Klopt, en dat is weer hetzelfde alsquote:Op maandag 28 februari 2011 17:04 schreef One_conundrum het volgende:
haai,
dus in mijn geval kan  elke waarde tussen 0 en A zijn?
dus het is of 0, of A ?quote:Op maandag 28 februari 2011 18:35 schreef thabit het volgende:
't Is niet gezegd dat het elke waarde kan zijn: er staat immers " is an element of [0, A]", niet "let  be an element of [0, A]".
Nee, hij bedoelt: A is geen willekeurige waarde tussen 0 en A, maar een vast getal wat tussen 0 en A ligt. (subtiel verschilquote:
 is een getal met 0 <=  <= A, maar hoeft niet per se elke willekeurige waarden tussen 0 en A te kunnen aannemen.quote:
Ok.quote:Op maandag 28 februari 2011 19:10 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Nee, hij bedoelt: A is geen willekeurige waarde tussen 0 en A, maar een vast getal wat tussen 0 en A ligt. (subtiel verschil)
Inderdaad, en hij klopt nog ookquote:Op woensdag 2 maart 2011 16:22 schreef ijsklont het volgende:
Ik zou zeggen, vul je oplossing in in de orginele DV en kijk of aan de randvoorwaarden voldaan zijn.
Ik heb geen idee omdat er denk ik een heel stuk van de vraag mist.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:13 schreef Knuck-les het volgende:
Iemand hier ervaring met wolfram mathematica?
ik heb namelijk de volgende opgave:
"We willen iets preciezer naar de waarden kijken die Delta(x,y) op de cirkels x^2+y^2=rn^2 aanneemt. Daarvoor parametriseren we de cirkel x^2+y^2=rn^2 als x(t)=rn^2*cos(t), y(t)=rn^2sin(t), en bekijken de grafiek
van En(t)=Delta(x(t),y(t))=Delta (rncos(t),rn^2 sin(t)).
Definieer de functie En(t) als
E[t_,n_]:= ... ,
en teken de grafieken van E n(t) voor n=0,1,2,3 in één figuur."
nu heb ik de functie gedefinieerd als:
f[n_] := 2^-n
Delta x[t_] := f[n]*Cos[t]
Delta y[t_] := f[n]*Sin[t]
E[t_, n_] := (Delta x[t])^2 + (Delta y[t])^2
Nu weet ik ten eerste niet of dit correct is, maar met het plotten krijg ik steeds een foutmelding. De invoer is:
Plot[Evaluate[
Table[E[t, n] == f[n]^2, {n, 0, 3}] {t, -1, 1}, {y, -1, 1}]]
nu weet ik niet wat er in de plek van de t & y moet komen bij het commando. Maar wat ik ook doe ik blijf een foutmelding krijgen dat de 'Objects of unequal length' zijn.
Iemand enig idee?
Je weet hem van 1 / (1 - x), nu kan je hem ook achterhalen van 1 / (1 + x), vanuit deze kan je 1 / (1 + x2) acherhalen, van deze kan je weer naar x / (1 + x2)quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:36 schreef -Dries- het volgende:
Ik heb twee opgaven waar ik helemaal niet uit kom. Kan iemand mij een uitleg geven van de volgende vraagstukken?
[ afbeelding ]
Ik heb geen idee waar te beginnen. Help!
Dit zal inderdaad de bedoeling zijn. Of je kijkt gewoon even naar de definitie van de McLaurin reeks, stuk makkelijkerquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:01 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
Je weet hem van 1 / (1 - x), nu kan je hem ook achterhalen van 1 / (1 + x), vanuit deze kan je 1 / (1 + x2) acherhalen, van deze kan je weer naar x / (1 + x2)
Uiteraard had ik dat al wel gedaanquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:26 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Dit zal inderdaad de bedoeling zijn. Of je kijkt gewoon even naar de definitie van de McLaurin reeks, stuk makkelijker
De functie is f(x) = wortel(x), nu moet je nog een 'handig' punt a kiezen waaromheen je een Taylorreeks ontwikkelt. Je wilt f(65) benaderen, dus a zal ergens in de buurt van 65 moeten liggen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:58 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Uiteraard had ik dat al wel gedaanIk zal het nog wat beter bestuderen.
Kan iemand mij ook helpen met de wortelbenadering?
Dit heb ik dus nooit gesnapt, dan kies je toch het punt 65 zelf? of niet?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:05 schreef thabit het volgende:
[..]
De functie is f(x) = wortel(x), nu moet je nog een 'handig' punt a kiezen waaromheen je een Taylorreeks ontwikkelt. Je wilt f(65) benaderen, dus a zal ergens in de buurt van 65 moeten liggen.
Nee, 't is juist de bedoeling om f(65) te benaderen mbv een Taylorreeks, en die begint met f(a) + ... . 't Is dus handig als je f(a) exact kunt uitrekenen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:15 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
Dit heb ik dus nooit gesnapt, dan kies je toch het punt 65 zelf? of niet?
dus je kiest het punt 65 - epsilon ?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, 't is juist de bedoeling om f(65) te benaderen mbv een Taylorreeks, en die begint met f(a) + ... . 't Is dus handig als je f(a) exact kunt uitrekenen.
lijkt mij dat je a 64 kiest (sqrt(64)=8)quote:Op donderdag 3 maart 2011 03:03 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
dus je kiest het punt 65 - epsilon ?
oftewel, in SA's formulering, epsilon = 1quote:Op donderdag 3 maart 2011 03:13 schreef Fsmxi het volgende:
[..]
lijkt mij dat je a 64 kiest (sqrt(64)=8)
De toetsingsgrootheid van de Jarque Bera test wordt als volgt berekend:quote:Op zondag 20 februari 2011 13:52 schreef sitting_elfling het volgende:
Stel, ik heb 2 modellen die ik test op normality via de Jarque Bera test. Een heeft een p-waarde die net een beetje hoger is dan 0.05 en de ander zit bijna tegen de 0.99 aan. Beide zijn voldoende om de nul hypothesis niet te kunnen weigeren en voldoen dus aan de normaliteit norm. Het verschil tussen beide is alleen enorm (wat ook terug te zien valt in het plaatje). Hoe haal ik er uit waar dit grote verschil zit?
Als je een rekenmachine mag gebruiken kies je gewoon het punt 65 zodat je "taylorreeks" wortel(65) + 0 isquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:15 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
Dit heb ik dus nooit gesnapt, dan kies je toch het punt 65 zelf? of niet?
De primitieve is fout. Neem maar eens de afgeleide (met quotiëntregel), en je krijgt niet de integrand terug.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 14:10 schreef RacerDKB het volgende:
Ik begrijp echt niet hoe je dit moet berekenen...
[ afbeelding ]
Ik heb het geprobeerd met theorie uit het boek (al een half uur) maar ik kom er totaal niet uit, het klopt steeds niet in ieder geval.
De primitieve berekenen lukt nog wel:
[ afbeelding ]
En vervolgens moet je dan (lijkt mij) die b en a (4 en 2) invullen, maar wat dan?
Het antwoord moet iets worden in de trant van:
[ afbeelding ]
Dus met Ln.
Ja dat staat er (bij dat 20u³ du bedoel je?) maar het is amper te lezen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 15:32 schreef thabit het volgende:
Je grenzen kloppen niet, die moeten 2 en 5 zijn.
Oke, bedankt.. Dan heb ik nu de formule: P(x^2(5) 11,8). Hoe bereken ik dat?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 00:44 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is het aantal vrijheidsgraden. Je hebt 6x een frequentie (aantal keren 1, aantal keren 2, etc), maar het aantal keren 6 volgt al uit de andere frequenties en het aantal worpen, waardoor je één vrijheidsgraad kwijtraakt. Weer 5 dus.
Punt is dat die factoren niet heel erg verschillen. Miniem. Als je immers een hoge probability hebt, heb je ook een lage JB. Dus die verschillen zijn allemaal op 3/4 cijfers achter de komma.quote:Op donderdag 3 maart 2011 05:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De toetsingsgrootheid van de Jarque Bera test wordt als volgt berekend:
[ afbeelding ]
Er zijn dus drie factoren die van invloed kunnen zijn, het aantal waarnemingen (n), de scheefheid (S) of de kurtosis (K). Een of meer van die factoren moeten dus verschillen.
Niemand?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:15 schreef Jac0bus het volgende:
[ afbeelding ]
Vraag:
tweede diktes t1 en t2 kruisen elkaar zoals te zien is in het plaatje. In plaats van scherpe hoeken tussen de twee zijn het ronde randen met allebei dezelfde radius R. Hoe groot is de diameter D van de grootste cirkel die in het kruispunt past, als functie van t1, t2 en R?
Ik denk pythagoras...quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:15 schreef Jac0bus het volgende:
[ afbeelding ]
Vraag:
tweede diktes t1 en t2 kruisen elkaar zoals te zien is in het plaatje. In plaats van scherpe hoeken tussen de twee zijn het ronde randen met allebei dezelfde radius R. Hoe groot is de diameter D van de grootste cirkel die in het kruispunt past, als functie van t1, t2 en R?
Iemandquote:Op vrijdag 4 maart 2011 23:55 schreef BasementDweller het volgende:
Ik heb twee DV's: dx/dt = y-1 en dy/dt=-xy. Volgens mijn boek is de DV voor de baan dx/dy=(dx/dt)/(dy/dt)=(y-1)/ (-xy). Is een oplossing x(y) hiervan dan een "baan"? En hoe kan je checken of een baan gesloten is? Uit mijn boek word ik niet veel wijzer.
volgens mij studeert hij econometriequote:Op zaterdag 5 maart 2011 04:47 schreef minibeer het volgende:
even offtopic:
GlowMouse, heb je wiskunde gestudeerd ofzo? Want je weet bijna alle vragen te beantwoorden, best indrukwekkend. Viel me op.
Moet je naar thabit kijken.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 04:47 schreef minibeer het volgende:
Want je weet bijna alle vragen te beantwoorden, best indrukwekkend. Viel me op.
Wat als dy/dt=0? Met dx/dt en dy/dt kun je een cirkeltje krijgen, met x(y) niet meer (want bij één y kan maar één x horen). Een baan lijkt me gesloten als zowel dx/dt als dy/dt een periode hebben.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 23:55 schreef BasementDweller het volgende:
Ik heb twee DV's: dx/dt = y-1 en dy/dt=-xy. Volgens mijn boek is de DV voor de baan dx/dy=(dx/dt)/(dy/dt)=(y-1)/ (-xy). Is een oplossing x(y) hiervan dan een "baan"? En hoe kan je checken of een baan gesloten is? Uit mijn boek word ik niet veel wijzer.
dy/dt=0 => x=0 of y=0quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat als dy/dt=0? Met dx/dt en dy/dt kun je een cirkeltje krijgen, met x(y) niet meer (want bij één y kan maar één x horen). Een baan lijkt me gesloten als zowel dx/dt als dy/dt een periode hebben.
bij thabit viel het me ook op jaquote:
Oja dat helpt wel. Dan krijg je als oplossing x^2 + y^2 = constantquote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:59 schreef GlowMouse het volgende:
Je kunt eens kijken bij een cirkel, die is goed te snappen
x(t) = cos(t)
y(t) = sin(t)
dx/dt = -sin(t)
dy/dt = cos(t)
dx/dy = (dx/dt) / (dy/dt) = -y/x
Ik zit nog in mijn bachelor wiskunde, dus ik moet nog een paar jaartjes meedraaien voordat ik thabit/GM mag aanraken.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:10 schreef minibeer het volgende:
[..]
bij thabit viel het me ook op ja(en BasementDweller mag ik ook niet ongenoemd laten)
maar econometrie dus, ok
hulplijn tekenen, verbind 2 tegenovergestelde hoeken met elkaar door middel van het tekenen van een lijnquote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:44 schreef Bapu22 het volgende:
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een vraagje. Ik zit in vwo 5 en moet als opdracht de volgende stelling bewijzen: de vier hoeken van een vierhoek liggen op een cirkel (en vormen dus een koordenvierhoek) als de overliggende hoeken samen 180 graden zijn. Zou iemand mij kunnen helpen met het bewijzen van deze stelling? Alvast bedankt.
Begin maar eens met dit door te nemen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntshoek_en_omtrekshoekquote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:44 schreef Bapu22 het volgende:
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een vraagje. Ik zit in vwo 5 en moet als opdracht de volgende stelling bewijzen: de vier hoeken van een vierhoek liggen op een cirkel (en vormen dus een koordenvierhoek) als de overliggende hoeken samen 180 graden zijn. Zou iemand mij kunnen helpen met het bewijzen van deze stelling? Alvast bedankt.
Als je klok op een jaar twee minuten voorloopt, loopt hij op een half jaar 1 minuut voor.quote:Op zondag 6 maart 2011 20:47 schreef cherrycoke het volgende:
een makkelijk misschien voor jullie, maar voor mij ik kom er niet uit.
als per jaar je klok 2 minuten meer voor gaat lopen, hoeveel gaat je klok dan meer lopen per uur?
hoe ga je dit berekenen?
Ga na hoeveel uren er in een jaar zitten.quote:Op zondag 6 maart 2011 20:47 schreef cherrycoke het volgende:
een makkelijk misschien voor jullie, maar voor mij ik kom er niet uit.
als per jaar je klok 2 minuten meer voor gaat lopen, hoeveel gaat je klok dan meer lopen per uur?
hoe ga je dit berekenen?
http://www.math4all.nl/MathAdore/vb-gb23-ex1b.htmlquote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:44 schreef Bapu22 het volgende:
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een vraagje. Ik zit in vwo 5 en moet als opdracht de volgende stelling bewijzen: de vier hoeken van een vierhoek liggen op een cirkel (en vormen dus een koordenvierhoek) als de overliggende hoeken samen 180 graden zijn. Zou iemand mij kunnen helpen met het bewijzen van deze stelling? Alvast bedankt.
Tja, hoe kom je aan die parametrisaties? Die komen ergens vandaan (en niet uit een hoge hoed). Probeer daar eerst maar eens over na te denken.quote:Op maandag 7 maart 2011 20:12 schreef marleenhoofd- het volgende:
Hoi, ik heb een vraag.
Stel je hebt een parametrisatie voor een punt op een polynoom, hoe bewijs je dan dat punten in die vorm te schrijven zijn?
Bijv: (xy+xz+yz)^2 -4xyz(x+y+z)=0 een parametrisatie voor geheeltallige oplossingen is: (a^2b^2, (a-b)^2a^2, (a-b)^2b^2 met ggd(a,b)=1 Ik moet bewijzen dat dit de de volledige oplossingsverzameling is.
En ander voorbeeld:
x^2-2y^2=z^3 alle rationale oplossingen kun je als volgt schrijven: (r(r^2-2s^2),(r^2-2s^2)s,^2-2s^2)
Hoe toon je aan dat je ze allemaal hebt?
Alvast bedankt.
Geldt dat niet gewoon voor elke functie?quote:Op maandag 7 maart 2011 20:31 schreef BasementDweller het volgende:
Waarom geldt voor een measurable map T:X->X' automatisch T-1(emptyset) = emptyset?
Ja, goede vraag. Waarschijnlijk zijn ze gevonden met de koordmethode, ik heb dit proberen toe te passen, maar de oplossingen komen wat mij betreft redelijk uit de lucht vallen. Het antwoord zal wel iets zijn in de richting van: met de koordmethode kun je alle oplossingen vinden en die zijn allemaal van die vorm. Helaas zie ik nog niet echt hoe dit werkt.quote:Op maandag 7 maart 2011 20:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, hoe kom je aan die parametrisaties? Die komen ergens vandaan (en niet uit een hoge hoed). Probeer daar eerst maar eens over na te denken.
Bij die eerste opgave krijg je overigens zo niet alle geheeltallige oplossingen, maar alleen degenen met ggd(x,y,z) = 1.
Het boek doet:quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:30 schreef San_Andreas het volgende:
[ afbeelding ]
hun antwoord:
41412 / (1392 / 4) = 19
mijn antwoord:
je kan het niet bepalen, immers je hebt te weinig info om de onderstaande berekening op te lossen
0,25 * 1/n * 41412 + 0,75 * 1/m * (167040 - 41412) = 1392
omdat het voor 3 van de 12 maanden is dus vermenigvuldig ik met 3 / 12 = 0,25. En dat "nog wat" is de overige 9 maanden. Het gegeven gemiddelde is immers per jaar. Lijkt mij te kloppen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:36 schreef Siddartha het volgende:
Wat jij doet:
Je deelt de kosten van alle werknemers in de maanden jan-maart door 4 (waarom?), en deelt dat door het totale aantal werknemers.
Plus nog wat, maar je ziet al dat je de fout ingaat, toch?
Die 41412,- is puur van de maanden jan-maart.quote:Op woensdag 9 maart 2011 16:05 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
omdat het voor 3 van de 12 maanden is dus vermenigvuldig ik met 3 / 12 = 0,25. En dat "nog wat" is de overige 9 maanden. Het gegeven gemiddelde is immers per jaar. Lijkt mij te kloppen.
daarom met 3/12 vermenigvuldigenquote:Op woensdag 9 maart 2011 16:10 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Die 41412,- is puur van de maanden jan-maart.
Ok:quote:Op woensdag 9 maart 2011 16:22 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
daarom met 3/12 vermenigvuldigen
nee, hij kost GEMIDDELD per jaar 1393. Sommige werknemers kosten dus meer per jaar, sommige minder.quote:Een werknemer kost per jaar 1393, dus per 3 maanden 1393/4.
Klopt, maar wat maakt dat uit dan? Ze vragen toch om "ongeveer"...quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:02 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
nee, hij kost GEMIDDELD per jaar 1393. Sommige werknemers kosten dus meer per jaar, sommige minder.
dat doet er toch totaal niet toe? Of ik nu 4 werknemers heb die exact 1393 per jaar verdienen of 1 van 1200, 1 van 1400, 1 van 1500 en 1 van 1472, het totaal aantal werknemers blijft 4...quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:02 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
nee, hij kost GEMIDDELD per jaar 1393. Sommige werknemers kosten dus meer per jaar, sommige minder.
ja, maar ik wil juist weten hoeveel werknemers ik heb!quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:15 schreef FedExpress het volgende:
[..]
dat doet er toch totaal niet toe? Of ik nu 4 werknemers heb die exact 1393 per jaar verdienen of 1 van 1200, 1 van 1400, 1 van 1500 en 1 van 1472, het totaal aantal werknemers blijft 4...
Wat snap je hier niet aanquote:Op woensdag 9 maart 2011 18:17 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
ja, maar ik wil juist weten hoeveel werknemers ik heb!
quote:Een werknemer kost per jaar 1393, dus per 3 maanden 1393/4.
In de 3 maanden jan-maart hebben we 41412 in totaal aan werknemers uitgegeven.
Dus 1392/4 x n = 41412.
Oftewel, n= 41412/(1392/4)
zit je hier nou te trollen of wat?quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:17 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
ja, maar ik wil juist weten hoeveel werknemers ik heb!
omdat er staat dat het GEMIDDELD is. Daarmee weet je dus niet hoeveel de werknemers in de periode jan-mrt kosten per jaar. Het is namelijk een gemiddelde. Ik heb niet direct die afleiding.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:19 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wat snap je hier niet aan
[..]
bemoei je er effe niet meequote:zit je hier nou te trollen of wat?
Je bedoelt dat het een gemiddelde is over het hele jaar, en dat de kosten van werknemers in de periode jan-maart misschien heel anders is dan tussen april-dec?quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:44 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
omdat er staat dat het GEMIDDELD is. Daarmee weet je dus niet hoeveel de werknemers in de periode jan-mrt kosten per jaar. Het is namelijk een gemiddelde. Ik heb niet direct die afleiding.
Tip: \sqrt[3]{14/75}. Nog een tip: gebruik \cdot ipv *.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:08 schreef Mind_State het volgende:
De 3 voor de wortels is een 3emacht.. als ik ^3 ervoor deed kwam de macht op de =tekens te staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |