O nee? Wat is dat voor onzin?quote:[Op woensdag 2 februari 2011 17:50 schreef Repelsteeltju het volgende:
Geen een overheid heeft meer recht op de kunstwerken van verloren beschavingen, of de inkomsten die daaruit verworven (kunnen) worden.
Tja, over andere misdaden gesproken...Duitsland moest na de WO1 herstelbetalingen leveren. Dat had ook niets met kunstschatten te maken, maar het had te maken met overige vermeende wandaden van Duitsland.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:50 schreef De_Hertog het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Dat ontkent ook niemand. Als ik toen zou leven zou ik dit ook veroordeeld hebben. Het probleem met een historische situatie is alleen dat historische argumenten zelden zwart-wit zijn, en dat het terugdraaien van dit soort dingen in de praktijk vaak een verandering is van een situatie die al jaren hetzelfde was. Die kun je niet zonder meer terugdraaien.
In het geval van het zomerpaleis is het redelijk duidelijk - alhoewel je je af kunt vragen of die kunstschatten überhaupt nog zouden bestaan als ze toentertijd niet meegenomen waren. En in het algemeen heeft een 'rovend' land het werk vaak beter verzorgd, onderhouden en gerestaureerd dan het land van herkomst oorspronkelijk gedaan zou hebben. Als je het puur over waarde hebt is dat zeker ook een groot deel van die waarde.
In veel gevallen kun je zelfs over die historische argumenten een discussie houden. Zoals hier al gebeurde over kopen onder dwang of corrupte regimes, maar ook over wie nu 'schuld heeft' of wie eigenlijk rechtmatige eigenaar is van een vondst. Zou een stuk kunst uit het deel van het oude Egypte dat tegenwoordig in Sudan ligt, daarheen moeten? Dan heeft Egypte ook nog heel wat terug te geven namelijk..
Sterker nog, als je misdaden uit het verleden wilt rechtzetten, waarom stoppen we dan bij kunstroof? Dan kun je vernielingen ook wel laten herstellen, of roof van andere waardevolle dingen, of land. En in welke periode stop je? Kan Italië nog steeds aanspraak maken op spullen van het Romeinse Rijk? Of houden we de grenzen aan van het moment van vinden, waardoor veel dingen uit het Midden-Oosten naar Turkije moeten?
Dat zeker niet, maar dat is ook de strekking van dit topic. De strekking van dit topic is dat TS het letterlijk wel handig vindt dat kunstschatten over de hele wereld in Europese musea staan. Dat vind ik een absurde stelling. Het tegendeel, waar jij het over hebt, zou ik ook niet 100% voorstander van zijn. Ik kies voor een middenweg, waarbij in twijfelgevallen het land waar die kunstschatten vandaan komen, het voordeel van de twijfel krijgt.quote:Daarom is, in mijn optiek, één algemene stelling 'ieder land moet altijd zijn eigen kunstschatten terug kunnen krijgen' niet te handhaven in de praktijk, zeker niet als je er historische argumenten bij gaat halen.
Bij twijfelgevallen zou het voordeel van de twijfel naar landen moeten gaan waar die kunstschatten vandaan zouden kunnen komen. Wat is het recht van Duitsland om deze kunstschatten te behouden?quote:Ja, en mijn punt is dat zo'n algemene stelling nooit realistisch vast te houden is. Er is altijd een grijs gebied, een punt waarop je een grens moet trekken. Ik zei zelf ook al dat ik idealistisch gezien óók vind dat ieder land altijd zijn eigen kunstschatten moet mogen houden. Maar in de dagelijkse praktijk zijn daar honderden uitzonderingen op. En vandaag is Nefertiti daar één van.
Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.quote:Er zijn wel meer dingen die ik niet leuk vind, maar die toch zo gaan. Daarnaast mist dit voorbeeld het historische aspect. Als de Chinezen of Japanners ergens in de 17e eeuw een VOC-chip met kunst hebben buit gemaakt en die kunst nu nog steeds tentoonstellen zou ik niet eisen dat die kunst terug moet iig. Sterker, het zou me niets verbazen als ergens op de wereld dit daadwerkelijk zo is.
Komen we weer op de Hollandse meesters. Moeten we die dan ook maar terug eisen?quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:19 schreef Zienswijze het volgende:
Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.
Herstelbetalingen, en land. Betwist land, maar ook land dat al sinds de 12e eeuw van Duitsers was, vaak moerasland dat door Duitsers is ontgonnen, bewerkt en ontwikkeld is. Dus inderdaad, waarom stoppen bij kunst?quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:19 schreef Zienswijze het volgende:
Tja, over andere misdaden gesproken...Duitsland moest na de WO1 herstelbetalingen leveren. Dat had ook niets met kunstschatten te maken, maar het had te maken met overige vermeende wandaden van Duitsland.
'Handig' is een vreemde woordkeuze ja. Verder is me even onduidelijk waar je nu aan refereert. Dat 'tegendeel', is dat 'ieder land moet altijd zijn eigen kunstschatten terug kunnen krijgen'? Want daarvan zei ik zelf ook al dat het niet mijn mening is.quote:Dat zeker niet, maar dat is ook de strekking van dit topic. De strekking van dit topic is dat TS het letterlijk wel handig vindt dat kunstschatten over de hele wereld in Europese musea staan. Dat vind ik een absurde stelling. Het tegendeel, waar jij het over hebt, zou ik ook niet 100% voorstander van zijn. Ik kies voor een middenweg, waarbij in twijfelgevallen het land waar die kunstschatten vandaan komen, het voordeel van de twijfel krijgt.
In jouw geval is dus duidelijk het voornaamste criterium de vraag waar de kunstschat oorspronkelijk vandaan komt. Eerder leek het over 'vindplaats' te gaan, namelijk. Maar ik vind ook herkomst een lastig punt. Mijn eerdere voorbeeld, over kunst uit het oude Egypte gevonden in Sudan, ligt dan waarschijnlijk terecht in een museum in Egypte. Maar moet alle Romeinse kunst dan naar Italië?quote:Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.
Zimbabwe's overheid heeft er net zo veel recht op als de overheid van Nederland. De enige reden dat de Nederlandse overheid daar de vruchten van plukt en niet te Zimbabwaanse is omdat die dingen 'gevonden' zijn binnen de invloedssfeer van de Nederlandse overheid.quote:Op donderdag 3 februari 2011 17:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
O nee? Wat is dat voor onzin?De oude beschavingen waar die beelden stonden lagen vroeger in Egypte en niet in Duitsland.
Of vind jij dat de overheid van Zimbamwe bijv. evenveel recht als de Nederlandse overheid heeft op de inkomsten die voortvloeien uit het bezoeken van Willem Van Oranje standbeelden, kasteel te Muiden of de grachtengordels in Amsterdam?
dat wordt een saaie boel in musea over heel de wereld... enkel eigen erfgoedquote:Op donderdag 3 februari 2011 17:19 schreef Zienswijze het volgende:
Een zeer genuanceerde blik van deze user. Ik kan mij in het merendeel van de punten wel vinden. Toch heb ik een aantal opmerkingen.
[..]
Tja, over andere misdaden gesproken...Duitsland moest na de WO1 herstelbetalingen leveren. Dat had ook niets met kunstschatten te maken, maar het had te maken met overige vermeende wandaden van Duitsland.
[..]
Dat zeker niet, maar dat is ook de strekking van dit topic. De strekking van dit topic is dat TS het letterlijk wel handig vindt dat kunstschatten over de hele wereld in Europese musea staan. Dat vind ik een absurde stelling. Het tegendeel, waar jij het over hebt, zou ik ook niet 100% voorstander van zijn. Ik kies voor een middenweg, waarbij in twijfelgevallen het land waar die kunstschatten vandaan komen, het voordeel van de twijfel krijgt.
[..]
Bij twijfelgevallen zou het voordeel van de twijfel naar landen moeten gaan waar die kunstschatten vandaan zouden kunnen komen. Wat is het recht van Duitsland om deze kunstschatten te behouden?
[..]
Ik ben dit zeker niet met eens. VOC-schatten zijn van Nederlandse makelij en zijn Nederlands erfgoed. Nederlanders hebben het recht om het erfgoed van hun land in musea te bezoeken. China of Japan hebben hier niets mee te maken; zij hebben immers hun eigen erfgoed.
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Klets. Gestolen goed dient naar de eigenaar terug te gaan. Als jouw fiets gejat wordt, wil je hem ook terug.
Deze zaken zijn eigendom van het land waar ze gevonden werden. Daar horen ze thuis, daar kunnen ze in een museum, zodat ook de mensen daar kunnen zien wat hun voorouders verricht hebben.
quote:wat doe je? Ik heb hem toch gekocht... whehehe
Prachtig toch, dat die Afghanen zo onafhankelijk zijn van Europese dominantie en Europese ideen over cultuur? Heerlijk die vrijheid van politiek correctheid die die nobele mensen daar nog steeds hoog houden. Misschien kunnen we het Nefertiti beeld wel aan de Taliban geven. Beter dan de Duitsers, die onderhouden het alleen maar voor de rest van de mensheid en stellen het ten toon zodat iedereen ervan kan genieten, waardeloos.quote:
Getty museum in Los Angeles moest wel mooi een werk van de Nederlandsequote:Op zondag 1 mei 2011 11:44 schreef Viajero het volgende:
[..]
Prachtig toch, dat die Afghanen zo onafhankelijk zijn van Europese dominantie en Europese ideen over cultuur? Heerlijk die vrijheid van politiek correctheid die die nobele mensen daar nog steeds hoog houden. Misschien kunnen we het Nefertiti beeld wel aan de Taliban geven. Beter dan de Duitsers, die onderhouden het alleen maar voor de rest van de mensheid en stellen het ten toon zodat iedereen ervan kan genieten, waardeloos.
Heeft helemaal niks met de hier gevoerde discussie te maken.quote:Op zondag 1 mei 2011 12:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Getty museum in Los Angeles moest wel mooi een werk van de Nederlandse
zeventiende-eeuws landsschapsschilder Pieter Molijn teruggeven.
en terecht !
Dit werk behoorde toe aan een Joodse kunsthandelaar die zijn zeer uitgebreide
kunstverzameling moest achterlaten toen hij in 1940 bij de inval van de nazi’s op de
vlucht moest.
Hij overleefde de oorlog niet.
Zijn waardevolle verzameling werd door de nazi’s geplunderd en raakte verspreid
over gans de wereld.
http://joodsactueel.be/20(...)terug-naar-eigenaar/
hmmm ik lees in de TT toch echt Teruggeven van kunstquote:Op zondag 1 mei 2011 12:06 schreef Djaser het volgende:
[..]
Heeft helemaal niks met de hier gevoerde discussie te maken.
Ja leuk, maar de OP en de volgende discussie gaan over archeologische vondsten die je ook als kunst kunt bestempelen op internationaal niveau. Jouw voorbeeld gaat over de diefstal van persoonlijke bezittingen in de 2e wereld oorlog, dat is een andere discussie.quote:Op zondag 1 mei 2011 12:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
hmmm ik lees in de TT toch echt Teruggeven van kunst
dus dit hoort hier dan ook thuis
en misschien dit ook wel http://www.artlistings.co(...)voor-gestolen-kunst/
Inderdaad, mijn bedoeling met dit topic was een discussie over landen die archeologische schatten terug willen hebben zodat ze ze zelf kunnen vernielen of tentoonstellen, afhankelijk van hoe stabiel die landen zijn.quote:Op zondag 1 mei 2011 12:17 schreef Djaser het volgende:
[..]
Ja leuk, maar de OP en de volgende discussie gaan over archeologische vondsten die je ook als kunst kunt bestempelen op internationaal niveau. Jouw voorbeeld gaat over de diefstal van persoonlijke bezittingen in de 2e wereld oorlog, dat is een andere discussie.
ja goed, daar ging deze post dus over...quote:Op zondag 1 mei 2011 12:17 schreef Djaser het volgende:
[..]
Ja leuk, maar de OP en de volgende discussie gaan over archeologische vondsten die je ook als kunst kunt bestempelen op internationaal niveau. Jouw voorbeeld gaat over de diefstal van persoonlijke bezittingen in de 2e wereld oorlog, dat is een andere discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |