Kaatje bij de sluis* in Blokzijl
Het eten was heerlijk! Ik wil ook geen flits gebruiken in het restaurant, dus de foto's zijn niet top...
Verder hebben we geen verstand van wijnen, dus die typ ik gewoon van het menu en rekening

Bij aankomst werden werden we vriendelijk ontvangen in een halletje en naar tafel gebracht. Wij zitten op de eerste etage. Op tafel staat al een schaaltje boter klaar. Er werd gevraagd of we een aperitief wilden gebruiken. Nee, maar mijn vriend wilde wel alvast een witte wijn (6 euro), een Verdejo Reina de Castilla. Verder bestelde ik een fles water (7,50 euro) en mijn vriend een wijnarrangement (35 euro, met koffie en friandises, maar bij 4 gangen was het 42 euro.). Als tussengerecht konden we voor kaas kiezen. Aangezien mijn vriend meestal niet gelukkig is met de porties in "sjiekere" restaurants, besloten we dat erbij te nemen (15 euro p.p.).
Nu het eten. Als amuse was er een glas komkomersoep met koriander en tobascoroom. Heel fris, gelukkig niet veel koriandersmaak en heel licht pittig. Verder een glaasje gevuld (van onder naar boven) met een bepaalde soort olijven, verse tomaat (gemarineerd?) en eierroom. De eierroom smaakte heel erg naar eidooier, dan vind ik wel lekker. Lekkere combinatie met de tomaat en olijven.
![SAM_1530.jpg]()
Voorgerecht was een cannoli gevuld met brasemmousse, daarbij limoensaus en oerbietjes. Ik vond het gerecht zalvig en de pasta glad. Vind ik niet heel erg lekker, de mousse had niet veel smaak. De saus is zurig, maar lekker in combinatie met de cannoli. De bietjes waren nog knapperig en smaakten echt naar bietjes! Op de kaart staat dat er ook tijm inzat, maar ik kan me het niet herinneren. Mijn vriend dronk hierbij een glas Maravilla uit Chili.
![SAM_1533.jpg]()
Na het weghalen van de borden kregen we een broodje, een lekker knapperige en zeer luchtige ciabattaatje.
Het hoofdgerecht was een kalfstournedos met augurkencompote, jus met Blokzijlsche mosterd, een witlofje met ...saus (ik weet het niet meer), langzaam gegaarde prei met roze peper en een kappertje, een plakje biet in eigen saus (wel licht zurig). Het vlees was heerlijk, de groentes kwamen uit de omgeving en was ook heerlijk. Ik vind het altijd wel jammer dat er weinig groente bijzit. Erbij was een glas El paso uit Spanje. De combinatie met het eten was minder, aangezien het kalfsvlees niet tegen de wijn opkon. Misschien wel een succes met wild, maar kalf heeft toch minder smaak. Voor mij kwam er een losse glas wijn bij (9,50 euro).
![SAM_1536.jpg]()
Toen kwamen de boerenkaasjes, met ananasgembercompote en een klein rozijnenbolletje.
Coulommiers (camembert achtig), saint-maure (geitenkaas) , fourme d'ambert (blauwe kaas), brin d'amour (schapenkaas) en munster (camembert achtig). Mijn vriend vond de eerste te flauw, maar ik vond ze allemaal sterk van smaak. De mildste waren nog de geitenkaas en de blauwe kaas. Vooral in combinatie met de compote was het lekker. De wijn was een licht oranje wijn, 15% alcohol, een muscat de Beaumes? Heel sterk en zoet.
![SAM_1537.jpg]()
Een dessertamuse: Blokzijlse kogel, chocolade gevuld met advocaat. Knapperige chocolade met vloeibare vulling. Ik heb het niet geproefd, omdat ik chocolade met alcohol niet lekker vind.
![SAM_1539.jpg]()
Als dessert was er dragonparfait, daarop zoete maïscreme, gemarineerde sinasappel in eigen sap en gemengd met krokante amandelen. Naas het glas een klein hoorntje met zoete popcorn. Dit was echt heel erg lekker. Zacht ijs met sinasappel, mmmm. De wijn: muscate de reiversaltes? Het was in ieder geval zoet.
![SAM_1541.jpg]()
Na hadden we nog koffie en een thee (8 euro). De friandises bestonden uit: koffiemousse met cacaostukjes, een amandelcakeje (ons favoriet), chocolaatje gevuld met Blokzijls kruidenlikeur, en een kletskop van sinasappel met een chocolade koekje. (Vergeten om de flitser af te zetten).
![SAM_1543.jpg]()
De totale rekening bedroeg 178 euro voor 2x menu, 2x kaas, 1 fles water, 1 wijnarrangement, 2 losse glazen wijn, en 1 thee. Dit duurde van 19.00 tot 21.30 uur. Niet te lang of kort. De bediening was attent. Ik zag dat iedereen op de bovenverdieping hetzelfde menu hadden.
Minpuntjes? Tja, om vervelend te zijn: het broodje had wel eerder mogen komen, want het schaaltje met boter stond de hele tijd op tafel. Misschien ook wel meer brood, maar ja, dat is heel persoonlijk. Verder: ik kreeg Earl Grey thee, dan vind ik dus niet zo heel erg lekker, maar dat werd niet verteld door het personeel. Ik had dat niet zelf aangegeven en gelukkig had het geen sterke parfumsmaak. Verder: de wijnen werden niet bijgevuld. Ik weet dat dat normaal is, maar het begint al met een klein laagje (oke, het is niet te vergelijken met thuis) en op is op. Ik vind dat altijd wel gierig overkomen (Persoonlijke mening, niets tegen dit restaurant op zich).
Eindoordeel: Een hele leuke avond gehad, niet echt verrassend, wel lekker eten. Een 8,5.