abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 februari 2011 @ 08:47:43 #1
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_92310446
Bron: 'Recherche gebruikt geheime spionage-sms'
quote:
De nationale recherche heeft bij de aanhouding van de twaalf Somaliėrs op kerstavond een nieuwe techniek gebruikt om de verdachten via hun mobieltjes te traceren. Er werden geheime, onzichtbare sms'jes verstuurd die de locatie van de verdachten doorgaven zonder dat die daar iets van merkten, schrijft De Telegraaf vrijdag.

Tot nu heeft justitie het gebruik van het nieuwe opsporingsmiddel altijd ontkend, maar in het dossier van de zaak tegen de Somaliėrs staat het volgens de krant nu zwart op wit omschreven. De officier van justitie heeft mondeling toestemming gegeven voor het gebruik van de stealth-sms'jes, staat in het dossier.

Het gebruik van de sms'jes, waarmee de later wegens gebrek aan bewijs vrijgelaten terreurverdachten in no-time werden opgepakt, is niet verboden. Toch willen de advocaten van tien van de Somaliėrs opheldering over de inzet van het middel, omdat ze het te ver vinden gaan.

Mogelijk is de techniek ook te gebruiken om telefoons heimelijk op afstand aan te zetten en verdachten daarmee af te luisteren of om foto's door te laten sturen. Deze toepassing is niet onomstreden.

De advocaten van drie van de Somaliėrs claimen overigens dat hun cliėnten werden afgeperst. Als ze niet zouden betalen, zou de dader ze aangeven voor terrorisme. De terreurdreiging zou verzonnen zijn. De drie Somaliėrs hebben aangifte gedaan tegen de tipgever.
Mijn vraag is nu: Hoe werkt deze techniek? Kunnen particulieren het ook? Zo ja, hoe werkt dat dan?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 4 februari 2011 @ 08:49:25 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92310466
Zou dat naar het IMEI nr gestuurd worden?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 4 februari 2011 @ 08:51:38 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92310498
Wat ik me afvroeg, de batterij van je telefoon is dan toch in no time leeg :?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 4 februari 2011 @ 08:53:56 #4
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_92310532
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:51 schreef Sjeen het volgende:
Wat ik me afvroeg, de batterij van je telefoon is dan toch in no time leeg :?
Tenzij je gebruik maakt van de signaal die de telefoon standaard uitzendt en die middels 3 antenne's kan localiseren..?

Ook maar een suggestie :@
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  Licht Ontvlambaar vrijdag 4 februari 2011 @ 08:55:50 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92310566
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:53 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Tenzij je gebruik maakt van de signaal die de telefoon standaard uitzendt en die middels 3 antenne's kan localiseren..?

Ook maar een suggestie :@
Maar dat is toch niet zo nauwkeurig?
pi_92310640
Zonder geheime sms´jes kan de provider toch ook gewoon zien waar je je bevindt?

quote:
Een mobiele beller is trouwens niet alleen te traceren als hij belt. Als een gsm aanstaat, geeft ie elk kwartier een signaal af aan de zendmast die het meest vlakbij is. Als de gebruiker zich beweegt, zoekt de gsm automatisch de nieuwe dichtstbijzijnde antenne. Bij zo'n 'overboeking' van de ene mast naar de andere kan via een driehoekspeiling zelfs tot op honderd meter nauwkeurig worden vastgesteld waar de beller zich op dat moment bevindt.
Trouw

quote:
Op vrijdag 4 februari 2011 08:55 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Op 100 meter nauwkeurig.

Als deze SMS techniek nauwkeuriger is dan zal het wel de GPS activeren die in de toestellen zit?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 09:00:48 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_92310657
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:55 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hoe nauwkeurig was het afgelopen vierdaagse?
http://www.4daagse.nl/index.php/nl/de4daagselive.html
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 4 februari 2011 @ 09:11:49 #8
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_92310876
SMS is in eerste instantie ontworpen voor service berichten en diensten; aka iets voor de telefoonmaatschappijen. Het zou me niks verbazen als telefoons op bepaalde commando's reageren via SMS, zonder dat je dat merkt.

Was het niet zo dat je op Nokia telefoons bepaalde provider smsjes gewoon vol in je scherm kreeg, ipv als nieuw bericht in je inbox?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 4 februari 2011 @ 09:14:18 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92310931
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hoe nauwkeurig was het afgelopen vierdaagse?
http://www.4daagse.nl/index.php/nl/de4daagselive.html
Niet zo nauwkeurig als ik ooit te volgen was tijdens de 4daagse :+
pi_92312120
Gewoon dikke bullshit.
pi_92312750
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:11 schreef Sander het volgende:

Was het niet zo dat je op Nokia telefoons bepaalde provider smsjes gewoon vol in je scherm kreeg, ipv als nieuw bericht in je inbox?
Jep dat kan (sowieso bij elk type telefoon)
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 4 februari 2011 @ 11:57:24 #12
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_92316993
volgens mij werkt het zo:

de 'locatie update' waar ze het over hebben is niets anders dan het doorgeven hoe sterk de telefoon alle masten op dat moment ziet. dat is standaard gedrag in de gsm standaard, kan onder andere worden gebruikt om een telefoon om te laten schakelen naar een andere mast, als ie dat niet al zelf doet.

als er een smsje binnenkomt, moet de telefoon weer zo'n update doen en is z'n postie dus weer bekend.

de sms-jes zijn waarschijnlijk sim application toolkit updates, onder andere gebruikt om automatisch namen van gsm netwerken te updaten. waarschijnlijk zal dit een lege, of ongeldige update zijn en negeert de telefoon dat verder.
knolraap en lof schorseneren en prei
  vrijdag 4 februari 2011 @ 15:03:50 #13
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_92325546
Daarbij vergeten wij voor het gemak dat de overheidsdiensten zonder tussenkomst
van wie dan ook altijd in netwerken kunnen inbreken om bepaalde personen te kunnen traceren.

Dus dat stealth-smsje heeft men niet echt nodig als men echt tot traceren wil overgaan.
pi_92372653
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 10:01 schreef shintek het volgende:
Gewoon dikke bullshit.
Goed beargumenteerd.

http://en.wikipedia.org/wiki/SMS
"Transmission of short messages between the SMSC and the handset is done whenever using the Mobile Application Part (MAP) of the SS7 protocol".

Dus waarschijnlijk zeggen ze hoi met het SS7 protocol en informeren ze de telefoon naar de mogelijkheid om MAP te gaan babbelen. De telefoon zegt via SS7 hoi kom maar op met je MAP. Vervolgens doen ze verder niets met MAP maar kan je met triangulation van de inkomende signaalsterktes in verschillende SMSC's berekenen waar de telefoon zich moet bevinden.
Eigenlijk zou dit al genoeg moeten zijn. Het is alleen wel zo dat een telefoon een veel sterker en eenduidiger signaal gaat uitzenden als je in gesprek gaat of als je een smsje gaat verzenden.
Dit zal de reden zijn dat men daadwerkelijk overgaat tot het verzenden van een ongeldig smsje omdat een telefoon nou eenmaal moet antwoorden welke packet in het transmissionwindow ontvangen is. Een provider gaat dit namenlijk anders eindeloos proberen te retransmitten omdat je wel eens in een tunnel of in de jungle zit buiten bereik van een antenne.
Het komt vaak voor dat ze in ontwikkelingslanden wijder verspreid hele sterke antenne's neerzetten die alle telefoons kunnen bereiken, maar dat de telefoon's niet zo sterk zijn dat ze genoeg signaalsterkte hebben dat ze terug kunnen melden dat de sms ontvangen is, dan krijg je dus dat telefoons eindeloos dezelfde smsjes blijven ontvangen. In deze ontwikkelingslanden is de software van de verkochte telefoons aldaar zo aangepast dat smsjes met dezelfde tekst herkend worden en weggegooid worden, maar toeristen gaan boos opbellen naar de provider daar dat ze 100x hetzelfde smsje krijgen, want die begrijpen dat niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Onverlaatje op 05-02-2011 16:16:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')