MuyTrabajo | woensdag 2 februari 2011 @ 13:53 |
Wat een goed idee weer. Een plafond aan het budget voor speciaal onderwijs. En de kinderen die wel hulp nodig hebben maar waar geen geld meer voor is? Nou die gaan maar..euh, naar het reguliere onderwijs! Je weet wel, waar ze ook aan het bezuinigen zijn op de zorgleerlingen. Waarvan veel gewoon ondersneeuwen door slecht onderwijs. Zij worden in arren moede maar tot 'zorgleerling' gebombardeerd. Want alleen dan heb je recht op fatsoenlijke zorg en aandacht. Maar die categorie pakken we hun zorg en aandacht gewoon af, door de indicatie strenger te maken. En we gooien een hoop kinderen die niet eens op het regulier onderwijs thuishoren bij de klassen in. Ja, zo zij we lekker bezig met het creëren van toekomstige analfabeten, kanslozen en uitkeringstrekkers. Tip: Heb je een lesbevoegdheid? Start gewoon een dure prive school, er zal vast veel vraag naar komen. ![]() | |
ShadyLane | woensdag 2 februari 2011 @ 22:44 |
Dat laatste is al het geval en algemeen wordt verwacht dat dat de toekomst is. Momenteel zit de 'boom' vooral in naschoolse huiswerkinstituten, bijles en studiebegeleidingsbureautjes. Echt particulier onderwijs is voor de meeste ouders te duur. | |
MuyTrabajo | donderdag 3 februari 2011 @ 17:08 |
Het lijkt ook niemand echt te interesseren. Tot ze hun kind zien verzuipen omdat een paar te zware zorgleerlingen een hele klas naar beneden trekken. | |
Rubber_Johnny | donderdag 3 februari 2011 @ 17:38 |
Geld wordt steeds belangrijker in Nederland. Niet alleen voor luxe dingen en een grotere auto dan de buurman, maar ook voor zaken die wat mij betreft bij de menselijke basiswaarden horen. Zoals een waardige levensavond voor je ouders, of bij je kind er uit halen wat er in zit. Ik snap best dat mensen daarom pakken wat ze pakken kunnen, zou ik ook doen. | |
stekelzwijn | donderdag 3 februari 2011 @ 22:52 |
Deze ontwikkeling is al jaren aan de gang. Onderwijs, en zeker de aandacht voor zorgleerlingen, is een sluitpost op de begroting. De vorige kabinetten gaven de voorzet, dit kabinet kopt in. | |
Rubber_Johnny | donderdag 3 februari 2011 @ 22:57 |
Misschien schopje OUD? Hun raakt het echt, hier lijkt niemand het iets te boeien.. | |
ShadyLane | donderdag 3 februari 2011 @ 23:36 |
Ouders boeit het ook niet. Ik zie nooit ouders de straat op gaan voor kleinere klassen en ze stemmen massaal op partijen die het onderwijs verder naar de mallemoere helpen. Een groot deel van het electoraat heeft kinderen in schoolgaande leeftijd. | |
Rubber_Johnny | donderdag 3 februari 2011 @ 23:41 |
Ach, als we oud en hulpeloos zijn pakken ze ons vanzelf terug. De AOW naar 77, en kleed die bejaardenzorg maar lekker uit. En nee moeder, we komen zaterdag niet langs, veel te druk met ons eigen leven. Zoals we nu bezig zijn hoeven we weinig solidariteit van die generatie te verwachten. ![]() | |
MuyTrabajo | donderdag 3 februari 2011 @ 23:49 |
Ja, mods, kan dit naar OUD? | |
hooibaal | donderdag 3 februari 2011 @ 23:51 |
Misschien is het idee dat we er gewoon mee ophouden om zo'n beetje een vijfde van de leerlingen als zorgleerling of rugzakjes leerling of wat dan ook te bestempelen? zodat het speciaal onderwijs gewoon weer benut kan worden voor de leerlingen die daar écht thuishoren. | |
MuyTrabajo | donderdag 3 februari 2011 @ 23:55 |
Ouders doen dat omdat hun kind te weinig aandacht krijgt in een te volle klas. Alleen met etiket is er tijd en geld voor persoonlijke aandacht. Ouders willen echt niet voor de lol zo'n etiket hoor. 'Oh wauw, we hebben een heuse autist! Misschien kan ie wel naar het speciaal onderwijs, en als ie echt goed is, Wajong vangen'. ![]() | |
Rubber_Johnny | donderdag 3 februari 2011 @ 23:57 |
Wat zullen de buren jaloers zijn, met hun suffe zoon die voor medisch specialist studeert. ![]() | |
hooibaal | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:00 |
Dan sturen we toch gewoon alle kinderen naar het speciaal onderwijs, dan krijgen ze lekker allemaal meer aandacht. Of maak ik nu een denkfout? | |
Rubber_Johnny | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:02 |
Haha, je zit er niet zo heel ver vandaan. Kinderen krijgen over het algemeen te weinig aandacht ja. Denk dat ouders wel een rugzak willen, maar huiverig zijn voor speciaal onderwijs. | |
Gia | vrijdag 4 februari 2011 @ 12:07 |
Als je rondloopt op een school voor speciaal onderwijs, zie je toch echt veel kinderen die vroeger gewoon bij je in de klas zouden hebben gezeten, op normaal onderwijs. Ook toen had je al LOM-scholen, maar daar kwam je niet zo makkelijk op als nu op het speciaal onderwijs. Ik zat zelf in een klas met 30 leerlingen, waarvan ik er toch zo 3 of 4 kan aanwijzen die met de huidige indicatie-voorschriften naar speciaal onderwijs zouden worden verwezen. Toch ging dat toen prima op school. Zonder extra leerkracht, onderwijsassistent, rugzakje of wat dan ook. | |
Rubber_Johnny | vrijdag 4 februari 2011 @ 12:21 |
Zou het aan het constante gepush van ouders van andere kinderen liggen? Dat die extra moeilijk doen als een kind de boel een beetje ophoudt? En dat zulke kinderen daarom extra snel naar het speciaal onderwijs gebonjourd worden? | |
Gia | vrijdag 4 februari 2011 @ 12:31 |
Zal ook meespelen, tegenwoordig, ja. Maar ook de softe houding van het personeel. Veel leraressen kunnen een drukke klas niet meer aan in hun eentje. Vroeger stond er één juf of meester voor de klas, het hele jaar en daar keken kinderen én ouders tegen op. Tegenwoordig zijn de klassen al kleiner, staat er minimaal een klasseassistent bij en moeten de drukke kinderen naar het speciaal onderwijs, want anders is het niet te behappen. Ik denk dat het strenge onderwijs van vroeger, de meneer ook meneer noemen, in de rij staan als je naar binnen ging, tafeltjes opdreunen, provincies met hoofdsteden uit het hoofd leren, jaartallen stampen enz.....stukken beter was dan de softe aanpak van nu. Ouders beginnen al te klagen op school als er niet minimaal elke week iets leuks op het program staat, zoals een bosdag, speeltuindag, spelletjesdag, toneel, musical, expositie maken, circusprogramma en noem maar op. Want school moet wel vooral heel leuk zijn. Sorry hoor, leuke dingen af en toe, prima, maar school moet vooral gericht zijn op onderwijs. | |
r_one | zaterdag 5 februari 2011 @ 07:32 |
Tafeltjes ![]() | |
amaranta | zaterdag 5 februari 2011 @ 07:43 |
Die zijn zó belangrijk! Wel handig dat een kind in gr 6 ze beheerst als ze aan de sla gaan met delen of met breuken en procenten. | |
r_one | zaterdag 5 februari 2011 @ 07:51 |
Tafels ja ![]() We hebben het toch ook niet over breukjes en procentjes? ![]() Niks zo irritant als infantiele verkleinwoordjes. | |
amaranta | zaterdag 5 februari 2011 @ 08:02 |
Dat wordt altijd zo gezegd hoor. | |
Viking84 | zaterdag 5 februari 2011 @ 08:56 |
Ah, in dit topic moet ik als voormalig zorgleerling én als voormalig docent in het vso én particulier onderwijs natuurlijk ook gepost hebben. Ik heb zelf lesgegeven aan doven en slechthorenden en hoewel ik enerzijds zeker het nut inzie van speciaal onderwijs voor deze doelgroep, ben ik anderzijds van mening dat deze leerlingen met het oog op hun algemene ontwikkeling en hun taalontwikkeling beter af zouden zijn op het regulier onderwijs (zie hier voor toelichting, de reactie van 'mening' ![]() Het is werkelijk verbijsterend hoe mevrouw van Bijsterveldt nu bezig is. Inderdaad zullen deze maatregelen de populariteit van privé-scholen alleen maar doen toenemen. Voor wie het kan betalen is een privé-school een prima alternatief voor het regulier onderwijs. De klassen zijn relatief klein (afh van de school waarvoor gekozen wordt 10 á 16 leerlingen, waarbij geldt: hoe kleiner, hoe beter), er is dus veel ruimte voor individuele begeleiding in de vorm van bijlessen, er is expertise op het gebied van psychiatrische en andere aandoeningen en er heerst discipline: leerlingen maken lange dagen en ze worden flink achter de broek gezeten. Wat inhoudelijke vakkennis betreft hoef je van een docent aan een particuliere school echter niet meer te verwachten dan van een docent aan een reguliere school. Ook is het niet zo dat de leerlingen júist omdat ze op een particuliere school zitten en dus meer begeleiding krijgen per se hoge cijfers halen. Echte toppers zul je hier dan ook niet vinden, die gaan naar een topklas op een gymnasium. Op een particuliere school vind je de leerlingen die op één of andere manier zouden uitvallen in het regulier onderwijs: wegens een taalachterstand, dyslexie of problematisch gedrag. | |
LXIV | zaterdag 5 februari 2011 @ 09:13 |
Toevallig mocht ik een paar weken geleden een dagje meedraaien op de school van mijn dochtertje dus heb ik zelf kunnen zien hoe het tegenwoordig gaat op school. Daar zat ook een 'zorgleerling' in de klas (toevallig de enige Marokkaanse) die permanent gewoon 50% van de aandacht van de juf opeiste. Dat gaat ten koste van de andere kinderen. Met drie van die zorgkinderen in een klas is de lerares enkel nog met hen bezig. Er is niet voor niks speciaal onderwijs. Daar kunnen die zorgkinderen speciaal begeleid worden en zo blijven de gewone kinderen ook het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben. Van die ouders die besluiten dat hun kind 'op een gewone school' moet ondanks de handicap kijken enkel naar zichzelf. Zelfs al zou het beter zijn voor het betreffende kind, dan nog is het asociaal ten opzichte van de andere ouders/kinderen. | |
MuyTrabajo | zaterdag 5 februari 2011 @ 09:51 |
Je kind naar het speciaal onderwijs sturen, (als het niet per se hoeft) zodat de andere kindjes geen last er van hebben. Weet je wel wat je zegt? Op het speciaal onderwijs zit je tussen de 'gevallen' (o.a. borderliners en crimineeltjes). De verwachtingen zijn anders ('voor een klein percentage van onze leerlingen is met begeleiding zelfs een betaalde baan mogelijk ![]() En ga aan de werkgever maar eens uitleggen waarom je niet op een reguliere scholengemeenschap zat. Je gaat toch ook niet niet naar de dokter met een knobbeltje in de borst, omdat je het zielig vind voor andere patiënten dat er een timeslot op de scanner bezet wordt? anyway, straks kunnen de ouders van zorgenkinderen niks anders dan ze op het regulier houden, op speciaal is geen plek meer. Word je als ouder op het schoolplein helemaal weggekeken. | |
LXIV | zaterdag 5 februari 2011 @ 10:11 |
Als het niet nodig is dan is het niet nodig. Maar laat dat dan maar door een onafhankelijke instantie beoordelen en niet door de ouders zelf. | |
Viking84 | zaterdag 5 februari 2011 @ 10:59 |
Dat beslissen de ouders ook niet zelf hoor. | |
r_one | zaterdag 5 februari 2011 @ 21:30 |
![]() Misschien bij jullie. Kunnen ze bij jullie ook een tafeltjesdiploma halen? Heel Nedeland doet aan tafeldiploma's. | |
stekelzwijn | zondag 6 februari 2011 @ 01:40 |
Dat gebeurt al. Je moet eerst langs een commissie die als belangrijkste taak heeft om je uit het speciaal onderwijs weg te houden. Dat kost namelijk geld..... en dat hebben ze nou eenmaal niet over voor het onderwijs. De ouders hebben er helemaal niets over te vertellen. | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 01:43 |
Toen was er nog niet zoveel aandacht voor de tere zieltjes. | |
Gia | zondag 6 februari 2011 @ 04:02 |
Tafeltjesdiploma's hier. Sommige hebben ze in groep 7 nog niet eens. Overigens, mijn jongste heeft zijn strikdiploma, ook al zoiets, gekregen!, nooit verdiend. | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 04:27 |
Ik heb nog steeds moeite om mijn schoenen te strikken, ben ik nu ook bijzonder? | |
r_one | zondag 6 februari 2011 @ 04:32 |
Serieus? ![]() Wat triest ![]() Die gaan 'm ook niet meer verdienen, ongeacht de naam. Geen strikjesdiploma? ![]() | |
Gia | zondag 6 februari 2011 @ 14:16 |
Dat heet dan weer wel strikdiploma. (Gaat tenslotte maar om één soort strik) Hij kan het nu wel, hoor. ![]() | |
r_one | zondag 6 februari 2011 @ 14:48 |
Mijn kinderen hebben twee voeten: een linker en een rechter. | |
Gia | zondag 6 februari 2011 @ 15:02 |
En die strikken de ene veter anders dan de andere? Het is toch dezelfde strik! Niet meerdere strikjes. Tenzij je schoentjes hebt met meerdere vetertjes, dan heb je ook meerdere strikjes. | |
r_one | zondag 6 februari 2011 @ 15:07 |
Ze strikken twee keer hetzelfde strikje, dus twee strikjes. Moet er toch niet aan denken dat ze telkens maar één strikje strikken ![]() Elk schoentje heeft maar één vetertje dus per schoentje maar één strikje. Maar elk kindje heeft twee voetjes (uitzonderingen daargelaten). Dus twee schoentjes. Dus twee strikjes. Mijn god, wat een niveau ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door r_one op 06-02-2011 15:13:16 ] | |
Lily1987 | zondag 6 februari 2011 @ 18:22 |
Ik werk zelf in het speciaal onderwijs. Allereerst, je hebt veel verschillende soorten speciaal onderwijs. Het speciaal onderwijs wordt ingedeeld in 4 clusters. * Cluster 1: visueel gehandicapte kinderen of meervoudig gehandicapte kinderen met een visuele handicap * Cluster 2: dove of slechthorende kinderen, kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben * Cluster 3: lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap, of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben * Cluster 4: zeer moeilijk opvoedbare kinderen, Z.M.O.K., langdurig zieke kinderen anders dan met een lichamelijke handicap en kinderen in scholen met een pedologisch instituut Je kunt het speciaal onderwijs dus nooit als geheel zien. Bovendien zitten er in elk cluster ook weer verschillende type scholen. En op elke school zitten weer verschillende kinderen. Kijk ik naar het onderwijs waar ik zelf ervaring in heb, cluster 3 en cluster 4, dan zijn daar zeker wel wat kinderen die in het regulier onderwijs geplaatst kunnen worden. Cluster 3 heeft qua leerniveau bijvoorbeeld SBO/Praktijkonderwijs en ZMLK. SBO/Praktijkonderwijs zijn de leerlingen die net niet kunnen meekomen in het regulier basisonderwijs. ZMLK zijn de leerlingen met een bovengrens van IQ 60-70. SBO-leerlingen horen wat mij betreft thuis in het regulier onderwijs. ZMLK-leerlingen over het algemeen niet. Deze leerlingen zijn gebaad bij een omgeving met niet teveel prikkels en eisen teveel tijd van de leerkrachten. Wat wel zou kunnen is een aparte klas in een reguliere basisschool met dezelfde klassengrootte, personeelsbezetting en expertise vanuit het speciaal onderwijs. Maar ook dit is alleen mogelijk met het hoogste niveau van het ZMLK-onderwijs. Maar die SBO-leerlingen hebben wel ondersteuning nodig. En als die er niet gaat komen in het regulier onderwijs zal het niveau van het Nederlandse onderwijs alleen maar gaan dalen. Elke klas zou dan een onderwijsassistent moeten hebben en niet groter zijn dan 25 leerlingen. Daarnaast moet elke school beroep kunnen doen op expertise. En dan ook genoeg uren per week. Hetzelfde geldt voor cluster 1 en 2. Cluster 4 is een lastig geval. Hier zitten kinderen die met de juiste begeleiding het prima zouden doen in het regulier onderwijs maar ook leerlingen die de hele klas zullen terroriseren. Dus: Speciaal onderwijs afschaffen voor de 'lichtste' gevallen. Speciaal onderwijs behouden voor de 'zwaarste' gevallen. Regulier onderwijs verbeteren door meer onderwijsassistenten en expertise beschikbaar te stellen, tevens ook klassen verkleinen. Zo wordt het onderwijs goedkoper en beter. Voor iedereen die zegt: vroeger... Vroeger werden 'domme' kinderen ook naar de LOM gestuurd of zaten ze gewoon thuis en kregen gehandicapte kinderen geen onderwijs. Bovendien zitten we nu in een maatschappij waar veel meer probleemkinderen zitten. Ook de oorzaken van het groeiende aantal probleemkinderen moet worden aangepakt. | |
Cherna | zondag 6 februari 2011 @ 18:32 |
Je komt helemaal niet gemakkelijk in het speciaal onderwijs terecht. De school, commissies, testen, huisbezoeken etc gaan er aan vooraf. En uit ervaring kan ik je vertellen dat dit niet eenvoudig is. Het lijkt erop dat hier iedereen denkt dat men als ouders om die rugzakjes vraagt voor hun kinderen. Maar het is de maatschappij die kinderen al op hele jonge leeftijd dwingt te presteren waardoor er een aantal helemaal stuk lopen. Naast het IQ heb je ook nog het EQ en problemen rondom het gedrag die vooral ontstaan door de maatschappij die een niet slimme leerling en of autist afschrijft zowel met pesten als door ouders die klagen dat het niet zo slimme kind de hele klas ophoud met alle gevolgen. | |
Gia | zondag 6 februari 2011 @ 18:39 |
Schijnbaar makkelijker dan vroeger. Toen ging een enkel kind daar naartoe. Nu puilen die scholen uit, waarmee het doel voorbij geschoten wordt. Kleine klassen? Op sommige SBO scholen bestaan ze, noodgedwongen uit 20 leerlingen. Dat is niet echt een kleine klas meer. Kinderen die echt volledig afhankelijk zijn van dit soort onderwijs kunnen die grootte niet bolwerken, waarmee je dus faalt als onderwijzende instantie. Gevolg, die kinderen komen weer terecht op scholen die juist weer voor kinderen met een ernstigere problematiek bedoeld zijn, waar de klassen dan groeien van 3 naar 12 kinderen. Wat ook weer niet de bedoeling is. Ben het dus eens met Lily: Speciaal onderwijs afschaffen voor lichte gevallen. | |
Viking84 | zondag 6 februari 2011 @ 18:42 |
Misschien is het aantal probleemgevallen tov vroeger wel gewoon toegenomen? Ik spreek louter voor mezelf nu, maar ik kwam met een indicatie en een gesprek met een maatschappelijk werkster op het vso, ook niet een heel traject dus (ging wel om een duidelijk vast te stellen probleem trouwens: slechthorendheid) | |
Cherna | zondag 6 februari 2011 @ 18:44 |
Tja als je dit wilt moet je ook niet zoveel eisen stellen aan kinderen zoals dat in mijn tijd jaren 60 ook was. Daar kon je nog kind zijn. Nu is het zo kom je niet mee wordt je zelfs aangesproken door andere ouders dat jou kind de zaak ophoud en hun kinderen onrecht aandoet. En schijnbaar kan een reguliere school dit soort problemen niet meer aan. Ik kots er al van dat kinderen in groep 3 allerlei flut testen moeten maken. Hoe zou het dan komen dat kinderen zo vroeg stuk lopen en probleemgevallen worden. Ik vind dat niet vreemd. | |
Gia | zondag 6 februari 2011 @ 18:57 |
Ik ben zelf ook uit die tijd, hoor. Dan moeten ze eens onderzoeken waarom een school dat soort ouders niet van repliek kan dienen? Bij mijn jongste zaten, in groep 1, twee meisjes in de klas die volgens hun ouders hoogbegaafd waren en toch echt een klas over moesten slaan. Het ene meisje was gewoon ongunstig jarig, oktober, maar de andere was van april. Die kinderen zijn gruwelijk getest, een week lang, en mochten toen dus een klas over slaan. Het oktober meisje struikelde in groep 7 en doubleerde, het april meisje heeft groep 8 over gedaan, omdat het advies niet hoog genoeg was naar de zin van de ouders. Ze moest toch echt wel beter kunnen dan vmbo-T! Ik geloof dat ze zelfs op het vmbo nog een keer is blijven zitten. Ja, laat kinderen in godsnaam kind blijven. Stel die eisen niet zo hoog. Kinderen waar goede hersenen inzitten, komen er echt wel. Is het niet op hun 11de naar VWO-plus, dan wel op hun 17de, na de havo. Ik walg van die ouders die hun kinderen zo gruwelijk pushen en kankeren op 'domme' kinderen die het lestempo drukken. Je kunt niet al die kinderen dan maar op het speciaal onderwijs zetten. Dat kinderen probleemgevallen worden, ligt echt niet alleen aan de school, maar ook aan de huidige maatschappij die verwacht dat ouders met hun tweeën werken. Waar dus nooit iemand thuis is, als de school uit is. Ouders die geen tijd, of geen fut, meer hebben om nog Engelse woordjes te overhoren. Kinderen die thuis een tientje op tafel vinden voor de snackbar, omdat moeder avonddienst heeft en vader een late vergadering. Maar nee, als daar meer geld in was gestoken door de gemeente, voor betere zorg, dan zou die niet ontspoord zijn. Minimaal met het busje naar het speciaal onderwijs. Na school na een goede naschoolse opvang waar aandacht is voor het huiswerk, uiteraard allemaal vergoed, want het is een speciaal kind, hè, en we willen niet dat het ontspoort. | |
Rubber_Johnny | zondag 6 februari 2011 @ 20:51 |
Nee, dan kan ze niet hoogbegaafd zijn, alle hoogbegaafden rollen immers probleemloos door het gymnasium. ![]() | |
OrbitalHalcyon | zondag 6 februari 2011 @ 21:53 |
Zonder vaardigheden als stressbestendigheid en emotionele stabiliteit is een hoog iq in praktijk eerder een zwakte dan een kracht. | |
Banjerkanjer | zondag 6 februari 2011 @ 22:11 |
Dat komt wel meer voor bij hoogbegaafden. Hoogbegaafdheid, laat zich lang niet altijd blijken in uitmuntende schoolprestaties. Vaak is zelfs het tegendeel het geval. http://www.mensa.nl/hoogbegaafdheid/kenmerken/anders-zijn | |
Gia | maandag 7 februari 2011 @ 01:06 |
Wat ik met dat voorbeeld vooral aan wil geven is dat ouders hun kinderen eens niet zo moeten pushen. Er is niks mis met het vmbo, zeker niet binnen een scholengemeenschap met havo en VWO. Je kunt via MBO, nog altijd naar het HBO. Duurt misschien een jaartje, of twee, langer, maar je hebt dan wel een fijne, speelse, leuke kindertijd en jeugd gehad. | |
Banjerkanjer | maandag 7 februari 2011 @ 01:19 |
En wat ik jou probeer aan te geven, is dat de dingen vaak niet zo simpel zijn als ze voor jou lijken. Jij (bevoor)oordeelt er lekker en ongenuanceerd op los, over ouders van kinderen die menen (en zelfs na afgenomen tests) dat hun kun kind hoogbegaafd is (maar jij hebt geen test nodig om heus wel te weten dat dat natuurlijk niet zo is!), of over ouders van kinderen die juist minder intelligent zijn waardoor hun kind naar het SO moet, en soms zelfs gebruik moet maken van het leerlingenvervoer (maar die ouders zijn volgens jou gewoon te lui en te beroerd om zelfs maar hun kind naar school te brengen, en ze maken alleen maar misbruik van rugzakjes, en pgb's... want die hebben ze allemaal "automatisch"). Waar komt al die hardheid vandaan? | |
Gia | maandag 7 februari 2011 @ 08:06 |
Doe es normaal. Ik zeg niet dat er geen kinderen naar het SO mogen. Er zijn er voor wie dat echt heel hard nodig is. Maar helaas de laatste jaren ook voor wie dat niet per se nodig is, indien het reguliere onderwijs voldoende ondersteuning biedt. En van het leerlingenvervoer wordt gewoon heel veel misbruik gemaakt, waardoor de kosten zodanig uit de pan rijzen dat kinderen die meer hulp nodig hebben hier de dupe van worden. Ouders die hun kinderen naar school kunnen brengen, en binnen 6 km van school wonen, moeten dit gewoon zelf doen. "Ja maar, ik moet om half 9 beginnen, dus is het makkelijker dat ze om 8 uur opgehaald wordt." is geen reden om gebruik te mogen maken van dit vervoer. Dan regel je zelf maar dat ze op school komt. Kinderen op 2 verschillende scholen, is ook geen reden. Het SO begint doorgaans 15 tot 30 minuten later dan het reguliere onderwijs. Je kunt een kind op het reguliere onderwijs 15 minuten voor aanvang van de lessen naar school brengen en dan het andere kind naar het SO. Voor kinderen in rolstoelen, of ouders zonder vervoermogelijkheden, moet leerlingenvervoer mogelijk blijven. | |
Banjerkanjer | dinsdag 8 februari 2011 @ 01:55 |
Nee natuurlijk, als jouw kinderen niets mankeren, dan stuur je ze het liefst naar het BSO. Want dat is lekker leuk! Heb je enig idee, hoe ouders zich in alle bochten wringen om maar te voorkomen dat hun kind een stempeltje opgeplakt krijgt wat zij als stigmatiserend ervaren? We leven in een prestatiegerichte maatschappij. Het is niet tof en gaaf om wat te mankeren, want dat voelt al snel als falen. Zowel voor ouders, als kind. Er bestaan regels voor dat leerlingenvervoer naar het BSO. De minimumafstand, bedraagt daarbij 6 kilometer. In speciale gevallen, kan er van die minimumafstand worden afgeweken. Maar niet als dat is omdat mams geen zin heeft om kindlief naar school te brengen. Dus het is je reinste onzin, wat jij beweert, dat ouders die geen zin hebben om hun kind naar school te brengen, DUS zomaar grebruik kunnen maken van leerlingenvervoer (of van rugzakjes, of pgb's, en alle andere vooroordelen die je hebt aangesleept in deze discussie). Hier kun je wat meer lezen over wie wel en wie niet in aanmerking komt voor leerlingenvervoer, en aan welke voorwaarden moet worden voldaan: http://www.leerlingenvervoer.net/regels.html#7 | |
Rubber_Johnny | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:58 |
Zoals de juf? Die dat kind liever kwijt dan rijk is, omdat ze extra aandacht geven 'moeiluk, dingen' vindt? Iemand die 'zucht' denkt zodra dat kind zijn vinger opsteekt kijkt ook door een bepaalde bril hoor. Het schijnt dat de naam van een kind alleen al de opinie van docenten beïnvloedt. Mensen gaan er ook altijd maar vanuit dat de ouders bevooroordeelde mongolen zijn met 0,0 inzicht in het kunnen van hun kind? Kinderen kunnen thuis totaal ander gedrag vertonen dan op school. En een ouder kent zijn kind het beste. Dit geldt ook voor dat meisje dat VMBO deed en vast niet hoogbegaafd kan zijn.. | |
Gia | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:38 |
Hier zaten in het verleden dokterskinderen op het speciaal onderwijs, omdat dat onderwijs individueler was en daardoor beter. Ik weet ook wel dat dit tegenwoordig minder makkelijk gaat, maar een stempeltje ADHD heeft een kind zo te pakken. En dan hoppa naar het BSO. Terwijl die kinderen in feite ook op een gewone basisschool mee kunnen, met wat extra aandacht. Het is allang niet meer zo dat ouders zich schamen als hun kind op het BSO zit. Integendeel. Sorry, maar dit heb je echt mis. Er staat hier vandaag weer een ingezonden brief in de krant over een moeder die klaagt dat met de nieuwe norm (6 Km) zij en haar man gedwongen worden minder te werken om zelf hun kind naar school te kunnen brengen. Nu vraag ik me af waarom zij niet zelf hun kind naar school zouden hoeven te brengen en ouders van normale, gezonde kinderen wel. Die mogen toch ook geen gebruik maken van dat leerlingenvervoer zodat de ouders eerder kunnen gaan werken! Hier in Helmond was de norm 2 Km, maar die wordt nu opgehoogd naar 6 Km. Woon je binnen 6 Km van school en is je kind niet zodanig gehandicapt dat zelf vervoeren niet kan, dan dien je zelf voor vervoer te zorgen. Dus, 'ik moet om half 9 beginnen bij mijn baas', is geen excuus om gebruik te kunnen maken van het leerlingenvervoer. Wat tot nu toe dus duidelijk wel gebeurde. De mensen in het voorbeeld wonen schijnbaar 5,3 Km van school. | |
Banjerkanjer | dinsdag 8 februari 2011 @ 16:05 |
Er zijn natuurlijk altijd die uitzonderingen die de regel bevestigen. Voor veel ouders, is er toch echt wel drempelvrees bij het BSO. ADHD heb je in vele gradaties. In het verleden zijn er ook zeker verkeerde diagnoses rond ADHD voorgekomen. In mijn werk heb ik echter ook wel eens te maken gehad met de zware gevallen, als het fout ging, konden we zo'n kind van een paar turven hoog met 5 volwassenen nog amper in bedwang houden. Dergelijke kinderen kunnen niet mee in het reguliere onderwijs. Bovendien er juist voor die extra aandacht vaak gewoon geen ruimte. Dat ben ik absoluut met je eens. | |
Gia | dinsdag 8 februari 2011 @ 16:16 |
Toen mijn nichtje nog op de 'gewone' BSO zat, heb ik haar regelmatig naar school gebracht en/of opgehaald, omdat mijn zus werkte. Ik hoorde daar moeders aan de poort praten over hoeveel moeite ze deden om ook hun andere kind op die school te krijgen, want dat was wel zo makkelijk. Of het ging erover dat hun kind, dat er al zat, naar een reguliere basisschool kon in de bovenbouw, wat de ouders liever niet wilden, want dit was dichterbij. Mijn nichtje zit nu, vanwege ADHD/PDDNOS en spraak-taalproblemen op een andere school, in een andere stad. Haar broer, autisme, zit ook op die school, maar een andere afdeling ervan. Ik ken al die scholen en de problematieken niet allemaal van buiten, maar ik weet wel dat kinderen op een 'gewone' BSO (de lichte gevallen, zeg maar) gewoon door ouders gebracht en gehaald kunnen worden, binnen 6 km van school. Dus bezuinigen op dat vervoer is in elk geval terecht. Verder vind ik ook dat het onderwijs in Nederland eens op de schop moet. Als je ziet hoe groot de klassen tegenwoordig zijn, dat men niet meer kan zonder onderwijsassistenten, is niet meer normaal. Meer geld in het regulier onderwijs, kleinere klassen, meer personeel is gewoon nodig. En dan kunnen veel meer kinderen op het reguliere onderwijs blijven, waardoor er minder druk komt op het BSO, zodat ook daar de klassen klein kunnen blijven. Er vloeien nu teveel kinderen af naar het BSO, omdat ze niet te handhaven zijn in zo'n drukke klas. En dat is jammer, vooral voor die kinderen. | |
Rubber_Johnny | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:40 |
Dokterskinderen kunnen geen problemen hebben? Moet ik dan maar medicijnen gaan studeren, dan blijven mijn kinderen gevrijwaard van ontwikkelingsstoornisen? ![]() | |
Gia | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:08 |
Mijn moeder liep bij die dokter en hij vertelde haar dat ze 'gekozen' hadden voor die school, omdat dat type onderwijs gewoon veel beter was dan het reguliere onderwijs. Die kinderen zijn daarna gewoon naar het VWO gegaan. Wat natuurlijk ook heel gewoon is voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis. | |
ScarFace- | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:14 |
![]() | |
Rubber_Johnny | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:17 |
Ah, ok. Zou ik niet doen, persoonlijk. ![]() | |
Banjerkanjer | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:19 |
Maar haal je nu bijzonder onderwijs en speciaal onderwijs niet door elkaar? | |
r_one | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:38 |
Die indruk had ik ook al ja. En nog iets verwarrends: BSO is de Buitenschoolse opvang. Niet Buitengewoon Speciaal Onderwijs of zoiets ![]() | |
Banjerkanjer | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:45 |
Beide afkortingen worden gebruikt, zowel SO (Speciaal Onderwijs) als SBO (Speciaal BasisOnderwijs). http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/sbo BSO is inderdaad BuitenSchoolse Opvang. Ik zie nu pas, dat Gia soms over SBO en soms over BSO schrijft ![]() | |
r_one | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:54 |
Klopt. En zoals je zelf ook al aangaf, zijn beiden weer niet gelijk aan bijzonder onderwijs ![]() Ik meen dat jij er het eerst over struikelde ![]() Maar nevermind, ik dacht, als we het toch over verwarrinng hebben, kan die er ook nog wel bij ![]() | |
Banjerkanjer | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:57 |
Haha nee, ik heb gewoon de afko's gevolgd ![]() ![]() Overigens heb ik voor mijn kinderen ook bewust gekozen voor het Bijzonder Onderwijs, omdat daar meer aandacht is voor het individu. Ik koos voor Montessori onderwijs. | |
r_one | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:04 |
En om de verwarring compleet te maken kan bijzonder onderwijs ook nog een onderscheid op basis van geloof of levensbeschouwing inhouden (de tegenhanger van 'openbaar onderwijs' dus) ![]() | |
Banjerkanjer | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:08 |
Haha ja! ![]() | |
Gia | woensdag 9 februari 2011 @ 00:04 |
Nee, ik weet heus het verschil wel. Die kinderen zaten op een school voor Speciaal onderwijs (zo goed?) vanwege het individuele karakter van dat onderwijs. Meer aandacht voor de leerling. Mijn zusje heeft er in die tijd ook één jaar gezeten. Heette toen nog LOM school. | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 00:10 |
Apart, een logische keuze zou dan Bijzonder Onderwijs zijn, juist omdat daar de nadruk ligt op de individuële ontwikkeling van een kind. | |
Gia | woensdag 9 februari 2011 @ 00:15 |
Individuele ontwikkeling, ja. Een snel kind mag sneller, een langzaam kind krijgt meer tijd. Deze dokter ging voor een school met meer aandacht voor een kind. Wat dus het geval was in 't speciaal onderwijs. Daar zitten heus niet alleen domme kinderen. | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 00:22 |
Sorry hoor, maar een kind met een normaal, tot bovengemiddeld IQ, wordt niet geplaatst op een SO school. Never. Bijzonder Onderwijs daarentegen, heeft gewoon te maken met een pedagogische keuze (of een religieuze keuze, wanneer je het over Christelijke/Katholieke/Islamitische scholen hebt). Wanneer je de keuze maakt voor een Montessori-school, of voor Dalton, of Jena-Plan, dan heeft je kind een normaal tot bovengemiddeld IQ. Maar er is wel veel aandacht voor de individuële ontwikkeling. Dat heeft ook altijd mijn keuze bepaald. Mijn jongste dochter zit op het VWO, maar wel een VWO met een individueel karakter. Helaas moet ze daarvoor wel iedere dag naar een andere plaats reizen. | |
Gia | woensdag 9 februari 2011 @ 00:31 |
Wat een onzin. Een kind met een hoog IQ, maar met een dusdanige ADHD-problematiek kan wel geplaatst worden op het speciaal onderwijs. Ik ken meerdere kinderen van de leeftijd van mijn kinderen met een normaal tot hoog IQ die vanwege andere problemen op het speciaal onderwijs terecht kwamen. Als er geen intelligente kinderen op die scholen geplaatst worden, hoe verklaar je dan dat er kinderen van die scholen naar een havo of vwo kunnen? Nou? Ik heb het dan bijvoorbeeld over een school als: http://www.sbo-de-toermal(...)=40445&real_id=40445 Daar zitten ook kinderen met een normale tot hoge intelligentie. | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 00:37 |
Kinderen met ADHD (bijvoorbeeld) die een normale intelligentie hebben, komen dan terecht in cluster 4 SO. Dat heeft niets van doen met IQ, maar wel met emotionele stoornissen, gedragsstoornissen of ontwikkelingsproblemen. Cluster 3 SO, gaat over IQ. Daar kun je terecht met een IQ beneden de 85. (En ook met andere handicaps, zowel verstandelijk als lichamelijk) Er zijn dus wel degelijk voorwaarden aan verbonden, om geplaatst te kunnen worden in het SO. Een kind zonder stoornissen, ontwikkelingsproblematiek, en met een normaal tot bovengemiddeld IQ, kan niet geplaatst worden in het SO. Oók niet als papa dokter is, of burgemeester, of de minister president himself. Je zou het je kind trouwens niet eens aan willen doen. [ Bericht 1% gewijzigd door Banjerkanjer op 09-02-2011 01:48:54 ] | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 01:35 |
Het proces van toelating Het proces van toelating tot het speciaal onderwijs is te lang. Om deze zin te bewijzen moeten we weten hoe het proces verloopt. Ik heb in de andere categorieën al een hoop begrippen en instanties uitgelegd, maar nu zal ik vertellen hoe het in de praktijk werkt. 1. Signalering van een probleem in de klas. De juf ontdekt dat een kind zich wel raar gedraagt ten opzichte van de anderen kinderen en wil dit nader onderzoeken. 2. De juf gaat het kind observeren en alle informatie over het kind verzamelen, zoals toetsgegevens, CITO lvs en het gedrag in de klas gaat de juf observeren. Wanneer hieruit blijkt dat het kind stagneert zowel in gedrag of op cognitief niveau zullen er stappen moeten worden ondernomen. 3. Er komt een gesprek op school met de ouders, dat de leerkracht zich zorgen maakt over de leerling en dat er, om het kind zo goed mogelijk te helpen, een handelingsplan moet worden gemaakt, zodat het kind zich kan verbeteren binnen de klas. Dit gebeurt ook in overleg met de interne begeleider. De ouders moeten hiervoor toestemming geven. Wanneer zij niet akkoord gaan moeten ze hiervoor tekenen, zij zijn tenslotte verantwoordelijk en de school kan dan niet het verwijt krijgen dat ze er niks aan gedaan hebben. 4. Een handelingsplan moet je ongeveer 6 weken proberen in de klas. Mocht het dan niet lukken moet het handelingsplan bijgesteld worden. 5. Wanneer dit allemaal niet werkt bij het kind kan de leerling moeten de ouders toestemming geven voor het bespreken van het kind binnen het zorgteam. De interne begeleiding heef ook contact met externe hulp en is hierbij aanwezig. 6. Er volgt een onderwijskundigrapport. Het Model Onderwijskundig Rapport geeft de noodzakelijke basisinformatie over een leerling. In kort bestek verschaft de toeleverende school aan de ontvangende school gegevens over een reeks belangrijke leerlingkenmerken. Het staat de ontvangende school vrij de toeleverende school om aanvullende informatie te vragen. 7. Naar aanleiding daarvan komt er een besluit over de leerling: de leerling kan op school blijven met ambulante begeleiding of een rugzak, de leerling moet doorverwezen worden naar het SBO of een doorverwijzing naar het SO. 8. Wanneer het kind doorverwezen moet worden bepaald de PCL of de leerling naar het SBO of SO moet en geeft daarvoor dan een indicatie dit gebeurt door de CvI. 9. Wanneer een kind een indicatie heeft is het toelaatbaar op alle SBO of SO scholen binnen een samenwerkingsverband. 10. De leerling gaat naar het SBO of het SO Dit zijn de stappen die worden genomen om een kind de zorg te bieden die hij of zij nodig heeft. Je ziet al dat de lijst erg lang is en de praktijk wijst uit dat er zeker wel twee jaar over heen gaat wanneer een kind op de goede plek terecht komt. Dit bovenstaande is zoals het moet gaan. In de praktijk gaat het negen van de tien keer anders doordat kinderen thuis ook problemen hebben en vaak al met andere instanties buiten school te maken hebben. Deze communicatie is niet optimaal, waardoor het vaak voorkomt dat instanties langs elkaar heen werken en het dus alleen maar langer duurt voordat er nu echt een goed beeld is van wat er met het kind aan de hand is, wat er in de thuissituatie allemaal gebeurt en wanneer het uiteindelijk naar een speciale school kan. http://speciaalonderwijs.web-log.nl/ | |
Gia | woensdag 9 februari 2011 @ 08:15 |
Daar staat toch helemaal nergens dat kinderen met een normaal tot hoog IQ niet toegelaten kunnen worden. Ook die kunnen problemen hebben in een klas in het reguliere onderwijs. Verder heb ik nooit beweerd dat je binnen een maand een kind op zo'n school kan krijgen. Wel dat er ouders zijn, met zo'n kind op school, die het 'vrij makkelijk' voor elkaar krijgen om hun andere kind ook geplaatst te krijgen. Bepaald gedrag wordt binnen een gezin namelijk redelijk makkelijk overgenomen. Maar goed, er zijn regels, maar die zijn er om gebroken te worden, en ik heb gezien en gehoord wat ik gezien en gehoord heb. In elk geval zit een neefje van me op het speciaal onderwijs en die is hoogbegaafd. En nu hou ik op met dat kat-en-muisspel. [ Bericht 2% gewijzigd door Gia op 09-02-2011 08:22:55 ] | |
r_one | woensdag 9 februari 2011 @ 08:27 |
Dat kan. Maar dat is heel wat anders dan dat de vrouw van de dokter speciaal onderwijs kan 'verkiezen' boven regulier onderwijs om het simpele feit dat het speciaal onderwijs een meer individuele begeleiding kent. | |
r_one | woensdag 9 februari 2011 @ 08:36 |
Ow? Vind je? ![]() Zie hier een van de hoofdredenen waardoor het SO onbetaalbaar is geworden: egoïstische ouders die bewust de boel flessen omdat ze zich alleen maar druk maken om het wel en wee van hun eigen spruit. | |
Gia | woensdag 9 februari 2011 @ 09:18 |
Inderdaad. Ben blij dat je toegeeft dat er zulke ouders zijn. Mijn kinderen hebben overigens op een reguliere, katholieke, basisschool gezeten. | |
r_one | woensdag 9 februari 2011 @ 09:21 |
Hoezo 'toegeeft'? ![]() Heb ik ooit anders beweerd? Bijzonder onderwijs dus ![]() | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 09:53 |
![]() Ohw, Bijzonder Onderwijs dus! Er is niets regulier aan een Katholieke basisschool. | |
Rubber_Johnny | woensdag 9 februari 2011 @ 12:49 |
Dan deed bij mij of de toelatingscomissie iets verkeerd, of mijn moeder heeft de testpsycholoog omgekocht. | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 12:50 |
Hoe vaak moet ik nog herhalen dat cluster 4 SO niet gaat over IQ, maar wel over emotionele stoornissen, gedragsstoornissen of ontwikkelingsproblemen? | |
Rubber_Johnny | woensdag 9 februari 2011 @ 12:55 |
Ah, toen had ik dat andere stuk niet gelezen. Het werd zo stellig gezegd. Ben het wel met je eens dat het dom is je kind naar speciaal onderwijs te sturen 'omdat het zo individueel is'. Ja misschien zitten de tafels en de D's en T's er heeel goed in, maar daar heeft je kind niks aan, want zie maar eens aan werk te komen met een SpecialEd etiket. ![]() | |
Viking84 | woensdag 9 februari 2011 @ 12:58 |
Mijn ouders hebben mij na de eerste twee klassen van het speciaal basisonderwijs voor slechthorenden gehaald en naar een reguliere basisschool gestuurd, omdat ze vonden dat het niveau te laag was. Opvallend is inderdaad dat veel slechthorenden die vervolgens naar het voortgezet speciaal onderwijs gingen daarna één of twee schakeljaren moesten doorlopen voor ze naar het (toen nog) vbo of de mavo konden. Ik kwam wel meteen in de eerste klas terecht en mijn klasgenoten waren dus 2 jaar ouder. Ik vraag me af waar het voor nodig is om alleen met een gehoorprobleem zo'n grote achterstand te hebben ten opzichte van je leeftijdsgenoten. Als ze gewoon naar een normale school waren gegaan, zoals ik, hadden ze die achterstand niet gehad. | |
Cherna | woensdag 9 februari 2011 @ 12:58 |
Dit. Ik heb hier al eens gezegd dat een van mijn dochters speciaal onderwijs genoten heeft en dit met een IQ tussen de 80 en 85. Maar haar omgangsvormen waren door het constante pesten op een reguliere school dermate verslechterd dat er hulp moest komen in de vorm van speciaal onderwijs. Ze sloeg vanaf haar 11e leerjaar alles kort en klein en sloeg ook naar andere kinderen etc. Maar goed als je jaren wordt gepest omdat je niet kunt meekomen met de lesstof dan kunnen dit soort dingen ontstaan. Eerst een super leuk kind verpest door een reguliere school. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb ik haar op het goede pad kunnen houden. Maar het heeft me wel de nodige jaren van mijn leven gekost. Ik ben in ieder geval blij dat ze een aantal jaren Speciaal onderwijs heeft genoten. Als gezin kun je dit soort problemen(invloeden van buitenaf) niet alleen aan. Vooral in deze huidige flut maatschappij waarbij je afhankelijk bent van je omgeving. | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 13:01 |
De discussie ging erover, dat Gia beweerde dat de kinderen van een arts die niets mankeerden (geen stoornissen of ontwikkelingsproblemen, en met een bovengemiddeld IQ) naar het SO gingen omdat de dokter dat beter onderwijs zou vinden. Dat is niet mogelijk. Er zijn voorwaarden verbonden aan een plaatsing op een SO. Bovendien, moet je wel aan Münchhausen by proxy lijden als je je gezonde kind allerlei problematiek wilt toedichten die het niet heeft, enkel om het in het SO geplaatst te zien worden. Dan mankeer je zelf wat als ouder zijnde ![]() Precies wat je zelf ook al aangeeft, aan SO kleeft een stigma. Daar heb je eerder last van in je verdere leven, dan profijt. | |
Viking84 | woensdag 9 februari 2011 @ 13:03 |
Over het stigma: Je kunt ook beginnen op het speciaal onderwijs en daarna doorstromen naar een reguliere school. Dan zet je alleen de reguliere school op je cv. Zo heb ik het ook gedaan ![]() | |
Banjerkanjer | woensdag 9 februari 2011 @ 13:07 |
Jawel, maar bij jou ging het dan ook om een lichamelijk probleem. Niet over IQ, niet over stoornissen. Dat is toch wel een verschil. | |
Rubber_Johnny | woensdag 9 februari 2011 @ 13:10 |
Ik dacht altijd dat een mytylschool voor lichamelijk gehandicapten was, maar het merendeel van deze kinderen heeft een zeer laag niveau. Mij is toen uitgelegd dat dat vroeger niet zo was, dat er ook veel kinderen met normaal verstand zaten. Maar het SO heeft wel een 'etiket' imago. En dat er in iedere mytylklas wel een paar verstandelijk gehandicapten en zwakke leerlingen zaten, hielp ook niet mee. Daardoor probeerden zo veel mogelijk ouders hun kind regulier onderwijs te laten volgen. De kinderen waarbij dat enigszins in de mogelijkheid lag vertrokken. De kinderen die achter bleven waren degenen met meervoudige problemen, dubbele handicaps, lage IQ's ed. Daar wordt het niveau niet hoger van. Misschien speelt op het dovenonderwijs ook een soortgelijk proces? | |
Rubber_Johnny | woensdag 9 februari 2011 @ 13:11 |
Klopt. ![]() |