quote:
Als het aan de grond stevig vriest kan het zelfs met bovenlucht temperaturen van boven nul nog sneeuwen
Er zijn veel meer parameters betrokken bij een dergelijke vaststelling dan enkel de bovenlucht temperaturen.
quote:
Op zondag 23 januari 2011 21:30 schreef SpeedyGJ het volgende:Belangrijkste punt is wel de dauwpunt. Als je die kaarten erbij pakt dan kom je al een heel eind. Dauwpunten +0.5 kan natte sneeuw geven, maar dat hangt ook vanaf: daalt het verder of stijgt de temps
Bij dalend = droog sneeuw
Bij stijgend = natte sneeuw
Bij dauwtemps van +3 kun je gewoon regen verwachten
Ach en er is nog zoveel meer waar je rekening mee moet houden.
Ergens in 1990/1995 viel er zelfs midden in de zomer op de avond sneeuw, ja gewoon echt bizar. Dauwpunten waren zo laag dat alles wat op de auto viel gewoon zichtbaar was, daar sta je dan in je korte broek en t-shirt, dat is tot nu toe het vreemdste wat me is overkomen

hahahaha k had het kunnen weten
Ik ben is gaan zoeken naar jullie aangewezen punten. Dit is wat ik heb gevonden:
Tijdens het neerslaggebied wordt het volgende voorspeld. (GFS run 00UTC 24jan)
temp.850hPa --> -5 / -6 oC --> sneeuw kan gevormt worden
temp. 2m --> 1 / 3 oC --> afgelopen dagen geen vorst. geen vorst in de grond. sneeuw blijft nauwelijks/niet liggen.
dp --> 0 / +2 oC --> (natte) sneeuw
lv --> 90 / 100% --> dp dicht bij temp 2m --> (natte) sneeuw
Temp verloop --> eerst stijgend (+1 oC), dan dalend (-2 oC) --> eerst natte sneeuw overgaant in droge sneeuw
Mijn conclusie:
Aangezien er sneeuw gevormt kan worden door de lage temperaturen op 1.5km hoogte en de hoge luchtvochtigheid en klein dauwpunt/temperatuur verschil is sneeuwval mogelijk. Aangezien begin van het neerslaggebied de temperatuur stijgend is en daarna dalend valt er eerst regen/natte sneeuw overgaant in natte- / droge sneeuw. Maar aangezien het de afgelope dagen niet heeft gevroren is de kans dat de vallende sneeuw blijft liggen zowat 0%.
Mag ik dit zo concluderen
't zal wat zijn als dit uitkomt.hahahahaha