abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91897520
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:36 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Dat zou je verwachten inderdaad. Maar uit de berichtgeving blijkt dat men een week zonder problemen met een illegale kaart heeft kunnen reizen. Het lijkt er dus niet op dat de kaartsaldi ergens centraal worden bijgehouden.
Bij anonieme kaarten zeker niet, bij kaarten op naam wordt het saldo wel ergens opgeslagen omdat je dat saldo ook automatisch kan laten verhogen. Bij anonieme kaarten zal het saldo op het kaartje staan, net zoals de gefaalde chipknip.
pi_91897828
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:44 schreef Ericr het volgende:

[..]

Bij anonieme kaarten zeker niet, bij kaarten op naam wordt het saldo wel ergens opgeslagen omdat je dat saldo ook automatisch kan laten verhogen. Bij anonieme kaarten zal het saldo op het kaartje staan, net zoals de gefaalde chipknip.
Als jij een anonieme kaart hebt met ID: 123
Vervolgens laad je de kaart op, het systeem weet nu wat het saldo is.
Vervolgens ga je een poosje reizen, welliswaar wordt niet centraal het saldo op je kaart bijgehouden, wel worden de reisgegevens van de anonieme kaarten bijgehouden, als nu blijkt dat er voor 300 euro is gereist met kaart 123, en er maar voor 20 euro op gestort is, dan is dus duidelijk dat er met kaart 123 fraude word gepleegd. Vervolgens kunnen ze kaart nummer 123 op de targetlist zetten :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_91897912
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als jij een anonieme kaart hebt met ID: 123
Vervolgens laad je de kaart op, het systeem weet nu wat het saldo is.
Vervolgens ga je een poosje reizen, welliswaar wordt niet centraal het saldo op je kaart bijgehouden, wel worden de reisgegevens van de anonieme kaarten bijgehouden, als nu blijkt dat er voor 300 euro is gereist met kaart 123, en er maar voor 20 euro op gestort is, dan is dus duidelijk dat er met kaart 123 fraude word gepleegd. Vervolgens kunnen ze kaart nummer 123 op de targetlist zetten :)
Yup! En dan gooi je die kaart weg en koop je weer een nieuwe! :)
Ik moet zeggen dat ik er echt enorm van geniet om op deze manier te NS te kloten.
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_91897976
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:52 schreef Wootism het volgende:

[..]

Yup! En dan gooi je die kaart weg en koop je weer een nieuwe! :)
Ik moet zeggen dat ik er echt enorm van geniet om op deze manier te NS te kloten.
Dat is idd een goede :o :o
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_91898178
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:44 schreef Ericr het volgende:

[..]

Bij anonieme kaarten zeker niet, bij kaarten op naam wordt het saldo wel ergens opgeslagen omdat je dat saldo ook automatisch kan laten verhogen. Bij anonieme kaarten zal het saldo op het kaartje staan, net zoals de gefaalde chipknip.
Bij anonieme kaarten staat dit op de kaart zelf, hoe hebben ze anders het saldo een paar keer kunnen verhogen?

Ik denk dat ze vanuit Translink zullen kijken wat dit aan fraude opleverd, en de kosten van het aanpassen van de chip hier tegenaan houden. Als de kosten van de fraude lager zijn dan het vervangen van alle ov-chipkaarten, is de zakelijke beslissing helder, het fraude verlies nemen, en de chip in de kaarten niet versneld vervangen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_91898365
Ben niet tegen technische vooruitgang, maar volgens mij is het enige nut van die kaart dat die geldt voor alle vervoersvormen (in theorie: want verschillende vervoerders). Voor de rest is er weinig winst qua kosten, tijd of gemak. Een retourtje (ouderwets kaartje) kopen kost bij een automaat eenmalig 20 sec en dan hoef je verder nergens meer aan te denken. Met die chipkaart moet je 2x inchecken en 2x uitchecken voor dezelfde reis (met dus ook nog risico op boete als je 't vergeet). Ja er kan een rij staan bij de kaartautomaat, maar dat geldt net zo goed voor die poortjes.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_91900118
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Geef me je wachtwoord van je emailadres, want alleen terroristen en pedofielen hebben dingen te verbergen :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
Goed van je dat je sarcasme kan herkennen en duidelijk de andere posts hebt gelezen.
pi_91901346
Beetje laf van TLS om aangifte te doen. Dankzij een gehackte kaart kunnen mensen nu eindelijk een eerlijke prijs voor het OV betalen :)

Laat ze eerst maar eens stoppen met overal die walgelijke teringpoortjes neer te zetten, en in plaats daarvan eens fatsoenlijke stations te gaan bouwen. Overal waar je komt als je gebruik maakt van het OV, is de dienstverlening 0 en lijkt het alsof er bewust naar oplossingen gezocht is die het allemaal zo onprettig mogelijk maken voor de reiziger. Als je daar de hoofdprijs voor vraagt, moet je ook niet gaan lopen zeiken als mensen vervolgens zelf creatief worden. Reizen met het OV is tenslotte geen keuze, en TLS en de vervoersbedrijven maken daar nu flink misbruik van.
pi_91902120
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij anonieme kaarten staat dit op de kaart zelf, hoe hebben ze anders het saldo een paar keer kunnen verhogen?

Ik denk dat ze vanuit Translink zullen kijken wat dit aan fraude opleverd, en de kosten van het aanpassen van de chip hier tegenaan houden. Als de kosten van de fraude lager zijn dan het vervangen van alle ov-chipkaarten, is de zakelijke beslissing helder, het fraude verlies nemen, en de chip in de kaarten niet versneld vervangen.
Dus in principe moet er een nieuwe chip komen die op ELKE ov-pas zit, dus eigenlijk een nieuwe pas, en dus eigenlijk een nieuw systeem..
pi_91902160
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:52 schreef Wootism het volgende:

[..]

Yup! En dan gooi je die kaart weg en koop je weer een nieuwe! :)
Ik moet zeggen dat ik er echt enorm van geniet om op deze manier te NS te kloten.
Op die manier fuck je alleen Translink hè, niet de NS. Die krijgen namelijk keurig het geld waarvoor gereist is van Translink. Je fuckt de NS pas als je thuis gaat inchecken op je kaart, want dan reis je echt zonder te betalen (anders betaal je namelijk nog virtueel).

Maar ik vind dat Translink het ook meer verdiend om gefuckt te worden dan NS. Translink had het zelf immers maar beter moeten beveiligen, terwijl het wel vrij asociaal is om niet te betalen voor een dienst waar je wel gebruik van maakt.
  woensdag 26 januari 2011 @ 17:24:48 #53
157306 De_Groentenboer
Ein kilo roflkartoffeln bitte
pi_91902277
Tja.. het is niet eerlijk, het is illegaal etc, maar ik kan een glimlach niet onderdrukken.

Ik ken meer mensen die dit onding niet wilde, dan dat ik mensen ken die 'm wel wilden. Opzouten met dit doorgedrukte prestige-apparaat, en stop nu het nog beheersbaar is. Ga er geen miljoenen in proppen, want we moeten bezuinigen.

Burgelijke ongehoorzaamheid ^O^
'sup.
  woensdag 26 januari 2011 @ 17:28:26 #54
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91902445
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:05 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Fijn als je als toerist eerst zo'n kaart moet aanschaffen. Dit is niet bedacht om makkelijker te kunnen reizen hoor. Studenten zijn van een simpele kaart die je bij navraag moest laten zien gegaan naar een systeem van inscannen. Abonnement houders zijn in een systeem van 1 keer vergeten uit te scannen=boete terechtgekomen. Mensen die even een ritje met de trein naar de dichtstbijzijnde stad willen maken moeten eerst 7,50 betalen en dat is vaak meer als het ritje zelf. Mocht je vanuit de achterhoek naar een willekeurige universiteit, school of ziekenhuis willen reizen dan moet je binnenkort inscannen bij Arriva, uitscannen bij een Arriva paaltje in Arnhem, inscannen bij een NS paaltje, uitscannen bij een ander NS paaltje, inscannen in de bus en vervolgens weer uitscannen in de bus. Vergeet je een van de 12 handelingen op de heen terugreis dan volgt natuurlijk een boete.
Logisch toch? Hoe moet je mensen anders dwingen zich continue te laten volgen?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_91902793
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:07 schreef Symn het volgende:
Als je vervolgens je kaart illegaal oplaad tot 30 euro, en je checkt weer in, klopt dit saldo niet, want volgens de OV-inlogterminal moet er nog 10 euro op staan, dus moet hij in principe een soort foutmelding geven. Toch?

Het lijkt me dus dat dit wel makkelijk te verhelpen is door het OV chipkaart bedrijf.
Nee, want je checkt niet in en je checkt niet uit.
Je zit thuis met je laptop en je kaartlezer, je checkt thuis in via dat programma en gaat gewoon in de trein zitten zonder bij een paal in te checken. De conducteur komt langs, scant jouw chipkaart en ziet gewoon dat jij ingecheckt bent en loopt verder. Ik neem aan dat dat apparaat van de conducteur niks doorgeeft aan een centrale server, en dus komt niemand er achter zolang je niet probeert uit te checken.

Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. :)
pi_91902873
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als jij een anonieme kaart hebt met ID: 123
Vervolgens laad je de kaart op, het systeem weet nu wat het saldo is.
Dit betekent toch dat de gegevens van een anonieme kaart tóch worden opgeslagen in het systeem?
quote:
14s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:36 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Nee, want je checkt niet in en je checkt niet uit.
Je zit thuis met je laptop en je kaartlezer, je checkt thuis in via dat programma en gaat gewoon in de trein zitten zonder bij een paal in te checken. De conducteur komt langs, scant jouw chipkaart en ziet gewoon dat jij ingecheckt bent en loopt verder. Ik neem aan dat dat apparaat van de conducteur niks doorgeeft aan een centrale server, en dus komt niemand er achter zolang je niet probeert uit te checken.

Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. :)
quote:
Vervolgens ga je een poosje reizen, welliswaar wordt niet centraal het saldo op je kaart bijgehouden, wel worden de reisgegevens van de anonieme kaarten bijgehouden, als nu blijkt dat er voor 300 euro is gereist met kaart 123, en er maar voor 20 euro op gestort is, dan is dus duidelijk dat er met kaart 123 fraude word gepleegd. Vervolgens kunnen ze kaart nummer 123 op de targetlist zetten :)
maar je moet toch wel uitchecken... voor de netheid? of als je moet overstappen bvb.
pi_91903057
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:38 schreef Symn het volgende:

[..]

Dit betekent toch dat de gegevens van een anonieme kaart tóch worden opgeslagen in het systeem?

[..]

[..]

maar je moet toch wel uitchecken... voor de netheid? of als je moet overstappen bvb.
Straks krijg je een automatische boete op je fictieve saldo...
pi_91903068
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:38 schreef Symn het volgende:

Dit betekent toch dat de gegevens van een anonieme kaart tóch worden opgeslagen in het systeem?

Dat klopt maar je hoeft geen personelijk gegevens af te geven voor een anonieme kaart, alleen vraag ik me af of je ook met cash geld ergens die kaart kan kopen en/of opwaarderen, anders is de link met een rekeningnummer en dus een persoon ook zo gemaakt.
pi_91903185
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:22 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Op die manier fuck je alleen Translink hè, niet de NS. Die krijgen namelijk keurig het geld waarvoor gereist is van Translink. Je fuckt de NS pas als je thuis gaat inchecken op je kaart, want dan reis je echt zonder te betalen (anders betaal je namelijk nog virtueel).

Maar ik vind dat Translink het ook meer verdiend om gefuckt te worden dan NS. Translink had het zelf immers maar beter moeten beveiligen, terwijl het wel vrij asociaal is om niet te betalen voor een dienst waar je wel gebruik van maakt.
Translink is volgens mij eigendom van de vervoersmaatschappijen. Dus indirect fuck je ze allemaal.
pi_91903226
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:38 schreef Symn het volgende:

[..]

Dit betekent toch dat de gegevens van een anonieme kaart tóch worden opgeslagen in het systeem?

[..]

[..]

maar je moet toch wel uitchecken... voor de netheid? of als je moet overstappen bvb.
excuses voor deze typografische bende hierboven (2 door elkaar gequote) maar de editknop doet het niet bij mij
pi_91903828
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Translink is volgens mij eigendom van de vervoersmaatschappijen. Dus indirect fuck je ze allemaal.
Ah, ik zie het nu idd. Nouja, dan hebben ze pech gehad. :P
  woensdag 26 januari 2011 @ 18:04:13 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_91904055
Wat nu we wilden toch het OV gratis maken voor iedereen , nou klaar .

geen probleem
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_91907351
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:04 schreef michaelmoore het volgende:
Wat nu we wilden toch het OV gratis maken voor iedereen , nou klaar .

geen probleem
het is nu dus gewoon een free for all, als iedereen massaal die anonieme kaarten gaat hanteren en fictief opladen en regulier wisselt wordt het chaos _O-
dont get high on your own supply
pi_91907953
Maar stel nou dat ik met zo'n leuke gekraakte anonieme OV-chipkaart reis, hoe kunnen ze me te grazen nemen? :')
Zolang ik dit niemand vertel natuurlijk.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2011 19:44:28 ]
pi_91909005
quote:
2s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:44 schreef braddofiel het volgende:
Maar stel nou dat ik met zo'n leuke gekraakte anonieme OV-chipkaart reis, hoe kunnen ze me te grazen nemen? :')
Zolang ik dit niemand vertel natuurlijk.
Danny bellen en om je IP vragen :6

Zolang je telkens gewoon thuis incheckt kunnen ze je niet pakken lijkt me.
Tenzij ze die incheckpoortjes zo maken dat ze een extra stukje data op je chipkaart zetten en dat controleren met dat apparaatje van de conducteur; want als je thuis incheckt weet je natuurlijk niet of bij de incheckprocedure via de poortjes iets verandert.

Je kunt minder risico lopen door gewoon een hoog saldo op je kaart te zetten en elke x tijd een nieuwe anonieme kaart te halen. Je checkt dan gewoon overal braaf in waardoor je incheckdata sowieso klopt.
Enige probleem is dan wel dat ze je mbv camera's kunnen traceren en dat ze je op kunnen wachten als je een vast reispatroon hebt (elke werkdag om 07:21 metro 51 vanaf A'dam Zuid ofzo).

Maar ik denk dat niet heel veel mensen van dat programma gebruik gaan maken.
Mensen die vaak reizen die betalen dat toch meestal al niet zelf (ze zijn student, baas betaalt, jaarabbo), en mensen die niet vaak reizen vinden het 't risico om gepakt te worden niet waard.

Jammer dat er geen poortjes zijn om het tegoed op je chipkaart contant te laten uitbetalen. :')
  woensdag 26 januari 2011 @ 20:12:06 #66
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91909464
Net nog op het journaal.

Het apparaat van de conducteur checkt niets met de centrale database. Hij checkt alleen de kaart zelf, er wordt helemaal geen fout of afwijking geconstateerd.

De minister gaat ws afschaffing van de strippenkaart uitstellen. :7
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_91910535
Wat zou er trouwens gebeuren als je je eigen abonnement verzint en dat op de OV-chipkaart weet te programmeren? Het Stavromulabeta-all-you-can-travel-reisproduct, ofzo.

Zou dan ergens een belletje gaan rinkelen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 26 januari 2011 @ 20:38:30 #68
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91911051
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:31 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat zou er trouwens gebeuren als je je eigen abonnement verzint en dat op de OV-chipkaart weet te programmeren? Het Stavromulabeta-all-you-can-travel-reisproduct, ofzo.

Zou dan ergens een belletje gaan rinkelen?
Misschien kan je je chipkaart ombouwen naar een retourtje Curaçao.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_91911366
quote:
Op woensdag 26 januari 2011 20:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien kan je je chipkaart ombouwen naar een retourtje Curaçao.
Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_91911842
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.
Nu je het daar zo over hebt, zou het dan ook mogelijk zijn om een abbonement op je kaart te zetten. Dan worden er geen geld transacties gelogd en vraag ik me af of ze die loop ook al ondervangen zouden hebben.
pi_91911954
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo

ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
  † In Memoriam † woensdag 26 januari 2011 @ 20:59:11 #72
230491 Zith
pls tip
pi_91912546
quote:
14s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo

ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
kijken naar sunk costs is sowieso fail
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_91912596
quote:
7s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:04 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Danny bellen en om je IP vragen :6

Zolang je telkens gewoon thuis incheckt kunnen ze je niet pakken lijkt me.
Tenzij ze die incheckpoortjes zo maken dat ze een extra stukje data op je chipkaart zetten en dat controleren met dat apparaatje van de conducteur; want als je thuis incheckt weet je natuurlijk niet of bij de incheckprocedure via de poortjes iets verandert.

Je kunt minder risico lopen door gewoon een hoog saldo op je kaart te zetten en elke x tijd een nieuwe anonieme kaart te halen. Je checkt dan gewoon overal braaf in waardoor je incheckdata sowieso klopt.
Enige probleem is dan wel dat ze je mbv camera's kunnen traceren en dat ze je op kunnen wachten als je een vast reispatroon hebt (elke werkdag om 07:21 metro 51 vanaf A'dam Zuid ofzo).

Maar ik denk dat niet heel veel mensen van dat programma gebruik gaan maken.
Mensen die vaak reizen die betalen dat toch meestal al niet zelf (ze zijn student, baas betaalt, jaarabbo), en mensen die niet vaak reizen vinden het 't risico om gepakt te worden niet waard.

Jammer dat er geen poortjes zijn om het tegoed op je chipkaart contant te laten uitbetalen. :')
Naja ik heb sowieso géén vast reispatroon, ik reis maar af en toe met de trein, en naar school ga ik vrijwel altijd met de fiets (school begint overigens ook altijd op andere tijdstippen, dus wie weet met slecht weer of dergelijke).
Maar ik heb ook vrienden aan de andere kant van het land, Groningen, Tiel, en in Almere woont ook iemand die ik niet vaak kan zien i.v.m treinkosten.

Maar heb ik aan dat programmaatje genaamd 'OVSaldo' en dat Touchatag-ding genoeg of moet er nog meer gebeuren :?

*zoekt verder op internet*
pi_91912919
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:04:35 #75
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_91912947
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:21 schreef Symn het volgende:
[..]
Dus in principe moet er een nieuwe chip komen die op ELKE ov-pas zit, dus eigenlijk een nieuwe pas, en dus eigenlijk een nieuw systeem..
Daar komt het wel op neer.

Maar het is blijkbaar een bijzonder achterlijk systeem:
alle reisgegevens worden bewaard (om onduidelijke redenen), maar als je privacy op deze manier wordt geschonden, zit er geen controle van Translink uit op de chipkaart om fraude tegen te gaan.
Met andere woorden: ze verzamelen wel àl jouw reisgegevens, maar controleren tegelijkertijd niet of het legaal is of niet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:22:32 #76
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_91914216
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Geen slapende jachtopzieners wakker maken hè :{w
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:50:47 #77
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_91915991
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.
Met een instaptarief van 10.000 euro. Niet vergeten uit te checken. :P
pi_91920503
quote:
14s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo

ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben. :X Nu kan ik mijn reis gewoon van te voren online plannen, en met de NS-businesscard zo de trein in. Idem voor mijn privé ov-chipkaart, je loopt zo door. :Y
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_91921107
Jeeuj ik heb de software :P
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:23:46 #80
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_91921938
quote:
Nieuwste OV-chipkraak maakt zwartrijder onzichtbaar

Het is mogelijk te frauderen met de OV-chipkaart zonder gebruik te maken van de poortjes. Daardoor valt het misbruik niet meer te detecteren in de centrale systemen. Niet TLS, maar de NS betaalt.

Dat bleek tijdens het weken durende onderzoek van Webwereld. Naast het uitlezen en overschrijven van de OV-chipkaart met andere data was het al mogelijk het saldo op de kaart aan te passen. Nu komt daar de mogelijkheid bij om niet meer te hoeven inchecken bij een poortje of paal, zodat er geen registratie nodig is. De fraude is dan niet te detecteren.

Zonder registratie
Het OV-chipsysteem is zo ingericht dat reizigers zich aanmelden (inchecken) bij een poortje of paal en dat die registratie bij gegevensverwerker Trans Link Systems (TLS) wordt aangemeld. Op die manier komt een transactie in de systemen terecht en kan afwijkend gedrag worden gedetecteerd.

Maar dankzij een scenario van hacker atdt112 en een applicatie van hacker LogicAnalyz3r is het nu mogelijk om zelf op de eigen computer een check-in te regelen. De gebruiker voert op zijn pc een station van ‘inchecken’, datum en tijd in voor een treinreis. Daarna worden die gegevens op de kaart geladen en lijkt het dat de reiziger klaar is voor de reis. Iedere conducteur krijgt op zijn apparaat de juiste informatie, zodat het lijkt alsof er voor de reis is betaald.

Geen fraudedetectie
Omdat het poortje of de paal volledig wordt genegeerd mist TLS informatie om fraude überhaupt op te merken. Ook hoeft er geen saldo aanwezig te zijn, omdat voor deze vorm van reizen met de OV-chipkaart geen administratie meer wordt gevoerd.

Juridisch is het nu ingewikkelder om aan te geven wie het slachtoffer is. Bij een daadwerkelijke incheck bij een poortje of paal gaat er geld van TLS naar de vervoersbedrijven. Maar een niet-ingecheckte kaart schept ook geen financiële verplichting. Dus is het vervoersbedrijf gedupeerd, niet TLS. Het bedrijf achter de OV-chipkaart ontdekt deze fraude helemaal niet en voor het vervoersbedrijf is het met de huidige controle-apparatuur ook onmogelijk te detecteren.

Al een week ongezien
Webwereld heeft de hack al ruim een week uitgeprobeerd. Daarbij heeft geen enkele conducteur ook maar een moment iets vermoedde. Eén keer maakte een conducteur een opmerking dat het na negen uur voordeliger is om te reizen op een Zoutkaartje (dat de NS verstrekt om te compenseren voor het strooizouttekort van Rijkswaterstaat voor de Nederlandse snelwegen). Dat aparte treinkaartje geeft namelijk "maar liefst 40 procent korting".

Zelfs een kaart die voor vertrek geweigerd wordt door de automaat (omdat hij geblokkeerd is), valt te gebruiken. Na het draaien van de incheck-tool wordt de conducteur niet gealarmeerd over het feit dat de kaart als geblokkeerd te boek staat. De blokkade-status van de kaart staat namelijk in de informatie die met de hack wordt overschreven. Ook TLS merkt hier niets van, omdat het op geen enkel moment wordt betrokken bij wat er gebeurt. Het bedrijf krijgt dus geen informatie over het echte gebruik van de geblokkeerde kaart.

Wel moet gezegd worden dat de incheck-tools alleen voor Windows bestaan. De software werkt eenvoudig, omdat het een .NET-applicatie betreft waarvoor geen installatiekennis nodig is. Voor de SP is de maat vol en moet er een spoeddebat komen. De politieke partij voorziet het failliet van de OV-chipkaart.

'Mag niet'
TLS wijst er op dat rommelen met de kaarten niet mag. In tv-programma Nieuwsuur reageert financieel directeur Gerben Nelemans op deze nieuwste OV-chiphack met de vraag: "Het is verboden dus waarom zou iemand dat doen?"
.
Het lijkt er op dat er uberhaupt niet is nagedacht. Wat een scherts.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_91923114
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
pi_91923322
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
Ik denk dat die dingen de komende weken zijn uitverkocht.
pi_91923345
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 22:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben. :X Nu kan ik mijn reis gewoon van te voren online plannen, en met de NS-businesscard zo de trein in. Idem voor mijn privé ov-chipkaart, je loopt zo door. :Y
Je kan volgens mij op internet kaartjes bestellen en printen hoor...
pi_91924597
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.

Klopt dit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')