wat dacht je van medicijnenstudies etcquote:Op donderdag 3 februari 2011 14:15 schreef Arolsen het volgende:
Is het niet een goed idee om uit kostenbesparingen het gymnasium gewoon af te schaffen? Wat voor toegevoegde waarde heeft die school nog boven het Atheneum. Ik bedoel wie doet er tegenwoordig nog iets met Latijn en Grieks. Dat zijn vakken die vooral een doel op zichzelf zijn geworden.
Maak het dus efficienter door gewoon het VWO in te voeren.
Daar kun je ook met het Atheneum heen. Onnodig om daar een heel schooltype voor in stand te houden.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef Sjeen het volgende:
[..]
wat dacht je van medicijnenstudies etc
Latijn en Grieks zijn best handig hoor, voor zulke studies...quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:21 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Daar kun je ook met het Atheneum heen. Onnodig om daar een heel schooltype voor in stan dte houden.
Als Nederlandse werknemers geen goede studie hebben gehad wat voor reden heeft een bedrijf dan nog om geen chinees in te huren voor 1 dollar per uur?quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:21 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Daar kun je ook met het Atheneum heen. Onnodig om daar een heel schooltype voor in stan dte houden.
Medicijnen, bepaalde geschiedenis studies en je hebt er nog wel wat. Bovendien zijn het klassieke talen die in leven gehouden moeten worden. Dus nee Gymnasium niet afschaffen a.u.b. Als je al wat wil snijden doe dat dat in de wildgroei aan VMBO afdelingen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:15 schreef Arolsen het volgende:
Ik bedoel wie doet er tegenwoordig nog iets met Latijn en Grieks.
Latijn is volgens mij een vereiste voor medicijnen, maar dat kan inmiddels veranderd zijn.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:21 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Onzin dat je voor medicijnen latijn nodig hebt, we leren heus niet hoe maag heet in het latijnquote:Op donderdag 3 februari 2011 14:30 schreef Codiac het volgende:
[..]
Medicijnen, bepaalde geschiedenis studies en je hebt er nog wel wat. Bovendien zijn het klassieke talen die in leven gehouden moeten worden. Dus nee Gymnasium niet afschaffen a.u.b. Als je al wat wil snijden doe dat dat in de wildgroei aan VMBO afdelingen.
Al de ziektes, medicijnen, aandoeningen en ga zo maar door zijn gewoon in het latijn hoor.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:31 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Onzin dat je voor medicijnen latijn nodig hebt, we leren heus niet hoe maag heet in het latijn
Ja, maar die leer je niet op het VWO. Voor iemand met de capaciteiten om medicijnen te studeren, is het niet nodig om Latijn te hebben gehad.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:32 schreef Codiac het volgende:
[..]
Al de ziektes, medicijnen, aandoeningen en ga zo maar door zijn gewoon in het latijn hoor.
Ja, maar dat leer je niet op de middelbare school, ziektes en aandoeningen. Moet je toch gewoon op je medicijnenstudie leren. Dan maakt het niet echt uit of je het wel of niet gehad hebt.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:32 schreef Codiac het volgende:
[..]
Al de ziektes, medicijnen, aandoeningen en ga zo maar door zijn gewoon in het latijn hoor.
Klopt. Gastro- is maag, -itis is ontsteking, dat soort dingen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:32 schreef Codiac het volgende:
[..]
Maar daar heb je geen latijn voor nodig hoorquote:Op donderdag 3 februari 2011 14:32 schreef Codiac het volgende:
[..]
Waarom blijft het aantal uren gelijk? Ze hebben nu toch méér uren dan mensen op het Atheneum?quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:34 schreef Picchia het volgende:
Ik betwijfel dat hier iets te halen valt. Dezelfde leerlingen moeten nog steeds onderwijs krijgen. Ze zullen nog steeds gebruik maken van dezelfde faciliteiten. Je bezuinigt twee vakken weg, maar de contacturen blijven wel gelijk. Dat schiet ook niet op.
Wat de toegevoegde waarde is? Dat je geen klasgenoten hebt die de boel ophouden, zoals je op het vwo nog wel eens hebt.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:15 schreef Arolsen het volgende:
Is het niet een goed idee om uit kostenbesparingen het gymnasium gewoon af te schaffen? Wat voor toegevoegde waarde heeft die school nog boven het Atheneum. Ik bedoel wie doet er tegenwoordig nog iets met Latijn en Grieks. Dat zijn vakken die vooral een doel op zichzelf zijn geworden.
Maak het dus efficienter door gewoon het VWO in te voeren.
Dat is het meest gehoorde en slechtste argument. Alsof je er wat aan hebt om verhalen van duizenden jaren terug te leren, om mythes te lezen, en om 2000 woordjes te stampen van een dode taal.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef Sjeen het volgende:
[..]
wat dacht je van medicijnenstudies etc
dit dusquote:Op donderdag 3 februari 2011 14:47 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Dat is het meest gehoorde en slechtste argument. Alsof je er wat aan hebt om verhalen van duizenden jaren terug te leren, om mythes te lezen, en om 2000 woordjes te stampen van een dode taal.
Dat het natrii oxybas is leer je namelijk wel gewoon bij Scheikunde, bio-termen bij Biologie, etc.
Dat je latijn nodig zou hebben/dat het handig is voor medicijnen is de grootste mythe.
Gymnasium + Atheneum = VWO. Oftewel gymnasium is onderdeel van vwo.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:24 schreef Compatibel het volgende:
Je kunt natuurlijk de klassieke talen als keuzevakken oid aanbieden op het vwo.
en dit kloptquote:Op donderdag 3 februari 2011 14:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom blijft het aantal uren gelijk? Ze hebben nu toch méér uren dan mensen op het Atheneum?
Daar heb je geen latijn voor nodig want dat leer je niet op VWO-latijnquote:Op donderdag 3 februari 2011 14:32 schreef Codiac het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk, het is wel een verbreding van je kennis. Echter een specifiek doel heeft het in 99% van de gevallen niet, tenzij je een carrière wil in het vertalen van Grieks-Romeinse sarcofagen in de woestijn van Egypte..quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:53 schreef naatje_1 het volgende:
Mijn latijn lerares begon in de 3e, toen we ons profiel kozen, met de tekst:
"Laat ik maar beginnen dat je helemaal niets aan latijn hebt"
Dat is wellicht overdreven maar het neigt naar de waarheidquote:Op donderdag 3 februari 2011 14:53 schreef naatje_1 het volgende:
Mijn latijn lerares begon in de 3e, toen we ons profiel kozen, met de tekst:
"Laat ik maar beginnen dat je helemaal niets aan latijn hebt"
Jij doet praktijkonderwijs.quote:
quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk, het is wel een verbreding van je kennis. Echter een specifiek doel heeft het in 99% van de gevallen niet, tenzij je een carrière wil in het vertalen van Grieks-Romeinse sarcofagen in de woestijn van Egypte..
Maar denk dat de kosten van deze extra talen in het niet vallen en wel een leuke aanvulling zijn voor de geïnteresseerden..
Nouja, daarna ging ze verder met dat het wel degelijk ook nog ergens goed voor is, want:quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:56 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Dat is wellicht overdreven maar het neigt naar de waarheid
Het is gewoon leuk voor d'r bij, maar 6 jaar lang is niet nodig en verspilling van geld en middelen.
Doe het dan als een optionele cursus in de 4e klas, zoals ik toen met Spaans kon kiezen.
Sowieso, latijn EN grieks EN KCV. Resultaat is mensen die zich superieur voelen omdat ze verkapte geschiedenis hadden
Maar dan moet je ook al niet naar het VWO dus dat is irrelevantquote:Op donderdag 3 februari 2011 15:27 schreef Ryon het volgende:
Waarom zou je latijn moeten leren als je toch nooit naar Rome gaat op vakantie?
Wat is er mis met het leren van een echt vak? Banketbakker bijvoorbeeld. Of fietstechnicus. Daar hebben mensen tenminste nog wat aan.
Ja, iedereen in het praktijk onderwijs, tot Nederland een land van (dure, uitstervende) ambachten is.. Goed ideequote:Op donderdag 3 februari 2011 15:27 schreef Ryon het volgende:
Waarom zou je latijn moeten leren als je toch nooit naar Rome gaat op vakantie?
Wat is er mis met het leren van een echt vak? Banketbakker bijvoorbeeld. Of fietstechnicus. Daar hebben mensen tenminste nog wat aan.
Een hoop. Het is niet het eerste topic van TS dat echt helemaal nergens over gaat (hoogtepunt in deze reeks is "meer geld naar gezinnen", terwijl meneer echt compleet niet op de hoogte was van de huidige stand van zaken).quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat voegt een reactie als deze toe?
Erm...of het veel is, weet ik niet, maar feit blijft dat er dan minder contacturen zijn. Leerlingen 'op het gymnasium' zaten 'vroeger' gewoon met alle andere VWO'ers in de andere lessen, maar volgden er daarnaast gewoon Latijn/Grieks bij. Dat zal nu op de meeste scholen niet anders zijn.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:42 schreef eriksd het volgende:
Daarnaast zie ik ook totaal geen onderbouwing hoe dit geld op zou kunnen leveren. Dan krijg je meer leerlingen op het atheneum. En vervolgens?
Dat is niet wat TS zegt. Die is van mening dat er een predikaat afgeschaft moet worden. Geen idee waarom.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm...of het veel is, weet ik niet, maar feit blijft dat er dan minder contacturen zijn. Leerlingen 'op het gymnasium' zaten 'vroeger' gewoon met alle andere VWO'ers in de andere lessen, maar volgden er daarnaast gewoon Latijn/Grieks bij. Dat zal nu op de meeste scholen niet anders zijn.
Ergo: dat bespaart geld, namelijk de leerkrachten die die uren invullen.
Ik weet niet waarom jij er iets anders uit haalt, maar TS pleit gewoon om die vakken af te schaffen, hoor.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is niet wat TS zegt. Die is van mening dat er een predikaat afgeschaft moet worden. Geen idee waarom.
En dan besluit het met "gewoon het VWO in te voeren". Ik kan er geen chocola van maken.
Volgens mij bedoelt hij inderdaad dat die vakken die het gymnasium maken Latijn, Grieks en KCV maar afgeschaft moeten worden om te besparen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is niet wat TS zegt. Die is van mening dat er een predikaat afgeschaft moet worden. Geen idee waarom.
En dan besluit het met "gewoon het VWO in te voeren". Ik kan er geen chocola van maken.
Ah, dan ook maar gelijk weer aparte jongens/meisjesscholen en negers achterin de klas?quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maargoed, hoewel ik op de Havo zat ben ik faliekant tegen. Het zou de diversiteit in het onderwijs nog verder uithollen en een mooie traditie slopen.
Appels-peren?quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:56 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ah, dan ook maar gelijk weer aparte jongens/meisjesscholen en negers achterin de klas?
Ah, op die tour. Wat zou dat dan opleveren?quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom jij er iets anders uit haalt, maar TS pleit gewoon om die vakken af te schaffen, hoor.
Niet per definitie. Maar om nou het gymnasium te vergelijken met apartheid, ik zie het niet zo. Zal wel aan mij liggen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:57 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik bedoel er mee te zeggen dat traditietrouwheid geen argument is.
Ik heb het over mooie traditiesquote:Op donderdag 3 februari 2011 15:56 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ah, dan ook maar gelijk weer aparte jongens/meisjesscholen en negers achterin de klas?
Dat weet ik niet, uiteraard. Het zal niet veel zijn. Uiteindelijk is het met alle bezuinigingen sowieso de vraag wat het uiteindelijk nétto oplevert. Maar goed; dat een bezuiniging zgn. geen zoden aan de dijk zou zetten, vind ik geen argument om het dan maar niét te doen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, op die tour. Wat zou dat dan opleveren?
Exact. Want al die docenten marcheren rechtstreeks de WW in.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, uiteraard. Het zal niet veel zijn. Uiteindelijk is het met alle bezuinigingen sowieso de vraag wat het uiteindelijk nétto oplevert.
Mwoa, meestal gaat het dan toch om leerkrachten die Frans geven. Uiteindelijk bespaart het gewoon geld, natuurlijk. Op korte termijn misschien niet, op langere termijn waarschijnlijk wel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Exact. Want al die docenten marcheren rechtstreeks de WW in.
hier op school is dat nog zo hoorquote:Op donderdag 3 februari 2011 15:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm...of het veel is, weet ik niet, maar feit blijft dat er dan minder contacturen zijn. Leerlingen 'op het gymnasium' zaten 'vroeger' gewoon met alle andere VWO'ers in de andere lessen, maar volgden er daarnaast gewoon Latijn/Grieks bij. Dat zal nu op de meeste scholen niet anders zijn.
Ergo: dat bespaart geld, namelijk de leerkrachten die die uren invullen.
En dit klopt dan weer niet, hier op school zijn het gewoon latijn docenten.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa, meestal gaat het dan toch om leerkrachten die Frans geven. Uiteindelijk bespaart het gewoon geld, natuurlijk. Op korte termijn misschien niet, op langere termijn waarschijnlijk wel.
een boel slimme mensen. Daar hebben we echt al meer dan genoeg van.quote:
Dan lijkt het me beter dat we het speciaal onderwijs en VMBO afschaffen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
een boel slimme mensen. Daar hebben we echt al meer dan genoeg van.
Nee, want in dat geval is bezigheidstherapie wel geoorloofd. Ofzo.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan lijkt het me beter dat we het speciaal onderwijs en VMBO afschaffen.
Daar leert niemand iets dat havisten of vwo'ers niet sneller of beter kunnen.
Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan lijkt het me beter dat we het speciaal onderwijs en VMBO afschaffen.
Daar leert niemand iets dat havisten of vwo'ers niet sneller of beter kunnen.
De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.
Beter weer richting kleinschaliger lager beroepsonderwijs met meer eigen identiteit voor vakgebieden
Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:58 schreef Pandorado het volgende:
Uit kostenbesparing afschaffen? Ik neem toch aan dat de leerlingen die intelligent genoeg zijn om gymnasium te doen,
Ja.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?
Het bedrijfsleven wilt eigenlijk geen slimme koppen, mensen die de 40 uur volmaken, elke weer wat gratis overwerken en niet kunnen wachten tot ze vrijdagin de kroeg zitten zijn veel goedkoper, en klagen nooitquote:Op donderdag 3 februari 2011 16:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.
Juist het feit dat Latijn en Grieks geen directe ingangseisen voor vervolgstudies zijn is een groot voordeel.quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt ook gewoon nuttige vakken extra doen, in plaats van Latijn/Grieks. Daar is geen Gymnasium voor nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |