abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92155543
quote:
Op zondag 30 januari 2011 00:21 schreef Viajero het volgende:

Natuurlijk niet, Egyptenaren hebben het volste recht om werelderfgoed te vernietigen, omdat het toevallig in hun land gevonden is.
Wie bepaalt van werelderfgoed? Jij of de Egyptische autoriteiten zelf?

quote:
Ik neem aan dat L_V en Zienswijze verder ook geen problemen hadden met het opblazen van de Buddhas in Bamiyan. Die Afghanen mogen zelf weten wat ze doen met hun eigendom, toch?
Nee, want de boeddhistische cultuur is de oorspronkelijke cultuur van Afghanistan. De islam is de Afghanen enkele eeuwen geleden met geweld opgedrongen; de Afghanen zijn niet vrijwillig moslim geworden. Ik neem aan dat jij het ook niet leuk vindt als een stel Mohammed B's hier in Nederland kerkgebouwen of andere Nederlandse cultuurelementen zou opblazen?

Verder neem ik aan dat jij het ook niet leuk vindt als in de toekomst een Chineese leger het Paleis van de koninklijke familie zou plunderen, de Auschwitz zou platbranden of het Iraanse leger zou het Anne Frankhuis plunderen, alle gedenktekens uit de Holocaust platbranden en doodleuk alle voorwerpen en kunstschatten voor zichzelf houden, ondanks dat Nederland netjes vraagt om deze te retourneren?
pi_92155646
Eerlijk gestolen opgegraven. :Y
“An interesting thing is a good thing.”
pi_92155911
Maar nu even serieus ik zie niet in waarom een museum in Egypte meer recht heeft op dat beeld dan een museum in Duitsland. De grenzen in Afrika zijn toch alleen maar kunstmatige ongein en het huidige regime heeft weinig gemeen met de farao's behalve dat ze hetzelfde gebied exploiteren en niet in lief voor hun onderdanen zijn...
“An interesting thing is a good thing.”
pi_92156196
En wie hebben voor het grootste deel de grenzen in Afrika getrokken? Juist, Europese landen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:15:36 #55
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_92174619
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:58 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het is werkelijk bizar dat sommige mensen het recht van eigendom niet begrijpen. Als de kunstschatten uit Egypte of China komen, dan horen ze daar thuis. Wat ze er verder mee doen is hun zaak. Als Egypte bij gebrek aan Duitsland vraagt of Duitsland voor haar kunstschatten wil zorgen, en beide partijen zijn het eens met elkaar, dan heeft Duitsland alle recht om de kunstschatten te bezitten. Is echter het geval dat Egypte om de kunstschatten vraagt, dan dient Duitsland dit gewoon uit te leveren.

Zo simpel is dat, althans in een beschaafde wereld.
Volgens mij snap jij het begrip van bezit niet helemaal. Kunstschatten behoren aan de wereld toe, als je dat niet accepteert dan worden ze deel van politieke ideologie. Kun je mij een argument geven waarom Mubarak en zijn regering meer recht hebben op de buste van Nefertiti dan Duitsland?
Wat linkjes wat er allemaal mogelijk is zodra erfgoed louter politiek wordt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhas_of_Bamyan
http://www.chicagomag.com(...)aying-with-the-Past/
http://www.aliraqi.org/forums/showthread.php?t=100443
Als er iets onbeschaafd is dan zijn dat de bovenstaande zaken wel.

quote:
[..]

Dat zegt ook niemand.
Je geeft de indruk maar voorruit.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:22:56 #56
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_92174957
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 00:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]

Nee, want de boeddhistische cultuur is de oorspronkelijke cultuur van Afghanistan. De islam is de Afghanen enkele eeuwen geleden met geweld opgedrongen; de Afghanen zijn niet vrijwillig moslim geworden. Ik neem aan dat jij het ook niet leuk vindt als een stel Mohammed B's hier in Nederland kerkgebouwen of andere Nederlandse cultuurelementen zou opblazen?

Verder neem ik aan dat jij het ook niet leuk vindt als in de toekomst een Chineese leger het Paleis van de koninklijke familie zou plunderen, de Auschwitz zou platbranden of het Iraanse leger zou het Anne Frankhuis plunderen, alle gedenktekens uit de Holocaust platbranden en doodleuk alle voorwerpen en kunstschatten voor zichzelf houden, ondanks dat Nederland netjes vraagt om deze te retourneren?
Dat de Islam eeuwen gelden opgedrongen is is niet relevant voor de discussie. De huidige generatie is nergens toe gedwongen. Dus stond de Taliban (volgens jouw redenatie) volkomen in hun recht, het was immers hun eigendom.
Het punt van je laatste betoog is me trouwens niet duidelijk, met welke situatie is dat vergelijkbaar?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:28:28 #57
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92175222
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 00:00 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Aha er kan dus onderhandeld worden zeg je? Als Egypte of China haar kunstschatten terug vraagt, noem jij dat geen onderhandelen?
Ja, en dat mogen ze vragen. Maar onderhandelen betekent niet automatisch teruggave.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:38:46 #58
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92175753
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 00:08 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Wie bepaalt van werelderfgoed? Jij of de Egyptische autoriteiten zelf?

[..]
De Egyptische authoriteiten zijn ook van mening dat het beeld werelderfgoed is. Ze willen alleen dat het in Cairo komt te staan ipv in Berlijn.

quote:
Nee, want de boeddhistische cultuur is de oorspronkelijke cultuur van Afghanistan.
Dat is veel te makkelijk gezegd.

In addition, Hinduism in Afghanistan has existed for almost as long as Hinduism itself, as Greater Persia overlapped with Greater India in the Hindu Kush and Pamir mountains.[58] The religion was widespread in the region until the Islamic conquest of Afghanistan.[59] Alexander the Great and his Macedonian army arrived to the area of Afghanistan in 330 BCE after defeating Darius III of Persia a year earlier at the Battle of Gaugamela.[54] Following Alexander's brief occupation, the successor state of the Seleucid Empire controlled the area until 305 BCE when they gave much of it to the Indian Maurya Empire as part of an alliance treaty.

Alexander took these away from the Aryans and established settlements of his own, but Seleucus Nicator gave them to Sandrocottus (Chandragupta), upon terms of intermarriage and of receiving in exchange 500 elephants.[60]
Strabo, 64 BC24 AD

The Mauryans brought Buddhism from India and controlled southern Afghanistan until about 185 BCE when they were overthrown.[61] Their decline began 60 years after Ashoka's rule ended, leading to the Hellenistic reconquest of the region by the Greco-Bactrians. Much of it soon broke away from the Greco-Bactrians and became part of the Indo-Greek Kingdom. The Indo-Greeks were defeated and expelled by the Indo-Scythians by the end of the 2nd century BCE.

http://en.wikipedia.org/wiki/Afghanistan#Pre-Islamic_period

quote:
De islam is de Afghanen enkele eeuwen geleden met geweld opgedrongen; de Afghanen zijn niet vrijwillig moslim geworden. Ik neem aan dat jij het ook niet leuk vindt als een stel Mohammed B's hier in Nederland kerkgebouwen of andere Nederlandse cultuurelementen zou opblazen?
Het Christendom is ons ook eeuwen geleden met geweld opgedrongen. Nog iets later dan de Islam in Afghanistan kwam zelfs.

quote:
Verder neem ik aan dat jij het ook niet leuk vindt als in de toekomst een Chineese leger het Paleis van de koninklijke familie zou plunderen, de Auschwitz zou platbranden of het Iraanse leger zou het Anne Frankhuis plunderen, alle gedenktekens uit de Holocaust platbranden en doodleuk alle voorwerpen en kunstschatten voor zichzelf houden, ondanks dat Nederland netjes vraagt om deze te retourneren?
Nee, dat zou ik niet leuk vinden. Maar als het alternatief is dat ze anders in Nederland door slecht onderhoud of vandalisme kapot gaan dan zal ik ze dankbaar zijn voor het redden van die objecten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:39:19 #59
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92175794
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 00:22 schreef Zienswijze het volgende:
En wie hebben voor het grootste deel de grenzen in Afrika getrokken? Juist, Europese landen.
Het staat ze helemaal vrij nieuwe grenzen te trekken.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_92191573
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het staat ze helemaal vrij nieuwe grenzen te trekken.
Droom verder. :W

Welke zichzelf respecterende (democratisch gekozen) regent gaat nu gebied/macht inleveren...?
“An interesting thing is a good thing.”
  dinsdag 1 februari 2011 @ 20:57:18 #61
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_92192612
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 00:08 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Nee, want de boeddhistische cultuur is de oorspronkelijke cultuur van Afghanistan. De islam is de Afghanen enkele eeuwen geleden met geweld opgedrongen; de Afghanen zijn niet vrijwillig moslim geworden.
Ja, maar nu vertroebel je de discussie. Hier ga je namelijk extra, subjectieve, eisen stellen zoals wanneer dwang gebruikt wordt of wat een oorspronkelijke cultuur is. Dan gaat het niet meer over 'iets dat in een land gevonden wordt, hoort daar thuis' maar over waar je precies de grens trekt tussen dingen die ergens thuis horen en dingen die ook ergens anders heen mogen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_92208613
Er staat nog een vraag open waar niet op gereageerd is: wie krijgt de inkomsten?

De kunstschatten in een museum trekken natuurlijk bezoekers aan. Wie krijgen de inkomsten? Duitsland of Egypte? Of anders gezegd: krijgen de Europese landen die kunstschatten hebben geroofd* de inkomsten van de bezoekers of krijgen de landen van herkomst de inkomsten?

* Alleen al in het Old Summer Palace in Peking zijn anderhalf miljoen (!) kunstschatten geroofd
  woensdag 2 februari 2011 @ 11:21:21 #63
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92214205
quote:
2s.gif Op woensdag 2 februari 2011 02:40 schreef Zienswijze het volgende:
Er staat nog een vraag open waar niet op gereageerd is: wie krijgt de inkomsten?

De kunstschatten in een museum trekken natuurlijk bezoekers aan. Wie krijgen de inkomsten? Duitsland of Egypte? Of anders gezegd: krijgen de Europese landen die kunstschatten hebben geroofd* de inkomsten van de bezoekers of krijgen de landen van herkomst de inkomsten?

* Alleen al in het Old Summer Palace in Peking zijn anderhalf miljoen (!) kunstschatten geroofd
Ik denk Duitsland. Hier in London zijn de belangrijke musea trouwens gratis.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 2 februari 2011 @ 12:12:47 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_92216062
quote:
2s.gif Op woensdag 2 februari 2011 02:40 schreef Zienswijze het volgende:
* Alleen al in het Old Summer Palace in Peking zijn anderhalf miljoen (!) kunstschatten geroofd
En in de 'culturele revolutie' is een veelvoud daarvan vernietigd.

Ik denk dat deze discussie vooral een strijd is tussen idealisme en praktijk. In theorie vind ik dat ieder land beschikking moet hebben over schatten uit zijn eigen verleden en dit moet kunnen tentoonstellen, onderhouden en beschermen. In de praktijk ben ik deze week erg blij dat Nefertiti niet in Caïro stond.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_92228598
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 02:40 schreef Viajero het volgende:

Ik denk Duitsland. Hier in London zijn de belangrijke musea trouwens gratis.
Aha, dus eerst kunstschatten uit andere landen roven (Duitsland heeft niet alleen in Egypte geroofd) en dan ook nog doodleuk zelf inkomsten vergaren uit jouw diefstal die gepleegd is?

Neo-kolonialisme als je het mij vraagt.
pi_92228809
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 02:40 schreef De_Hertog het volgende:

En in de 'culturele revolutie' is een veelvoud daarvan vernietigd.
Ook betreurenswaardig. Echter jouw opmerking moet niet de bedoeling zijn om hetgene wat de Engelsen en Fransen hebben gedaan te bagatelliseren.

quote:
Ik denk dat deze discussie vooral een strijd is tussen idealisme en praktijk. In theorie vind ik dat ieder land beschikking moet hebben over schatten uit zijn eigen verleden en dit moet kunnen tentoonstellen, onderhouden en beschermen. In de praktijk ben ik deze week erg blij dat Nefertiti niet in Caïro stond.
Maar goed, China kan nu best voor haar eigen kunstschatten zorgen. TS is echter van mening dat hij het wel handig vindt als enkele Europese hoofdsteden kunstschatten uit de hele wereld "bewaren".

Geheel absurd als je het mij vraagt, gezien de kunstschatten uit China zelf vandaan komen.
  woensdag 2 februari 2011 @ 17:12:18 #67
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_92232046
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 16:18 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ook betreurenswaardig. Echter jouw opmerking moet niet de bedoeling zijn om hetgene wat de Engelsen en Fransen hebben gedaan te bagatelliseren.
En waarom niet? Waarom mag jij wel misdaden uit het verleden oprakelen, en ik niet?

quote:
Maar goed, China kan nu best voor haar eigen kunstschatten zorgen. TS is echter van mening dat hij het wel handig vindt als enkele Europese hoofdsteden kunstschatten uit de hele wereld "bewaren".

Geheel absurd als je het mij vraagt, gezien de kunstschatten uit China zelf vandaan komen.
TS had het in eerste instantie niet over China. Op dit moment zitten Egyptische soldaten verschanst in het museum aldaar, en er gaan geruchten dat het museum zelf al in brand staat. En nogmaals, dan ben ik erg blij met iedere kunstschat die daar niet ligt.

Zoals ik al zei, in een ideale wereld heb je gelijk, maar dat is deze wereld niet. Dat je zelf begint over China en mijn opmerking over Egypte negeert doet vermoeden dat je dit zelf ook aanvoelt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_92233972
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 02:40 schreef De_Hertog het volgende:

En waarom niet? Waarom mag jij wel misdaden uit het verleden oprakelen, en ik niet?
Natuurlijk mag jij doet ook doen. Allebei de zaken zijn immers even betreurenswaardig. Wat zij in hun land doen is echter hun zaak. Buitenlandse kolonisatoren hebben daar niets te zoeken en dienen ook zeker niets te plunderen.

Men vindt in het algemeen de wandaden die een buitenlandse overheersingsmacht aanricht, erger dan wat een binnenlandse regering de bevolking aandoet.

quote:
TS had het in eerste instantie niet over China. Op dit moment zitten Egyptische soldaten verschanst in het museum aldaar, en er gaan geruchten dat het museum zelf al in brand staat. En nogmaals, dan ben ik erg blij met iedere kunstschat die daar niet ligt.

Zoals ik al zei, in een ideale wereld heb je gelijk, maar dat is deze wereld niet. Dat je zelf begint over China en mijn opmerking over Egypte negeert doet vermoeden dat je dit zelf ook aanvoelt.
TS heeft het in het algemeen over het teruggeven van kunst/archeologische schatten, n.a.v. hetgeen in Egypte gebeurt. Dit staat letterlijk in de topictitel. De discussie gaat dus over een algemene kijk op de zaak van het wel of niet teruggeven van kunstschatten.

Als beide partijen overeenkomen, dan de Egyptische kunstschatten in Duitsland mogen of moeten worden gestald: helemaal mee eens. Beide partijen vinden dit immers. Als het ene land haar kunstschatten terugvraagt (zoals Egypte bijv heeft gedaan), dan moet daar gehoor aan worden gegeven. Immers, Duitsland heeft geen enkel recht om de kunstschatten te houden. Wat de Egypte met de kunstschatten doen is hun zaak. Zij dienen er voor te zorgen. Als zij dat niet voldoende doen, zeker betreurenswaardig, maar het is nou eenmaal hun verantwoordelijkheid. Wij zouden het immers ook niet leuk vinden als Iran onze Holocaust gedenkmonumenten inpikt, omdat Iran van mening is dat Nederland niet goed voor deze Holocaust monumenten zou zorgen, of wanneer het Chinese leger het Koninklijke Paleis leegplundert en alle kunstschatten voor zichzelf houdt, ook al vraagt Nederland in beide gevallen om deze te retourneren.
  woensdag 2 februari 2011 @ 18:19:00 #69
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_92235178
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Natuurlijk mag jij doet ook doen. Allebei de zaken zijn immers even betreurenswaardig. Wat zij in hun land doen is echter hun zaak. Buitenlandse kolonisatoren hebben daar niets te zoeken en dienen ook zeker niets te plunderen.
Nee, natuurlijk niet. Dat ontkent ook niemand. Als ik toen zou leven zou ik dit ook veroordeeld hebben. Het probleem met een historische situatie is alleen dat historische argumenten zelden zwart-wit zijn, en dat het terugdraaien van dit soort dingen in de praktijk vaak een verandering is van een situatie die al jaren hetzelfde was. Die kun je niet zonder meer terugdraaien.

In het geval van het zomerpaleis is het redelijk duidelijk - alhoewel je je af kunt vragen of die kunstschatten überhaupt nog zouden bestaan als ze toentertijd niet meegenomen waren. En in het algemeen heeft een 'rovend' land het werk vaak beter verzorgd, onderhouden en gerestaureerd dan het land van herkomst oorspronkelijk gedaan zou hebben. Als je het puur over waarde hebt is dat zeker ook een groot deel van die waarde.

In veel gevallen kun je zelfs over die historische argumenten een discussie houden. Zoals hier al gebeurde over kopen onder dwang of corrupte regimes, maar ook over wie nu 'schuld heeft' of wie eigenlijk rechtmatige eigenaar is van een vondst. Zou een stuk kunst uit het deel van het oude Egypte dat tegenwoordig in Sudan ligt, daarheen moeten? Dan heeft Egypte ook nog heel wat terug te geven namelijk..

Sterker nog, als je misdaden uit het verleden wilt rechtzetten, waarom stoppen we dan bij kunstroof? Dan kun je vernielingen ook wel laten herstellen, of roof van andere waardevolle dingen, of land. En in welke periode stop je? Kan Italië nog steeds aanspraak maken op spullen van het Romeinse Rijk? Of houden we de grenzen aan van het moment van vinden, waardoor veel dingen uit het Midden-Oosten naar Turkije moeten?

Daarom is, in mijn optiek, één algemene stelling 'ieder land moet altijd zijn eigen kunstschatten terug kunnen krijgen' niet te handhaven in de praktijk, zeker niet als je er historische argumenten bij gaat halen.

quote:
TS heeft het in het algemeen over het teruggeven van kunst/archeologische schatten, n.a.v. hetgeen in Egypte gebeurt. Dit staat letterlijk in de topictitel. De discussie gaat dus over een algemene kijk op de zaak van het wel of niet teruggeven van kunstschatten.
Ja, en mijn punt is dat zo'n algemene stelling nooit realistisch vast te houden is. Er is altijd een grijs gebied, een punt waarop je een grens moet trekken. Ik zei zelf ook al dat ik idealistisch gezien óók vind dat ieder land altijd zijn eigen kunstschatten moet mogen houden. Maar in de dagelijkse praktijk zijn daar honderden uitzonderingen op. En vandaag is Nefertiti daar één van.

quote:
Wij zouden het immers ook niet leuk vinden als Iran onze Holocaust gedenkmonumenten inpikt, omdat Iran van mening is dat Nederland niet goed voor deze Holocaust monumenten zou zorgen, of wanneer het Chinese leger het Koninklijke Paleis leegplundert en alle kunstschatten voor zichzelf houdt, ook al vraagt Nederland in beide gevallen om deze te retourneren.
Er zijn wel meer dingen die ik niet leuk vind, maar die toch zo gaan. Daarnaast mist dit voorbeeld het historische aspect. Als de Chinezen of Japanners ergens in de 17e eeuw een VOC-chip met kunst hebben buit gemaakt en die kunst nu nog steeds tentoonstellen zou ik niet eisen dat die kunst terug moet iig. Sterker, het zou me niets verbazen als ergens op de wereld dit daadwerkelijk zo is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_92238807
Geen een overheid heeft meer recht op de kunstwerken van verloren beschavingen, of de inkomsten die daaruit verworven (kunnen) worden.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_92262464
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Klets. Gestolen goed dient naar de eigenaar terug te gaan. Als jouw fiets gejat wordt, wil je hem ook terug.

Deze zaken zijn eigendom van het land waar ze gevonden werden. Daar horen ze thuis, daar kunnen ze in een museum, zodat ook de mensen daar kunnen zien wat hun voorouders verricht hebben.
Exactly ^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 3 februari 2011 @ 11:49:59 #72
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92266762
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Exactly ^O^
Inderdaad, het standbeeld van Nefertiti is gelijk aan een fiets.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_92275929
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:49 schreef Viajero het volgende:

[..]

Inderdaad, het standbeeld van Nefertiti is gelijk aan een fiets.
Ja
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_92276885
Waar zitten de trappers dan?
pi_92276958
quote:
10s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:44 schreef Sloggi het volgende:
Waar zitten de trappers dan?
Die zijn door de eeuwen heen afgebroken en zoek geraakt
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_92281194
quote:
[Op woensdag 2 februari 2011 17:50 schreef Repelsteeltju het volgende:

Geen een overheid heeft meer recht op de kunstwerken van verloren beschavingen, of de inkomsten die daaruit verworven (kunnen) worden.
O nee? Wat is dat voor onzin? :D De oude beschavingen waar die beelden stonden lagen vroeger in Egypte en niet in Duitsland.

Of vind jij dat de overheid van Zimbamwe bijv. evenveel recht als de Nederlandse overheid heeft op de inkomsten die voortvloeien uit het bezoeken van Willem Van Oranje standbeelden, kasteel te Muiden of de grachtengordels in Amsterdam?
pi_92281690
Een zeer genuanceerde blik van deze user. Ik kan mij in het merendeel van de punten wel vinden. Toch heb ik een aantal opmerkingen.

quote:
Op woensdag 2 februari 2011 17:50 schreef De_Hertog het volgende:

Nee, natuurlijk niet. Dat ontkent ook niemand. Als ik toen zou leven zou ik dit ook veroordeeld hebben. Het probleem met een historische situatie is alleen dat historische argumenten zelden zwart-wit zijn, en dat het terugdraaien van dit soort dingen in de praktijk vaak een verandering is van een situatie die al jaren hetzelfde was. Die kun je niet zonder meer terugdraaien.

In het geval van het zomerpaleis is het redelijk duidelijk - alhoewel je je af kunt vragen of die kunstschatten überhaupt nog zouden bestaan als ze toentertijd niet meegenomen waren. En in het algemeen heeft een 'rovend' land het werk vaak beter verzorgd, onderhouden en gerestaureerd dan het land van herkomst oorspronkelijk gedaan zou hebben. Als je het puur over waarde hebt is dat zeker ook een groot deel van die waarde.

In veel gevallen kun je zelfs over die historische argumenten een discussie houden. Zoals hier al gebeurde over kopen onder dwang of corrupte regimes, maar ook over wie nu 'schuld heeft' of wie eigenlijk rechtmatige eigenaar is van een vondst. Zou een stuk kunst uit het deel van het oude Egypte dat tegenwoordig in Sudan ligt, daarheen moeten? Dan heeft Egypte ook nog heel wat terug te geven namelijk..

Sterker nog, als je misdaden uit het verleden wilt rechtzetten, waarom stoppen we dan bij kunstroof? Dan kun je vernielingen ook wel laten herstellen, of roof van andere waardevolle dingen, of land. En in welke periode stop je? Kan Italië nog steeds aanspraak maken op spullen van het Romeinse Rijk? Of houden we de grenzen aan van het moment van vinden, waardoor veel dingen uit het Midden-Oosten naar Turkije moeten?
Tja, over andere misdaden gesproken...Duitsland moest na de WO1 herstelbetalingen leveren. Dat had ook niets met kunstschatten te maken, maar het had te maken met overige vermeende wandaden van Duitsland.

quote:
Daarom is, in mijn optiek, één algemene stelling 'ieder land moet altijd zijn eigen kunstschatten terug kunnen krijgen' niet te handhaven in de praktijk, zeker niet als je er historische argumenten bij gaat halen.
Dat zeker niet, maar dat is ook de strekking van dit topic. De strekking van dit topic is dat TS het letterlijk wel handig vindt dat kunstschatten over de hele wereld in Europese musea staan. Dat vind ik een absurde stelling. Het tegendeel, waar jij het over hebt, zou ik ook niet 100% voorstander van zijn. Ik kies voor een middenweg, waarbij in twijfelgevallen het land waar die kunstschatten vandaan komen, het voordeel van de twijfel krijgt.

quote:
Ja, en mijn punt is dat zo'n algemene stelling nooit realistisch vast te houden is. Er is altijd een grijs gebied, een punt waarop je een grens moet trekken. Ik zei zelf ook al dat ik idealistisch gezien óók vind dat ieder land altijd zijn eigen kunstschatten moet mogen houden. Maar in de dagelijkse praktijk zijn daar honderden uitzonderingen op. En vandaag is Nefertiti daar één van.
Bij twijfelgevallen zou het voordeel van de twijfel naar landen moeten gaan waar die kunstschatten vandaan zouden kunnen komen. Wat is het recht van Duitsland om deze kunstschatten te behouden?

quote:
Er zijn wel meer dingen die ik niet leuk vind, maar die toch zo gaan. Daarnaast mist dit voorbeeld het historische aspect. Als de Chinezen of Japanners ergens in de 17e eeuw een VOC-chip met kunst hebben buit gemaakt en die kunst nu nog steeds tentoonstellen zou ik niet eisen dat die kunst terug moet iig. Sterker, het zou me niets verbazen als ergens op de wereld dit daadwerkelijk zo is.
Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.
pi_92282162
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:19 schreef Zienswijze het volgende:
Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.
Komen we weer op de Hollandse meesters. Moeten we die dan ook maar terug eisen?
  donderdag 3 februari 2011 @ 17:45:33 #79
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_92283179
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:19 schreef Zienswijze het volgende:
Tja, over andere misdaden gesproken...Duitsland moest na de WO1 herstelbetalingen leveren. Dat had ook niets met kunstschatten te maken, maar het had te maken met overige vermeende wandaden van Duitsland.
Herstelbetalingen, en land. Betwist land, maar ook land dat al sinds de 12e eeuw van Duitsers was, vaak moerasland dat door Duitsers is ontgonnen, bewerkt en ontwikkeld is. Dus inderdaad, waarom stoppen bij kunst?

quote:
Dat zeker niet, maar dat is ook de strekking van dit topic. De strekking van dit topic is dat TS het letterlijk wel handig vindt dat kunstschatten over de hele wereld in Europese musea staan. Dat vind ik een absurde stelling. Het tegendeel, waar jij het over hebt, zou ik ook niet 100% voorstander van zijn. Ik kies voor een middenweg, waarbij in twijfelgevallen het land waar die kunstschatten vandaan komen, het voordeel van de twijfel krijgt.
'Handig' is een vreemde woordkeuze ja. Verder is me even onduidelijk waar je nu aan refereert. Dat 'tegendeel', is dat 'ieder land moet altijd zijn eigen kunstschatten terug kunnen krijgen'? Want daarvan zei ik zelf ook al dat het niet mijn mening is.

quote:
Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.
In jouw geval is dus duidelijk het voornaamste criterium de vraag waar de kunstschat oorspronkelijk vandaan komt. Eerder leek het over 'vindplaats' te gaan, namelijk. Maar ik vind ook herkomst een lastig punt. Mijn eerdere voorbeeld, over kunst uit het oude Egypte gevonden in Sudan, ligt dan waarschijnlijk terecht in een museum in Egypte. Maar moet alle Romeinse kunst dan naar Italië?
Voor je dat als absurd afdoet, als we eenmaal kunst gaan teruggeven zie ik dat Berlusconi zo proberen :P

Dat voorbeeld van het VOC-schip was trouwens hypothetisch, maar met alle omzwervingen zou het me eigenlijk sterk verbazen als dit niet ergens het geval is. Weet iemand van een buitenlands museum met Nederlandse (VOC)-kunst? Hoe gaat Nederland hier mee om?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_92287795
quote:
2s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

O nee? Wat is dat voor onzin? :D De oude beschavingen waar die beelden stonden lagen vroeger in Egypte en niet in Duitsland.

Of vind jij dat de overheid van Zimbamwe bijv. evenveel recht als de Nederlandse overheid heeft op de inkomsten die voortvloeien uit het bezoeken van Willem Van Oranje standbeelden, kasteel te Muiden of de grachtengordels in Amsterdam?
Zimbabwe's overheid heeft er net zo veel recht op als de overheid van Nederland. De enige reden dat de Nederlandse overheid daar de vruchten van plukt en niet te Zimbabwaanse is omdat die dingen 'gevonden' zijn binnen de invloedssfeer van de Nederlandse overheid.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_92756143
12-02-2011

Yale geeft voorwerpen Inca's terug aan Peru

NEW HAVEN - De gerenommeerde Amerikaanse universiteit Yale gaat circa vijfduizend eeuwenoude voorwerpen uit de Inca-citadel Machu Picchu teruggeven aan Peru.


© Thinkstock

Het gaat onder meer om stenen gereedschap, keramieke voorwerpen en menselijke en dierlijke botten. Dat maakte Yale bekend.

De artefacten werden in 1912 meegenomen uit het Zuid-Amerikaanse land door ontdekkingsreiziger Hiram Bingham.

Hij ontdekte de door het oerwoud overwoekerde citadel op 2560 meter hoogte in de Peruaanse Andes en deed er veel onderzoek.Veel van wat hij vond, nam hij mee naar de VS. Yale heeft tot wel 40.000 Peruaanse voorwerpen in de kasten liggen.

Overeenkomst

De universiteit heeft een overeenkomst gesloten met de universiteit in Cusco, die de artefacten gaat tentoonstellen en bewaren.

Daardoor komt er in de stad een museum, een opslagplek en een onderzoekscentrum. Onderzoekers uit Peru en de VS krijgen toegang tot het centrum. Peru hoopt tevens meer toeristen te trekken.

Dispuut

De terugkeer van de artefacten maakt een einde aan een lang slepend en bitter dispuut tussen Peru en Yale. In november werd in Lima nog een massale betoging gehouden, waarin president Alan Garcia samen met de bevolking eiste dat Yale de spullen terug zou geven.

Ook klaagde Peru de universiteit aan. Garcia sprak zelfs ambtsgenoot Barack Obama aan op de stand van zaken.

Geleend

Peru heeft altijd gesteld dat Yale de objecten had geleend en die moest retourneren. Yale stelde echter alle geleende voorwerpen al in de jaren '20 te hebben teruggegeven. De overige objecten waren volgens de universiteit hun eigendom.

De twee partijen bereikten in november al een akkoord over de artefacten, maar zetten nu pas hun handtekening onder de overeenkomst.

Garcia liet weten zeer blij te zijn met de afspraken met Yale. Volgens hem is de collectie goed bewaard gebleven en heeft de universiteit voorkomen dat de verzameling artefacten versplinterde.

© ANP

(nu.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_92858263
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:19 schreef Zienswijze het volgende:
Een zeer genuanceerde blik van deze user. Ik kan mij in het merendeel van de punten wel vinden. Toch heb ik een aantal opmerkingen.

[..]

Tja, over andere misdaden gesproken...Duitsland moest na de WO1 herstelbetalingen leveren. Dat had ook niets met kunstschatten te maken, maar het had te maken met overige vermeende wandaden van Duitsland.

[..]

Dat zeker niet, maar dat is ook de strekking van dit topic. De strekking van dit topic is dat TS het letterlijk wel handig vindt dat kunstschatten over de hele wereld in Europese musea staan. Dat vind ik een absurde stelling. Het tegendeel, waar jij het over hebt, zou ik ook niet 100% voorstander van zijn. Ik kies voor een middenweg, waarbij in twijfelgevallen het land waar die kunstschatten vandaan komen, het voordeel van de twijfel krijgt.

[..]

Bij twijfelgevallen zou het voordeel van de twijfel naar landen moeten gaan waar die kunstschatten vandaan zouden kunnen komen. Wat is het recht van Duitsland om deze kunstschatten te behouden?

[..]

Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.
dat wordt een saaie boel in musea over heel de wereld... enkel eigen erfgoed

cultuurhistorische objecten hebben een bepaalde wetenschappelijke en culturele waarde.. deze waarden mogen niet verloren gaan, egypte heeft wat dat betreft een vreemde manier van zorg dragen voor hun cultuurhistorische erfgoed. ik vind dat egypte eerst maar eens orde op zaken moet stellen in eigen land.. kunnen ze daarna gaan bitchen over een beeld dat ze terug willen hebben.

owja wanneer duitsland een beeld heeft gekocht of gestolen vroeger heel lang geleden is dat dan ook niet deel van hun cultuurhistorie? frankrijk, nederland, groot britannie, spanje, portugal... een groot deel van deze culturen is kolonisatie, uiteraard vaak gepaard met geweld en roven etc. maar dat maakt het niet minder cultuuristorisch. dus waarom moeten nu ineens dan al die objecten terug naar de rechtmatige eigenaren.

het gaat allemaal alleen maar om geld, en dat is erg jammer.
pi_94893466
30-03-2011

Peru krijgt archeologische vondsten Machu Picchu na eeuw terug



Peru heeft enkele honderden archeologische stukken van de Inca-stad Machu Picchu teruggekregen die bijna een eeuw lang op de universiteit van Yale bewaard werden. De Amerikaanse universiteit stemde ermee in de stukken terug te geven voor de honderdste verjaardag van de "ontdekking" van de site.

Het eerste lot van "366 stukken van voldoende kwaliteit om tentoongesteld te worden, en duizend fragmenten" werd onder strenge veiligheidsmaatregelen in ontvangst genomen op de luchthaven. De stukken zullen met de nodige zorg geïnspecteerd worden voordat ze in Lima tentoongesteld worden, zei de minister van Cultuur, Juan Ossio. Het lot omvat skeletten en een grote hoeveelheid potten, keramiek, versierselen en werktuigen.

In totaal moet Yale tegen 2012 bijna 45.000 stukken teruggeven aan Peru volgens een akkoord dat de universiteit en de Peruaanse regering eind 2010 sloten. De 15de-eeuwse Inca-stad werd door de Amerikaanse ontdekkingsreiziger Hiram Bingham "ontdekt". (afp/sps)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_96199890
Griekenland is al begonnen met een campagne om hun gestolen kunstschatten
terug te krijgen.

http://www.bringthemback.org/default.aspx


Sign the e-petition on our website _www.bringthemback.org !

Reunite Them! BRING THEM BACK!
Thousands of pieces of Greek antiquities are hosted in the British Museum.
Our campaign does not ask for the return of those.
We ask for the return of the Parthenon Marbles in Greece and the Reunification of the
Monument.

We, the users of the Internet obtain power and we are able to mobilize the international
public opinion. Our goal can be achieved this way.
Do you believe this is fair? If yes, help this goal come true.
Say your own BRING THEM BACK!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elgin_marbles

Onder de Elgin marbles verstaat men naast een verzameling marmeren ornamentele
sculpturen van het Parthenon (friezen en metopen) van de Atheense Akropolis
één van de kariatiden van het Erechtheion die zich vanaf 1816 in het British Museum
te Londen bevinden.


Al vanaf het begin was het weghalen van de sculpturen omstreden:
de Britse dichter Byron, in 1810 en 1811 op Grand Tour in o.a. Griekenland
sprak er schande van.

Sinds de jaren 90 van de 20e eeuw zijn de Elgin marbles het voorwerp van een meningsverschil tussen de Britse en de Griekse regering, die ze graag terug in eigen land wil krijgen om ze in het nieuwe Atheense Acropolis Museum een plaats te geven.

Men wil zodoende op de oorspronkelijke site de beeldenverzameling wedersamenstellen.
In de woordentwist gebruiken de Grieken regelmatig de woorden "kunstroof" en "vandalisme", terwijl de Britten liever de term "conservering" hanteren.

Vooral toenmalig cultuurminister Melina Mercouri heeft met veel enthousiasme, maar zonder resultaat, geijverd voor de terugkeer van de Elgin marbles naar Athene. Antonis Samaras, de Griekse cultuurminister in 2009, uitte bij de opening van het nieuwe museum in 2009 dezelfde wens. Ditmaal ook tevergeefs.

-----------------------------

Ik weet niet of er al meer landen zijn die met acties bezig zijn, zou wel moeten
eigenlijk want het is gewoon diefstal geweest, ook van Egypte hebben ze heel
wat staan. '

http://www.droomplekken.n(...)hermd_onderzoek.html

Gestolen kunst in British Museum

Zowel de overheid van Griekenland als Egypte betichten het beroemde British Museum in
Londen er van gestolen kunst in huis te hebben. De gehele discussie draait om de talloze expedities van onder meer Engelse wetenschappers naar deze landen om wetenschappelijk onderzoek te doen.

Waarbij veel gevonden voorwerpen mee werden genomen naar het moederland.


Ook Egypte is al jaren bezig om de gestolen kunst terug te krijgen.

http://www.droomplekken.n(...)_gestolen_kunst.html
De actie's van Egypte hebben in ieder geval al een beetje succes gehad, maar
dan gaat het over de gestolen kunst die staat in Het Metropolitan Museum of Art in New York.

http://www.droomplekken.n(...)tanchamon-terug.html

Museum geeft gestolen kunst Toetanchamon terug
10 november 2010

Het Metropolitan Museum of Art in New York gaat negentien kunstwerken uit de tombe van
farao Toetanchamon teruggeven aan Egypte.

Het is een groot succes in de voortdurende strijd tegen de intellectuele leegroof in het land.
pi_96199977
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Klets. Gestolen goed dient naar de eigenaar terug te gaan. Als jouw fiets gejat wordt, wil je hem ook terug.

Deze zaken zijn eigendom van het land waar ze gevonden werden. Daar horen ze thuis, daar kunnen ze in een museum, zodat ook de mensen daar kunnen zien wat hun voorouders verricht hebben.
  zondag 1 mei 2011 @ 11:20:12 #86
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96200336


quote:
wat doe je? Ik heb hem toch gekocht... whehehe
:')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 1 mei 2011 @ 11:44:27 #87
111528 Viajero
Who dares wins
pi_96200923
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 11:20 schreef Hyperdude het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

:')
Prachtig toch, dat die Afghanen zo onafhankelijk zijn van Europese dominantie en Europese ideen over cultuur? Heerlijk die vrijheid van politiek correctheid die die nobele mensen daar nog steeds hoog houden. Misschien kunnen we het Nefertiti beeld wel aan de Taliban geven. Beter dan de Duitsers, die onderhouden het alleen maar voor de rest van de mensheid en stellen het ten toon zodat iedereen ervan kan genieten, waardeloos.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_96201344
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 11:44 schreef Viajero het volgende:

[..]

Prachtig toch, dat die Afghanen zo onafhankelijk zijn van Europese dominantie en Europese ideen over cultuur? Heerlijk die vrijheid van politiek correctheid die die nobele mensen daar nog steeds hoog houden. Misschien kunnen we het Nefertiti beeld wel aan de Taliban geven. Beter dan de Duitsers, die onderhouden het alleen maar voor de rest van de mensheid en stellen het ten toon zodat iedereen ervan kan genieten, waardeloos.
Getty museum in Los Angeles moest wel mooi een werk van de Nederlandse
zeventiende-eeuws landsschapsschilder Pieter Molijn teruggeven.

en terecht !

Dit werk behoorde toe aan een Joodse kunsthandelaar die zijn zeer uitgebreide
kunstverzameling moest achterlaten toen hij in 1940 bij de inval van de nazi’s op de
vlucht moest.

Hij overleefde de oorlog niet.

Zijn waardevolle verzameling werd door de nazi’s geplunderd en raakte verspreid
over gans de wereld.

http://joodsactueel.be/20(...)terug-naar-eigenaar/
  zondag 1 mei 2011 @ 12:06:13 #89
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_96201450
quote:
6s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Getty museum in Los Angeles moest wel mooi een werk van de Nederlandse
zeventiende-eeuws landsschapsschilder Pieter Molijn teruggeven.

en terecht !

Dit werk behoorde toe aan een Joodse kunsthandelaar die zijn zeer uitgebreide
kunstverzameling moest achterlaten toen hij in 1940 bij de inval van de nazi’s op de
vlucht moest.

Hij overleefde de oorlog niet.

Zijn waardevolle verzameling werd door de nazi’s geplunderd en raakte verspreid
over gans de wereld.

http://joodsactueel.be/20(...)terug-naar-eigenaar/
Heeft helemaal niks met de hier gevoerde discussie te maken.
pi_96201550
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:06 schreef Djaser het volgende:

[..]

Heeft helemaal niks met de hier gevoerde discussie te maken.
hmmm ik lees in de TT toch echt Teruggeven van kunst

dus dit hoort hier dan ook thuis

en misschien dit ook wel http://www.artlistings.co(...)voor-gestolen-kunst/
  zondag 1 mei 2011 @ 12:17:08 #91
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_96201755
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

hmmm ik lees in de TT toch echt Teruggeven van kunst

dus dit hoort hier dan ook thuis

en misschien dit ook wel http://www.artlistings.co(...)voor-gestolen-kunst/
Ja leuk, maar de OP en de volgende discussie gaan over archeologische vondsten die je ook als kunst kunt bestempelen op internationaal niveau. Jouw voorbeeld gaat over de diefstal van persoonlijke bezittingen in de 2e wereld oorlog, dat is een andere discussie.
  zondag 1 mei 2011 @ 12:23:37 #92
111528 Viajero
Who dares wins
pi_96201945
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:17 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ja leuk, maar de OP en de volgende discussie gaan over archeologische vondsten die je ook als kunst kunt bestempelen op internationaal niveau. Jouw voorbeeld gaat over de diefstal van persoonlijke bezittingen in de 2e wereld oorlog, dat is een andere discussie.
Inderdaad, mijn bedoeling met dit topic was een discussie over landen die archeologische schatten terug willen hebben zodat ze ze zelf kunnen vernielen of tentoonstellen, afhankelijk van hoe stabiel die landen zijn.

Een discussie over gestolen kunst kan deze deels overlappen (Italiaanse kunst die door Napoleon is gegapt en nu in het Louvre hangt bv) maar lijkt mij toch een eigen topic waard.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_96202210
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:17 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ja leuk, maar de OP en de volgende discussie gaan over archeologische vondsten die je ook als kunst kunt bestempelen op internationaal niveau. Jouw voorbeeld gaat over de diefstal van persoonlijke bezittingen in de 2e wereld oorlog, dat is een andere discussie.
ja goed, daar ging deze post dus over...

Teruggeven van kunst/archeologische schatten (nav Nefertiti)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')