abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92552853
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 17:09 schreef Hanoying het volgende:
Ik vind het zelf dan ook dieptriest dat veel wijken uit de jaren 70 er qua kavelgrootte, groenindeling, wegbreedtes, blauwe inpassing, etc. stukken beter uit zien dan wat er nu wordt ontwikkeld.
Maar alles wordt tegenwoordig toch kleiner? Computers, telefoons, auto's en zelfs de pakken waspoeder. Kleiner is beter, kleiner is helemaal in :P
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_92553065
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 17:16 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar in een pyramidespel wil je toch juist de waarheid verduisteren? Ach.... wat weet ik er ook van :D
Inderdaad, ga gewoon lekker met electronica aan de gang, daar weet je tenminste wel wat van!
pi_92554489
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 17:18 schreef xenobinol het volgende:
Maar alles wordt tegenwoordig toch kleiner? Computers, telefoons, auto's en zelfs de pakken waspoeder. Kleiner is beter, kleiner is helemaal in :P
Het moest toch goedkoper? Nou dan krijg je het ook goedkoper. _O-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_92554576
quote:
Het is geen porem en we zouden ons met zijn allen moeten schamen.
Waarom zou ik me daarvoor moeten schamen :?
  woensdag 9 februari 2011 @ 18:32:47 #155
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_92555648
quote:

[..]

Ik vind het zelf dan ook dieptriest dat veel wijken uit de jaren 70 er qua kavelgrootte, groenindeling, wegbreedtes, blauwe inpassing, etc. stukken beter uit zien dan wat er nu wordt ontwikkeld.

Je zou je feitelijk je ogen uit je kop moeten schamen. Eigenlijk zou de nieuwste wijk in een stad toch ook de kwalitatief beste moeten zijn? Dat lijkt me in ieder geval een gezonde ambitie.

Het omgekeerde is vaak waar. In masterplannen lijtk het behoorlijk wat en de projecten hebben mooie namen met "het kasteel", "de vesting" of "de grachten" maar in praktijk kan er nauwelijks een brandweerwagen komen, is de openbare ruimte er miniem, de waterinpassing net voldoende om een keurvergunning te krijgen en te kunnen onderhouden, wordt de parkeerbalans vaak alleen wijkbreed maar vrijwel nooit meer op straatniveau gehaald, zijn de kavels amper 100 m2 en de huizen van pure armoe maar 4 verdiepingen om er nog een beetje woonoppervlak in te projecteren.
En zie daar mijn hoofdreden om geen nieuwbouw te kopen. Een wijk verderop is een flink nieuwbouw project. Huizen kosten ongeveer hetzelfde als wat het mijn heeft gekost, maar zijn wel een stuk kleiner, achtertuin de helft van de mijne, geen voortuin, en geen parkeerplek voor de deur.
Tuurlijk, de bouwkwalliteit is beter, de isolatie is beter en de CV installaties en dergelijke moderner. Maar de isolatie mijn huis pak ik zelf aan (wordt nooit zo goed als van zo'n nieuwbouwhuis, maar komt er toch in de buurt), de CV leidingen werk ik zelf weg, mijn ketel is beter dan die standaard in die huizen komt... Maar een tuin kun je niet zelf groter maken. De straat maak je zelf niet breder...
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_92557077
quote:
Op woensdag 9 februari 2011 18:32 schreef Whuzz het volgende:

[..]

En zie daar mijn hoofdreden om geen nieuwbouw te kopen. Een wijk verderop is een flink nieuwbouw project. Huizen kosten ongeveer hetzelfde als wat het mijn heeft gekost, maar zijn wel een stuk kleiner, achtertuin de helft van de mijne, geen voortuin, en geen parkeerplek voor de deur.
Tuurlijk, de bouwkwalliteit is beter, de isolatie is beter en de CV installaties en dergelijke moderner. Maar de isolatie mijn huis pak ik zelf aan (wordt nooit zo goed als van zo'n nieuwbouwhuis, maar komt er toch in de buurt), de CV leidingen werk ik zelf weg, mijn ketel is beter dan die standaard in die huizen komt... Maar een tuin kun je niet zelf groter maken. De straat maak je zelf niet breder...
psssst, ze geloven hier niet dat nieuwbouw en bestaande bouw niet veel in prijs hoeft te schelen.....
  woensdag 9 februari 2011 @ 19:24:15 #157
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_92558000
Een oud huis goed isoleren kan best wel merk ik in mijn nieuwe huis uit ongeveer 1920. Afgelopen nacht gevroren en na de avond op 20 graden te hebben doorgebracht, vervolgens naar 15 gezet en vanochtend was het nog steeds 17 graden :) .
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_92558065
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 19:04 schreef HansvD het volgende:
psssst, ze geloven hier niet dat nieuwbouw en bestaande bouw niet veel in prijs hoeft te schelen.....
Ik zie sowieso het voordeel van nieuwbouw niet echt.

Je zit eerst een tijd met dubbele lasten, dan moeten allerlei kinderziektes er nog uitgehaald worden en daarna mag je 2 jaar tegen bouwbehang aankijken en met een beetje pech ook nog geruime tijd door de modder naar je woning toe proberen te rijden.

Ik laat die Beta-versie's wel aan een ander over, geef mij maar een versie die af is. :P
pi_92559218
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 19:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zie sowieso het voordeel van nieuwbouw niet echt.

Je zit eerst een tijd met dubbele lasten, dan moeten allerlei kinderziektes er nog uitgehaald worden en daarna mag je 2 jaar tegen bouwbehang aankijken en met een beetje pech ook nog geruime tijd door de modder naar je woning toe proberen te rijden.

Ik laat die Beta-versie's wel aan een ander over, geef mij maar een versie die af is. :P
Eensch, ik heb ook genoeg voorbeelden gezien dat het uiteindelijke resultaat bij lange na niet lijkt op het geschetste plaatje.

Of er werd eerst een extra verbindingsbrug beloofd naar het centrum, maar dan krijgen de bewoners ineens een brief van de ontwikkelaar dat dat geschrapt wordt.

Edit:
Ok ff nagezocht, de brug ligt er immidels. Ging om de kleur. :@

[ Bericht 2% gewijzigd door Terrorizer op 09-02-2011 19:55:35 ]
  woensdag 9 februari 2011 @ 20:06:25 #160
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_92559910
Wat ik vaak zie is dat mensen de kosten *na* oplevering van het nieuwbouwhuis onderschatten. En niet een beetje, maar gewoon de helft er naast zitten, dus al snel 10-20k te weinig reserveren.
En wat nog een issue voor ons was (al speelde dat niet bij de huizen een wijk verderop) dat veel nieuwbouw wijken (iig de wat ruimer opgezette) redelijk ver weg liggen van de voorzieningen.
Die zijn dan wel gepland, dus er kómt wel een basisschool, een station, een bushalte, winkels... ergens in de komende 5 jaar...
pi_92563238
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 20:06 schreef Whuzz het volgende:
Die zijn dan wel gepland, dus er kómt wel een basisschool, een station, een bushalte, winkels... ergens in de komende 5 jaar...
Oh ja, dat gezeik krijg je er ook nog v.o.n. bij.
pi_92568301
quote:
Op woensdag 9 februari 2011 21:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Oh ja, dat gezeik krijg je er ook nog v.o.n. bij.
niet alles is zwart wit.... He dat zeggen jullie normaal tegen xeno :)
pi_92571896
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:10 schreef HansvD het volgende:

[..]

niet alles is zwart wit.... He dat zeggen jullie normaal tegen xeno :)
Cognitieve dissonantie verklaard waarom vriendje Whuzz en BVZ liever k.k. betaling voor gebruikte woning ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_92572354
Hè Whuzz ik heb vanavond ook nog even geklust in een koopwoning. Voelde goed man... de vorige eigenaar heeft er nl. 25k op bij moeten leggen :o
I'll sing you a lullaby.
pi_92573768
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:02 schreef xenobinol het volgende:
Cognitieve dissonantie verklaard waarom vriendje Whuzz en BVZ liever k.k. betaling voor gebruikte woning ;)
Tja, als je een woning koopt zit er nu eenmaal 6% belasting op. Kan ik me wel druk om maken, maar dat is allemaal zo zinloos. Dan zou het veel meer zin hebben me druk te maken over de 19% BTW, de inkomstenbelasting, de wegenbelasting, de accijnzen, de energiebelasting enz. enz. Dat kost alles bij elkaar vele malen meer.

Maar dat doe ik ook niet.

Druk maken om woningprijzen laat ik graag aan jou over. Ik hoef dat niet. *)
pi_92574030
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Druk maken om woningprijzen laat ik graag aan jou over. Ik hoef dat niet. *)
Ik maak me geen zorgen over de prijzen, ik maak mij zorgen om de HRA.
I'll sing you a lullaby.
pi_92574163
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:45 schreef xenobinol het volgende:
Ik maak me geen zorgen over de prijzen, ik maak mij zorgen om de HRA.
Moet je niet doen, je hebt niet eens HRA.

Ik heb wel HRA en zelfs ik maak me daar geen zorgen om.

Of maak je je zorgen dat die niet in 1 klap wordt afgeschaft, maar (als het al gebeurt) heel geleidelijk? En dat de huizenprijzen dan niet imploderen tot de door jou gewenste singulariteit? Dat je dan toch fout gegokt hebt? Ja, dan zou ik me wel zorgen maken. Big time.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 09-02-2011 23:54:34 ]
pi_92574538
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Moet je niet doen, je hebt niet eens HRA.

Ik heb wel HRA en zelfs ik maak me daar geen zorgen om.

Of maak je je zorgen dat die niet in 1 klap wordt afgeschaft, maar (als het al gebeurt) heel geleidelijk? En dat de huizenprijzen dan niet imploderen tot de door jou gewenste singulariteit? Dat je dan toch fout gegokt hebt? Ja, dan zou ik me wel zorgen maken. Big time.
Reken er maar op dat een geleidelijke afschaffing geen geleidelijke gevolgen zal hebben voor de huizenprijzen. ;)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_92574706
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:56 schreef Prutzenberg het volgende:
Reken er maar op dat een geleidelijke afschaffing geen geleidelijke gevolgen zal hebben voor de huizenprijzen. ;)
Voorlopig is de HRA er nog wel even. En als ze hem dan af gaan schaffen door hem bv jaarlijks met 3% te verminderen ofzo, so what? Daar stort de markt echt niet van in elkaar hoor. :O
pi_92574962
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Voorlopig is de HRA er nog wel even. En als ze hem dan af gaan schaffen door hem bv jaarlijks met 3% te verminderen ofzo, so what? Daar stort de markt echt niet van in elkaar hoor. :O
This time is different..... echt waar :?
I'll sing you a lullaby.
pi_92575055
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:07 schreef xenobinol het volgende:
This time is different..... echt waar :?
Nietszeggende oneliner...

Wat bedoel je nu weer? Denk jij dat de HRA wel in 1 keer afgeschaft wordt of wat denk je anders dat er gebeurt? Zeg eens wat je bedoelt.
pi_92575381
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb ergens gelezen dat 'experts' verwachten dat een geleidelijke aanpassing (of zelfs het in overweging nemen daarvan) direct effect heeft op de huizenprijzen.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_92575569
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:16 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat 'experts' verwachten dat een geleidelijke aanpassing (of zelfs het in overweging nemen daarvan) direct effect heeft op de huizenprijzen.
Het getuigd van inzicht dat je 'experts' zelf al tussen aanhalingstekens zet.

Het in overweging nemen van het in 1 klap afschaffen zal vast wat effect hebben, het presenteren van plannen om het zeer geleidelijk te doen zal eerder een positief effect hebben aangezien er dan duidelijkheid is en iedereen dan zeker weet dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.
pi_92575691
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 09:02 schreef Scorpie het volgende:
De arbeidsmarkt trekt als een gek aan. In bepaalde sectoren wordt je nu alweer gek gemaakt door headhunters.
In mijn sector: tekort, tekort, tekort.

Ik geloof niet dat de werkloosheidscijfers een hoax zijn.
pi_92578352
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het getuigd van inzicht dat je 'experts' zelf al tussen aanhalingstekens zet.

Het in overweging nemen van het in 1 klap afschaffen zal vast wat effect hebben, het presenteren van plannen om het zeer geleidelijk te doen zal eerder een positief effect hebben aangezien er dan duidelijkheid is en iedereen dan zeker weet dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.
Positief in de zin van verkopen, ja.
De prijzen echter zullen zich wel aanpassen aan de nieuwe wetgeving. Een starter (en die zullen de markt op gang moeten helpen) zal minder over hebben voor een woning van een babyboomer die ruim 30 jaar volledige HRA genoten heeft. Die zal meer aflossing in moeten calculeren.
pi_92578939
quote:

[..]

Je zou je feitelijk je ogen uit je kop moeten schamen. Eigenlijk zou de nieuwste wijk in een stad toch ook de kwalitatief beste moeten zijn? Dat lijkt me in ieder geval een gezonde ambitie.

Het omgekeerde is vaak waar. In masterplannen lijtk het behoorlijk wat en de projecten hebben mooie namen met "het kasteel", "de vesting" of "de grachten" maar in praktijk kan er nauwelijks een brandweerwagen komen, is de openbare ruimte er miniem, de waterinpassing net voldoende om een keurvergunning te krijgen en te kunnen onderhouden, wordt de parkeerbalans vaak alleen wijkbreed maar vrijwel nooit meer op straatniveau gehaald, zijn de kavels amper 100 m2 en de huizen van pure armoe maar 4 verdiepingen om er nog een beetje woonoppervlak in te projecteren.

Het is geen porem en we zouden ons met zijn allen moeten schamen.

Maar goed.. Dat is weer een heel andere discussie.
Volgens mij heb je weinig kaas gegeten van stedenbouw uit de jaren 70 en later, ook de kaveloppervlaktes heb je weinig kijk op. Ook roep je van alles over paniekvoetbal bij 'alle' gemeentes, maar je zit in ieder geval te ver van het vuur om daadwerkelijk te snappen waar er echt paniek is en waar dingen gewoon worden uitgesteld en langer duren. Vooral de randstedelijke gemeentes spelen paniekvoetbal, met de hoop dat het ooit beter wordt. Vele andere gemeentes hebben al 10 tallen jaren crisis en doen niet anders dan zo 'ontwikkelen'

Jaren 70 wijken? Groenindeling? Groenindeling is geen sprake van, restgroen, daar hebben we het over. Schaamstukken groen die overgebleven zijn dankzij die prachtige vervavelingsprincipes. Bomen hebben ze genoeg, maar dat is een kwestie van leeftijd van de wijk. Ben je er echt wel eens doorheen gereden? Hier zit echt geen logische structuur in hoor, voor een brandweer al helemaal niet. Parkeren en wegbreedtes, tja die kloppen wel in die wijken, dat was toentertijd ook het uitgangspunt. In VINEX wijken zijn er normen opgelegd door de gemeente en tja, die hebben daar in sommige gevallen grove inschattingsfouten in gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat het overal slecht is, maar dat bekt niet zo lekker uiteraard.

Kom je wel eens in een gemiddelde VINEX wijk? Heb je echt eens subjectief de groenstructuren bekeken? Heb je ook echt eens subjectief de waterstructuren bekeken? Het Leidsche Rijn park bijvoorbeeld, Of in Vathorst de bron, of de waterpartijen in Ypenburg? Daarnaast zijn er teveel types VINEX wijken om echt te kunnen spreken over 1 VINEX wijk en deze dus ook als zodanig over 1 kam te scheren.

Dan de na-oorlogse (jaren 60) en de jaren 80 wijken, er is algemeen bekend en bewezen dat deze wijken kwalitatief en sociaal de minste zijn van Nederland, jammer dat je niet verder kan jij kijken dan je 'VINEX-gebash' (samen met anderen) en dit dus niet ziet.

De brandweer bijvoorbeeld die keurt alle plannen alvorens ze de uitvoeringsfase ingaat en denkt ook integraal mee in de planvorming. Ze vormen een cruciale schakel in het ontwerp en hebben dus goedkeuring verleend aan de plannen, straatbreedtes, ontsluiting (zie jij vaak doodlopende straten in VINEX? Moet je eens in een jaren 70 wijk komen...) en keerruimte. Waar jij het verhaal vandaan haalt dat er dus geen ruimte voor is, is mij compleet onduidelijk, wellicht zijn er een beperkt aantal gevallen aan te wijzen, maar dit is niet VINEX gerelateerd.

Ook de kaveloppervlaktes zijn per VINEX wijk totaal verschillend. Gemiddeld gezien heeft een goedkope huurwoning (helaas duur in mijn ogen/vrije sector) 115m2 grond, een beuk van 5,4 en een diepte van 9-10 meter. Sociale huurwoningen worden eigenlijk niet meer grondgebonden gerealiseerd, corporaties gaan vooral voor appartementen. Goedkope koopwoningen (Noord Nederland 150000 randstad 210000 :| ) moeten het doen met gemiddeld 120m2 kavel, hierna schaalt het zich op. In Noord Nederland (Overijssel en hoger) heb je een koopwoning (rij) met een beuk van 6, diepte van 10 en een kavel van 150m2 voor 2ton. In Ypenburg heb je voor dit geld een kavel van 90m2 wellicht. Ook hier hangt het nog af van de ligging binnen de wijk.

Wat er bij mijn inziens fout is gegaan in het gros van de VINEX wijken, is de massaliteit, het eeuwig willen bouwen en groeien. Beter was het geweest om sterker na de denken over fasering, hoofdstructuur en een meer natuurlijkere groei van de wijk. Hiernaast speelt helaas het economisch belang sterk mee. Mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld Orestad in Kopenhagen en Hammarby Sjostad in Stockholm. Hier is bewust gekozen voor het eerst aanleggen van een sterke OV lijn, metro en tram. Een goede winkelvoorziening, ontsluiting en andere functies. Hierna zijn ze woningen gaan bouwen. Overigens hanteren ze hier ook een parkeerbalans van 1 auto per woning!! Dit is dus niet iets Nederlands, maar geboren uit de gedachte dat men het 'schone' OV moet gebruiken. In Nederland is het helaas gebruikelijk om eerst woningen te bouwen, het geld dat hiermee verdiend wordt te gebruiken voor ontsluiting voor ontsluiting, voorzieningen en OV... Met als resultaat dat Leidsche Rijn voorlopig zonder echt centrum zit, wat natuurlijk te triest voor woorden is...
pi_92579313
quote:
Pand lang leeg? Boete betalenTILBURG - Boetes van maximaal 7.500 euro. Die liggen in Tilburg in het verschiet voor eigenaren die hun panden langdurig leeg laten staan.

Het college in Tilburg wil de sancties opnemen in een verordening die leegstand en kraken moet tegengaan. Met beide problemen valt het overigens wel mee, zegt wethouder Berend de Vries (D66, wonen).

Eigenaren worden straks, op straffe van een boete van 7.500 euro, verplicht het leegkomen van panden te melden. Ze worden ook bestraft wanneer ze uiteindelijk niet meewerken aan een alternatieve bestemming voor hun panden.

Donderdag een uitgebreide reportage in het Brabants Dagblad
Xeno , in tilburg kun je waarschijnlijk goedkoop in kantoorpanden komen wonen. :D
pi_92580910
quote:
Consumentenbond: actie tegen 'hoge' hypotheekrente

De Consumentenbond wil samen met consumenten een vuist maken tegen de hoge hypotheekrentes. Consumenten gaan volgens de bond 'gebukt' onder een hypotheekrente die al meer dan 2 jaar gemiddeld 1 procent te hoog is. Dit kost consumenten duizenden euro's per jaar.

Voor de bond is de maat vol en daarom roept de bond consumenten op de petitie 'Stop hoge hypotheekrentes!' te tekenen op de website van de Consumentenbond.

Consumenten die de petitie ondertekenen, kunnen aangeven bij welke bank zij hun hypotheek hebben afgesloten. Ondersteund met zo veel mogelijk handtekeningen stapt de Consumentenbond naar de banken en de politiek om te eisen dat de tarieven omlaag gaan.

"Wij vinden dat consumenten recht hebben op redelijke tarieven. Vinden we bij de banken geen gehoor, dan is het aan de politiek om in te grijpen", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

"Consumenten met een hypotheek van bijvoorbeeld 200.000 euro betalen 2000 euro bruto te veel per jaar. Het is onrechtvaardig dat consumenten geen voordeel hebben nu de banken zelf goedkoper kunnen lenen, in 2008 concludeerden we al dat consumenten de melkkoe voor banken zijn. Banken steken nu 2,5 miljard euro per jaar in hun zak over de rug van consumenten en wat ons betreft moet dit echt afgelopen zijn", meent Combée.

bron: NVM
boehoe.... wij leentokkies gaan gebukt onder 'hoge rentes'.... Wat de leenlosers van de consumentenbond even vergeten is dat spaarders al reeds jarenlang gebukt gaan onder een extreem lage spaarrente en hoge inflatie als gevolg van de leenlosers die maar geld blijven lurken bij de banken. Volgens mij zitten ze bij de consumentenbond 'op lenen' :N
Als die leenlosers nu eens gewoon verstandig zouden kopen en lenen hoefden ze achteraf niet zo huilie huilie te doen :')
"We worden geplukt door de banken :'( "

I'll sing you a lullaby.
pi_92581221
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 10:17 schreef xenobinol het volgende:
Als die leenlosers nu eens gewoon verstandig zouden kopen en lenen hoefden ze achteraf niet zo huilie huilie te doen :')
Leg mij eens uit hoe ik verstandiger had kunnen lenen? Als de hypotheekrentes inderdaad te hoog zijn (niet perse mijn mening, maar laten we dat dan even als uitgangspunt nement) dan had ik dat volgens jou dus kunnen voorkomen door verstandiger te lenen? Hoe?
pi_92581418
Haha, de Consumentenbond gaat zich bemoeien met de hypotheekrente _O-
pi_92582343
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 10:27 schreef Whuzz het volgende:

Leg mij eens uit hoe ik verstandiger had kunnen lenen? Als de hypotheekrentes inderdaad te hoog zijn (niet perse mijn mening, maar laten we dat dan even als uitgangspunt nement) dan had ik dat volgens jou dus kunnen voorkomen door verstandiger te lenen? Hoe?
Minder lenen.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 10 februari 2011 @ 11:08:43 #182
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_92582363
Dacht dat de NMa al een onderzoek deed naar de hoogte van de hypotheekrentes.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_92582448
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 10:34 schreef PierreBetfair het volgende:
Haha, de Consumentenbond gaat zich bemoeien met de hypotheekrente _O-
Kennelijk hebben ze bij de consument veel werknemers die zich tot hun oogkassen toe hebben laten financieren _O-
Op de website van de NVM hebben ze ook een poll over het onderwerp. Een kleine

quote:
POLL
De recente stijging van de hypotheekrente geeft reden tot bezorgdheid

Ja, zo worden de maandlasten wel heel erg hoog

47 %

Nee, het valt tot dusver erg mee

31 %

Pas als de economie weer aantrekt zal de rente echt gaan stijgen

22 %
Kom op mensen.... meer lenen om nog meer HRA voordeel te halen, hartstikke mooi toch die hoge rente, xeno mag nog meer belasting betalen voor jullie HRA *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_92582481
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 11:08 schreef Bayswater het volgende:
Dacht dat de NMa al een onderzoek deed naar de hoogte van de hypotheekrentes.
En dan? Gaat het schoothondje dan piepen? Feit is dat de banken veel rente moeten vangen om hun bedrijfsvoering (bonussen, hoge salarissen, ivoren torens) te financieren.
I'll sing you a lullaby.
pi_92582665
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 11:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Minder lenen.
Onzin antwoord. Het ging om de hoogte van de hypotheekrente. Die rente was niet lager geworden als ik minder had geleend. Dus nogmaals de vraag.

Er van uitgaande dat de hypotheekrente hoger is dan deze zou horen te zijn, hoe kan ik dan volgens jou door "verstandiger te lenen" een lagere hypotheekrente realiseren? Want dat is wat je beweerde. Of kunnen we weer eens concluderen dat je maar gewoon wat aan het roeptoeteren was? ;)
pi_92583502
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 11:19 schreef Whuzz het volgende:

Onzin antwoord. Het ging om de hoogte van de hypotheekrente. Die rente was niet lager geworden als ik minder had geleend. Dus nogmaals de vraag.
Maar je lasten waren dan wel minder geweest. Ik hoef je toch niet in J&J taal te gaan uitleggen dat je leencapaciteit bepaald word door de rentestand?

quote:
Er van uitgaande dat de hypotheekrente hoger is dan deze zou horen te zijn, hoe kan ik dan volgens jou door "verstandiger te lenen" een lagere hypotheekrente realiseren? Want dat is wat je beweerde. Of kunnen we weer eens concluderen dat je maar gewoon wat aan het roeptoeteren was? ;)
Je leest wat je wilt lezen Whuzz... met verstandig lenen bedoel ik dat je kan lenen naar capaciteit. Als de rente hoger word neemt die capaciteit dus af. Wat de leenkneusjes doet huilen is dat zij vinden dat ze teveel betalen. Je kan het ook omdraaien.... misschien hebben ze wel gewoon te veel geleend w/
I'll sing you a lullaby.
pi_92583679
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 11:50 schreef xenobinol het volgende:
Je leest wat je wilt lezen Whuzz... met verstandig lenen bedoel ik dat je kan lenen naar capaciteit, de rentestand staat daar helemaal los van. Wat de leenkneusjes doet huilen is dat zij vinden dat ze teveel betalen. Je kan het ook omdraaien.... misschien hebben ze wel gewoon te veel geleend w/
Nee je bent gewoon weer onzin aan het uitkramen. Het ging over een vemeende te hoge rentestand. Jij beweerde daarop dat als mensen verstandiger zouden lenen die rentestand beter zou zijn. Misschien *bedoelde* je wat anders, maar dan moet je het beter opschrijven.

De consumentenbond en AFM klagen niet over de maandlast, maar over de rente. Ook als iemand een maandlast van 10 euro heeft kan dat best 5 euro teveel zijn omdat de rente te hoog is. Bijvoorbeeld door prijsafspraken of iets anders waarvan de AFM zou vinden dat het niet mag. Daar zijn ze de AFM voor en daarom doen ze onderzoek.
Mensen kunnen dat zelf niet beinvloeden. Als de AFM nou had geroepen "de maandlasten zijn te hoog" *dan* had jouw opmerking zin gehad. Maar je verwart rente met maandlast en daardoor slaat je opmerking weer als een tang op een varken.

Als het om maandlasten ging, had de AFM net zo goed onderzoek kunnen doen naar de vrije huursector. De maandlasten zijn daar net zo hoog namelijk. Maar nogmaals, het gaat niet om maandlasten, maar om gehanteerde rentestanden.

Je zwetste. En dan draai je er daarna omheen, omdat je dat niet toe wilt geven. Laat me raden, je stemt PVDA of SP? ;)
pi_92584126
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 11:55 schreef Whuzz het volgende:

Nee je bent gewoon weer onzin aan het uitkramen. Het ging over een vemeende te hoge rentestand. Jij beweerde daarop dat als mensen verstandiger zouden lenen die rentestand beter zou zijn. Misschien *bedoelde* je wat anders, maar dan moet je het beter opschrijven.
Er zullen hier vast mensen lurken die wel begrijpen wat ik bedoel :)

quote:
De consumentenbond en AFM klagen niet over de maandlast, maar over de rente. Ook als iemand een maandlast van 10 euro heeft kan dat best 5 euro teveel zijn omdat de rente te hoog is. Bijvoorbeeld door prijsafspraken of iets anders waarvan de AFM zou vinden dat het niet mag. Daar zijn ze de AFM voor en daarom doen ze onderzoek.
Mensen kunnen dat zelf niet beinvloeden. Als de AFM nou had geroepen "de maandlasten zijn te hoog" *dan* had jouw opmerking zin gehad. Maar je verwart rente met maandlast en daardoor slaat je opmerking weer als een tang op een varken.
OMG.... ben je nou echt zo dom Whuzz? Met een te hoge rente bedoelen ze dus dat het te duur is om de bedragen te lenen die noodzakelijk zijn om het pyramidespel in stand te houden. Omdat het beschikbare inkomen voor de meeste mensen vast staat bedoelt men wel degelijk dat de maandlasten te hoog worden als gevolg van deze hoge rentestand. De consumentenbond zou overigens niet moeten opkomen voor leenkneuzen die geen bestedingsruimte meer hebben, hoe kunnen zij immers nog 'consumeren' _O-

quote:
Als het om maandlasten ging, had de AFM net zo goed onderzoek kunnen doen naar de vrije huursector. De maandlasten zijn daar net zo hoog namelijk. Maar nogmaals, het gaat niet om maandlasten, maar om gehanteerde rentestanden.
Uiteraard gaat het wel om maandlasten, heb je de AFM ooit horen klagen over de woekerrente op rood staan? creditcard? Primeline? en andere bankster activiteiten? Nee.... die word enkel ingegeven door corrupte beleidsmakers die kosten wat het kost de implosie willen afwenden w/

quote:
Je zwetste. En dan draai je er daarna omheen, omdat je dat niet toe wilt geven. Laat me raden, je stemt PVDA of SP? ;)
Op beide partijen heb ik nog nooit gestemd :)
Maar goed.... dat is typerend voor mensen die menen dat ze liberaal zijn, de rest van de wereld zijn smerige rooie socialisten :')

I'll sing you a lullaby.
pi_92584256
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:10 schreef xenobinol het volgende:
OMG.... ben je nou echt zo dom Whuzz? Met een te hoge rente bedoelen ze dus dat het te duur is om de bedragen te lenen die noodzakelijk zijn om het pyramidespel in stand te houden.
Nee Xeno. Dat is JOUW draai aan het geheel. Met te hoge rente bedoelen ze... te hoge rente.
Of je nou 1 euro leent of een half miljoen, de AFM denkt dat de rentes te hoog zijn. Daar zouden ze gelijk in kunnen hebben (ik zeg wederom niet dat dat mijn mening is, maar het zou kunnen) omdat in de landen om ons heen de rentes structureel lager zijn. Of dat nou op 1 euro is, of op een half miljoen. De rentestand is te hoog. Niet de maandlasten, daar kan de AFM namelijk weinig over zeggen want DAT hebben mensen zelf in de hand. De rentestand niet, en dat is dus het gebied van de AFM.

Jij probeert dat door te trekken naar een plaatje zoals jij het wilt zien en je spartelt en roept heel hard om dat voor elkaar te krijgen, maar je verdraait de boel. Met hoge rente doelt de AFM op hoge rente. En niet op XenoBlaat-Nummer-Zoveel. :W
pi_92584557
Nu.... op BNR Whuzz.... huilie huilie (directeur consumentenbond, waarschijnlijk kampioen superlener) over 3000 euro die per jaar teveel betaald word voor het heilige huisje.... boehoe... Jij moet ook maar die petitie gaan tekenen Whuzz.
Die hele discussie gaat niet over de rente... het gaat over woonlasten... verpakt als te hoge rente.
I'll sing you a lullaby.
pi_92584700
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:15 schreef Whuzz het volgende:
omdat in de landen om ons heen de rentes huizenprijzen structureel lager zijn.
Even voor je gecorrigeerd Whuzz...

Nederland is anders.... en dat geld dus ook voor de rentestanden w/

quote:
Of dat nou op 1 euro is, of op een half miljoen. De rentestand is te hoog. Niet de maandlasten, daar kan de AFM namelijk weinig over zeggen want DAT hebben mensen zelf in de hand. De rentestand niet, en dat is dus het gebied van de AFM.
De maandlasten hebben de mensen ook zelf in de hand, hadden ze maar niet zoveel moeten lenen. Wat snap jij eigenlijk niet aan oorzaak en gevolg :?

quote:
Jij probeert dat door te trekken naar een plaatje zoals jij het wilt zien en je spartelt en roept heel hard om dat voor elkaar te krijgen, maar je verdraait de boel. Met hoge rente doelt de AFM op hoge rente. En niet op XenoBlaat-Nummer-Zoveel. :W
Met te hoge rente doelt de AFM op de ineenstorting van het pyramidespel, de oplossing zou ook kunnen zijn dat de ECB de rente te laag houd en daarmee marktpartijen bevooroordeeld t.o.v. consumenten die spaargeld aan de banken toevertrouwd hebben. Geld moet marktconform geprijsd zijn en het geld dat de centrale bank verstrekt is te goedkoop, alles.... maar dan ook alles om de kredietzeepbel in stand te houden *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_92584806
http://www.jaap.nl/te-koop/zuid+holland/zoetermeer/zoetermeer/2729dt/nieuwlandstraat+12/1856221/kenmerken/

Dit is wel weer een pareltje: niemand wil mijn huis hebben voor 185.000 dus verhoog ik de prijs maar weer naar 225000. Er gaat toch niemand zijn die meer dan 185.000 gaat bieden voor dat huis?
eten!!!
pi_92584887
quote:
Maastricht boekt ¤ 46 mln af op grondbezit

MAASTRICHT - De gemeente Maastricht boekt ¤ 46 mln af op het gemeentelijk grondbezit. Het bedrag van ¤ 46 mln bestaat enerzijds uit de afboeking van gemeentelijk grondbezit en anderzijds uit voorbereidingskosten van projecten die niet meer doorgaan. Daarnaast wordt een onvermijdbaar tekort van ¤ 8,86 mln afgeboekt op de planontwikkeling Karrosseer. Voor een deel van de afboeking, ongeveer ¤ 25,5 mln, was al budget gereserveerd. Het overige deel dekt het gemeentebestuur uit verschillende posten.

Door de economische crisis en de stabilisatie van het aantal inwoners neemt de vraag naar woningen en kantoren af. Om leegstand in Maastricht te voorkomen, beoordeelde het gemeentebestuur het afgelopen jaar alle plannen voor woningbouw en bedrijventerreinen op haalbaarheid en wenselijkheid. Voor ongeveer 12.000 woningen waren plannen ingediend of gemaakt. Dat aantal is teruggebracht naar 3750 voor de komende tien jaar. Deze keuze heeft financiële gevolgen voor corporaties en gebiedsontwikkelaars, maar ook voor de gemeente zelf. Bij vaststelling van de plannen in 2010 werd uitgegaan van een afboeking van 60 tot 80 mln. Dat blijkt na nader onderzoek ¤ 46 mln te zijn.
De gemeente richt zich als gevolg van de economische crisis en de stabilisatie van de bevolkingsgroei op acht ruimtelijke en economische brandpunten in de stad. De komende tien jaar investeert de gemeente circa ¤ 250 mln in deze brandpunten. Met deze strategie verwacht het gemeentebestuur dat de markt een investering van ¤ 750 mln voor zijn rekening neemt. Het gaat om de herstructureringsplannen Noordwest en Noordoost, Geusseltpark, Belvédère, Centrum, Noorderbrug, Tunnelgebied A2, Randwyck en Beatrixhaven. Het is niet de bedoeling dat buiten die acht brandpunten grootschalige nieuwbouw plaatsvindt.

bron
Afboeken? Maar dat zou toch nooit gaan gebeuren? Hoe kan dat nou? Nederland is toch anders?
I'll sing you a lullaby.
pi_92584994
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:34 schreef janatwork het volgende:
http://www.jaap.nl/te-koop/zuid+holland/zoetermeer/zoetermeer/2729dt/nieuwlandstraat+12/1856221/kenmerken/

Dit is wel weer een pareltje: niemand wil mijn huis hebben voor 185.000 dus verhoog ik de prijs maar weer naar 225000. Er gaat toch niemand zijn die meer dan 185.000 gaat bieden voor dat huis?
Dat is toch logisch? Ze hebben het huis gepimpt met een pot verf en een goedkoop laminaat vloertje.... volgens sommige mensen is dat de manier om de markt te overtuigen van de waarde van deze woning :')
I'll sing you a lullaby.
pi_92585219
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:30 schreef xenobinol het volgende:

Met te hoge rente doelt de AFM op de ineenstorting van het pyramidespel, de oplossing zou ook kunnen zijn dat de ECB de rente te laag houd en daarmee marktpartijen bevooroordeeld t.o.v. consumenten die spaargeld aan de banken toevertrouwd hebben. Geld moet marktconform geprijsd zijn en het geld dat de centrale bank verstrekt is te goedkoop, alles.... maar dan ook alles om de kredietzeepbel in stand te houden *O*
Onze hele monetaire systeem is op krediet gebaseerd en kan alleen maar stand houden als het continue blijft groeien. De 'zeepbel' niet in stand houden betekent een implosie van het syteem het lijkt mij nog al logisch dat de ECB dat niet wil.
pi_92585312
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Even voor je gecorrigeerd Whuzz...
Duidelijk dat je het niet begrijpt. De rentes (r.e.n.t.e.s.) in de landen om ons heen zijn lager. De huizenprijs ook, maar daar heeft de AFM het niet over. Nogmaals, of je nou 1 euro of 500000 euro leent, de rente is hetzelfde en die is volgens de AFM te hoog.

quote:
Nederland is anders.... en dat geld dus ook voor de rentestanden w/
En de AFM twijfelt er dus aan of dat terecht is. Jij kennelijk niet, maar jij hebt dan ook geen verstand van de markt, zoals in dit topic aangetoont. De AFM hopelijk wel ;)

quote:
De maandlasten hebben de mensen ook zelf in de hand, hadden ze maar niet zoveel moeten lenen. Wat snap jij eigenlijk niet aan oorzaak en gevolg :?
Dat is toch precies wat ik zeg? De maandlasten hebben mensen ZELF in de hand. Minder lenen = mindere maandlasten. Daar kijkt de AFM dan ook niet naar. Als een mens vind dat hij te hoge maandlasten heeft, had hij minder kunnen lenen. De mens kan echter niet zelf bepalen hoe hoog de rente is. Dat doen de banken en de AFM vermoed dat ze dat oneerlijk doen. En daar is de AFM voor.

quote:
Met te hoge rente doelt de AFM op de ineenstorting van het pyramidespel
Nee, met een te hoge rente doelt de AFM op een te hoge rente, waarbij Xeno beweert dat er een pyramidespel is en dat de AFM dat in stand wil houden. Graag even jouw debiele mening scheiden van het doel van de AFM :')
pi_92585463
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:34 schreef janatwork het volgende:

185K voor een appartement van 100 m2 in de randstad vind ik een prima prijs. Persoonlijk zou ik nooit in zo'n betonnen omgeving willen wonen, maar mensen die het gewend zijn vinden zoiets wel oke.

Je kan niet gaan verwachten dat huizenprijzen net zo ver gaan dalen tot de prijsniveau van een camper.

Ik moest wel lachen om die hypotheekberekening bij dat pand. Ruim 2 ton voor een maandlast van 393 :') Zal gebaseerd zijn op aflossingsvrij met variabele rente, en de hoogste inkomensschaal dus maximale HRA. Hoe een onrealistische voorstelling van zaken kun je geven ...... :{
pi_92585533
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:49 schreef Whuzz het volgende:
Als een mens vind dat hij te hoge maandlasten heeft, had hij minder kunnen lenen. De mens kan echter niet zelf bepalen hoe hoog de rente is.
Ze kunnen toch onderhandelen over de hoogte van de rente? Je hoeft niet te lenen hè, je hoeft niet te kopen tegen te veels te hoge prijzen die mensen vragen. Er zijn mensen die het wat verstandiger aanpakken en hun rente langdurig vastzetten (zoals jij en BVZ), maar het zijn de mensen die kiezen voor variabele rente die feitelijk niets meer te kiezen hebben. Moet de AFM het daar voor op nemen? Neemt de AFM het op voor de bezitters van woekerpolissen? Nemen ze het op voor mensen met pensioenen die minder waard blijken te zijn? Nee... dit is een zeer selectieve actie van de AFM, met als enig doel de zeepbel in stand te houden.

Variabele rente :X

Quite an experience to live in fear, isn't it? That's what it is to be a slave.
I'll sing you a lullaby.
pi_92585564
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:53 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik moest wel lachen om die hypotheekberekening bij dat pand. Ruim 2 ton voor een maandlast van 393 :') Zal gebaseerd zijn op aflossingsvrij met variabele rente, en de hoogste inkomensschaal dus maximale HRA. Hoe een onrealistische voorstelling van zaken kun je geven ...... :{
Hehe inderdaad. Dat is net zoals zo'n auto reklame (ik meen de nieuwe swift) die je nu voorbij ziet komen.

Reklame: Nu te koop vanaf 5300 euro (ofzo)!!!! ....
Kijker: :o
Reklame: ... en de tweede helft betaal je pas over twee jaar!
Kijker: -O-

En dan vermelden ze er niet bij dat die prijs voor het kale model is met de kleinste motor, minivelgjes, basisradio, etc...
pi_92585599
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ze kunnen toch onderhandelen over de hoogte van de rente? Je hoeft niet te lenen hè, je hoeft niet te kopen tegen te veels te hoge prijzen die mensen vragen. Er zijn mensen die het wat verstandiger aanpakken en hun rente langdurig vastzetten (zoals jij en BVZ), maar het zijn de mensen die kiezen voor variabele rente die feitelijk niets meer te kiezen hebben. Moet de AFM het daar voor op nemen? Neemt de AFM het op voor de bezitters van woekerpolissen? Nemen ze het op voor mensen met pensioenen die minder waard blijken te zijn? Nee... dit is een zeer selectieve actie van de AFM, met als enig doel de zeepbel in stand te houden.

Variabele rente :X

Quite an experience to live in fear, isn't it? That's what it is to be a slave.
Komop xeno, zelfs jij moet het toch terecht vinden dat de afm onderzoek doet naar mogelijke prijsafspraken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')