abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 februari 2011 @ 14:38:47 #51
3542 Gia
User under construction
pi_92501584
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 01:55 schreef Banjerkanjer het volgende:
Nee natuurlijk, als jouw kinderen niets mankeren, dan stuur je ze het liefst naar het BSO. Want dat is lekker leuk! Heb je enig idee, hoe ouders zich in alle bochten wringen om maar te voorkomen dat hun kind een stempeltje opgeplakt krijgt wat zij als stigmatiserend ervaren? We leven in een prestatiegerichte maatschappij. Het is niet tof en gaaf om wat te mankeren, want dat voelt al snel als falen. Zowel voor ouders, als kind.
Hier zaten in het verleden dokterskinderen op het speciaal onderwijs, omdat dat onderwijs individueler was en daardoor beter. Ik weet ook wel dat dit tegenwoordig minder makkelijk gaat, maar een stempeltje ADHD heeft een kind zo te pakken. En dan hoppa naar het BSO. Terwijl die kinderen in feite ook op een gewone basisschool mee kunnen, met wat extra aandacht.

Het is allang niet meer zo dat ouders zich schamen als hun kind op het BSO zit. Integendeel.
quote:
Er bestaan regels voor dat leerlingenvervoer naar het BSO. De minimumafstand, bedraagt daarbij 6 kilometer. In speciale gevallen, kan er van die minimumafstand worden afgeweken. Maar niet als dat is omdat mams geen zin heeft om kindlief naar school te brengen.
Sorry, maar dit heb je echt mis. Er staat hier vandaag weer een ingezonden brief in de krant over een moeder die klaagt dat met de nieuwe norm (6 Km) zij en haar man gedwongen worden minder te werken om zelf hun kind naar school te kunnen brengen.
Nu vraag ik me af waarom zij niet zelf hun kind naar school zouden hoeven te brengen en ouders van normale, gezonde kinderen wel. Die mogen toch ook geen gebruik maken van dat leerlingenvervoer zodat de ouders eerder kunnen gaan werken!
quote:
Dus het is je reinste onzin, wat jij beweert, dat ouders die geen zin hebben om hun kind naar school te brengen, DUS zomaar grebruik kunnen maken van leerlingenvervoer (of van rugzakjes, of pgb's, en alle andere vooroordelen die je hebt aangesleept in deze discussie).

Hier kun je wat meer lezen over wie wel en wie niet in aanmerking komt voor leerlingenvervoer, en aan welke voorwaarden moet worden voldaan:

http://www.leerlingenvervoer.net/regels.html#7
Hier in Helmond was de norm 2 Km, maar die wordt nu opgehoogd naar 6 Km. Woon je binnen 6 Km van school en is je kind niet zodanig gehandicapt dat zelf vervoeren niet kan, dan dien je zelf voor vervoer te zorgen.
Dus, 'ik moet om half 9 beginnen bij mijn baas', is geen excuus om gebruik te kunnen maken van het leerlingenvervoer. Wat tot nu toe dus duidelijk wel gebeurde.

De mensen in het voorbeeld wonen schijnbaar 5,3 Km van school.
pi_92505439
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Hier zaten in het verleden dokterskinderen op het speciaal onderwijs, omdat dat onderwijs individueler was en daardoor beter. Ik weet ook wel dat dit tegenwoordig minder makkelijk gaat, maar een stempeltje ADHD heeft een kind zo te pakken. En dan hoppa naar het BSO. Terwijl die kinderen in feite ook op een gewone basisschool mee kunnen, met wat extra aandacht.

Het is allang niet meer zo dat ouders zich schamen als hun kind op het BSO zit. Integendeel.
Er zijn natuurlijk altijd die uitzonderingen die de regel bevestigen. Voor veel ouders, is er toch echt wel drempelvrees bij het BSO. ADHD heb je in vele gradaties. In het verleden zijn er ook zeker verkeerde diagnoses rond ADHD voorgekomen. In mijn werk heb ik echter ook wel eens te maken gehad met de zware gevallen, als het fout ging, konden we zo'n kind van een paar turven hoog met 5 volwassenen nog amper in bedwang houden. Dergelijke kinderen kunnen niet mee in het reguliere onderwijs. Bovendien er juist voor die extra aandacht vaak gewoon geen ruimte.

quote:
Sorry, maar dit heb je echt mis. Er staat hier vandaag weer een ingezonden brief in de krant over een moeder die klaagt dat met de nieuwe norm (6 Km) zij en haar man gedwongen worden minder te werken om zelf hun kind naar school te kunnen brengen.
Nu vraag ik me af waarom zij niet zelf hun kind naar school zouden hoeven te brengen en ouders van normale, gezonde kinderen wel. Die mogen toch ook geen gebruik maken van dat leerlingenvervoer zodat de ouders eerder kunnen gaan werken!
Dat ben ik absoluut met je eens.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 16:16:43 #53
3542 Gia
User under construction
pi_92505978
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 16:05 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk altijd die uitzonderingen die de regel bevestigen. Voor veel ouders, is er toch echt wel drempelvrees bij het BSO. ADHD heb je in vele gradaties. In het verleden zijn er ook zeker verkeerde diagnoses rond ADHD voorgekomen. In mijn werk heb ik echter ook wel eens te maken gehad met de zware gevallen, als het fout ging, konden we zo'n kind van een paar turven hoog met 5 volwassenen nog amper in bedwang houden. Dergelijke kinderen kunnen niet mee in het reguliere onderwijs. Bovendien er juist voor die extra aandacht vaak gewoon geen ruimte.

[..]

Dat ben ik absoluut met je eens.
Toen mijn nichtje nog op de 'gewone' BSO zat, heb ik haar regelmatig naar school gebracht en/of opgehaald, omdat mijn zus werkte. Ik hoorde daar moeders aan de poort praten over hoeveel moeite ze deden om ook hun andere kind op die school te krijgen, want dat was wel zo makkelijk.

Of het ging erover dat hun kind, dat er al zat, naar een reguliere basisschool kon in de bovenbouw, wat de ouders liever niet wilden, want dit was dichterbij.

Mijn nichtje zit nu, vanwege ADHD/PDDNOS en spraak-taalproblemen op een andere school, in een andere stad. Haar broer, autisme, zit ook op die school, maar een andere afdeling ervan.

Ik ken al die scholen en de problematieken niet allemaal van buiten, maar ik weet wel dat kinderen op een 'gewone' BSO (de lichte gevallen, zeg maar) gewoon door ouders gebracht en gehaald kunnen worden, binnen 6 km van school. Dus bezuinigen op dat vervoer is in elk geval terecht.

Verder vind ik ook dat het onderwijs in Nederland eens op de schop moet. Als je ziet hoe groot de klassen tegenwoordig zijn, dat men niet meer kan zonder onderwijsassistenten, is niet meer normaal. Meer geld in het regulier onderwijs, kleinere klassen, meer personeel is gewoon nodig. En dan kunnen veel meer kinderen op het reguliere onderwijs blijven, waardoor er minder druk komt op het BSO, zodat ook daar de klassen klein kunnen blijven.

Er vloeien nu teveel kinderen af naar het BSO, omdat ze niet te handhaven zijn in zo'n drukke klas. En dat is jammer, vooral voor die kinderen.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 17:40:10 #54
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92509815
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Hier zaten in het verleden dokterskinderen op het speciaal onderwijs, omdat dat onderwijs individueler was en daardoor beter.
Dokterskinderen kunnen geen problemen hebben? Moet ik dan maar medicijnen gaan studeren, dan blijven mijn kinderen gevrijwaard van ontwikkelingsstoornisen? :P
  dinsdag 8 februari 2011 @ 18:08:10 #55
3542 Gia
User under construction
pi_92511108
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 17:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dokterskinderen kunnen geen problemen hebben? Moet ik dan maar medicijnen gaan studeren, dan blijven mijn kinderen gevrijwaard van ontwikkelingsstoornisen? :P
Mijn moeder liep bij die dokter en hij vertelde haar dat ze 'gekozen' hadden voor die school, omdat dat type onderwijs gewoon veel beter was dan het reguliere onderwijs. Die kinderen zijn daarna gewoon naar het VWO gegaan.

Wat natuurlijk ook heel gewoon is voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis.
pi_92511372
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Geld wordt steeds belangrijker in Nederland.

Niet alleen voor luxe dingen en een grotere auto dan de buurman, maar ook voor zaken die wat mij betreft bij de menselijke basiswaarden horen. Zoals een waardige levensavond voor je ouders, of bij je kind er uit halen wat er in zit.

Ik snap best dat mensen daarom pakken wat ze pakken kunnen, zou ik ook doen.
:Y
  dinsdag 8 februari 2011 @ 18:17:22 #57
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92511502
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn moeder liep bij die dokter en hij vertelde haar dat ze 'gekozen' hadden voor die school, omdat dat type onderwijs gewoon veel beter was dan het reguliere onderwijs. Die kinderen zijn daarna gewoon naar het VWO gegaan.

Wat natuurlijk ook heel gewoon is voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis.
Ah, ok. Zou ik niet doen, persoonlijk. :Y
pi_92511575
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn moeder liep bij die dokter en hij vertelde haar dat ze 'gekozen' hadden voor die school, omdat dat type onderwijs gewoon veel beter was dan het reguliere onderwijs. Die kinderen zijn daarna gewoon naar het VWO gegaan.

Wat natuurlijk ook heel gewoon is voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis.
Maar haal je nu bijzonder onderwijs en speciaal onderwijs niet door elkaar?
pi_92515096
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:19 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Maar haal je nu bijzonder onderwijs en speciaal onderwijs niet door elkaar?
Die indruk had ik ook al ja.

En nog iets verwarrends: BSO is de Buitenschoolse opvang.
Niet Buitengewoon Speciaal Onderwijs of zoiets :{w
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_92515403
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Die indruk had ik ook al ja.

En nog iets verwarrends: BSO is de Buitenschoolse opvang.
Niet Buitengewoon Speciaal Onderwijs of zoiets :{w
Beide afkortingen worden gebruikt, zowel SO (Speciaal Onderwijs) als SBO (Speciaal BasisOnderwijs).

http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/sbo

BSO is inderdaad BuitenSchoolse Opvang. Ik zie nu pas, dat Gia soms over SBO en soms over BSO schrijft :D
pi_92515896
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:45 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Beide afkortingen worden gebruikt, zowel SO (Speciaal Onderwijs) als SBO (Speciaal BasisOnderwijs).

http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/sbo
Klopt.

En zoals je zelf ook al aangaf, zijn beiden weer niet gelijk aan bijzonder onderwijs ;)
quote:
BSO is inderdaad BuitenSchoolse Opvang. Ik zie nu pas, dat Gia soms over SBO en soms over BSO schrijft :D
Ik meen dat jij er het eerst over struikelde ;)
Maar nevermind, ik dacht, als we het toch over verwarrinng hebben, kan die er ook nog wel bij :P
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_92516048
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Klopt.

En zoals je zelf ook al aangaf, zijn beiden weer niet gelijk aan bijzonder onderwijs ;)

[..]

Ik meen dat jij er het eerst over struikelde ;)
Maar nevermind, ik dacht, als we het toch over verwarrinng hebben, kan die er ook nog wel bij :P
Haha nee, ik heb gewoon de afko's gevolgd :D Ik weet waar het over gaat, daarom viel het me niet eens op, tot jij het nu benoemde :D

Overigens heb ik voor mijn kinderen ook bewust gekozen voor het Bijzonder Onderwijs, omdat daar meer aandacht is voor het individu. Ik koos voor Montessori onderwijs.
pi_92516402
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:57 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Haha nee, ik heb gewoon de afko's gevolgd :D Ik weet waar het over gaat, daarom viel het me niet eens op, tot jij het nu benoemde :D

Overigens heb ik voor mijn kinderen ook bewust gekozen voor het Bijzonder Onderwijs, omdat daar meer aandacht is voor het individu. Ik koos voor Montessori onderwijs.
En om de verwarring compleet te maken kan bijzonder onderwijs ook nog een onderscheid op basis van geloof of levensbeschouwing inhouden (de tegenhanger van 'openbaar onderwijs' dus) (8>
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_92516658
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 20:04 schreef r_one het volgende:

[..]

En om de verwarring compleet te maken kan bijzonder onderwijs ook nog een onderscheid op basis van geloof of levensbeschouwing inhouden (de tegenhanger van 'openbaar onderwijs' dus) (8>
Haha ja! :D Mijn kids gingen naar een openbare Montessori school.
  woensdag 9 februari 2011 @ 00:04:18 #65
3542 Gia
User under construction
pi_92529550
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:19 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Maar haal je nu bijzonder onderwijs en speciaal onderwijs niet door elkaar?
Nee, ik weet heus het verschil wel.

Die kinderen zaten op een school voor Speciaal onderwijs (zo goed?) vanwege het individuele karakter van dat onderwijs. Meer aandacht voor de leerling.
Mijn zusje heeft er in die tijd ook één jaar gezeten. Heette toen nog LOM school.
pi_92529845
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:04 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, ik weet heus het verschil wel.

Die kinderen zaten op een school voor Speciaal onderwijs (zo goed?) vanwege het individuele karakter van dat onderwijs. Meer aandacht voor de leerling.
Mijn zusje heeft er in die tijd ook één jaar gezeten. Heette toen nog LOM school.
Apart, een logische keuze zou dan Bijzonder Onderwijs zijn, juist omdat daar de nadruk ligt op de individuële ontwikkeling van een kind.
  woensdag 9 februari 2011 @ 00:15:53 #67
3542 Gia
User under construction
pi_92530079
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:10 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Apart, een logische keuze zou dan Bijzonder Onderwijs zijn, juist omdat daar de nadruk ligt op de individuële ontwikkeling van een kind.
Individuele ontwikkeling, ja. Een snel kind mag sneller, een langzaam kind krijgt meer tijd.

Deze dokter ging voor een school met meer aandacht voor een kind. Wat dus het geval was in 't speciaal onderwijs. Daar zitten heus niet alleen domme kinderen.
pi_92530332
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Individuele ontwikkeling, ja. Een snel kind mag sneller, een langzaam kind krijgt meer tijd.

Deze dokter ging voor een school met meer aandacht voor een kind. Wat dus het geval was in 't speciaal onderwijs. Daar zitten heus niet alleen domme kinderen.
Sorry hoor, maar een kind met een normaal, tot bovengemiddeld IQ, wordt niet geplaatst op een SO school. Never.

Bijzonder Onderwijs daarentegen, heeft gewoon te maken met een pedagogische keuze (of een religieuze keuze, wanneer je het over Christelijke/Katholieke/Islamitische scholen hebt).

Wanneer je de keuze maakt voor een Montessori-school, of voor Dalton, of Jena-Plan, dan heeft je kind een normaal tot bovengemiddeld IQ. Maar er is wel veel aandacht voor de individuële ontwikkeling. Dat heeft ook altijd mijn keuze bepaald. Mijn jongste dochter zit op het VWO, maar wel een VWO met een individueel karakter. Helaas moet ze daarvoor wel iedere dag naar een andere plaats reizen.
  woensdag 9 februari 2011 @ 00:31:38 #69
3542 Gia
User under construction
pi_92530691
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:22 schreef Banjerkanjer het volgende:

Sorry hoor, maar een kind met een normaal, tot bovengemiddeld IQ, wordt niet geplaatst op een SO school. Never.
Wat een onzin. Een kind met een hoog IQ, maar met een dusdanige ADHD-problematiek kan wel geplaatst worden op het speciaal onderwijs.

Ik ken meerdere kinderen van de leeftijd van mijn kinderen met een normaal tot hoog IQ die vanwege andere problemen op het speciaal onderwijs terecht kwamen.
Als er geen intelligente kinderen op die scholen geplaatst worden, hoe verklaar je dan dat er kinderen van die scholen naar een havo of vwo kunnen? Nou?

Ik heb het dan bijvoorbeeld over een school als:

http://www.sbo-de-toermal(...)=40445&real_id=40445

Daar zitten ook kinderen met een normale tot hoge intelligentie.
pi_92530905
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 00:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat een onzin. Een kind met een hoog IQ, maar met een dusdanige ADHD-problematiek kan wel geplaatst worden op het speciaal onderwijs.

Ik ken meerdere kinderen van de leeftijd van mijn kinderen met een normaal tot hoog IQ die vanwege andere problemen op het speciaal onderwijs terecht kwamen.
Als er geen intelligente kinderen op die scholen geplaatst worden, hoe verklaar je dan dat er kinderen van die scholen naar een havo of vwo kunnen? Nou?

Ik heb het dan bijvoorbeeld over een school als:

http://www.sbo-de-toermal(...)=40445&real_id=40445

Daar zitten ook kinderen met een normale tot hoge intelligentie.
Kinderen met ADHD (bijvoorbeeld) die een normale intelligentie hebben, komen dan terecht in cluster 4 SO. Dat heeft niets van doen met IQ, maar wel met emotionele stoornissen, gedragsstoornissen of ontwikkelingsproblemen.

Cluster 3 SO, gaat over IQ. Daar kun je terecht met een IQ beneden de 85. (En ook met andere handicaps, zowel verstandelijk als lichamelijk)

Er zijn dus wel degelijk voorwaarden aan verbonden, om geplaatst te kunnen worden in het SO.

Een kind zonder stoornissen, ontwikkelingsproblematiek, en met een normaal tot bovengemiddeld IQ, kan niet geplaatst worden in het SO. Oók niet als papa dokter is, of burgemeester, of de minister president himself. Je zou het je kind trouwens niet eens aan willen doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Banjerkanjer op 09-02-2011 01:48:54 ]
pi_92532298
Het proces van toelating

Het proces van toelating tot het speciaal onderwijs is te lang.

Om deze zin te bewijzen moeten we weten hoe het proces verloopt. Ik heb in de andere categorieën al een hoop begrippen en instanties uitgelegd, maar nu zal ik vertellen hoe het in de praktijk werkt.

1. Signalering van een probleem in de klas. De juf ontdekt dat een kind zich wel raar gedraagt ten opzichte van de anderen kinderen en wil dit nader onderzoeken.
2. De juf gaat het kind observeren en alle informatie over het kind verzamelen, zoals toetsgegevens, CITO lvs en het gedrag in de klas gaat de juf observeren. Wanneer hieruit blijkt dat het kind stagneert zowel in gedrag of op cognitief niveau zullen er stappen moeten worden ondernomen.
3. Er komt een gesprek op school met de ouders, dat de leerkracht zich zorgen maakt over de leerling en dat er, om het kind zo goed mogelijk te helpen, een handelingsplan moet worden gemaakt, zodat het kind zich kan verbeteren binnen de klas. Dit gebeurt ook in overleg met de interne begeleider. De ouders moeten hiervoor toestemming geven. Wanneer zij niet akkoord gaan moeten ze hiervoor tekenen, zij zijn tenslotte verantwoordelijk en de school kan dan niet het verwijt krijgen dat ze er niks aan gedaan hebben.
4. Een handelingsplan moet je ongeveer 6 weken proberen in de klas. Mocht het dan niet lukken moet het handelingsplan bijgesteld worden.
5. Wanneer dit allemaal niet werkt bij het kind kan de leerling moeten de ouders toestemming geven voor het bespreken van het kind binnen het zorgteam. De interne begeleiding heef ook contact met externe hulp en is hierbij aanwezig.
6. Er volgt een onderwijskundigrapport. Het Model Onderwijskundig Rapport geeft de noodzakelijke basisinformatie over een leerling. In kort bestek verschaft de toeleverende school aan de ontvangende school gegevens over een reeks belangrijke leerlingkenmerken. Het staat de ontvangende school vrij de toeleverende school om aanvullende informatie te vragen.
7. Naar aanleiding daarvan komt er een besluit over de leerling: de leerling kan op school blijven met ambulante begeleiding of een rugzak, de leerling moet doorverwezen worden naar het SBO of een doorverwijzing naar het SO.
8. Wanneer het kind doorverwezen moet worden bepaald de PCL of de leerling naar het SBO of SO moet en geeft daarvoor dan een indicatie dit gebeurt door de CvI.
9. Wanneer een kind een indicatie heeft is het toelaatbaar op alle SBO of SO scholen binnen een samenwerkingsverband.
10. De leerling gaat naar het SBO of het SO

Dit zijn de stappen die worden genomen om een kind de zorg te bieden die hij of zij nodig heeft. Je ziet al dat de lijst erg lang is en de praktijk wijst uit dat er zeker wel twee jaar over heen gaat wanneer een kind op de goede plek terecht komt.

Dit bovenstaande is zoals het moet gaan. In de praktijk gaat het negen van de tien keer anders doordat kinderen thuis ook problemen hebben en vaak al met andere instanties buiten school te maken hebben. Deze communicatie is niet optimaal, waardoor het vaak voorkomt dat instanties langs elkaar heen werken en het dus alleen maar langer duurt voordat er nu echt een goed beeld is van wat er met het kind aan de hand is, wat er in de thuissituatie allemaal gebeurt en wanneer het uiteindelijk naar een speciale school kan.

http://speciaalonderwijs.web-log.nl/
  woensdag 9 februari 2011 @ 08:15:00 #72
3542 Gia
User under construction
pi_92533828
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:35 schreef Banjerkanjer het volgende:
Het proces van toelating

Het proces van toelating tot het speciaal onderwijs is te lang.

Om deze zin te bewijzen moeten we weten hoe het proces verloopt. Ik heb in de andere categorieën al een hoop begrippen en instanties uitgelegd, maar nu zal ik vertellen hoe het in de praktijk werkt.

1. Signalering van een probleem in de klas. De juf ontdekt dat een kind zich wel raar gedraagt ten opzichte van de anderen kinderen en wil dit nader onderzoeken.
2. De juf gaat het kind observeren en alle informatie over het kind verzamelen, zoals toetsgegevens, CITO lvs en het gedrag in de klas gaat de juf observeren. Wanneer hieruit blijkt dat het kind stagneert zowel in gedrag of op cognitief niveau zullen er stappen moeten worden ondernomen.
3. Er komt een gesprek op school met de ouders, dat de leerkracht zich zorgen maakt over de leerling en dat er, om het kind zo goed mogelijk te helpen, een handelingsplan moet worden gemaakt, zodat het kind zich kan verbeteren binnen de klas. Dit gebeurt ook in overleg met de interne begeleider. De ouders moeten hiervoor toestemming geven. Wanneer zij niet akkoord gaan moeten ze hiervoor tekenen, zij zijn tenslotte verantwoordelijk en de school kan dan niet het verwijt krijgen dat ze er niks aan gedaan hebben.
4. Een handelingsplan moet je ongeveer 6 weken proberen in de klas. Mocht het dan niet lukken moet het handelingsplan bijgesteld worden.
5. Wanneer dit allemaal niet werkt bij het kind kan de leerling moeten de ouders toestemming geven voor het bespreken van het kind binnen het zorgteam. De interne begeleiding heef ook contact met externe hulp en is hierbij aanwezig.
6. Er volgt een onderwijskundigrapport. Het Model Onderwijskundig Rapport geeft de noodzakelijke basisinformatie over een leerling. In kort bestek verschaft de toeleverende school aan de ontvangende school gegevens over een reeks belangrijke leerlingkenmerken. Het staat de ontvangende school vrij de toeleverende school om aanvullende informatie te vragen.
7. Naar aanleiding daarvan komt er een besluit over de leerling: de leerling kan op school blijven met ambulante begeleiding of een rugzak, de leerling moet doorverwezen worden naar het SBO of een doorverwijzing naar het SO.
8. Wanneer het kind doorverwezen moet worden bepaald de PCL of de leerling naar het SBO of SO moet en geeft daarvoor dan een indicatie dit gebeurt door de CvI.
9. Wanneer een kind een indicatie heeft is het toelaatbaar op alle SBO of SO scholen binnen een samenwerkingsverband.
10. De leerling gaat naar het SBO of het SO

Dit zijn de stappen die worden genomen om een kind de zorg te bieden die hij of zij nodig heeft. Je ziet al dat de lijst erg lang is en de praktijk wijst uit dat er zeker wel twee jaar over heen gaat wanneer een kind op de goede plek terecht komt.

Dit bovenstaande is zoals het moet gaan. In de praktijk gaat het negen van de tien keer anders doordat kinderen thuis ook problemen hebben en vaak al met andere instanties buiten school te maken hebben. Deze communicatie is niet optimaal, waardoor het vaak voorkomt dat instanties langs elkaar heen werken en het dus alleen maar langer duurt voordat er nu echt een goed beeld is van wat er met het kind aan de hand is, wat er in de thuissituatie allemaal gebeurt en wanneer het uiteindelijk naar een speciale school kan.

http://speciaalonderwijs.web-log.nl/
Daar staat toch helemaal nergens dat kinderen met een normaal tot hoog IQ niet toegelaten kunnen worden. Ook die kunnen problemen hebben in een klas in het reguliere onderwijs.

Verder heb ik nooit beweerd dat je binnen een maand een kind op zo'n school kan krijgen.
Wel dat er ouders zijn, met zo'n kind op school, die het 'vrij makkelijk' voor elkaar krijgen om hun andere kind ook geplaatst te krijgen. Bepaald gedrag wordt binnen een gezin namelijk redelijk makkelijk overgenomen.

Maar goed, er zijn regels, maar die zijn er om gebroken te worden, en ik heb gezien en gehoord wat ik gezien en gehoord heb.

In elk geval zit een neefje van me op het speciaal onderwijs en die is hoogbegaafd.

En nu hou ik op met dat kat-en-muisspel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gia op 09-02-2011 08:22:55 ]
pi_92533939
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 08:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar staat toch helemaal nergens dat kinderen met een normaal tot hoog IQ niet toegelaten kunnen worden. Ook die kunnen problemen hebben in een klas in het reguliere onderwijs.
Dat kan. Maar dat is heel wat anders dan dat de vrouw van de dokter speciaal onderwijs kan 'verkiezen' boven regulier onderwijs om het simpele feit dat het speciaal onderwijs een meer individuele begeleiding kent.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_92534099
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 08:15 schreef Gia het volgende:
Maar goed, er zijn regels, maar die zijn er om gebroken te worden
Ow? Vind je? |:(

Zie hier een van de hoofdredenen waardoor het SO onbetaalbaar is geworden: egoïstische ouders die bewust de boel flessen omdat ze zich alleen maar druk maken om het wel en wee van hun eigen spruit.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 9 februari 2011 @ 09:18:01 #75
3542 Gia
User under construction
pi_92534839
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 08:36 schreef r_one het volgende:

[..]

Ow? Vind je? |:(

Zie hier een van de hoofdredenen waardoor het SO onbetaalbaar is geworden: egoïstische ouders die bewust de boel flessen omdat ze zich alleen maar druk maken om het wel en wee van hun eigen spruit.
Inderdaad. Ben blij dat je toegeeft dat er zulke ouders zijn.

Mijn kinderen hebben overigens op een reguliere, katholieke, basisschool gezeten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')