Ah, uiteraard. Zou hier niet bijvoorbeeld ook een simpele unsigned int toepasbaar zijn? Size(_t) ken ik niet, maar zoals u (jij?) het beschrijft lijkt het me dezelfde eigenschappen hebben als een unsigned int.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
[..]
Oeh, een excuus om ongegeneerd te gaan muggenziften.
Je gebruikt voor elk getal een int. Opzich niets mis mee, maar een int kan ook negatief zijn. In veel getallen is een negatieve waarde geen valide waarde, bijvoorbeeld als je vraagt hoeveel getallen ingelezen moeten worden of als de index van een for-loop. In dit geval kun je beter het 'type' size_t gebruiken, dat in C(++) gebruikt wordt voor een 'size', oftewel een aantal of grootte dat niet negatief kan zijn. ('Type' staat hier tussen aanhalingstekens omdat het een typedef is voor een unsigned int en geen basistype.)
kan het niet allebei? Dus ofwel dat je doet:quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
e gebruikt een postfix increment in de for-loops: idx++. Wederom opzich niets mis mee, behalve dat idx++ een extra operatie uitvoert vergeleken met ++idx. (Lees het verschil maar eens ergens.) Een nette for-loop is dus als volgt:
[ code verwijderd ]
| 1 | for (size_t iii = 0; iii < 10; ++iii) |
| 1 | for (size_t iii = 0; iii <= 10; iii++) |
Ik heb deze *&pnGetallen gedaan, zodat ik de Array pnGetallen kon bewerken in de void? Moet dat anders/doe ik het niet goed?quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Ik weet niet of het een typefout betreft, maar de declaratie
[ code verwijderd ]
...is raar, omdat je een referentie naar een pointer doorgeeft. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling was.
Oke, bedankt voor de informatie, dat wist ik niet.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
De main() functie van C++ hoeft geen return-waarde te hebben; als deze er niet is, wordt '0' teruggegeven. Je laatste statement in de main is dus nutteloos.
Ik wil ook dynamisch alloceren, omdat de grootte van de array nog niet bepaald is, toch? Ik moet volgens mij wel sowieso nadat ik met new een array heb gemaakt, even delete[] pnArray doen, toch? Of gaat dat vanzelf wanneer het programma afsluit?quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Iets gevaarlijks wat je doet is het volgende:
[ code verwijderd ]
De operator new() alloceert geheugen buiten de stack en alles wat met new aangemaakt wordt, moet ook met delete verwijderd worden. Als je een pointer naar een double mee wilt geven, gebruik je daarvoor de &-operator:
[ code verwijderd ]
Pas als je werkelijk geheugen dynamisch wilt alloceren, gebruik je de operator new.
Die is volgens mij nodig voor de compiler die ik gebruik (Microsoft Visual C++ 2010 Express)quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Ik ken de headerfile "stdafx.h" ook niet: weet je zeker dat je die nodig hebt?
Oke, hierbij is dus input per definitie bijv. een int, en als de invoer geen int is geeft hij een error/kan je er iets mee doen? Bedankt.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Voor invoercontrole kan je het uitlees-statement evalueren:
[ code verwijderd ]
Zeker niet, altijd goed om verbeterpunten te zien. Bedankt.quote:
dat klopt idd je kan beide methode gebruiken...quote:Op zondag 30 januari 2011 17:22 schreef Jeroentk het volgende:
Ah, uiteraard. Zou hier niet bijvoorbeeld ook een simpele unsigned int toepasbaar zijn? Size(_t) ken ik niet, maar zoals u (jij?) het beschrijft lijkt het me dezelfde eigenschappen hebben als een unsigned int.
kan het niet allebei? Dus ofwel dat je doet:
Dit kan je zelf heel eenvoudig checken hè...quote:Overigens dacht ik dat bij ++iii je nooit iii = 0 krijgt?
| 1 2 3 4 | #include <iostream> for(int i = 0; i < 10; ++i){ std::cout << i << std::endl; } |
Je moet delete altijd aanroepen anders kan je geheugenleaks krijgenquote:Ik wil ook dynamisch alloceren, omdat de grootte van de array nog niet bepaald is, toch? Ik moet volgens mij wel sowieso nadat ik met new een array heb gemaakt, even delete[] pnArray doen, toch? Of gaat dat vanzelf wanneer het programma afsluit?
compiled die niet ook gewoon zonder die include?quote:Die is volgens mij nodig voor de compiler die ik gebruik (Microsoft Visual C++ 2010 Express)
Oke, ik zal dus wanneer ik ze nodig heb in statements ++i gebruiken. Bedankt.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:27 schreef thabit het volgende:
Het verschil tussen ++i en i++ is als volgt. Beide expressies verhogen i met 1, maar het zijn ook expressies met een waarde. ++i heeft als waarde i na de verhoging, en i++ heeft als waarde i voor de verhoging. Omdat je de expressie alleen maar als statement gebruikt, zal de compiler de waarde volkomen negeren, i++ en ++i zijn in dit geval precies hetzelfde. Maar als i een of ander class-object is waarvoor beide operatoren gedefinieerd zijn, dan zal i++ net iets meer tijd kosten om uit te voeren omdat-ie de oude waarde moet returnen ipv de nieuwe.
Size_t past zich dan ook aan aan de invoer? Want waarom zou je dan überhaupt nog ooit int gebruiken?quote:Op zondag 30 januari 2011 17:29 schreef netolk het volgende:
[..]
dat klopt idd je kan beide methode gebruiken...
Alleen weetje met size_t zeker dat je getal altijd groot genoeg kan worden
Oke, bedankt. Gedaan.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:29 schreef netolk het volgende:
Je moet delete altijd aanroepen anders kan je geheugenleaks krijgen
Nee, ik heb het geprobeerd, maar ik krijg dan de volgende error:quote:Op zondag 30 januari 2011 17:29 schreef netolk het volgende:
compiled die niet ook gewoon zonder die include?
| 1 2 3 4 | size_t nAantal; AantalGetallen(nAantal); double *pnGetallen = new double[nAantal]; |
ja, idd maar waarom maak je je AantalGetallen functie niet gewoon zo?quote:Op zondag 30 januari 2011 18:03 schreef Jeroentk het volgende:
Oh, bedankt, dat is een vrij opzichtige fout. Wel erg makkelijk te herstellen.. simpelweg door te schrijven:
[ code verwijderd ]
| 1 2 3 4 5 6 7 | size_t AantalGetallen(){ size_t nAantal=0; cout << "Hoeveel getallen wilt u bij elkaar optellen?" << endl; cin >> nAantal; cout << endl; return nAantal; } |
| 1 | double *pnGetallen = new double[AantalGetallen()]; |
Sterker nog:quote:Op zondag 30 januari 2011 17:27 schreef thabit het volgende:
Het verschil tussen ++i en i++ is als volgt. Beide expressies verhogen i met 1, maar het zijn ook expressies met een waarde. ++i heeft als waarde i na de verhoging, en i++ heeft als waarde i voor de verhoging. Omdat je de expressie alleen maar als statement gebruikt, zal de compiler de waarde volkomen negeren, i++ en ++i zijn in dit geval precies hetzelfde. Maar als i een of ander class-object is waarvoor beide operatoren gedefinieerd zijn, dan zal i++ net iets meer tijd kosten om uit te voeren omdat-ie de oude waarde moet returnen ipv de nieuwe.
Als je 'm laat optimaliseren voor snelheid dan waarschijnlijk wel. Bij mij wordt add eax, 1 wel veranderd in inc eax. De reden dat-ie nog wel eerst mov eax, dword ptr [i] doet is omdat eax wordt gebruikt als parameter bij het aanroepen van printf. eax wordt dus eerst gepusht op de stack en dan opgeslagen in het geheugen met mov dword ptr [i], eax, voordat de call naar printf plaats vindt.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:19 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me toch dat een compiler dat nog wel moet kunnen optimaliseren.
Wat nette code betreft, klopt dit, maar als antwoord op de vraag: als je programma termineert wordt gealloceerd geheugen wel teruggeven aan het OS, dus je verliest nooit geheugenruimte. (Wel kan het zijn dat destrcutors niet aangeroepen worden waarin je iets belangrijks doet (port sluiten, bestand schrijven), dus altijd delete-en, maar het geheugen zelf wordt teruggegeven.)quote:Je moet delete altijd aanroepen anders kan je geheugenleaks krijgen
Hier ligt waarschijnlijk ook je buffer overflow probleem: je alloceert geen array, je alloceert een (1) double. Arrays alloceer je met operator new[], die ook een lengte verwacht. Als je alleen new gebruikt, alloceer je slechts ruimte voor 1 double. Details zijn bijvoorbeeld hier te vinden.quote:Ik wil ook dynamisch alloceren, omdat de grootte van de array nog niet bepaald is, toch? Ik moet volgens mij wel sowieso nadat ik met new een array heb gemaakt, even delete[] pnArray doen, toch? Of gaat dat vanzelf wanneer het programma afsluit?
Zal wel komen doordat printf een int als returnwaarde heeft en die worden doorgaans in eax doorgegeven.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als je 'm laat optimaliseren voor snelheid dan waarschijnlijk wel. Bij mij wordt add eax, 1 wel veranderd in inc eax. De reden dat-ie nog wel eerst mov eax, dword ptr [i] doet is omdat eax wordt gebruikt als parameter bij het aanroepen van printf. eax wordt dus eerst gepusht op de stack en dan opgeslagen in het geheugen met mov dword ptr [i], eax, voordat de call naar printf plaats vindt.
Nee, het is sneller om eax meteen te gebruiken dan om de waarde van i na de optelling uit het geheugen te plukken, want in eax zit dan toch al het resultaat van de optelling.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Zal wel komen doordat printf een int als returnwaarde heeft en die worden doorgaans in eax doorgegeven.
Zoiets zou ik ook kunnen doen, ja, maar mij lijkt dat minder praktisch. Dit omdat ik meerdere keren AantalGetallen() zou moeten gebruiken en hij hem dus ook meerdere keren activeert. Om dit te voorkomen zou ik er een variabele aan toe kunnen schrijven, maar dan heb je uiteindelijk meer code. Maar misschien zit ik fout, en is die andere manier toch sneller. Wel zou ik dan graag weten hoe ik kan voorkomen dat AantalGetallen() steeds opnieuw uitgevoerd wordt, zonder er een variabele aan toe te schrijven.. Tenzij een variabele eraan toeschrijven uiteindelijk toch nog sneller is dan de manier die ik al heb beschreven.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:13 schreef netolk het volgende:
[..]
ja, idd maar waarom maak je je AantalGetallen functie niet gewoon zo?
[ code verwijderd ]
dan kan je het gewoon zo schrijven:
[ code verwijderd ]
en wat is het probleem dat je een functie vaker gebruikt?quote:Op zondag 30 januari 2011 19:12 schreef Jeroentk het volgende:
[..]
Zoiets zou ik ook kunnen doen, ja, maar mij lijkt dat minder praktisch. Dit omdat ik meerdere keren AantalGetallen() zou moeten gebruiken en hij hem dus ook meerdere keren activeert. Om dit te voorkomen zou ik er een variabele aan toe kunnen schrijven, maar dan heb je uiteindelijk meer code. Maar misschien zit ik fout, en is die andere manier toch sneller. Wel zou ik dan graag weten hoe ik kan voorkomen dat AantalGetallen() steeds opnieuw uitgevoerd wordt, zonder er een variabele aan toe te schrijven.. Tenzij een variabele eraan toeschrijven uiteindelijk toch nog sneller is dan de manier die ik al heb beschreven.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | #include <iostream> int main(){ size_t getal; std::cout << "Vul een getal in.\t" std::cin >> getal; std::cout << std::endl; // hier dingen doen met dat getal return 0; } |
| 1 | size_t AantalGetallen = AantalGetallen() |
qua snelheid maakt het denk ik niet merkbaar wat uit, als je via referenties (&) iets aan een functie door geeft kost dat volgens mij wel minder geheugen (verbeter me als dit niet klopt)quote:Op zondag 30 januari 2011 19:44 schreef Jeroentk het volgende:
Ja, dat is inderdaad wat ik wil. Maar ik wil dat niet in de main() doen, dus heb ik 2 opties: of ik voer de functie uit en schrijf iets van:
[ code verwijderd ]
of ik gebruik degene die ik al heb laten zien, waarin ik eerst een variabele maak, die meegeef aan een void die hem vervolgens verandert. Ik weet niet welke sneller is?
ahh, ik snapquote:Op zondag 30 januari 2011 19:52 schreef Jeroentk het volgende:
Jep, ik doe dit allemaal als een oefening.Ik ben nog niet zo lang bezig (2 dagen
) en ik had dit programma vooral geschreven om te proberen de pointers en referenties toe te passen met arrays ed. Toch bedankt.
In C(++) is een array in principe een (const) pointer. Als je een int[5] aan een functie doorgeeft, kan je die opvangen als int*. Hierbij weet de functie de lengte van de array niet, dus wordt deze vaak als extra argument meegegeven. (De main functie, int main(int argc, char **argv) {} is hier een voorbeeld van.) Je kunt in jouw code de reference (&) dus gewoon weglaten: een reference naar een pointer is nooit nodig - ik kan ten minste geen nut verzinnen.quote:Ik heb deze *&pnGetallen gedaan, zodat ik de Array pnGetallen kon bewerken in de void? Moet dat anders/doe ik het niet goed?
In vrijwel elke implementatie is 'size_t' identiek aan 'unsigned int' en heeft dus geen speciale eigenschappen, het is een typedef voor een basistype en past zich niet aan aan de invoer. Je kunt er echter niet vanuit gaan dat size_t gelijk is aan unsigned int, omdat dit niet in de standaard staat. Veel stl-functies geven size_t's terug (std::string::length() en std::string::find(), bijvoorbeeld). Om deze op te vangen is het beter een size_t te gebruiken omdat je dan gegarandeerd het goede type hebt: als je deze immers in een unsigned int opvangt, hoop je maar dat dit hetzelfde is.quote:Size_t past zich dan ook aan aan de invoer? Want waarom zou je dan überhaupt nog ooit int gebruiken?
Ik denk niet dat het in dit geval iets uitmaakt. Een return-by-argument heeft de overhead van het maken en dereferencen van een pointer. Een standaard return moet in principe een kopie maken van het object dat hij teruggeeft. (Dit gebeurt in de praktijk zelden, elke hedendaagse compiler past indien mogelijk copy elision toe, waardoor er geen kopie gemaakt wordt.) Dus ook qua geheugengebruik verwacht ik geen merkbaar verschil.quote:qua snelheid maakt het denk ik niet merkbaar wat uit, als je via referenties (&) iets aan een functie door geeft kost dat volgens mij wel minder geheugen (verbeter me als dit niet klopt)
Oke, ik had hier gelezen dat je ze wel kunt gebruiken om de waarden van pointers te veranderen binnen functies, maar ik heb inderdaad eens geprobeerd om de reference weg te laten en het werkte. Bedankt.quote:Op maandag 31 januari 2011 00:05 schreef GS42 het volgende:
[..]
In C(++) is een array in principe een (const) pointer. Als je een int[5] aan een functie doorgeeft, kan je die opvangen als int*. Hierbij weet de functie de lengte van de array niet, dus wordt deze vaak als extra argument meegegeven. (De main functie, int main(int argc, char **argv) {} is hier een voorbeeld van.) Je kunt in jouw code de reference (&) dus gewoon weglaten: een reference naar een pointer is nooit nodig - ik kan ten minste geen nut verzinnen.
[..]
Maar een size_t 'reserveert' dus eigenlijk dubbel zoveel ruimte als een int? Of is dat alleen omdat het niet negatief kan gaan?quote:Op maandag 31 januari 2011 00:05 schreef GS42 het volgende:In vrijwel elke implementatie is 'size_t' identiek aan 'unsigned int' en heeft dus geen speciale eigenschappen, het is een typedef voor een basistype en past zich niet aan aan de invoer. Je kunt er echter niet vanuit gaan dat size_t gelijk is aan unsigned int, omdat dit niet in de standaard staat. Veel stl-functies geven size_t's terug (std::string::length() en std::string::find(), bijvoorbeeld). Om deze op te vangen is het beter een size_t te gebruiken omdat je dan gegarandeerd het goede type hebt: als je deze immers in een unsigned int opvangt, hoop je maar dat dit hetzelfde is.
Je wordt dus min of meer gedwongen om size_t voor afstandsmaten te gebruiken: zo garandeer je maximale portability van je code. En waarom ook niet? Het is minder typewerk en heeft geen overhead...
| 1 2 | #include <math.h> if (isnan('test')); |
Bij arrays is een reference niet nodig, bij basic types en classes is deze (of een pointer) wel nodig als je de waarde van de variabele in de functie wilt veranderen. Het geldt niet helemaal dat array == pointer, maar nadat de array opgevangen is door een functie wel (binnen de functie). Het verschil tussen een array en een pointer is dat je een pointer een nieuwe waarde kunt geven en een array-naam niet. Dus:quote:Wel vraag ik me af of je nu altijd dat kunt weglaten, of dat dat alleen bij een array zo is? Of is het hier zo van array = pointer.
| 1 2 3 4 | int arr[3] = {1, 2, 3}; // Maak array van 3 elementen int *ptr = arr; // Maak pointer die naar begin van array wijst ++ptr; // Zet pointer op tweede element van array ++arr; // ILLEGAAL! Waarde van 'arr' ligt vast en kan niet veranderd worden |
Daar is dus niets over te zeggen: dat is implementatieafhankelijk. Natuurlijk kan een unsigned int een hogere waarde bevatten dan een signed int, maar dat is omdat het bereik anders gebruikt wordt.quote:Maar een size_t 'reserveert' dus eigenlijk dubbel zoveel ruimte als een int?
Niet gebruiken. Dit is een twijfelachtige functie (of soms erger: macro) die niet in de standaard zit. Misschien werkt 'ie wel, misschien werkt 'ie anders dan je verwacht, misschien is 'ie niet aanwezig. Je kan input controleren met de evaluatie waar we het over gehad hebben, en een divide-by-zero (die 'inf' op zou moeten leveren ipv. 'nan') moet je zelf afvangen door te controleren of de noemer nul is.quote:Verder had ik nog een vraag: met betreft het eruit filteren van tekst in plaats van getallen heb ik geprobeerd een beroep te doen op de isnan() functie
Google is je vriend...quote:Op maandag 31 januari 2011 07:05 schreef Jeroentk het volgende:
[ code verwijderd ]
Hoe kan ik hem wel werkende krijgen?
Je kan beter std::isalpha gebruiken om te kijken of het een teken is deze functie staat gedeclareerd in de <cctype> headerquote:Op maandag 31 januari 2011 07:05 schreef Jeroentk het volgende:
Verder had ik nog een vraag: met betreft het eruit filteren van tekst in plaats van getallen heb ik geprobeerd een beroep te doen op de isnan() functie. Ik had gehoord dat die in de <math.h> stond, maar wanneer ik dit heb zegt hij nog steeds dat isnan een undefined identifier is..
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | int input; for (;;) { std::cout << "Voer een getal tussen -10 en 10 in: "; if ( (std::cin >> input) ) { if (input >= -10 && input <= 10) break; } else { std::cin.clear(); // clear error state char dump[255]; std::cin.getline(dump, 255); // Discard cin buffer } } std::cout << "Het getal is " << input << ".\n"; |
Op deze manier lees je maximaal 255 characters uit de istream. Als je maximaal x characters wilt, kan je dat doen met char dump[x]. Als je x wilt laten bepalen door de gebruiker, dan kan je inderdaad dynamisch alloceren of x/n keer n chars uitlezen en deze in een string opslaan.quote:Wel vraag ik me nu af hoe je gewoon een x aantal characters kunt aflezen en weggooien en dat je dus niet afhankelijk bent van of de gebruiker meer of minder dan 255 karakters intypt.
Wat is je vraag precies?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:35 schreef nightsleeper het volgende:
Hoe kan ik het beste omgaan met namespaces? Stel ik heb twee namespaces, en ik wil in de ene namespace iets van de andere namespace pakken, dan kan ik :: voor de naam zetten, het werkt echter ook zonder.
Ik zie eigenlijk nooit code waar bijvoorbeeld dingen uit de std namespace zo benadert worden, met andere namespaces zie ik dat weer wel.
Je kunt niet zomaar iets uit een namespace pakken zonder óf de scope resolution operator (::) te gebruiken óf een using-directive (using namespace std) te op te geven. Je kunt dus niet zomaar vanuit de ene namespace iets uit een andere gebruiken.quote:Hoe kan ik het beste omgaan met namespaces? Stel ik heb twee namespaces, en ik wil in de ene namespace iets van de andere namespace pakken, dan kan ik :: voor de naam zetten, het werkt echter ook zonder.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | #include <iostream> #include <cmath> namespace X { double y = cos(0); }; int main() { std::cout << X::y << '\n'; } |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | #include <iostream> #include <cmath> namespace X { double cos(double in) { return 42; }; double y = cos(0); double z = ::cos(0); }; int main() { std::cout << X::y << ", " << X::z << '\n'; } |
Stel, ik heb namespace a en namespace b. In namespace a wil ik de variabele blabla van namespace b gebruiken, dan kan ik ::b::blabla doen, maar b::blabla werkt ook.quote:
Gegeven wat ik hierboven schrijf, kan dat - denk ik - twee redenen hebben. Ten eerste is het gebruik van de lege scope resolution operator alleen in geval van ambiguiteit noodzakelijk, en niemand zal zelf een namespace std maken. Daarnaast wordt de lege operator ook wel gebruikt om duidelijk aan te geven dat iets uit de globale namespace komt, dus niet omdat het programmeertechnisch nodig is maar om te verduidelijken waar een object vandaan komt. Dit is niet nodig bij de std-namespace omdat iedereen weet waat deze zich bevindt.quote:Ik zie mensen vanuit namespaces ook nooit ::std::iets doen, maar bij andere namespaces wordt dat weer wel gedaan.
De taal C(++) biedt zelf geen threading functionaliteit, maar Win32 biedt hier bijvoorbeeld wel een API voor. En inderdaad, vergeleken met bijv. .NET is Win32 threading niet grappig.quote:Op donderdag 3 maart 2011 18:31 schreef thabit het volgende:
Je zou met threads kunnen werken, maar dat is in C++ een crime.
Het is mogelijk om het niet multi-threaded te doen maar alles gewoon in 1 thread af te handelen. Hiertoe zet je alle sockets op non-blocking en sla je alle connecties op in een std::vector<Client>.quote:Op donderdag 3 maart 2011 16:28 schreef netolk het volgende:
is hier iemand bekent met sockets??? ik snap niet goed hoe ik een server meerdere connecties kan laten hebben. [...] Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen maken?
kijk dit klinkt beterquote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:40 schreef GS42 het volgende:
[..]
Het is mogelijk om het niet multi-threaded te doen maar alles gewoon in 1 thread af te handelen. Hiertoe zet je alle sockets op non-blocking en sla je alle connecties op in een std::vector<Client>.
Algemene aanpak: eerst loop je door alle clients heen en lees je alle gestuurde gegevens. En hierna kijk je of er toevallig nieuwe clients zijn die een connectie willen.
Alle clients afhandelen kan het beste door gebruik te maken van een fd_set i.c.m een select() aanroep. Hiermee kan je in 1 keer controleren of er clients zijn die data hebben gestuurd en áls die er zijn, welke clients data hebben gestuurd. Hierdoor hoef je niet elke client met een timeout uit te lezen. Als er data is, loop je alle clients langs en controleer je via de df_set of een client data heeft gestuurd. Als dat zo is, kan je gewoon read()'en.
Nieuwe clients accepteren gaat zoals je gewend bent met accept(); omdat deze op non-blocking staat faalt deze direct (met EAGAIN) als er geen clients zijn, waardoor je direct door kan gaan. Als er wel een client is, accepteer je deze, zet je de verbinding op non-blocking en voeg je de client toe aan je vector.
Als je op fd_set zoekt, vind je vast wel voorbeelden.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | #include <iostream> #include <windows.h> unsigned long WINAPI Threader(void *Data){ int i = 0; while(true){ std::cout << "Threader:\t" << i++ << '\n'; Sleep(500); } } int main(){ std::cout << "Start of program\n"; HANDLE Thread = CreateThread(0,0,Threader,0,0,0); Sleep(5000); std::cout << "Main:\tMiddel in the run\n"; getchar(); CloseHandle(Thread); return 0; } |
WINAPI vertelt de compiler hoe de functie argumenten krijgt en returnt en hoe de functie gelinkt moet worden en dergelijke, voor systeemfuncties zoals threads is dat anders dan hoe het standaard in C++ functioneert.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:58 schreef netolk het volgende:
ik ben nu een beetje aan het klooien met threads, die kunnen zeker niet cross-platform geschreven worden?
ik heb nu dit simpele progje gemaakt
[ code verwijderd ]
Ik vroeg me af wat WINAPI doet, als ik het weg laat dan kan ie Dword (*)(void*) niet converteren naar Dword (*)(void*)... weet iemand wat het precies doet?
In grote lijnen - wat thabit zegt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:58 schreef netolk het volgende:
Ik vroeg me af wat WINAPI doet, als ik het weg laat dan kan ie Dword (*)(void*) niet converteren naar Dword (*)(void*)... weet iemand wat het precies doet?
ahh, ik snapquote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:07 schreef HenryHill het volgende:
[..]
In grote lijnen - wat thabit zegt.
Hier stelt iemand precies dezelfde vraag, en die krijgt het volgende antwoord
"Someone has defined the WINAPI word in WinDef.h file like this: #define WINAPI __stdcall; you can find this file and definition on your computer. Therefore, WINAPI means just __stdcall, and now you have to look for this word in documentation. It provides certain features to your MyThreadFunction function, like: the function will clean the stack of arguments, and the arguments will be passed from right to left."
De verschillende calling conventions worden hier uitgelegd; de twee die in dit geval van belang zijn, zijn "cdecl" (de standaard C(++) conventie), en "stdcall" (de conventie die door de Windows API wordt gehanteerd).
Zoals je kunt lezen wordt bij "cdecl" verwacht dat de stack* opgeruimd wordt door de code die de functie aanroept, terwijl "stdcall" functies zelf de stack opruimen voordat ze retourneren. Je kunt je voorstellen dat je duidelijk moet afspreken welke conventie je aanhoudt, anders wordt de stack twee keer (of juist nooit) opgeruimd en heb je een groot probleem.
* De stack is een stuk geheugen dat zich letterlijk gedraagd als een stapel: je kunt er waardes bovenop stapelen en waardes van de bovenkant afhalen, maar niet ertussenuit. Een stack wordt voornamelijk gebruikt om, vlak voor een functieaanroep het returnadres (=de volgende opdracht na het uitvoeren van die functie) op te zetten, zodat de processor weet waar 'ie verder moet gaan als hij een return statement tegenkomt.
Echter, omdat een processor slechts een beperkt aantal registers (="variabelen") heeft, wordt de stack ook gebruikt om functie parameters op te zetten die dan door de functie zelf weer uitgelezen worden. In wezen worden dus returnadressen en functie parameters door elkaar heen op de stack opgeslagen - en dit werkt alleen zolang iedereen ervoor zorgt dat de stack altijd precies genoeg wordt opgeruimd.
Vandaar dat de compiler je een stdcall functie echt niet laat herdefineren als een cdecl functie.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | unsigned long WINAPI Threader(void *Data){ std::cout << "Threader\n"; SOCKET Client = *(SOCKET*)(&Data); char Buffer[2] = {'1','2'}; if((send(Client,Buffer,2,0)) == SOCKET_ERROR) throw Error("Socket error while sending!"); if(Client != INVALID_SOCKET) closesocket(Client); } int main(){ SOCKET hClient; // socket code HANDLE Thread = CreateThread(0,0,Threader,0,0,0); Sleep(5000); CloseHandle(Thread); } |
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |