Heftig ja. Veiligheidsdiensten zitten vast op 2 plekken, de rest is in handen van de demonstranten. Ze vechten voor hun leven.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:04 schreef Mutant01 het volgende:
Zo heftige beelden op Al Jazeera. De tering.
Khaddafi is geen Moebarak nee.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Khaddafi gaat de weg van Nicolae Ceauescu.
Waar wat?quote:Op zondag 20 februari 2011 11:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heftig ja. Veiligheidsdiensten zitten vast op 2 plekken, de rest is in handen van de demonstranten. Ze vechten voor hun leven.
Oost Libi, die stad met een B.quote:
Benghazi :pquote:Op zondag 20 februari 2011 11:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oost Libi, die stad met een B.
Ik vind dat heel gevaarlijk. Om een heel andere reden ook: omdat nu het gerucht (bevestigde gerucht eigenlijk) dat er zwarte huurlingen zijn, ben je als gewone zwarte Afrikaan in Libi je leven nu niet zeker. Althans, dat kan ik me voorstellen. Dat is afschuwelijk.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:19 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Gaat ie nou negers uit afrika gebruiken als thugs?
Het zal niet de eerste keer zijn, hij heeft al eerder wat oorlog gevoerd (en verloren) aan zijn Zuidgrenzenquote:Op zondag 20 februari 2011 11:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Khaddafi is geen Moebarak nee.
Ik kan me serieus voorstellen dat hij een stad gewoon gaat bombarderen vanuit de lucht. Hij zal vechten voor zijn leven.
Dat zeg ik, Ceauescuquote:Maar als hij verliest, dan zit hij niet aan in Saoedi-Arabi, maar hangt-ie aan een lantaarnpaal.
Dan zullen al die afrikaanse economische vluchtelingen die in Libie vastzitten en het niet lukte naar Europa te komen hun leven niet zeker zijn.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik vind dat heel gevaarlijk. Om een heel andere reden ook: omdat nu het gerucht (bevestigde gerucht eigenlijk) dat er zwarte huurlingen zijn, ben je als gewone zwarte Afrikaan in Libi je leven nu niet zeker. Althans, dat kan ik me voorstellen. Dat is afschuwelijk.
Je moet stoppen op je piek.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zal niet de eerste keer zijn, hij heeft al eerder wat oorlog gevoerd (en verloren) aan zijn Zuidgrenzen
[..]
Dat zeg ik, Ceauescu
Hopelijk komt het goed, Libie is een erg mooi land, mooie kust, veel prachtige romeinse resten, als hij een paar jaar geleden had geroepen, Jongens, ik word oud, ik stel me niet verkiesbaar maar we gaan democratie invoeren was hij tot het einde der tijden herdacht als iemand die veel gedaan had voor het land. Nu zal hij eindigen als de grote schurk die hij is.
Eigenlijk moet je gewoon nooit dictator wordenquote:Op zondag 20 februari 2011 11:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet stoppen op je piek.
Te veel dictators zijn net zo dom als sporters of artiesten.
Nee, je kan beter een religie beginnen.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je gewoon nooit dictator worden
Dat zou ik ook wel willen weten. Aan de ene kant lees ik dat het leger zich daar bij de demonstranten heeft aangesloten, aan de andere kant lees ik dat het leger er de demonstranten uitmoordt. Wat is het nou?quote:Op zondag 20 februari 2011 01:01 schreef Monidique het volgende:
Ik blijf het moeilijk vinden om te weten hoe de situatie nu in elkaar steekt. Is het oosten nu "vrij" of niet? Steden overgenomen of eigenlijk toch niet? Is Khaddafi de controle kwijt of lijkt het maar zo?
quote:Watch: Live stream reportedly from Libya's Benghazi http://bit.ly/eDnxTR
Ja, zoals Jim Jonesquote:Op zondag 20 februari 2011 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, je kan beter een religie beginnen.
Wie is dan 'het leger'? Dat is niet 1 persoon... Neem aan dat sommigen zich bij de demonstranten aangesloten hebben, maar anderen gewoon voor Qadhafi blijven vechten.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat zou ik ook wel willen weten. Aan de ene kant lees ik dat het leger zich daar bij de demonstranten heeft aangesloten, aan de andere kant lees ik dat het leger er de demonstranten uitmoordt. Wat is
het nou?
Dat zijn gewoon huurlingen. Wie hen iets aanbiedt dat hen het meest convenieert, heeft hun steun. De steun van een soldaat koop je niet, die huur je.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:07 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
Wie is dan 'het leger'? Dat is niet 1 persoon... Neem aan dat sommigen zich bij de demonstranten aangesloten hebben, maar anderen gewoon voor Qadhafi blijven vechten.
Huurlingen vechten aan de kant van Khadafi? Waar staat het leger volgens jou dan, aan de kant van de demonstranten? Dan zou het wel hl snel over zijn daar, denk het niet.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon huurlingen. Wie hen iets aanbiedt dat hen het meest convenieert, heeft hun steun. De steun van een soldaat koop je niet, die huur je.
Ik bedoelde te zeggen dat soldaten uiteindelijk gewoon huurlingen zijn. Ik schat in dat ze nu nog aan de kant van Khadafi staan en ik vraag me af of de oppositie in staat is om het leger aan hun kant te krijgen. Ik denk van niet eigenlijk.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:45 schreef msnk het volgende:
[..]
Huurlingen vechten aan de kant van Khadafi? Waar staat het leger volgens jou dan, aan de kant van de demonstranten? Dan zou het wel hl snel over zijn daar, denk het niet.
quote:LIBYA - Apparently a african mercenary is questioned and beaten up bij pro-democracy protesters. #tahrir #mercenary
Die 2e link niet bekijken als je niet tegen dode negers kan.quote:LIBYA - Possible African mercenary killed by pro-democracy protesters. (be warned following this link!) http://t.co/1CTwPW1 #mercenary
Dat van die huurlingen ligt vrij voor de hand. Veel Afrikaanse groeperingen huren huurlingen in.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:00 schreef BeSimple het volgende:
Het schijnt dat Kadafi Afrikaanse huurlingen haalt uit Zimbabwe. Of dit zo is weet ik niet, maar er zijn wel Afrikanen gespot.
[..]
[..]
Die 2e link niet bekijken als je niet tegen dode negers kan.
Daarnaast meld AJE ook dat een legerbasis is overgenomen door pro-demostranten. Ik denk dat hiermee een burgeroorlog een feit is geworden.
Maar daarmee hou je geen rekening met de aard van een tribale gemeenschap. Als de familie/stam van een soldaat bij de anti-regeringsdemonstranten hoort, zou het heel goed kunnen dat de soldaat daar ook voor zou kiezen, ongeacht hoeveel geld hij krijgt van Qadhafi. Daar tegenover staan de Afrikaanse huurlingen, die inderdaad geen enkele banden hebben met Libiers.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik bedoelde te zeggen dat soldaten uiteindelijk gewoon huurlingen zijn. Ik schat in dat ze nu nog aan de kant van Khadafi staan en ik vraag me af of de oppositie in staat is om het leger aan hun kant te krijgen. Ik denk van niet eigenlijk.
Khadafi staat sterk in eigen land. Hij heeft de oppositie ook veel minder dan in bv. Egypte gelegenheid gegeven om zich te organiseren.
Maar goed: de actuele stand van zaken doorgronden is lastig in landen als Libie.
Laten we hopen van niet. In tegenstelling tot neergeslagen protesten hebben burgeroorlogen de neiging om jarenlang voort te slepen met duizenden martelingen en moorden als gevolg. Er zijn zo onderhand genoeg doden gevallen. Liever een dictator aan de macht dan een burgeroorlog.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:00 schreef BeSimple het volgende:
Daarnaast meld AJE ook dat een legerbasis is overgenomen door pro-demostranten. Ik denk dat hiermee een burgeroorlog een feit is geworden.
Woon jij daar ookquote:Op zondag 20 februari 2011 13:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Laten we hopen van niet. In tegenstelling tot neergeslagen protesten hebben burgeroorlogen de neiging om jarenlang voort te slepen met duizenden martelingen en moorden als gevolg. Er zijn zo onderhand genoeg doden gevallen. Liever een dictator aan de macht dan een burgeroorlog.
Dat kan, maar uiteindelijk moet een soldaat ook eten. Als partij A drie borden rijst per week geeft en partij B vijf borden per week, dan steunt 'n soldaat over het algemeen toch echt partij B.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:04 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
Maar daarmee hou je geen rekening met de aard van een tribale gemeenschap. Als de familie/stam van een soldaat bij de anti-regeringsdemonstranten hoort, zou het heel goed kunnen dat de soldaat daar ook voor zou kiezen, ongeacht hoeveel geld hij krijgt van Qadhafi. Daar tegenover staan de Afrikaanse huurlingen, die inderdaad geen enkele banden hebben met Libiers.
Dit topic staat er vol mee volgens mij.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:14 schreef raistlin6 het volgende:
Oke ik heb dit alleen maar globaal gevolgd. Maar goed het loopt nu storm met Libi-nieuws. Dus dan deze maar eens goed gaan volgen voor de frontpage.
Is er ergens een YouTube-filmpje met beelden van geschiet op demonstranten?
Dank je, maar ik wil graag vrij snel een goed bericht op de FP kunnen knallen, daarom vraag ik even hulp.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit topic staat er vol mee volgens mij.
Nee, ok, ik snap wat je bedoelt. Maar vanuit mijn computerstoel in Nederland bezien lijkt het me dat de demonstranten hun volk geen dienst bewijzen als ze aansturen op een burgeroorlog.quote:
Benghazi zou op het moment een chaos zijn. Veiligheidsdiensten en huurlingen schieten daar random op mensen. (zie child killed in libyan revolution hierboven).quote:Op zondag 20 februari 2011 13:17 schreef raistlin6 het volgende:
Deze info heb ik al.
Source in Libyan capital Tripoli tells al Jazeera English that foreign companies are evacuating many of their workers
Doctor in Libyan city of Benghazi says at least 200 dead in his hospital since unrest began - AP
Group of 'Islamist extremists' take members of security forces and civilians hostage in Libya, Libyan official tells Al Arabiya
Verder tot aan gisteren ben ik redelijk op de hoogte.
http://www.libyafeb17.com/quote:Op zondag 20 februari 2011 13:16 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Dank je, maar ik wil graag vrij snel een goed bericht op de FP kunnen knallen, daarom vraag ik even hulp.
Een korte schets van de huidige situatie zou ook welkom zijn, dus als iemand dat niet te veel moeite vindt, heel erg graag,
Niet zodra het erop lijkt dat partij B alle controle verliest en aan de verliezende hand is, dan kiest een Libier voor zijn (eigen) toekomst.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kan, maar uiteindelijk moet een soldaat ook eten. Als partij A drie borden rijst per week geeft en partij B vijf borden per week, dan steunt 'n soldaat over het algemeen toch echt partij B.
Land is niet aan de bedelstaf, dat is het hem nou juist. Ook in Tunesie was totaal geen oppositie, en Libie lijkt verdomd snel die kant ook op te gaan. Geen oppositie, zeer strak tientallen jaren geregeerd, bevolking heeft het relatief gezien iets beter dan in Marokko en Egypte waar meer armoede heerst maar toch komen ze massaal in opstand... rara hoe kan dat? En wat zegt het feit nog dat er geen oppositie zou zijn als mensen zelf opstaan en-masse.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:10 schreef Halcon het volgende:
Khadaffi heeft geen enkele tegenbeweging de kans gegeven zich te organiseren en dat maakt dat hij nu toch vrij sterk staat. Het hele land is aan de bedelstaf, maar hij heeft geld genoeg om hele vliegtuigen vol met huurlingen in te laten vliegen.
Khadaffi wint dit niet. Het Oosten en Westen moet je delen omdat de afstanden te groot zijn. Het is duidelijk dat hij nu probeert het Oosten te heroveren, hij is de macht en autoriteit op de grond al kwijt daar dus. Hoelanger dit duurt en met de uren komt er meer naar buiten, wordt er gereageerd door het volk zelf en buitenland en hoe langer het duurt voordat Khadaffi de macht in het Oosten weer helemaal in handen heeft hoe kleiner die kans wordt dat hij daar de macht weer helemaal terughaalt. Vergis je niet, de Libiers daar die nu bij bosjes worden afgemaakt leidt tot standvastiger terugvechten tegen Khadaffi en zijn buitenlandse huurlingen die het eigen volk afmaakt.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:10 schreef Halcon het volgende:
Khadaffi wint dit wel. Tegen welke prijs is lastig te zeggen, maar winnen doet hij dit wel.
Daar denken de mensen daar heel anders over blijkbaar. Vind je het eng dat het volk wellicht zelf gaat beslissen over het eigen lot?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:10 schreef Halcon het volgende:Democratie is leuk, maar vaak een gevaarlijk goedje in dit soort landen.
Oost Libi is duidelijker anti-regime, daarom zijn de demo's daar begonnen. In Tripoli zijn ondertussen ook demo's begonnen en in een stad in de buurt. Ik hoorde demonstrant in die plaats excuses maken aan de mensen in Oost-Libi dat ze zo laat zijn begonnen.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:23 schreef raistlin6 het volgende:
Ok filmpje voor nieuwsbericht geselecteerd. Nu alleen nog de huidige situatie in vogelvlucht. Mag in steekwoorden. Please?
Ik hou enige reserve over Halcon. Het lijkt een troll, maar ik denk dat ie echt ziek in z'n hoofd is.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:25 schreef Aloulou het volgende:
Daar denken de mensen daar heel anders over blijkbaar. Vind je het eng dat het volk wellicht zelf gaat beslissen over het eigen lot?
In een land als Libi is het lastig in te schatten wie er aan de winnende hand is. Lijkt me niet dat 'n soldaat of huurling dat goed kan overzien en kan beoordelen. In Irak zag je lange tijd hetzelfe. Daar bleven Irakese soldaten maar Amerikanen aanvallen, denkend dat ze een kans hadden.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:25 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Niet zodra het erop lijkt dat partij B alle controle verliest en aan de verliezende hand is, dan kiest een Libier voor zijn (eigen) toekomst.
[..]
Land is niet aan de bedelstaf, dat is het hem nou juist. Ook in Tunesie was totaal geen oppositie, en Libie lijkt verdomd snel die kant ook op te gaan. Geen oppositie, zeer strak tientallen jaren geregeerd, bevolking heeft het relatief gezien iets beter dan in Marokko en Egypte waar meer armoede heerst maar toch komen ze massaal in opstand... rara hoe kan dat? En wat zegt het feit nog dat er geen oppositie zou zijn als mensen zelf opstaan en-masse.
[..]
Khadaffi wint dit niet. Het Oosten en Westen moet je delen omdat de afstanden te groot zijn. Het is duidelijk dat hij nu probeert het Oosten te heroveren, hij is de macht en autoriteit op de grond al kwijt daar dus. Hoelanger dit duurt en met de uren komt er meer naar buiten, wordt er gereageerd door het volk zelf en buitenland en hoe langer het duurt voordat Khadaffi de macht in het Oosten weer helemaal in handen heeft hoe kleiner die kans wordt dat hij daar de macht weer helemaal terughaalt. Vergis je niet, de Libiers daar die nu bij bosjes worden afgemaakt leidt tot standvastiger terugvechten tegen Khadaffi en zijn buitenlandse huurlingen die het eigen volk afmaakt.
[..]
Daar denken de mensen daar heel anders over blijkbaar. Vind je het eng dat het volk wellicht zelf gaat beslissen over het eigen lot?
Jij weet ook wel dat 'n volk soms weleens verkeerde keuzes maakt als het gaat om het kiezen van hun leiders. Hitler is bv. ook democratisch gekozen.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik hou enige reserve over Halcon. Het lijkt een troll, maar ik denk dat ie echt ziek in z'n hoofd is.
De geest is los of de beer is los ?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:33 schreef Aloulou het volgende:
Dat maakt niet uit, het leuke is dat de mensen die van mening zijn "dat de dictators in stand moeten worden gehouden in die gebieden" ten koste van directe invloed van de eigen bevolking niet meer van deze tijd zijn. Er zijn onomkeerbare veranderingen gaande namelijk. "new facts on the ground", zoals het volk wat zelf de eigen koers mag gaan kiezen in Egypte, Tunesie en het is alles behalve voorbij in de andere landen en de geest is ook daar los.
Een teringzooi is het al en als jij denkt dat de geest zo weer terug in de fles gaat als een mak lammetje heb je het echt mis en onderschat jij de onderdrukking van Khadafi's hand. Als je denkt dat Khadafi open staat voor een liberaler beleid ken je hem denk ik niet. Het lijkt erop dat sowieso in het Oosten de Libische mensen bereid zijn heel erg ver te gaan tegen Khadafi. Ik versta Arabisch en in veel verschillende filmpjes alsmede getuigen die naar de uitzendingen bellen zegt men te moeten blijven vechten, dat er geen weg meer terug is en voorbereid te zijn op de dood indien die komt. Maar we zullen het zien.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
In een land als Libi is het lastig in te schatten wie er aan de winnende hand is. Lijkt me niet dat 'n soldaat of huurling dat goed kan overzien en kan beoordelen. In Irak zag je lange tijd hetzelfe. Daar bleven Irakese soldaten maar Amerikanen aanvallen, denkend dat ze een kans hadden.
Een oorlog (daar draait het op uit) is makkelijker te winnen als je georganiseerd bent. En stel dat men wint, dan zal er daarna organisatie moeten zijn, anders wordt het een teringzooi.
Je kwalificatie van rotzooischoppers zegt voldoende. Ik hoop dat Khadafi er net zo over denkt als jij dan gaat het wel goed komen met het Libische volk namelijk. Als je denkt dat dit gaat om ongeorganiseerde schoppertjes kan het zo zijn dat je over 2 weken in een nachtmerrie wakker wordt. De oppositie is a) vanaf het buitenland zeer actief, zoals te zien is via internet, vertalen, acties op touw zetten zoals hulpgoederen vanuit Egypte nu die naar Oosten moeten gaan en media benaderen. Daarnaast is er direct het contact met Benghazi o.a. in het Oosten zoals nu duidelijker wordt en ook in het Westen komen berichten naar buiten dat men in Tripoli heel goed weet wat er precies speelt. O.a. dat buitelandse huurlingen het eigen volk afmaken zal Khadafi de crimineel nog opbreken bij zijn volk... inchallah!quote:Op zondag 20 februari 2011 13:31 schreef Halcon het volgende:
Khadaffi heeft geld, wapens, nog altijd macht en 'n leger. Snel heroveren is geen garantie voor succes. Bij dit soort aangelegenheden speelt de lange adem een rol en ik schat in dat Khadaffi over een langere adem beschikt dan 'n stelletje ongeorganiseerde rotzooischoppers.
Ja, helaas... je loopt achter de feiten aan jongen. Deze retoriek helpt niet meer na Tunesie en Egypte en het Libische volk lijkt nu ook op te staan en geen water meer bij de wijn te doen. Dat er westerlingen zijn die dat met lede ogen aanzien is jammer voor hen, het volk wil zelf beslissen en geen angst meer hebben voor geheime diensten omdat ze een opinie uiten die de grote kolonel niet bevalt. Afgelopen 50 jaar heb jij jouw midden-oosten gezien zoals jij graag zag, nu is het tijd voor het midden-oosten en noord-afrika wat de mensen daar zelf graag zien en over willen gaan beslissen.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:31 schreef Halcon het volgende:
Ja, dat is vrij eng. We hebben het hier over een wereldvreemd volk (met alle respect en niet raar gezien de situatie in Libie) en de historie heeft al vaker uitgewezen dat democratie kan leiden tot een hoop ellende en chaos. Een echt alternatief voor Khadaffi is er nu niet of je moet moslimextremisme en/of chaos een alternatief vinden.
contaminatie, i stand corrected.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
De geest is los of de beer is los ?
Ik zeg nergens dat de geest als een mak lammetje weer in de fles gaat, maar wel dat ik denk dat uiteindelijk Khadaffi sterker is. Ik zeg ook nergens dat Khadaffi openstaat voor een liberaler beleid. De Libische mensen zijn bereid ver te gaan, maar dat is Khadaffi uiteraard ook.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:40 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Een teringzooi is het al en als jij denkt dat de geest zo weer terug in de fles gaat als een mak lammetje heb je het echt mis en onderschat jij de onderdrukking van Khadafi's hand. Als je denkt dat Khadafi open staat voor een liberaler beleid ken je hem denk ik niet. Het lijkt erop dat sowieso in het Oosten de Libische mensen bereid zijn heel erg ver te gaan tegen Khadafi. Ik versta Arabisch en in veel verschillende filmpjes alsmede getuigen die naar de uitzendingen bellen zegt men te moeten blijven vechten, dat er geen weg meer terug is en voorbereid te zijn op de dood indien die komt. Maar we zullen het zien.
Khadaffi ziet ze zeker als rotzooischoppers. Dat zijn het in feite ook. Ze willen rellen, gillen wat over democratie, maar hebben geen enkel idee over wat ze willen als ze zogenaamd gehate leider weg is. Ze willen schoppen tegen de gevestigde orde, omdat dat nu in is, maar een alternatief hebben ze simpelweg niet. De verhalen van de Facebookhelden kennen we wel. Op Facebook wat roepen over rellen in gang zetten is wat anders dan 'n land leiden.quote:Je kwalificatie van rotzooischoppers zegt voldoende. Ik hoop dat Khadafi er net zo over denkt als jij dan gaat het wel goed komen met het Libische volk namelijk. Als je denkt dat dit gaat om ongeorganiseerde schoppertjes kan het zo zijn dat je over 2 weken in een nachtmerrie wakker wordt. De oppositie is a) vanaf het buitenland zeer actief, zoals te zien is via internet, vertalen, acties op touw zetten zoals hulpgoederen vanuit Egypte nu die naar Oosten moeten gaan en media benaderen. Daarnaast is er direct het contact met Benghazi o.a. in het Oosten zoals nu duidelijker wordt en ook in het Westen komen berichten naar buiten dat men in Tripoli heel goed weet wat er precies speelt. O.a. dat buitelandse huurlingen het eigen volk afmaken zal Khadafi de crimineel nog opbreken bij zijn volk... inchallah!
Tot nu toe hebben ze nog helemaal geen alternatief gepresenteerd. Of het moet zijn dat chaos het alternatief is. Kennelijk ben jij uit op een Midden Oosten vol chaos, dood en verderf. Dat is je goed recht, maar ik betwijfel of het volk uiteindelijk beter af gaat zijn.quote:Ja, helaas... je loopt achter de feiten aan jongen. Deze retoriek helpt niet meer na Tunesie en Egypte en het Libische volk lijkt nu ook op te staan en geen water meer bij de wijn te doen. Dat er westerlingen zijn die dat met lede ogen aanzien is jammer voor hen, het volk wil zelf beslissen en geen angst meer hebben voor geheime diensten omdat ze een opinie uiten die de grote kolonel niet bevalt. Afgelopen 50 jaar heb jij jouw midden-oosten gezien zoals jij graag zag, nu is het tijd voor het midden-oosten en noord-afrika wat de mensen daar zelf graag zien en over willen gaan beslissen.
Kan je het niet hebben dat ze die gek afzetten ofzo? Het is niet de bevolking die daar op aanstuurt, het is die dolle hond.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:23 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee, ok, ik snap wat je bedoelt. Maar vanuit mijn computerstoel in Nederland bezien lijkt het me dat de demonstranten hun volk geen dienst bewijzen als ze aansturen op een burgeroorlog.
Een gek en rust of geen gek en totale chaos? Wat zou jij kiezen?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan je het niet hebben dat ze die gek afzetten ofzo? Het is niet de bevolking die daar op aanstuurt, het is die dolle hond.
Democratie en rustquote:Op zondag 20 februari 2011 13:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een gek en rust of geen gek en totale chaos? Wat zou jij kiezen?
Het is geen sprake van 'even afzetten', h. Er moet ws. een burgeroorlog, met duizenden gemartelden en doden, aan te pas komen en dan nog weet je niet zeker of Kaddafi wel weggaat. Is dat het waard volgens jou?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan je het niet hebben dat ze die gek afzetten ofzo? Het is niet de bevolking die daar op aanstuurt, het is die dolle hond.
Koffiedik kijken, je weet nooit wat de toekomst brengt.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tsja, bij veel revoluties heb je idd kans op een grote periode van onrust. Maar waar het om gaat is dat het land daarna langzaam veranderd naar iets beters.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je spreekt nu vanuit een alternatief universum waarin Kaddafi niet het leger achter zich heeft?quote:
Dat Khadafi ze als rotzooischoppers ziet hoef je mij niet vertellen natuurlijk, Khadaffi ziet Europeanen ook als ongelovige bemoeizuchtige imperialisten waar hij nu wel welwillend tegenover staat uit louter pragmatisme. Veel Libiers zien steeds meer Khadafi als een grote crimineel die ondanks dat hij het volk zelf 40 jaar geindoctrineerd heeft met zijn "revolutie" nu zelf bang is geworden voor dit inmiddels verboden woord.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:46 schreef Halcon het volgende:
Khadaffi ziet ze zeker als rotzooischoppers. Dat zijn het in feite ook. Ze willen rellen, gillen wat over democratie, maar hebben geen enkel idee over wat ze willen als ze zogenaamd gehate leider weg is. Ze willen schoppen tegen de gevestigde orde, omdat dat nu in is, maar een alternatief hebben ze simpelweg niet. De verhalen van de Facebookhelden kennen we wel. Op Facebook wat roepen over rellen in gang zetten is wat anders dan 'n land leiden.
Ah, het Mobarak verhaaltje van een Nederlander vanachter zijn mooie pc'tje: "chaos of dictator, thats the question". Egypte lijkt er een stuk beter op nu Mobarak weg is, Tunesie ook nu Ben Ali weg is na eventjes twee weken grote chaos te hebben gekend. Beetje verleden tijd hoor dit verhaal.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:46 schreef Halcon het volgende:
Tot nu toe hebben ze nog helemaal geen alternatief gepresenteerd. Of het moet zijn dat chaos het alternatief is. Kennelijk ben jij uit op een Midden Oosten vol chaos, dood en verderf. Dat is je goed recht, maar ik betwijfel of het volk uiteindelijk beter af gaat zijn.
En daarom moet iedereen behalve jij en je vriendjes onderdrukt en gemarteld worden. Maar dat maakt jou weer een Hitler, dus dat is geen oplossing.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jij weet ook wel dat 'n volk soms weleens verkeerde keuzes maakt als het gaat om het kiezen van hun leiders. Hitler is bv. ook democratisch gekozen.
Iets eisen is n ding, een zinvol alternatief hebben is een tweede. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:54 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat Khadafi ze als rotzooischoppers ziet hoef je mij niet vertellen natuurlijk, Khadaffi ziet Europeanen ook als ongelovige bemoeizuchtige imperialisten waar hij nu wel welwillend tegenover staat uit louter pragmatisme. Veel Libiers zien steeds meer Khadafi als een grote crimineel die ondanks dat hij het volk zelf 40 jaar geindoctrineerd heeft met zijn "revolutie" nu zelf bang is geworden voor dit inmiddels verboden woord.
De eis is duidelijk: het vertrek van het regime. Dat hoor je overal. We kunnen links of rechtsom lullen, zolang deze mensen blijven vechten heeft Khadafi - en jij en ik ook - met de realiteiten te om te gaan of hij de redenen nou realistisch vindt of niet doet er niet eens meer toe.
[..]
Ah, het Mobarak verhaaltje van een Nederlander vanachter zijn mooie pc'tje: "chaos of dictator, thats the question". Egypte lijkt er een stuk beter op nu Mobarak weg is, Tunesie ook nu Ben Ali weg is na eventjes twee weken grote chaos te hebben gekend. Beetje verleden tijd hoor dit verhaal.
Ga er eens inhoudelijk op in in plaats van meteen op de man te spelen.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En daarom moet iedereen behalve jij en je vriendjes onderdrukt en gemarteld worden. Maar dat maakt jou weer een Hitler, dus dat is geen oplossing.
Jij gaat mij nu vertellen dat jij je in de alternatieven hebt verdiept en zo tot een evenwichtige conclusie komt dat het alternatief niet redelijk is.. vertel eens? Wat speelt er bij de oppositie achter de schermen, hoelang zijn ze al bezig? Wat willen ze met Libie doen? Overtuig mij.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:56 schreef Halcon het volgende:
Iets eisen is n ding, een zinvol alternatief hebben is een tweede. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Ja, het is wat he..quote:Op zondag 20 februari 2011 13:56 schreef Halcon het volgende:
Egypte lijkt er een stuk beter op? Die conclusie trekt jij na 'n paar Mobarakloze dagen vanaf je zolderkamertje?
Nee, ik spreek erover dat jij de schuld van de geweldsescalatie bij de bevolking neerlegtquote:Op zondag 20 februari 2011 13:54 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je spreekt nu vanuit een alternatief universum waarin Kaddafi niet het leger achter zich heeft?
Maar waar baseer je op dat het Libische volk de verkeerde beslissing zou maken? De situatie in Duitsland was wel heel anders, rare vergelijking hoor. Ja, het kan anarchie brengen. Maar gezien de hoeveelheid demonstranten, in tenminste het oosten, vinden zij dat (of zelfs de dood) een beter alternatief dan een leven onder Qadhafi. Ben je ooit in Libie geweest? Heb je enig idee hoe het is om in een dictatuur te wonen?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ga er eens inhoudelijk op in in plaats van meteen op de man te spelen.
Het is inhoudelijk. Alleen jij bent slim genoeg voor democratie, alleen jij kan bepalen wat goed is. Die mensen in het MO zijn dom, ze weten niet eens wat democratie is, ze gaan toch maar voor een andere dictator of een 2e Iran.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ga er eens inhoudelijk op in in plaats van meteen op de man te spelen.
Ik geef aan dat dat een groot risico is en dat er 'n aardige kans is dat dat risico zich voor gaat doen.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:58 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
Maar waar baseer je op dat het Libische volk de verkeerde beslissing zou maken? De situatie in Duitsland was wel heel anders, rare vergelijking hoor. Ja, het kan anarchie brengen. Maar gezien de hoeveelheid demonstranten, in tenminste het oosten, vinden zij dat (of zelfs de dood) een beter alternatief dan een leven onder Qadhafi. Ben je ooit in Libie geweest? Heb je enig idee hoe het is om in een dictatuur te wonen?
Jij bent echt dom.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is inhoudelijk. Alleen jij bent slim genoeg voor democratie, alleen jij kan bepalen wat goed is. Die mensen in het MO zijn dom, ze weten niet eens wat democratie is, ze gaan toch maar voor een andere dictator of een 2e Iran.
En daarom moeten we doorgaan met het steunen van dictaturen en het martelen van mensen.
Dat is jouw hypocriete fascistische redenatie, en daarom ben ij een Hitler.
De schuld? Dit is geen schoolplein. Ongeacht wie er het eerste schoot moet een van de partijen zijn strijd staken. En het zal niet de overheid zijn. Het enige wat een burgeroorlog kan afwenden is dat het volk zijn strijd opgeeft.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik spreek erover dat jij de schuld van de geweldsescalatie bij de bevolking neerlegt
a) hoe kom je er dan bij dat de bevolking arm is, zoals je eerder in een post zei (in andere woorden)?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik geef aan dat dat een groot risico is en dat er 'n aardige kans is dat dat risico zich voor gaat doen.
Ja, ik ben ooit in Libi geweest.
Rijk is de bevolking niet.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:02 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
a) hoe kom je er dan bij dat de bevolking arm is, zoals je eerder in een post zei (in andere woorden)?
b) dan moet je toch door hebben gehad hoe ziek het land was, hoe diepgeworteld de angst was en dat mensen zonder reden al konden worden opgepakt? Of ben je alleen in voorsteden en expat-compounds geweest?
Dat lieg je.quote:
Dat wordt dus burgeroorlog. Maar daar is het regime verantwoordelijk voor.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De schuld? Dit is geen schoolplein. Ongeacht wie er het eerste schoot moet een van de partijen zijn strijd staken. En het zal niet de overheid zijn. Het enige wat een burgeroorlog kan afwenden is dat het volk zijn strijd opgeeft.
Jij gaat mij nu vertellen dat jij je in de alternatieven hebt verdiept en zo tot een evenwichtige conclusie komt dat het alternatief niet redelijk is.. vertel eens? Wat speelt er bij de oppositie achter de schermen, hoelang zijn ze al bezig? Wat willen ze met Libie doen? Overtuig mij.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Iets eisen is n ding, een zinvol alternatief hebben is een tweede. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Tot nu toe is er geen zinnig alternatief gepresenteerd, dus dat geeft al meer dan genoeg aanleiding om kritisch te zijn over het vervolg.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:05 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Jij gaat mij nu vertellen dat jij je in de alternatieven hebt verdiept en zo tot een evenwichtige conclusie komt dat het alternatief niet redelijk is.. vertel eens? Wat speelt er bij de oppositie achter de schermen, hoelang zijn ze al bezig? Wat willen ze met Libie doen? Overtuig mij.
Jij praat anders als je in een dictatuur woont.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tot nu toe is er geen zinnig alternatief gepresenteerd, dus dat geeft al meer dan genoeg aanleiding om kritisch te zijn over het vervolg.
Alleen van mensen die geen argumenten hebben.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, maar je hebt het vast vaker gehoord.
Hij heeft belang bij die dictaturen. Hij wil dat mensen onderdrukt en gemarteld worden omdat hij er voordeel bij heeft.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:07 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Jij praat anders als je in een dictatuur woont.
Hoe kom je tot deze conclusie? Waar haal je uit dat dit niet gepresenteerd is beste Halcon...verlicht mij. Kijk je dag en nacht al Jazeera, lees je kranten gericht op Midden-Oosten? Heb je je verdiept in de zaak? Bij Libiers navraag gedaan in je omgeving?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tot nu toe is er geen zinnig alternatief gepresenteerd, dus dat geeft al meer dan genoeg aanleiding om kritisch te zijn over het vervolg.
Ok, jij hebt zicht op het alternatief. Leg het maar eens uit...quote:Op zondag 20 februari 2011 14:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Hoe kom je tot deze conclusie? Waar haal je uit dat dit niet gepresenteerd is beste Halcon...verlicht mij. Kijk je dag en nacht al Jazeera, lees je kranten gericht op Midden-Oosten? Heb je je verdiept in de zaak? Bij Libiers navraag gedaan in je omgeving?
Of slechts vanachter je pc'tje wat nieuwsberichten over de demonstraties gelezen en omdat je liever Libiers onder de strakke duim van Khadafi ziet concludeer je dat er "geen redelijke alternatieven gepresenteerd" zijn. Ik zou bijna zeggen dat ik hier met iemand te maken heb die de oppositie in Libie in kaart heeft gebracht en tot een evenwichtige conclusie komt...
Jij als je in 'n land woont waar een bloedige burgeroorlog gaande is...quote:Op zondag 20 februari 2011 14:07 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Jij praat anders als je in een dictatuur woont.
Je held kan ook het vliegtuig nemen en vertrekkenquote:Op zondag 20 februari 2011 14:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De schuld? Dit is geen schoolplein. Ongeacht wie er het eerste schoot moet een van de partijen zijn strijd staken. En het zal niet de overheid zijn. Het enige wat een burgeroorlog kan afwenden is dat het volk zijn strijd opgeeft.
Ik ga over mijn eigen kwalificaties.quote:Op zondag 20 februari 2011 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
@ EchtGaaf
Nog steeds zo een fan van Khaddafi?
Jij bent of een trol of knettergekquote:Op zondag 20 februari 2011 14:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik ga over mijn eigen kwalificaties.
Neen, Kadaffi is natuurlijk gene lievertje, als is hij de laatst zes jaar een stuk gematigder en meer Westers gezind geworden.
En zijn ideologie volgens zijn Groene Boek bevat wel een aantal inspiratiepunten.![]()
Ik zie ook graag een systeem van theocratie en socialisme. Ik geloof niet dat Gadaffi nou zo slecht voor zijn burger is als het gaat om voorzieningen voor het volk. Het gemiddeld inkomen ligt op zo'n kleine 15 k, bepaald niet slecht in de regio.
Willen de tegenstanders liever een markt vergoddelijking? Met winnars en verliezers? Weten ze wel wat dat betekend?
Ik zo maar hier gaar een theocratie zien van het Christendom met een socialistische inslag. Veel eerlijker en rechtvaardiger
Ga eens inhoudelijk op in. Waarom zou dit systeem niet kunnen werken?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij bent of een trol of knettergek
En de martelingen?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik zo maar hier gaar een theocratie zien van het Christendom met een socialistische inslag. Veel eerlijker en rechtvaardiger
Leuke praatjes, maar of het allemaal zo makkelijk uitvoerbaar is valt te betwijfelen. Jij weet ook wel dat het uitdraait op chaos. Dat gaat vaak zo als er een machtsvacuum ontstaat.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:14 schreef Aloulou het volgende:
@ Halcon
Some 300 Libyan opposition figures stressed rejection to return back on the deck of an American tank to Tripoli to achieve its objectives of toppling the regime of the Libyan President Muammar al-Qathafi, as a first step to establish "rule of law" Libya.The opposition called in conclusion of its conference which was held in London, on Qathafi to leave the authority peacefully, form an interim government with the basic mission of bringing the country back to constitutional life through calling for the election of a constituent national society that is to review the constitution under the supervision of the USA.In its final statement, which it called the "declaration of national consensus", the opposition considered that the only constitutional legitimacy in Libya is represented in the constitution of 1951 which was approved and ratified by the constituent national society under the supervision of the UN Security Council on Libya.
Was je waarschijnlijk al bekend mee deze 300 natuurlijk.
Werkt prima, met martelingen.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ga eens inhoudelijk op in. Waarom zou dit systeem niet kunnen werken?
Neen niet nodig.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Werkt prima, met martelingen.
Vertel Ghadverdaffie dat.quote:
En het inzetten van onderdrukking, geweld, vervolging, moord, etc etc zoals we in al die heilstaten hebben gezien waar het allemaal eerlijker moest worden...quote:Op zondag 20 februari 2011 14:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Werkt prima, met martelingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |