acts he will perform at any cost or will not perform under any circumstances? There are laws, certainly, but by what authority can they require something as great as the sacrifice of one's own life?"
En hiermee komen we tot de kern van Martini's vraag. Want, betoogt Martini, een ethiek die zich onttrekt uit menselijke (lees: feilbare) basis, blijft ALTIJD open voor interpretatie en kan daarom per definitie niet als absoluut gezien worden. Een ethiek die haar basis vind in het absolute, kan dit wel. Hoe kan een ongelovige ethiek een moreel absoluut behalen? Martini besluit vervolgens de vraag naar een hoger niveau te tillen; altruïsme:quote:"It is obvious that even a "lay" ethic can find and recognize the norms and values necessary for human coexistence. But the establishment of a basis foundation for these values that will not suffer from confusion and uncertainty, particularly in extreme cases - a basis that will not be mistaken simply for custom, convention, usage, functional or pragmatic behaviour, even social necessity, but that assumes the wieght of a true and right moral absolute - means not linking such a basis to multable and negotionable principles"
Mooie woorden, goede vraag en oprechte interesse van Martini's kant. Want, zegt hij: "I feel a great desire to reinforce everything that promotes community of action between believers and nonbelievers toward the advancement of mankind." Om welke reden dan ook, dit is onze wereld, en het is onze taak er iets moois van te maken. Samen.quote:"Why do altruïsm, sincerity, justice, respect for the other and forgiveness of one's enemies represent good, and why are those values always to be preferred to their opposite? Why are they worth dying for? And how does one know with certainty in particular cases what is altruistic and what isn't? If there is not some ultimate, ever-valid justification for such attitudes, how can they possibly always prevail and win out?"
Maar goed, Eco is ook niet de domste, dus terug naar de vraag:quote:"Had I had a secular education, my answer might be worth something. But I was heavily influenced by Catolicism up until (to mark the precise moment of my fall) I was twenty-two years old. Secularism was not a legacy I passively absorbed, but rather the fruit of a long, slow, painfull progress. And I am still unsure whether some of my moral convictions are not somehow dependent on the religious teaching that had so much influence on me at the beginning."
spreekt zijn vermoeden uit dat, om een antwoord te vinden op de vraag, men intensief naar de mens en zijn mogelijkheden moet kijken: "I am nonetheless convinced that notions common to all cultures exist, and that they all refer to the position of our bodies in space."quote:"Indeed, you are asking what is in these ethical systems that is binding, compelling and unrenouncable. What is at issue is knowing whether there is a 'universal semantic,' elementary notions common to everyone in the human race that can be expressed in all languages."
Dit is allemaal nog vrij basaal. Eco beschrijft hier slechts een primitief dierlijk oerinstinct van de mens, dat op het eerste gezicht vrij weinig te maken heeft met Martini's vraag. Of toch?quote:"And as a result (and here we enter the realm of rights), we have universal conceptions of constraint: we don't want someone to keep us from talking, seeing, listening, sleeping, swallowing or spitting, from going where we want. We suffer if someone binds us, subjects us to a physical of psychic torture that diminishes or destroys our ability to think"
En nu beginnen we ergens te komen. Want, zoals Eco opmerkt: "If our own kind had respected these rights, we would never have had the Massacre of the Innocents, Christians fed to the lions, the Night of St. Bartholomew, the burning of heretics, extermination camps, censorship, children working in the mines, atrocities in Bosnia."quote:"Up to this point, I've only presented a sort of bestial solitary Adam, who does not yet know what sex is, or the pleasure of dialogue, or parental love, of the pain of losing someone you care about. And yet, even in this phase, at least for us (if not for him or her), this semantic has become the basics for an ethical system: we should, above all, respect the physical rights of others, including the right to speak and think."
Wij worden allen gevormd door onze kijk op de ander. Net als we niet kunnen eten zonder te eten of te slapen, kunnen we niet begrijpen wie we zijn zonder de blik en de reactie van de ander. Zelfs degenen die moorden, verkrachten, roven en schenden doen dit in uitzonderlijke momenten, waar ze de rest van de tijd - net als alle anderen - verlangen naar liefde, respect en erkenning van anderen.quote:"Every law, moral or civil, regulates interpersonal relationships, including relationships with those who impose the law. As we are taught by the most secular of the social sciences, it is the other, his gaze, that defines us and determines us."
Ook hier raakt Eco weer precies de juiste snaar en flirt hij met een ultiem begrip van de mens. Ja, inderdaad, een ieder van ons zou gek worden - of misschien zelfs inderdaad sterven - wanneer hij door iedereen systematisch genegeerd zou worden. Wij nemen elkaar als referentie, weten wat de ander niet wil, omdat we weten wat we zelf niet willen. En hiermee komt het eind in zicht:quote:"Without any such recognition, the newborn abandoned in the forest will not become a human (or else, like Tarzan, he will look for the other in the face of an ape). We might die or go insane if we lived in a community in which everyone had systematically decided never to look at us and to behave if we didn't exist."
De verleiding naar het kwaad rust in elk mens, zelfs in diegenen die een vaste en ontwaakte kennis van goed hebben. Iedereen, ook degenen die leven voor het goede, is in bezit van elke eigenschap die als 'kwaad' gezien wordt, omdat die eigenschappen menselijk zijn, en onze basis voor 'goed' en 'kwaad' afgeleid zijn van menselijke notie. Eco verduidelijkt dit met twee persoonlijke anecdotes - die ik hier achterwege zal laten. Hierna komt hij langzaam aan tot een conclusie:quote:"You ask me if consciousness of the other's importance provides me with an absolute base, an unshakable foundation for ethical behaviour. I could reply by saying that even what you define as an absolute foundation still has not kept many believers from sinning while being conscious of sin, and our discussion might end there."
Deze man, in zijn zoektocht naar de moed zijn eigen dood onder ogen te komen, zou uit noodzakelijkheid religieus worden. Hij zou een model scheppen, een ideaal om begrip en uitleg te verkrijgen. Hij zou, in zijn meest verlichtende momenten, de morele, poëtische en religieuze kracht bezitten het model te scheppen van de Christus, van universele liefde, vergiffenis, van het leven dat wordt verkregen door de afschuwelijke opoffering van de ander.quote:You say that without the example and word of Christ, secular ethics lacks the basic justification that would endow it with the strength of ineluctable conviction. Why are we just taking away from the layman the right to avail himself of the example of the forgiving Christ?
"Can you, Carlo Maria Martini, for the sake of our discussion and the confrontation in which you believe, try to think for a moment that there is no God: that man appeared on Earth through a clumsy accident, consigned to mortality but also condemned to be aware of this, and that therefore he is the most imperfect among all the animals."
En dát is waarom Eco gelooft dat op fundamentele punten een natuurlijke ethiek - die respect verdient voor de diepe religieuziteit die het typeert - de gelijke kan zijn van de principes van een ethiek die religie als basis heeft. Men moet inzien dat de natuurlijke principes voor ethiek ins ons hart geschreven staan. Hij sluit zijn brief af met de volgende woorden:quote:"Abandon my hypothesis, leave it for the others. But admit that even if Christ were only a character in a great story, the fact that this story could have been imagined and desired by featherless bypads who only knew that they didn't know, would be as miraculous (miraculously mysterious) as the fact that the son of a real God was really incarnated. This natural and earthly mystery would never stop stirring and softening the hearts of nonbelievers."
Op wat we met z'n allen hebben afgesproken.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 14:45 schreef Splackavellie02 het volgende:
waarop baseert een ongelovige zijn ethische principes
Niet. Het is dan ook constant aan verandering onderhevig. En dat is helemaal niet erg.quote:en hoe kan dit systeem aanspraak maken op onfeilbaarheid?
Op zijn belangen en kwetsbaarheid. Op een objectieve voorstelling van zaken die logische consistentie vereist.quote:Waarop baseert een ongelovige zijn ethische principes, en hoe kan dit systeem aanspraak maken op onfeilbaarheid?
Hier wordt gesteld dat custom en convention geen basis zouden kunnen zijn. Ben ik het mee eens maar dit is wel een belangrijke basis van religieuze moraal waarmee de validiteit van de religieuze moraliteit als menselijke moraal wat mij betreft geheel heel discutabel is.quote:But the establishment of a basis foundation for these values that will not suffer from confusion and uncertainty, particularly in extreme cases - a basis that will not be mistaken simply for custom, convention, usage, functional or pragmatic behaviour, even social necessity, but that assumes the wieght of a true and right moral absolute - means not linking such a basis to multable and negotionable principles"
Dit is ook niet helemaal eerlijk. Het gaat er namelijk aan voorbij dat in de naam van het geloof ook slechte mensen goede dingen doen om in de hemel te kunnen komen. Dat is in mijn perceptie niet echt moreel aangezien de persoon het puur uit egoïsme doet maar praktisch gezien levert het wel resultaat op. Misschien is dat wat je bedoelt met een absoluut ethisch systeem. Ik zie meer in een ethisch systeem waarin mensen dingen doen vanuit hun eigen normen en waarden in tegenstelling tot door religieuze dogma's die ten straffe van het eeuwig branden in de hel worden afgedwongen en waar dus van enige vrijwilligheid geen sprake is.quote:Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.
* Steven Weinberg, Nobel Laureate in physics
Waarden die voor de samenleving goed zijn en verenigbaar zijn met de belangen van de individu worden automatisch algemene waarden omdat deze de samenleving vooruit helpen.quote:"Why do altruïsm, sincerity, justice, respect for the other and forgiveness of one's enemies represent good, and why are those values always to be preferred to their opposite? Why are they worth dying for? And how does one know with certainty in particular cases what is altruistic and what isn't? If there is not some ultimate, ever-valid justification for such attitudes, how can they possibly always prevail and win out?"
Ik krijg niet het idee dat dit waar is. Eerst komt hij met onredelijke voorwaarden en daarna stelt hij dat normen en waarden alleen waarde hebben als ze eeuwig zijn waarmee hij in feite zegt dat mijn normen en waarden waardeloos zijn.quote:"I feel a great desire to reinforce everything that promotes community of action between believers and nonbelievers toward the advancement of mankind."
De atheïsten, humanisten en theïsten baseren hun ethische principes allemaal op de rede en niet op een zeer letterlijke lezing van een heilig boek.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 14:45 schreef Splackavellie02 het volgende:
Voor de seculieren onder ons denk ik dat Martini de vraag al beter gesteld heeft dan ik kan doen: waarop baseert een ongelovige zijn ethische principes, en hoe kan dit systeem aanspraak maken op onfeilbaarheid?
Als het woord objectief ergens opduikt wordt het sowieso lastig want zie maar eens objectief te bepalen wat objectief is. Objectief bestaat eigenlijk niet. Je kan iets hoogstens vrijwel universeel geaccepteerd maken.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 20:19 schreef eldodo het volgende:
(OP niet helemaal doorgelezen)
Als je objectief wat wilt zeggen over ethiek zal een godheid je sowieso niet helpen. Een ware theorie over ethiek moet net als andere ware theorieën logisch en empirisch kloppen. Dus tenzij de godheid het logische en empirische bewijs levert heb je niks aan hem. Overigens ontkracht je de mogelijkheid op het bestaan van een godheid op dezelfde manier (inherent tegenstrijdig e.d.).
Ethische theorieën kunnen juist, onjuist of onzinnig/onbegrijpelijk zijn (misschien telt het dan niet meer als theorie), net als alle andere theorieën. Zekerheid ontleen je aan een objectieve methode. Een boek waarin zo'n methode voor ethische theorieën wordt uiteengezet, bewezen en toegepast is: Universally Preferable Behaviour. Over dit onderwerp heb ik ook al eerder een topic aangemaakt.
Objectieve ethiek zonder beroep te doen op autoriteit is imo prima mogelijk. Het lijkt me zelfs een vereiste dat het niet gebaseerd is op zulke willekeurige drogredenen.
Nu ga ik een open deur intrappen, maar eh: is het dan objectief waar dat zoiets als objectief niet bestaat? Als ja, dan spreek je jezelf tegen. Als nee, dan is die uitspraak of niet waar of de waarheidswaarde ervan onbekend.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:33 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Als het woord objectief ergens opduikt wordt het sowieso lastig want zie maar eens objectief te bepalen wat objectief is. Objectief bestaat eigenlijk niet. Je kan iets hoogstens vrijwel universeel geaccepteerd maken.
Spreekt zichzelf niet tegen aangezien objectief niet objectief niet bestaat maar volgens een acceptabele onderbouwing niet bestaat. Niet volgens een absolute onderbouwing dus.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:44 schreef eldodo het volgende:
[..]
Nu ga ik een open deur intrappen, maar eh: is het dan objectief waar dat zoiets als objectief niet bestaat? Als ja, dan spreek je jezelf tegen. Als nee, dan is die uitspraak of niet waar of de waarheidswaarde ervan onbekend.
Is het 'acceptabel' vanwege objectieve criteria of niet-objectieve? Je verschuift alleen het probleem.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 22:39 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Spreekt zichzelf niet tegen aangezien objectief niet objectief niet bestaat maar volgens een acceptabele onderbouwing niet bestaat. Niet volgens een absolute onderbouwing dus.
Acceptabel omdat het door veel (relevante) mensen gesteund wordt en/of zeer waarschijnlijk is.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 22:41 schreef eldodo het volgende:
[..]
Is het 'acceptabel' vanwege objectieve criteria of niet-objectieve? Je verschuift alleen het probleem.
Hoe haal jij uit de OP dat de stellingen van Eco ontworpen zijn om God als enige uitkomst te genereren, terwijl Eco juist het tegenovergestelde beweert. De conclusie van Eco lijkt sterk op wat jij aan het eind van je bericht zegt:quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:26 schreef ZureMelk het volgende:
Samenvattend zijn de stellingen van Umberto Eco buitengewoon oneerlijk en irreëel. Ze zijn gewoon ontworpen om God als enige mogelijke uitkomst te genereren. Denken dat je daarmee wat voor punt dan ook zou maken is dus niet eerlijk.
Je stelt hier zelf dat ethische regels opgesteld worden aan de hand van interactie binnen de groep. In hoeverre verschilt dat van Eco's stelling dat de mens zijn ethische overtuigingen baseert op hoe hij zelf behandeld en beschouwd wil worden, zoals hij hier zegt:quote:mensen groepsdieren zijn en dat voor het functioneren van samenlevingen van deze dieren automatisch praktische regels zich vormen die zowel materiële zaken als immateriële zaken op de behoeften van de groep afstemmen. Deze regels worden waarschijnlijk grotendeels aangeleerd en zorgen ervoor dat individuen in harmonie met de groep kunnen functioneren. De mens heeft genetisch de basis om zich dit soort regels eigen te maken en leert in de praktijk welke helpen ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen baat hebben bij het uiteindelijke collectieve gedrag.
Ik heb een beetje het idee dat je het onderscheid tussen Martini en Eco niet gezien hebt, want je beschrijft Eco verderop als volgt:quote:"Every law, moral or civil, regulates interpersonal relationships, including relationships with those who impose the law. As we are taught by the most secular of the social sciences, it is the other, his gaze, that defines us and determines us."
Dit is helemaal niet Eco's standpunt. Eco is ook niet de gelovige uit de OP, en propageert juist voor een seculiere basis van ethiek.quote:Ik krijg het idee dat hij net als veel andere gelovigen vindt dat atheïstische normen en waarden per definitie naar nihilisme neigen terwijl er toch echt veel normen en waarden zijn die door het overgrote deel van de mensheid gedeeld worden.
Je hebt gelijk, ik heb de namen per abuis door elkaar gehaald.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:21 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Hoe haal jij uit de OP dat de stellingen van Eco ontworpen zijn om God als enige uitkomst te genereren, terwijl Eco juist het tegenovergestelde beweert. De conclusie van Eco lijkt sterk op wat jij aan het eind van je bericht zegt:
[..]
Je stelt hier zelf dat ethische regels opgesteld worden aan de hand van interactie binnen de groep. In hoeverre verschilt dat van Eco's stelling dat de mens zijn ethische overtuigingen baseert op hoe hij zelf behandeld en beschouwd wil worden, zoals hij hier zegt:
[..]
Ik heb een beetje het idee dat je het onderscheid tussen Martini en Eco niet gezien hebt, want je beschrijft Eco verderop als volgt:
[..]
Dit is helemaal niet Eco's standpunt. Eco is ook niet de gelovige uit de OP, en propageert juist voor een seculiere basis van ethiek.
Het is laat en ik ben moe. Ik zal morgen uitgebreider reageren, maar dit is iets wat mij opviel aan je reactie.
Als ongelovige: Simpel: Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 14:45 schreef Splackavellie02 het volgende:
Het is niet moeilijk om te begrijpen waar een man van de kerk zijn ethische principes op baseert. Het is ook niet moeilijk om te begrijpen dat hij gelooft dat deze principes, omdat zij hun grondslag vinden in de woorden van een onfeilbare deiteit, absoluut en onfeilbaar zijn. Ook voor Martini is het niet moeilijk om te begrijpen dat seculiere mensen het bestaan van (een) God niet erkennen, en hun ethische principes dus ook niet baseren op kerkelijke leringen. Wat Martini van Eco wil weten is daarom dan ook waarop ongeovigen hun ethiek wel berusten, en spreekt daarbij zijn twijfels uit over de onfeilbaarheid van een ethisch stelsel dat op een goddeloze grondslag berust:
[..]
Martini is een intelligent man, en begrijpt en erkent daarom dat de meeste mensen rechtvaardig handelen in ieder geval in de dagelijkse omstandigheden van het leven. Er zijn mensen geweest die, ondanks het feit dat ze niet in een persoonlijke God geloofden, hun leven opofferden voor hun morele overtuigingen. De beste man is helaas niet in staat te begrijpen welk fundament deze mensen toekennen aan hun gedrag:
[..]
En hiermee komen we tot de kern van Martini's vraag. Want, betoogt Martini, een ethiek die zich onttrekt uit menselijke (lees: feilbare) basis, blijft ALTIJD open voor interpretatie en kan daarom per definitie niet als absoluut gezien worden. Een ethiek die haar basis vind in het absolute, kan dit wel. Hoe kan een ongelovige ethiek een moreel absoluut behalen? Martini besluit vervolgens de vraag naar een hoger niveau te tillen; altruïsme:
De vraagstelling van het topic?
Laten we de vraagstelling tweeledig maken, waarbij beide partijen een van de twee vragen beantwoorden. Voor de seculieren onder ons denk ik dat Martini de vraag al beter gesteld heeft dan ik kan doen: waarop baseert een ongelovige zijn ethische principes, en hoe kan dit systeem aanspraak maken op onfeilbaarheid?
Voor de gelovigen: valt er binneneen ethisch systeem wel aanspraak op onfeilbaarheid te maken, zelfs wanneer deze ethiek zich berust op theistische gronden?
Wel lastig hem te benaderen met zo'n houten kruis achter zich.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 01:21 schreef Gedoetje het volgende:
Alzo lief heeft God de homo's gehad dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft
en wat heeft een HIV genezing te kamen met een ethisch systeemquote:Op dinsdag 15 februari 2011 02:10 schreef Gedoetje het volgende:
Daarom is Ie ook opgestaan, ik ga nou geen youtubefilmpjes van hiv genezingen meer posten welterusten
Dit dacht ik dus ook.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 15:55 schreef drijfhout het volgende:
Beetje raar om onfeilbaarheid te verwachten van een ethisch systeem.
Mooie kunst dat je dan op een noodzaak tot een god uitkomt.
Ben benieuwd...quote:Op woensdag 16 februari 2011 01:04 schreef Kees22 het volgende:
Om maar weer terug te komen op de vraag:
Waarom zou een ethisch systeem onfeilbaar moeten zijn?
Topreactie!quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit dacht ik dus ook.
Je begon met "huppelepup zonder god" en dacht "He! Dit kan nog wel wat worden!"
En toen las ik "Umberto bluhblah vindt..." en dacht "Jammer weer...".
Ik maak voor mezelf wel uit wat ik ethisch vind en wat niet, daar heb ik geen 'hulp' bij nodig.
Maar God is niet onfeilbaar, getuige een aantal voorbeelden in de bijbel. Hoe kan men dan verwachten zelf onfeilbaar te zijn?quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als de theistische grond geacht wordt geinspireerd te zijn door God zelf en God onfeilbaar wordt geacht, wordt het ethische systeem logischerwijs ook onfeilbaar geacht.
Dit is denk ik ook de enige manier waarop een ethisch systeem als onfeilbaar kan worden geacht, omdat geen mens onfeilbaar is, en veel feilbare mensen samen nog steeds geen onfeilbaarheid maken, en er daarom op den duur fouten zullen sluipen in dit menselijke werk.
Daarnaast heeft men voor onfeilbaarheid een complete kennis van de absolute waarheid nodig, iets wat niemand heeft. Mensen kunnen dus nooit een ethisch systeem dat perfect in harmonie is met de werkelijkheid opstellen, wellicht per toeval, maar die kans is verwaarloosbaar.
De enige manier waarop de mens een benadering kan krijgen van een onfeilbaar ethisch systeem, is wanneer deze gebaseerd is op het door God gegeven geweten wat zich in ieder gezond mens bevindt. Hence de grote overeenkomstigheid in ethiek wereldwijd in verschillende culturen. Maar het menselijke geweten kan genegeerd worden, of vervormd door ontwikkeling, en is daarom niet betrouwbaar voor onfeilbaarheid, slechts voor benadering daarvan.
Ja. En je maakt dus meteen al duidelijk waarom een ethisch systeem dat volgens mensen op god gebaseerd is, toch niet onfeilbaar is: de menselijke (en dus feilbare) interpretatie.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als de theistische grond geacht wordt geinspireerd te zijn door God zelf en God onfeilbaar wordt geacht, wordt het ethische systeem logischerwijs ook onfeilbaar geacht.
Dit is denk ik ook de enige manier waarop een ethisch systeem als onfeilbaar kan worden geacht, omdat geen mens onfeilbaar is, en veel feilbare mensen samen nog steeds geen onfeilbaarheid maken, en er daarom op den duur fouten zullen sluipen in dit menselijke werk.
Daarnaast heeft men voor onfeilbaarheid een complete kennis van de absolute waarheid nodig, iets wat niemand heeft. Mensen kunnen dus nooit een ethisch systeem dat perfect in harmonie is met de werkelijkheid opstellen, wellicht per toeval, maar die kans is verwaarloosbaar.
De enige manier waarop de mens een benadering kan krijgen van een onfeilbaar ethisch systeem, is wanneer deze gebaseerd is op het door God gegeven geweten wat zich in ieder gezond mens bevindt. Hence de grote overeenkomstigheid in ethiek wereldwijd in verschillende culturen. Maar het menselijke geweten kan genegeerd worden, of vervormd door ontwikkeling, en is daarom niet betrouwbaar voor onfeilbaarheid, slechts voor benadering daarvan.
God bestaat niet eens, dus waar hebben we 't over...quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar God is niet onfeilbaar, getuige een aantal voorbeelden in de bijbel. Hoe kan men dan verwachten zelf onfeilbaar te zijn?
OK.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:36 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Topreactie!
Dus, omdat ik Eco citeer en de correspondentie tussen hem en Martini als springplank gebruik, knap jij af op het hele topic en beslis je dat er geen originele gedachte achter schuilgaat.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje jammer dat zoveel mensen struikelen over de laatste paar zinnen van de openingspost, en niets meer plaatsen dan dooddoeners als "wie zegt dat een ethisch systeem onfeilbaar moet zijn". Niemand. Tenminste, niemand binnen het kader van dit topic. De vraag of een ethisch systeem onfeilbaar moet zijn, is ook niet het onderwerp van dit topic. Neem, for the sake of discussion, aan dat er enige aanspraak op onfeilbaarheid gemaakt wordt, en probeer binnen deze opstelling antwoord te geven.
Topics mogen best een keertje verder gaan dan: "de hele discussie is onzin, want ik vind.." Geen fans van speculatieve fictie hier?
Ik denk dat iemand zijn etische principes heeft of "kiest" aan de hand van het uitgansgpunt wat hij/zij het belangrijkste vindt. Wat geeft het meeste vrijheid voor het individu, wat is het beste voor de samenleving, wat is het eerlijkst, wat behaagd God/Allah het meest, enz.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 14:45 schreef Splackavellie02 het volgende:
De vraagstelling van het topic?
Laten we de vraagstelling tweeledig maken, waarbij beide partijen een van de twee vragen beantwoorden. Voor de seculieren onder ons denk ik dat Martini de vraag al beter gesteld heeft dan ik kan doen: waarop baseert een ongelovige zijn ethische principes, en hoe kan dit systeem aanspraak maken op onfeilbaarheid?
Eens, maar wanneer je zo begint kan je zo moeilijk een discussie vormen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 01:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
God bestaat niet eens, dus waar hebben we 't over...
Klopt, maar te zien aan 't aantal reacties denk ik dat 't wel duidelijk is dat een ethisch systeem zonder god idd niet onfeilbaar is.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Eens, maar wanneer je zo begint kan je zo moeilijk een discussie vormen.
Waarom zou een god iets onfeilbaar maken? Omdat hij het zegt? Kom op zeg, laten we argumentatie gebruiken om onfeilbaarheid aan te tonen, niet autoriteit.quote:Op maandag 21 februari 2011 16:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klopt, maar te zien aan 't aantal reacties denk ik dat 't wel duidelijk is dat een ethisch systeem zonder god idd niet onfeilbaar is.
Ehm, die monotheistische god is natuurlijk een verzinsel, maar zodra je aanneemt dat ie er is, dan is die god en zijn ethiek natuurlijk onfeilbaar he?!quote:Op maandag 21 februari 2011 16:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Waarom zou een god iets onfeilbaar maken? Omdat hij het zegt? Kom op zeg, laten we argumentatie gebruiken om onfeilbaarheid aan te tonen, niet autoriteit.
en dat volgt waaruit?quote:Op maandag 21 februari 2011 17:19 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Ehm, die monotheistische god is natuurlijk een verzinsel, maar zodra je aanneemt dat ie er is, dan is die god en zijn ethiek natuurlijk onfeilbaar he?!
quote:(En zonder god is ethiek subjectief, dus niet onfeilbaar, en hence is dit hele topic een onzinnige aanzet tot discussie)
Nee.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:19 schreef drijfhout het volgende:
Ehm, die monotheistische god is natuurlijk een verzinsel, maar zodra je aanneemt dat ie er is, dan is die god en zijn ethiek natuurlijk onfeilbaar he?!
Wel voor mensen die beperkt worden door hun persoonlijke overtuigingen en niet in staat zijn een discussie te voeren op speculatieve gronde, zoals hier blijkt.quote:(En zonder god is ethiek subjectief, dus niet onfeilbaar, en hence is dit hele topic een onzinnige aanzet tot discussie)
OK, de vraag van dit topic is strikt genomen onzinnig, want moet altijd met ja beantwoord worden.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:19 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Ehm, die monotheistische god is natuurlijk een verzinsel, maar zodra je aanneemt dat ie er is, dan is die god en zijn ethiek natuurlijk onfeilbaar he?!
(En zonder god is ethiek subjectief, dus niet onfeilbaar, en hence is dit hele topic een onzinnige aanzet tot discussie)
Nee. De vraag omet met alles behalve ja beantwoord worden. Het is sowieso niet de bedoeling dat je concluderend antwoord, maar dat je na gaat denken over de mogelijke antwoorden.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 00:36 schreef Kees22 het volgende:
OK, de vraag van dit topic is strikt genomen onzinnig, want moet altijd met ja beantwoord worden.
De Katholieke kerk heeft het alleenrecht op de waarheid van God, dat is een van haar belangrijkste dogma's. De absolute ethische waarden liggen vastgelegd in de Bijbel, en hoewel er meerdere interpretaties van de Bijbel gedaan kunnen worden, is de interpretatie van de Katholeke kerk de enige juiste. Dat is de pretens tenminste, en op grond daarvan kan het katholicisme aanspraak maken op een onfeilbare ethiek.quote:Maar de grap is, dat een ethiek mèt een god ook niet onfeilbaar is. Want zelfs als die eigen ethiek van die god onfeilbaar is, hoe kun je dan zeker weten dat jij Zijn ethiek volgt?
Ook niet het onderwerp.quote:Als je het mij vraagt is het oude testament geïnspireerd door de duivel: het wemelt van de moord en doodslag, listen en bedrog, incest en overspel. Deels ook, althans volgens de tekst, in opdracht van god.
Deze god geeft eerst tien geboden en gebiedt daarna om die geboden royaal te schenden.
Als dat al onfeilbaar is, snap ik er in elk geval niks van.
De OP is dan ook bedoeld als aanzet, niet als uiteenzetting. Het is de bedoeling dat op die vraag, en anderen, een antwoord gevonden wordt door discussiequote:Op dinsdag 22 februari 2011 10:15 schreef Gaspedaal het volgende:
Wat betekent dat precies, een 'onfeilbaar' ethisch systeem? Dat wordt niet echt nader uitgewerkt in de OP
Dat iedereen zich gedraagt zoals IK denk dat het goed is. Iets als een politiestaat, dictatuur.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 10:15 schreef Gaspedaal het volgende:
Wat betekent dat precies, een 'onfeilbaar' ethisch systeem? Dat wordt niet echt nader uitgewerkt in de OP
De OP is inderdaad een aanzet tot discussie, en een goede ook. Probleem is alleen een beetje dat de discussie gaat om de vraag of een ethisch systeem zonder God onfeilbaar is, zonder dat we eerst nagedacht hebben over de vraag wat een onfeilbaar ethisch systeem precies is. Is dat niet een dictatuur, zoals Papierversnipperaar zegt?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:03 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
De OP is dan ook bedoeld als aanzet, niet als uiteenzetting. Het is de bedoeling dat op die vraag, en anderen, een antwoord gevonden wordt door discussie
Het is een paradox.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:35 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
De OP is inderdaad een aanzet tot discussie, en een goede ook. Probleem is alleen een beetje dat de discussie gaat om de vraag of een ethisch systeem zonder God onfeilbaar is, zonder dat we eerst nagedacht hebben over de vraag wat een onfeilbaar ethisch systeem precies is. Is dat niet een dictatuur, zoals Papierversnipperaar zegt?
Optimaal is iets anders dan onfeilbaarquote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een paradox.
Ethisch gezien is het optimaal als mensen zo vrij mogelijk zijn. Maar dat kan on-ethische gevolgen hebben. Om die tegen te gaan sluit je iedereen op, maar dat is op zichzelf weer onethisch.
Ok. Dan stel ik voor dat alles mag. Niets noemen we onethisch. Wat Ghaddafi aan het doen is is vanuit zijn standpunt heel begrijpelijk. Ik snap dat andere mensen andere belangen hebben, maar moeten we dat onethisch noemen?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:54 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Optimaal is iets anders dan onfeilbaar
Nou ja, dan is het antwoord op je vraag nog concluderender: elk ethisch systeem, met of zonder god, is feilbaar. Om minstens twee redenen:quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:42 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Nee. De vraag omet met alles behalve ja beantwoord worden. Het is sowieso niet de bedoeling dat je concluderend antwoord, maar dat je na gaat denken over de mogelijke antwoorden.
[..]
De Katholieke kerk heeft het alleenrecht op de waarheid van God, dat is een van haar belangrijkste dogma's. De absolute ethische waarden liggen vastgelegd in de Bijbel, en hoewel er meerdere interpretaties van de Bijbel gedaan kunnen worden, is de interpretatie van de Katholeke kerk de enige juiste. Dat is de pretens tenminste, en op grond daarvan kan het katholicisme aanspraak maken op een onfeilbare ethiek.
Hypocriet? Ja. Gebrekkige redenering? Ja. Pure onzin? Ligt aan je geloof, maar ik neig naar ja. Maar nogmaals; de vraag of Katholicisme al dan niet de waarheid predikt is niet het onderwerp van dit topic.
[..]
Ook niet het onderwerp.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |