abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:18:58 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92278759
Ach het lijkt me op zich niet zo vreemd te bedenken dat het schrappen van vakken geld bespaart.

Maar het idee is gewoon te triest.
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:21:00 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92278893
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dan lijkt het me beter dat we het speciaal onderwijs en VMBO afschaffen.
Daar leert niemand iets dat havisten of vwo'ers niet sneller of beter kunnen.
Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.

Beter weer richting kleinschaliger lager beroepsonderwijs met meer eigen identiteit voor vakgebieden
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:23:30 #63
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_92279031
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.

Beter weer richting kleinschaliger lager beroepsonderwijs met meer eigen identiteit voor vakgebieden
De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_92283812
Uit kostenbesparing afschaffen? Ik neem toch aan dat de leerlingen die intelligent genoeg zijn om gymnasium te doen, gewoon andere vakken zouden nemen in plaats van Latijn of Grieks. Waar zit 'm de besparing dan nog in?

Natuurlijk kun je wel vraagtekens zetten bij het nut van Latijn en Grieks en of die vakken überhaupt verplicht zouden moeten zijn, maar afschaffen uit kostenbesparing lijkt me kortzichtig en weinig effectief. Sowieso: wie die vakken wil volgen, die mag van mij. Slechter word je er niet van.
pi_92284175
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:58 schreef Pandorado het volgende:
Uit kostenbesparing afschaffen? Ik neem toch aan dat de leerlingen die intelligent genoeg zijn om gymnasium te doen,
Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:05:58 #66
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92284204
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?
Ja.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92284349
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:05 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja.
Bron?
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:27:29 #68
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92285223
Als je geen Latijn en/of Grieks doet, doe je geen gymnasium. Gymnasium is hoger dan atheneum, ergo*, als je op het gymnasium zit ben je slimmer. Q.E.D.*

*Niet dat jullie weten wat dat betekent aangezien jullie geen Latijn hebben gehad.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92285511
:')
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:47:51 #70
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92286149
"ik kan het niet dus we hebben er niets aan"-beredenatie
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:50:05 #71
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92286239
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.
Het bedrijfsleven wilt eigenlijk geen slimme koppen, mensen die de 40 uur volmaken, elke weer wat gratis overwerken en niet kunnen wachten tot ze vrijdagin de kroeg zitten zijn veel goedkoper, en klagen nooit
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:52:24 #72
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_92286341
Je moet het beschaafde deel van deze samenleving toch ergens de basis laten leggen voor toekomstig leiderschap?
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:58:41 #73
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_92286651
Het lijkt me dat het gym juist verbreed moet worden. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat Latijn me niet interreseerde en m'n meeste tijd opslokte. Met de huidige tendens van devaluatie in het onderwijs is er denk ik wel behoefte aan simpelweg een nieuw niveau. Dan kun je de numerus fixus ook afschaffen bij menig studie door enkel gymnasiasten toe te laten of mensen met een jaar voorstudie oid.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_92286759
Je kunt ook gewoon nuttige vakken extra doen, in plaats van Latijn/Grieks. Daar is geen Gymnasium voor nodig.
  donderdag 3 februari 2011 @ 19:10:20 #75
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_92287240
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt ook gewoon nuttige vakken extra doen, in plaats van Latijn/Grieks. Daar is geen Gymnasium voor nodig.
Juist het feit dat Latijn en Grieks geen directe ingangseisen voor vervolgstudies zijn is een groot voordeel.
pi_92287373
Het mooie van het gymnasium is natuurlijk niet dat je er Latijns en Griek leert. Voor zover het al een argument zou mogen zijn, de schoolopleiding die de economie met afstand het meeste oplevert is natuurlijk het gymnasium als je dat zou gaan uitrekenen. Niet door wat de kinderen leren, maar door het feit dat ze veel moeten leren, en er dus een beroep op hun talent wordt gedaan. Daardoor zit je met bijna alleen maar talent bij elkaar, en dat creeert ook weer een sfeer en omstandigheden waarin talent tot bloei komt. Juist omdat die talen geen praktisch nut hebben, heb je geen cultuur van de calculerende luilak, je leert te doen wat je kunt omdat je het kunt, niet omdat het nodig zou zijn of iets dergelijks plats en ondoordachts.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_92288009
Ik heb echt veel geleerd van m'n Latijn en Grieks anders. Andere vreemde talen, woorden, grammatica, ook moeilijke Nederlandse woorden zijn een stuk beter te begrijpen met een basiskennis van de klassieke talen.

En ook ik riep dat ik er niks aan had, toen ik het nog in m'n vakkenpakket had, maar nu weet ik wel beter en was het wel degelijk nuttig. Als ik nu een stuk tekst in een vreemde taal lees, heb ik altijd baat bij de andere talen.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  donderdag 3 februari 2011 @ 19:41:08 #78
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_92288731
Er zit verschil in een vwo'er en iemand van het gymnasium. Je hebt intelligente mensen, maar ook geniale mensen. In belang van de geniale mensen, moeten deze mensen gescheiden worden van de intelligentie mensen, die de genialiteit van de geniale mensen belemmert.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_92290286
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:41 schreef mlg het volgende:
Er zit verschil in een vwo'er en iemand van het gymnasium. Je hebt intelligente mensen, maar ook geniale mensen. In belang van de geniale mensen, moeten deze mensen gescheiden worden van de intelligentie mensen, die de genialiteit van de geniale mensen belemmert.
Ik zie nu inderdaad het voordeel van het Gymnasium. VWO'ers moet je niet lastig vallen met die dommigheden, inderdaad.
  donderdag 3 februari 2011 @ 20:10:18 #80
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92290319
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:23 schreef Thomas B. het volgende:
Alsof die paar klassieke talen-docenten het probleem zijn. Je lijkt Rutte zelf wel: lekker snijden in de mogelijk voor leerlingen om zich te verbreden. Stel je voor dat ze meer zouden leren dan strikt noodzakelijk.
:{w
Dat dus. Breng ze alsjeblieft niet op ideeën.
pi_92292257
Talenonderwijs moet zich eigenlijk zoveel mogelijk beperken tot Nederlands, Engels en Chinees. Het is onzin om al die varianten op hetzelfde thema, wat talen zijn, te behouden. Maar goed, in principe vind ik dat de overheid zich niet met het curriculum op scholen moet bemoeien.

Zelf zou ik mijn hypothetische kinderen liever sturen naar een school waar extra aandacht is voor wiskunde en natuurkunde in plaats van voor talen, daar hebben ze echt oneindig veel meer aan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bolkesteijn op 03-02-2011 20:50:19 ]
pi_92292437
Wat je vooral niet moet afvragen is of een opleiding nut heeft.

Ik heb in het WO uitgebreid bezig gehouden met convergentie-onderzoek van rijen, reeksen en integralen. Het was erg leuk maar in het bedrijfsleven heb ik niet 1 integraalberekening uitgevoerd. Laat staan dat ik daar ooit een reeks zag divergeren.

Gelukkig leerde ik ook optellen en aftrekken op de basisschool. Dit had ik wel nodig :)
  donderdag 3 februari 2011 @ 20:50:33 #83
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_92292573
Wmb moet men zich wat meer toeleggen op Duits en Engels. Dat gebeurt nu nog onvoldoende.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_92292726
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:21 schreef Hexagon het volgende:
En zo blijft de overheid met het onderwijs jojo'en. De ene vier jaar zus, de andere vier jaar zo. Ga gewoon uit van de deskundigheid van het onderwijs zelf en laat hen zelf het onderwijs vorm geven. De overheid moet zijn handen volledig af trekken van het onderwijs.
  donderdag 3 februari 2011 @ 20:59:19 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92293092
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 20:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

En zo blijft de overheid met het onderwijs jojo'en. De ene vier jaar zus, de andere vier jaar zo. Ga gewoon uit van de deskundigheid van het onderwijs zelf en laat hen zelf het onderwijs vorm geven. De overheid moet zijn handen volledig af trekken van het onderwijs.
IK ben ook niet voor grote stelselwijzigingen. Het kleinschalige is meer fysiek. Nu is het ROC als een grote doos waar je al die scholieren in stopt.

Afzonderlijke opleidingen zouden wat meer vrijheid moeten hebben om een eigen identiteit te hebben. Ik denk dat dat voor het imago maar ook voor de motivatie van leerlingen beter is.

Is overigens ook de visie van een ROC-voorzitter-van-college-van-bestuur die ik deze week gesproken heb bij een werkbezoek. De backoffice mag volgens hem grootschalig. Maar de voorkant moet minder massaal zijn.
pi_92293240
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 20:59 schreef Hexagon het volgende:
IK ben ook niet voor grote stelselwijzigingen. Het kleinschalige is meer fysiek. Nu is het ROC als een grote doos waar je al die scholieren in stopt.

Afzonderlijke opleidingen zouden wat meer vrijheid moeten hebben om een eigen identiteit te hebben. Ik denk dat dat voor het imago maar ook voor de motivatie van leerlingen beter is.

Is overigens ook de visie van een ROC-voorzitter-van-college-van-bestuur die ik deze week gesproken heb bij een werkbezoek. De backoffice mag volgens hem grootschalig. Maar de voorkant moet minder massaal zijn.
Je gaat al weer op de stoel van het management zitten (waar was dat werkbezoek anders voor nodig). Het grote probleem is dat de overheid zich met het onderwijs bemoeit en niet hoe het onderwijs is vormgegeven.
pi_92293437
Tja, je leert nadenken tijdens school en studie. Je baas is daar doorgaans niet blij mee, want die ziet je liever handelen.

1 EG 2:13
  donderdag 3 februari 2011 @ 21:06:47 #88
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92293518
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 21:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, je leert nadenken tijdens school en studie. Je baas is daar doorgaans niet blij mee, want die ziet je liever handelen.

1 EG 2:13
Als je achter de lopende band wilt gaan staan wel ja
pi_92293818
quote:
Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]

wat dacht je van medicijnenstudies etc
Als je ergens geen klassieke talen nodig hebt is het bij die handenarbeiders.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_92293862
quote:
Op donderdag 3 februari 2011 21:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als je achter de lopende band wilt gaan staan wel ja
Het intellectuele niveau in het bedrijfsleven ontstijgt in de praktijk amper het basisschool niveau. Mijn ervaring is dat ze niet op denkers zitten te wachten maar op doeners. Precies het tegenovegestelde wat je leert in het hoger onderwijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')