1. Het zijn de gamma's en de bèta's die managen, maar weinig alpha's zijn manager (hooguit van een tolkbureau, vertaalopleiding of iets dergelijks).quote:wat mij betreft is de zwaarste studie bijna equivalent aan die studie waar je het minst voor terugkrijgt in t leven (lees: dus geen sociale omgang, geld, vrouwen, vrienden, status, levenservaring, brede maatschappelijke kennis, mogelijkheden, succes, communicatieve vaardigheden, etc etc..)
want wat krijg je een zwaar leven als je zware studie voorrang krijgt op algemene levensverrijking
dus overgrootste gedeelte van de beta's, succes en veel plezier met de boeken en de zware studie
Laat ons alfas jullie (gouden ideeen) maar managen.
Niet alles is eenvoudig te maken, wat niet wegneemt dat veel bèta's net als vele gamma's slecht zijn in het uitleggen van iets. Alpha's kunnen inderdaad goed iets versiplificeren en die versimplificeerde uitleg begrijpen andere alpha's en gamma's dan ook. Ofdat het nuttig is weet ik niet maar dat heeft dus weinig met de bèta's te maken die hun uitleg aanpassen aan hun doelgroep.quote:Het heeft heel lang geduurd voordat wij bepaalde doorbraken in de chemie, natuurkunde etc begrepen omdat de uitvinder eea niet duidelijk kon maken aan zijn publiek.
ik maak voor het gemak slechts onderscheid tussen alfa en beta, aangezien niet iedereen altijd hetzelfde voor ogen heeftquote:
Een econometrie student kan echt niet zomaar de master financial mathematics instromen. Daarnaast sluit het niveau van de master financial mathematics niet aan met de bachelor econometrie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:09 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Het is zoals glowmouse zei: je stroomt met een econometrie bachelor die masters zo binnen, aan de VU heb je de masters financial mathematics en quantitative finance (financiele econometrie) waarin deze onderwerpen diep worden behandeld. In weze verschillen al deze masters; quantitative finance, financial mathematics, financial engineering, risk management etc. bijna niets van elkaar. Toch is het echter zo aan de VU dat een ectrie student direct in kan stromen in de master risk management maar dat een wiskunde student eerst nog 3e jaars vakken ectrie moet halen voordat hij in de quantitative finance master mag instromen.
Ik zou het op prijs stellen als je op een respectvolle wijze de discussie zou aangaan.quote:Dit is natuurlijk onzin. In het bedrijfsleven gaat het om presteren. En laat ik nou net voor een van de zwaarste industrieen (hoogwaardige technologie) werken met een alfa CEO.
Ik vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb wiskunde B op de middelbare school afgerond met een 5. Op de universiteit haalde ik voor mijn wiskunde 1 tentamen een 9.7. Mijn inzet is in die tijd niet verbeterd. Zou dit moeten betekenen dat mijn IQ plotseling omhoog is geschoten? Nee. Blijkbaar kostte het tijd om het inzicht te krijgen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 15:13 schreef ajxisthebest het volgende:
Definitie zwaarste/moeilijkste studie:
Studie die enkel met succes kan worden afgerond door de slimste mensen (mensen met het hoogste IQ) of studie die door de grootste groep mensen niet succesvol kan worden afgerond vanwege een gebrek aan intelligentie.
Hieruit blijkt dat de mate en het niveau van wiskunde (logisch denken) bepalend zijn.
Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten zit maar aan de VU wel. Een econometrie student kan die master zonder probleem instromen maar een wiskunde student kan niet zonder meer de master financieele ectrie instromen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 00:17 schreef mies1983 het volgende:
[..]
Een econometrie student kan echt niet zomaar de master financial mathematics instromen. Daarnaast sluit het niveau van de master financial mathematics niet aan met de bachelor econometrie.
Helaas moet ik concluderen dat ik geen overtuigende argumenten in je post lees. De 'feiten' die je aandraagt zijn totaal niet onderbouwd.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Ik vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb wiskunde B op de middelbare school afgerond met een 5. Op de universiteit haalde ik voor mijn wiskunde 1 tentamen een 9.7. Mijn inzet is in die tijd niet verbeterd. Zou dit moeten betekenen dat mijn IQ plotseling omhoog is geschoten? Nee. Blijkbaar kostte het tijd om het inzicht te krijgen.
Als je kijkt naar mensen met extreem hoge IQ's, dan zijn dat vaak mensen met een extreem goed geheugen en een vermogen om vreemde talen ontzettend snel te leren. Ik heb net de biografie over Bobby Fischer uit, een schaker die enkele jaren geleden is overleden. Na 3 weken door te hebben gebracht in IJsland kon hij al een interviewer zonder grammaticale fouten te woord staan in het IJslands.
Wat mij betreft is de link 'hoog IQ' -> goed in wiskunde net zo goed aanwezig als 'hoog IQ' -> goed in taal. Iemand met een hoog IQ zal waarschijnlijk goed in wiskunde kunnen zijn. Maar iemand die goed in wiskunde is hoeft geen hoog IQ te hebben. Iemand die een wiskundige studie doet dus ook niet.
Net zoals hiervoor al meerdere malen is gezegd, verschilt het per persoon. Ik denk dat ik het beter zou doen bij econometrie (doe nu bedrijfseconomie), dan bijv. Romaanse talen en letterkunde.
Wiskunde B (1,2) bevat onderdelen die je nooit tegen zult komen bij bedrijfseconomie, zoals meetkundige bewijzen. Veel mensen hebben daar moeite mee. Dus dit argument is niet sterk omdat het dus geen vergelijkbare situaties zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Ik vind dit vrij kort door de bocht. Ik heb wiskunde B op de middelbare school afgerond met een 5. Op de universiteit haalde ik voor mijn wiskunde 1 tentamen een 9.7. Mijn inzet is in die tijd niet verbeterd. Zou dit moeten betekenen dat mijn IQ plotseling omhoog is geschoten? Nee. Blijkbaar kostte het tijd om het inzicht te krijgen.
Dit is ook weer geen bewijs. Het feit dat mensen met een hoog IQ een goed geheugen hebben, betekent niet dat als je een goed geheugen hebt, je ook een hoog IQ hebt.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Als je kijkt naar mensen met extreem hoge IQ's, dan zijn dat vaak mensen met een extreem goed geheugen en een vermogen om vreemde talen ontzettend snel te leren. Ik heb net de biografie over Bobby Fischer uit, een schaker die enkele jaren geleden is overleden. Na 3 weken door te hebben gebracht in IJsland kon hij al een interviewer zonder grammaticale fouten te woord staan in het IJslands.
Een 10 halen voor wiskunde bij bedrijfseconomie is geen kunst. Zelfs havo mensen lukt dat.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 18:15 schreef Viksnikker het volgende:
[..]
Wat mij betreft is de link 'hoog IQ' -> goed in wiskunde net zo goed aanwezig als 'hoog IQ' -> goed in taal. Iemand met een hoog IQ zal waarschijnlijk goed in wiskunde kunnen zijn. Maar iemand die goed in wiskunde is hoeft geen hoog IQ te hebben. Iemand die een wiskundige studie doet dus ook niet.
Net zoals hiervoor al meerdere malen is gezegd, verschilt het per persoon. Ik denk dat ik het beter zou doen bij econometrie (doe nu bedrijfseconomie), dan bijv. Romaanse talen en letterkunde.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:09 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Toch is het echter zo aan de VU dat een ectrie student direct in kan stromen in de master risk management maar dat een wiskunde student eerst nog 3e jaars vakken ectrie moet halen voordat hij in de quantitative finance master mag instromen.
Waarom denk je dat of wat is je bron?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 19:48 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten zit maar aan de VU wel. Een econometrie student kan die master zonder probleem instromen maar een wiskunde student kan niet zonder meer de master financieele ectrie instromen.
Hangt er vanaf welk geheugen je bedoelt. Een iq-score meet voornamelijk de fluide/werk intelligentie, dat kort relevante informatie opslaat van een deelnemer, tegenover de gekristalliseerde intelligentie dat langdurige informatie opslaat. Samen wordt dit de generale intelligentie genoemd en het is waar dat educatie intelligentie kan aanpassen maar het fluide intelligentie van personen verandert vrijwel niet door de hoeveelheid stof. Veelal is de regel dat mensen met een hoog iq die goed presteren op een vlak dat ook op andere vlakken zullen doen. Diegenen die aanleg hebben voor wiskunde hebben vaak een grotere werkgeheugen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 19:57 schreef Warren het volgende:
Dit is ook weer geen bewijs. Het feit dat mensen met een hoog IQ een goed geheugen hebben, betekent niet dat als je een goed geheugen hebt, je ook een hoog IQ hebt.
Ik weet dat econometrie-studenten van de UvA een aantal wiskundevakken moeten halen om toegelaten te worden. Lijkt mij sterk dat dit niet geldt voor VU studenten omdat het om dezelfde master gaat.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 19:48 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het bij andere universiteiten zit maar aan de VU wel. Een econometrie student kan die master zonder probleem instromen maar een wiskunde student kan niet zonder meer de master financieele ectrie instromen.
Op de VU geldt het ook niet (vandaar dat ik vroeg waarom hij dat dacht). Dat weet ik zeker want ik heb toevallig exact deze vraag aan de studieadviseur van de wiskunde-master gesteld, en ze vertelde mij dat de volgende vakken entreevoorwaarden zijn:quote:Op zondag 30 oktober 2011 16:23 schreef mies1983 het volgende:
[..]
Ik weet dat econometrie-studenten van de UvA een aantal wiskundevakken moeten halen om toegelaten te worden. Lijkt mij sterk dat dit niet geldt voor VU studenten omdat het om dezelfde master gaat.
In Tilburg komen alle genoemde dingen standaard aan bod in de bachelor.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:50 schreef Irving het volgende:
[..]
Dit zijn vakken die econometrie niet standaard in hun pakket hebben (op de VU dan).
Qua ECTS kan een wiskundebachelor nauwelijks meer kansrekening/statistiek krijgen dan econometrie, dan zouden andere onderwerpen niet aan bod komen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:50 schreef Irving het volgende:
[..]
en dat de statistiek/kansrekening bij econometrie van het hoogste niveau is (hoger dan wiskunde) kloppen volgens mij niet.
Wel raar/slecht dan dat het per universiteit zo verschilt. Op de VU komen trouwens sommige van die dingen ook een beetje aan bod bij analyse en stochastische operations research, maar blijkbaar niet genoeg.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In Tilburg komen alle genoemde dingen standaard aan bod in de bachelor.
Nee oke, maar ik wou alleen de opmerking van iemand weerleggen, dat statistiek/kansrekening bij econometrie van een hoger niveau is dan bij wiskunde wat dus niet altijd zo is. Bij de bachelor zal het vast niet zoveel verschillen, maar bij de masters denk ik toch wel, al was het alleen maar omdat de econometriemaster 1 jaar duurt (waarom trouwens? -.-) en de wiskundemasters (bijv. stochastics and financial mathematics) 2 jaar.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Qua ECTS kan een wiskundebachelor nauwelijks meer kansrekening/statistiek krijgen dan econometrie, dan zouden andere onderwerpen niet aan bod komen.
Hoezo is het slecht dat het verschiltquote:Op zondag 30 oktober 2011 18:22 schreef Irving het volgende:
[..]
Wel raar/slecht dan dat het per universiteit zo verschilt. Op de VU komen trouwens sommige van die dingen ook een beetje aan bod bij analyse en stochastische operations research, maar blijkbaar niet genoeg.
Nouja, ik vind het slecht dat als je een bachelor hebt gedaan bij universiteit A dat je dan nog 24 studiepunten moet doen om toegelaten te worden bij een master, en als je bij universiteit B je bachelor hebt gedaan, dan kan je zonder problemen instromen (in dit geval zou dat dus een schakeljaar kunnen schelen). Iemand die net van de middelbare school komt kan zoiets toch niet voorzien, dus afhankelijk van op welke universiteit je je bachelor hebt gedaan, moet je een schakeljaar doen om ergens te kunnen instromen, terwijl je gewoon dezelfde studie hebt gedaan en zou denken dat alles wel ongeveer hetzelfde is.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hoezo is het slecht dat het verschiltElke universiteit heeft zijn eigen karakter en zijn eigen manier, bachelorsamenstelling en manier van doceren. Dan valt er voor de student nog wat te kiezen en kan je opzoek gaan naar een combinatie of cultuur waar jij tevreden mee bent.
Algemeen onder wie volgens wie?quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:44 schreef twaalf het volgende:
In dit geval valt dat mee, omdat het in het algemeen wel bekend is dat Tilburg de beste economische opleidingen heeft.
Omdat ze jouw studie ook in 16 uur hadden gedaan. (Meent de leek)quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:54 schreef Verwerker het volgende:
De vraag voor mij is eerder... hoe komt het dat men een hogere functie kan krijgen met een makkelijke WO-studie en een lagere functie met een pittige HTS?
Zelf was ik 40 uur per week kwijt op de HTS terwijl mijn vrienden Geschiedenis iets van 16 uur maximaal deden.
Zij mogen bijvoorbeeld een management-trainee doen, ik niet...
Ik denk het niet, althans een vriendin die bedrijfswetenschappen deed en tegelijkertijd afgestudeerd was en enorm veel respect had voor mijn thesis en haar eigen opleiding waardeloos vond.quote:Op zondag 30 oktober 2011 20:00 schreef Fingon het volgende:
[..]
Omdat ze jouw studie ook in 16 uur hadden gedaan. (Meent de leek)
quote:Op zaterdag 29 januari 2011 14:08 schreef twaalf het volgende:
[..]
Had ik al verbeterd.
Nog een poging dan:
1. Natuurkunde
2. Wiskunde
3. Sterrenkunde
4. Technische natuurkunde
5. Technische wiskunde
6. Elektrotechniek
7. Lucht- en ruimtevaarttechniek
8. Econometrie
9. Werktuigbouwkunde
10. Scheikunde / Molecular Technology
Inderdaad informatica kan behoorlijke uitschieters hebben qua niveau! Wat artificial intelligence ook moeilijk maakt volgens mij is dat je je naast wiskunde opeens op totaal andere vakgebieden moet gaan verdiepen zoals psygologie en filosofie. De moeilijkste opdrachten die ik moest maken hadden met psygologie te maken...juist het uit je comfort zone getrokken worden en je moeten begeven op totaal onbekend terrein kan het zeer complex maken althans dat is mijn ervaring......quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 21:02 schreef R3M1NL het volgende:
Een 10 halen voor Wiskunde bij Artificiele Intelligentie - dan heb je het goed gedaanInformatica zelf is erg breed, maar binnen informatie is de vakgroep Kunstmatige Intelligentie toch wel een van de zwaardere richtingen.
zegt ook al genoegquote:A brief glance at this curriculum suggests that it is exceptionally demanding, a conclusion seemingly supported by the generally high drop-out figures experienced by all the AI courses in the Netherlands--on average only half of second-year students pass their final exams. These figures were published last month in a first-of-its-kind report on the quality of AI courses in Dutch universities by an independent commission chaired by Jan van Eijck of the National Research Institute for Mathematics and Computer Science (CWI).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |