1 2 3 4 5 6 | #include <cstdio> int main() { printf("%c%c%c\n", 'T', 'V', 'P'); return 0; } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | #include <iostream> #include <vector> class Master{ protected: unsigned short i; public: Master():i(5){} virtual unsigned short get(){return 9;} }; class Sub:public Master{ public: Sub(){i=8;} unsigned short get(){return i;} }; int main(){ Master *M_ptr; Sub mySub; M_ptr = &mySub; Sub *S_ptr = dynamic_cast<Sub*>(M_ptr); if(S_ptr) // hier werkt het std::cout << "Works\n"; else std::cerr << "FAIL\n"; std::vector<Master> myVec; myVec.push_back(Sub()); Master *vec_ptr = &myVec[0]; Sub *S_ptr2 = dynamic_cast<Sub*>(vec_ptr); if(S_ptr2) // hier faalt het std::cout << "Works\n"; else std::cout << "FAIL\n"; return 0; } |
um, die destructor klopt idd maar er is toch een virtual methode?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 00:15 schreef thabit het volgende:
Nog een probleem met je code is dat je de base class niet polymorf hebt gemaakt. Er moet tenminste 1 virtual methode in zitten; het is sowieso raadzaam om de destructor virtual te maken. Dat classes niet automatisch polymorf zijn is overigens ook een designflater.
O ja, overheen gelezen. Maar dan nog moet je geen polymorfisme toepassen op value-typed objecten.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 12:18 schreef netolk het volgende:
[..]
um, die destructor klopt idd maar er is toch een virtual methode?
virtual unsigned short get(){return 9;}
1 | mingw/bin/../lib/gcc/mingw32/3.4.5/../../../../include/c++/3.4.5/ext/new_allocator.h:52: error: forming pointer to reference type `Master&' |
Ja, ik heb het zo bedacht:quote:Op zaterdag 29 januari 2011 17:52 schreef thabit het volgende:
Pas wel een beetje op dat je geen pointers naar ongedefinieerde stukken geheugen laat wijzen.
Ja, als er een destructor bestaat zal deze aangeroepen worden. Dit geldt echter alleen als je classes (of base-types) in de vector opslaat. Als je std::vector<X*> gebruikt, zal de X::~X() destructor niet automatisch aangeroepen worden. Daarom wordt het ook als niet netjes gezien om pointers in containers op te slaan.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 18:01 schreef netolk het volgende:
nog een vraagje, roept een vector bij destruction ook de destructor van het type aan? dus zegmaar std::vector<int> roept die dan ook ~int() aan?
Gaat tegen het idee van de stl containers in, namelijk dat de container de eigenaar van de data is. Netter zou zijn de pointer in een class te wikkelen. Dit is echter erg afhankelijk van smaak en stijl, en iedereen weet dat daarover prima te twisten valt.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 19:19 schreef thabit het volgende:
Niks mis met pointers in containers, mits je duidelijk aan elke new een delete koppelt.
Mensen kiezen vaak voor c++ vanwege de snelheid, niet omdat de taal zo lekker netjes weg te tikken is... Daarvoor zijn veel geschiktere talen (met garbage collector etc)quote:Op zaterdag 29 januari 2011 19:25 schreef GS42 het volgende:
[..]
Gaat tegen het idee van de stl containers in, namelijk dat de container de eigenaar van de data is. Netter zou zijn de pointer in een class te wikkelen. Dit is echter erg afhankelijk van smaak en stijl, en iedereen weet dat daarover prima te twisten valt.
tja ik kan het ook in een matrix / array zetten maar dat is weer gekut als je er data aan toe wilt voegen, dan kan dat wel met classes die dan naar het volgende object wijzen maar waarom zou ik dat doen als ik ook gewoon vector<int*> kan gebruiken? en het dan via een destructor kan laten verwijderenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 19:14 schreef GS42 het volgende:
[..]
Ja, als er een destructor bestaat zal deze aangeroepen worden. Dit geldt echter alleen als je classes (of base-types) in de vector opslaat. Als je std::vector<X*> gebruikt, zal de X::~X() destructor niet automatisch aangeroepen worden. Daarom wordt het ook als niet netjes gezien om pointers in containers op te slaan.
Edit: Oh, ik had het bovenstaande antwoord gemist.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | #include <iostream> #include <vector> class Temp{ int i; public: Temp(){} ~Temp(){ std::cout << "Destructor\n"; } }; int main(){ std::vector<Temp> myvec; myvec.push_back(Temp()); return 0; } |
1 2 | Destructor Destructor |
Dat is mogelijk en niets om je zorgen over te maken. Bij het kopieren naar de vector is het mogelijk dat er een kopie gemaakt moet worden en dus voor het oude object een destructor aangeroepen wordt. (Sterker nog, aan de code van je kun je zien dat de compiler dit moet doen.) Ook moet een vector zichzelf vaak in geheugen verplaatsen waarbij het kopieen van objecten moet maken en de destructor kan gebruiken, evenals de copy constructor van de klasse (maar dit zou bij 1 object niet moeten gebeuren).quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:05 schreef netolk het volgende:
die ~int() was even een dummie voor de vraag, maar ik heb dus zo'n vector<Player> waar maar 1 player instaat en toch word de destructor 2x aangeroepen...
Bijvoorbeeld in het vorige voorbeeld. Als je de pointer in een klasse wikkelt die de geheugenafhandeling doet, hoef je er op dit moment niet meer aan te denken. Anders moet je voor elke klasse die een vector<int*> gebruikt, een destructor, copy constructor en eventueel een operator=() schrijven, terwijl een vector<IntPointer> dit zelf op zou kunnen lossen. Maar opnieuw: dit heeft veel met persoonlijke stijl te maken.quote:tja ik kan het ook in een matrix / array zetten maar dat is weer gekut als je er data aan toe wilt voegen, dan kan dat wel met classes die dan naar het volgende object wijzen maar waarom zou ik dat doen als ik ook gewoon vector<int*> kan gebruiken? en het dan via een destructor kan laten verwijderen
Omdat er 2 Temp-objecten zijn.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:10 schreef netolk het volgende:
code bij mijn vorige post
[ code verwijderd ]
output:
[ code verwijderd ]
en als ik de push_back(Temp()) weglaat roept ie de destructor helemaal niet aan, maar waarom word de destructor 2x aangeroepen als er maar 1 object is?
JA, ik zie het nuquote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:17 schreef thabit het volgende:
[..]
Omdat er 2 Temp-objecten zijn.. Zie je waarom?
Dit soort dingen zijn niet te voorkomen zeker?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:20 schreef thabit het volgende:
Juist. Het zoveelste nadeel van value-typed objecten.
Als je per se wilt dat je vector geen pointers bevat (ik lees net dat references niet mogen), dan vrees ik dat dat lastig gaat worden ja.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:21 schreef netolk het volgende:
[..]
Dit soort dingen zijn niet te voorkomen zeker?
Als je een c++0x-compatible compiler gebruikt, dan moet je dit kunnen voorkomen door met std::move() een r-value-reference mee te geven aan de push_back. Dan wordt er geen kopie gemaakt. De std::vector hoort dit te ondersteunen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:21 schreef netolk het volgende:
[..]
Dit soort dingen zijn niet te voorkomen zeker?
Dan moet je misschien ook even kijken naar de unique- en shared-pointer (c++0x): http://www.icce.rug.nl/documents/cplusplus/cplusplus18.html#l286quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:34 schreef netolk het volgende:
dus ik ga het dan nu maar op de "nette" manier doen (GS42 ook weer blij)
1 2 3 4 5 | struct T_sptr{ Temp *_ptr T_sptr(Temp *pointer):_ptr(pointer){} ~T_sptr(){delete _ptr; _ptr=0;} }; |
Waar gaat wat dan precies fout?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:50 schreef netolk het volgende:
hmm... ik had een simpele struct geschreven
[ code verwijderd ]
alleen hiermee geeft het nog eerder een runtime fout...
Het is ook wat te kort door de bocht voor een pointer class. Als deze struct gekopierd wordt, wordt de _ptr by value gekopierd. Dan wordt het oude object vernietigd. Oftewel: het nieuwe object verwijst naar iets wat niet meer bestaat.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:50 schreef netolk het volgende:
hmm... ik had een simpele struct geschreven
alleen hiermee geeft het nog eerder een runtime fout...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | #include <iostream> #include <vector> #include <memory> int main() { std::vector< std::unique_ptr<int> > pvect; for (size_t idx = 0; idx < 10; ++idx) pvect.push_back(std::unique_ptr<int>(new int(42))); std::cout << "Adding done." << std::endl; for (size_t idx = 0; idx < 10; ++idx) std::cout << *pvect[idx] << ' '; } |
owja, dan hou ik het zelfde probleem natuurlijkquote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:08 schreef GS42 het volgende:
[..]
Het is ook wat te kort door de bocht voor een pointer class. Als deze struct gekopierd wordt, wordt de _ptr by value gekopierd. Dan wordt het oude object vernietigd. Oftewel: het nieuwe object verwijst naar iets wat niet meer bestaat.
Als je een eigen pointer class wilt schrijven, moet je denken aan de copy constructor, destructor, operator= en eventueel de operator* en operator->. Daarom zijn de stl-pointers ook erg handig:
[ code verwijderd ]
Let wel dat je compileert met -std=c++0x.
Sowieso wordt een nieuw object gemaakt, de unique_pointer is namelijk een object. Voor hetgene waar de ptr naar wijst hoeft dit echter niet te gelden. Als het mogelijk is, wordt de move constructor gebruikt waardoor dus geen deep copy nodig is. Dat is hier na te lezen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:16 schreef netolk het volgende:
maar die unique pointer die maakt dan dus een nieuw opject aan als het gekopieerd word?
ik gebruik de C++ compiler van mingw (32-bit) maar ik kan nergens vinden of het dat -std=c++0x ondersteund... of hoe ik het aan de compiler moet mee geven, heeft iemand hier ervaring mee?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:16 schreef GS42 het volgende:
[..]
Sowieso wordt een nieuw object gemaakt, de unique_pointer is namelijk een object. Voor hetgene waar de ptr naar wijst hoeft dit echter niet te gelden. Als het mogelijk is, wordt de move constructor gebruikt waardoor dus geen deep copy nodig is. Dat is hier na te lezen.
Ik verwacht niet dat in een vector kopieen worden gemaakt. Het overzetten naar een linked list hoeft niet moeilijk te zijn, je pakt bijvoorbeeld een list<> container. Maar ik denk niet dat het nodig is in dit geval.
(Het lijkt ondertussen wel alsof ik reclame maak voor de C++ Annotations.)
Als je een nieuwe versie gebruikt van het MinGW pakket, dan wel. Je compiler-versie vind je zo: g++ -vquote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:37 schreef netolk het volgende:
ik gebruik de C++ compiler van mingw (32-bit) maar ik kan nergens vinden of het dat -std=c++0x ondersteund... of hoe ik het aan de compiler moet mee geven, heeft iemand hier ervaring mee?
waarvoor is -wall en auto-import importeert dat alle files in de map waar main staat?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:44 schreef GS42 het volgende:
[..]
Als je een nieuwe versie gebruikt van het MinGW pakket, dan wel. Je compiler-versie vind je zo: g++ -v
En de optie kan je uiteraard op dezelfde manier meegeven. Ik zit op hetzelfde systeem (GCC 4.5.0) en compileer zo: g++ -Wall -std=c++0x -o main -enable-auto-import -O3 main.cc
De -Wall is een redleijk veelvoorkomende optie die alle warnings (Warnings ALL: Wall) aanzet, waardoor je tijdens het compileren melding krijgt van legale maar mogelijk gevaarlijke dingen (zoals statements die niets doen of het vergelijken van signed met unsigned waarden).quote:Op zondag 30 januari 2011 09:37 schreef netolk het volgende:
[..]
waarvoor is -wall en auto-import importeert dat alle files in de map waar main staat?
Ja, het installeren van MinGW gaat bij mij ook (schijnbaar) willekeurig goed of fout. Al het oude eerst verwijderen (of verplaatsen, ik heb c:/mingw en c:/mingw_old) en dan proberen de getting started te volgen. Toen het eenmaal goed gelukt was, heb ik de map 'mingw' gekopieerd zodat ik deze bij een nieuwe installatie gewoon op een computer kan plakken, zodat ik niet dat hele installatieproces door hoef te lopen. Als het je niet lukt, kan ik je misschien mijn installatie-map (~250mb) wel doorspelen.quote:kut, nu mis ik libgmp-10.dll ... terwijl die wel gewoon op mn pc staat...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder heb ik ervoor gekozen om zoveel kleine functies te gebruiken, omdat ik het dan makkelijker kan uitbreiden en het overzichtelijker blijft.
Als iemand tips heeft over hoe ik mijn programma op wat voor gebied dan ook kan verbeteren zou ik het graag horen.
quote:Op zondag 30 januari 2011 16:14 schreef Jeroentk het volgende:
Goedemiddag,
Twee dagen geleden ben ik begonnen met het leren van C++. Heb verder eigenlijk geen programmeerervaring, maar het leek me wel interessant. Mijn eerste programma heb ik nu gemaakt en het is enigszins gelukt. Het programma vraagt eerst om hoeveel getallen je bij elkaar wilt optellen, vraagt daarna om de getallen, stopt ze in een array en geeft vervolgens het antwoord. Helaas zit er wel een grote, potentiële error in, en dat is dat wanneer je bij het invoeren van de getallen geen getal invoert. Hierdoor crash hij (natuurlijk), maar ik weet niet hoe ik dmv bijv. een if of do..while die eruit kan vissen. Weten jullie hoe dat moet?
