Ja, maar ga die statistieken maar eens vinden, nu roept iedereen wat natuurlijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:41 schreef Irving het volgende:
[..]
Ja het klopt natuurlijk dat per persoon verschilt welke studie moeilijker is, maar daarmee is het topic toch niet ontkracht, want je kan nog steeds iets zeggen over of een studie dan "gemiddeld" moeilijker is dan een ander. Vind je niet dat als (bijvoorbeeld) 95% studie X veel moeilijker vindt dan studie Y, dat X dan moeilijker is dan Y (ik in ieder geval wel)? Maargoed zoals je zegt, mensen moeten zich meer bezighouden waar zij zelf goed in zijn in plaats van de "zwaarste" studie, maar het is wel leuk om te weten.
Erg weinig studiesquote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:43 schreef Jimmie het volgende:
Bachelorlenquête voltijd. 20.000 studenten per jaar
Masterenquête. 3000 studenten per jaar
Niet genoegof doel je op iets anders.
Ik doel erop dat je het niet goed kunt vergelijken omdat elke studie een ander soort student trekt. Wanneer je een econometrist de studie economie laat volgen, zou hij minder tijd per week kwijt zijn dan een student economie.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:43 schreef Jimmie het volgende:
[..]
Niet genoegof doel je op iets anders.
Die cijfers bestaan en zij bevestigen jouw subjectieve ervaring (het gaat in ieder geval om natuurkundestudenten die opvallend bovengemiddeld scoorden op het VWO op alle vakken maar er zijn ook wat bekende voorbeelden zoals Robert Dijkgraaf, Ronald Plasterk, Nicolaas Bloembergen), ik ben elders (BON-forum: Ben Wilbrink) een referentie naar die cijfers tegengekomen. Hier zal je die wellicht kunnen vinden: http://www.benwilbrink.nl/index.htmquote:Mijn ervaring met mensen die sterk waren in de exacte vakken, dus geen zesjes enzo, dat zij ook sterk waren in talen en geschiedenis e.d. Hiervan moeten ook cijfers bekend zijn, jammer dat ik die niet heb.
Het is zoals glowmouse zei: je stroomt met een econometrie bachelor die masters zo binnen, aan de VU heb je de masters financial mathematics en quantitative finance (financiele econometrie) waarin deze onderwerpen diep worden behandeld. In weze verschillen al deze masters; quantitative finance, financial mathematics, financial engineering, risk management etc. bijna niets van elkaar. Toch is het echter zo aan de VU dat een ectrie student direct in kan stromen in de master risk management maar dat een wiskunde student eerst nog 3e jaars vakken ectrie moet halen voordat hij in de quantitative finance master mag instromen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:53 schreef Irving het volgende:
[..]
Dan verschilt dat per universiteit, want de universiteiten in Amsterdam hebben dat niet. Maargoed, iemand zei dat econometrie qua statistiek en kansrekening van het hoogste niveau is, en ik wou alleen zeggen dat er bepaalde wiskundevarianten (bijv. Stochastics and Financial Mathematics) van een nog hoger/theoretischer niveau zijn
Juist!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:16 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Theoretischer niveau wellicht wel. Maar met een ectriebachelor stroom je zo in zo'n master in.
[..]
Bij elke studie pas je bekende kennis toe. Je wekt de suggestie dat iemand die wiskunde studeert, daar kansrekening en maattheorie krijgt, en vervolgens zo een tentamen bij econometrie kan maken omdat hij daar slechts zijn kennis in een andere context moet toepassen. Dat is niet waar, de toepassingen die je bij econometrie tegenkomt, worden niet door een student wiskunde bedacht, en zijn met kennis van maattheorie ook niet ineens makkelijk te begrijpen of toe te passen.
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:43 schreef Adelovici het volgende:
[..]
de nieuwe einsteinbeetje jammer dat dit komt van een economie student aan de EUR
Kijk daar, direct bovenstaande opmerking bewezen lijkt me. Te gemakkelijk om hier mensen uit de kast te lokken, ook al was mijn econometrie-bash overduidelijk niet gemeend. Beetje jammer dat je je dat laat overkomen Adelovici...quote:
Een troll herkennen vergt ook IQquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:19 schreef Kaas- het volgende:
[..]
[..]
Kijk daar, direct bovenstaande opmerking bewezen lijkt me. Te gemakkelijk om hier mensen uit de kast te lokken, ook al was mijn econometrie-bash overduidelijk niet gemeend. Beetje jammer dat je je dat laat overkomen Adelovici...
Maar goed, econometristen hebben dan natuurlijk ook een laag sociaal IQ.
vandaar dat ik reageerde met een knipoog, maar dat had je kennelijk niet begrepen. laat zich raden waarom nietquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:19 schreef Kaas- het volgende:
[..]
[..]
Kijk daar, direct bovenstaande opmerking bewezen lijkt me. Te gemakkelijk om hier mensen uit de kast te lokken, ook al was mijn econometrie-bash overduidelijk niet gemeend. Beetje jammer dat je je dat laat overkomen Adelovici...
Maar goed, econometristen hebben dan natuurlijk ook een laag sociaal IQ.
1. Het zijn de gamma's en de bèta's die managen, maar weinig alpha's zijn manager (hooguit van een tolkbureau, vertaalopleiding of iets dergelijks).quote:wat mij betreft is de zwaarste studie bijna equivalent aan die studie waar je het minst voor terugkrijgt in t leven (lees: dus geen sociale omgang, geld, vrouwen, vrienden, status, levenservaring, brede maatschappelijke kennis, mogelijkheden, succes, communicatieve vaardigheden, etc etc..)
want wat krijg je een zwaar leven als je zware studie voorrang krijgt op algemene levensverrijking
dus overgrootste gedeelte van de beta's, succes en veel plezier met de boeken en de zware studie
Laat ons alfas jullie (gouden ideeen) maar managen.
Niet alles is eenvoudig te maken, wat niet wegneemt dat veel bèta's net als vele gamma's slecht zijn in het uitleggen van iets. Alpha's kunnen inderdaad goed iets versiplificeren en die versimplificeerde uitleg begrijpen andere alpha's en gamma's dan ook. Ofdat het nuttig is weet ik niet maar dat heeft dus weinig met de bèta's te maken die hun uitleg aanpassen aan hun doelgroep.quote:Het heeft heel lang geduurd voordat wij bepaalde doorbraken in de chemie, natuurkunde etc begrepen omdat de uitvinder eea niet duidelijk kon maken aan zijn publiek.
ik maak voor het gemak slechts onderscheid tussen alfa en beta, aangezien niet iedereen altijd hetzelfde voor ogen heeftquote:
Een econometrie student kan echt niet zomaar de master financial mathematics instromen. Daarnaast sluit het niveau van de master financial mathematics niet aan met de bachelor econometrie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:09 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Het is zoals glowmouse zei: je stroomt met een econometrie bachelor die masters zo binnen, aan de VU heb je de masters financial mathematics en quantitative finance (financiele econometrie) waarin deze onderwerpen diep worden behandeld. In weze verschillen al deze masters; quantitative finance, financial mathematics, financial engineering, risk management etc. bijna niets van elkaar. Toch is het echter zo aan de VU dat een ectrie student direct in kan stromen in de master risk management maar dat een wiskunde student eerst nog 3e jaars vakken ectrie moet halen voordat hij in de quantitative finance master mag instromen.
Ik zou het op prijs stellen als je op een respectvolle wijze de discussie zou aangaan.quote:Dit is natuurlijk onzin. In het bedrijfsleven gaat het om presteren. En laat ik nou net voor een van de zwaarste industrieen (hoogwaardige technologie) werken met een alfa CEO.
Ik vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb wiskunde B op de middelbare school afgerond met een 5. Op de universiteit haalde ik voor mijn wiskunde 1 tentamen een 9.7. Mijn inzet is in die tijd niet verbeterd. Zou dit moeten betekenen dat mijn IQ plotseling omhoog is geschoten? Nee. Blijkbaar kostte het tijd om het inzicht te krijgen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 15:13 schreef ajxisthebest het volgende:
Definitie zwaarste/moeilijkste studie:
Studie die enkel met succes kan worden afgerond door de slimste mensen (mensen met het hoogste IQ) of studie die door de grootste groep mensen niet succesvol kan worden afgerond vanwege een gebrek aan intelligentie.
Hieruit blijkt dat de mate en het niveau van wiskunde (logisch denken) bepalend zijn.
Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten zit maar aan de VU wel. Een econometrie student kan die master zonder probleem instromen maar een wiskunde student kan niet zonder meer de master financieele ectrie instromen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 00:17 schreef mies1983 het volgende:
[..]
Een econometrie student kan echt niet zomaar de master financial mathematics instromen. Daarnaast sluit het niveau van de master financial mathematics niet aan met de bachelor econometrie.
Helaas moet ik concluderen dat ik geen overtuigende argumenten in je post lees. De 'feiten' die je aandraagt zijn totaal niet onderbouwd.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Ik vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb wiskunde B op de middelbare school afgerond met een 5. Op de universiteit haalde ik voor mijn wiskunde 1 tentamen een 9.7. Mijn inzet is in die tijd niet verbeterd. Zou dit moeten betekenen dat mijn IQ plotseling omhoog is geschoten? Nee. Blijkbaar kostte het tijd om het inzicht te krijgen.
Als je kijkt naar mensen met extreem hoge IQ's, dan zijn dat vaak mensen met een extreem goed geheugen en een vermogen om vreemde talen ontzettend snel te leren. Ik heb net de biografie over Bobby Fischer uit, een schaker die enkele jaren geleden is overleden. Na 3 weken door te hebben gebracht in IJsland kon hij al een interviewer zonder grammaticale fouten te woord staan in het IJslands.
Wat mij betreft is de link 'hoog IQ' -> goed in wiskunde net zo goed aanwezig als 'hoog IQ' -> goed in taal. Iemand met een hoog IQ zal waarschijnlijk goed in wiskunde kunnen zijn. Maar iemand die goed in wiskunde is hoeft geen hoog IQ te hebben. Iemand die een wiskundige studie doet dus ook niet.
Net zoals hiervoor al meerdere malen is gezegd, verschilt het per persoon. Ik denk dat ik het beter zou doen bij econometrie (doe nu bedrijfseconomie), dan bijv. Romaanse talen en letterkunde.
Wiskunde B (1,2) bevat onderdelen die je nooit tegen zult komen bij bedrijfseconomie, zoals meetkundige bewijzen. Veel mensen hebben daar moeite mee. Dus dit argument is niet sterk omdat het dus geen vergelijkbare situaties zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Ik vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb wiskunde B op de middelbare school afgerond met een 5. Op de universiteit haalde ik voor mijn wiskunde 1 tentamen een 9.7. Mijn inzet is in die tijd niet verbeterd. Zou dit moeten betekenen dat mijn IQ plotseling omhoog is geschoten? Nee. Blijkbaar kostte het tijd om het inzicht te krijgen.
Dit is ook weer geen bewijs. Het feit dat mensen met een hoog IQ een goed geheugen hebben, betekent niet dat als je een goed geheugen hebt, je ook een hoog IQ hebt.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Als je kijkt naar mensen met extreem hoge IQ's, dan zijn dat vaak mensen met een extreem goed geheugen en een vermogen om vreemde talen ontzettend snel te leren. Ik heb net de biografie over Bobby Fischer uit, een schaker die enkele jaren geleden is overleden. Na 3 weken door te hebben gebracht in IJsland kon hij al een interviewer zonder grammaticale fouten te woord staan in het IJslands.
Een 10 halen voor wiskunde bij bedrijfseconomie is geen kunst. Zelfs havo mensen lukt dat.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Ik vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb wiskunde B op de middelbare school afgerond met een 5. Op de universiteit haalde ik voor mijn wiskunde 1 tentamen een 9.7. Mijn inzet is in die tijd niet verbeterd. Zou dit moeten betekenen dat mijn IQ plotseling omhoog is geschoten? Nee. Blijkbaar kostte het tijd om het inzicht te krijgen.
Als je kijkt naar mensen met extreem hoge IQ's, dan zijn dat vaak mensen met een extreem goed geheugen en een vermogen om vreemde talen ontzettend snel te leren. Ik heb net de biografie over Bobby Fischer uit, een schaker die enkele jaren geleden is overleden. Na 3 weken door te hebben gebracht in IJsland kon hij al een interviewer zonder grammaticale fouten te woord staan in het IJslands.
Wat mij betreft is de link 'hoog IQ' -> goed in wiskunde net zo goed aanwezig als 'hoog IQ' -> goed in taal. Iemand met een hoog IQ zal waarschijnlijk goed in wiskunde kunnen zijn. Maar iemand die goed in wiskunde is hoeft geen hoog IQ te hebben. Iemand die een wiskundige studie doet dus ook niet.
Net zoals hiervoor al meerdere malen is gezegd, verschilt het per persoon. Ik denk dat ik het beter zou doen bij econometrie (doe nu bedrijfseconomie), dan bijv. Romaanse talen en letterkunde.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:09 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Toch is het echter zo aan de VU dat een ectrie student direct in kan stromen in de master risk management maar dat een wiskunde student eerst nog 3e jaars vakken ectrie moet halen voordat hij in de quantitative finance master mag instromen.
Waarom denk je dat of wat is je bron?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 19:48 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten zit maar aan de VU wel. Een econometrie student kan die master zonder probleem instromen maar een wiskunde student kan niet zonder meer de master financieele ectrie instromen.
Hangt er vanaf welk geheugen je bedoelt. Een iq-score meet voornamelijk de fluide/werk intelligentie, dat kort relevante informatie opslaat van een deelnemer, tegenover de gekristalliseerde intelligentie dat langdurige informatie opslaat. Samen wordt dit de generale intelligentie genoemd en het is waar dat educatie intelligentie kan aanpassen maar het fluide intelligentie van personen verandert vrijwel niet door de hoeveelheid stof. Veelal is de regel dat mensen met een hoog iq die goed presteren op een vlak dat ook op andere vlakken zullen doen. Diegenen die aanleg hebben voor wiskunde hebben vaak een grotere werkgeheugen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 19:57 schreef Warren het volgende:
Dit is ook weer geen bewijs. Het feit dat mensen met een hoog IQ een goed geheugen hebben, betekent niet dat als je een goed geheugen hebt, je ook een hoog IQ hebt.
Ik weet dat econometrie-studenten van de UvA een aantal wiskundevakken moeten halen om toegelaten te worden. Lijkt mij sterk dat dit niet geldt voor VU studenten omdat het om dezelfde master gaat.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 19:48 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten zit maar aan de VU wel. Een econometrie student kan die master zonder probleem instromen maar een wiskunde student kan niet zonder meer de master financieele ectrie instromen.
Op de VU geldt het ook niet (vandaar dat ik vroeg waarom hij dat dacht). Dat weet ik zeker want ik heb toevallig exact deze vraag aan de studieadviseur van de wiskunde-master gesteld, en ze vertelde mij dat de volgende vakken entreevoorwaarden zijn:quote:Op zondag 30 oktober 2011 16:23 schreef mies1983 het volgende:
[..]
Ik weet dat econometrie-studenten van de UvA een aantal wiskundevakken moeten halen om toegelaten te worden. Lijkt mij sterk dat dit niet geldt voor VU studenten omdat het om dezelfde master gaat.
In Tilburg komen alle genoemde dingen standaard aan bod in de bachelor.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:50 schreef Irving het volgende:
[..]
Dit zijn vakken die econometrie niet standaard in hun pakket hebben (op de VU dan).
Qua ECTS kan een wiskundebachelor nauwelijks meer kansrekening/statistiek krijgen dan econometrie, dan zouden andere onderwerpen niet aan bod komen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:50 schreef Irving het volgende:
[..]
en dat de statistiek/kansrekening bij econometrie van het hoogste niveau is (hoger dan wiskunde) kloppen volgens mij niet.
Wel raar/slecht dan dat het per universiteit zo verschilt. Op de VU komen trouwens sommige van die dingen ook een beetje aan bod bij analyse en stochastische operations research, maar blijkbaar niet genoeg.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In Tilburg komen alle genoemde dingen standaard aan bod in de bachelor.
Nee oke, maar ik wou alleen de opmerking van iemand weerleggen, dat statistiek/kansrekening bij econometrie van een hoger niveau is dan bij wiskunde wat dus niet altijd zo is. Bij de bachelor zal het vast niet zoveel verschillen, maar bij de masters denk ik toch wel, al was het alleen maar omdat de econometriemaster 1 jaar duurt (waarom trouwens? -.-) en de wiskundemasters (bijv. stochastics and financial mathematics) 2 jaar.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Qua ECTS kan een wiskundebachelor nauwelijks meer kansrekening/statistiek krijgen dan econometrie, dan zouden andere onderwerpen niet aan bod komen.
Hoezo is het slecht dat het verschiltquote:Op zondag 30 oktober 2011 18:22 schreef Irving het volgende:
[..]
Wel raar/slecht dan dat het per universiteit zo verschilt. Op de VU komen trouwens sommige van die dingen ook een beetje aan bod bij analyse en stochastische operations research, maar blijkbaar niet genoeg.
Nouja, ik vind het slecht dat als je een bachelor hebt gedaan bij universiteit A dat je dan nog 24 studiepunten moet doen om toegelaten te worden bij een master, en als je bij universiteit B je bachelor hebt gedaan, dan kan je zonder problemen instromen (in dit geval zou dat dus een schakeljaar kunnen schelen). Iemand die net van de middelbare school komt kan zoiets toch niet voorzien, dus afhankelijk van op welke universiteit je je bachelor hebt gedaan, moet je een schakeljaar doen om ergens te kunnen instromen, terwijl je gewoon dezelfde studie hebt gedaan en zou denken dat alles wel ongeveer hetzelfde is.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hoezo is het slecht dat het verschiltElke universiteit heeft zijn eigen karakter en zijn eigen manier, bachelorsamenstelling en manier van doceren. Dan valt er voor de student nog wat te kiezen en kan je opzoek gaan naar een combinatie of cultuur waar jij tevreden mee bent.
Algemeen onder wie volgens wie?quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:44 schreef twaalf het volgende:
In dit geval valt dat mee, omdat het in het algemeen wel bekend is dat Tilburg de beste economische opleidingen heeft.
Omdat ze jouw studie ook in 16 uur hadden gedaan. (Meent de leek)quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:54 schreef Verwerker het volgende:
De vraag voor mij is eerder... hoe komt het dat men een hogere functie kan krijgen met een makkelijke WO-studie en een lagere functie met een pittige HTS?
Zelf was ik 40 uur per week kwijt op de HTS terwijl mijn vrienden Geschiedenis iets van 16 uur maximaal deden.
Zij mogen bijvoorbeeld een management-trainee doen, ik niet...
Ik denk het niet, althans een vriendin die bedrijfswetenschappen deed en tegelijkertijd afgestudeerd was en enorm veel respect had voor mijn thesis en haar eigen opleiding waardeloos vond.quote:Op zondag 30 oktober 2011 20:00 schreef Fingon het volgende:
[..]
Omdat ze jouw studie ook in 16 uur hadden gedaan. (Meent de leek)
quote:Op zaterdag 29 januari 2011 14:08 schreef twaalf het volgende:
[..]
Had ik al verbeterd.
Nog een poging dan:
1. Natuurkunde
2. Wiskunde
3. Sterrenkunde
4. Technische natuurkunde
5. Technische wiskunde
6. Elektrotechniek
7. Lucht- en ruimtevaarttechniek
8. Econometrie
9. Werktuigbouwkunde
10. Scheikunde / Molecular Technology
Inderdaad informatica kan behoorlijke uitschieters hebben qua niveau! Wat artificial intelligence ook moeilijk maakt volgens mij is dat je je naast wiskunde opeens op totaal andere vakgebieden moet gaan verdiepen zoals psygologie en filosofie. De moeilijkste opdrachten die ik moest maken hadden met psygologie te maken...juist het uit je comfort zone getrokken worden en je moeten begeven op totaal onbekend terrein kan het zeer complex maken althans dat is mijn ervaring......quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 21:02 schreef R3M1NL het volgende:
Een 10 halen voor Wiskunde bij Artificiele Intelligentie - dan heb je het goed gedaanInformatica zelf is erg breed, maar binnen informatie is de vakgroep Kunstmatige Intelligentie toch wel een van de zwaardere richtingen.
zegt ook al genoegquote:A brief glance at this curriculum suggests that it is exceptionally demanding, a conclusion seemingly supported by the generally high drop-out figures experienced by all the AI courses in the Netherlands--on average only half of second-year students pass their final exams. These figures were published last month in a first-of-its-kind report on the quality of AI courses in Dutch universities by an independent commission chaired by Jan van Eijck of the National Research Institute for Mathematics and Computer Science (CWI).
Ik zie geen probleem. Jij doet net alsof het een vanzelfsprekend recht zou moeten zijn terwijl het zo is dat de ene universiteit bij wijze van spreken een gunst verleent terwijl de andere dat niet doet. Ik denk dat een VWO-scholier zoiets best kan uitzoeken maar dan nog moet hij zich daar niet op vastpinnen aangezien universiteiten in de tussentijd de toelatingseisen kunnen veranderen.quote:Nouja, ik vind het slecht dat als je een bachelor hebt gedaan bij universiteit A dat je dan nog 24 studiepunten moet doen om toegelaten te worden bij een master, en als je bij universiteit B je bachelor hebt gedaan, dan kan je zonder problemen instromen (in dit geval zou dat dus een schakeljaar kunnen schelen). Iemand die net van de middelbare school komt kan zoiets toch niet voorzien, dus afhankelijk van op welke universiteit je je bachelor hebt gedaan, moet je een schakeljaar doen om ergens te kunnen instromen, terwijl je gewoon dezelfde studie hebt gedaan en zou denken dat alles wel ongeveer hetzelfde is.
Link naar dat artikel en onderzoek?quote:Op zondag 30 oktober 2011 20:13 schreef gpu het volgende:
[A brief glance at this curriculum suggests that it is exceptionally demanding, a conclusion seemingly supported by the generally high drop-out figures experienced by all the AI courses in the Netherlands--on average only half of second-year students pass their final exams. These figures were published last month in a first-of-its-kind report on the quality of AI courses in Dutch universities by an independent commission chaired by Jan van Eijck of the National Research Institute for Mathematics and Computer Science (CWI).]
zegt ook al genoeg
Hier ben ik het ook mee eens, waarom verschillende universiteiten hebben als je toch iedereen hetzelfde curriculum wil laten volgen? Juist die verschillen maken het voor ieder wat wils. Als je wilt switchen moet je daar van te voren rekening mee houden en er dan eerder werk van maken.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie geen probleem. Jij doet net alsof het een vanzelfsprekend recht zou moeten zijn terwijl het zo is dat de ene universiteit bij wijze van spreken een gunst verleent terwijl de andere dat niet doet. Ik denk dat een VWO-scholier zoiets best kan uitzoeken maar dan nog moet hij zich daar niet op vastpinnen aangezien universiteiten in de tussentijd de toelatingseisen kunnen veranderen.
Je 'kiest' niet voor een carriere als manager.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als bèta kan je prima een carrière als manager kiezen, zeker internationaal gezien. Je hoeft niet in dit kleine bekrompen landje te blijven als je daarvoor kiest.
Ik durf in zn algemeenheid wel te stellen dat er correlatie is tussen moeilijkheidsgraad studie en studielast (doelgroep VWO-WO).quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 15:13 schreef ajxisthebest het volgende:
Definitie zwaarste/moeilijkste studie:
Studie die enkel met succes kan worden afgerond door de slimste mensen (mensen met het hoogste IQ) of studie die door de grootste groep mensen niet succesvol kan worden afgerond vanwege een gebrek aan intelligentie.
Dit zegt verder niets over hoeveel tijd iemand kwijt is met zijn studie, over sociale vaardigheden of over toekomstig succes.
Studies met een hoge (individuele) studielast zijn vaak ook een stuk introverter dan studies waar de nadruk meer ligt op het doen van projecten etc. Jezelf ontwikkelen doe je niet alleen maar door een heleboel moeilijke sommetjes op te lossen, maar ook door een leidende en actieve rol aan te nemen binnen het sociale verkeer.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:00 schreef wrmookniet het volgende:
[..]
Je 'kiest' niet voor een carriere als manager.
In het bedrijfsleven komt het op presteren aan. Als jij presteert, kán jij het tot manager schoppen. En dan maakt het niks uit of je een top10 zware studie hebt gedaan. Handig om binnen te komen, maar thats it. Studie is géén vrijkaartje.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over toetsenbord managers, want de term manager is aan grote inflatie onderhevig. Dus, leidinggeven, brede verantwoording afleggen, voorbeeldfunctie, enz,..
Waar het om gaat is dat je aanleg hebt en in staat bent om bv grote hoeveelheiden informatie eigen te maken en te vertalen naar bedrijfsbelangen. En nog vele andere zaken
[..]
Ik durf in zn algemeenheid wel te stellen dat er correlatie is tussen moeilijkheidsgraad studie en studielast (doelgroep VWO-WO).
Hoe hoger je in de ladder van studielast komt (vooral puristen studies), hoe minder het andere tot ontwikkeling komt. Dit is niet goed of slecht, maar betekent wel dat er maar weinigen zijn die zowel een uitzonderlijk hoog IQ als EQ hebben.
Natuurlijk wordt je niet zomaar even een echte manager, ook als bèta, voor managementfuncties bij veel technische bedrijven kiezen ze echter wel specifiek voor een ingenieur aangezien die kennismeester is, een leek kan zo'n bedrijf niet goed aansturen. Bij een technisch bedrijf denk ik aan iets technischer (in de breedte!) dan bijv. Philips, denk dan eerder aan iets als ASML of een R&D-bedrijf.quote:In het bedrijfsleven komt het op presteren aan. Als jij presteert, kán jij het tot manager schoppen. En dan maakt het niks uit of je een top10 zware studie hebt gedaan. Handig om binnen te komen, maar thats it. Studie is géén vrijkaartje.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over toetsenbord managers, want de term manager is aan grote inflatie onderhevig. Dus, leidinggeven, brede verantwoording afleggen, voorbeeldfunctie, enz,..
Waar het om gaat is dat je aanleg hebt en in staat bent om bv grote hoeveelheiden informatie eigen te maken en te vertalen naar bedrijfsbelangen. En nog vele andere zaken
je hebt helemaal gelijk excusesquote:Op zondag 30 oktober 2011 16:23 schreef mies1983 het volgende:
[..]
Ik weet dat econometrie-studenten van de UvA een aantal wiskundevakken moeten halen om toegelaten te worden. Lijkt mij sterk dat dit niet geldt voor VU studenten omdat het om dezelfde master gaat.
Ik had vandaag nog een gesprek met de studieadviseur ectrie (die tevens hoogleraar wiskunde is) op de VU en die zei letterlijk dat kansrekening in de bachelor van een hoger niveau is bij ectrie dan bij wiskunde. Uiteindelijk komt (toegepaste) statistiek (in de vorm van de ectrie vakken) en kansrekening ruimer aan bod bij ectrie maar wiskunde is veel breder.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:22 schreef Irving het volgende:
[..]
Wel raar/slecht dan dat het per universiteit zo verschilt. Op de VU komen trouwens sommige van die dingen ook een beetje aan bod bij analyse en stochastische operations research, maar blijkbaar niet genoeg.
[..]
Nee oke, maar ik wou alleen de opmerking van iemand weerleggen, dat statistiek/kansrekening bij econometrie van een hoger niveau is dan bij wiskunde wat dus niet altijd zo is. Bij de bachelor zal het vast niet zoveel verschillen, maar bij de masters denk ik toch wel, al was het alleen maar omdat de econometriemaster 1 jaar duurt (waarom trouwens? -.-) en de wiskundemasters (bijv. stochastics and financial mathematics) 2 jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |