Ik ging er eerst vanuit dat de Nederlandse situatie eigenlijk internationaal was, maar dit is niet het geval.
Medisch geheimhoudsplicht zit in de eed die de artsen afleggen. Deze heeft geen juridische grondslag. Die eed is internationaal ongeveer gelijk. In de meeste westerse landen is er ook een geheimhoudingsplicht vastgelegd in de wet. In Nederland is het verboden informatie vrij te geven over patiënten, ook als de arts in zijn onderzoek zich bewust wordt van crimineel gedrag. Hier zijn uitzonderingen op. Bijvoorbeeld als de patiënt een gevaar vormt voor de volksgezondheid (bijv. infectieziekte heeft) of als de patiënt een gevaar vormt voor hemzelf of voor anderen.
Er is in Nederland ook een meldingsplicht vastgelegd voor bijvoorbeeld verkrachting of moord. Een arts die tijdens onderzoek achter moord of verkrachting komt mag in Nederland dit door die wet wel aangeven bij de autoriteiten. Dit hoeft niet en hij kan zich beroepen op het verschoningsrecht.
In Italië is er ook een wet die de geheimhoudingsplicht vastlegt (artikel 622 van het Wetboek van Strafrecht). Maar dit land heeft ook wetten waardoor hierop uitzonderingen zijn. Er een wetsvoorstel geweest die artsen zouden verplichten (of de mogelijkheid geven?) illegale migranten aan te geven. Deze is niet aangenomen. Als ik het goed heb gegrepen (heb de wet niet gelezen, maar baseer me op een bericht van een Italiaan die er verstand van lijkt te hebben) is er een andere wet in Italië die artsen die werken voor de "Servizio Sanitario Nazionale" (nationale gezondheidsdienst) in de Spoedeisende hulp verplicht (of het recht geeft, maar ik geloof verplicht) het aan te geven als er een patiënt in zijn leven ernstig bedreigd is door het toedoen van een criminele activiteit. In Italië is het zelf toedienen van een infuus illegaal (door de dopingswetgeving in Italië maar ook deze medische handeling zelf door niet geautoriseerd personeel). Ricco's leven was ernstig bedreigd (door een criminele activiteit) waardoor de arts dit moest aangeven. De arts heeft dit aan de autoriteiten gemeld en deze hebben met de media gepraat (en niet de arts zelf).
[ Bericht 49% gewijzigd door No-P op 12-02-2011 00:05:49 ]
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!