abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92329080
Is het aan te raden om op 25 jarige leeftijd aan een HBO opleiding te beginnen?,
Als ik klaar ben ben ik al 29 !.
Hoe groot zal het verschil zijn met mijn medestudenten? En nog belangrijker hoe kijken toekomstige werkgevers hier tegen aan, als ik op mijn 29e pas begin met een echte baan? . Werkt dit in mijn nadeel?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:17:13 #2
302853 themole
graaft totaal door.
pi_92329373
Gewoon doen, een hbo-opleiding geeft gewoon meer kansen op de arbeidsmarkt. Waarschijnlijk zal een werkgever vragen waarom je zo laat bent gestart met je HBO, maar dit is zeker geen probleem als je niks te verbergen hebt.
Niet altijd serieus
pi_92329423
Er zitten zat mensen van rond die leeftijd op het HBO hoor.
Zacht gekookt, hard gekookt, uit gekookt, HARD
pi_92329433
Straks krijg je geen stu-fi meer. Gewoon doen.
pi_92329444
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:18 schreef FlinkeNaam het volgende:
Er zitten zat mensen van rond die leeftijd op het HBO hoor.
Ook in het eerste jaar?
pi_92329493
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:18 schreef active2011 het volgende:

[..]

Ook in het eerste jaar?
Jep, zat vorig jaar in een klas met meeste mensen 20+ met een paar uitschieters tot 27.
Zacht gekookt, hard gekookt, uit gekookt, HARD
pi_92329516
Ik ben 28 en ben dit jaar pas klaar met MBO, dus HBO is helemaal niet verkeerd op 25. Ik heb in mijn klas ook mensen van 30 jaar zitten. Ik vind juist dat je door een HBO opleiding te starten laat zien dat je graag iets wil bereiken, ook richting werkgever.
pi_92329563
Ik zeg ja.
Kennis van me is in september begonnen met een HBO-opleiding en hij is 27. Hij heeft er totaal geen spijt van.
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
  Redactie Sport vrijdag 4 februari 2011 @ 16:20:56 #9
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_92329566
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:18 schreef active2011 het volgende:

[..]

Ook in het eerste jaar?
Ja hoor, sommige zijn bij mij ook 23, 24 jaar. :)
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:23:56 #10
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_92329701
Mijn ouders zijn op hun 33ste & 32ste begonnen, beste beslissing van hun leven. Althans dat zeggen ze :P
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_92329705
oke, klinkt allemaal positief (geloof het nog steeds niet :P )

ander dilemma. Ik wil niet tot mijn 29e thuis blijven wonen, is het op kamers gaan niet meer voor 18 jarige? Financieel gezien wordt het erg moeilijk om een appartement te vinden.
pi_92329709
Gewoon doen. Gedurende een hbo-opleiding doe je in veel gevallen automatisch werkervaring op tijdens stages dus wie weet kun je daar dan mooi blijven werken.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:24:14 #13
97111 ukga
Siewosie baas
pi_92329715
Ik zat in de klas met gasten van 28 en zelfs een van 31. lekker boeiend.
met gemiddelde ligt rond de 23 gok ik
pi_92329923
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:24 schreef active2011 het volgende:
oke, klinkt allemaal positief (geloof het nog steeds niet :P )

ander dilemma. Ik wil niet tot mijn 29e thuis blijven wonen, is het op kamers gaan niet meer voor 18 jarige? Financieel gezien wordt het erg moeilijk om een appartement te vinden.
Ik krijg de indruk dat jij je vooral druk maakt om wat anderen van jouw situatie denken.
Waarom zou het raar zijn als jij op kamers gaat? Ik denk niet dat iemand zich daar druk om zal maken hoor. Gewoon doen wat jou zelf het beste lijkt en niet kijken naar wat anderen misschien zouden kunnen denken.
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
pi_92329991
Er zijn in veel steden genoeg 'studentenhuizen' waar oudere studenten wonen of net werkenden wonen :) ^O^
Ja doei.
pi_92330955
quote:
17s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:28 schreef fairytalessuck het volgende:

[..]

Ik krijg de indruk dat jij je vooral druk maakt om wat anderen van jouw situatie denken.
Waarom zou het raar zijn als jij op kamers gaat? Ik denk niet dat iemand zich daar druk om zal maken hoor. Gewoon doen wat jou zelf het beste lijkt en niet kijken naar wat anderen misschien zouden kunnen denken.
Daar heb je ook gelijk in, maar als mijn situatie dermate afwijkend zal ik mijzelf hierdoor buitensluiten.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:54:23 #17
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_92331056
Nee, je bent te oud en te dom. Als je klaar bent met studeren wil niemand je meer aannemen omdat je te oud en te duur bent.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_92331059
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:52 schreef active2011 het volgende:

[..]

Daar heb je ook gelijk in, maar als mijn situatie dermate afwijkend zal ik mijzelf hierdoor buitensluiten.
Ik denk dat dat allemaal wel mee zal vallen. Er zijn genoeg mensen van jouw leeftijd en zelfs nog ouder, die nog aan een studie beginnen. Verder denk ik dat het eerder afwijkend is, als jij op je 29e nog thuis woont dan wanneer je op kamers zit. :)

En mensen die op hun 20e al gaan studeren en een lange studie volgen, zijn ook pas klaar tegen de tijd dat ze 30 zijn. Je bent echt niet de enige.
pi_92331153
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:29 schreef motorbloempje het volgende:
Er zijn in veel steden genoeg 'studentenhuizen' waar oudere studenten wonen of net werkenden wonen :) ^O^
Ok, Ik ben ook niet specifiek opzoek naar een studentenhuis, maar financieel gezien zal het niet realistisch zijn om een zelfstandige woonruimte te vinden. Het voor mij betaalbare aanbod bestaat vooral uit kamers of gedeelde woonruimtes.
Ik ben nogal geindoctrineerd met het idee dat ik qua "tijdslijn" verder had moeten wezen. En ben dus benieuwd naar de waarheid hiervan.
pi_92331394
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:54 schreef Ps2K het volgende:
Nee, je bent te oud en te dom. Als je klaar bent met studeren wil niemand je meer aannemen omdat je te oud en te duur bent.
is dit de harde waarheid.. :{
pi_92331405
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:54 schreef Ps2K het volgende:
Onzin! Nooit te oud om te leren toch ;)
pi_92331458
Herkenbaar :) been there done that, maar je moet stoppen met kijken wat anderen doen of deden.

Ik was ook 'oud' toen ik weer besloot te gaan studeren. 22. Ook dat heeft me niet direct een juiste keus opgeleverd, maar inmiddels ben ik op mijn 24e dus aan mijn huidige opleiding begonnen. En 't gaat perfect.

Ja, ik leef heel anders dan mijn studiegenoten (hell, ik ben getrouwd, woon samen, ga zelden 'mee stappen' en heb een heel ander ritme omdat ik er ook nog naast werk ;) ) maar dat betekent niet dat ik het in ieder geval tijdens mijn opleiding niet naar mijn zin heb. Als ik in college zit heb ik 't prima naar m'n zin. Ook in pauzes en voor tentamens wordt er gewoon samen gestudeerd of geouwehoerd, ook door en met mij ;)

Ja, al mijn oude klasgenoten van de middelbare school zijn al afgestudeerd, hebben al een baan voor afgestudeerden en een heel ander leven. Wellicht zien ze mij wel als een 'faler', maar ik zie mezelf liever als een doorzetter. Alles in mijn leven heeft een reden gehad, want anders was ik nu niet waar ik nu ben: zielsgelukkig met mijn man, mijn opleiding en onze (gezamenlijke én aparte) toekomstplannen.

Kijk naar jezelf, naar wat jij wilt, wat jou gelukkig maakt en naar waar jij jezelf ziet over enkele jaren. Dat hoeft niet tot op de baan en functie nauwkeurig te zijn, maar jezelf doelen stellen kan ook nog op 'latere' leeftijd ;)
Ja doei.
pi_92331461
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:01 schreef active2011 het volgende:

[..]

Nee. Dat is klinkklare onzin.
pi_92331618
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:01 schreef active2011 het volgende:

[..]

Volgens mij was dat sarcastisch bedoeld. Gewoon doen, je zal er zeker geen spijt van hebben.
The lesbians next door gave me a Rolex for my birthday, which was very nice! But I think they misunderstood me when I said I wanna watch.
pi_92332660
is het trouwens geen optie om deeltijd/duaal te studeren? Dan kun je naast je studie ook meteen wat meer werkervaring opdoen.
pi_92332756
Gewoon doen! Ik had in mijn eerste jaar iemand van 44 zitten, dat is pas oud. 25 jaar is echt niet te oud, denk dat dat de gemiddelde leeftijd bij mij is.
pi_92333366
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:33 schreef babipangang het volgende:
is het trouwens geen optie om deeltijd/duaal te studeren? Dan kun je naast je studie ook meteen wat meer werkervaring opdoen.
Ik heb geen geschikte vooropleiding dus ik moet een 21 plus toelatingsexamen maken. Ik denk zelf dat het dan beter is dat ik een fulltime studie doe. Omdat ik geen goede basis heb.
pi_92333470
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:36 schreef larry91 het volgende:
Gewoon doen! Ik had in mijn eerste jaar iemand van 44 zitten, dat is pas oud. 25 jaar is echt niet te oud, denk dat dat de gemiddelde leeftijd bij mij is.
Dankje!, en wat vinden toekomstige werkgevers daar dan van denk je?.
Op je 29e pas een echte baan hebben lijkt zo laat.
pi_92333584
Kijk eens naar een duale opleiding? ( Wel voltijd gezien door IBG-DUO dus stufi, maar 3e en 4e jaar werk je wel 4 dagen in de week)
dag
pi_92333839
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:52 schreef active2011 het volgende:

[..]

Ik heb geen geschikte vooropleiding dus ik moet een 21 plus toelatingsexamen maken. Ik denk zelf dat het dan beter is dat ik een fulltime studie doe. Omdat ik geen goede basis heb.
heb je al enig idee wat je wil doen en wat is je vooropleiding dan?
pi_92334231
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:02 schreef babipangang het volgende:

[..]

heb je al enig idee wat je wil doen en wat is je vooropleiding dan?
Eerlijk gezegd nog geen idee, ga binnenkort naar een open dag. Ik heb nu MBO niv 2.
pi_92334272
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:56 schreef Peter het volgende:
Kijk eens naar een duale opleiding? ( Wel voltijd gezien door IBG-DUO dus stufi, maar 3e en 4e jaar werk je wel 4 dagen in de week)
Dat is ook nog een (goede) optie. Ik ga er naar kijken.
Dank u.
pi_92336239
Tijdens het voorstelrondje zal je een moment opvallen, omdat je wat ouder bent dan de rest. Daarna word je gewoon beoordeeld op je karakter.
Dit, dus.
pi_92338421
Volgens mij wordt je dan juist beter beoordeeld door werkgevers: je laat zien dat je een doorzetter bent en een weloverwogen beslissing hebt gemaakt door alsnog te gaan studeren. Het laat zien dat je motivatie en inzet hebt (itt de tieners die doorgaan met school omdat het 'moet')
pi_92339749
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:53 schreef active2011 het volgende:

[..]

Dankje!, en wat vinden toekomstige werkgevers daar dan van denk je?.
Op je 29e pas een echte baan hebben lijkt zo laat.
Ach, je gaat ook nog een stage +afstudeerstage doen. Heb je toch al weer een jaartje ervaring erbij en daarnaast als je goed werkt levert tijdens je stage kun je daar na je opleiding misschien gewoon blijven werken. Uiteindelijk maakt leeftijd niets uit (misschien als je 50 bent, maar niet als je 29 bent), het gaat erom dat je goed bent in je werk. Als jij klaar bent met je opleiding heb je nog ruim 35 werkjaren voor je, geen werkgever die je daarop gaat afwijzen lijkt mij.
pi_92340184
Na 27 geen stufi meer. Dit is je laatste kans om betaald te worden om naar school te gaan.
pi_92340365
Je moet voor je 30e verjaardag stufi aanvragen, dus nog wel na je 27e.

Verder TS: ik kan het aanraden om verder te studeren.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_92340463
Altijd doen. Alleen kun je nog eens kijken of duale studie geen optie is. Dan doe je meteen werkervaring op :)
Whatever...
  vrijdag 4 februari 2011 @ 22:02:09 #39
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_92347244
Yup gewoon doen.! ^O^ Nog zat mensen die na hun 25ste een studie beginnen. Zolang je er de motivatie voor hebt moet het geen probleem worden. :)
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_92347838
Bovendien kun je de rtest van je leven nog werken.
Whatever...
pi_92360204
Grappig, ik ben zelf 24 in augustus en zit ook te twijfelen om nog een HBO-opleiding te volgen. Ik heb al een WO-diploma op zak maar ben niet van plan om mijn leven lang in hetzelfde vakgebied te blijven. Ik wil binnenkort zelfstandig gaan wonen en zit ook met het financieel aspect (daar ik ook geen stufi meer krijg). Ik ga zelf vanwege inkomen op zoek naar een deeltijd of duale opleiding. Een voltijdopleiding zie ik echt niet zitten: hele dagen verplicht op school :r

Deeltijd of duaal is mijn advies aan jou TS. Je dan vermoedelijk ook niet zo'n "last" van een leeftijdsverschil, daar je sowieso minder tijd op school doorbrengt en ik het idee heb dat op de deeltijdopleiding meer personen zijn met een levensinrichting die bij jouw leeftijd en (gewenste) leefstijl aansluiten
pi_92363398
Hier nog 1 :)
Sinds deze week ben ik weer begonnen en ik ben (al) 26. Vorig jaar aan de PABO begonnen maar dat was het toch net niet helemaal, vandaar de overstap.
Nu ben ik wel de oudste geloof ik (doe nu SPH) maar bij de PABO waren er nog een aantal iets ouder.
Ik stoor me er niet aan. Liever beginnen als je 25 bent dan helemaal niet!
Verder zijn een hoop mensen wel tussen de 20 en 24. Veel mensen hebben bv eerst MBO gedaan of MBO en gewerkt etc

Ik woon wel op mezelf maar dat was al zo voordat ik weer terug ging naar school. Ik heb uitwonende stufi en aanvullende. Verder heb ik een bijbaan in de horeca en leen ik op dit moment een klein bedrag bij IB-groep bij. Mijn vriend, met wie ik samenwoon, heeft net zijn WO afgerond en is dus op zoek naar een baan. So money is a little tight at the moment ,vandaar de lening.
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
pi_92363654
Antwoord is simpel: nu of nooit. Het maakt geen flikker uit wat anderen ervan vinden.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 11:26:39 #44
3878 Vork
Manisch creatief
pi_92363970
Ik ben ook wat later aan een HBO opleiding begonnen, maar dat heb ik nooit als een probleem ervaren. Sowieso kwam de helft van de mensen al van een MBO vooropleiding. Die zijn dan gemiddeld gezien al 3 jaar ouder dan de mensen die rechtstreeks van HAVO afkomen. Daarnaast waren er mensen zoals ik die op een later stadium nog hebben besloten om aan een nieuwe opleiding te beginnen. Geen probleem. Die mix van jong en wat ouder vind je denk ik wel op bijna iedere opleiding.

Ik zou je wel uit ervaring willen vertellen dat ik hiermee ook na m'n studie een fantastische baan heb verkregen, maar dat is helaas niet zo. Toch heb je dit zelf in de hand. De regio waar ik woon, keuze voor mijn afstudeerrichting, verkeerde tijd van afstuderen zijn allemaal factoren, die het wat lastig maken. Ik heb best wat sollicitaties gehad en ben dan ook vaak zat afgewezen. Dit heeft te maken met het bovenstaande, maar vooral het ontbreken van werkervaring. Ik heb echter nog nergens te horen gekregen dat ik te oud (of dom danwel te duur) zou zijn voor een functie. Leeftijd is helemaal niet zo'n issue, in tegenstelling tot wat sommige mensen beweren.

Wat doe je nu eigenlijk, heb je werkervaring? Wil je iets in dezelfde richting doen, of iets totaal anders? Ik denk dat het juist een voordeel kan zijn, nu je al wat ouder bent. Je hebt toch meer gedaan in je leven dan iemand die pak 'm beet op z'n 21ste al klaar is met een HBO, maar qua ontwikkeling en werkervaring niet veel verder dan de opleiding zelf en het bijbaantje achter de kassa van de lokale middelgrote supermarkt is gekomen.
pi_92368882
Dat is een goed punt idd. Ik moet van mezelf ook iig een parttime baan gaan zoeken de komende weken, ik heb nauwelijks werkervaring. 't Helpt dan ook niet al er soms 5 jaar werkervaring wordt gevraagd en dan ook nog relevante werkervaring.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:10:38 #46
3878 Vork
Manisch creatief
pi_92369227
Ja, daar moet je zo nu en dan ook een beetje doorheen kijken. Vaak vragen ze bij 5 jaar werkervaring gewoon geen starter. Bij 2 jaar werkervaring is het eerder een pre en maken starters al heel wat meer kans. Bovendien is de relevantie van je werkervaring ook multi-interpretabel. Een mooi verhaal waarin je aangeeft waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt en hoe je denkt je ervaring toe te kunnen passen in nieuwe functies helpt een hoop.

Het is zaak om op een of andere manier je te onderscheiden van de andere pas-afgestudeerden. Dat kun je op verschillende manieren doen. Iemand die later begint met een opleiding kan dus op die manier zijn of haar ervaring omzetten naar een voordeel. Het hangt er alleen wel vanaf hoe je het verpakt.
pi_92374550
Als je het echt graag wilt.. Geef me dan één reden waarom je het niet zou doen. :)
pi_92381731
Wat hebben de oudere zonder vooropleiding gedaan?
Ik zeg doen!
Ik word in juli 24 (ik kan me nog zo herinneren dat ik 13 was en graag 16 wilde worden :') wat gaat dat hard!) en moet ook de toelatingstoets doen. Ik voel me wel iets ouder.. Maar aan de andere kant.. Vind straks maar eens een net afgestudeerde HBO-er met 13 jaar werkervaring :+

Ik ben dus vanuit het VMBO het gemeente huis ingerold op mijn 15e. 5 jaar bij Burgerzaken gewerkt en nu bij de SD. Grote voordeel: Ik weet waar mijn hart ligt, en heb onwijs veel zin in een relevante studie!
Nu alleen die stomme toets maar leren :')
pi_92416107
Ik kan nog herinneren dat er bij mij ook 3 mensen van 25 jaar of zo in de klas zaten in het eerste jaar.
Ik zou het ook gewoon doen, het is echt niet vreemd al moet ik toegeven dat ik er zelf ook heel even aan moest wennen want het verschil leek zo enorm als je zelf pas 18 jaar bent. En ik denk inderdaad ook dat het voor een werkgever niks uitmaakt als je niks te verbergen hebt.
En na 3 jaar op kantoor te hebben gewerkt verlang ik best vaak om weer terug naar school te kunnen.

[ Bericht 17% gewijzigd door richard_prf op 06-02-2011 16:48:13 ]
pi_92416176
Ik zeg doen! ^O^
pi_92437886
Ja zeker doen. Mijn vader van 50 heeft net een HBO-opleiding Facility Management afgerond en is nu bezig met bouwkunde. Hij beschouwt het als erg nuttig!
pi_92438702
Neem aan in deeltijd?
pi_92438911
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:20 schreef das_phantom het volgende:
Neem aan in deeltijd?
Ja zeker. Voor de studie Facility Management moest m'n vader één keer in de twee weken naar een les toe. Voor de rest gewoon veel leren en het boek goed doornemen. De studie bouwkunde kan m'n vader volledig zelf inplannen, op een bepaalde datum is het examen en tot die tijd kan die alles zelf indelen!
pi_92439897
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 20:01 schreef Cassandra87 het volgende:
Wat hebben de oudere zonder vooropleiding gedaan?

Veel rollen pas laat in het hbo, omdat ze eerst een mbo diploma hebben behaald.
Een tijdje zijn gaan werken en dat het toch niet beviel.
Sommigen zijn aan hun 4e opleiding toe (geen grap).
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_92459726
Persoonlijk zou ik het dan wel in deeltijd gaan doen, gezien het financiele perspectief en het feit dat daar in het algemeen oudere ( en dus serieuze ) studenten naar toe gaan. Zelf was ik 17 toen ik in het eerste jaar van het HBO zat, totaal niet serieus en meer met andere dingen bezig tijdens het college dan het volgen van de les. Waarschijnlijk ga jij je daar dood aan ergeren, deeltijd lijkt me dus het beste alternatief.

Ik zou er sowieso WEL aan beginnen ondanks je leeftijd. MBO kwalificatie is nou niet bepaald ''super''
pi_92476230
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 14:48 schreef HenkXL het volgende:
MBO kwalificatie is nou niet bepaald ''super''
Dat denk ik zelf ook altijd. Maar van de andere kant is het toch ook niet realistisch om van iedereen te verwachten dat ze minimaal een HBO opleiding af ronden? of toch wel..
pi_92485047
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:00 schreef active2011 het volgende:

[..]

Dat denk ik zelf ook altijd. Maar van de andere kant is het toch ook niet realistisch om van iedereen te verwachten dat ze minimaal een HBO opleiding af ronden? of toch wel..
Nee, gelukkig niet. Dat zou resulteren in een erg kromme arbeidsmarkt. MBO's zijn ontzettend belangrijk voor de maatschappij, vaak wordt er door HBO'rs en WO'ers nogal neergekeken op MBO'ers maar dat is naar mijn mening compleet onterecht.
pi_92526942
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 23:48 schreef larry91 het volgende:

[..]

Nee, gelukkig niet. Dat zou resulteren in een erg kromme arbeidsmarkt. MBO's zijn ontzettend belangrijk voor de maatschappij, vaak wordt er door HBO'rs en WO'ers nogal neergekeken op MBO'ers maar dat is naar mijn mening compleet onterecht.
Inderdaad, als HBO'ers of WO'ers iets met hun handen moeten doen weten ze bij god niet hoe. MBO'ers zijn ontzettend handig en vaak technisch!

Spreek niet uit ervaring want zit in 5 HAVO maar daar merk ik al dat die gastjes opscheppen dat ze straks naar het HBO gaan.. ;(
pi_92552954
Ik was net 26 (juni geboren) toen ik begon met HBO, gewoon doen :) Af en toe een rare blik, maar daar moet je schijt aan hebben :P

Gewoon zeggen dat je nooit te oud bent om te leren en dan hebben ze het er niet meer over :) Alleen doe ik wel wat lang over mijn afstuderen inmiddels....
pi_92553567
Ik ben ook begonnen met een HBO studie op late leeftijd en intussen zit ik zonder vertraging in m'n 4e jaar en begin binnenkort met afstuderen. Dus ik kan uit ervaring zeggen dat het zeker goed te doen is en absoluut heel nuttig is. Met MBO alleen is het gewoon heel moeilijk een goede baan te vinden, het niveau van MBO is erg laag in veel gevallen.

Op zich merk je tijdens de studie bijna niks van een leeftijdverschil, het komt ook vrijwel nooit ter sprake. Het is niet zo dat je leeftijd op je hoofd staat getatoeëerd.
Ik denk wel dat ik ongeveer de oudste ben op mijn opleiding, alhoewel 1 iemand volgens mij al wel 30+ moet zijn, maar ik weet niet eens z'n leeftijd. En ik denk dat de meeste studiegenoten ook mijn leeftijd niet weten.
Verder is er tijdens stage ook nooit gek gereageerd, het kwam helemaal niet ter sprake, al was ik eerlijk gezegd wel blij dat mijn verjaardag niet tijdens stage viel, dan krijg je toch wet rare gezichten misschien ;) (verjaardagen werden heel uitgebreid gevierd op dat bedrijf)

Je moet wel echt doorzetten en stevig in je schoenen staan, veel vertraging kun je je eigenlijk niet permitteren. Ook kan het financieel op een gegeven wel zwaar worden. En je moet je vooral niet spiegelen aan leeftijdgenoten in je vriendengroep die al bij wijze van spreken een huis-boom-beestje leven leiden.

Qua woonruimte huur ik een goedkoop appartementje van de woningbouwvereniging. In de plaats waar ik woon kan iedereen daarvoor meeloten, ook studenten.
٩๏̯͡๏)۶
pi_92713765
Bij mij in de klas zit er iemand van 28 die nog begint.. Zelf ben ik 22 en aan mn 2e hbo begonnen.. Op mn vorige opleiding zat er ook iemand van 34.. Dus why not?

Heb hiervoor Informatica gedaan en doe nu Maritiem Officier (hogere zeevaartschool), kantoor werk lag me niet en wilde altijd marof doen maar had het juiste profiel niet. Tijdens mn vorige opleiding die vakken er bij gehaald middels certificaten en schakelcursussen..
pi_92722131
Het is een trend aan het worden :) De tijd dat je op je 15e al moest weten wat e ging doen en in 1 keer alles halen is wel voorbij.

Op mijn opleiding kwam ik ook mensen tegen die 2j. jonger zijn dan ik (26 destijds), en ook een paar die ouder zijn dan ik. D66 wil ook stufi voor 30+ invoeren.
pi_92748835
Ik ken een meisje die is nu 18 en er zijn genoeg mede studenten boven de 30 die dezelfde studierichting als haar hebben, EN in het eerste jaar zitten. Dus 25 is echt geen probleem. Gewoon doen.
pi_92774355
Als het allemaal lukt ga ik ook op mijn 25e aan een HBO opleiding beginnen. Eerst het toelatingsexamen, over een maandje, zien te halen.
Ook ik heb me wel eens afgevraagd of ik niet 'erg oud' was om nog te beginnen met het HBO.
Aan de andere kant... als je je door zulke argumenten (ben ik niet te oud? Wat zullen andere mensen ervan vinden dat ik nu nog begin?) laat leiden, doe je jezelf tekort.
Uiteindelijk krijg je daar alleen maar spijt van, denk ik.
Zoals in dit topic ook al te lezen staat, zijn er meestal wel een aantal klasgenoten die ook wat ouder zijn.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_92775050
Te oud waarvoor dan? Misschien ben je 'te oud' om lid te worden van een studentenvereniging, maar verder? Je moet nog een kleine 50 jaar werken. En dan kun je maar beter iets doen waar je interesse ligt. Ik ben op mijn 28ste begonnen aan een avondstudie Rechtsgeleerdheid aan de uni.
We zijn een kleine 4 jaar verder en ik heb nu een superbaan bij de rijksoverheid. Had ik zonder dit papiertje nooit kunnen bereiken...
pi_92777589
Waarom niet? 25 is echt niet oud hoor. Je zult niet de jongste zijn, maar er zijn er zat die eerst hebben gewerkt of een MBO diploma hebben behaald.
pi_92923939
Ik zou het gewoon doen! Ik kwam laatst op een mbo opleiding, meeloopdag.. en daar zat iemand van 29 (eerste jaar)
Dus.. ik zeg doen!
pi_92985346
Schijt eraan hebben, en doen!!
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_93872635
Zo iedereen is positief gestemd zeg!
Ik moet nu binnekort een besluit maken en zit nog steeds te twijfelen, ben een enorme twijfelkont :P
Het zijn meerdere dingen eigenlijk. Ik zit vooral met de vragen omtrent: Hoe oud zullen mijn medestudenten zijn?, En hoe ga ik die 4 jaar doo komen, financieel gezien. Maar ook qua ontwikkeling. Aan het eind van me studie ben ik bijna 30... Dat klinkt alweer zo oud!

Toch ben ik bijna gedwongen om het te doen, ik heb een slecht CV, alleen uitzicht op ongeschoold werk, of met veel geluk een administratieve baan als iemand me een kans geeft.
pi_93874495
Ik ben aan het afstuderen nu en bijna 29. Heb alles binnen 4 jaar gehaald.

Dus gewoon doen, maar stap er wel een beetje ontspannen in en niet te snel in paniek raken als het afentoe even tegenzit. Gewoon genieten van je studietijd
٩๏̯͡๏)۶
pi_93875733
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:09 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik ben aan het afstuderen nu en bijna 29. Heb alles binnen 4 jaar gehaald.

Dus gewoon doen, maar stap er wel een beetje ontspannen in en niet te snel in paniek raken als het afentoe even tegenzit. Gewoon genieten van je studietijd
Had je even goed leuk contact met je medestudenten? Nog vrienden kunnen maken of was het leeftijdsverschil te groot?
pi_93877495
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:31 schreef active2011 het volgende:

[..]

Had je even goed leuk contact met je medestudenten? Nog vrienden kunnen maken of was het leeftijdsverschil te groot?
Van een leeftijdsverschil heb ik zelden echt concreet iets gemerkt, ik was 25 toen ik begon. Wel heb je er in het begin natuurlijk een paar echte kleine kinderen bij die amper 18 zijn, maar de meesten zijn al snel redelijk volwassen. In de laatste 2 jaar waren er best veel leeftijdgenoten (voornamelijk omdat er veel studenten bij waren die al 6-7 jaar bezig waren en dus intussen ook achter in de 20 waren ;) ).

Ik had altijd wel goed contact met medestudenten, je werkt bij de meeste HBO studies regelmatig in groepen, dus je wordt wel enigszins gedwongen contacten te leggen.

Op zich heb ik niet echt vrienden gemaakt, maar wel goede kennissen, mede ook omdat ik al vrij veel vrienden heb en niet echt zit te wachten op nog meer mensen.
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 10 maart 2011 @ 02:03:53 #73
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_93891468
Fuck it en doen. Zo oud ben je nog niet en je hebt er de rest van je leven voordeel van.
  donderdag 10 maart 2011 @ 02:10:07 #74
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93891584
je kan ook avond HBO doen, zit je tussen wat serieuzere studenten
"Ik quote graag mezelf."
pi_93941606
Kan eerder in je voordeel werken dan in je nadeel.
Wel vind ik het apart dat je met 25 jaar nog geen enkel idee hebt wat je wilt studeren.
pi_93948722
Ik doe deeltijd HBO, ben met mijn 24 jaar de jongste.

De meesten zijn rond de 40.
pi_93962667
Ik zou het gewoon doen. Je zal waarschijnlijk spijt krijgen, als je het niet doet vanwege je leeftijd. Je doet de opleiding voor jezelf, niet voor anderen.
pi_94038977
Doen, het gaat om je toekomst...4jaar leven als een student om daarna 50jaar te leven met een goed inkomen is een kleine moeite.

Je bent net zo oud als jij je voelt. Ik ben vele malen ouder en studeer nog steeds met succes.
pi_94951833
Misschien een noob vraag maar kan je door middel van studiefinanciering + eventuele lening een huurwoning krijgen?
pi_94951975
een huurwoning 'krijgen', hoe lang sta je ingeschreven bij betreffende corporatie? Daar zou ik me drukker om maken dan om financiele zaken..
Ja doei.
pi_94968798
quote:
Op zaterdag 2 april 2011 20:11 schreef active2011 het volgende:
Misschien een noob vraag maar kan je door middel van studiefinanciering + eventuele lening een huurwoning krijgen?
Je inkomen doet niet ter zake bij een woningbouwvereniging. In mijn woonplaats (Enschede) kun je gewoon meeloten.

Sociale woningbouw is juist bestemd voor mensen zonder geld. Er is nooit naar mijn inkomen gevraagd
٩๏̯͡๏)۶
pi_94968970
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 03:42 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Je inkomen doet niet ter zake bij een woningbouwvereniging. In mijn woonplaats (Enschede) kun je gewoon meeloten.

Sociale woningbouw is juist bestemd voor mensen zonder geld. Er is nooit naar mijn inkomen gevraagd
In Enschede... Bij woningcorporatie de woonplaats, ja... bij andere woningbouwcorporaties is het wel anders, heb ik ondervonden.
pi_95068544
Tvp, zit zelf ook te denken om een studie te gaan volgen (ben 25). Zijn jullie op latere leeftijd voltijd of deeltijd gaan doen?
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:19:21 #84
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_95071861
Hier op latere leeftijd voltijd. Op mijn 25ste begonnen op HBO en zometeen op mijn 27ste Uni.
Ook voltijd wordt dat.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_95079629
quote:
Op zondag 3 april 2011 04:00 schreef erikkll het volgende:

[..]

In Enschede... Bij woningcorporatie de woonplaats, ja... bij andere woningbouwcorporaties is het wel anders, heb ik ondervonden.
Ik huur bij Domijn, er is nooit naar inkomen gevraagd
٩๏̯͡๏)۶
pi_95083011
Ik heb mijn bachelor ook gewoon in deeltijd gedaan. Dan kun je daarnaast gewoon 32 uur werken. Dan heb je ook direct zoveel jaar werkervaring. Ik startte op mijn 22ste (deeltijd) en had op mijn 25ste mijn bachelor. Hierdoor was alles weer gelijk getrokken met reguliere ex-studenten, die dan pas 1 of 2 jaar werkervaring hebben. Bovendien kon je gelijk lekker netwerken :).
pi_95128246
Ik word in mei 25; in september begin ik met de deeltijdstudie Bedrijfskundige Informatica @ HAN.

Aangezien ik mijn VWO niet heb afgemaakt ( |:( ) (en dus niet voldoe aan de formele eisen) moest ik vorige week donderdag op gesprek komen; na een minuutje of 20 praten kreeg ik te horen dat ik ben toegelaten. *O*
pi_95131332
Aan de mensen die deeltijd hebben gedaan of gaan doen.
Moet je relevant werk ernaast doen? Ik ben op dit moment laag opgeleid en kan alleen "on geschoold" werk doen. Is dit een probleem?
pi_95132838
Verschilt per opleiding heb ik het idee. Staat bij de toelatingseisen.

Zijn hier trouwens personen die zelfstandig wonen, een voltijdstudie volgen en geen stufi oid ontvangen? Lukt het om voldoende te werken zodat je genoeg inkomen hebt?
pi_95133741
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:09 schreef active2011 het volgende:
Aan de mensen die deeltijd hebben gedaan of gaan doen.
Moet je relevant werk ernaast doen? Ik ben op dit moment laag opgeleid en kan alleen "on geschoold" werk doen. Is dit een probleem?
Dat verschilt per opleiding inderdaad. Bij HAN (althans bij de Informatica-opleidingen) is elevante werkervaring én werkomgeving een pré.

De voorzitter van de examencommissie (met wie ik een gesprek had ihv toelatingsonderzoek) wist mij te vertellen dat er deeltijdstudenten zijn die geen werk hebben of geen relevante werkomgeving hebben; dat is op zich niet erg, maar het zorgt er wel voor dat je thuis iets meer tijd kwijt bent aan je studie.
pi_95151014
Ik had ook geen relevant werk. Na het eerste jaar krijg je de propedeuse inclusief cijferlijst (als je alles gewoon in 1x netjes haalt) en daarmee ben ik gaan solliciteren. Werd op basis daarvan direct aangenomen (denkniveau is immers aangetoond). Vaak betalen zij dan ook direct daarna de opleiding. Bijna niemand uit mijn klas had direct relevante werkervaring. Anders ga je immers de opleiding niet doen. Aals je al op zo'n niveau zit, waarom dan alleen voor het papiertje gaan? Dan is het alleen maar om het papiertje of omdat het je hobby is.... Oké er waren wat mensen die bijvoorbeeld al HBO hadden gedaan en daardoor een managementfunctie hadden, maar die waren op één hand te tellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')