Nogal makkelijk gezegd voor een westerling. Zolang wij niet in staat zijn om te delen met de hele wereld, vind ik dat standpunt erg verwerpelijk.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:52 schreef DS4 het volgende:
Ik ben een waarlijk voorstander van decadentie: het leven is om ervan te genieten.
Precies, dus gewoon erkennen dat je er nooit achter zal komen, en de zinloosheid accepteren ligt mij het meest voor de hand.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:47 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Daar kan ik toch geen uitspraak over doen? En jij ook niet. Dat weet niemand.
Waarom ligt dat voor jou het meest voor de hand? Hoe maak jij die afweging?quote:Op maandag 24 januari 2011 22:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Precies, dus gewoon erkennen dat je er nooit achter zal komen, en de zinloosheid accepteren ligt mij het meest voor de hand.
Hoezo? Denk er goed over na en je weet dat er geen zin is van leven. Als het er niet is... ja, dan is het er niet en niemand die het weet.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:47 schreef servus_universitas het volgende:
Daar kan ik toch geen uitspraak over doen? En jij ook niet. Dat weet niemand.
En sterker nog. Wij kunnen genieten omdat we het niet delen.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:50 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nogal makkelijk gezegd voor een westerling. Zolang wij niet in staat zijn om te delen met de hele wereld, vind ik dat standpunt erg verwerpelijk.
Omdat ik nog nooit iemand heb kunnen betrappen de zin van het leven goed te kunnen omschrijven.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:53 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Waarom ligt dat voor jou het meest voor de hand? Hoe maak jij die afweging?
Dat moet jij lekker weten. Ik vind het alleen wat zielig dat jij denkt dat genieten afhankelijk is van financiële middelen en dat "eerlijk delen" (een zinloze definitie, want voor iedereen is "eerlijk" wat anders) noodzakelijk is.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:50 schreef servus_universitas het volgende:
Nogal makkelijk gezegd voor een westerling. Zolang wij niet in staat zijn om te delen met de hele wereld, vind ik dat standpunt erg verwerpelijk.
Je kunt genieten omdat anderen eerlijk delen.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:54 schreef waht het volgende:
[..]
En sterker nog. Wij kunnen genieten omdat we het niet delen.
Logischerwijs, zoals ik als een logisch mens redeneer, is er inderdaad geen zin. Maar vertel mij nu waarom ik zou moeten vertrouwen op het redeneervermogen van de mens? Welke zekerheden heb ik?quote:Op maandag 24 januari 2011 22:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoezo? Denk er goed over na en je weet dat er geen zin is van leven. Als het er niet is... ja, dan is het er niet en niemand die het weet.
Je zou het voor je zelf een zin kunnen gevenquote:Op maandag 24 januari 2011 22:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Omdat ik nog nooit iemand heb kunnen betrappen de zin van het leven goed te kunnen omschrijven.
Behalve dan kunstmatige zin zoals religies.
Waarom zou ik me dan bezighouden met het zoeken naar de zin van het leven.
Onzin.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:54 schreef waht het volgende:
quote:Op maandag 24 januari 2011 22:54 schreef waht het volgende:
[..]
Jeetje, wat materialistischquote:Op maandag 24 januari 2011 22:55 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Je kunt genieten omdat anderen eerlijk delen.
Ik heb geleerd mij niet druk te maken om dingen die ik niet kan veranderen en als iets mijn voorstellingsvermogen te boven gaat omdat ik mens ben... so be it.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:56 schreef servus_universitas het volgende:
Logischerwijs, zoals ik als een logisch mens redeneer, is er inderdaad geen zin. Maar vertel mij nu waarom ik zou moeten vertrouwen op het redeneervermogen van de mens? Welke zekerheden heb ik?
Beter had ik het niet kunnen omschrijvenquote:Op maandag 24 januari 2011 22:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb geleerd mij niet druk te maken om dingen die ik niet kan veranderen en als iets mijn voorstellingsvermogen te boven gaat omdat ik mens ben... so be it.
Vanuit ons perspectief is er gewoon geen zin.
Daar hoef jij je helemaal niet mee bezig te houden als je dat niet wilt. Ik heb dat ook al lang opgegeven. Maar ik heb niet de pretentie om zo'n conclusie te trekken als vrijbrief voor een, laten we zeggen, hedonistische levensstijl.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Omdat ik nog nooit iemand heb kunnen betrappen de zin van het leven goed te kunnen omschrijven.
Behalve dan kunstmatige zin zoals religies.
Waarom zou ik me dan bezighouden met het zoeken naar de zin van het leven.
Ik lees er echter geen vrijbrief in.quote:Op maandag 24 januari 2011 23:02 schreef servus_universitas het volgende:
Maar ik heb niet de pretentie om zo'n conclusie te trekken als vrijbrief voor een, laten we zeggen, hedonistische levensstijl.
Genieten van een lekker zonnetje is voor zower ik weet door vrijwel geen enkel mens in de geschiedenis decadent genoemd. Dat zou je juist kunnen asociëren met genieten van kleine dingen, van de wereld zoals die is, tevredenheid dus. En tevredenheid is nu juist de grote afwezige bij decadentie; dat is nu juist de kritiek erop.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin.
Genieten heeft geen ene flikker te maken met financiële mogelijkheden. Zo kan ik makkelijk genieten van een lekker zonnetje.
Dus?quote:Op maandag 24 januari 2011 23:02 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Daar hoef jij je helemaal niet mee bezig te houden als je dat niet wilt. Ik heb dat ook al lang opgegeven. Maar ik heb niet de pretentie om zo'n conclusie te trekken als vrijbrief voor een, laten we zeggen, hedonistische levensstijl.
Aan wie moet ik dan denken?quote:Op maandag 24 januari 2011 22:55 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Je kunt genieten omdat anderen eerlijk delen.
Vertel dat tegen de Palestijnen, of Congolezen, of Tibetanen, of Haïtianen, of Noord Koreanen, of, of, of...quote:Op maandag 24 januari 2011 22:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin.
Genieten heeft geen ene flikker te maken met financiële mogelijkheden. Zo kan ik makkelijk genieten van een lekker zonnetje.
Waar haal je dit nu weer vandaan? Waar het mij om gaat is dat voor echt genieten moet worden voldaan aan een aantal basisvoorwaarden die niet voor ieder mens op deze aarde vanzelfsprekend zijn. Ik noem bijvoorbeeld veiligheid en voedsel. Genieten van een lekker zonnetje terwijl ieder moment een bom om je oren kan vliegen vind ik bijvoorbeeld geen realistisch scenario. Kunnen genieten is een luxe.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat moet jij lekker weten. Ik vind het alleen wat zielig dat jij denkt dat genieten afhankelijk is van financiële middelen en dat "eerlijk delen" (een zinloze definitie, want voor iedereen is "eerlijk" wat anders) noodzakelijk is.
Dat zaken als suïcide ook een culturele component hebben, valt toch vrij simpel te zien aan landen als bijvoorbeeld Japan en Zuid-Korea?quote:Op maandag 24 januari 2011 23:09 schreef sneakypete het volgende:
Toch valt het op dat tevredenheid en de antithesen ervan ( depressie, genotzucht, suicide ) niet minder voorkomen in het welvarendere deel van de wereld. Cultuur speelt een grotere rol. Voor zover ik weet plegen Europeanen meer zelfmoord dan mensen in het Midden-Oosten, waarbij opgemerkt moet worden dat Oost-Europa er uit schiet (wereldwijd zelfs). Maar dat kan niet (alleen) door armoede komen, want dan zou het cijfer in bepaalde landen buiten Europa veel hoger moeten liggen.
Daarin zie ik een aanwijzing in dat cultuur een belangrijke factor is en derhalve iets waarop je gerust (openstaande voor een tegenreactie) kritiek mag uiten indien je de huidige niet zo geweldig vindt.
Je bedoelt dat als je geen reden hebt waarom wij hier met zn allen zijn, het totaal niets uitmaakt over hoe je je leven indeelt?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |