abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92833974
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 19:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En als je wel iets aan pakt, pak je een minderheid. "Weerstand" reguleer je gewoon:

U kunt demonstreren op het Malieveld van 13:00u tot 15:00u indien u georganiseerd bent in een erkende organisatie en u en uw vanzelfsprekende zelfregulatie (stewards, regels:"we houden de leuzen wel beschaafd.") hebt gesynchroniseerd met politie en gemeente.
Is dat a.s. zaterdag? Zie ik je daar, met spandoek en beschaafde leus w/
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:03:11 #152
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92834028
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:02 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Is dat a.s. zaterdag? Zie ik je daar, met spandoek en beschaafde leus w/
Waar ga je tegen demonstreren dan?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_92834616
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waar ga je tegen demonstreren dan?
Dat moet ik nog verzinnen...heb gelukkig nog een paar dagen :P

En jij? Ik denk dat ik het wel weet eigenlijk :D
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:26:45 #154
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92835364
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat moet ik nog verzinnen...heb gelukkig nog een paar dagen :P

En jij? Ik denk dat ik het wel weet eigenlijk :D
Ik ga demonstreren tegen het kapot-reguleren van demonstraties. :P
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:32:52 #155
8372 Bastard
Persona non grata
pi_92835748
*kuch* New age en gevaar van namaakspiritualiteit.
The truth was in here.
pi_92838298
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:32 schreef Bastard het volgende:
*kuch* New age en gevaar van namaakspiritualiteit.
Yep. Sorry voor het zijweggetje.

Ik vind dat je best spiritueel kunt zijn, maar ook je nuchtere verstand moet gebruiken.
Dus een combinatie. Dat vind ik zelf het mooiste. Dan kom je ook niet in gevaar dat je je teveel weg laat zweven...denk ik.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:18:47 #157
8372 Bastard
Persona non grata
pi_92838486
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 21:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Yep. Sorry voor het zijweggetje.

Ik vind dat je best spiritueel kunt zijn, maar ook je nuchtere verstand moet gebruiken.
Dus een combinatie. Dat vind ik zelf het mooiste. Dan kom je ook niet in gevaar dat je je teveel weg laat zweven...denk ik.
Dat denk ik ook, je zal eerst sterke wortels moeten hebben om te kunnen zweven, eerst de zaakjes hier op orde hebben voor je met je hoofd de wolken in wil.
The truth was in here.
pi_92910205
Om dan weer even ontopic te gaan m.b.t. de topictitel, ik kwam op internet een andere site tegen van iemand die ook zo haar bedenkingen heeft bij alles wat de new age supermarkt te bieden heeft.

http://in2worlds.net/new-age-love-and-light-fallacies

In particular, I’ve noticed that my biggest brow furrowing moments tend to occur with the “love and light” material. Love is great, and I’m all for the light, but there’s something really off about so much of the material that’s floating around out there to the point where it strikes me as being a knowing diversion ploy, to steer people off track. Love and light material tends to be so focused on the light, fluffy and ethereal, with a reluctance to face anything negative for fear of attracting it in, that it may ironically serve the purpose of helping to keep people in the dark.

Het is weer een hele lap tekst dus zal proberen om een kort overzicht te geven van wat ze schrijft. Haar problemen met de new age zijn puntsgewijs:

1) Nadruk op passiviteit. Vooral op zoek gaan naar innerlijke rust en de stilte in jezelf, het denken uitzetten. De stap van dit naar het worden van een passieve voetveeg is klein.

2) De dunne lijn tussen levenslessen opdoen en een voetveeg zijn. Als je iets naars overkomt zullen sommige new agers zeggen dat je dat voor jezelf gecreeerd hebt en dat je er wijze levenslessen uit moet halen. Als er iemand in jouw omgeving is die jou het leven zo zuur mogelijk probeert te maken is het dus volgens hen spiritueel gezien beter om dat te tolereren en er geduld voor op te brengen dan om ervoor te kiezen om de hele situatie de rug toe te keren, hoe slecht het ook voor je gemoedstoestand moge zijn.

3) Het negatieve ontkennen. Veel new agers geloven in de law of attraction. Dus willen ze liever niet hun aandacht richten op het negatieve in de wereld, maar alleen maar naar het positieve kijken. Echter, door het panisch wegdrukken van al het negatieve in de wereld krijg je een zeer eenzijdig beeld, en zal het uiteindelijk dubbel zo hard aankomen mocht er een keer iets onontkoombaars negatiefs gebeuren.

4) Onderdrukken van negatieve emoties. Door de nadruk in de new age van ongelimiteerde gelukzaligheid en nog meer van dat moois zullen mensen sneller denken dat het verkeerd is om je ook weleens kut te voelen. Door iets weg te drukken ipv gewoon te ervaren en je eraan over te geven en vervolgens aan te werken zul je vast blijven steken in je groei.

5) Ideeen en gebeurtenissen met elkaar verwarren. Hierbij weer vooral de nadruk alles wat positief is. Voorbeeld, ascensie symptomen. Op veel new age sites kan men een lijst vinden van allerlei lichamelijke kenmerken die men kan ondervinden door het hele ascensieproces. O.a. hoofdpijn, suizen van oren, gevoel alsof je in een emotionele achtbaan zit, en nog meer van dat soort kenmerken die men normaal ook zou meemaken als men gewoon even niet lekker in zijn vel zit. Ipv naar een dokter te gaan of echt uit te vinden of zoiets als hoofdpijn veroorzaakt word door iets anders gaat men er maar vanuit dat het door ascensie komt en dat het dus een positief iets is. M.a.w. je kop in het zand steken. Ook een pieptoon in de oren wordt vaak gezien alsof het altijd van een positieve bron komt, terwijl het ook negatief kan zijn.
Dan over Indigo/Crystal kinderen. Ieder kind met gedragsproblemen of concentratiestoornissen zal snel gelabelled worden als indigo of crystal terwijl de oorzaak ook prima fysiek van aard kan zijn. Bovendien kan er ook snel een soort van status aan gehecht worden. Iemand die zichzelf of zijn kind als indigo beschouwt zal zichzelf of zijn kind als speciaal, bijzonder of verheven gaan zien.

6) Polarisatie: Gevoel/intuitie vs intellect. Ook mannelijke energie vs vrouwelijke energie. In de new age wordt teveel nadruk gelegd op het een ten koste van het ander. Waar het om gaat is juist een goede balans tussen de twee, een synergie.

7) We zijn allen 1! Kan vaak tot misvattingen leiden. Erkennen dat ieder tot dezelfde bron behoort is anders dan kritiekloos naar de medemens te kijken en het gevoel te moeten hebben dat je maar van iedereen moet houden. Mensen zouden zich zelfs schuldig voelen als ze een keer iemand niet mogen.

8) Het ego. Veel nadruk wordt gelegd op het kleiner maken van het ego. Maar ook dit zou kunnen leiden tot actieve "onderdrukking" van het ego waardoor als doel het compleet uitwissen van het ego en "niets zijn" gesteld word. Dit is niet de bedoeling. Want als het nooit de bedoeling was geweest om een ego te hebben en om "niets" te zijn, dan zouden we hier niet gekomen zijn.

Er zijn nog meer punten zoals jullie kunnen zien in de link, maar nu hou ik er even mee op hoor. >:O
pi_92910708
Het is normaal dat je op een pad naar verlichting tegenwerking gaat krijgen. Heel de aarde wordt geregeerd door duisternis. Verlichting wil zeggen, zijn zoals de zon. Geven zonder er iets terug van te verwachten.
  donderdag 17 februari 2011 @ 12:47:55 #160
8372 Bastard
Persona non grata
pi_92910893
Mja, ik herken de punten wel natuurlijk, maar met ieder punt heb ik wel iets van .. doorslaan naar extreem gedrag is nooit juist.
Van beide kanten misschien wel niet, je kan ook zeggen als "wetenschapsmens" dat alle zweverigheid dikke bullshit is, bij voorbaat al zonder je er in te willen verdiepen.
En zo heb je aan de andere kant inderdaad zwaar zweverige mensen die geen verschil meer kunnen maken, alles is wit terwijl er wel degelijk een zwart bestaat..
Het stukje over indigo kinderen moest ik dan bijvoorbeeld ook om glimlachen, nee het kind hoeft zeker niet meteen bestempeld te worden als speciaal indigo kindje maar aan de andere kant, het kindje hoeft ook niet meteen maar de ADHD hoek in gedrukt te gaan worden als het een keer druk is en niet wil luisteren. Nee het kind is gewoon.

Natuurlijk is het prima dus om je eens kut te voelen, dat mag ook, hoe kun je je hemels voelen als je niet weet hoe het is om je kut te voelen? We hebben allemaal wel eens een periode in het leven dat het allemaal tegen lijkt te zitten. Heeft niks met wishfull thinking of law of attraction te maken maar het leven kan je wel eens tegen zitten, dat mag, en moet misschien ook karmisch bekeken zal het juist een oorzaak hebben. Heeft niks met te weinig bidden te maken dat je iets overkomt, dat God niet meer van je houdt of dat je the law of attraction verkeerd hanteerd (ook al zou dat enigszins kunnen helpen)

Kortom.. het stukje vind ik een te extreme, en is inderdaad iets waar ieder spiritueel mens zich voor zal moeten behoeden. Met name degene die vers op het pad bezig zijn, voelen zich allemaal gelukzalig en voelen zich ineens 1 met de natuur.. en ja dan komt de klap des te harder aan als het aardse leven aan de deur komt kloppen "waarom ik nou, ik doe toch alles goed?" Daarom.. zweven prima, maar hou je voeten altijd op de grond, hou contact met aarde want daarom ben je hier. ;)
The truth was in here.
pi_92910996
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 12:42 schreef Loppe het volgende:
Het is normaal dat je op een pad naar verlichting tegenwerking gaat krijgen.
Lijkt mij ook. Maar in veel new age literatuur wordt die tegenwerking niet benadrukt maar juist weggemoffeld en wordt het allemaal voorgesteld alsof het alleen maar mooi en hemels is.

quote:
Heel de aarde wordt geregeerd door duisternis. Verlichting wil zeggen, zijn zoals de zon. Geven zonder er iets terug van te verwachten.
De zon is een mooi voorbeeld inderdaad. Vooral omdat de zon schijnt omdat het een natuurlijk proces is voor de zon, hij hoeft er geen moeite voor te doen, zoals wij mensen vaak moeite moeten doen voor iets. Dat lijkt mij wel een kenmerk voor echte verlichting. Moeiteloos stralen.
  donderdag 17 februari 2011 @ 12:54:31 #162
8372 Bastard
Persona non grata
pi_92911159
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 12:50 schreef Kroketvulling het volgende:

Dat lijkt mij wel een kenmerk voor echte verlichting. Moeiteloos stralen.
Dat vind ik ook een hele mooie!
The truth was in here.
pi_92911393
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 12:47 schreef Bastard het volgende:
Mja, ik herken de punten wel natuurlijk, maar met ieder punt heb ik wel iets van .. doorslaan naar extreem gedrag is nooit juist.
Van beide kanten misschien wel niet, je kan ook zeggen als "wetenschapsmens" dat alle zweverigheid dikke bullshit is, bij voorbaat al zonder je er in te willen verdiepen.
En zo heb je aan de andere kant inderdaad zwaar zweverige mensen die geen verschil meer kunnen maken, alles is wit terwijl er wel degelijk een zwart bestaat..
Het stukje over indigo kinderen moest ik dan bijvoorbeeld ook om glimlachen, nee het kind hoeft zeker niet meteen bestempeld te worden als speciaal indigo kindje maar aan de andere kant, het kindje hoeft ook niet meteen maar de ADHD hoek in gedrukt te gaan worden als het een keer druk is en niet wil luisteren. Nee het kind is gewoon.

Natuurlijk is het prima dus om je eens kut te voelen, dat mag ook, hoe kun je je hemels voelen als je niet weet hoe het is om je kut te voelen? We hebben allemaal wel eens een periode in het leven dat het allemaal tegen lijkt te zitten. Heeft niks met wishfull thinking of law of attraction te maken maar het leven kan je wel eens tegen zitten, dat mag, en moet misschien ook karmisch bekeken zal het juist een oorzaak hebben. Heeft niks met te weinig bidden te maken dat je iets overkomt, dat God niet meer van je houdt of dat je the law of attraction verkeerd hanteerd (ook al zou dat enigszins kunnen helpen)

Kortom.. het stukje vind ik een te extreme, en is inderdaad iets waar ieder spiritueel mens zich voor zal moeten behoeden. Met name degene die vers op het pad bezig zijn, voelen zich allemaal gelukzalig en voelen zich ineens 1 met de natuur.. en ja dan komt de klap des te harder aan als het aardse leven aan de deur komt kloppen "waarom ik nou, ik doe toch alles goed?" Daarom.. zweven prima, maar hou je voeten altijd op de grond, hou contact met aarde want daarom ben je hier. ;)
Nou prima, dan lijk jij alles gewoon in balans te houden. Open staan voor dingen, maar tegelijkertijd wel alles met een zekere nuchterheid benaderen. :) Toch zie ik wel vaak van die enorme zwevers als ik naar bepaalde andere fora ga voor spiritualiteit. En ik vind het zelf wel erg interessant om te lezen omdat ik mezelf, toen ik me net begon te interesseren voor spiritualiteit, wel hier en daar herken over hoe ik vroeger zelf kon zijn.
Ik kwam ook een verhaal tegen van een jongen op zo'n spiritueel forum die het helemaal had gehad met alles wat spiritueel was. Want hoe kon het zijn dat alle mensen om hem heen die helemaal niet bezig waren met spiritualiteit het allemaal (financieel) gezien voor de wind ging, en hem, en alle anderen die zich bezighielden ermee, niet? Het was allemaal niet eerlijk, want hij bleef maar aan het universum vragen om hem gunstig gezind te zijn, en dat gebeurde maar niet en hij kon er echt niet bij wat hij nou fout deed. Tsja..
pi_92911553
Een mooi gedicht van Rumi:

The grapes of my body can only become wine
After the winemaker tramples me.
I surrender my spirit like grapes to his trampling
So my inmost heart can blaze and dance with joy.
Although the grapes go on weeping blood and sobbing
"I cannot bear any more anguish, any more cruelty"
The trampler stuffs cotton in his ears: "I am not working in ignorance
You can deny me if you want, you have every excuse,
But it is I who am the Master of this Work.
And when through my Passion you reach Perfection,
You will never be done praising my name."

Voor diegenen die zich afvragen waarom er zoveel ellende in de wereld is als er echt een god zou bestaan.
  donderdag 17 februari 2011 @ 13:04:00 #165
8372 Bastard
Persona non grata
pi_92911630
quote:
14s.gif Op donderdag 17 februari 2011 13:02 schreef Kroketvulling het volgende:
Een mooi gedicht van Rumi:

The grapes of my body can only become wine
After the winemaker tramples me.
I surrender my spirit like grapes to his trampling
So my inmost heart can blaze and dance with joy.
Although the grapes go on weeping blood and sobbing
"I cannot bear any more anguish, any more cruelty"
The trampler stuffs cotton in his ears: "I am not working in ignorance
You can deny me if you want, you have every excuse,
But it is I who am the Master of this Work.
And when through my Passion you reach Perfection,
You will never be done praising my name."

Voor diegenen die zich afvragen waarom er zoveel ellende in de wereld is als er echt een god zou bestaan.
Zeer mooi indeed!
The truth was in here.
pi_93294968
Geen god in de traditionele zin.
Rumi is zeker waardevol.
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')