24.
Jaws (
Steven Spielberg, 1975) ::
8.2 Lekker spannende film, die gevoerd wordt door het knappe camerawerk en de fenomenale muziek. Het enige echte minpuntje van de film is de in mijn ogen net wat te lang doorgevoerde strijd tussen het working class type en het upper class type. Verder is de spanning vrijwel altijd voelbaar, vooral als de haai nog niet in beeld is geweest. Dat is waarschijnlijk maar beter ook, want hij ziet er enorm gedateerd uit: suggestie blijft de beste vorm van spanning, ook in deze film. Qua plot is het allemaal ook niet bijster hoogstaand, maar dat hoeft ook niet: film scoort namelijk waarop het scoren moet, en dat is spanning.
25.
Thank You for Smoking (
Jason Reitman, 2005) ::
8.0 Satire op een heerlijk niveau, met een fantastische openingsscène die direct de toon zet over de te volgen hoofdpersoon: hij is een prater, een heel erg goede prater. Hij weet alles wat krom zit recht te lullen, onder het mom Ik heb een flexibele moraal en wordt uitstekend neergezet door Aron Eckhart. De film behandelt moralisme, materialisme en commercie gevuld met een flinke dosis cynisme. Overigens lijkt er niet direct één kant gekozen te worden, want beide kanten worden belicht op een niveau dat ervoor zorgt dat de kijker zelf moet beslissen welke kant hij nu kiest.
26.
The Terminator (
James Cameron, 1984) ::
8.2 Nu ik sciencefiction inmiddels volledig geaccepteerd heb, werd het tijd om ook maar eens aan The Terminator te beginnen. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben, met name dankzij het toch wel zeer aardige script. Het enige minpunt hieraan vond ik de voorspelbare liefdeslijn, maar het script biedt enorm veel potentie op een nog beter vervolg en bood nu al een zeer tof SF-verhaal. De actie is goed verzorgd, de muziek is zeer behoorlijk, de karakters zijn leuk en dit is waarschijnlijk de enige rol waarin ik Schwarzenegger als acteur kan pruimen: hij komt als geen ander over als een echte machine en zijn gebrekkige accent doet hem in deze rol maar weinig kwaad. Flinke domper was wel de stopmotion die aan het einde werd gebruikt en de scène waarin The Terminator zijn oog verwijderd: deze hebben de tand de tijds niet doorstaan. Ik denk zelfs dat de stopmotion weggelaten had kunnen worden, door The Terminator op slimmere manieren (niet in het geheel bijvoorbeeld) in beeld te brengen.
27.
Terminator 2: Judgment Day (
James Cameron, 1991) ::
8.3In alles is deze film wellicht net iets beter dan The Terminator, wat resulteert in een heerlijke actiefilm. Het script speelt goed in op de mogelijkheden die de voorganger open liet, qua special effects is er een flinke stap voorwaarts gemaakt (relatief logisch gezien de 7 jaar die tussen de films zat), de nieuwe badguy is een verrijking voor de film en ook de introductie van John Connor is een meerwaarde. Het emotionele einde was wat mij betreft echter niet nodig geweest en de kritiek op de mensheid moet nog even gebalanceerd worden om volledig geaccepteerd te worden: dit had wellicht iets minder benadrukt kunnen worden, hoewel het gelukkig niet al te storend in de film is verwerkt.