Dat zei men in Jemen ook en Syrie en Bahrein en Libiers waarschijnelijk ook in het begin.quote:Op maandag 20 juni 2011 08:05 schreef samvirus het volgende:
Dit doet mij denken aan de revoluties van 1848 en de grondwet hervorming in dat zelfde jaar. Ik als Marokkaan ben blij dat dat Casablanca geen Misurata wordt
De populariteit van de koning is op dit moment ongekend hoog volgens mij bijna even hoog toen ie aantrad in '99.quote:Op maandag 20 juni 2011 11:48 schreef rakotto het volgende:
[..]
Dat zei men in Jemen ook en Syrie en Bahrein en Libiers waarschijnelijk ook in het begin.
De Koning is nog erg populair, hoor ik steeds. Maar een paar dictators in het MO vielen snel van hun voetstuk nadat demonstraties hard werden neergeslagen.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:52 schreef rakotto het volgende:
Moet de koning niet eens opstappen? (Gevalletje Mubarak/Ben Ali)
Zelfde gedoe eigenlijk. Oneerlijke verdeling van inkomsten, martelingen, onderdrukking.
Ook vinden veel mensen dat de koning niet direct verantwoordelijk is voor al het slechts maar de bourgois in Marokkoquote:Op maandag 20 juni 2011 17:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De Koning is nog erg populair, hoor ik steeds. Maar een paar dictators in het MO vielen snel van hun voetstuk nadat demonstraties hard werden neergeslagen.
Dus het ligt aan zijn/het regimes reactie op de (aanhoudende) demonstraties.
Wat een onzin. Als hij de leider is, hoort hij alle problemen zoveel mogelijk te voorkomen.quote:Op maandag 20 juni 2011 17:39 schreef samvirus het volgende:
[..]
Ook vinden veel mensen dat de koning niet direct verantwoordelijk is voor al het slechts maar de bourgois in Marokko
klopt, maar dat is eenmaal hun mening aldaar in Marokko.quote:Op maandag 20 juni 2011 18:25 schreef rakotto het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als hij de leider is, hoort hij alle problemen zoveel mogelijk te voorkomen.
Als dat klopt, dan zijn ze nog niet klaar voor een revolutie.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:51 schreef samvirus het volgende:
[..]
klopt, maar dat is eenmaal hun mening aldaar in Marokko.
Werd tijd idd.quote:Op maandag 20 juni 2011 13:19 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Het Tamazight (berberse taal) wordt een officiële taal. Ik denk dat de koning probeert de berbers te pleasen. Het Tamazight is decennialang onderdrukt. Het werd tijd, ik hoop dat het betekent dat er geen Arabische namenlijst meer ligt in de Marokkaanse gemeentes en consulaten. In zijn speech had hij de mond vol over vrijheid en democratie.. we wachten af.
Wat fotos van de voor- en tegen protesten sinds 17 Juni.quote:Pro- en antiregeringsprotest in Marokko
(Novum/AP) - RABAT - Duizenden mensen zijn zondag in Marokko de straat opgegaan om tegen een voorstel voor een nieuwe grondwet te protesteren of om er juist hun steun aan te geven. Op 1 juli mogen Marokkanen zich in een volksraadpleging over de grondwet uitspreken.
De koning kondigde 17 juni in een toespraak grondwetshervormingen aan. De bevoegdheden van de premier en het parlement worden verruimd en mensenrechten, gelijkheid van mannen en vrouwen en de onafhankelijke rechtspraak worden steviger in de grondwet verankerd. De activisten zeggen echter dat de wijzigingen niet ver genoeg gaan omdat er nauwelijks maatschappelijke discussie over is geweest en de koning zijn absolute macht praktisch behoudt.
Aanhangers van de regering hebben hun eigen protestacties georganiseerd om de democratiseringsbeweging tegen te werken. Het is al diverse malen tot een handgemeen tussen beide groepen gekomen.
In het centrum van de hoofdstad Rabat probeerden zo'n duizend mensen tegenstanders van de nieuwe grondwet hun roep om een boycot van het referendum met een mars kracht bij te zetten. Zij werden echter tegenhouden door agenten én door enkele honderden regeringsaanhangers. De twee groepen, op afstand van elkaar gehouden door de politie, schreeuwden leuzen naar elkaar.
In Casablanca eindigde een protestmars in eenzelfde patstelling. Ook in steden als Tanger, Marrakech en Tetouan werd gedemonstreerd.
Of je begrijpt geen hol van hoe de situatie in Marokko nu eenmaal is.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 01:44 schreef rakotto het volgende:
[..]
Als dat klopt, dan zijn ze nog niet klaar voor een revolutie.Ze hebben dan geen flauw idee wat en hoe een leider zou moeten zijn.
Ik ben jaloersquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:50 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens zat ik ten tijde van de speech in Driouch. Magisch moment toen ineens iedereen juichend de straat op rende en feest ging vieren. Dat ik dat mocht meemaken.
Ja, dat weet ik en nee, ik snap niet wat je probeert te zeggen?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:31 schreef rakotto het volgende:
98.5% van de bevolking heeft ja gestemd voor de veranderingen in de constitutie/wet whatever.
You do the math.
Zulke percentages worden doorgaans alleen behaald in dictaturen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:32 schreef o.us het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik en nee, ik snap niet wat je probeert te zeggen?
Hoe kom jij aan 98,5% van de bevolking. Moeilijk he, rekenen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:31 schreef rakotto het volgende:
98.5% van de bevolking heeft ja gestemd voor de veranderingen in de constitutie/wet whatever.
You do the math.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |