Nee niet zomaar hoorquote:Op zondag 6 februari 2011 17:06 schreef Bill_E het volgende:
Sorry je hebt zomaar een liter olie in je motor gegooid ? Wist je dat van te veel olie je motor stuk kan gaan?
Naar de garage morgen vroeg, olie lamje is niet is wat je moet negeren.
Peilstok schoongemaakt?quote:Op zondag 6 februari 2011 17:07 schreef Marloes het volgende:
[..]
Nee niet zomaar hoor
Het het van te voren en erna gecontroleerd zodat er niet teveel in zou komen!
Uiteraard!! Schoongemaakt en daarna gecontroleerdquote:
Neequote:Op zondag 6 februari 2011 17:38 schreef Ataraxy het volgende:
Heb je in het boekje gekeken wat het betreffende lampje precies over de olie zegt?
het wordt pas echt leuk als het een diesel en hij op de olie begint te lopen en op hol slaat, dan is het ook zwaai zwaai motorquote:Op zondag 6 februari 2011 17:55 schreef Sounddragon het volgende:
OF te laag, zoals Barca al zei; verstopt zeefje bij de aanzuiging, versleten oliepomp, ernstig vervuild filter, iig iets wat je even door de garage moet laten checken, en met een beetje spoed zeg maar.
Te hoog is trouwens ook niet goed, dat zou kunnen duiden op een verstopping of vernauwing ergens in het systeem, of een ernstig te hoog oliepeil..
Het is een benzinequote:Op zondag 6 februari 2011 18:32 schreef densmee het volgende:
[..]
het wordt pas echt leuk als het een diesel en hij op de olie begint te lopen en op hol slaat, dan is het ook zwaai zwaai motor
Een kapot lampje dat knippert?quote:
Maar er zat ook smurrie onder de olie dop he, een verstopping oid. Heeft dat daarmee te maken?quote:
Heb ik eens gehad ja, hij ging vanzelf steeds sneller.. En contact uitzetten heeft dan geen nut...quote:Op zondag 6 februari 2011 18:32 schreef densmee het volgende:
[..]
het wordt pas echt leuk als het een diesel en hij op de olie begint te lopen en op hol slaat, dan is het ook zwaai zwaai motor
Dat snap ik! Maarja, ik dacht misschien is het wel eenvoudig te verklarenquote:Op zondag 6 februari 2011 21:28 schreef DS4 het volgende:
Het probleem is gewoon dat je dit soort zaken niet van een afstand kan controleren.
Natuurlijk kan het meevallen. Het kan natuurlijk de sensor zijn. Je moet het alleen wel zeker weten.
Zou goed kunnen, ik maak veel korte ritjesquote:Op zondag 6 februari 2011 21:43 schreef Barcaconia het volgende:
Met die smurrie enzo denk ik dat heel je olie gewoon verrot is van alle korte ritjes. Helemaal vol met waterdamp waardoor je olie niet goed meer op druk komt. Zo vlug mogelijk olie wisselen, nieuw filter en het systeem reinigen en je bent weer klaar. Als je het vlug doet voorkom je ook nog schade
even heel kort maar krachtig,quote:Op zondag 6 februari 2011 17:03 schreef Marloes het volgende:
Goed, mijn olielampje blijft dus knipperen terwijl het oliepeil in orde is..
Het vreemde is alleen dat hij niet knippert als ik korte stukjes rij, maar wel als ik een lang stuk heb gereden en vervolgens rem/stil sta. Als ik gas geef houdt het weer op.
Toen het lampje voor de eerste keer ging branden heb ik er een halve liter bijgegooid, later nog een halve liter. Heb het peil daarna gecontroleerd en dat was in orde.
Is mijn lampje gewoon stuk of is er meer aan de hand? Ik heb er echt geen verstand van en vind 't vrij irritrant
Ohja, voor zover ik weet lekt er geen olie, heb het gecontroleerd door te kijken of er olie op het wegdek lag als ik een poos had stilgestaan, dit was niet het geval..
Aan het verhaal van die ANWB vent te horen is dus gewoon je olie verrot door alle korte ritjes. Dan komt er condens in en krijg je die smurrie. Rustig naar de garage rijden als hij gezegd heeft dat het mag en verder geen ritjes meer doen. In de garage laten ze wel weten wat er echt aan de hand is. Voor ons is het gissenquote:Op zondag 6 februari 2011 22:03 schreef Marloes het volgende:
@ Barcaconia: ik heb dus deze week olie erbij gedaan. Daarvoor was ergens in september ofzo, wel tussendoor regelmatig gecontroleerd.
We praten over een golf 3 met een 1.6 motor.
Maar wat verstaan jullie precies onder korte stukjes?quote:Op zondag 6 februari 2011 22:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En neem hier een les uit: voor korte stukjes heb je een fiets.
Wat een korte rit is, zoalng je motor olie niet op temperatuur is >92 graden celcius, wordt als kort beschouwt, omdat de motor dan niet op temp kan komenquote:Op zondag 6 februari 2011 22:43 schreef Marloes het volgende:
[..]
Maar wat verstaan jullie precies onder korte stukjes?
Naar m'n werk ga ik met de auto en dat is een kwartiertje rijden ofzo. Is dat dan kort?
Waar haal je precies 92 graden vandaan?quote:Op maandag 7 februari 2011 18:20 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Wat een korte rit is, zoalng je motor olie niet op temperatuur is >92 graden celcius, wordt als kort beschouwt, omdat de motor dan niet op temp kan komen
Ja, daarom kapot.quote:
Kennis ( ben eerste auto technicus)quote:Op maandag 7 februari 2011 18:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Waar haal je precies 92 graden vandaan?
Er zit juist een patroon in! Korte stukjes: geen lampje, na een halfuurtje op de snelweg en vervolgens bij het remmen of langzamer dan 50: lampje, stationair na dat halfuurtje: soms lampje.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:56 schreef illusions het volgende:
[..]
Ja, daarom kapot.Kapotte lampjes kunnen nog best tekenen van leven vertonen. Maar even zonder gekheid, het klinkt als een erg onregelmatig probleem - weet je zeker dat je dashboard niet op hol is geslagen?
bij mij knippert hij ook en ik stop nietquote:Op maandag 7 februari 2011 20:45 schreef blup het volgende:
maargoed, olie lampje is eigenlijk onmiddellijk stoppen en niet meer rijden.
Hoeft echt niet hoor, kan zijn dat tijdelijk de druk even weg is of zoiets. Sowieso moet je naar de garage of er zelf even onderkruipen, maar je kan wel rijden.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:45 schreef blup het volgende:
maargoed, olie lampje is eigenlijk onmiddellijk stoppen en niet meer rijden.
Misschien bedoelt hij dat je niet door moet rijden zonder olie bij te vullen?quote:Op maandag 7 februari 2011 22:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Hoeft echt niet hoor, kan zijn dat tijdelijk de druk even weg is of zoiets. Sowieso moet je naar de garage of er zelf even onderkruipen, maar je kan wel rijden.
En wat ga je dan doen als je onder die auto ligt??? Druk meten door je tong tegen het carter te drukken ofzo?quote:Op maandag 7 februari 2011 22:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoeft echt niet hoor, kan zijn dat tijdelijk de druk even weg is of zoiets. Sowieso moet je naar de garage of er zelf even onderkruipen, maar je kan wel rijden.
Motor tot de vuldop toe volgieten met olie en dan starten. Als alle keerringen er uit ploffen komt de olie op druk.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
En wat ga je dan doen als je onder die auto ligt??? Druk meten door je tong tegen het carter te drukken ofzo?
Ligt eraan wat het probleem is. Zo had ik het laatst dat de oliefilterbehuizing iets te ver gedraait was waardoor de olie niet goed het blok in liep.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
En wat ga je dan doen als je onder die auto ligt??? Druk meten door je tong tegen het carter te drukken ofzo?
Dat dus ..quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:15 schreef john_ven24 het volgende:
Ik had ditzelfde probleem ook, uiteindelijk bleek de oliepomp kapot te zijn. Wanneer je een lange rit achter de rug hebt is je motor warm waardoor hij stationair minder toeren hoeft te draaien. Hierdoor pompt de pomp te weinig olie rond en gaat je sensorlampje branden, wanneer je weer meer toeren draait gaat het weer uit, dit kan dus ook zijn wanneer je olie te stroperig is, hoewel je dit dan juist zou moeten zien wanneer de motor koud is.
Laat er zeker een monteur goed naar kijken want je draait heel je motor in de soep wanneer er niet genoeg olie rond gepompd wordt!
Oh, gewoon even geen oliedruk. Nee, dan kan je prima doorrijden.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
kan zijn dat tijdelijk de druk even weg is of zoiets. Sowieso moet je naar de garage of er zelf even onderkruipen, maar je kan wel rijden.
Dat werkt natuurlijk alleen bij een extern filter.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:34 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ligt eraan wat het probleem is. Zo had ik het laatst dat de oliefilterbehuizing iets te ver gedraait was waardoor de olie niet goed het blok in liep.
Ik zou als ik jou was eens naar een goede garage gaan. Dit vind ik werkelijk prutswerk. Ik heb nog nooit gehoord van te lage oliedruk omdat olie aan verversing toe is.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:04 schreef Marloes het volgende:
Ben net naar de garage geweest.. Olie is ververst, stond in m'n boekje dat dat nu ook moest gebeuren maar dat had ik niet gezien![]()
Anyway, op de heenweg knipperde het lampje wél bij remmen (voornamelijk bij rotondes en scherpe bochten) op de terugweg niet meer.. Dus ik hoop dat dit helpt.. Mocht het nou weer gaan knipperen, dan wordt de sensor vervangen volgens mij.
Ik ben van de oldtimers. Kan dus gebeuren, mijn blok staat bekend om oliedrukproblemen bij erg stevig doorrijden omdat de buis in de carter soms heel eventjes droogstaat. Dan heb je inderdaad even geen oliedruk.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:59 schreef FransDeens het volgende:
[..]
Oh, gewoon even geen oliedruk. Nee, dan kan je prima doorrijden.
lijkt mij op een probleem met de olie druk zelf.quote:Op zondag 1 juli 2012 11:37 schreef Bubble-Urp het volgende:
Hoewel dit topic reeds meer dan een jaar oud is, toch een reactie:
Ik vroeg me af wat de garage er uiteindelijk over gezegd heeft.
Ik heb sinds enkele dagen ook een Golf 3 1.6 en ondervond gisteren exact hetzelfde probleem m.b.t. het lampje; in dezelfde situatie. Tot dusverre had ik enkel nog korte stukjes gereden; het lampje knipperde dan enkel als ik instapte en de motor wou starten. Gisteren reed ik voor het eerst een iets langer stuk (~25 km) en ook voor het eerst met een snelheid van 100+ (autosnelwegen dus). Iedere keer als ik daarna stil stond (bijv. bij verkeerslicht) ging ook het lampje knipperen.
zou toch eerst sensor doenquote:Op zondag 1 juli 2012 15:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
lijkt mij op een probleem met de olie druk zelf.
even de druk laten meten. uit mn hoofd stationair rond de 1.5bar
veel te lage olie druk kan komen door een versleten pomp maar ook door versleten krukas lagers
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |