Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan lijkt het me beter dat we het speciaal onderwijs en VMBO afschaffen.
Daar leert niemand iets dat havisten of vwo'ers niet sneller of beter kunnen.
De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.
Beter weer richting kleinschaliger lager beroepsonderwijs met meer eigen identiteit voor vakgebieden
Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:58 schreef Pandorado het volgende:
Uit kostenbesparing afschaffen? Ik neem toch aan dat de leerlingen die intelligent genoeg zijn om gymnasium te doen,
Ja.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?
Het bedrijfsleven wilt eigenlijk geen slimme koppen, mensen die de 40 uur volmaken, elke weer wat gratis overwerken en niet kunnen wachten tot ze vrijdagin de kroeg zitten zijn veel goedkoper, en klagen nooitquote:Op donderdag 3 februari 2011 16:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.
Juist het feit dat Latijn en Grieks geen directe ingangseisen voor vervolgstudies zijn is een groot voordeel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt ook gewoon nuttige vakken extra doen, in plaats van Latijn/Grieks. Daar is geen Gymnasium voor nodig.
Ik zie nu inderdaad het voordeel van het Gymnasium. VWO'ers moet je niet lastig vallen met die dommigheden, inderdaad.quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:41 schreef mlg het volgende:
Er zit verschil in een vwo'er en iemand van het gymnasium. Je hebt intelligente mensen, maar ook geniale mensen. In belang van de geniale mensen, moeten deze mensen gescheiden worden van de intelligentie mensen, die de genialiteit van de geniale mensen belemmert.
Dat dus. Breng ze alsjeblieft niet op ideeën.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:23 schreef Thomas B. het volgende:
Alsof die paar klassieke talen-docenten het probleem zijn. Je lijkt Rutte zelf wel: lekker snijden in de mogelijk voor leerlingen om zich te verbreden. Stel je voor dat ze meer zouden leren dan strikt noodzakelijk.
En zo blijft de overheid met het onderwijs jojo'en. De ene vier jaar zus, de andere vier jaar zo. Ga gewoon uit van de deskundigheid van het onderwijs zelf en laat hen zelf het onderwijs vorm geven. De overheid moet zijn handen volledig af trekken van het onderwijs.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:21 schreef Hexagon het volgende:
Beter weer richting kleinschaliger lager beroepsonderwijs met meer eigen identiteit voor vakgebieden
IK ben ook niet voor grote stelselwijzigingen. Het kleinschalige is meer fysiek. Nu is het ROC als een grote doos waar je al die scholieren in stopt.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En zo blijft de overheid met het onderwijs jojo'en. De ene vier jaar zus, de andere vier jaar zo. Ga gewoon uit van de deskundigheid van het onderwijs zelf en laat hen zelf het onderwijs vorm geven. De overheid moet zijn handen volledig af trekken van het onderwijs.
Je gaat al weer op de stoel van het management zitten (waar was dat werkbezoek anders voor nodig). Het grote probleem is dat de overheid zich met het onderwijs bemoeit en niet hoe het onderwijs is vormgegeven.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:59 schreef Hexagon het volgende:
IK ben ook niet voor grote stelselwijzigingen. Het kleinschalige is meer fysiek. Nu is het ROC als een grote doos waar je al die scholieren in stopt.
Afzonderlijke opleidingen zouden wat meer vrijheid moeten hebben om een eigen identiteit te hebben. Ik denk dat dat voor het imago maar ook voor de motivatie van leerlingen beter is.
Is overigens ook de visie van een ROC-voorzitter-van-college-van-bestuur die ik deze week gesproken heb bij een werkbezoek. De backoffice mag volgens hem grootschalig. Maar de voorkant moet minder massaal zijn.
Als je achter de lopende band wilt gaan staan wel jaquote:Op donderdag 3 februari 2011 21:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, je leert nadenken tijdens school en studie. Je baas is daar doorgaans niet blij mee, want die ziet je liever handelen.
1 EG 2:13
Als je ergens geen klassieke talen nodig hebt is het bij die handenarbeiders.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef Sjeen het volgende:
[..]
wat dacht je van medicijnenstudies etc
Het intellectuele niveau in het bedrijfsleven ontstijgt in de praktijk amper het basisschool niveau. Mijn ervaring is dat ze niet op denkers zitten te wachten maar op doeners. Precies het tegenovegestelde wat je leert in het hoger onderwijs.quote:Op donderdag 3 februari 2011 21:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je achter de lopende band wilt gaan staan wel ja
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |