quote:Op maandag 24 januari 2011 21:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Eet smakelijk.
Ik geloof niet in de bijbel, maar in de Enuma Elish. Waarom , omdat de bijbelauteurs daar van hebben overgeschreven. Daarom. En gezien er in Genesis staat " Elohim "het woord voor Goden,meervoud. Kan dus best een vrouw bij hebben gezeten. Kijk eens op wiki naar Inana.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:02 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen, Adam was de eerste mens (volgens de bijbel) dus is het logisch om te stellen dat god een man is.
Was er wel een begin? Een groepje bollebozen die wat becijferd hebben kwamen recent tot de conclusie dat er geen begin was. Gek he ?quote:Wie zegt er dat iets uit niets onstaan is zonder oorzaak en of zonder reden?
Dat we niet weten hoe alles begonnen zegt niks over het wel of niet bestaan van een god.
Hahaha, grappig, maar wél juist. Ze was nog in de tijd van koning Josia gehuwd met JHWH, maar die koning heeft dat huwelijk ontbonden.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:06 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
deze god waar we nu over hebben, jaweh is welzeker een man, hij had namelijk ook een vrouw in het vroege jodendom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Asherah
Op een gegeven ogenblik werkte het huwelijk blijkbaar niet meer en zijn ze gescheiden.
Waardoor we nu dus god als een soort van alleenstaande vader kennen.
Wat de bijbel niet zegt is veel interessanter.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is aannemelijk dat als de zaken die zijn niet eeuwig zijn, ze ooit eens begonnen zijn terwijl er voorheen niets was. Alles wat is, komt dan dus uit niets. En niets kan geen reden of oorzaak bevatten. Niets is niets.
Het verschil met God is dat God zelf geen deel uitmaakt van datgene wat wij als universum ervaren, God is transcendent. Daarbij geldt geen begin en eind meer, maar kan eeuwigheid bestaan. Dat wij dat ons niet zo goed voor kunnen stellen, wil niet zeggen dat het idee onjuist of onlogisch is.
De bijbel zegt het heel simpel:
1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.
Jij hanteert het principe dat de historische Jezus, de ware Jezus is, ofzo?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:34 schreef Daniel1976 het volgende:
Nieuw testament - ach begin hier maar: De historische Jezus tegen de tijd dat je bij deel 5 bent is er niets meer heel van de mythische jezus.
Nou nee niet perse, maar ik ben blij dat jij dus ook inziet dat het een sprookje is en geen ware geschiedenis.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:39 schreef Dwerfion het volgende:
Jij hanteert het principe dat de historische Jezus, de ware Jezus is, ofzo?
Lees mijn post nog eens. Ik zeg helemaal niet dat het voor diegene die het meemaakt waardeloos is. INTEGENDEEL. Alleen voor die persoon heeft het waarde. Ik zeg juist dat het voor alle anderen (indien ze kritisch ernaar kijken) geen waarde heeft.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God toont zich wel degelijk zintuiglijk.
Mijn ervaring als gelovige hoeft toch niet geloofd te worden door een ander die hem niet ervaart om voor mij geldig te zijn? Dit lijkt me zo'n egocentrische kijk van je, zo van 'als ik het niet meemaak, dan is het voor jou ook waardeloos'.
Ik betwijfel of het waardevol is. Het is ieder geval niet echt.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:43 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Lees mijn post nog eens. Ik zeg helemaal niet dat het voor diegene die het meemaakt waardeloos is. INTEGENDEEL. Alleen voor die persoon heeft het waarde. Ik zeg juist dat het voor alle anderen (indien ze kritisch ernaar kijken) geen waarde heeft.
en God kun je niet horen, niet ruiken, niet voelen, niet zien en niet proeven. Alleen in iemands hoofd is hij er. Als ik naast jou ga staan dan merk ik er niks van.
En lukt het al? leven zonder ego? Of heb je al ingezien dat het onmogelijk is?quote:
Daar liggen onze verschillen, ik heb echt overtuigd (met moeite dat wel) geloofd en daarmee heb ik ook godservaringen gehad.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:47 schreef vaarsuvius het volgende:
Gezien de krampachtige hardnekkigheid van gelovigen om mij heen, die soms al decennia twijfelen , moet het toch wel een waarde hebben. Wij snappen dat niet, wat die waarde nu precies is, daarom zijn wij ook niet gelovig ondanks onze gelovige opvoeding.
Maar wat maakt dat uit dan?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:43 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Lees mijn post nog eens. Ik zeg helemaal niet dat het voor diegene die het meemaakt waardeloos is. INTEGENDEEL. Alleen voor die persoon heeft het waarde. Ik zeg juist dat het voor alle anderen (indien ze kritisch ernaar kijken) geen waarde heeft.
Hoe weet jij dat, als ongelovigequote:en God kun je niet horen, niet ruiken, niet voelen, niet zien en niet proeven. Alleen in iemands hoofd is hij er. Als ik naast jou ga staan dan merk ik er niks van.
Eens.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:49 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En lukt het al? leven zonder ego? Of heb je al ingezien dat het onmogelijk is?
Verlichting is de grootste egotrip
Voor mij niks, maar voor de waarschijnlijkheid van het bestaan van die dingen welquote:
Dat weet ik omdat die mensen dat tegen me vertellen.quote:Hoe weet jij dat, als ongelovigedat hij in iemands hoofd is.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Als ik bepaalde overtuigingen heb over wat goed en waar is, waarom zou ik dat dan niet op mijn kinderen over proberen te brengen. Sterker nog, ben ik niet moreel verplicht om dat te doen?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:39 schreef ATON het volgende:
[..]
En met wát voor recht ?? Omdat het je als kind het je zo is voorgezegd ? Wat heb jij al gedaan om uit te vlooien of het wel geen sprookjes zijn dat ze je hebben wijs gemaakt ? Wat voor recht heb je dit dan door te geven aan je kinderen ? Iedere familie heeft een " familiedraak ". Weet je wat dat is, een " familiedraak "? Moet je dat maar eens vragen aan je afhaalchinees. Die zal in al zijn wijsheid je de raad geven dat elke ouder de taak én de plicht heeft, die draak te doden.
Zo te merken begrijpt ge mijn antwoorden niet. Misschien je eerst ontdoen van die blinddoek en oorstoppen. Wat gij overtuiging noemt is niet meer dan een opgedrongen visie in je jeugd. Zelf weet je hoegenaamd niks, maar ook niks over wat je eigenlijk gelooft. Morele waarden koppelen aan een godsdienst is hét grote excuse om kinderen hersendood te maken. Geloof is dan de norm en niet meer het eigen geweten. Uw morele plicht is die familiedraak niet verder door te geven aan uw kinderen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:06 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Als ik bepaalde overtuigingen heb over wat goed en waar is, waarom zou ik dat dan niet op mijn kinderen over proberen te brengen. Sterker nog, ben ik niet moreel verplicht om dat te doen?
Dat jij niet veel van geloof en gelovigen moet hebben is duidelijk. Maar probeer je nou eens in te leven in het denken van de gelovige. Denk je werkelijk dat ik door al die ad hominems ineens anders ga denken?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo te merken begrijpt ge mijn antwoorden niet. Misschien je eerst ontdoen van die blinddoek en oorstoppen. Wat gij overtuiging noemt is niet meer dan een opgedrongen visie in je jeugd. Zelf weet je hoegenaamd niks, maar ook niks over wat je eigenlijk gelooft. Morele waarden koppelen aan een godsdienst is hét grote excuse om kinderen hersendood te maken. Geloof is dan de norm en niet meer het eigen geweten. Uw morele plicht is die familiedraak niet verder door te geven aan uw kinderen.
Ho maar, die illusie maak ik me al lang niet meer. Vraag is dan wel wat je hier eigenlijk dan nog komt preken ???quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat jij niet veel van geloof en gelovigen moet hebben is duidelijk. Maar probeer je nou eens in te leven in het denken van de gelovige. Denk je werkelijk dat ik door al die ad hominems ineens anders ga denken?
Als je toch zo goed weet wat je gelooft, van wie is volgende uitspraak:quote:Dat jij niet veel van geloof en gelovigen moet hebben is duidelijk.
Zie ook dit topic .quote:Op maandag 24 januari 2011 21:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg dat zelf. In mijn ogen is het de enige logische oplossing. Iemand anders die het voor heeft gesteld, is Stephen Hawking. zie http://richarddawkins.net/articles/806 En er zullen vast nog wel meer mensen zijn die er zo over denken.
Wat betekent dat voor jouw verlichting?quote:
Ik ben niet verlicht, ik ben verlost.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat betekent dat voor jouw verlichting?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |