abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92515896
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:45 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Beide afkortingen worden gebruikt, zowel SO (Speciaal Onderwijs) als SBO (Speciaal BasisOnderwijs).

http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/sbo
Klopt.

En zoals je zelf ook al aangaf, zijn beiden weer niet gelijk aan bijzonder onderwijs ;)
quote:
BSO is inderdaad BuitenSchoolse Opvang. Ik zie nu pas, dat Gia soms over SBO en soms over BSO schrijft :D
Ik meen dat jij er het eerst over struikelde ;)
Maar nevermind, ik dacht, als we het toch over verwarrinng hebben, kan die er ook nog wel bij :P
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_92516048
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Klopt.

En zoals je zelf ook al aangaf, zijn beiden weer niet gelijk aan bijzonder onderwijs ;)

[..]

Ik meen dat jij er het eerst over struikelde ;)
Maar nevermind, ik dacht, als we het toch over verwarrinng hebben, kan die er ook nog wel bij :P
Haha nee, ik heb gewoon de afko's gevolgd :D Ik weet waar het over gaat, daarom viel het me niet eens op, tot jij het nu benoemde :D

Overigens heb ik voor mijn kinderen ook bewust gekozen voor het Bijzonder Onderwijs, omdat daar meer aandacht is voor het individu. Ik koos voor Montessori onderwijs.
pi_92516402
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:57 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Haha nee, ik heb gewoon de afko's gevolgd :D Ik weet waar het over gaat, daarom viel het me niet eens op, tot jij het nu benoemde :D

Overigens heb ik voor mijn kinderen ook bewust gekozen voor het Bijzonder Onderwijs, omdat daar meer aandacht is voor het individu. Ik koos voor Montessori onderwijs.
En om de verwarring compleet te maken kan bijzonder onderwijs ook nog een onderscheid op basis van geloof of levensbeschouwing inhouden (de tegenhanger van 'openbaar onderwijs' dus) (8>
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_92516658
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 20:04 schreef r_one het volgende:

[..]

En om de verwarring compleet te maken kan bijzonder onderwijs ook nog een onderscheid op basis van geloof of levensbeschouwing inhouden (de tegenhanger van 'openbaar onderwijs' dus) (8>
Haha ja! :D Mijn kids gingen naar een openbare Montessori school.
  woensdag 9 februari 2011 @ 00:04:18 #65
3542 Gia
User under construction
pi_92529550
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:19 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Maar haal je nu bijzonder onderwijs en speciaal onderwijs niet door elkaar?
Nee, ik weet heus het verschil wel.

Die kinderen zaten op een school voor Speciaal onderwijs (zo goed?) vanwege het individuele karakter van dat onderwijs. Meer aandacht voor de leerling.
Mijn zusje heeft er in die tijd ook één jaar gezeten. Heette toen nog LOM school.
pi_92529845
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:04 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, ik weet heus het verschil wel.

Die kinderen zaten op een school voor Speciaal onderwijs (zo goed?) vanwege het individuele karakter van dat onderwijs. Meer aandacht voor de leerling.
Mijn zusje heeft er in die tijd ook één jaar gezeten. Heette toen nog LOM school.
Apart, een logische keuze zou dan Bijzonder Onderwijs zijn, juist omdat daar de nadruk ligt op de individuële ontwikkeling van een kind.
  woensdag 9 februari 2011 @ 00:15:53 #67
3542 Gia
User under construction
pi_92530079
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:10 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Apart, een logische keuze zou dan Bijzonder Onderwijs zijn, juist omdat daar de nadruk ligt op de individuële ontwikkeling van een kind.
Individuele ontwikkeling, ja. Een snel kind mag sneller, een langzaam kind krijgt meer tijd.

Deze dokter ging voor een school met meer aandacht voor een kind. Wat dus het geval was in 't speciaal onderwijs. Daar zitten heus niet alleen domme kinderen.
pi_92530332
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Individuele ontwikkeling, ja. Een snel kind mag sneller, een langzaam kind krijgt meer tijd.

Deze dokter ging voor een school met meer aandacht voor een kind. Wat dus het geval was in 't speciaal onderwijs. Daar zitten heus niet alleen domme kinderen.
Sorry hoor, maar een kind met een normaal, tot bovengemiddeld IQ, wordt niet geplaatst op een SO school. Never.

Bijzonder Onderwijs daarentegen, heeft gewoon te maken met een pedagogische keuze (of een religieuze keuze, wanneer je het over Christelijke/Katholieke/Islamitische scholen hebt).

Wanneer je de keuze maakt voor een Montessori-school, of voor Dalton, of Jena-Plan, dan heeft je kind een normaal tot bovengemiddeld IQ. Maar er is wel veel aandacht voor de individuële ontwikkeling. Dat heeft ook altijd mijn keuze bepaald. Mijn jongste dochter zit op het VWO, maar wel een VWO met een individueel karakter. Helaas moet ze daarvoor wel iedere dag naar een andere plaats reizen.
  woensdag 9 februari 2011 @ 00:31:38 #69
3542 Gia
User under construction
pi_92530691
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:22 schreef Banjerkanjer het volgende:

Sorry hoor, maar een kind met een normaal, tot bovengemiddeld IQ, wordt niet geplaatst op een SO school. Never.
Wat een onzin. Een kind met een hoog IQ, maar met een dusdanige ADHD-problematiek kan wel geplaatst worden op het speciaal onderwijs.

Ik ken meerdere kinderen van de leeftijd van mijn kinderen met een normaal tot hoog IQ die vanwege andere problemen op het speciaal onderwijs terecht kwamen.
Als er geen intelligente kinderen op die scholen geplaatst worden, hoe verklaar je dan dat er kinderen van die scholen naar een havo of vwo kunnen? Nou?

Ik heb het dan bijvoorbeeld over een school als:

http://www.sbo-de-toermal(...)=40445&real_id=40445

Daar zitten ook kinderen met een normale tot hoge intelligentie.
pi_92530905
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat een onzin. Een kind met een hoog IQ, maar met een dusdanige ADHD-problematiek kan wel geplaatst worden op het speciaal onderwijs.

Ik ken meerdere kinderen van de leeftijd van mijn kinderen met een normaal tot hoog IQ die vanwege andere problemen op het speciaal onderwijs terecht kwamen.
Als er geen intelligente kinderen op die scholen geplaatst worden, hoe verklaar je dan dat er kinderen van die scholen naar een havo of vwo kunnen? Nou?

Ik heb het dan bijvoorbeeld over een school als:

http://www.sbo-de-toermal(...)=40445&real_id=40445

Daar zitten ook kinderen met een normale tot hoge intelligentie.
Kinderen met ADHD (bijvoorbeeld) die een normale intelligentie hebben, komen dan terecht in cluster 4 SO. Dat heeft niets van doen met IQ, maar wel met emotionele stoornissen, gedragsstoornissen of ontwikkelingsproblemen.

Cluster 3 SO, gaat over IQ. Daar kun je terecht met een IQ beneden de 85. (En ook met andere handicaps, zowel verstandelijk als lichamelijk)

Er zijn dus wel degelijk voorwaarden aan verbonden, om geplaatst te kunnen worden in het SO.

Een kind zonder stoornissen, ontwikkelingsproblematiek, en met een normaal tot bovengemiddeld IQ, kan niet geplaatst worden in het SO. Oók niet als papa dokter is, of burgemeester, of de minister president himself. Je zou het je kind trouwens niet eens aan willen doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Banjerkanjer op 09-02-2011 01:48:54 ]
pi_92532298
Het proces van toelating

Het proces van toelating tot het speciaal onderwijs is te lang.

Om deze zin te bewijzen moeten we weten hoe het proces verloopt. Ik heb in de andere categorieën al een hoop begrippen en instanties uitgelegd, maar nu zal ik vertellen hoe het in de praktijk werkt.

1. Signalering van een probleem in de klas. De juf ontdekt dat een kind zich wel raar gedraagt ten opzichte van de anderen kinderen en wil dit nader onderzoeken.
2. De juf gaat het kind observeren en alle informatie over het kind verzamelen, zoals toetsgegevens, CITO lvs en het gedrag in de klas gaat de juf observeren. Wanneer hieruit blijkt dat het kind stagneert zowel in gedrag of op cognitief niveau zullen er stappen moeten worden ondernomen.
3. Er komt een gesprek op school met de ouders, dat de leerkracht zich zorgen maakt over de leerling en dat er, om het kind zo goed mogelijk te helpen, een handelingsplan moet worden gemaakt, zodat het kind zich kan verbeteren binnen de klas. Dit gebeurt ook in overleg met de interne begeleider. De ouders moeten hiervoor toestemming geven. Wanneer zij niet akkoord gaan moeten ze hiervoor tekenen, zij zijn tenslotte verantwoordelijk en de school kan dan niet het verwijt krijgen dat ze er niks aan gedaan hebben.
4. Een handelingsplan moet je ongeveer 6 weken proberen in de klas. Mocht het dan niet lukken moet het handelingsplan bijgesteld worden.
5. Wanneer dit allemaal niet werkt bij het kind kan de leerling moeten de ouders toestemming geven voor het bespreken van het kind binnen het zorgteam. De interne begeleiding heef ook contact met externe hulp en is hierbij aanwezig.
6. Er volgt een onderwijskundigrapport. Het Model Onderwijskundig Rapport geeft de noodzakelijke basisinformatie over een leerling. In kort bestek verschaft de toeleverende school aan de ontvangende school gegevens over een reeks belangrijke leerlingkenmerken. Het staat de ontvangende school vrij de toeleverende school om aanvullende informatie te vragen.
7. Naar aanleiding daarvan komt er een besluit over de leerling: de leerling kan op school blijven met ambulante begeleiding of een rugzak, de leerling moet doorverwezen worden naar het SBO of een doorverwijzing naar het SO.
8. Wanneer het kind doorverwezen moet worden bepaald de PCL of de leerling naar het SBO of SO moet en geeft daarvoor dan een indicatie dit gebeurt door de CvI.
9. Wanneer een kind een indicatie heeft is het toelaatbaar op alle SBO of SO scholen binnen een samenwerkingsverband.
10. De leerling gaat naar het SBO of het SO

Dit zijn de stappen die worden genomen om een kind de zorg te bieden die hij of zij nodig heeft. Je ziet al dat de lijst erg lang is en de praktijk wijst uit dat er zeker wel twee jaar over heen gaat wanneer een kind op de goede plek terecht komt.

Dit bovenstaande is zoals het moet gaan. In de praktijk gaat het negen van de tien keer anders doordat kinderen thuis ook problemen hebben en vaak al met andere instanties buiten school te maken hebben. Deze communicatie is niet optimaal, waardoor het vaak voorkomt dat instanties langs elkaar heen werken en het dus alleen maar langer duurt voordat er nu echt een goed beeld is van wat er met het kind aan de hand is, wat er in de thuissituatie allemaal gebeurt en wanneer het uiteindelijk naar een speciale school kan.

http://speciaalonderwijs.web-log.nl/
  woensdag 9 februari 2011 @ 08:15:00 #72
3542 Gia
User under construction
pi_92533828
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:35 schreef Banjerkanjer het volgende:
Het proces van toelating

Het proces van toelating tot het speciaal onderwijs is te lang.

Om deze zin te bewijzen moeten we weten hoe het proces verloopt. Ik heb in de andere categorieën al een hoop begrippen en instanties uitgelegd, maar nu zal ik vertellen hoe het in de praktijk werkt.

1. Signalering van een probleem in de klas. De juf ontdekt dat een kind zich wel raar gedraagt ten opzichte van de anderen kinderen en wil dit nader onderzoeken.
2. De juf gaat het kind observeren en alle informatie over het kind verzamelen, zoals toetsgegevens, CITO lvs en het gedrag in de klas gaat de juf observeren. Wanneer hieruit blijkt dat het kind stagneert zowel in gedrag of op cognitief niveau zullen er stappen moeten worden ondernomen.
3. Er komt een gesprek op school met de ouders, dat de leerkracht zich zorgen maakt over de leerling en dat er, om het kind zo goed mogelijk te helpen, een handelingsplan moet worden gemaakt, zodat het kind zich kan verbeteren binnen de klas. Dit gebeurt ook in overleg met de interne begeleider. De ouders moeten hiervoor toestemming geven. Wanneer zij niet akkoord gaan moeten ze hiervoor tekenen, zij zijn tenslotte verantwoordelijk en de school kan dan niet het verwijt krijgen dat ze er niks aan gedaan hebben.
4. Een handelingsplan moet je ongeveer 6 weken proberen in de klas. Mocht het dan niet lukken moet het handelingsplan bijgesteld worden.
5. Wanneer dit allemaal niet werkt bij het kind kan de leerling moeten de ouders toestemming geven voor het bespreken van het kind binnen het zorgteam. De interne begeleiding heef ook contact met externe hulp en is hierbij aanwezig.
6. Er volgt een onderwijskundigrapport. Het Model Onderwijskundig Rapport geeft de noodzakelijke basisinformatie over een leerling. In kort bestek verschaft de toeleverende school aan de ontvangende school gegevens over een reeks belangrijke leerlingkenmerken. Het staat de ontvangende school vrij de toeleverende school om aanvullende informatie te vragen.
7. Naar aanleiding daarvan komt er een besluit over de leerling: de leerling kan op school blijven met ambulante begeleiding of een rugzak, de leerling moet doorverwezen worden naar het SBO of een doorverwijzing naar het SO.
8. Wanneer het kind doorverwezen moet worden bepaald de PCL of de leerling naar het SBO of SO moet en geeft daarvoor dan een indicatie dit gebeurt door de CvI.
9. Wanneer een kind een indicatie heeft is het toelaatbaar op alle SBO of SO scholen binnen een samenwerkingsverband.
10. De leerling gaat naar het SBO of het SO

Dit zijn de stappen die worden genomen om een kind de zorg te bieden die hij of zij nodig heeft. Je ziet al dat de lijst erg lang is en de praktijk wijst uit dat er zeker wel twee jaar over heen gaat wanneer een kind op de goede plek terecht komt.

Dit bovenstaande is zoals het moet gaan. In de praktijk gaat het negen van de tien keer anders doordat kinderen thuis ook problemen hebben en vaak al met andere instanties buiten school te maken hebben. Deze communicatie is niet optimaal, waardoor het vaak voorkomt dat instanties langs elkaar heen werken en het dus alleen maar langer duurt voordat er nu echt een goed beeld is van wat er met het kind aan de hand is, wat er in de thuissituatie allemaal gebeurt en wanneer het uiteindelijk naar een speciale school kan.

http://speciaalonderwijs.web-log.nl/
Daar staat toch helemaal nergens dat kinderen met een normaal tot hoog IQ niet toegelaten kunnen worden. Ook die kunnen problemen hebben in een klas in het reguliere onderwijs.

Verder heb ik nooit beweerd dat je binnen een maand een kind op zo'n school kan krijgen.
Wel dat er ouders zijn, met zo'n kind op school, die het 'vrij makkelijk' voor elkaar krijgen om hun andere kind ook geplaatst te krijgen. Bepaald gedrag wordt binnen een gezin namelijk redelijk makkelijk overgenomen.

Maar goed, er zijn regels, maar die zijn er om gebroken te worden, en ik heb gezien en gehoord wat ik gezien en gehoord heb.

In elk geval zit een neefje van me op het speciaal onderwijs en die is hoogbegaafd.

En nu hou ik op met dat kat-en-muisspel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gia op 09-02-2011 08:22:55 ]
pi_92533939
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 08:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar staat toch helemaal nergens dat kinderen met een normaal tot hoog IQ niet toegelaten kunnen worden. Ook die kunnen problemen hebben in een klas in het reguliere onderwijs.
Dat kan. Maar dat is heel wat anders dan dat de vrouw van de dokter speciaal onderwijs kan 'verkiezen' boven regulier onderwijs om het simpele feit dat het speciaal onderwijs een meer individuele begeleiding kent.
.
pi_92534099
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 08:15 schreef Gia het volgende:
Maar goed, er zijn regels, maar die zijn er om gebroken te worden
Ow? Vind je? |:(

Zie hier een van de hoofdredenen waardoor het SO onbetaalbaar is geworden: egoïstische ouders die bewust de boel flessen omdat ze zich alleen maar druk maken om het wel en wee van hun eigen spruit.
.
  woensdag 9 februari 2011 @ 09:18:01 #75
3542 Gia
User under construction
pi_92534839
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 08:36 schreef r_one het volgende:

[..]

Ow? Vind je? |:(

Zie hier een van de hoofdredenen waardoor het SO onbetaalbaar is geworden: egoïstische ouders die bewust de boel flessen omdat ze zich alleen maar druk maken om het wel en wee van hun eigen spruit.
Inderdaad. Ben blij dat je toegeeft dat er zulke ouders zijn.

Mijn kinderen hebben overigens op een reguliere, katholieke, basisschool gezeten.
pi_92534922
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 09:18 schreef Gia het volgende:
Inderdaad. Ben blij dat je toegeeft dat er zulke ouders zijn.
Hoezo 'toegeeft'? :?
Heb ik ooit anders beweerd?
quote:
Mijn kinderen hebben overigens op een reguliere, katholieke, basisschool gezeten.
Bijzonder onderwijs dus ;)
.
pi_92535767
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 09:18 schreef Gia het volgende:

[..]

:D

Ohw, Bijzonder Onderwijs dus! Er is niets regulier aan een Katholieke basisschool.
  woensdag 9 februari 2011 @ 12:49:01 #78
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92541713
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:22 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Dan deed bij mij of de toelatingscomissie iets verkeerd, of mijn moeder heeft de testpsycholoog omgekocht.
pi_92541770
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 12:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dan deed bij mij of de toelatingscomissie iets verkeerd, of mijn moeder heeft de testpsycholoog omgekocht.
Hoe vaak moet ik nog herhalen dat cluster 4 SO niet gaat over IQ, maar wel over emotionele stoornissen, gedragsstoornissen of ontwikkelingsproblemen?
  woensdag 9 februari 2011 @ 12:55:18 #80
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92541944
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 12:50 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Hoe vaak moet ik nog herhalen dat cluster 4 SO niet gaat over IQ, maar wel over emotionele stoornissen, gedragsstoornissen of ontwikkelingsproblemen?
Ah, toen had ik dat andere stuk niet gelezen. Het werd zo stellig gezegd.

Ben het wel met je eens dat het dom is je kind naar speciaal onderwijs te sturen 'omdat het zo individueel is'.

Ja misschien zitten de tafels en de D's en T's er heeel goed in, maar daar heeft je kind niks aan, want zie maar eens aan werk te komen met een SpecialEd etiket. :')
  woensdag 9 februari 2011 @ 12:58:53 #81
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92542087
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 12:55 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ben het wel met je eens dat het dom is je kind naar speciaal onderwijs te sturen 'omdat het zo individueel is'.

Ja misschien zitten de tafels en de D's en T's er heeel goed in, maar daar heeft je kind niks aan, want zie maar eens aan werk te komen met een SpecialEd etiket. :')
Mijn ouders hebben mij na de eerste twee klassen van het speciaal basisonderwijs voor slechthorenden gehaald en naar een reguliere basisschool gestuurd, omdat ze vonden dat het niveau te laag was. Opvallend is inderdaad dat veel slechthorenden die vervolgens naar het voortgezet speciaal onderwijs gingen daarna één of twee schakeljaren moesten doorlopen voor ze naar het (toen nog) vbo of de mavo konden.
Ik kwam wel meteen in de eerste klas terecht en mijn klasgenoten waren dus 2 jaar ouder. Ik vraag me af waar het voor nodig is om alleen met een gehoorprobleem zo'n grote achterstand te hebben ten opzichte van je leeftijdsgenoten. Als ze gewoon naar een normale school waren gegaan, zoals ik, hadden ze die achterstand niet gehad.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 9 februari 2011 @ 12:58:57 #82
321876 Cherna
Fuck the System
pi_92542088
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 12:50 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Dit. Ik heb hier al eens gezegd dat een van mijn dochters speciaal onderwijs genoten heeft en dit met een IQ tussen de 80 en 85. Maar haar omgangsvormen waren door het constante pesten op een reguliere school dermate verslechterd dat er hulp moest komen in de vorm van speciaal onderwijs. Ze sloeg vanaf haar 11e leerjaar alles kort en klein en sloeg ook naar andere kinderen etc. Maar goed als je jaren wordt gepest omdat je niet kunt meekomen met de lesstof dan kunnen dit soort dingen ontstaan. Eerst een super leuk kind verpest door een reguliere school.
Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb ik haar op het goede pad kunnen houden. Maar het heeft me wel de nodige jaren van mijn leven gekost.
Ik ben in ieder geval blij dat ze een aantal jaren Speciaal onderwijs heeft genoten. Als gezin kun je dit soort problemen(invloeden van buitenaf) niet alleen aan. Vooral in deze huidige flut maatschappij waarbij je afhankelijk bent van je omgeving.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_92542188
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 12:55 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

De discussie ging erover, dat Gia beweerde dat de kinderen van een arts die niets mankeerden (geen stoornissen of ontwikkelingsproblemen, en met een bovengemiddeld IQ) naar het SO gingen omdat de dokter dat beter onderwijs zou vinden. Dat is niet mogelijk. Er zijn voorwaarden verbonden aan een plaatsing op een SO. Bovendien, moet je wel aan Münchhausen by proxy lijden als je je gezonde kind allerlei problematiek wilt toedichten die het niet heeft, enkel om het in het SO geplaatst te zien worden. Dan mankeer je zelf wat als ouder zijnde ;)

Precies wat je zelf ook al aangeeft, aan SO kleeft een stigma. Daar heb je eerder last van in je verdere leven, dan profijt.
  woensdag 9 februari 2011 @ 13:03:34 #84
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92542262
Over het stigma:

Je kunt ook beginnen op het speciaal onderwijs en daarna doorstromen naar een reguliere school. Dan zet je alleen de reguliere school op je cv. Zo heb ik het ook gedaan :). Overigens kan ik mij niet voorstellen dat ik last zou hebben van een stigma, aangezien ik na het vso de universiteit heb gedaan. Ik heb mezelf dus wel bewezen, inmiddels, wat doet de middelbare school er dan nog toe?
Niet meer actief op Fok!
pi_92542375
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 13:03 schreef Viking84 het volgende:
Over het stigma:

Je kunt ook beginnen op het speciaal onderwijs en daarna doorstromen naar een reguliere school. Dan zet je alleen de reguliere school op je cv. Zo heb ik het ook gedaan :). Overigens kan ik mij niet voorstellen dat ik last zou hebben van een stigma, aangezien ik na het vso de universiteit heb gedaan. Ik heb mezelf dus wel bewezen, inmiddels, wat doet de middelbare school er dan nog toe?
Jawel, maar bij jou ging het dan ook om een lichamelijk probleem. Niet over IQ, niet over stoornissen. Dat is toch wel een verschil.
  woensdag 9 februari 2011 @ 13:10:36 #86
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92542498
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 12:58 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben mij na de eerste twee klassen van het speciaal basisonderwijs voor slechthorenden gehaald en naar een reguliere basisschool gestuurd, omdat ze vonden dat het niveau te laag was. Opvallend is inderdaad dat veel slechthorenden die vervolgens naar het voortgezet speciaal onderwijs gingen daarna één of twee schakeljaren moesten doorlopen voor ze naar het (toen nog) vbo of de mavo konden.
Ik kwam wel meteen in de eerste klas terecht en mijn klasgenoten waren dus 2 jaar ouder. Ik vraag me af waar het voor nodig is om alleen met een gehoorprobleem zo'n grote achterstand te hebben ten opzichte van je leeftijdsgenoten. Als ze gewoon naar een normale school waren gegaan, zoals ik, hadden ze die achterstand niet gehad.
Ik dacht altijd dat een mytylschool voor lichamelijk gehandicapten was, maar het merendeel van deze kinderen heeft een zeer laag niveau.

Mij is toen uitgelegd dat dat vroeger niet zo was, dat er ook veel kinderen met normaal verstand zaten. Maar het SO heeft wel een 'etiket' imago. En dat er in iedere mytylklas wel een paar verstandelijk gehandicapten en zwakke leerlingen zaten, hielp ook niet mee.

Daardoor probeerden zo veel mogelijk ouders hun kind regulier onderwijs te laten volgen. De kinderen waarbij dat enigszins in de mogelijkheid lag vertrokken. De kinderen die achter bleven waren degenen met meervoudige problemen, dubbele handicaps, lage IQ's ed. Daar wordt het niveau niet hoger van.

Misschien speelt op het dovenonderwijs ook een soortgelijk proces?
  woensdag 9 februari 2011 @ 13:11:18 #87
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92542522
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 13:01 schreef Banjerkanjer het volgende:

Bovendien, moet je wel aan Münchhausen by proxy lijden als je je gezonde kind allerlei problematiek wilt toedichten die het niet heeft, enkel om het in het SO geplaatst te zien worden. Dan mankeer je zelf wat als ouder zijnde ;)
Klopt. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')