Nee het was een ironisch bedoelde reaktie op de post van Rechtse_Hippie. Ik bedoelde dat de de mens niet van nature gewelddadig is, maar dat de mens wel geweldadig kan worden in reaktie op ...quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:08 schreef nostradama het volgende:
Misschien, deelnemer. Ik had begrepen dat je heel wat dagen begint met een frustratiegevoel of zo.
Ik denk het wel ja, het ging me er vooral om dat iedereen potentieel even geweldadig is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is geweld niet een reaktie op iets? Er zijn dagen genoeg dat ik niet opsta met het idee, wat zal ik vandaag eens gaan vernielen.
Dan kun je dus stellen dat de mens van nature slecht is, als je er van uitgaat dat geweld slecht is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:35 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Ik denk het wel ja, het ging me er vooral om dat iedereen potentieel even geweldadig is.
Dat vind ik dus niet. Geweld is in mijn ogen niet slecht het is neutraal. Als soort hebben we een geweldadig karakter nodig om te kunnen overleven. Het punt is dat we als maatschappij geweld praktisch hebben uitgebannen omdat het negatieve gevolgen heeft als iedereen in de maatschappij geweldadig is. De norm is geworden om geen geweld te gebruiken en we geven enkele mensen het recht om dit wel te doen (wat m.i. alleen maar bewijst dat geweld nodig is).quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:52 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dan kun je dus stellen dat de mens van nature slecht is, als je er van uitgaat dat geweld slecht is.
Bovenstaande is natuurlijk niet in alle gevallen zo, want als ik geweld moet gebruiken omdat jij mij probeert te vermoorden is dat niet per definitie slecht.
Ik denk dat een betere vraag is, of de mens als een blanco blad wordt geboren.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik denk dat we niet helemaal puur beginnen, maar dat onze omgeving er wel veel invloed op kan hebben, kijk naar de Romeinse samenleving, die was enorm wreed. In onze ideeën echter, past het plaatje oorlog en geweld helemaal niet meer.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:24 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat de mens geneigd is oorlog te maken of ruzie, wil niks zeggen of de mens van nature slecht is. Al eens een baby oorlog zien voeren? Een baby is van nature goed en puur. Maar de mens wordt hoe dan ook gevormd door de omgeving. Als die slecht is, zal een baby ook slecht WORDEN (op den duur), is de omgeving goed, dan ontwikkeld de baby zijn goede kwaliteiten die in de baby lagen te sluimeren. In een slechte omgeving heeft een baby ook goede kwaliteiten, maar die blijven sluimeren omdat ze niet gewekt worden door de omgeving.
Mijn mening is dus dat een mens van nature PUUR is, en dus een blanco blad is.
Waarom zou wreedheid een succesvolle overlevingsstrategie zijn? Alleen geweld gebruiken indien nodig, zoals dieren doden voor voedsel, maar niet door onnodig geweld het gevaar vergroten, lijkt mij een betere strategiequote:Op donderdag 27 januari 2011 22:28 schreef zone het volgende:
[..]
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik denk dat we niet helemaal puur beginnen, maar dat onze omgeving er wel veel invloed op kan hebben, kijk naar de Romeinse samenleving, die was enorm wreed. In onze ideeën echter, past het plaatje oorlog en geweld helemaal niet meer.
Toch denk ik dat de wreedheid er diep in zit, daar heeft de Quest laatst nog een interessant artikel over gepubliceerd. En ik geloof wel dat dat kan kloppen, dat we van nature wreed zijn. Het zou een verklaring zijn waarom de mens zo succesvol is, puur door wreedheid.
Je moet het anders zien. Namelijk je vijand compleet vernietigen, en door excessief geweld te gebruiken alles wat overblijft doodsbang voor je maken, inclusief mensen van je eigen soort.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarom zou wreedheid een succesvolle overleving strategie zijn? Alleen geweld gebruiken indien nodig, zoals dieren doden als voedsel, maar niet door onnodig geweld het gevaar vergroten, lijkt mij een betere strategie
Dat zou nog een voordeel kunnen opleveren. Maar plezier in wreedheden herken ik niet in mijzelf. Ik vermoed de meeste mensen niet. Een film als The passion of the Christ' is kan ik niet naar kijken (alleen het begin gezien, de rest hoef ik niet te zien).quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:34 schreef zone het volgende:
[..]
Je moet het anders zien. Namelijk je vijand compleet vernietigen, en door excessief geweld te gebruiken alles wat overblijft doodsbang voor je maken, inclusief mensen van je eigen soort.
Hier is heel veel onderzoek naar gedaan, onder andere bij apen. Daar werd geconstateerd dat er situaties voorkomen waarin apen onnodig geweld gebruiken en daar nog van te lijken genieten ook.
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, maar een baby op laten groeien in een niemandsland is onrealistisch.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:24 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat de mens geneigd is oorlog te maken of ruzie, wil niks zeggen of de mens van nature slecht is. Al eens een baby oorlog zien voeren? Een baby is van nature goed en puur. Maar de mens wordt hoe dan ook gevormd door de omgeving. Als die slecht is, zal een baby ook slecht WORDEN (op den duur), is de omgeving goed, dan ontwikkeld de baby zijn goede kwaliteiten die in de baby lagen te sluimeren. In een slechte omgeving heeft een baby ook goede kwaliteiten, maar die blijven sluimeren omdat ze niet gewekt worden door de omgeving.
Het gaat hier lijkt mij om het geestelijk aspect, in die zin wordt de term "blanco blad" ook gebruikt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 08:47 schreef nostradama het volgende:
een baby is geen blanco blad. Het is het produkt van zijn verleden. Alleen genetisch al is het het produkt van zijn stamboom. Van het geestelijk aspect spreek ik dan nog niet. Het ziet er blanco uit door zijn afhankelijkheid.
Product is niet het goede woord. Het is een eenheid: geest = hersenen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:13 schreef nostradama het volgende:
idd. zelfs als je ervan uitgaat dat geest een produkt van de hersenen zou zijn, maar ook als de hersenen een produkt van de geest zou zijn.
http://boeken.vpro.nl/programmas/24214180/afleveringen/42943673/quote:Op vrijdag 28 januari 2011 14:32 schreef nostradama het volgende:
het werkt als een éénheid. Maar geest is niet de hersenen en omgekeerd ook niet. Het wordt door de wetenschap wel als een produkt van de hersenen beschouwd.
quote:Neurochirurgie lijkt daardoor veel weg te hebben van koorddansen: hoe geoefend je er ook in bent, de kans op een fout ligt altijd op de loer. Zon chirurg zit altijd met het risico dat hij de ziel van een patient beschadigd heeft. Zelfs als een operatie geslaagd is kan iemand zijn spraakvermogen even kwijt zijn. Of kan er sprake zijn van een gedragsverandering. Je snijdt hoe dan ook toch een hoop ragfijne draden door. Dan kan bijvoorbeeld de behoefte aan lichamelijkheid ineens wegvallen, wat een oudere man in het boek overkomt. Zijn vrouw zei later: Ik ben blij dat jullie het gedaan hebben. Maar het is mijn Henk niet meer.
Ik struikel alleen over het woord product. 'Product' is een term uit de economie. Als iemand iets maakt, dan staat het gemaakte los van de maker. Dat is niet het geval voor de verhouding tussen lichaam en geest. Deze verhouding lijkt meer op die tussen een golf en het water.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 15:02 schreef nostradama het volgende:
ik begrijp dit goed wat je wilt zeggen, deelnemer.
Nee, het ook geen oorzaak en gevolg relatie. Het zijn verschillende talen om hetzelfde te beschrijven. (Zoals je hetzelfde kunt beschrijven in causale termen en functionele termen.)quote:Op vrijdag 28 januari 2011 15:14 schreef nostradama het volgende:
oh ja het gaat dus over miereneuken. Oke. Volgens de wetenschap is het bewustzijn een gevolg van de hersenwerking. Zo beter? Water en golven hebben daar niets mee te maken hoor.
Bewustzijn is een onderwerp waar de meeste wetenschappers geen uitspraken over willen doen. Sommige klagen dat er over niets zoveel onzin wordt beweert als over 'bewustzijn'. Bewustzijn is wetenschappelijk gezien, nog altijd een ongrijpbaar fenomeen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 15:39 schreef nostradama het volgende:
je probeert lekker. Maar je vlieger gaat niet op. Geef mij eens een wetenschappelijk artikel waarin staat dat bewustzijn hetzelfde is als hersenen.
Daarom hoeft de relatie tussen beide nog geen 'oorzaak en gevolg' relatie te zijn. Bewustzijn is een toestand van de hersenen. De hersenen en zijn toestand bestaan gelijktijdig, terwijl een 'oorzaak en gevolg' relatie zich met de loop van de tijd afspeelt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:02 schreef nostradama het volgende:
Zonder hersenen is er geen bewustzijn.
Ah, het was dus al gezegd.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:36 schreef tarantism het volgende:
Ik erger me altijd een beetje aan de illusie dat mensen van nature slecht zijn, en dat we dan met z'n allen een morele vernislaag over onze slechtheid hebben gecreëerd.
Deze filosofie (van T. Hobbes en Rawls) is al tijden geleden ten val gebracht door o.a. de volgende vraag:
Hoe kan het dat van nature slechte wezens in staat zijn tot het inkapselen van hun slechtheid door met samenwerking een moreel systeem te creeren. M.a.w., volledig slechte wezens zijn niet in staat tot het opstellen van een goed moreel system.
Daarnaast maakt het primatenonderzoek duidelijk dat empathie en andere vormen van 'goedheid' ook in onze verwanten aanwezig is, en dus weldegelijk van nature in intelligente wezens kan voorkomen.
Wat je zegt klopt. Je denkt vervolgens dat je met deze opmerking hebt aangetoond, dat je terecht kunt spreken van 'gevolg'. Maar dat is niet zo. Je gebruikt begrippen op een slordige manier.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:18 schreef nostradama het volgende:
geen hersenwerking , geen bewustzijn. Toch zijn de hersenen er nog bij comapatiënten bv. Dus bewustzijn is volgens wetenschappers een gevolg van hersenwerking.
Tabula rasa.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:24 schreef Berjan1986 het volgende:
ik ben dan ook geen miereneuker. Maar wat ik schrijf is wel korrekt. De begrippen die jij dan ordelijk zou gebruiken in je logica zijn helemaal uit de lucht gegrepen om jou logica kracht bij te zetten. Ik denk dat je ook moet leren lezen. Ik schreef namelijk dat wetenschappers dat denken.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt. Je denkt vervolgens dat je met deze opmerking hebt aangetoond, dat je terecht kunt spreken van 'gevolg'. Maar dat is niet zo. Je gebruikt begrippen op een slordige manier.
Ik ben wetenschapper. Niet-wetenschappers denken te snel in termen van 'oorzaak en gevolg'.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 17:22 schreef nostradama het volgende:
[..]
ik ben dan ook geen miereneuker. Maar wat ik schrijf is wel korrekt. De begrippen die jij dan ordelijk zou gebruiken in je logica zijn helemaal uit de lucht gegrepen om jou logica kracht bij te zetten. Ik denk dat je ook moet leren lezen. Ik schreef namelijk dat wetenschappers dat denken.
Dat er een 'oorzaak en gevolg' relatie bestaat tussen lichaam en bewustzijn. Dat heb ik je meerdere malen uitgelegd. Je gaat er gemakshalve vanuit dat je eigen onbegrip het onbegrip van de ander is.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 17:51 schreef nostradama het volgende:
Ah zo en wat heb ik dan verkeerd gezegd volgens jou als wetenschapper.
En dat is het hem juist, mensen denken dat niet van henzelf, en toch zul je veel wreder zijn dan je zelf denktquote:Op donderdag 27 januari 2011 23:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat zou nog een voordeel kunnen opleveren. Maar plezier in wreedheden herken ik niet in mijzelf. Ik vermoed de meeste mensen niet. Een film als The passion of the Christ' is kan ik niet naar kijken (alleen het begin gezien, de rest hoef ik niet te zien).
Ik ben idd momenteel niet zo aardig voor Nostradama.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 18:00 schreef zone het volgende:
[..]
En dat is het hem juist, mensen denken dat niet van henzelf, en toch zul je veel wreder zijn dan je zelf denkt
Tof van je. Je mag er natuurlijk best tegenin gaan hoor, ik heb de waarheid ook niet in pacht.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 18:56 schreef nostradama het volgende:
geeft niet hoor. Ik moet alleen aanvaarden dat ik niet intelligent genoeg ben om zaken te begrijpen. Ik ben immers geen wetenschapper. Meer niet.
Iedereen heeft zo zijn talenten en zwakheden.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 19:02 schreef nostradama het volgende:
Ja, ik ben redelijk goed in het strelen van ego's . Voor de rest voel ik mij niet meer geroepen om er nog verder tegenin te gaan. Ik heb het gezien.
En daarom zou je dat boek eens moeten lezen. Ontnuchterend misschien, maar ook verhelderendquote:Op vrijdag 28 januari 2011 21:38 schreef nostradama het volgende:
er zijn natuurlijk veel interessante boeken. Maar ik ben wel zeker dat ik niet mijn brein ben. Ik heb een brein.
Het standpunt dat ik probeer te verdedigen ligt tussen die van jou en nostradama in. Reductionisme zonder het idee dat je minder zou voorstellen. Dick Swaab is een botte reductionist.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 22:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En daarom zou je dat boek eens moeten lezen. Ontnuchterend misschien, maar ook verhelderend![]()
Het zal je tegenvallen hoe weinig jij en ik eigenlijk voorstellen.
Maar daar ben ik het wel eens mee hoor. Ik stel idd. niets voor.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 22:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En daarom zou je dat boek eens moeten lezen. Ontnuchterend misschien, maar ook verhelderend![]()
Het zal je tegenvallen hoe weinig jij en ik eigenlijk voorstellen.
quote:Op vrijdag 28 januari 2011 21:57 schreef hakunamatafaka het volgende:
Heeft iemand trouwens hier wel is wat van celine gelezen? De man kon enorm ritmisch schrijven. Zijn boeken zijn net liederen. En hij ontleed de mens in mijn opzien kolossaal,vooral in 'Reis naar het einde van de nacht''. "Dood op krediet" is ook heel sterk trouwens
Je neemt in je betoog niet het genetische aspect mee. Zo worden er mensen geboren die psychopatisch zijn. Dat betekent imo dus dat mensen niet blanco geboren worden, maar dat er naast de invloeden van omgeving (wat ik zeker ook als factor mee tel) ook een hoop genetische aanleg meespeelt die gedrag bepaalt.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 23:17 schreef Chief-Patron het volgende:
Om van nature slecht te zijn hoort dit een aangeboren iets te zijn. Dit zou dus betekenen dat een deel van de mensen als ''slecht'' worden geboren en een deel als ''goed''. Het zou dus ook betekenen dat als een goed mens slechte dingen doet en de slechte kant op gaat hij of zij tegen zijn natuur ingaat.
En omgekeerd, als een slecht mens goede dingen zou doen gaat hij of zij ook tegen zijn natuur in.
Als ik het op deze manier formuleer vind ik het hoogst onwaarschijnlijk dat iemand als slecht of als goed geboren zou kunnen worden. Ik denk eerder dat een mens ''neutraal'' geboren word met een voorkeur voor het goede. Door de jaren heen word een persoon blootgesteld aan verschillende mensen, omgevingen, en vormen van communicatie. Hierdoor word de persoon als het ware gevormd en ontstaat zijn ''goede'' of ''slechte'' karakter.
Kijk maar naar het voorbeeld van mensen die slechte taal gebruiken, de mensen om hun heen gaan automatisch het taalgebruik overnemen, de vorming van een menselijk karakter is niet veel verschillend van dit proces.
Eigenlijk word er over dit proces van karaktervorming heel veel gesproken in het geloof en kun je er ontzettend veel informatie over vinden, maar ik heb expres gekozen om het geloof uit mijn redenering te laten.
Volkomen eens TerryStone, goed en slecht zijn tijd en plaats gebonden, en is het beoordelingscriterium voor de persoon in een samenleving. Deze criteria gedurende eeuwen meeslepen en laten gelden in elke samenlevings-cultuur zoals godsdiensten dit doen is gewoon belachelijk.quote:Op zondag 30 januari 2011 04:01 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je neemt in je betoog niet het genetische aspect mee. Zo worden er mensen geboren die psychopatisch zijn. Dat betekent imo dus dat mensen niet blanco geboren worden, maar dat er naast de invloeden van omgeving (wat ik zeker ook als factor mee tel) ook een hoop genetische aanleg meespeelt die gedrag bepaalt.
Daarnaast is het zo dat termen als goed en kwaad vrij subjectief en tijdsgebonden zijn.
-Subjectief: Moord is verkeerd en daar zijn we vrijwel met z'n allen over eens dat dat slecht is, ,maar wanneer je iemand vermoord uit zelfverdediging dan wordt het al een stuk lastiger om dat als slecht te bestempelen. (zo ook in oorlogstijd)
Hetzelfde met stelen. Stelen is verkeerd zou je zeggen, maar als je de keuze hebt om of niet te stelen en dood te gaan aan honger, of wel stelen en overleven, dan is het ook ineens niet zo eenvoudig.
-Tijdsgebonden: Dit is duidelijk terug te zien aan zaken als slavernij, ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, discriminatie van homosexuelen, apartheid etc. die vroeger niet, maar tegenwoordig wel, als slecht gezien werden.
Jij hebt het nu over bepaalde handelingen die volgens de ''wet'' slecht of goed zijn. Ik had het over de natuur van een mens. Ik ben opgegroeid tussen velen psychopaten en heb er aardig veel gekend en ken er nog heel veel.quote:Op zondag 30 januari 2011 04:01 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je neemt in je betoog niet het genetische aspect mee. Zo worden er mensen geboren die psychopatisch zijn. Dat betekent imo dus dat mensen niet blanco geboren worden, maar dat er naast de invloeden van omgeving (wat ik zeker ook als factor mee tel) ook een hoop genetische aanleg meespeelt die gedrag bepaalt.
Daarnaast is het zo dat termen als goed en kwaad vrij subjectief en tijdsgebonden zijn.
-Subjectief: Moord is verkeerd en daar zijn we vrijwel met z'n allen over eens dat dat slecht is, ,maar wanneer je iemand vermoord uit zelfverdediging dan wordt het al een stuk lastiger om dat als slecht te bestempelen. (zo ook in oorlogstijd)
Hetzelfde met stelen. Stelen is verkeerd zou je zeggen, maar als je de keuze hebt om of niet te stelen en dood te gaan aan honger, of wel stelen en overleven, dan is het ook ineens niet zo eenvoudig.
-Tijdsgebonden: Dit is duidelijk terug te zien aan zaken als slavernij, ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, discriminatie van homosexuelen, apartheid etc. die vroeger niet, maar tegenwoordig wel, als slecht gezien werden.
En -dat is meestal inbegrepen- een links sujet.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 22:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het standpunt dat ik probeer te verdedigen ligt tussen die van jou en nostradama in. Reductionisme zonder het idee dat je minder zou voorstellen. Dick Swaab is een botte reductionist.
Er bestaat een korte film die het heelal toont op alle bekende schaalgroten, waarbij de schaal in stappen wordt gevarieerd. Ieder stap is een herschaling met een factor 10. Het toont de lagen van organisatie die onze wereld aanwezig zijn en die we kennen vanuit de diverse wetenschappen. Op iedere laag van organisatie ziet de wereld er anders uit:quote:Op maandag 31 januari 2011 23:28 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik noem dat de Matroeskja; de wereld als een pop met dus nog een pop er in, ad infinitum. Zo zijn de wetenschappen ook ingedeeld, min of meer. Neurologie is psychologie op atomair niveau. Het poppetje in de pop.
quote:Op maandag 31 januari 2011 23:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er bestaat een korte film die het heelal toont op alle bekende schaalgroten, waarbij de schaal in stappen wordt gevarieerd. Ieder stap is een herschaling met een factor 10. Het toont de lagen van organisatie die onze wereld aanwezig zijn en die we kennen vanuit de diverse wetenschappen. Op iedere laag van organisatie ziet de wereld er anders uit:
- een atomaire laag opgebouwd uit kernen en elektronen,
- een (bio)chemische laag opgebouwd uit atomen,
- een fysiologische laag van cellen en hun organellen opgebouwd uit moleculen,
- het lichaam en zijn organen opgebouwd uit cellen,
- de gemeenschap opgebouwd uit individuen,
- het ecosysteem opgebouwd uit gemeenschappen,
- de aardbol met zijn interne stroming, bewegende korsten en al zijn bewoners aan de oppervlakte,
- het zonnestelsel met al zijn planeten,
- het melkwegstelsel met al zijn sterren,
- het heelal met al zijn sterrenstelsels, zwarte gaten, etc.
Als een deelnemer in de wereld besta je op alle niveaus tegelijk: als een werveling van atomen, als een unieke persoonlijkheid en als een speler in de wereldeconomie.
Done.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:40 schreef deelnemer het volgende:
Ja, die bedoelde ik Xa1pt.
Dit filmpje is nuttig voor latere referentie. Ik zou het leuk vinden als je hem in het video topic plaatst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |