abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98950660
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 14:24 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Zulke percentages worden doorgaans alleen behaald in dictaturen.
Het is vrij onzinnig om dat erbij te halen. Er is geen enkele reden om tegen de grondwet te stemmen (voor de "gewone" Marokkaan", in ieder geval. Voor de anti-monarchisten is dat een ander verhaal, maar die vormen een extreem klein deel van de bevolking).
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 2 juli 2011 @ 15:56:19 #252
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_98950849
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 15:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is vrij onzinnig om dat erbij te halen. Er is geen enkele reden om tegen de grondwet te stemmen (voor de "gewone" Marokkaan", in ieder geval. Voor de anti-monarchisten is dat een ander verhaal, maar die vormen een extreem klein deel van de bevolking).
Tuurlijk niet.

quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)o-is-een-farce.dhtml

Zij ziet niets in een referendum over een 180 artikelen tellende constitutie die in klassiek Arabisch is opgesteld voor een volk dat in overgrote meerderheid slechts het Marokkaanse dialect van het Arabisch of een van de vele Berbertalen beheerst en bovendien voor meer dan 40 procent analfabeet is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_98951007
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 15:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Tuurlijk niet.

[..]

Tuurlijk wel. Gedurende twee weken is de Grondwet uitvoerig behandeld op diverse Marokkaanse zenders in allerlei dialecten. Maar daar heb jij geen zicht op. Ik wel. Net als dat ik op het moment van de speech in Marokko zelf was - en de euforie heb meegemaakt. In een onderontwikkeld gebied nog wel. Daar heb jij geen zicht op. Ik wel. Net als dat analfabetisme niets zegt over het kunnen verstaan of begrijpen van de problematiek of de grondwet zelf. Het zijn onzinnge argumenten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_98951120
Valt me nog mee dat niet 99,9% van de bevolking voor heeft gestemd. Laten we maar zeggen dat er vooruitgang in zit...
pi_98951414
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 16:04 schreef johnnylove het volgende:
Valt me nog mee dat niet 99,9% van de bevolking voor heeft gestemd. Laten we maar zeggen dat er vooruitgang in zit...
70% van de bevolking is stemgerechtigd, daarvan heeft 70% gestemd en daarvan heeft 98.5% ja gestemd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_98951596
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 16:14 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

70% van de bevolking is stemgerechtigd, daarvan heeft 70% gestemd en daarvan heeft 98.5% ja gestemd.
Ik dacht gelezen te hebben dat maar een gedeelte van de stemgerechtigde mocht stemmen.

Begrijp je optimisme maar statistisch 98,5% voor stemmen haal je niet met normale verkiezingen.
pi_98953659
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 16:19 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Ik dacht gelezen te hebben dat maar een gedeelte van de stemgerechtigde mocht stemmen.

Begrijp je optimisme maar statistisch 98,5% voor stemmen haal je niet met normale verkiezingen.
Het is ook geen verkiezing, het is een referendum. Het is dus of Ja of Nee. Hoe dan ook, er zal vast hier en daar wat fraude zijn gepleegd. Maar dat neemt niet weg dat ik ervan overtuigd (mede gezien de reacties toen ik er was) ben dat de meerderheid voor deze Grondwet heeft gestemd. Het betreft hier namelijk alleen maar vooruitgang.
Allah Al Watan Al Malik
pi_98953792
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 17:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is ook geen verkiezing, het is een referendum. Het is dus of Ja of Nee. Hoe dan ook, er zal vast hier en daar wat fraude zijn gepleegd. Maar dat neemt niet weg dat ik ervan overtuigd (mede gezien de reacties toen ik er was) ben dat de meerderheid voor deze Grondwet heeft gestemd. Het betreft hier namelijk alleen maar vooruitgang.
Voor een buitenstaander lijkt me dit een `Schijn`vooruitgang en de uitslag onderstreept dat nogmaals.
pi_98954018
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 17:19 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Voor een buitenstaander lijkt me dit een `Schijn`vooruitgang en de uitslag onderstreept dat nogmaals.
Hoezo schijnvooruitgang? Dat moet nog maar blijken. Men kan niet verwachten dat alles van de een op de andere dag veranderd. Feit is dat de nieuwe regels in beginsel aardig wat goeds beloven. Het is dus zeker een stap in de goede richting theoretisch gezien, nu kijken hoe het in de praktijk gaat lopen. Er is niets verloren, loopt dit ook niet - dan zullen mensen weer gaan demonstreren.
Allah Al Watan Al Malik
pi_98954310
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 17:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hoezo schijnvooruitgang? Dat moet nog maar blijken. Men kan niet verwachten dat alles van de een op de andere dag verandert. Feit is dat de nieuwe regels in beginsel aardig wat goeds beloven. Het is dus zeker een stap in de goede richting theoretisch gezien, nu kijken hoe het in de praktijk gaat lopen. Er is niets verloren, loopt dit ook niet - dan zullen mensen weer gaan demonstreren.
Marokko is na die wijziging gewoon nog steeds een constitutionele monarchie. Een land dat gewoon nog steeds een hek heeft om een gedeelte van zijn eigen land. Het blijft eenrichtingsverkeer!

Ipv dat de Koning een x als een verzoenende macht optreedt, blijft hij bij oude ingeslopen gewoontes. Marokko heeft zoveel te bieden, dat kan je niet beperken.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 20:18:08 #261
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_98959832
Mutant1 haalt mij de woorden uit mijn mond.
Feyenoord Rotterdam
  zaterdag 2 juli 2011 @ 20:32:41 #262
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_98960291
Mja, ok als het daadwerkelijk zo is dat 98,5% ja heeft gestemd en zij er dan niet blij mee zijn, dan gaan ze weer de straat op.

Maar alsnog: 6895000 is het aantal van 7000000 mensen die ja hebben gestemd. Dat zijn dus maar 105000 mensen die nee hebben gezegd wat mij heeeel weinig lijkt.

Een regime dat resultaten moet veranderen, doet dat altijd omdat zij weten dat het mis is.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~Franois Fnelon
pi_98973909
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 20:32 schreef rakotto het volgende:
Mja, ok als het daadwerkelijk zo is dat 98,5% ja heeft gestemd en zij er dan niet blij mee zijn, dan gaan ze weer de straat op.

Maar alsnog: 6895000 is het aantal van 7000000 mensen die ja hebben gestemd. Dat zijn dus maar 105000 mensen die nee hebben gezegd wat mij heeeel weinig lijkt.

Een regime dat resultaten moet veranderen, doet dat altijd omdat zij weten dat het mis is.
Het is niet in het voordeel van de monarch of de zittende elite. Als het nu wijzigingen waren die wel in het voordeel van een van deze twee machten waren, was je twijfel nog gegrond. Daarmee wil ik niet zeggen dat er (nogmaals) helemaal geen fraude is gepleegd, maar de algemene wens is een Ja voor de nieuwe Grondwet, even afwachten wat er dan gaat gebeuren en als het dan toch weer moet, de straat op. Het feit dat het Tamazight officieel wordt verklaard is natuurlijk al n reden waarom 80% van de bevolking ja zou stemmen.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 3 juli 2011 @ 12:35:21 #264
137562 rakotto
pi_98977252
Dat is waarschijnlijk het enige wat nog echte verandering brengt. De rest is cosmetisch.
pi_98977357
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 12:35 schreef rakotto het volgende:
Dat is waarschijnlijk het enige wat nog echte verandering brengt. De rest is cosmetisch.
Nee hoor. Het feit dat de koning niet meer zelf @ random iemand minister-president kan maken is een ander voorbeeld. En zo zijn er nog meer zaken.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 3 juli 2011 @ 12:40:48 #266
137562 rakotto
pi_98977437
Dat weet ik, maar denk je nou werkelijk dat het eerlijk gaat wanneer de tijd komt dat er een MP gekozen moet worden? :P
pi_98977462
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 12:40 schreef rakotto het volgende:
Dat weet ik, maar denk je nou werkelijk dat het eerlijk gaat wanneer de tijd komt dat er een MP gekozen moet worden? :P
De MP wordt niet gekozen, het zal een n op n kopie worden van het NL systeem, waarbij de grootste (deelnemende) partij de MP levert.
Allah Al Watan Al Malik
pi_98993714
Mijn familie in Marokko heeft uit principe de referendum geboycot. Hetgeen waar de referendum over gaat heeft weinig te maken met de oorspronkelijke eisen van de 20 feb. beweging, maar wordt als een poging gezien om het momentum van de 20 feb beweging te breken. Persoonlijk kan ik het niet goed beoordelen, maar ik vind het opvallend en raar dat er op de staatsmedia vrijwel geen enkele tegengeluid te horen was terwijl op facebook etc. er genoeg tegengeluid te zien was/is.
  zondag 3 juli 2011 @ 20:33:24 #269
137562 rakotto
pi_98995227
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 12:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De MP wordt niet gekozen, het zal een n op n kopie worden van het NL systeem, waarbij de grootste (deelnemende) partij de MP levert.
Door de koning dus. 8)7

In ieder geval, men is weer aan het protesteren.
  zondag 3 juli 2011 @ 21:33:06 #270
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_98998330
Je bent wel heel naief als je gelooft dat die 98% echt eerlijk tot stand is gekomen.

De koning heeft het slim aangepakt, veel slimmer dan al die andere dombo's zoals Mubarak, Khadafi, Ben Ali etc. Hij heeft inderdaad het momentum gekaapt met dit "referendum" en kan nu met een paar symbolische veranderingen en "98% ja stemmers" doen alsof de demonstranten die nu weer de straat opgaan "rotzooischoppers" zijn en nooit tevreden zijn. Wat ik begreep heeft meneer de koning zelf besloten wat de "benodigde wijzigingen" dan wel niet moeten inhouden. Om vervolgens ook via de staatsmedia zijn invloeden aan te wenden. In een land waar hij al populair was is dat genoeg om goed zijn hoofd boven water te houden. Of er echt aanzienlijke veranderingen zijn teweeg gebracht door dit "referendum" zal moeten blijken. Ik geloof er niet in in ieder geval.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_99000831
98,5% is volgens mij tegen het onmogelijke aan. Alleen al aan mensen die hun formulier fout invullen moet je meer 'tegenstemmen' overhouden.
pi_99005008
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
98,5% is volgens mij tegen het onmogelijke aan. Alleen al aan mensen die hun formulier fout invullen moet je meer 'tegenstemmen' overhouden.
Even ter vergelijking de uitslagen van vorige constitutionele referenda (in % voor de nieuwe grondwet):

1972: 98.8%, 1992: 99.96%, 1996: 99.5%, 2011: 98.50%. (bron: Nohlen et al. (1999) Elections in Africa: A data handbook).

We zien hier dus duidelijk een dalende lijn sinds 1992 :)

Anyway. Dit soort onmogelijke referendum uitslagen zie je inderdaad alleen in verotte dictaturen. Wellicht ook de reden waarom in vele grote steden de mensen weer in grote getale de straat op zijn gegaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door deleriouz op 03-07-2011 23:42:51 ]
pi_99020116
Ook fotos van de demonstraties in Casablanca gisteren:

There was
a HOLE
here.
It's gone now.
pi_99031098
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:57 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Mijn familie in Marokko heeft uit principe de referendum geboycot. Hetgeen waar de referendum over gaat heeft weinig te maken met de oorspronkelijke eisen van de 20 feb. beweging, maar wordt als een poging gezien om het momentum van de 20 feb beweging te breken. Persoonlijk kan ik het niet goed beoordelen, maar ik vind het opvallend en raar dat er op de staatsmedia vrijwel geen enkele tegengeluid te horen was terwijl op facebook etc. er genoeg tegengeluid te zien was/is.
Vrij simpel, de 20th February beweging sluit niet aan op de doorsnee Marokkaanse bevolking. Het blijft een "elitaire" beweging, en je merkt op straat ook steeds meer afkeer jegens deze beweging. Althans dat is mijn ervaring toen ik er vorige week was. En daar was geen staatsmedia bij. Of wil je zeggen dat toevallig alle Marokkanen die ik sprak ongelooflijk naief waren ofzo.
Allah Al Watan Al Malik
pi_99031119
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 20:33 schreef rakotto het volgende:

[..]

Door de koning dus. 8)7

In ieder geval, men is weer aan het protesteren.
De koning dus?
Allah Al Watan Al Malik
pi_99031350
En hier zie je de discrepantie waar ik het over heb:

Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')