abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92116439
Naar aanleiding van wat nieuwsberichten over discriminatie vraag ik me af hoe jullie daar tegen aan kijken. Ik heb zelf geleerd dat je mensen niet mag beoordelen op basis van hun uiterlijk, geslacht of geloofsovertuiging en ik handel daar ook altijd naar. Een nieuwsbericht van vanochtend is toch weer opmerkelijk te noemen omdat een hogeschool onderscheid tussen man en vrouw goedkeurt:
HvA-docent hoeft geen hand te schudden

Een ander interessant artikel gaat over het MDI dat klaagt over Geenstijl, waar een reactie staat van iemand die alle polen tuig vindt. Dezelfde reactie over reaguurders van geenstijl wordt echter geen discriminatie gevonden door het MDI.
http://www.geenstijl.nl/m(...)ers_allemaal_ma.html

Ook interessant is de veroordeling van AH medewerkers die een voorkeursbeleid voor autochtonen hebben:
Boetes geëist in discriminatiezaak AH to go
Daar tegenover staat weer de overheid die dat juist stimuleert, zolang je maar minderheden voortrekt, genaamd: "Stimuleren diversiteitsbeleid onder werkgevers."
http://www.rijksbegroting(...)ing,kst148634_8.html

De discussie gaat niet over het wel of niet toestaan van discriminatie want ik denk dat iedereen wel weet dat je niet moet discrimineren. Maar de hele discussie wordt natuurlijk wel steeds hypocrieter door selectieve discriminatie door de overheid en stichtingen als "Meldpunt Discriminatie Internet".

Hoe denken jullie daarover en dan vraag ik me vooral of positieve discriminatie (zoals stimuleringsbeleid) niet juist negatief werkt?
  maandag 31 januari 2011 @ 11:41:16 #2
333396 secondewijzer
Iedere seconde wijzer!
pi_92116559
K begin wel een beetje moe te worden van dat positieve discriminatie ja :r
  maandag 31 januari 2011 @ 11:45:40 #3
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_92116750
Mensen mogen van mij discrimineren zoveel ze willen. De overheid doet het tenslotte ook. Positieve discriminatie is ook discriminatie. Er wordt veel met 2 maten gemeten. Als een allochtoon discrimineert is het de cultuur en doet een autochtoon het dan is het een racist.

Ronduit zielig natuurlijk. Vandaar dat het tijd wordt de wet op discriminatie maar gewoon te schrappen.
  maandag 31 januari 2011 @ 11:51:00 #4
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_92116931
Ik neem het al niet meer serieus sinds sommige blanke mannen elke gelegenheid aan proberen te grijpen om te roepen dat zij eigenlijk het meeste gediscrimineerd worden. :')
pi_92116952
quote:
Vandaar dat het tijd wordt de wet op discriminatie maar gewoon te schrappen.
En dat is dus het gevaar als je positieve discriminatie toestaat
  maandag 31 januari 2011 @ 12:10:54 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_92117669
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:51 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Ik neem het al niet meer serieus sinds sommige blanke mannen elke gelegenheid aan proberen te grijpen om te roepen dat zij eigenlijk het meeste gediscrimineerd worden. :')
Is ook zo. Gelukkig krijgen we daar maandelijks een +3% hogere vergoeding voor dan blanke vrouwen en +6% hogere vergoeding voor dan niet-Westerse medewerkers.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_92118100
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:37 schreef kakner2 het volgende:
Naar aanleiding van wat nieuwsberichten over discriminatie vraag ik me af hoe jullie daar tegen aan kijken. Ik heb zelf geleerd dat je mensen niet mag beoordelen op basis van hun uiterlijk, geslacht of geloofsovertuiging en ik handel daar ook altijd naar.
'moraal van jouw verhaal' : discriminatie kan aangeleerd worden en is dan niet alszodanig aan te merken. Elk mens is immers een vleesrobot die 'opgevoed' is, getraind, geïndoctrineerd e.d.?

quote:
Een nieuwsbericht van vanochtend is toch weer opmerkelijk te noemen omdat een hogeschool onderscheid tussen man en vrouw goedkeurt:
HvA-docent hoeft geen hand te schudden
Maar ja, de wet he, elk land, volk, men hanteert het toch weer net ff anders, alle rapporten ten spijt.
quote:
Daar tegenover staat weer de overheid die dat juist stimuleert, zolang je maar minderheden voortrekt, genaamd: "Stimuleren diversiteitsbeleid onder werkgevers."
http://www.rijksbegroting(...)ing,kst148634_8.html
Daar hebbie m, de wet, in NL, de interpretatie en TOEPASSING van uitzonderingen rond in dit geval 'discriminatie'.

quote:
Hoe denken jullie daarover en dan vraag ik me vooral of positieve discriminatie (zoals stimuleringsbeleid) niet juist negatief werkt?
Van welke organistie gaat dit onderzoek uit? is het voor je studie/ welke?

Recent is overigens door een rechter de term kut-marokkaan toegestaan, dus het mag nu gewoon net zoals bijv. "val dood" zeggen zonder dat men dit hier in NL als bedreiging kenmerkt.
HEeeeelllll misschien komt dit overigens omdat de aanklacht was tegen... een andere rechter die een tuig-marocje kut marokkaan noemde...

De grootste grap is dat men in NL denkt individueel vrij te zijn, maar met al die regels en uitzonderingen, is dat eigenlijk niet zo.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  maandag 31 januari 2011 @ 13:29:14 #8
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_92120175
Iedereen discrimineert.

Iedereen heeft wel eens vooroordelen over andere rassen, terecht of onterecht.

Iedereen discrimineert elkaar, dus de wetgeving en het woord discriminatie heeft eigenlijk geen betekenis meer.
Misschien in extreme gevallen maar dan kun je het ook onder een andere wetgeving gooien.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_92121596
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:29 schreef ZodiaX het volgende:
Iedereen discrimineert.
Dat betwijfel ik. Er zijn mensen, veelal uit het 'wollen sokken circuit' die er van uitgaan dat alle mensen goed zijn.
Echter in het hoofd kan iedereen elke misdaad plegen, ook discriminatie. Het is maar net wat de massa in een land goed of fout acht (zoals burka's bijv.)
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  maandag 31 januari 2011 @ 14:09:19 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92121614
Zonder discriminatie is onze maatschappij en waarschijnlijk de gehele planeet binnen 5 werkdagen helemaal naar de klote.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 31 januari 2011 @ 14:11:32 #11
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_92121694
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:09 schreef SpecialK het volgende:
Zonder discriminatie is onze maatschappij en waarschijnlijk de gehele planeet binnen 5 werkdagen helemaal naar de klote.
Wil je die ietwat toelichten?
Werkt dat systeem dat jij intern hanteert kennelijk, ook voor micro 'werelden' zoals grote bedrijven bijv. ?
  maandag 31 januari 2011 @ 14:16:13 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92121859
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:11 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Wil je die ietwat toelichten?
Werkt dat systeem dat jij intern hanteert kennelijk, ook voor micro 'werelden' zoals grote bedrijven bijv. ?
Zonder de aanwezigheid van discriminatie zit ik morgen achter de knopjes van een kerncentrale.

Vermenigvuldig dat eens met alle kerncentrales.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 31 januari 2011 @ 14:18:51 #13
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_92121945
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:16 schreef SpecialK het volgende:

Zonder discriminatie zit ik morgen achter de knopjes van een kerncentrale.
Vermenigvuldig dat eens met alle kerncentrales.
Je kan tal van dingen bedoelen.
Een neger mag/kan niet in NL operator zijn in een kerncentrale....
Of:
Een mongool die een vliegtuig met 300 passagiers gaat proberen te vliegen van stijgen tot en met landen...
Maar hoe ik het ook probeer te snappen en de 'the blanks in vul', dat is geen discriminatie, dat is 'de juiste man/vrouw met dito succesvol afgeronde opleiding op de juiste plek'. (Iets dat voor de alles overkoepelende politiek helaas NIET geld)
  maandag 31 januari 2011 @ 14:26:25 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92122212
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:18 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Je kan tal van dingen bedoelen.
Een neger mag/kan niet in NL operator zijn in een kerncentrale....
Of:
Een mongool die een vliegtuig met 300 passagiers gaat proberen te vliegen van stijgen tot en met landen...
Maar hoe ik het ook probeer te snappen en de 'the blanks in vul', dat is geen discriminatie, dat is 'de juiste man/vrouw met dito succesvol afgeronde opleiding op de juiste plek'. (Iets dat voor de alles overkoepelende politiek helaas NIET geld)
Zoek nog eens discriminatie op. Mensen denken altijd dat het over "onterechte discriminatie" gaat. Maar dat is niet zo. Natuurlijk discrimineren bedrijven op dingen als IQ en vaardigheden en diploma's... Die discriminatie is essentieel voor het voortbestaan van het menselijke soort.

Mensen die willen dat "er niet meer wordt gediscrimineerd" gaan dus een gigantische nuancediscussie voorbij.
  maandag 31 januari 2011 @ 14:31:59 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92122393
"Ik stop vanaf nu met discrimineren (hetero, man)"
- Dat komt goed uit. Ik heb hier "toevallig" 2 gigantische homo's met HIV en een lust voor bekeren.
".. w..w.wacht.. wacht nee ik be..be"
- Ze komen straks langs.
"m..m..maar "
- Wat.. oh je gaat nu ineens wel discrimineren? Dat was van korte duur zeg.
  maandag 31 januari 2011 @ 14:33:04 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92122421
- Ja maar persoonlijk discrimineren mag wel!
Oh.... maar waarom dan die affiches op straat? "Amsterdam is klaar met discriminatie".

Wat een discussie. :')
  maandag 31 januari 2011 @ 14:35:59 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92122519
Prima dat die man dat niet wil. Niemand hoeft iets te doen tegen zijn zin. Maar dat geldt dan ook voor de werkgever. Eruit dus met die vent.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 31 januari 2011 @ 14:45:31 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_92122820
Ze snappen ook niet dat het voortrekken van bepaalde bevolkingsgroepen een averechts effect heeft.
Iedereen had op de basisschool ook een hekel aan het lievertje van de juffrouw.
  maandag 31 januari 2011 @ 15:19:00 #19
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_92124174
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:26 schreef SpecialK het volgende:

Mensen die willen dat "er niet meer wordt gediscrimineerd" gaan dus een gigantische nuancediscussie voorbij.
Oneens, want apart zetten gaat ook over 'in gelijke gevallen / omstandigheden'.
Ik zie toch liever een zeer lang opgeleide en begeleidde hartchirurg die diens werk doet, dan een vuilophaler zonder opleiding welke een by-pass gaat proberen.
Nogmaals zie ik wel de nuance: kennis en kunnen, versus wie je bent of waarvandaan, en je laat m.i. dus 'gelijke gevallen in gelijke omstandigheden' weg.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:06:44 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92126313
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 15:19 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Oneens, want apart zetten gaat ook over 'in gelijke gevallen / omstandigheden'.
Ik zie toch liever een zeer lang opgeleide en begeleidde hartchirurg die diens werk doet, dan een vuilophaler zonder opleiding welke een by-pass gaat proberen.
Discriminatie! :N

quote:
Nogmaals zie ik wel de nuance: kennis en kunnen, versus wie je bent of waarvandaan, en je laat m.i. dus 'gelijke gevallen in gelijke omstandigheden' weg.
Kennis en kunnen. Zullen we daar eens op focussen? Waar komt kennis en vaardigheid vandaan? Van school. Van de genen van je ouders. Zelfs van je plek binnen het gezin. Zo zijn eerstgeboornen vaker op universiteiten te vinden dan laatkomertjes. Bovendien heeft een groot gedeelte van je vaardigheden een wortel in je genetische opmaak.

Infeite is het bedrijfsleven dus een constructie waarbinnen categorisch wordt geselecteerd (gediscrimineerd) tegen laatkomertjes en de genetisch minder onderlegden. Kunnen die mensen daar iets tegen doen? Nee. Keuren we het goed? Ja. Immers discriminatie is dermate belangrijk dat al de mooie principes van de meritocratie, de gelijkheidsbeginsels infeite opzij worden geduwt.

Discriminatie. Geen wereld zonder.

Gelijke situaties? 2 modellen, eentje blank, eentje donker. Voor het doel van dit voorbeeld even aantrekkelijk en fotogeniek.

Echter de fotograaf zoekt specifiek een BLANK meisje voor de doeleinden van het kunstproject.

Discriminatie? Ja. Onterecht? Nee.

Het enige waar je een zaak tegen kunt spannen is:

Discriminatie op eigenschappen die niet relevant zijn voor de positie.

En dat is ook iets waar de overheid op controleert.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:14:02 #21
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_92126651
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:06 schreef SpecialK het volgende:

[quote]FTS : Oneens, want apart zetten gaat ook over 'in gelijke gevallen / omstandigheden'.
quote:
Jij "Discriminatie! :N
Dan wil ik van je horen of je volgende keer dat je acute zorg nodig hebt voor je lichaam en/of geest dat je naar de kwik-fit, febo of gamma bent gegaan.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:15:42 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92126740
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:14 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

[..]

Dan wil ik van je horen of je volgende keer dat je acute zorg nodig hebt voor je lichaam en/of geest dat je naar de kwik-fit, febo of gamma bent gegaan.
Thank you for making my point. Ik claim natuurlijk niet dat discriminatie iets slechts is. Het is essentueel. Sterker nog. Als discriminatie z'n eigen facebook fan page had zou ik 'em adden.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:15:56 #23
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_92126755
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zoek nog eens discriminatie op.
Doe ik, voor jou! :)

Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook [b]gelijk behandeld worden.[/b]
pi_92126840
quote:
Discriminatie op eigenschappen die niet relevant zijn voor de positie.

En dat is ook iets waar de overheid op controleert.
Maar aan de andere kant discrimineert de overheid zelf door sommige mensen voor te trekken. En dat maakt het hele verhaal zo hypocriet omdat de overheid blijkbaar zo goed is dat ze weten wanneer discriminatie goed is. En omdat het om "irrelevante" verschillen gaat kun je dat onderscheid nooit op een postieve manier maken.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:19:05 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92126898
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:15 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Doe ik, voor jou! :)

Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook [b]gelijk behandeld worden.[/b]
Fijn dat je nu eindelijk door gaat krijgen wat ik bedoel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')