Verder heb ik zojuist geprobeerd om de ingevoerde getallen doubles ipv integers te maken. Dat lukte wel, maar steeds geeft hij op het einde een error. Hij heeft dan al wel de laatste functie uitgevoerd. Ik heb hieronder eerst de add.cpp gepost, en daarna de main.cpp.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kun je iets specifieker zijn in de foutmeldingen etc?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder heb ik ervoor gekozen om zoveel kleine functies te gebruiken, omdat ik het dan makkelijker kan uitbreiden en het overzichtelijker blijft.
Als iemand tips heeft over hoe ik mijn programma op wat voor gebied dan ook kan verbeteren zou ik het graag horen.
Een std::vector kan handig zijn als je met arrays wilt werken van variabele lengte.
Verder kun je in plaats van met references als argumenten te werken, de berekende waarde ook als uitkomst meegeven dus, bijvoorbeeld, int AantalGetallen() ipv void AantalGetallen(int &nAantal).
Oeh, een excuus om ongegeneerd te gaan muggenziften.quote:Als iemand tips heeft over hoe ik mijn programma op wat voor gebied dan ook kan verbeteren zou ik het graag horen.
1 | for (size_t idx = 0; idx < 10; ++idx) |
1 | void Vraag(double *&pnGetallen, int nAantal) |
1 | double *pnGetallen = new double; |
1 2 | double d = 3.14; double *d_ptr = &d; |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | #include <iostream> int main() { size_t input; std::cout << "Voer een (positief) getal in: "; if (std::cin >> input) std::cout << "Uw getal is " << input << '\n'; else std::cout << "Verkeerde invoer.\n"; } |
hmm die -wall deed ie hoe dan ook altijd al bij mij, maar krijg die mingw echt niet reïnstalleerd...quote:Op zondag 30 januari 2011 12:31 schreef GS42 het volgende:
[..]
De -Wall is een redleijk veelvoorkomende optie die alle warnings (Warnings ALL: Wall) aanzet, waardoor je tijdens het compileren melding krijgt van legale maar mogelijk gevaarlijke dingen (zoals statements die niets doen of het vergelijken van signed met unsigned waarden).
De enable-auto-import heb ik eigenlijk alleen voor MinGW hoeven gebruiken (en dus niet onder Linux), maar zorgt ervoor dat een waarschuwing over het importeren van dll's niet in beeld komt. Volgens mij is dit Windows- (en misschien zelfs MinGW-) specifiek.
[..]
Ja, het installeren van MinGW gaat bij mij ook (schijnbaar) willekeurig goed of fout. Al het oude eerst verwijderen (of verplaatsen, ik heb c:/mingw en c:/mingw_old) en dan proberen de getting started te volgen. Toen het eenmaal goed gelukt was, heb ik de map 'mingw' gekopieerd zodat ik deze bij een nieuwe installatie gewoon op een computer kan plakken, zodat ik niet dat hele installatieproces door hoef te lopen. Als het je niet lukt, kan ik je misschien mijn installatie-map (~250mb) wel doorspelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De error die ik kreeg nadat ik van enkele ints doubles had gemaakt (zodat ik ook 0.66 + 0.33 kon doen etc.):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder leek het me juist handig om voids te gebruiken, zodat ik geen hele functies in functies hoefde in te voeren? (zoals GeefResultaat(Vraag(AantalGetallen(), AantalGetallen(), Bereken(Vraag(AantalGetallen), AantalGetallen(), ... etc.
bij mij ook niet...quote:
quote:Op zondag 30 januari 2011 17:05 schreef Jeroentk het volgende:
De error wanneer je geen getal invoert:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De error die ik kreeg nadat ik van enkele ints doubles had gemaakt (zodat ik ook 0.66 + 0.33 kon doen etc.):Je kan ook iets doen als n = AantalGetallen() ipv Aantalgetallen(n)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder leek het me juist handig om voids te gebruiken, zodat ik geen hele functies in functies hoefde in te voeren? (zoals GeefResultaat(Vraag(AantalGetallen(), AantalGetallen(), Bereken(Vraag(AantalGetallen), AantalGetallen(), ... etc.
Ah, uiteraard. Zou hier niet bijvoorbeeld ook een simpele unsigned int toepasbaar zijn? Size(_t) ken ik niet, maar zoals u (jij?) het beschrijft lijkt het me dezelfde eigenschappen hebben als een unsigned int.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
[..]
Oeh, een excuus om ongegeneerd te gaan muggenziften.
Je gebruikt voor elk getal een int. Opzich niets mis mee, maar een int kan ook negatief zijn. In veel getallen is een negatieve waarde geen valide waarde, bijvoorbeeld als je vraagt hoeveel getallen ingelezen moeten worden of als de index van een for-loop. In dit geval kun je beter het 'type' size_t gebruiken, dat in C(++) gebruikt wordt voor een 'size', oftewel een aantal of grootte dat niet negatief kan zijn. ('Type' staat hier tussen aanhalingstekens omdat het een typedef is voor een unsigned int en geen basistype.)
kan het niet allebei? Dus ofwel dat je doet:quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
e gebruikt een postfix increment in de for-loops: idx++. Wederom opzich niets mis mee, behalve dat idx++ een extra operatie uitvoert vergeleken met ++idx. (Lees het verschil maar eens ergens.) Een nette for-loop is dus als volgt:
[ code verwijderd ]
1 | for (size_t iii = 0; iii < 10; ++iii) |
1 | for (size_t iii = 0; iii <= 10; iii++) |
Ik heb deze *&pnGetallen gedaan, zodat ik de Array pnGetallen kon bewerken in de void? Moet dat anders/doe ik het niet goed?quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Ik weet niet of het een typefout betreft, maar de declaratie
[ code verwijderd ]
...is raar, omdat je een referentie naar een pointer doorgeeft. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling was.
Oke, bedankt voor de informatie, dat wist ik niet.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
De main() functie van C++ hoeft geen return-waarde te hebben; als deze er niet is, wordt '0' teruggegeven. Je laatste statement in de main is dus nutteloos.
Ik wil ook dynamisch alloceren, omdat de grootte van de array nog niet bepaald is, toch? Ik moet volgens mij wel sowieso nadat ik met new een array heb gemaakt, even delete[] pnArray doen, toch? Of gaat dat vanzelf wanneer het programma afsluit?quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Iets gevaarlijks wat je doet is het volgende:
[ code verwijderd ]
De operator new() alloceert geheugen buiten de stack en alles wat met new aangemaakt wordt, moet ook met delete verwijderd worden. Als je een pointer naar een double mee wilt geven, gebruik je daarvoor de &-operator:
[ code verwijderd ]
Pas als je werkelijk geheugen dynamisch wilt alloceren, gebruik je de operator new.
Die is volgens mij nodig voor de compiler die ik gebruik (Microsoft Visual C++ 2010 Express)quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Ik ken de headerfile "stdafx.h" ook niet: weet je zeker dat je die nodig hebt?
Oke, hierbij is dus input per definitie bijv. een int, en als de invoer geen int is geeft hij een error/kan je er iets mee doen? Bedankt.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:58 schreef GS42 het volgende:
Voor invoercontrole kan je het uitlees-statement evalueren:
[ code verwijderd ]
Zeker niet, altijd goed om verbeterpunten te zien. Bedankt.quote:
dat klopt idd je kan beide methode gebruiken...quote:Op zondag 30 januari 2011 17:22 schreef Jeroentk het volgende:
Ah, uiteraard. Zou hier niet bijvoorbeeld ook een simpele unsigned int toepasbaar zijn? Size(_t) ken ik niet, maar zoals u (jij?) het beschrijft lijkt het me dezelfde eigenschappen hebben als een unsigned int.
kan het niet allebei? Dus ofwel dat je doet:
Dit kan je zelf heel eenvoudig checken hè...quote:Overigens dacht ik dat bij ++iii je nooit iii = 0 krijgt?
1 2 3 4 | #include <iostream> for(int i = 0; i < 10; ++i){ std::cout << i << std::endl; } |
Je moet delete altijd aanroepen anders kan je geheugenleaks krijgenquote:Ik wil ook dynamisch alloceren, omdat de grootte van de array nog niet bepaald is, toch? Ik moet volgens mij wel sowieso nadat ik met new een array heb gemaakt, even delete[] pnArray doen, toch? Of gaat dat vanzelf wanneer het programma afsluit?
compiled die niet ook gewoon zonder die include?quote:Die is volgens mij nodig voor de compiler die ik gebruik (Microsoft Visual C++ 2010 Express)
Oke, ik zal dus wanneer ik ze nodig heb in statements ++i gebruiken. Bedankt.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:27 schreef thabit het volgende:
Het verschil tussen ++i en i++ is als volgt. Beide expressies verhogen i met 1, maar het zijn ook expressies met een waarde. ++i heeft als waarde i na de verhoging, en i++ heeft als waarde i voor de verhoging. Omdat je de expressie alleen maar als statement gebruikt, zal de compiler de waarde volkomen negeren, i++ en ++i zijn in dit geval precies hetzelfde. Maar als i een of ander class-object is waarvoor beide operatoren gedefinieerd zijn, dan zal i++ net iets meer tijd kosten om uit te voeren omdat-ie de oude waarde moet returnen ipv de nieuwe.
Size_t past zich dan ook aan aan de invoer? Want waarom zou je dan überhaupt nog ooit int gebruiken?quote:Op zondag 30 januari 2011 17:29 schreef netolk het volgende:
[..]
dat klopt idd je kan beide methode gebruiken...
Alleen weetje met size_t zeker dat je getal altijd groot genoeg kan worden
Oke, bedankt. Gedaan.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:29 schreef netolk het volgende:
Je moet delete altijd aanroepen anders kan je geheugenleaks krijgen
Nee, ik heb het geprobeerd, maar ik krijg dan de volgende error:quote:Op zondag 30 januari 2011 17:29 schreef netolk het volgende:
compiled die niet ook gewoon zonder die include?
1 2 3 4 | size_t nAantal; AantalGetallen(nAantal); double *pnGetallen = new double[nAantal]; |
ja, idd maar waarom maak je je AantalGetallen functie niet gewoon zo?quote:Op zondag 30 januari 2011 18:03 schreef Jeroentk het volgende:
Oh, bedankt, dat is een vrij opzichtige fout. Wel erg makkelijk te herstellen.. simpelweg door te schrijven:
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 | size_t AantalGetallen(){ size_t nAantal=0; cout << "Hoeveel getallen wilt u bij elkaar optellen?" << endl; cin >> nAantal; cout << endl; return nAantal; } |
1 | double *pnGetallen = new double[AantalGetallen()]; |
Sterker nog:quote:Op zondag 30 januari 2011 17:27 schreef thabit het volgende:
Het verschil tussen ++i en i++ is als volgt. Beide expressies verhogen i met 1, maar het zijn ook expressies met een waarde. ++i heeft als waarde i na de verhoging, en i++ heeft als waarde i voor de verhoging. Omdat je de expressie alleen maar als statement gebruikt, zal de compiler de waarde volkomen negeren, i++ en ++i zijn in dit geval precies hetzelfde. Maar als i een of ander class-object is waarvoor beide operatoren gedefinieerd zijn, dan zal i++ net iets meer tijd kosten om uit te voeren omdat-ie de oude waarde moet returnen ipv de nieuwe.
Als je 'm laat optimaliseren voor snelheid dan waarschijnlijk wel. Bij mij wordt add eax, 1 wel veranderd in inc eax. De reden dat-ie nog wel eerst mov eax, dword ptr [i] doet is omdat eax wordt gebruikt als parameter bij het aanroepen van printf. eax wordt dus eerst gepusht op de stack en dan opgeslagen in het geheugen met mov dword ptr [i], eax, voordat de call naar printf plaats vindt.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:19 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me toch dat een compiler dat nog wel moet kunnen optimaliseren.
Wat nette code betreft, klopt dit, maar als antwoord op de vraag: als je programma termineert wordt gealloceerd geheugen wel teruggeven aan het OS, dus je verliest nooit geheugenruimte. (Wel kan het zijn dat destrcutors niet aangeroepen worden waarin je iets belangrijks doet (port sluiten, bestand schrijven), dus altijd delete-en, maar het geheugen zelf wordt teruggegeven.)quote:Je moet delete altijd aanroepen anders kan je geheugenleaks krijgen
Hier ligt waarschijnlijk ook je buffer overflow probleem: je alloceert geen array, je alloceert een (1) double. Arrays alloceer je met operator new[], die ook een lengte verwacht. Als je alleen new gebruikt, alloceer je slechts ruimte voor 1 double. Details zijn bijvoorbeeld hier te vinden.quote:Ik wil ook dynamisch alloceren, omdat de grootte van de array nog niet bepaald is, toch? Ik moet volgens mij wel sowieso nadat ik met new een array heb gemaakt, even delete[] pnArray doen, toch? Of gaat dat vanzelf wanneer het programma afsluit?
Zal wel komen doordat printf een int als returnwaarde heeft en die worden doorgaans in eax doorgegeven.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als je 'm laat optimaliseren voor snelheid dan waarschijnlijk wel. Bij mij wordt add eax, 1 wel veranderd in inc eax. De reden dat-ie nog wel eerst mov eax, dword ptr [i] doet is omdat eax wordt gebruikt als parameter bij het aanroepen van printf. eax wordt dus eerst gepusht op de stack en dan opgeslagen in het geheugen met mov dword ptr [i], eax, voordat de call naar printf plaats vindt.
Nee, het is sneller om eax meteen te gebruiken dan om de waarde van i na de optelling uit het geheugen te plukken, want in eax zit dan toch al het resultaat van de optelling.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Zal wel komen doordat printf een int als returnwaarde heeft en die worden doorgaans in eax doorgegeven.
Zoiets zou ik ook kunnen doen, ja, maar mij lijkt dat minder praktisch. Dit omdat ik meerdere keren AantalGetallen() zou moeten gebruiken en hij hem dus ook meerdere keren activeert. Om dit te voorkomen zou ik er een variabele aan toe kunnen schrijven, maar dan heb je uiteindelijk meer code. Maar misschien zit ik fout, en is die andere manier toch sneller. Wel zou ik dan graag weten hoe ik kan voorkomen dat AantalGetallen() steeds opnieuw uitgevoerd wordt, zonder er een variabele aan toe te schrijven.. Tenzij een variabele eraan toeschrijven uiteindelijk toch nog sneller is dan de manier die ik al heb beschreven.quote:Op zondag 30 januari 2011 18:13 schreef netolk het volgende:
[..]
ja, idd maar waarom maak je je AantalGetallen functie niet gewoon zo?
[ code verwijderd ]
dan kan je het gewoon zo schrijven:
[ code verwijderd ]
en wat is het probleem dat je een functie vaker gebruikt?quote:Op zondag 30 januari 2011 19:12 schreef Jeroentk het volgende:
[..]
Zoiets zou ik ook kunnen doen, ja, maar mij lijkt dat minder praktisch. Dit omdat ik meerdere keren AantalGetallen() zou moeten gebruiken en hij hem dus ook meerdere keren activeert. Om dit te voorkomen zou ik er een variabele aan toe kunnen schrijven, maar dan heb je uiteindelijk meer code. Maar misschien zit ik fout, en is die andere manier toch sneller. Wel zou ik dan graag weten hoe ik kan voorkomen dat AantalGetallen() steeds opnieuw uitgevoerd wordt, zonder er een variabele aan toe te schrijven.. Tenzij een variabele eraan toeschrijven uiteindelijk toch nog sneller is dan de manier die ik al heb beschreven.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | #include <iostream> int main(){ size_t getal; std::cout << "Vul een getal in.\t" std::cin >> getal; std::cout << std::endl; // hier dingen doen met dat getal return 0; } |
1 | size_t AantalGetallen = AantalGetallen() |
qua snelheid maakt het denk ik niet merkbaar wat uit, als je via referenties (&) iets aan een functie door geeft kost dat volgens mij wel minder geheugen (verbeter me als dit niet klopt)quote:Op zondag 30 januari 2011 19:44 schreef Jeroentk het volgende:
Ja, dat is inderdaad wat ik wil. Maar ik wil dat niet in de main() doen, dus heb ik 2 opties: of ik voer de functie uit en schrijf iets van:
[ code verwijderd ]
of ik gebruik degene die ik al heb laten zien, waarin ik eerst een variabele maak, die meegeef aan een void die hem vervolgens verandert. Ik weet niet welke sneller is?
ahh, ik snapquote:Op zondag 30 januari 2011 19:52 schreef Jeroentk het volgende:
Jep, ik doe dit allemaal als een oefening.Ik ben nog niet zo lang bezig (2 dagen
) en ik had dit programma vooral geschreven om te proberen de pointers en referenties toe te passen met arrays ed. Toch bedankt.
In C(++) is een array in principe een (const) pointer. Als je een int[5] aan een functie doorgeeft, kan je die opvangen als int*. Hierbij weet de functie de lengte van de array niet, dus wordt deze vaak als extra argument meegegeven. (De main functie, int main(int argc, char **argv) {} is hier een voorbeeld van.) Je kunt in jouw code de reference (&) dus gewoon weglaten: een reference naar een pointer is nooit nodig - ik kan ten minste geen nut verzinnen.quote:Ik heb deze *&pnGetallen gedaan, zodat ik de Array pnGetallen kon bewerken in de void? Moet dat anders/doe ik het niet goed?
In vrijwel elke implementatie is 'size_t' identiek aan 'unsigned int' en heeft dus geen speciale eigenschappen, het is een typedef voor een basistype en past zich niet aan aan de invoer. Je kunt er echter niet vanuit gaan dat size_t gelijk is aan unsigned int, omdat dit niet in de standaard staat. Veel stl-functies geven size_t's terug (std::string::length() en std::string::find(), bijvoorbeeld). Om deze op te vangen is het beter een size_t te gebruiken omdat je dan gegarandeerd het goede type hebt: als je deze immers in een unsigned int opvangt, hoop je maar dat dit hetzelfde is.quote:Size_t past zich dan ook aan aan de invoer? Want waarom zou je dan überhaupt nog ooit int gebruiken?
Ik denk niet dat het in dit geval iets uitmaakt. Een return-by-argument heeft de overhead van het maken en dereferencen van een pointer. Een standaard return moet in principe een kopie maken van het object dat hij teruggeeft. (Dit gebeurt in de praktijk zelden, elke hedendaagse compiler past indien mogelijk copy elision toe, waardoor er geen kopie gemaakt wordt.) Dus ook qua geheugengebruik verwacht ik geen merkbaar verschil.quote:qua snelheid maakt het denk ik niet merkbaar wat uit, als je via referenties (&) iets aan een functie door geeft kost dat volgens mij wel minder geheugen (verbeter me als dit niet klopt)
Oke, ik had hier gelezen dat je ze wel kunt gebruiken om de waarden van pointers te veranderen binnen functies, maar ik heb inderdaad eens geprobeerd om de reference weg te laten en het werkte. Bedankt.quote:Op maandag 31 januari 2011 00:05 schreef GS42 het volgende:
[..]
In C(++) is een array in principe een (const) pointer. Als je een int[5] aan een functie doorgeeft, kan je die opvangen als int*. Hierbij weet de functie de lengte van de array niet, dus wordt deze vaak als extra argument meegegeven. (De main functie, int main(int argc, char **argv) {} is hier een voorbeeld van.) Je kunt in jouw code de reference (&) dus gewoon weglaten: een reference naar een pointer is nooit nodig - ik kan ten minste geen nut verzinnen.
[..]
Maar een size_t 'reserveert' dus eigenlijk dubbel zoveel ruimte als een int? Of is dat alleen omdat het niet negatief kan gaan?quote:Op maandag 31 januari 2011 00:05 schreef GS42 het volgende:In vrijwel elke implementatie is 'size_t' identiek aan 'unsigned int' en heeft dus geen speciale eigenschappen, het is een typedef voor een basistype en past zich niet aan aan de invoer. Je kunt er echter niet vanuit gaan dat size_t gelijk is aan unsigned int, omdat dit niet in de standaard staat. Veel stl-functies geven size_t's terug (std::string::length() en std::string::find(), bijvoorbeeld). Om deze op te vangen is het beter een size_t te gebruiken omdat je dan gegarandeerd het goede type hebt: als je deze immers in een unsigned int opvangt, hoop je maar dat dit hetzelfde is.
Je wordt dus min of meer gedwongen om size_t voor afstandsmaten te gebruiken: zo garandeer je maximale portability van je code. En waarom ook niet? Het is minder typewerk en heeft geen overhead...
1 2 | #include <math.h> if (isnan('test')); |
Bij arrays is een reference niet nodig, bij basic types en classes is deze (of een pointer) wel nodig als je de waarde van de variabele in de functie wilt veranderen. Het geldt niet helemaal dat array == pointer, maar nadat de array opgevangen is door een functie wel (binnen de functie). Het verschil tussen een array en een pointer is dat je een pointer een nieuwe waarde kunt geven en een array-naam niet. Dus:quote:Wel vraag ik me af of je nu altijd dat kunt weglaten, of dat dat alleen bij een array zo is? Of is het hier zo van array = pointer.
1 2 3 4 | int arr[3] = {1, 2, 3}; // Maak array van 3 elementen int *ptr = arr; // Maak pointer die naar begin van array wijst ++ptr; // Zet pointer op tweede element van array ++arr; // ILLEGAAL! Waarde van 'arr' ligt vast en kan niet veranderd worden |
Daar is dus niets over te zeggen: dat is implementatieafhankelijk. Natuurlijk kan een unsigned int een hogere waarde bevatten dan een signed int, maar dat is omdat het bereik anders gebruikt wordt.quote:Maar een size_t 'reserveert' dus eigenlijk dubbel zoveel ruimte als een int?
Niet gebruiken. Dit is een twijfelachtige functie (of soms erger: macro) die niet in de standaard zit. Misschien werkt 'ie wel, misschien werkt 'ie anders dan je verwacht, misschien is 'ie niet aanwezig. Je kan input controleren met de evaluatie waar we het over gehad hebben, en een divide-by-zero (die 'inf' op zou moeten leveren ipv. 'nan') moet je zelf afvangen door te controleren of de noemer nul is.quote:Verder had ik nog een vraag: met betreft het eruit filteren van tekst in plaats van getallen heb ik geprobeerd een beroep te doen op de isnan() functie
Google is je vriend...quote:Op maandag 31 januari 2011 07:05 schreef Jeroentk het volgende:
[ code verwijderd ]
Hoe kan ik hem wel werkende krijgen?
Je kan beter std::isalpha gebruiken om te kijken of het een teken is deze functie staat gedeclareerd in de <cctype> headerquote:Op maandag 31 januari 2011 07:05 schreef Jeroentk het volgende:
Verder had ik nog een vraag: met betreft het eruit filteren van tekst in plaats van getallen heb ik geprobeerd een beroep te doen op de isnan() functie. Ik had gehoord dat die in de <math.h> stond, maar wanneer ik dit heb zegt hij nog steeds dat isnan een undefined identifier is..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |