Vanavond ging ik naar
De AubergineHet is een mooi pand, gelegen aan de Maas, al heb je daar vanuit het restaurant weinig uitzicht op. Prettige inrichting met neutrale tinten, ronde tafels en fijne stoelen. Vrij snel na aankomst wordt ons een aperitief aangeboden van zwarte bessen en een schuimende champagne. Wijs geworden door eerdere ervaringen (en prijzen) slaan we deze vriendelijk doch beleefd af.
(tjek mijn bijlichting met kaars!) Als opwarmertje een bloempotje met een tuintje erin: aardappeltjes met eidooier, groene bloemkool, asperges en nog meer lekkere dingetjes zijn te vinden tussen het eetbare zand (gemalen olijven en een popcorn van graan). Heel verrassend, lekker en leuk om te zien!
Al snel volgt de amuse met diverse gerechtjes. Links een marshmallow van bockbier, de naam vna het gerecht in het midden ben ik vergeten en rechts een pompoenbolletje met een crispje erbij.
![613870bc.jpg]()
Het smaakt prima. De marshmallow aan de linkerkant is heerlijk luchtig, het cornetje in het midden is krokant en het pompoenbolletje lekker zacht.
Er wordt gevraagd of we drie of vier gangen willen (kost 7,50 extra). Wij kiezen voor drie gangen dus de zeetongfilet met risotto, gezouten citroen en citroengrasschuim gaat aan onze neuzen voorbij. (ach, ik heb gisteren al citroengrasschuim gehad

).
Omdat de rest van het menu bestaat uit vleesgerechten waren kiezen we voor een glas rode wijn: Leyda, Carmenère reserva uit Chili. Volgens de ober iets zwaarder, goed bij het diner passend, met kers en een beetje caramel. Ik volg zijn advies op en ben blij dat ik voor de naam op de kaart kan spieken. De druiven zijn biologisch geteeld, altijd fijn om te weten.
Keurig op tijd arriveert vervolgens het voorgerecht: kalfswang, aardappelcréme in peterseliegelei, kalfsborst met ganzenlever en krokante port.
![3ea014fd.jpg]()
Lekkere stukjes vlees en de ganzenlever in een krokant bolletje is, net als het krokante chipje port een leuke toevoeging. Ik heb het me goed laten smaken.
Tijd voor het hoofdgerecht: de Belgische blauwe.
![280b2cd9.jpg]()
Ossenhaas, ossenstaart, sukade, schorseneer en een eigen jus van sjalotten en laurier. Het vlees is goed gebakken, maar zoals een tafelgenoot opmerkt- mijn man kan ook zon goed draadjesvlees maken. En we zijn vergeten te vragen waarom het Belgische blauwe heet. Wel heel erg jammer dat mijn bord slordig opgemaakt is: alles ligt op een hoopje aan de rechterkant. De borden van mijn tafelgenoten zijn mooi symmetrisch. Een zeurpiet zou het terugsturen, maar dat vind ik wel weer erg flauw.
Vervolgens een verrassing: een dessert amuse!
![ed3a300b.jpg]()
Links een crème van yoghurt met eronder een auberginesiroop. Ik zou zweren dat het naar anijs en drop smaakte. En rechts een lolly met bevroren yoghurt in witte chocolade. Kijk, voor deze ideetjes komen wij bij zon restaurant!
![585f2a9c.jpg]()
(Bijna) tot slot de dessertproeverij van het seizoen, bestaande uit roomijs (smaak ben ik vergeten), verschillende bereidingen van bloedsinaasappel in het midden en rechts een heerlijk chocolade 'taartje' met mousse aan de binnenkant. Het smaakte wederom prima en das het belangrijkste.
Het is nog redelijk vroeg dus we sluiten af met koffie. De communicatie liep niet helemaal vlekkeloos, het wordt ons 2 keer gevraagd. Maar er zijn friandises!
Creme brulee en verder diverse bonbonnetjes en marshmallows. Ons werd niet uitgelegd wat het precies was.
Rond een uur of 10 willen we richting huiswaarts gaan dus we gaan eens rondkijken of we de aandacht van een ober kunnen trekken. Maar waar men tijdens het diner diverse malen langskwam en zeer attent onze glazen mineraalwater bijvulde, is er nu niemand die aandacht lijkt te hebben voor onze tafel. Al in al hebben we ruim 3 kwartier zitten wachten (met inmiddels lege koffiekopjes) voor de aandacht weten te trekken. Maar goed dat we gespreksstof genoeg hadden. De rekening komt daarna snel genoeg, wel jammer dat we dan alsnog zelf op zoek moeten naar een pin terminal (waarbij mijn tafelgenoot langs de keuken kwam waar het personeel zich blijkbaar aan het ontladen was door geintjes uit te halen). Vinden wij niet erg, maar ik denk dat je dit als klant niet zou hoeven te zien.
Al in al waren we inclusief fooi 60 euro per persoon kwijt voor 3 gangen, 1 glas wijn en een flesje water per persoon en koffie met friandises.
Conclusie: lekker gegeten, mooie smaken en verrassende bereidingen. Goede service, alleen jammer dat men op het eind een paar steken liet vallen. Qua timing liep het verder perfect, de gerechten werden in mooi tempo geserveerd.
Hier wil ik volgende jaar wel terug komen! (of misschien wel dit najaar al

)
[ Bericht 49% gewijzigd door Cat-astrophe op 18-03-2011 09:53:11 ]