Ik ben jaloersquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:50 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens zat ik ten tijde van de speech in Driouch. Magisch moment toen ineens iedereen juichend de straat op rende en feest ging vieren. Dat ik dat mocht meemaken.
Ja, dat weet ik en nee, ik snap niet wat je probeert te zeggen?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:31 schreef rakotto het volgende:
98.5% van de bevolking heeft ja gestemd voor de veranderingen in de constitutie/wet whatever.
You do the math.
Zulke percentages worden doorgaans alleen behaald in dictaturen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:32 schreef o.us het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik en nee, ik snap niet wat je probeert te zeggen?
Hoe kom jij aan 98,5% van de bevolking. Moeilijk he, rekenen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:31 schreef rakotto het volgende:
98.5% van de bevolking heeft ja gestemd voor de veranderingen in de constitutie/wet whatever.
You do the math.
Het is vrij onzinnig om dat erbij te halen. Er is geen enkele reden om tegen de grondwet te stemmen (voor de "gewone" Marokkaan", in ieder geval. Voor de anti-monarchisten is dat een ander verhaal, maar die vormen een extreem klein deel van de bevolking).quote:Op zaterdag 2 juli 2011 14:24 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Zulke percentages worden doorgaans alleen behaald in dictaturen.
Tuurlijk niet.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 15:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is vrij onzinnig om dat erbij te halen. Er is geen enkele reden om tegen de grondwet te stemmen (voor de "gewone" Marokkaan", in ieder geval. Voor de anti-monarchisten is dat een ander verhaal, maar die vormen een extreem klein deel van de bevolking).
quote:http://www.volkskrant.nl/(...)o-is-een-farce.dhtml
Zij ziet niets in een referendum over een 180 artikelen tellende constitutie die in klassiek Arabisch is opgesteld voor een volk dat in overgrote meerderheid slechts het Marokkaanse dialect van het Arabisch of een van de vele Berbertalen beheerst en bovendien voor meer dan 40 procent analfabeet is.
Tuurlijk wel. Gedurende twee weken is de Grondwet uitvoerig behandeld op diverse Marokkaanse zenders in allerlei dialecten. Maar daar heb jij geen zicht op. Ik wel. Net als dat ik op het moment van de speech in Marokko zelf was - en de euforie heb meegemaakt. In een onderontwikkeld gebied nog wel. Daar heb jij geen zicht op. Ik wel. Net als dat analfabetisme niets zegt over het kunnen verstaan of begrijpen van de problematiek of de grondwet zelf. Het zijn onzinnge argumenten.quote:
70% van de bevolking is stemgerechtigd, daarvan heeft 70% gestemd en daarvan heeft 98.5% ja gestemd.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:04 schreef johnnylove het volgende:
Valt me nog mee dat niet 99,9% van de bevolking voor heeft gestemd. Laten we maar zeggen dat er vooruitgang in zit...
Ik dacht gelezen te hebben dat maar een gedeelte van de stemgerechtigde mocht stemmen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
70% van de bevolking is stemgerechtigd, daarvan heeft 70% gestemd en daarvan heeft 98.5% ja gestemd.
Het is ook geen verkiezing, het is een referendum. Het is dus of Ja of Nee. Hoe dan ook, er zal vast hier en daar wat fraude zijn gepleegd. Maar dat neemt niet weg dat ik ervan overtuigd (mede gezien de reacties toen ik er was) ben dat de meerderheid voor deze Grondwet heeft gestemd. Het betreft hier namelijk alleen maar vooruitgang.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:19 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Ik dacht gelezen te hebben dat maar een gedeelte van de stemgerechtigde mocht stemmen.
Begrijp je optimisme maar statistisch 98,5% voor stemmen haal je niet met normale verkiezingen.
Voor een buitenstaander lijkt me dit een `Schijn`vooruitgang en de uitslag onderstreept dat nogmaals.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is ook geen verkiezing, het is een referendum. Het is dus of Ja of Nee. Hoe dan ook, er zal vast hier en daar wat fraude zijn gepleegd. Maar dat neemt niet weg dat ik ervan overtuigd (mede gezien de reacties toen ik er was) ben dat de meerderheid voor deze Grondwet heeft gestemd. Het betreft hier namelijk alleen maar vooruitgang.
Hoezo schijnvooruitgang? Dat moet nog maar blijken. Men kan niet verwachten dat alles van de een op de andere dag veranderd. Feit is dat de nieuwe regels in beginsel aardig wat goeds beloven. Het is dus zeker een stap in de goede richting theoretisch gezien, nu kijken hoe het in de praktijk gaat lopen. Er is niets verloren, loopt dit ook niet - dan zullen mensen weer gaan demonstreren.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:19 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Voor een buitenstaander lijkt me dit een `Schijn`vooruitgang en de uitslag onderstreept dat nogmaals.
Marokko is na die wijziging gewoon nog steeds een constitutionele monarchie. Een land dat gewoon nog steeds een hek heeft om een gedeelte van zijn eigen land. Het blijft eenrichtingsverkeer!quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoezo schijnvooruitgang? Dat moet nog maar blijken. Men kan niet verwachten dat alles van de een op de andere dag verandert. Feit is dat de nieuwe regels in beginsel aardig wat goeds beloven. Het is dus zeker een stap in de goede richting theoretisch gezien, nu kijken hoe het in de praktijk gaat lopen. Er is niets verloren, loopt dit ook niet - dan zullen mensen weer gaan demonstreren.
Het is niet in het voordeel van de monarch of de zittende elite. Als het nu wijzigingen waren die wel in het voordeel van een van deze twee machten waren, was je twijfel nog gegrond. Daarmee wil ik niet zeggen dat er (nogmaals) helemaal geen fraude is gepleegd, maar de algemene wens is een Ja voor de nieuwe Grondwet, even afwachten wat er dan gaat gebeuren en als het dan toch weer moet, de straat op. Het feit dat het Tamazight officieel wordt verklaard is natuurlijk al één reden waarom 80% van de bevolking ja zou stemmen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:32 schreef rakotto het volgende:
Mja, ok als het daadwerkelijk zo is dat 98,5% ja heeft gestemd en zij er dan niet blij mee zijn, dan gaan ze weer de straat op.
Maar alsnog: 6895000 is het aantal van 7000000 mensen die ja hebben gestemd. Dat zijn dus maar 105000 mensen die nee hebben gezegd wat mij heeeel weinig lijkt.
Een regime dat resultaten moet veranderen, doet dat altijd omdat zij weten dat het mis is.
Nee hoor. Het feit dat de koning niet meer zelf @ random iemand minister-president kan maken is een ander voorbeeld. En zo zijn er nog meer zaken.quote:Op zondag 3 juli 2011 12:35 schreef rakotto het volgende:
Dat is waarschijnlijk het enige wat nog echte verandering brengt. De rest is cosmetisch.
De MP wordt niet gekozen, het zal een één op één kopie worden van het NL systeem, waarbij de grootste (deelnemende) partij de MP levert.quote:Op zondag 3 juli 2011 12:40 schreef rakotto het volgende:
Dat weet ik, maar denk je nou werkelijk dat het eerlijk gaat wanneer de tijd komt dat er een MP gekozen moet worden?
Door de koning dus.quote:Op zondag 3 juli 2011 12:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De MP wordt niet gekozen, het zal een één op één kopie worden van het NL systeem, waarbij de grootste (deelnemende) partij de MP levert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |