abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92272672
Is het niet een goed idee om uit kostenbesparingen het gymnasium gewoon af te schaffen? Wat voor toegevoegde waarde heeft die school nog boven het Atheneum. Ik bedoel wie doet er tegenwoordig nog iets met Latijn en Grieks. Dat zijn vakken die vooral een doel op zichzelf zijn geworden.

Maak het dus efficienter door gewoon het VWO in te voeren.
pi_92272764
Dan wordt je toch minister dude van het onderwijs
  Licht Ontvlambaar donderdag 3 februari 2011 @ 14:18:35 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92272839
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:15 schreef Arolsen het volgende:
Is het niet een goed idee om uit kostenbesparingen het gymnasium gewoon af te schaffen? Wat voor toegevoegde waarde heeft die school nog boven het Atheneum. Ik bedoel wie doet er tegenwoordig nog iets met Latijn en Grieks. Dat zijn vakken die vooral een doel op zichzelf zijn geworden.

wat dacht je van medicijnenstudies etc
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92272964
:') Wat een kut idee.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_92273004
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Daar kun je ook met het Atheneum heen. Onnodig om daar een heel schooltype voor in stand te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Arolsen op 03-02-2011 15:00:19 ]
pi_92273116
Alsof die paar klassieke talen-docenten het probleem zijn. Je lijkt Rutte zelf wel: lekker snijden in de mogelijk voor leerlingen om zich te verbreden. Stel je voor dat ze meer zouden leren dan strikt noodzakelijk.
:{w
pi_92273137
Je kunt natuurlijk de klassieke talen als keuzevakken oid aanbieden op het vwo.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  Licht Ontvlambaar donderdag 3 februari 2011 @ 14:24:18 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92273149
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:21 schreef Arolsen het volgende:

[..]

Daar kun je ook met het Atheneum heen. Onnodig om daar een heel schooltype voor in stan dte houden.
Latijn en Grieks zijn best handig hoor, voor zulke studies...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92273165
quote:

[..]

Daar kun je ook met het Atheneum heen. Onnodig om daar een heel schooltype voor in stan dte houden.
Als Nederlandse werknemers geen goede studie hebben gehad wat voor reden heeft een bedrijf dan nog om geen chinees in te huren voor 1 dollar per uur?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_92273288
ik doe latijn en kcv ^O^
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:30:18 #11
260098 Codiac
Back in business
pi_92273415
quote:
Ik bedoel wie doet er tegenwoordig nog iets met Latijn en Grieks.
Medicijnen, bepaalde geschiedenis studies en je hebt er nog wel wat. Bovendien zijn het klassieke talen die in leven gehouden moeten worden. Dus nee Gymnasium niet afschaffen a.u.b. Als je al wat wil snijden doe dat dat in de wildgroei aan VMBO afdelingen.
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:31:07 #12
260098 Codiac
Back in business
pi_92273452
quote:

[..]

Latijn is volgens mij een vereiste voor medicijnen, maar dat kan inmiddels veranderd zijn.
pi_92273463
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:30 schreef Codiac het volgende:

[..]

Medicijnen, bepaalde geschiedenis studies en je hebt er nog wel wat. Bovendien zijn het klassieke talen die in leven gehouden moeten worden. Dus nee Gymnasium niet afschaffen a.u.b. Als je al wat wil snijden doe dat dat in de wildgroei aan VMBO afdelingen.
Onzin dat je voor medicijnen latijn nodig hebt, we leren heus niet hoe maag heet in het latijn
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:32:04 #14
260098 Codiac
Back in business
pi_92273511
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:31 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Onzin dat je voor medicijnen latijn nodig hebt, we leren heus niet hoe maag heet in het latijn
Al de ziektes, medicijnen, aandoeningen en ga zo maar door zijn gewoon in het latijn hoor.
pi_92273572
Latijn is vooral handig voor het begrijpen van andere talen en het ontwikkelen van je analytisch denkvermogen, het is bullshit dat je latijn ergens nodig voor zou moeten hebben. Ja, misschien als je inderdaad iets wilt gaan vertalen voor een historische studie, maar verder... Nee.
pi_92273587
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:32 schreef Codiac het volgende:

[..]

Al de ziektes, medicijnen, aandoeningen en ga zo maar door zijn gewoon in het latijn hoor.
Ja, maar die leer je niet op het VWO. Voor iemand met de capaciteiten om medicijnen te studeren, is het niet nodig om Latijn te hebben gehad.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:33:44 #17
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_92273591
quote:

[..]

Ja, maar dat leer je niet op de middelbare school, ziektes en aandoeningen. Moet je toch gewoon op je medicijnenstudie leren. Dan maakt het niet echt uit of je het wel of niet gehad hebt.
Laffe huichelaar
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:34:24 #18
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_92273626
quote:

[..]

Klopt. Gastro- is maag, -itis is ontsteking, dat soort dingen.

Maar dat is een lijstje dat je zo uit je hoofd hebt geleerd.
Daar is geen zesjarige opleiding Latijn voor nodig inclusief proefvertalingen en cultuur- en mythologielessen.
pi_92273629
Ik betwijfel dat hier iets te halen valt. Dezelfde leerlingen moeten nog steeds onderwijs krijgen. Ze zullen nog steeds gebruik maken van dezelfde faciliteiten. Je bezuinigt twee vakken weg, maar de contacturen blijven wel gelijk. Dat schiet ook niet op.
pi_92273644
quote:

[..]

Maar daar heb je geen latijn voor nodig hoor :') Mijn moeder weet ook alle bloemennamen in het latijn, maar heeft ze daar latijn voor moeten studeren? Nee hoor. Als je een taal gaat leren, dan gaat het vooral om grammatica, zinsverband ed, heb je dat bij medicijnen nodig? Nee hoor...
pi_92273832
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:34 schreef Picchia het volgende:
Ik betwijfel dat hier iets te halen valt. Dezelfde leerlingen moeten nog steeds onderwijs krijgen. Ze zullen nog steeds gebruik maken van dezelfde faciliteiten. Je bezuinigt twee vakken weg, maar de contacturen blijven wel gelijk. Dat schiet ook niet op.
Waarom blijft het aantal uren gelijk? Ze hebben nu toch méér uren dan mensen op het Atheneum?
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:44:55 #22
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_92274143
quote:

Wat de toegevoegde waarde is? Dat je geen klasgenoten hebt die de boel ophouden, zoals je op het vwo nog wel eens hebt.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_92274286
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat is het meest gehoorde en slechtste argument. Alsof je er wat aan hebt om verhalen van duizenden jaren terug te leren, om mythes te lezen, en om 2000 woordjes te stampen van een dode taal.
Dat het natrii oxybas is leer je namelijk wel gewoon bij Scheikunde, bio-termen bij Biologie, etc.

Dat je latijn nodig zou hebben/dat het handig is voor medicijnen is de grootste mythe.
pi_92274347
quote:
15s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:47 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Dat is het meest gehoorde en slechtste argument. Alsof je er wat aan hebt om verhalen van duizenden jaren terug te leren, om mythes te lezen, en om 2000 woordjes te stampen van een dode taal.
Dat het natrii oxybas is leer je namelijk wel gewoon bij Scheikunde, bio-termen bij Biologie, etc.

Dat je latijn nodig zou hebben/dat het handig is voor medicijnen is de grootste mythe.
dit dus
pi_92274348
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:24 schreef Compatibel het volgende:
Je kunt natuurlijk de klassieke talen als keuzevakken oid aanbieden op het vwo.
Gymnasium + Atheneum = VWO. Oftewel gymnasium is onderdeel van vwo.

Gymnasium samensmelten met atheneum in VWO, eventueel als vijfde pakket (C&G cultuur en gefaal), is een goed idee.
pi_92274365
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waarom blijft het aantal uren gelijk? Ze hebben nu toch méér uren dan mensen op het Atheneum?
en dit klopt
pi_92274392
quote:

[..]

Daar heb je geen latijn voor nodig want dat leer je niet op VWO-latijn :')_!

Echt van die mensen die het zelf nooit gedaan/gehad hebben die dat denken.
pi_92274538
Mijn latijn lerares begon in de 3e, toen we ons profiel kozen, met de tekst:

"Laat ik maar beginnen dat je helemaal niets aan latijn hebt"
pi_92274639
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:53 schreef naatje_1 het volgende:

Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk, het is wel een verbreding van je kennis. Echter een specifiek doel heeft het in 99% van de gevallen niet, tenzij je een carrière wil in het vertalen van Grieks-Romeinse sarcofagen in de woestijn van Egypte..

Maar denk dat de kosten van deze extra talen in het niet vallen en wel een leuke aanvulling zijn voor de geïnteresseerden..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_92274663
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:53 schreef naatje_1 het volgende:

Dat is wellicht overdreven maar het neigt naar de waarheid :P

Het is gewoon leuk voor d'r bij, maar 6 jaar lang is niet nodig en verspilling van geld en middelen.
Doe het dan als een optionele cursus in de 4e klas, zoals ik toen met Spaans kon kiezen.

Sowieso, latijn EN grieks EN KCV. Resultaat is mensen die zich superieur voelen omdat ze verkapte geschiedenis hadden :')
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:04:29 #31
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_92274985
quote:
7s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:27 schreef naatje_1 het volgende:
ik doe latijn en kcv ^O^
Jij doet praktijkonderwijs.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_92275398
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk, het is wel een verbreding van je kennis. Echter een specifiek doel heeft het in 99% van de gevallen niet, tenzij je een carrière wil in het vertalen van Grieks-Romeinse sarcofagen in de woestijn van Egypte..

Maar denk dat de kosten van deze extra talen in het niet vallen en wel een leuke aanvulling zijn voor de geïnteresseerden..
quote:
10s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:56 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Dat is wellicht overdreven maar het neigt naar de waarheid :P

Het is gewoon leuk voor d'r bij, maar 6 jaar lang is niet nodig en verspilling van geld en middelen.
Doe het dan als een optionele cursus in de 4e klas, zoals ik toen met Spaans kon kiezen.

Sowieso, latijn EN grieks EN KCV. Resultaat is mensen die zich superieur voelen omdat ze verkapte geschiedenis hadden :')
Nouja, daarna ging ze verder met dat het wel degelijk ook nog ergens goed voor is, want:
1. Je begrijpt andere talen beter
2. Je analytisch denkvermogen wordt ontwikkeld

En vooral die 2e vind ik erg handig en belangrijk voor de studie die ik ga doen, en daarna is het voor mij ook makkelijker :')
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:21:22 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92275735
Jaaaa, nog meer eenheidsworst

Slecht idee dus
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:27:16 #34
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92276038
Waarom zou je latijn moeten leren als je toch nooit naar Rome gaat op vakantie?

Wat is er mis met het leren van een echt vak? Banketbakker bijvoorbeeld. Of fietstechnicus. Daar hebben mensen tenminste nog wat aan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:29:21 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92276142
quote:
3s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:27 schreef Ryon het volgende:

Wat is er mis met het leren van een echt vak? Banketbakker bijvoorbeeld. Of fietstechnicus. Daar hebben mensen tenminste nog wat aan.
Maar dan moet je ook al niet naar het VWO dus dat is irrelevant
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:30:06 #36
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92276191
Kunnen we TS niet afschaffen?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_92276563
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:30 schreef eriksd het volgende:
Kunnen we TS niet afschaffen?
Wat voegt een reactie als deze toe?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_92276627
quote:
3s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:27 schreef Ryon het volgende:

Ja, iedereen in het praktijk onderwijs, tot Nederland een land van (dure, uitstervende) ambachten is.. Goed idee :')
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:42:24 #39
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92276768
quote:
15s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:37 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat voegt een reactie als deze toe?
Een hoop. Het is niet het eerste topic van TS dat echt helemaal nergens over gaat (hoogtepunt in deze reeks is "meer geld naar gezinnen", terwijl meneer echt compleet niet op de hoogte was van de huidige stand van zaken).

Daarnaast zie ik ook totaal geen onderbouwing hoe dit geld op zou kunnen leveren. Dan krijg je meer leerlingen op het atheneum. En vervolgens?
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_92277168
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:42 schreef eriksd het volgende:

Daarnaast zie ik ook totaal geen onderbouwing hoe dit geld op zou kunnen leveren. Dan krijg je meer leerlingen op het atheneum. En vervolgens?
Erm...of het veel is, weet ik niet, maar feit blijft dat er dan minder contacturen zijn. Leerlingen 'op het gymnasium' zaten 'vroeger' gewoon met alle andere VWO'ers in de andere lessen, maar volgden er daarnaast gewoon Latijn/Grieks bij. Dat zal nu op de meeste scholen niet anders zijn.

Ergo: dat bespaart geld, namelijk de leerkrachten die die uren invullen.
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:51:52 #41
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92277286
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:49 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Erm...of het veel is, weet ik niet, maar feit blijft dat er dan minder contacturen zijn. Leerlingen 'op het gymnasium' zaten 'vroeger' gewoon met alle andere VWO'ers in de andere lessen, maar volgden er daarnaast gewoon Latijn/Grieks bij. Dat zal nu op de meeste scholen niet anders zijn.

Dat is niet wat TS zegt. Die is van mening dat er een predikaat afgeschaft moet worden. Geen idee waarom.

En dan besluit het met "gewoon het VWO in te voeren". Ik kan er geen chocola van maken.
Bis bis bis
pi_92277356
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:51 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat is niet wat TS zegt. Die is van mening dat er een predikaat afgeschaft moet worden. Geen idee waarom.

En dan besluit het met "gewoon het VWO in te voeren". Ik kan er geen chocola van maken.
Ik weet niet waarom jij er iets anders uit haalt, maar TS pleit gewoon om die vakken af te schaffen, hoor.
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:55:02 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92277441
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:51 schreef eriksd het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt hij inderdaad dat die vakken die het gymnasium maken Latijn, Grieks en KCV maar afgeschaft moeten worden om te besparen.

Maargoed, hoewel ik op de Havo zat ben ik faliekant tegen. Het zou de diversiteit in het onderwijs nog verder uithollen en een mooie traditie slopen.
pi_92277504
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maargoed, hoewel ik op de Havo zat ben ik faliekant tegen. Het zou de diversiteit in het onderwijs nog verder uithollen en een mooie traditie slopen.
Ah, dan ook maar gelijk weer aparte jongens/meisjesscholen en negers achterin de klas?
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:56:36 #45
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92277530
quote:
10s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:56 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ah, dan ook maar gelijk weer aparte jongens/meisjesscholen en negers achterin de klas?
Appels-peren?
Bis bis bis
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:57:03 #46
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92277546
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom jij er iets anders uit haalt, maar TS pleit gewoon om die vakken af te schaffen, hoor.
Ah, op die tour. Wat zou dat dan opleveren?
Bis bis bis
pi_92277553
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:56 schreef eriksd het volgende:

[..]

Appels-peren?
Ik bedoel er mee te zeggen dat traditietrouwheid geen argument is.
  donderdag 3 februari 2011 @ 15:58:07 #48
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92277611
quote:
12s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:57 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik bedoel er mee te zeggen dat traditietrouwheid geen argument is.
Niet per definitie. Maar om nou het gymnasium te vergelijken met apartheid, ik zie het niet zo. Zal wel aan mij liggen.
Bis bis bis
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:01:53 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92277828
quote:
10s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:56 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik heb het over mooie tradities
pi_92277870
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:57 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ah, op die tour. Wat zou dat dan opleveren?
Dat weet ik niet, uiteraard. Het zal niet veel zijn. Uiteindelijk is het met alle bezuinigingen sowieso de vraag wat het uiteindelijk nétto oplevert. Maar goed; dat een bezuiniging zgn. geen zoden aan de dijk zou zetten, vind ik geen argument om het dan maar niét te doen. :)
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:03:06 #51
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92277894
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, uiteraard. Het zal niet veel zijn. Uiteindelijk is het met alle bezuinigingen sowieso de vraag wat het uiteindelijk nétto oplevert.
Exact. Want al die docenten marcheren rechtstreeks de WW in.
Bis bis bis
pi_92277976
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:03 schreef eriksd het volgende:

[..]

Exact. Want al die docenten marcheren rechtstreeks de WW in.
Mwoa, meestal gaat het dan toch om leerkrachten die Frans geven. Uiteindelijk bespaart het gewoon geld, natuurlijk. Op korte termijn misschien niet, op langere termijn waarschijnlijk wel.
pi_92278112
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:49 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

hier op school is dat nog zo hoor :s)
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:07:36 #54
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_92278137
Wat bespaart dit precies?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:11:21 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92278329
Maargoed laten we dan maar naar een compleet functionele samenleving gaat waarin alles nut moet hebben en mooie dingen en franje overbodig zijn. Gewoon kinderen met 1000en tegelijk lesgeven in grote grijze betonnen gebouwen. En alleen nog maar vakken en stof waarvan bewezen is dat het grootste gemiddelde aan werkgevers er blij mee is. Geen verrijking meer of onderhoud van klassiek erfgoed. Gewoon op industriele wijze zorgen dat kinderen met zo min mogelijk geld tot massamens worden gevormd.

Of toch maar niet...
pi_92278348
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mwoa, meestal gaat het dan toch om leerkrachten die Frans geven. Uiteindelijk bespaart het gewoon geld, natuurlijk. Op korte termijn misschien niet, op langere termijn waarschijnlijk wel.
En dit klopt dan weer niet, hier op school zijn het gewoon latijn docenten.
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:16:01 #57
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_92278585
quote:
Op donderdag 3 februari 2011 16:07 schreef GSbrder het volgende:
Wat bespaart dit precies?
een boel slimme mensen. Daar hebben we echt al meer dan genoeg van.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:17:10 #58
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92278648
Heeft iemand cijfers?

Of laat ik dit topic dan ontsporen?
Bis bis bis
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:18:14 #59
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_92278714
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:16 schreef Ryon het volgende:

[..]

een boel slimme mensen. Daar hebben we echt al meer dan genoeg van.
Dan lijkt het me beter dat we het speciaal onderwijs en VMBO afschaffen.
Daar leert niemand iets dat havisten of vwo'ers niet sneller of beter kunnen.
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:18:47 #60
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92278749
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, want in dat geval is bezigheidstherapie wel geoorloofd. Ofzo.
Bis bis bis
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:18:58 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92278759
Ach het lijkt me op zich niet zo vreemd te bedenken dat het schrappen van vakken geld bespaart.

Maar het idee is gewoon te triest.
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:21:00 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92278893
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.

Beter weer richting kleinschaliger lager beroepsonderwijs met meer eigen identiteit voor vakgebieden
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:23:30 #63
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_92279031
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat betreft het VMBO ben ik het zelfs eens. Ook een resultaat van de vernietigende schaalvergrotingen.

Beter weer richting kleinschaliger lager beroepsonderwijs met meer eigen identiteit voor vakgebieden
De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.
pi_92283812
Uit kostenbesparing afschaffen? Ik neem toch aan dat de leerlingen die intelligent genoeg zijn om gymnasium te doen, gewoon andere vakken zouden nemen in plaats van Latijn of Grieks. Waar zit 'm de besparing dan nog in?

Natuurlijk kun je wel vraagtekens zetten bij het nut van Latijn en Grieks en of die vakken überhaupt verplicht zouden moeten zijn, maar afschaffen uit kostenbesparing lijkt me kortzichtig en weinig effectief. Sowieso: wie die vakken wil volgen, die mag van mij. Slechter word je er niet van.
pi_92284175
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:58 schreef Pandorado het volgende:
Uit kostenbesparing afschaffen? Ik neem toch aan dat de leerlingen die intelligent genoeg zijn om gymnasium te doen,
Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:05:58 #66
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92284204
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ben je intelligenter als je Latijn/Grieks doet?
Ja.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92284349
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:05 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja.
Bron?
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:27:29 #68
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92285223
Als je geen Latijn en/of Grieks doet, doe je geen gymnasium. Gymnasium is hoger dan atheneum, ergo*, als je op het gymnasium zit ben je slimmer. Q.E.D.*

*Niet dat jullie weten wat dat betekent aangezien jullie geen Latijn hebben gehad.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92285511
:')
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:47:51 #70
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92286149
"ik kan het niet dus we hebben er niets aan"-beredenatie
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:50:05 #71
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92286239
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De LTS weer terug, de vakscholen, mensen niet meer alleen iets laten zijn als ze beperkte theoretische capaciteiten hebben, maar vooral de praktische lagere scholen ondersteunen. Ik ben helemaal om, alleen begrijp ik niet waarom TS vooral het Gymnasium aanvalt. Volgens mij hebben voldoende slimme koppen toch wel de functie van dit onderwijs bewezen.
Het bedrijfsleven wilt eigenlijk geen slimme koppen, mensen die de 40 uur volmaken, elke weer wat gratis overwerken en niet kunnen wachten tot ze vrijdagin de kroeg zitten zijn veel goedkoper, en klagen nooit
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:52:24 #72
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_92286341
Je moet het beschaafde deel van deze samenleving toch ergens de basis laten leggen voor toekomstig leiderschap?
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:58:41 #73
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_92286651
Het lijkt me dat het gym juist verbreed moet worden. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat Latijn me niet interreseerde en m'n meeste tijd opslokte. Met de huidige tendens van devaluatie in het onderwijs is er denk ik wel behoefte aan simpelweg een nieuw niveau. Dan kun je de numerus fixus ook afschaffen bij menig studie door enkel gymnasiasten toe te laten of mensen met een jaar voorstudie oid.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_92286759
Je kunt ook gewoon nuttige vakken extra doen, in plaats van Latijn/Grieks. Daar is geen Gymnasium voor nodig.
  donderdag 3 februari 2011 @ 19:10:20 #75
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_92287240
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt ook gewoon nuttige vakken extra doen, in plaats van Latijn/Grieks. Daar is geen Gymnasium voor nodig.
Juist het feit dat Latijn en Grieks geen directe ingangseisen voor vervolgstudies zijn is een groot voordeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')