quote:"Oh, heb je er familie?"
Illustratief voor hoe veel van ons Nederlanders over de huidige onrust in Egypte denken. Een land met Moslims en Christenen die zij aan zij aangeven dat ze schoon genoeg hebben van de corruptie en onderdrukking onder Mubarak. Oppositiepartijen sluiten zich aan ipv dat ze de boel hebben georganiseerd - het volk is er klaar mee, en bezet nu al 10 fokking dagen het centrum van hun hoofdstad. Niet alleen zij, maar ook Westerse journalisten worden aangevallen door Mubaraksympathisanten. CNN, Al Jazeera e.a. hebben hun camera's in moeten leveren, hun journalisten worden gearresteerd, Mubaraksympathisanten blijken armen te zijn die worden betaald om voor Mubarak te demonstreren en ga zo nog maar even door.
En wij? Het boeit ons werkelijk geen flikker, en iedereen die het wel boeit wordt schouderophalend aangekeken als een of andere dorpsgek.
Ik zie duizenden Egyptenaren die al anderhalve week op een plein bivakkeren, zichzelf gebarricadeerd hebben, eigen securitycheckpoints hebben opgezet, burgerwachten hebben aangesteld en ga zo maar door. Ze zeggen dat het in de wijken zelf nog nooit zo veilig is geweest, omdat iedereen op elkaar let. Het Tharirplein heeft voedsel, water, gebedsdiensten voor beide geloven, een veldhospitaal en ga zo maar door - het is gewoon een dorp in een stad geworden. Een nederzetting, een kolonie van mensen die geloven in hunzelf en in een betere toekomst, en wat zichzelf onderhoudt en beschermt tegen de huurlingen die de vreedzame demonstratie in Tahrir willen neerslaan. Een waar voorbeeld voor de menselijke natuur, een ode aan de menselijke wilskracht. Een afspiegeling van de samenleving, die tesamen een dikke middelvinger maakt tegen een corrupte dictatuur. En die afspiegeling houdt het nu godbetert al 10 dagen vol, met de zwaarste 24 uur nog te gaan.
En dan denk ik aan Nederland, en aan meneer Wilders... want wij vinden al die stenengooiende, zandhappende, halalbedoeinen allemaal verderfelijk en een aanslag op ons land. En dan schaam ik me dood, want het boeit ons werkelijk geen flikker. Zoveel duizend jaar later zijn de Egyptenaren nog altijd vele malen beschaafder dan wij, en we zijn te verwend om dat onder ogen te zien. Als we nou eens godbetert de TV aan zouden zetten, maarnee, dan kijken we liever naar Popstars en De Wereld Draait Door. Diezelfde wereld die we met alle gemak maar lijken te negeren.
Tien dagen... ik denk dat de goede voornemens van velen het niet eens zo lang hebben volgehouden.
Jij hebt er totaal niets van begrepen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:01 schreef Monidique het volgende:
Het regime heeft gewonnen, de demonstranten zullen wegsijpelen en uiteengeslagen worden en verdwijnen in gevangenissen en de miljarden dollars blijven binnenstromen?
quote:
Exact de reactie die ik ook kreeg! Nee, ik heb er geen familie...quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:06 schreef Dekatria het volgende:
Eventjes m'n hart gelucht.
[."Oh, heb je er familie?".]
Was mij duidelijk geworden ja.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:04 schreef clumsy_clown het volgende:
Drifter: de Journalisten mógen inderdaad ook niet op de balkons van hotels, omdat dat thugs aantrekt. Ze worden geadviseerd hun gordijnen dicht te houden.
Hoe langer ze volhouden, hoe meer kans ze hebben.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:04 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, ik hoop het niet, in tegendeel, maar ondertussen lijken de demonstranten nog maar weinig kans te hebben, hè?
Whehe pakken egyptenaren het op???quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:08 schreef RvLaak het volgende:
seifito seif zaher
www.downwithmubarak.com #jan25 #Egypt Go ahead, click it
4 minutes ago Favorite Retweet Reply
Ben benieuwd.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:07 schreef yavanna het volgende:
camanpour Christiane Amanpour
Just spent 20 minutes interviewing President Mubarak at the palace. Details to come. #Egypt
Ben het niet met alles eens, maar verwoordt zeker de frustratie qua hoeveel het anderen om me heen kan schelen dat dit in Egypte gebeurtquote:Op donderdag 3 februari 2011 20:08 schreef marcodej het volgende:
[..]
Vind het nogal makkelijk en generaliserend.
Dat begrijp ik, maar er blijkt dat veel mensen het zat zijn en de kans dat voldoende mensen geïntimideerd zijn is groot en ik verwacht morgen weinig families in tegenstelling tot eerst. Ik hoop dat het een niet te bevatten zo grote en grootse demonstratie wordt morgen, maar als dat niet zo is, dan zie ik het somber in. Ik zie het nu al somber in: journalisten worden geïntimideerd, het leger doet niets tot vrijwel niets en behalve dat plein lijkt de geheime politie aanwezig genoeg in de stad om terreur te zaaien.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:05 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Weinig kans? Volgens mij steeds meer kans. Er komen berichten binnen dat er nog meer mensen komen naar Tahrir sq. En dat morgen DE GROTE DAG wordt!
quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:08 schreef RvLaak het volgende:
seifito seif zaher
Mooi initiatiefquote:Op donderdag 3 februari 2011 20:08 schreef RvLaak het volgende:
seifito seif zaher
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |