Volgens mij zat er bij de leopard ( 1965 ) ook weer een wezenlijk verschil tussen de Leopard en de gemodificeerde A3 en A4, maar dat is alweer zo lang geleden dat ik dat allemaal weer ben vergeten.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor de Leo1 was het voor zover ik me het nog goed kan herinneren dat er tussen de brandstoftank en de uiteindelijke dieselinspuiting nog iets van 80 liter diesel rondzwierf in de diverse filters, pompen en weet ik veel wat.
Maar die les is wel erg lang geleden...
Ben ik niet met je eens. Je moet allemaal enige kennis hebben over de systemen in je voertuig/vaartuig/vliegtuig. Vooral zoiets basaals als brandstofcapaciteit. Mja, dat is mijn mening. Ik vind het gewoon raar dat dat niet zo is.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:46 schreef Clan het volgende:
[..]
Vroeger waren de voertuigen puur mechanisch, tegenwoordig zijn ze veelal computergestuurd, dat kan je echt niet allemaal leren, als vroeger iets stuk was aan een voertuig was dat ook meestal mechanisch.
Toch is er bij ons ook een onderverdeling in compartimenten waar men verantwoordelijk voor is. En toch is het ook zo dat iedereen over dezelfde systeemkennis dient te beschikken. Dat is in mijn boekje harstikke logisch en wenselijk. Dan weet iedereen tenminste waar je het over hebt, en dat komt de samenwerking, effectiviteit en veilgheid ten goede.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:50 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ja, ik vind ook erg veel dingen.
feit is dat je geen idee hebt over een tank, zomin ik dat heb over een vliegtuig. Niet voor niets zijn de compartimenten in een tank verdeeld via verantwoordelijkheid, en dit is met de reden gedaan om het voor de bemanning overzichtelijk te houden en efficiënt blijven voor de inzetbaarheid van het wapen.
Een onderstel en een toren scheiden de tank, zo weten we toch hoe we bij onderhoud alles in orde kunnen maken, onderstel of toren.. zo verwacht ik ook van de bestuurder dat hij mijn warmtebeeld kan bedienen en de basisbeginselen van het schutteren met een 120mm kanon, zowel met als zonder computer..
Wat ik niet van hem verwacht is dat hij weet welke uitwerking een MZ granaat heeft, en het intresseert me ook vrij weinig waar een liter of 260 van het type diesel gelaten wordt tijdens inzet...
Daar heb ik geen mening over want ik heb helemaal geen kennis van de huidige voertuigen bij defensie behalve de DAF viertonner, als instructeur gaf ik vooral onderhoudsles aan monteurs en rijles aan chauffeurs met aan de chauffers wat algemene kennis over het voertuig.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:53 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Je moet allemaal enige kennis hebben over de systemen in je voertuig/vaartuig/vliegtuig. Vooral zoiets basaals als brandstofcapaciteit. Mja, dat is mijn mening. Ik vind het gewoon raar dat dat niet zo is.
Ik ben sowieso niet te spreken over de spullen van de baas, voor een dubbeltje eerste rang willen zitten en het dan raar vinden dat spullen stukgaan. Zie de pods van de johan en de dieselgenerators van de ruyter.quote:Op maandag 24 januari 2011 20:51 schreef AchJa het volgende:
@ Jan Kaas.
Ben jij een beetje te spreken over de OPV?
Dus als de bestuurder onwel wordt weet niemand meer wat ie moet doen en moeten jullie maar een witte vlag hijsen?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:00 schreef Pumatje het volgende:
natuurlijk zijn er argumenten aan te geven waarom ik het wel zou moeten weten.
praktijk leert dat het geen toevoeging heeft, op praktische wijze...
het is totaal geen noodzaak om te functioneren als eenheid, om dat te weten, geen situatie denkbaar waarin het iets zou toevoegen als ik dit wel wist.
De bestuurder is er altijd, en zonder bestuurder geen tank..dus ook geen inzetbaarheid.
Ik dien alles te weten van de toren.. en een bestuurder van het onderstel...
Zolang ze het maar bij de herstel Cie wetenquote:Op maandag 24 januari 2011 21:00 schreef Pumatje het volgende:
natuurlijk zijn er argumenten aan te geven waarom ik het wel zou moeten weten.
praktijk leert dat het geen toevoeging heeft, op praktische wijze...
het is totaal geen noodzaak om te functioneren als eenheid, om dat te weten, geen situatie denkbaar waarin het iets zou toevoegen als ik dit wel wist.
De bestuurder is er altijd, en zonder bestuurder geen tank..dus ook geen inzetbaarheid.
Ik dien alles te weten van de toren.. en een bestuurder van het onderstel...
En de 'dreiging' van Venezuela?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:00 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Ik ben sowieso niet te spreken over de spullen van de baas, voor een dubbeltje eerste rang willen zitten en het dan raar vinden dat spullen stukgaan. Zie de pods van de johan en de dieselgenerators van de ruyter.![]()
![]()
![]()
Maar goed, het OPV. Ik denk persoonlijk dat we deze schepen nodig hebben. Oorlog op zee zoals in WO2 of de Falklandoorlog gaan we naar mijn idee niet meer meemaken. Tegenwoordig doen we niets anders dan achter kleine bootjes aanjagen bij Somalië en de West. Daarvoor heeft het OPV geen snelle voortstuwing, maar dat wordt opgevangen door een heli, en/of snelle RHIBs (die nog aangekocht moeten worden, ik ben benieuwd.) En door de ver doorgevoerde automatiek hoeven er maar 50 man mee, zeker in een tijd als deze van bezuiniging is dat interessant.
Daarom kan ik er met mijn pet niet bij, dat er nu al gesproken wordt om de laatste 2 te verkopen. (maar volgens mij is dat kombuis praat.)
Zeker als je bedenkt dat een allejesus duur platform als het LCF (is iets groter, maar er zitten wel 150 man op.) hetzelfde doet, zoals nu de Ruyter bij Somalië.
jawel, want zoals ik al zei, ik weet alles wat ik weten moet om te moeten functioneren als bestuurder...of dat wordt lesgegeven...quote:Op maandag 24 januari 2011 21:03 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Dus als de bestuurder onwel wordt weet niemand meer wat ie moet doen en moeten jullie maar een witte vlag hijsen?
Tja, dat blijft, denk ik, bij een beetje dreigen. Ik denk niet dat Chavez zo stom is om een paar eilandjes te bezetten die van een West-Europees land zijn, en waarvan er 1 heel populair is bij de Amerikanen.quote:
Ik dacht dat de Amerikanen een grotere rol voor Nederland in dat gebied weggelegd zagen. Hoeveel 'bootjes' heeft Nederland eigenlijk nog, want ik dacht gelezen te hebben dat onder Balkenende de helft verkocht is.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:13 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Tja, dat blijft, denk ik, bij een beetje dreigen. Ik denk niet dat Chavez zo stom is om een paar eilandjes te bezetten die van een West-Europees land zijn, en waarvan er 1 heel populair is bij de Amerikanen.
Edit: Overigens vind ik niet dat de alle fregatten weg moeten, maar die zijn voor een veel hoger geweldspectrum dan het OPV.
Daarom krijgt de tankcommandant ook een paar uur rijopleiding om een "noodverplaatsing" te mogen doen. En laten we wel zijn, op het moment dat de pleuris uitbreekt en de chauffeur is niet meer inzetbaar dan staat Esses echt niet te controleren of Puma zijn rijbewijs wel bij zich heeft.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:03 schreef Lightning_NL het volgende:
Dus als de bestuurder onwel wordt weet niemand meer wat ie moet doen en moeten jullie maar een witte vlag hijsen?
2 M-fregatten, 4 LCF's, 2 LPD's, 2 bevoorraders, 4 onderzeeers, 1 torpedowerkschip, een tiental mijnenjagers, 2 hydrograven, 4 duikvaartuigen en ik denk dat ik er dan wel zo'n beetje ben.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:16 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik dacht dat de Amerikanen een grotere rol voor Nederland in dat gebied weggelegd zagen. Hoeveel 'bootjes' heeft Nederland eigenlijk nog, want ik dacht gelezen te hebben dat onder Balkenende de helft verkocht is.
quote:Op maandag 24 januari 2011 21:00 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Ik ben sowieso niet te spreken over de spullen van de baas, voor een dubbeltje eerste rang willen zitten en het dan raar vinden dat spullen stukgaan. Zie de pods van de johan en de dieselgenerators van de ruyter.![]()
![]()
![]()
Voor zover ik eea kan beoordelen (zit niet bij de vloot natuurlijk) vind ik die schuit nogal onderbewapend. Misschien is het genoeg om een beetje achter piraatjes aan te jagen, maar daar houdt het ook echt mee op.quote:Maar goed, het OPV. Ik denk persoonlijk dat we deze schepen nodig hebben. Oorlog op zee zoals in WO2 of de Falklandoorlog gaan we naar mijn idee niet meer meemaken. Tegenwoordig doen we niets anders dan achter kleine bootjes aanjagen bij Somalië en de West. Daarvoor heeft het OPV geen snelle voortstuwing, maar dat wordt opgevangen door een heli, en/of snelle RHIBs (die nog aangekocht moeten worden, ik ben benieuwd.) En door de ver doorgevoerde automatiek hoeven er maar 50 man mee, zeker in een tijd als deze van bezuiniging is dat interessant.
Daarom kan ik er met mijn pet niet bij, dat er nu al gesproken wordt om de laatste 2 te verkopen. (maar volgens mij is dat kombuis praat.)
Zeker als je bedenkt dat een allejesus duur platform als het LCF (is iets groter, maar er zitten wel 150 man op.) hetzelfde doet, zoals nu de Ruyter bij Somalië.
Duikvaartuigen, waar moet ik dan aan denken, zijn dat van die kleine onderzeers?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:20 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
2 M-fregatten, 4 LCF's, 2 LPD's, 2 bevoorraders, 4 onderzeeers, 1 torpedowerkschip, een tiental mijnenjagers, 2 hydrograven, 4 duikvaartuigen en ik denk dat ik er dan wel zo'n beetje ben.
En dan zouden er nog 4 OPV's bijkomen (die worden nu (af)gebouwd) en 1 bevoorrader vervangen door een kruising tussen een LPD en een bevoorrader.
Bij de Leo1 kon je al die veiligheden ook "legaal" overbruggen. Gewoon je diepwaadsysteem oppompen. Zekering 78 was verboden... (officieel dan)quote:Op maandag 24 januari 2011 21:19 schreef Pumatje het volgende:
we hadden erg veel van die change information dagen voorgaande jaar.. helaas niet meer zo veel.
Maar iedereen in de tank weet zelfs welke schakelaars om te moeten zetten, om bepaalde veiligheidssystemen te omzeilen van de motor.. om toch te kunnen verplaatsen, stel er zit 0.0 liter olie in...
dat soort zaken doen er toe als de scheit uitbreekt.
Hebben we het nu over de CB 90 of duikvaartuigen, want ik weet het even niet?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:27 schreef Pumatje het volgende:
geen kleine onderzeeërs..
jagers.. middenklasse daarin.
Efficiënte schepen in ieder geval..
doen het erg goed vooral op oefeningen tegen yanks
Dat zijn onderzeeërs. Duikvaartuigen zijn de moederschepen van de marine duikers.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:27 schreef Pumatje het volgende:
geen kleine onderzeeërs..
jagers.. middenklasse daarin.
Efficiënte schepen in ieder geval..
doen het erg goed vooral op oefeningen tegen yanks
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |