Je bedoelt wie jij kan beschuldigen? Wie je maar wilt.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:18 schreef gelly het volgende:
Welke politieke beweging heeft of had als doel Nederland multicultureel te maken
Het uitgangspunt was het vertrouwen dat alles op zijn pootjes terecht zou komen. Dat de kinderen van de migranten en weer hun kinderen steeds verder geïntegreerd zouden worden; problematiek van een of twee generaties.quote:En moet je niet eerst een uitgangspunt hebben om later te kunnen zeggen dat iets gefaald heeft ?
David Cameron ziet net als Angela Merkel een steeds groter wordende tweedeling in de samenleving en vindt dat er meer gedaan moet worden om westerse waarden te bevorderen. In zijn bijdrage heeft hij het niet toevallig over 'wakker worden' en 'inzien wat er in het land gebeurt'.quote:Ik zie enkel politieke partijen pleiten voor vrijheden en om mensen te laten leven zoals ze willen. Wat heeft dat te maken met een "maakbare samenleving". Daar zou je dan eerder de politieke partijen aan rechterkant van kunnen betichten, die vinden dat mensen moeten integreren of liever nog, assimileren.
Het Verenigd Koninkrijk heeft toch redelijk nadrukkelijk te kampen met groepen moslims die het extremisme omarmen. Als het voor de Britten een marginaal probleem zou betreffen zou het geen onderwerp zijn voor de premier, dunkt me.quote:En op zich gaat het prima met alle culturen en nationaliteiten in dit land, op een paar uitzonderingen na. En ook dat zijn randgevallen binnen die groep. Het multiculturele drama bestaat vooral in de hoofden van mensen die allesbehalve liberaal zijn of staan voor de westerse waarden waarvan vrijheid om je eigen beslissingen te maken wel de belangrijkste is.
Nee, jij wijst schuldigen aan, namelijk degenen die de multiculturele samenleving als ideaal hebben en daar naar streven. Wie zijn of waren dat dan ?quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:53 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je bedoelt wie jij kan beschuldigen? Wie je maar wilt.
Dit is een beetje te gemakkelijk.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:56 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, jij wijst schuldigen aan, namelijk degenen die de multiculturele samenleving als ideaal hebben en daar naar streven. Wie zijn of waren dat dan ?
De onzin is dat "multiculturalisme" wordt benoemd als mislukt.quote:Op woensdag 9 februari 2011 17:16 schreef damian5700 het volgende:
Ik denk dat het wat te simpel is om bepaalde personen te gaan aanwijzen die verantwoordelijk zijn. Eigenlijk net zo onnozel als David Cameron en alle politieke kopstukken die hem voor gingen op dit onderwerp van immigratie en integratie impliciet te beschuldigen niet liberaal te zijn of te betichten van het ventileren van hersenspinsels.
Het enige dat ik onzin vind is jouw valse dilemma. Het deficit of in elk geval de tekortkomingen van het multiculturalisme duiden is natuurlijk niet hetzelfde of impliceert het propageren van de monocultuur.quote:Op woensdag 9 februari 2011 20:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De onzin is dat "multiculturalisme" wordt benoemd als mislukt.
Maar die mislukking wordt afgemeten aan het niet bereiken van de doelstellingen van monoculturalisme.
Ik weet niet precies welke definitie jij hanteert voor het begrip multiculturalisme, maar dat dit een monocultureel streven van monoculturele opvattingen inhoudt die worden weggelogen is wel heel erg complottheorie-achtig dat ik zelfs met een hele krat Jupiler op nog niet bij elkaar krijg verzonnen.quote:Het is dus een zeker monoculturele streven van bepaalde monoculturele opvattingen wat mislukt is... en daar komt het lullige::
.....dat wordt simpelweg gigantisch weggelogen.....
Dit klopt niet. Waar er wel hoop op was (en dit heeft zich langs dezelfde contouren als in Nederland en andere Europese landen voltrokken), dat de problemen rondom immigratie vanzelf zouden verdwijnen.quote:Ook in Engeland is er men ervan uitgegaan... dat op den duur de nieuwkomers als identiteit verdwijnen en hun kinderen zijn opgegaan in de Engelse samenleving.
Dit is hardstikke een monocultureel streven
Welnu.... het blijkt niet zo snel te gaan als men hoopte...
Het is waar dat er meer van migranten wordt verwacht dan 20 jaar geleden in Nederland, maar ook in andere Europese landen.quote:Nu neigt men ertoe om mensen een culturele identiteit op te dringen ipv dat men door de tand des tijds het een natuurlijk proces laat wezen .
Men roept: niet meer andere culturele identiteiten dulden ...
In letterlijke zin zit er iets engs in.. iets anti-democratisch:
In een democratie heeft iedere burger het recht zelf zijn eigen levensstijl te kiezen, zijn eigen eigen identiteit te belijden.. Dat is een kernwaarde in deze samenleving... en de norm is dat democratie niet is dat de meerderheid een dictatuur maakt ten nadele van de minderheden
Je verwoordt eindelijk een aantal argumenten die ergens in mijn hoofd rondwaarden maar nog niet duidelijk waren.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:18 schreef gelly het volgende:
Welke politieke beweging heeft of had als doel Nederland multicultureel te maken
En moet je niet eerst een uitgangspunt hebben om later te kunnen zeggen dat iets gefaald heeft ?
Ik zie enkel politieke partijen pleiten voor vrijheden en om mensen te laten leven zoals ze willen. Wat heeft dat te maken met een "maakbare samenleving". Daar zou je dan eerder de politieke partijen aan rechterkant van kunnen betichten, die vinden dat mensen moeten integreren of liever nog, assimileren.
En op zich gaat het prima met alle culturen en nationaliteiten in dit land, op een paar uitzonderingen na. En ook dat zijn randgevallen binnen die groep. Het multiculturele drama bestaat vooral in de hoofden van mensen die allesbehalve liberaal zijn of staan voor de westerse waarden waarvan vrijheid om je eigen beslissingen te maken wel de belangrijkste is.
Ik stel geen enkel dilemma hoor .quote:[b
] Op woensdag 9
februari 2011 23:56 schreef damian5700 het volgende:[/b]
[..]
Het enige dat ik onzin vind is jouw valse dilemma. Het deficit of in elk geval de tekortkomingen van het multiculturalisme duiden is natuurlijk niet hetzelfde of impliceert het propageren van de monocultuur.
Nou... ik heb nergens een complot gezien of er aan gedacht ..quote:Ik weet niet precies welke definitie jij hanteert voor het begrip multiculturalisme, maar dat dit een monocultureel streven van monoculturele opvattingen inhoudt die worden weggelogen is wel heel erg complottheorie-achtig dat ik zelfs met een hele krat Jupiler op nog niet bij elkaar krijg verzonnen.
Je hele definitie is nogal moeilijk te volgen, weet je dat ?quote:Het multiculturalisme werkt, zoals ik eerder heb aangegeven, identiteit versterkend in de zin dat de verschillende groepen binnen een samenleving een geconstrueerd geheel van vormen aannemen als een identiteit op basis waarvan ze zich profileren ten opzichte van anderen.
Binnen het multiculturalisme is culturele emancipatie een belangrijk component. Dit is in feite het stimuleren van particularisme, dat er niet had hoeven zijn, dat tot polarisering heeft geleid.
Dit is ook hetgeen Cameron aanstipt. Vervreemding van de samenleving die uitmondt in radicalisering en extremisme.
De algemene verwachting in Nederland was en ik neem aan ook in Engeland dat de integratie voortschrijdt, de eigen identiteiten die verdwijnen en dan is er weer een monocultuur en dat was de gewenste situatie.quote:Dit klopt niet. Waar er wel hoop op was (en dit heeft zich langs dezelfde contouren als in Nederland en andere Europese landen voltrokken), dat de problemen rondom immigratie vanzelf zouden verdwijnen.
Er is juist gepropageerd dat mensen verschillen en dat ze behoren tot culturen die langs elkaar konden leven, zelfs afgezonderd van de hoofdstroom.
Het eerste uitgangspunt was, dat de gastarbeiders terug zouden gaan na genoeg verdiend te hebben. Dat was de fase van de Turkenpensions, waarvan er nu een in het Openluchtmuseum bewaard zal gaan worden.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:53 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het uitgangspunt was het vertrouwen dat alles op zijn pootjes terecht zou komen. Dat de kinderen van de migranten en weer hun kinderen steeds verder geïntegreerd zouden worden; problematiek van een of twee generaties.
Dat was dan naïef. Want de zuilen leefden al een tijdje naast elkaar en vonden, vermoed ik, hun bestaansgrond in dezelfde onderlinge wrevel als nu in Nederland heerst. Ik woonde in een homogeen katholiek dorp, maar mijn vriendje vocht in zijn jeugd stevig met protestantse kinderen.quote:In Nederland was er vooral het idee dat de integratie van de etnische minderheden ongeveer hetzelfde verloop zal hebben als de vreedzame verzoening van religieuze groepen in Nederland.
Kennelijk gaat David Cameron ervan uit, dat de nu heersende cultuur van een land/territorium bewaard moet blijven. Dat verandering in een cultuur slecht is.quote:[..]
David Cameron ziet net als Angela Merkel een steeds groter wordende tweedeling in de samenleving en vindt dat er meer gedaan moet worden om westerse waarden te bevorderen. In zijn bijdrage heeft hij het niet toevallig over 'wakker worden' en 'inzien wat er in het land gebeurt'.
Passieve tolerantie is funest op het moment dat mensen normen als 'cultureel' gaan beschouwen die in conflict zijn met de rechtstaat of zelfs met de mensenrechten.
Je kunt in dat laatste stuk nou wel sneren, maar je kunt je ook afvragen, waarom de Britten zo'n probleem hebben met hun minderheden.quote:[..]
Het Verenigd Koninkrijk heeft toch redelijk nadrukkelijk te kampen met groepen moslims die het extremisme omarmen. Als het voor de Britten een marginaal probleem zou betreffen zou het geen onderwerp zijn voor de premier, dunkt me.
Maar misschien heb je wel gelijk. Toen Paul Scheffer in 200 Het multiculturele drama schreef werd hij uitgemaakt voor rechts-extremist.
Ik denk dat wat jou betreft het goed uit zou komen David Cameron, Angela Merkel, Jan Peter Balkenende, Paul Schnabbel, Mark Steyn, Gabriël van den Brink, etc. allen onder deze noemer te scharen.
Hoeft er daarna verder niet over gediscussieerd te worden.
Cameron, maar ook eerder Merkel, Balkenende en zelfs Scheffer (en anderen) beoordelen de processen rondom immigratie aan de hand van werkloosheid,quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik stel geen enkel dilemma hoor .
Cameron beoordeelt het proces van monoculturalisering vanuit het monoculturele einddoel... de conclusie moet dan dus zijn in de stijl van : ' de monoculturalisering is mislukt ..'
Zelf zou ik zeggen... er is niks mislukt.. het proces van monoculturalisering gaat niet zo snel als verwacht.
In paniek een doemscenario de zaal ingooien... is de boel opfokken en staat een soepele monoculturalisering juist meer in de weg,
Ik begrijp nog steeds niet waar precies jouw bezwaren liggen. In biojna elk Europees land is de manier waarop omgegaan wordt met nieuwkomers feitelijk drastisch veranderd. Als er ergens een thema is dat zich al jaren voortsleept dan is het thema van immigratie en integratie.quote:Nou... ik heb nergens een complot gezien of er aan gedacht ..
En "gelogen" is een harde omschrijving voor het eufemistische "verkeerd beoordeeld en benoemd"
En idd een goede vraag.. wat verstaat men onder multiculturalisme.?
Welke definities hanteert men ?
Ik denk dat je deze materie nauwelijks volgt, inderdaad. Wat ik zojuist stelde was geen complete definiëring, maar een aanvulling op wat ik eerder stelde.quote:Je hele definitie is nogal moeilijk te volgen, weet je dat ?
Een definitie is :
"die buitenlanders"
een andere
"die buitenlanders die hier wonen"
nog een
"het samenleven van mensen en groepen mensen, van diverse afkomsten"
Dat stelt Cameron helemaal niet. Hier is het volledige transcript.quote:Uitgaande van die laatste omschrijving zegt Cameron ongeveer zoiets "dat faalt... mensen van diverse culturen kunnen niet samenleven"
In dat geval kletst die onzin ...
Dit is een herhaling van de vorige zinsnede.quote:Ik ken de situatie niet in Engeland...maar het genoemde extremisme van jongeren die hier opgroeien, dat kennen we ook hier .. en dat is een probleem .... maar het wordt ook opgeblazen door de monoculturele fans
Het is lariekoek om dan te gaan beweren dat mensen van diverse culturen niet met elkaar kunnen samenleven.. In zoveel 99,.. % van de gevallen dus aantoonbaar wel.
Idd diverse etnische groepen.. daar blijft altijd een spanning tussen en dat kan zich kleinschalig of groterschalig fout ontwikkelen... maar die spanning is eenmaal inherent aan de verschillen..
Het ideaalbeeld van een monocultuur als maatstaf nemen is nonsens.
Het is een mythe dat non-monoculturalisten zeggen.. dat er geen spanningen zijn .
Ik verwacht nog steeds dat jij toelicht wat precies de culturele identiteit behelst die nieuwkomers volgens jou wordt opgedrongen.quote:De algemene verwachting in Nederland was en ik neem aan ook in Engeland dat de integratie voortschrijdt, de eigen identiteiten die verdwijnen en dan is er weer een monocultuur en dat was de gewenste situatie.
En idd moet je de feiten erkennen .. dat mensen verschillen , zowel in persoon, zowel in culturele afkomsten en identiteiten.
Dit erkennen is wat anders dan het benadrukken en persé die onderscheidingen willen cultiveren..
Dat cultiveren is overigens een monoculturele bezigheid: de eigen cultuur benadrukken tov die anderen..
De algemene maatschappelijke opvatting was juist NIET propagerend dat mensen een subcultuur moeten vormen afgezonderd en zich afzettend van de hoofdstroom. Het idee was dat het vanzelf verdwijnt, of dat men onverschillig kon zijn... en dat het ook onzin was om mensen te dwingen hun afkomst te verloochenen, en te dwingen persé Hollands te worden.
Mensen in hun waarde laten is een goed democratisch uitgangspunt..
Je misplaatste arrogantie is schattig...quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:39 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Buiten het feit dat jij het evident niet begrijpt wat precies hier besproken wordt moet jij op jouw beurt niet voorbij gaan aan het feit dat David Cameron het heeft over 'state multiculturalism' het multiculturalisme als politieke ideologie.
Om het wat eenvoudig te houden stelde ik al dat het gaat over een set ideeën van waaruit wordt gesteld dat diversiteit altijd een verrijking is.
Oké, goed. Dat is de vorm. Nog iets over de inhoud, wellicht?quote:Op donderdag 10 februari 2011 09:47 schreef Verbal het volgende:
[..]
Je misplaatste arrogantie is schattig...
V.
Dit is niet relevant. Op een gegeven moment kwam het besef bij de overheid dat de arbeidsmigranten niet meer teruggingen naar het land van herkomst.quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:29 schreef Kees22 het volgende:
Het eerste uitgangspunt was, dat de gastarbeiders terug zouden gaan na genoeg verdiend te hebben. Dat was de fase van de Turkenpensions, waarvan er nu een in het Openluchtmuseum bewaard zal gaan worden.
Pas daarna kwam de fase van de kinderen.
Net zo naïef als de veronderstelling dat arbeidsmigranten weer naar het land van herkomst zouden vertrekken als zij voldoende geld hadden verdiend.quote:Dat was dan naïef. Want de zuilen leefden al een tijdje naast elkaar en vonden, vermoed ik, hun bestaansgrond in dezelfde onderlinge wrevel als nu in Nederland heerst. Ik woonde in een homogeen katholiek dorp, maar mijn vriendje vocht in zijn jeugd stevig met protestantse kinderen.
Nee, dit stelt hij zelfs impliciet niet.quote:Kennelijk gaat David Cameron ervan uit, dat de nu heersende cultuur van een land/territorium bewaard moet blijven. Dat verandering in een cultuur slecht is.
Dit vraagstuk is wat complexer als de premisse, dat men vanuit overheidswege terug verlangt naar vergane glorie.quote:Ik zou graag de Gouden Eeuw van de Nederlanden als voorbeeld gebruiken, maar dat voorbeeld gaat niet op. Toen werden hoger opgeleide en rijkere mensen van buiten (Brabant, Vlaanderen) verjaagd door de machthebbers (Spanjaarden) naar een vrijer gebied (Holland). Daar brachten zij ongekende welvaart en cultuur en rijkdom, en de arme, achtergebleven Hollanders pasten zich aan aan de cultuur van de nieuwkomers.
Dat ontkracht wel de stelling, dat een bestaande cultuur zichzelf beslist in stand moet houden tegenover een nieuwe cultuur. Maar het voorbeeld werkt niet: de gastarbeiders die wij hier gehaald hebben, waren minder geletterd en ontwikkeld dan wijzelf.
Dit stelde ik, min of meer al, hierboven. Alleen heeft dit niets te maken met 'state multiculturalism' waar Cameron over spreekt.quote:De oproep tot wakker worden deel ik wel. Maar dan breder: in het algemeen zie ik een tendens dat het dommere en minder opgeleide deel van de mensheid de norm gaat stellen tegenover het slimmere en beter opgeleide deel. Los van herkomst, religie, politieke overtuiging etc.
De vraag die jij stelt vind ik niet volledig. En dat is ook het manco van deze discussie.quote:Je kunt in dat laatste stuk nou wel sneren, maar je kunt je ook afvragen, waarom de Britten zo'n probleem hebben met hun minderheden.
En daarna, los van die vraag, kun je je de vraag stellen, wat er aan te doen zou zijn.
Oorzaak en remedie hoeven in elkaars verlengde te liggen.
Sterker nog: elkaar ervan beschuldigen de oorzaak te zijn, hindert het vinden van een remedie.
Ja .en ?quote:Op donderdag 10 februari 2011 09:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Cameron, maar ook eerder Merkel, Balkenende en zelfs Scheffer (en anderen) beoordelen de processen rondom immigratie aan de hand van werkloosheid,
armoede, schooluitval, criminaliteit en radicalisering enerzijds en toenemende intolerantie en racisme anderzijds.
Natuurlijk. Er zijn altijd wel mensen die te ver doorschieten in kritiek en er zijn mensen die dan daarop reageren en ook weer te ver doorschieten .. bijv door dat overdreven verwijt te presenteren als erg veel voorkomendquote:De gelijkenis van de verkramptheid hoe daarop werd gereageerd is werkelijk verrassend.
Cameron kreeg meteen nadien het verwijt propaganda te voeren voor de EDL, maar laat deze groepering juist het voorbeeld zijn waartoe multiculturalisme heeft geleid.
Mijn bezwaar aan het begin was over TT en als dit is wat Cameron zei:quote:Ik begrijp nog steeds niet waar precies jouw bezwaren liggen. In biojna elk Europees land is de manier waarop omgegaan wordt met nieuwkomers feitelijk drastisch veranderd. Als er ergens een thema is dat zich al jaren voortsleept dan is het thema van immigratie en integratie.
Dat is jouw mening wat feitelijk aan de hand is ? Of dat is wat jij denkt wat ik beweerde ?quote:Voor Cameron hebben in diverse landen allerlei verschillende kopstukken, maar ook diverse antropologen, criminologen en andere wetenschappers zich op soortgelijke wijze uitgelaten. Hebben die het allemaal verkeerd gezien?[/quote[
Als men generaliserende uitspraken doet als multiculturalisme faalt dan laat men zich verkeerd uit, wat niet wil zeggen dat men dingen wel juist ziet
[quote]
Zijn zij allemaal bezig om via een lange omweg en polarisatie (in Nederland de PVV, in Denemarken DF, in Oostenrijk FPÖ, in België Vlaams Belang, in Italïe Lega Nord bijvoorbeeld) de monocultuur aan de migrant op te dringen.
Dit is het belangrijkste thema in Nederland van de laatste 9 jaar.. Hoe kan men dat missen?quote:Ik denk dat je deze materie nauwelijks volgt, inderdaad.
Als je de moeite neemt mijn bijdrage goed te lezen ga ik ervan uit dat er daarna geen probleem meer hoeft te zijn.
Wat versta jij onder multiculturalisme ?quote:Ik ben er werkelijk van overtuigd dat individuele vrijheid voor diversiteit zorgt, maar dat multiculturalisme voor hokjesdenken zorgt en mensen die zich afzetten tegen anderen.
Welk soort passieve tolerantie ?quote:Daarnaast is passieve tolerantie niet goed voor de sociale cohesie in de samenleving. Confrontatie is nodig om uiteindelijk tot consensus of wederzijds begrip te komen.
ik zei :quote:Ik verwacht nog steeds dat jij toelicht wat precies de culturele identiteit behelst die nieuwkomers volgens jou wordt opgedrongen.
Het woord liberaal heb ik niet gebruikt in deze diskussielijn.quote:Jij hebt het nogal veel over niet liberaal en anti-democratisch en vervolgens ontbreekt de toelichting. En dan heb je zojuist de vraag van mij genegeerd, maar het lijkt me wel zinvol voor jouw verhaal als deze voorzien wordt van argumenten.
Het is alleen jammer dat nog steeds te zien valt dat elke vorm van kritiek op de houding van passieve tolerantie ten behoeve van integratie en ten behoeve van de samenleving als een soort agressie wordt beschouwd waarbij gesteld wordt dat nieuwkomers een zekere culturele identiteit wordt opgedrongen en/of dat er gestreefd wordt naar een monocultuur.quote:Op donderdag 10 februari 2011 11:20 schreef Ryan3 het volgende:
Nou ja, kijk voor een deel ga ik mee in de kritiek die door Bosma wordt verwoord, maar die in feite afkomstig was van Herman Vuisje uit zijn in 1997 gepubliceerde boek Correct, weldenkend Nederland sinds de jaren zestig: het plaatsvervangende schuldgevoel over het hoge percentage door de nazi's weggevoerde Joden uit ons land en het hieruit voortvloeiende taboe op kritiek op andere culturen (om zelf maar nooit beschuldigd te kunnen worden van nazi) zal in de jaren 70 en 80 in zekere zin de oorzaak geweest kunnen zijn waarom men nooit nadacht over integratie. Ieder spoortje kritiek of dit nu kwam van Bolkestein, die directeur van een middelbare school die zich zorgen maakte over de schoolprestaties van allochtone kinderen destijds (hoe heet hij ook weer) of Paul Scheffer (hoewel hij in zijn boek Het land van herkomst de zaken genaunceerder ziet) werd idd voorzien van een bepaalde geconditioneerde reflex.
Je kruipt weer in de klassieke slachtofferrol...quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:22 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat nog steeds te zien valt dat elke vorm van kritiek op de houding van passieve tolerantie ten behoeve van integratie en ten behoeve van de samenleving als een soort agressie wordt beschouwd waarbij gesteld wordt dat nieuwkomers een zekere culturele identiteit wordt opgedrongen en/of dat er gestreefd wordt naar een monocultuur.
Als Cameron zoiets zei van geen andere culturele identiteiten meer dulden dan is hij idd niet democratisch... wellicht is dat wel liberaal te noemen omdat te veel liberalen dezelfde ongeduld hebben .quote:David Cameron, maar ook al degenen die hem voor zijn gegaan worden, vanwege het aansnijden van dit onderwerp beticht niet liberaal of ondemocratisch te zijn.
Een tikkeltje arrogant ook...?quote:Ik denk dat met zo'n opvatting men niet veel van deze materie snapt en dat men zich graag er gemakkelijk vanaf wil brengen door mensen in verdachte hoek te plaatsen.
Deze geconditioneerde reflex is nog steeds niet iets waar men overheen is gegroeid. Zelfs niet in deze discussie.
Nu mis ik weer de redenen achter deze beweringen. Alleen maar gillen dat iets niet waar is schiet niet echt op.quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:06 schreef Bluesdude het volgende:
Ja .en ?
Die teleurstellende cijfers kun je niet terugvoeren op multiculturalisme in de zin van het samenleven van mensen met diverse afkomsten op zich
Ook niet in de betekenis van buitenlanders op zich.
Dit is niet helemaal waar, want je gaat voorbij aan de reactie van ingezetenen op ingrijpende veranderingen in de bevolkingssamenstelling van hun leefomgeving, de overlast, het niet goed communiceren, de criminaliteit, etc. en vooral het nul op het rekest dat zij kregen van de beleidsbepalers toen ze aan de bel trokken.quote:Intolerantie en racisme is eerder voorkomend uit een verkrampt monoculturalistisch attitude.
Verkrampt monoculturalisme leidt er ook toe om buitenlanders op zich als minderwaardig/ mindersuccesvol/ probleemmakers af te beelden.
Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar laat ik nog eens benadrukken dat er eigenlijk in diverse Europese landen aanzienlijke aanhang is voor een groep zoals de EDL en dat dit een uiting is van het deficit van het multiculturalisme, zoals Cameron en Merkel hebben verwoord.quote:Natuurlijk. Er zijn altijd wel mensen die te ver doorschieten in kritiek en er zijn mensen die dan daarop reageren en ook weer te ver doorschieten .. bijv door dat overdreven verwijt te presenteren als erg veel voorkomend
Dit wordt helemaal niet gesteld. Er wordt helemaal niemand door Cameron verketterd. Waar het wel om gaat is het pleidooi voor het aanmeten van een andere houding ten aanzien van de immigratieproblematiek.quote:Mijn bezwaar aan het begin was over TT en als dit is wat Cameron zei:
1 Het verketteren van buitenlanders, het verketteren van het samenleven met buitenlanders .. zoals het voor mislukt verklaren van dit laatste. Dit nav Camerons uitspraak en de TT.
Met alle respect dit is simpelweg kleutertaal en heeft niets met dit onderwerp te maken of hetgeen ik in mijn bijdragen heb uiteen gezet.quote:2 De reacties van fokusers: de schijn een rechtse dictatuur in te stellen, dan wel af te willen te rekenen met links. Het verketteren van de aanwezigheid van buitenlanders en bijv Job Cohen( suggesties van : erger dan WO II resp.. hij doet net als Hiitler)
Op welke manier precies generaliseert men wanneer men stelt dat beleid faalt?quote:Als men generaliserende uitspraken doet als multiculturalisme faalt dan laat men zich verkeerd uit, wat niet wil zeggen dat men dingen wel juist ziet
Dat was inderdaad een vraag, waarbij ik per abuis het leesteken vergeten ben.quote:Dat is jouw mening wat feitelijk aan de hand is ? Of dat is wat jij denkt wat ik beweerde ?
Ik beweerde dat niet. Ik beweerde dat monoculturalisering, het verdwijnen van culturele identiteiten van de nieuwkomers een natuurlijk proces is
Sommige van jouw opmerkingen vind ik inderdaad absurd, maar bij jou was de definitie aan de orde die blijkbaar voor jou moeilijk te volgen is. Je zou er goed aan doen mijn bijdragen even terug te lezen, want ik meen dat ik het helder uiteen heb gezet.quote:Dit is het belangrijkste thema in Nederland van de laatste 9 jaar.. Hoe kan men dat missen?
Ik denk dat jij mijn opmerkingen niet goed kan plaatsen en neigt naar wat arrogant doen over mijn persoon en mijn meningen ?
Dit heb ik al gezegd, maar nogmaals komt het kort gezegd het erop neer dat het een ideologie is dat het particularisme stimuleert. Het stelt dat culturele verbondenheid iets dat gevierd moet worden en een belangrijk onderdeel moet zijn van de identiteit van individuen. Daarbij wordt emancipatie via culturele maatstaven toegejuicht, gesubsidieerd en gestimuleerd.quote:Wat versta jij onder multiculturalisme ?
Je gaf wel een abstracte definitie,maar daar kan ik niks mee.
Het lijkt me nu toch wel duidelijk?quote:Omdat mij niet duidelijk is wat jij nu bedoelt met dat woord is je opmerking van hokjesdenken en afzetten tegen anderen voor mij een slag in de lucht.
Bedoel je. buitenlanders zijn hokjesdenkers en zetten zich af tegen anderen ?
Bedoel je het samenleven van buitenlanders en inlanders leidt tot hokjesdenken en zich afzetten tegen anderen.
Bedoel je buitenlanders roepen agressie op en leidt tot hokjesdenken van monocultuur aanhangers ?
De culturele mozaïek. Nieuwkomers worden niet of nauwelijks aangemoedigd onderdeel te worden van de nieuwe samenleving. Er wordt gesteld dat ze binnen hun groep van culturele verbondenheid kunnen leven, afgezonderd van de hoofdstroom.quote:Welk soort passieve tolerantie ?
Hoe jij het stelt klopt ook niet, want de kinderen van de migranten zijn op zijn minst bi-cultureel. Ze krijgen bij de opvoeding de taal en bepaalde normen en waarden van het land van hun ouders mee.quote:Jaja diskussie tussen mensen die divers denken is een goede zaak ,dat is functionerende democratie en dat neigt naar consensus en dat bedoelde ik o.a. ook met natuurlijke monoculturalisering
En met recht. In Nederland was er rond de eeuwwisseling alvast het besef bij enkelen dat er een sociale onderklasse van migranten was ontstaan.quote:ik zei :
..nu neigt men ertoe om mensen een culturele identiteit op te dringen ipv dat men door de tand des tijds het een natuurlijk proces laat wezen..
Als het over mensenrechten gaat, dan wordt dit opgedrongen, omdat ook nieuwkomers te maken hebben met de reeds bestaande wet- en regelgeving.quote:Ik reageerde op Cameron en mensen die Cameron bijvallen In hun opmerkingen zit een zekere intolerantie ingebouwd.. of minstens de schijn daarvan in de zin van niet meer dulden dat men een andere culturele identiteit heeft, dat er subculturele groepen bestaan, wij moeten hun onze westerse waarden opdringen
Ik beschreef niet zozeer een feitelijke situatie ..aldus.
Ik begrijp niet hoe je dan kan suggereren dat mensen die zich kritisch uitlaten over multiculturalistisch beleid de monocultuur nastreven en aan nieuwkomers een bepaalde culturele identiteit willen opdringen als je niet precies weet wat zij dan doen.quote:En wat behelst dat? Die westerse waarden en die nationale identiteit die volgens de monoculturelen gepromoot moeten worden ? Dat weet ik ook niet zo goed wat mensen daarmee bedoelen. Maar ik blijf waakzaam tov zulke neigingen minderheden cultureel te willen opheffen.
Dat kan bijv hokjesdenken en zich afzetten oproepen. als het al niet een uiting daarvan is.
Dit werd wel als argument aangevoerd waarom kritiek op het multiculturalisme zo verfoeilijk is. Misschien niet door jou, maar dat doet verder niet ter zake.quote:Het woord liberaal heb ik niet gebruikt in deze diskussielijn.
Ik vind jouw optiek behoorlijk zwart-wit. Er wordt niet impliciet een monocultuur gepropageerd dor kritiek te uiten op het beleid over migranten. Daar moet je echt vanaf.quote:En als mensen roepen : niet meer dulden dat men afwijkt in cultureel anders zijn dan ben ik waakzaam. Zie mijn vorige reactie.
Wat bedoelen de monoculturelen daarmee ? Moet de overheid de existentie van die andere identiteiten ongewenst verklaren.het voorbestaan ervan als probleem zien en met meer kracht deze mensen te bewegen zich te conformeren naar de dominante minderheid?
Daar zit iets anti-democratisch in
Maar overigens het recht van burgers zijn eigen levenstijl te kiezen en te beleven, behoudens normale verboden bij de wet betreffende overlast, is een fundamenteel recht van deze democratie.
Men noemt dat ook wel een liberaal recht.. En of dat woord het juiste woord is, is een diskussie apart, maar wel begrijpelijk als iemand dat inbrengt in deze diskussie..
Het is toch echt zoals Ryan3 het eerder uiteen zette.quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kruipt weer in de klassieke slachtofferrol...
De emoties in het Verenigd Koninkrijk waren ver voordat Cameron zelfs het idee had om zijn betoog te schrijven al opgefokt als je alleen al beschouwd hoe de immigratie de bevolkingssamenstelling van diverse leefgebieden compleet heeft veranderd.quote:Als Cameron zoiets zei van geen andere culturele identiteiten meer dulden dan is hij idd niet democratisch... wellicht is dat wel liberaal te noemen omdat te veel liberalen dezelfde ongeduld hebben .
Maar wat ik begrepen heb van Cameron was hij ook niet al te duidelijk.. wel is een paniekkreet van '" multiculturalisme is mislukt" nogal ongeduldig, intolerant en lasterlijk voor buitenlanders.
Net zoals in Nederland worden de emoties weer opgefokt.
Er werd eerder al gesteld dat mijn arrogantie misplaatst was, maar dit wordt ook vanuit een geveinsde autoriteit als dusdanig beoordeeld.quote:Een tikkeltje arrogant ook...?
Dat schiet zo niet op... de diskussie zo weer vastpinnen op je onbegrepen zijn.. en je het slachtoffer te voelen als je wat stevige kritiek krijgt..
yippp jouw reflex van in de slachtofferrol kruipen..quote:Op donderdag 10 februari 2011 15:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het is toch echt zoals Ryan3 het eerder uiteen zette.
Er wordt vaak gesteld dat de politieke correctheid verschoven is binnen het politieke spectrum, maar ik beaam dat er nog steeds op het thema minderheden/integratie kritische kantekeningen worden voorzien van een geconditioneerde reflex.
Ik vind Cameron, de premier van het Verenigd koninkrijk, impliciet betichten antiliberaal en niet democratisch te zijn een uitstekend voorbeeld van een geconditioneerde reflex, zoals het eigenlijk altijd de kop op steekt als discussie over immigratie en integratie gaat.quote:Op donderdag 10 februari 2011 15:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
yippp jouw reflex van in de slachtofferrol kruipen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |