Leuk

Ik plak hem er toch gewoon helemaal in!

(En ze vinden Weelderig Waardeloos dus zelf het mooiste liedje dat ze ooit gemaakt hebben

)
15 MRT 2011
3JS - Vechten met zn 3enWaar zullen we beginnen? Even heel lang terugdenkend. Zijn we ondertussen al behoorlijk lang met dat Songfestival bezig. Al vanaf de zomer van vorig jaar zon beetje, toen we ineens bekendmaakten dat we het gingen doen. Eigenlijk met geen enkel idee wat er dan over ons heen zou komen en wat er daardoor in onze hoofden zou gebeuren. We zijn voor ons eigen gevoel in een soort andere dimensie gekomen van het wereldje waarvan we ondertussen al vier jaar lang deel uit maakten. De Nederlandse muziekwereld.
Al die jaren is er rustig maar zeker een positieve ontwikkeling geweest rond 3JS eentje die we rustig konden behappen en beschouwen zonder daar al te nerveus van te worden. Af en toe in een krant of blaadje, af en toe bij shownieuws of boulevard met een klein stukje over een cd presentatie en met mazzel in een belangrijk radio of tv-programma met een nieuwe singlehartstikke goed voor de promotie.
Toen de Tros ons vroeg of we het songfestival wilden doen voor Nederland was manager Jaap Buijs gelijk heel enthousiast. Wij hadden onze reserves. Ik was een paar jaar geleden als songfestivalkijker afgehaakt om een aantal niet nader te noemen (soms ook onterechte) redenen. Meedoen met het songfestival zou ons in ieder geval de gelegenheid geven om aan het Nederlands publiek te laten zien wat we kunnen. We kunnen op bestelling een lied schrijvenmaar dan wel voor onszelf. In de geschiedenis is het bijna altijd zo geweest dat voor het songfestival, via platenmaatschappijen, componisten benaderd worden met de melding dat er liedjes voor het songfestival aangeleverd mogen worden. Bij de liedjes werd dan een geschikte zanger of zangeres(sen) gevonden.
Wij worden ook vaak op deze manier benaderd alleen zijn wij daar niet zo goed in. Als wij een liedje schrijven dan wordt die altijd beter wanneer we die zelf spelen en zingen. Het wordt een 3JS liedje. Met af en toe een akkoordenschema en/of een tekst waarvan een andere zanger in eerste instantie misschien een beetje raar zou kijken. Een tekst die in veel gevallen autobiografische passages bevat. Dan zouden we de tekst moeten aanpassen op degene die het gaat zingen. Gewoon wat algemener blijven. Ook geen onmogelijke opdracht hoor en we hebben het ook al vaker gedaan maar we doen het liever niet. Dat kan altijd nog denk ik dan bij mezelfals we over een jaar of tien zoiets hebben van: Ik denk dat mn eigen kop niet meer kan aanzien op tv. Dan moet je stoppen. En dan zouden we altijd nog voor anderen liedjes kunnen schrijven. Als we mekaar dan nog niet de hersens ingeslagen hebben natuurlijk.
Nee hoor!! Dat wordt helemaal geen probleem. We zijn ondertussen met zn drieën zover dat we weten dat we op mekaar aangewezen zijn en het echt met geen mogelijkheid meer zonder mekaar kunnen redden. Je hebt mekaar ook nodig om te klagen over bepaalde zaken hè.
Zo is het ook, in tegenstelling tot vele echtparen, voor ons geen probleem om een week lang met mekaar in een huis in Frankrijk te zitten. Afgezonderd op het platteland, zonder vrouwen. In de schrijffase voor ons album Dromers en Dwazen nu anderhalf jaar geleden gingen we voor het eerst naar ons huis in Frankrijk en volgden daarmee het voorbeeld van vele grote bands en schrijvers der aarde. Jaap de Witte, eigenwijs als die is, had ondanks dat al deze legendes het bewezen, toch nog zn twijfels of het niet allemaal romantische bullshit is om in een hutje op de hei te zitten met een gitaar en een kladblok, wachten tot er muziek en woorden uit de lucht komen vallen maar het is echt zo.
Komt natuurlijk niet echt uit de lucht vallen. Er moet wel degelijk gewerkt worden. De creativiteit moet afgedwongen worden maar in een compleet afgezonderde, natuurrijke omgeving gaat dat wonderlijk goed. Na de zomer van afgelopen jaar gingen we dus nogmaals naar Frankrijk met hetzelfde doel alleen lag de lat nu hoger. We waren min of meer verplicht om terug te komen met minimaal vijf liedjes in demovorm opgenomen en wel. Vijf liedjes die eventueel naar het songfestival zouden kunnen.
Jaap Kwakman, die over heel veel dingen heel negatief kan denken is in zon geval altijd ineens superpositief en heel zeker van zn zaak dat dat voor ons geen probleem is. Aangezien de meeste melodieën en akkoordenschemas en arrangementen uit zijn hoofd en handen moeten komen, ben ik dan genoodzaakt om me aan zijn positiviteit vast te klampen en ervoor te gaan. Ik, die verreweg de meest positieve van ons drieën ben vraag me dan nog weleens af hoe we daar dan mee aan moeten en of we dat allemaal wel op tijd klaar krijgen. Niet onterecht trouwens, want de afgelopen zes jaar hebben we al met ongeveer 200 deadlines te maken gehad die we in principe allemaal overschreden hebben waardoor we dan, ondanks onze positieve instelling en werklust , altijd even heftig in de stress raken.
Its the story of our lives Jan, wen er maar an zeg ik dan tegen mezelf. Wij gaan de rest van onze levens iets teveel hooi op onze vork nemen en steeds overal ietsje te laat mee beginnen zodat we aan het einde van ieder ritje stress zullen hebben. Ook een geregeld leven. Dit is met al onze albums nog gebeurdzelfs met de eerste twee schijfjes die we alleen in Volendam uitbrachten. Het leuke van iedere stressperiode is de we kunnen rekenen op een leuke periode die erachteraan komt.
We schreven er zeven. In totaal zijn we zeven dagen echt aan het componeren en opnemen geweest in Frankrijk dus maakten we een lied per dag. Geen beroerde score.
Twee moesten er afvallen en dat kwam ons goed uit want van 1 van de zeven liedjes wilden we een heel etnisch ritme geven met eventueel Afrikaans aandoende koortjes en voor een ander liedje wilden we een Ierse violiste en fluitist over laten vliegen naar onze studio die na honderd telefoontjes ineens ziek werden en niet konden komenof zoiets kan ook iets heel anders zijn geweest maar dat konden we niet zien door de telefoon. Deze twee nummers hebben we in de wachtkamer geplaatst voor ons vierde album dat ergens volgend jaar uitkomt dus daar kunnen we nog even heel goed over nadenken.
Vijf liedjes bleven er dus over. Vijf totaal verschillende liedjes en vooral van de eerste twee liedjes werden we al gelijk heel erg blij. Toen ik jou vergat en Je vecht nooit alleen waren deze twee liedjes. Het was nog net een weekje lekker weer in Frankrijk en terwijl Jaap Kwakman in zn eentje de basis van de demo zat op te nemen in de huiskamer op de laptop-opgepimpttot-studio, zaten Jaap de Witte en ik naast mekaar in een zonnestoel achterovergezakt met onze gezichten in de zon en allebei een kladblok woorden en zinnen tegen mekaar te roepen. Pingpongen met woorden totdat iedere tekst zin voor zin in elkaar viel.
Toen ik jou vergat was gebaseerd op een blues-achtig gitaarmelodietje zoals John Mayer die ook weleens heeft. Het werd een prachtig emotioneel nummer waarvan we zelf ook een brok in onze keel konden krijgen. Dan is het goed want dat krijgen we niet zomaar. Toen we het demootje s avonds naar onze vriendinnen thuis stuurden, kregen we van ieder afzonderlijk hetzelfde bericht. In het lege huis waar ze zaten met de Hollandse regen op de ramen was het emotioneel hard aangekomen. We waren gelijk overtuigd. Met zon liedje zou je zomaar een hele bijzondere beurt kunnen maken op het songfestival.
Als Tom Dice met zn ingetogen Me and my guitar voor België zo hoog kan scoren, puur omdat de 150 miljoen mensen zoiets hebben van: Hey dat is weer eens wat anders dan al die toeters en bellen. Dan is er wellicht weer hoop. In die eerste dagen schreven we ook Je vecht nooit alleen. Bij het schrijven van deze tekst hebben we voor het eerst een beetje de songfestivalspirit in ons achterhoofd gehouden. Een positieve instelling kan zn weerslag hebben op de hele wereld. Optimistischer dan dit konden we het niet maken. Het feit dat deze eerste twee liedjes zo goed gelukt waren heeft ons door de rest van de dagen heen geholpen.
Vervolg hieronder (teveel tekst voor in 1 post)
[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 15-03-2011 15:56:47 ]