bronquote:Situatie in Libi grimmiger: betogers hangen agenten op
Uitdijende groep betogers bereikt hoofdstad Tripoli
Betogers tegen Kadhafi hebben een symbool van zijn macht vernietigd. afp
UPDATE TRIPOLI - De situatie in Libi wordt grimmiger door de aanhoudende protesten. Alleen al vandaag zouden zeker 27 tegenstanders van de autoritair regerende leider Muammar Kadhafi omgekomen zijn. Maar de betogers slaan terug en zouden twee politieagenten opgehangen hebben. De almaar uitdijende opstand tegen de Libische leider heeft inmiddels de hoofdstad Tripoli bereikt.
Vanuit een aantal buitenwijken in het westen van de stad meldden ooggetuigen er vannacht betogingen plaatsvinden. Ook in verschillende andere plaatsen wordt betoogd.
Betogers gebruiken geweld
Dat de politie en Kadhafi-getrouwe milities met geweld iedere vorm van protest tegen het regime neerslaan met geweld was al bekend. Nu zou er dus ook bij betogers bloed aan hun handen kleven, aldus de website van de krant Oea, die onder invloed staat van Kadhafi's zoon Seif al-Islam.
In Al-Baida, met ongeveer 250.000 inwoners de derde stad van het land, hebben betogers volgens de krant de twee politieagenten eerst gevangengenomen en korte tijd later opgehangen. De stad is volgens oppositiebewegingen in handen van de betogers.
Ondertussen haalt Kadhafi alles uit de kast om te voorkomen dat hij net als de leiders van Egypte en Tunesi het veld moet ruimen.
Betogers gesteund door Libirs in het buitenland
De betogers in Libie worden gesteund door vanuit het buitenland opererende Libische oppositiebewegingen. Volgens Ibrahim Sahad, voorman van de beweging National Front for the Salvation of Libya (NFSL) in Washington, laat de internationale gemeenschap de Libirs in de steek laat door zich niet uit te spreken tegen Kadhafi, die "overal bekend staat als een terrorist."
De belangen van olie
Hij roept de regeringen wereldwijd op zich uit te spreken tegen Kadhafi. Dat dat nog niet is gebeurd na vier dagen van protesten, die volgens zijn informatie al meer dan vijftig levens heeft geist, heeft volgens hem te maken met de buitenlandse belangen in Libi. "Olie verblindt regeringen", aldus Sahad (66).
Kadhafi haalt alles uit de kast en heeft zelfs hulp ingeroepen van Noord-Korea om de opstand de kop in te drukken, aldus Sahad. Ook Tsjadische troepen en misdadigers zijn ingezet. Maar volgens Sahad wankelt het regime. "Ik hoorde zojuist dat de minister van Binnenlandse Zaken zich bij de opstand heeft aangesloten." Kadhafi controleert de media in het land en heeft buitenlandse journalisten de toegang ontzegd, waardoor de meeste informatie die naar buiten komt van getuigen afkomstig is. (ANP/AFP/DPA)
De overheid begon met geweld, de overheid heeft als eerste doden veroorzaakt, dus heeft de overheid al verloren.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:42 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Vervelend nieuws, jammer dat deze demonstranten niet ook geweldloos willen blijven net als in Egypte. Vanaf een veilige afstand bekeken kan ik me wel voorstellen dat je na zo veel geweld ook wilt terugslaan naar de politie/overheid.
Mij, ik ben nergens zeker meer van. Maar overheden kunnen heel goed "winnen" door met geweld te beginnen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De overheid begon met geweld, de overheid heeft als eerste doden veroorzaakt, dus heeft de overheid al verloren.
Niets is inderdaad zeker, maar persoonlijk denk ik dat deze demonstratie geen enkele kans van slagen heeft. Temeer omdat het altijd al een gesloten land was en in die zin de media nooit de mogelijkheid heeft gehad om zich daadwerkelijk te vestigen. Volgens mij is dat toch wel een cruciale voorwaarde voor het succesvol omwerpen van zijn regime.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 13:44 schreef Monidique het volgende:
Toch lijkt het erop dat het in Libi behoorlijk serieus aan het worden is. En ook in Bahrein en Jemen. Khadaffi gaat niet aftreden, maar, zoals ik al zeg, ik ben nergens zeker meer van en of hij over een jaar nog president is, ik weet het niet...
En ook als je satelliet in handen hebt of op een andere manier aan buitenlandse media kunt komen. Die Libirs zijn, in tegenstelling tot Khaddafi, ook niet gek, die weten natuurlijk heel goed wat er in de regio gebeurt.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:00 schreef HiZ het volgende:
Nou ja, als je een radio-zender in handen hebt, dan wordt het wel iets makkelijker om het monopolie van de overheid te breken.
Wel ambitieus kennelijk.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 13:41 schreef Mutant01 het volgende:
Khadaffi is echt geen Mubarak. Khadaffi is zelfs zo gek, dat hij zichzelf ziet als "leider van Afrika".
idd nu breaking news op CNNquote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:37 schreef SoldMayor het volgende:
Helicopters fire at demonstrators in the eastern Libyan city of Benghazi, a doctor who witnessed the incident tells CNN.
Ik denk dat de media een kwestie van tijd is, volgens verschillende berichten liggen de steden in het Oosten al aan de hand van de demonstranten en zijn er slechts nog sporadisch huurlingen die vechten voor Qadafi. Er wordt ook al georganiseerd dat aan deze Oostgrens met Egypte medicijnen vanuit Egypte binnenkomen en journalisten ook.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 13:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niets is inderdaad zeker, maar persoonlijk denk ik dat deze demonstratie geen enkele kans van slagen heeft. Temeer omdat het altijd al een gesloten land was en in die zin de media nooit de mogelijkheid heeft gehad om zich daadwerkelijk te vestigen. Volgens mij is dat toch wel een cruciale voorwaarde voor het succesvol omwerpen van zijn regime.
De demonstranten hebben toch al hun eigen radiozender?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:36 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik denk dat de media een kwestie van tijd is,
Dat merkte ik ja. Het duurde even voor je door kreeg dat Egypte idd aan het revolutioneren was.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:41 schreef Monidique het volgende:
Ik vraag me af hoeveel waarheid er in die berichten zit, want ik lees ook telkens weer dat er nog steeds veel veiligheidspersoneel is in de oostelijke steden. Daarentegen, het is mij de afgelopen twee maanden opgevallen hoeveel opmerkelijke en haast ongeloofwaardige berichten op internet gewoon juist bleken te zijn. Ik was dan te sceptisch of, zou je kunnen zeggen, eigenwijs.
Ja die gek ziet zichzelf als koning der koningen. Hij is eerder crimineel tuigquote:Op zaterdag 19 februari 2011 13:41 schreef Mutant01 het volgende:
Khadaffi is echt geen Mubarak. Khadaffi is zelfs zo gek, dat hij zichzelf ziet als "leider van Afrika".
Dat doet ie al. Tijd voor Operation El Dorado Canyon II?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:44 schreef Halcon het volgende:
Als Khadaffi straks met scherp gaat schieten is het zo afgelopen!
Nee, laat ze het zelf maar uitvechten daar.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat doet ie al. Tijd voor Operation El Dorado Canyon II?
Zijn kinderen zijn ondertussen al volwassen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat doet ie al. Tijd voor Operation El Dorado Canyon II?
Volgens mij hebben ze gewoon alles plat gegooid, internet, telefoon noem het maar op.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:08 schreef Roomsnoes het volgende:
Weet iemand of ook de telefoon is afgesloten? of misschien gewoon overbelast? Wij proberen al de hele dag contact te krijgen met mijn schoonouders, maar dat lukt niet. 't Zijn niet de types om hun telefoon uit te zetten... Schoonmoeder komt iig naar huis morgen, voor alle zekerheid.
Zo! Hebben ze die buitgemaakt op het leger of gekregen van deserteurs?quote:
Geen idee.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 18:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Zo! Hebben ze die buitgemaakt op het leger of gekregen van deserteurs?
WTF?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Geen idee.
Ik lees dat er veel, heel veel doden zijn, honderden.
Zie ook: http://twitter.com/ShababLibya. Ik weet niet hoe betrouwbaar het is.
De vraag is wie er gevaarlijker is...quote:
http://www.enduringameric(...)eblog-contrasts.htmlquote:1810 GMT: A doctor in Benghazi says there have been 44 bodies at Al Jala Hospital. All are between 13 and 35 years. Most died from head, chest and/or abdomen wounds from high-velocity rounds.
The doctor adds that protesters are in control of the building where the snipers are located and will track them down. Asked if the demonstrators will kill captured security forces, he replies, "Of course."
Ghadaffi gebruikt huurlingen uit Tsjaad?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:29 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.enduringameric(...)eblog-contrasts.html
Huurlingen? http://feb17.info/
http://www.powned.tv/nieu(...)_doden_15_na_be.htmlquote:'Libi doodt 15 mensen na begrafenis'
Libische commando's hebben vanmiddag vijftien mensen doodgeschoten na afloop van een begrafenis. Het is onbekend waarom de militairen het vuur openden op de begrafenisgangers.
De slachtoffers bezochten de begrafenis van een anti-regeringsdemonstrant, die gisteren om het leven was gekomen. Dit meldde althans een woordvoerder van een Libisch ziekenhuis tegenover persbureau AP. Volgens het ziekenhuis is er ook een groot aantal gewonden gevallen.
De demonstranten eisen democratische hervormingen en het vertrek van dictator Muammar Kaddafi. Ze volgen het voorbeeld van betogers in Egypte en Tunesi, die de afgelopen weken de gehate machthebbers Hosni Mubarak en Zine al-Abidine Ben Ali tot aftreden wisten te dwingen.
Ja, dat meldde in ieder geval Fouad Ajami gisteren bij Anderson Cooper.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:31 schreef remlof het volgende:
Ghadaffi gebruikt huurlingen uit Tsjaad?
Die kazerne is beschoten met granaten door opstandelingen?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:33 schreef -jos- het volgende:
Melshamy BREAKING: Confirmed Gaddafis Nephew now Dead in benghazi by grenade attacks in the birka barracks #Libya
Klinkt serieus!quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:33 schreef -jos- het volgende:
Melshamy BREAKING: Confirmed Gaddafis Nephew now Dead in benghazi by grenade attacks in the birka barracks #Libya
Zou TNT zijn geweest.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Die kazerne is beschoten met granaten door opstandelingen?
D'r loopt gewoon iemand met een jack met NEDERLAND achterop @ 17secquote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:07 schreef BeSimple het volgende:
Thugs? Pro regeringsaanhangers? iig wordt die orde soldaat of politieman begroet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:45 schreef remlof het volgende:
Demonstrant wordt door z'n hoofd geschoten door een sniper ergens in Oost-Libi:Misschien toch even achter een spoilertje, remlof, vindt het wel heavy.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door remlof op 19-02-2011 22:50:43 ]I´m back.
Zoiets heb je eigenlijk nog nooit van je leven gezien toch... hoewel idd ietwat aan de vage kant.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:51 schreef remlof het volgende:
Ok, al zit het pas aan het eind van het filmpje, het begin is nogal rommelig en vaag.
Ik hoop zoiets ook nooit in het echt mee te maken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zoiets heb je eigenlijk nog nooit van je leven gezien toch... hoewel idd ietwat aan de vage kant.
Neda 2009?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:52 schreef Ryan3 het volgende:
Zoiets heb je eigenlijk nog nooit van je leven gezien toch...
Hoe weet je dat, via AJE?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:37 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
De wijk Fashloum (Tripoli) wordt naar het schijnt door helikopters onder vuur genomen na protesten. Echt vreemd te bedenken dat ik daar een half jaar geleden nog gewoond heb en dat mijn oude buren wellicht betrokken zijn bij alles...
Nee, ze woonde in Jalalabad ...quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat, via AJE?
Overigens, woonde je in Tripoli dan?
Hou je gemak, Pinocchio. Ieder mens leest wel eens een keertje over iets heen.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nee, ze woonde in Jalalabad ...
Heb er kort gewoond ja (stage op de ambassade) en probeer nu ook contact te houden met vrienden daar, maar die weten meestal niet meer dan wij.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat, via AJE?
Overigens, woonde je in Tripoli dan?
O, okee. Je studeert internationaal recht misschien?quote:Op zondag 20 februari 2011 00:31 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
Heb er kort gewoond ja (stage op de ambassade) en probeer nu ook contact te houden met vrienden daar, maar die weten meestal niet meer dan wij.
Dat nieuws las ik op libyafeb17.com, geen idee wat waar is en wat overdreven wordt door demonstranten om support te krijgen, of juist onterecht ontkend door het regime. De filmpjes zijn helaas te gruwelijk om overdreven te worden... Zou de int. gemeenschap niets kunnen doen? Met de komst van die huurlingen is het toch geen strikt intern conflict meer en valt het soevereiniteitgedeelte weg?
Daar is-tie toch mee bezig? Met oplossen?quote:Op zondag 20 februari 2011 00:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik ben benieuwd hoe Kadafi dit gaat oplossen.
Ja, met luchtdoelgeschut op demonstranten schietenquote:Op zondag 20 februari 2011 00:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daar is-tie toch mee bezig? Met oplossen?
Dat is zijn oplossing idd.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:56 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, met luchtdoelgeschut op demonstranten schieten
Glocks brengen en Oostenrijkers ophalen zekerquote:Op zondag 20 februari 2011 01:00 schreef Aloulou het volgende:
JessicaWLondon RT @libyanfsl: European sources confirmed that a C130 plane from Austria will land in Malta heading towards Libya with military supplies #Feb17 #Libya
Morgen 9:30 wordt op Twitter gezegd, ook plaats waar het zou moeten landen.
"Business has to go on folks..."
Die discussie is idd ook al voorbij gekomen aan het begin van dit topic; met name angst, gebrek aan vrijheid en mensenrechtenschendingen...quote:Op zondag 20 februari 2011 01:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is zijn oplossing idd.
Alleen las ik tusssen de regels door dat er ook generaals de brui geven aan zijn regime en zijn persoon. Lijkt me dan wel een recept voor een burgeroorlog oid...
Overigens van de week op radio1 gehoord dat het met de welvaart in vergelijking met landen in de regio en m.n. ook Egypte wel goed zit in Libi. Dit is dus geen revolte um das Fressen iig.
Kinderachtig om gelijk een note uit te delen. Maarrr... ik slaap er niet minder om Remlof..quote:Op zondag 20 februari 2011 01:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
-niet doen, dit is een serieus topic, hou het zo-
Post morgen gewoon weer mee. We volgen het allemaal. Geen reden tot azijnpisserij omdat iemand over een woord heen leest en al helemaal geen reden om zomaar even te gaan schelden.quote:Op zondag 20 februari 2011 01:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Kinderachtig om gelijk een note uit te delen. Maarrr... ik slaap er niet minder om Remlof..
Succes met je serieuze topic!
Wtf zeg.quote:Op zondag 20 februari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
mfirebrand1 RT @jadt65: v @Dima_Khatib Witness tells AlJazeera.net: a plane full of mercenaries leaves Harare Airport in Zimbabwe headed to #Libya #feb17 less than 20 seconds ago via web
Gaan ze heel Afrika importeren?quote:Op zondag 20 februari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
mfirebrand1 RT @jadt65: v @Dima_Khatib Witness tells AlJazeera.net: a plane full of mercenaries leaves Harare Airport in Zimbabwe headed to #Libya #feb17 less than 20 seconds ago via web
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |