Lijkt me een normale klimaatsvoorspelling: Ergens de komende 10.000 jaar word het warmer.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:05 schreef Frutsel het volgende:
Interessant
wordt het dan ook warmer op aarde, met twee zonnen?
heb ik dan geen legitieme reden meer om lekker de zon op te zoeken in het buitenland ?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:05 schreef Frutsel het volgende:
Interessant
wordt het dan ook warmer op aarde, met twee zonnen?
Wat wellicht ook voor massa-extincties in het verleden heeft gezorgd? BOEM! (Ik speculeer maar wat hoor, ik heb er de ballen verstand van.)quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:10 schreef beatrijs het volgende:
Zou wel vet zijn, echter alles zou ontregeld raken en veel dieren zouden uitsterven wegens vermoeidheid.
Dat is het ook waarschijnlijkquote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:23 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Is het overigens ook niet zo dat Betelgeuse mogelijk al supernova geworden is, maar dat het nog jaren duurt eer wij het zien vanwege de enorme afstand?
Nou dan, mensen.quote:
De afstand heeft niets te maken met de kans, heb je te veel koffie op?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:31 schreef De_Groentenboer het volgende:
[..]
Nou dan, mensen.
"dik 600 lichtjaren van hier"
We weten allemaal hoe het zit met lichtjaren, dus de kans is ENORM groot dat wij dit allemaal mee gaan maken hoor!!!1! gr gr
Wij zien nu dat dat ding supernova aan het gaan is. wat dus betekent dat dat ding ~600 jaar geleden daarmee begonnen is... En waarschijnlijk al dood is. alleen wij krijgen dat nog te zienquote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:31 schreef De_Groentenboer het volgende:
[..]
Nou dan, mensen.
"dik 600 lichtjaren van hier"
We weten allemaal hoe het zit met lichtjaren, dus de kans is ENORM groot dat wij dit allemaal mee gaan maken hoor!!!1! gr gr
Gelukkig maar. 600 jaar geleden was ik er nog niet en had ik het gemist!quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:33 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Wij zien nu dat dat ding supernova aan het gaan is. wat dus betekent dat dat ding ~600 jaar geleden daarmee begonnen is...
Euhm... als het licht er al 600 jaar over doet om hier te komen, dan is de kans klein dat wij in ons leven, dat +-80 jaar duurt, er wat van gaan merken. Dat is wat ik over wil brengen, aangezien de kans groot is dat je al lang en breed dood bent eer de straling hier is.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De afstand heeft niets te maken met de kans, heb je te veel koffie op?
Mja het wonder van lichtjaren hequote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelukkig maar. 600 jaar geleden was ik er nog niet en had ik het gemist!
licht is een vorm van stralingquote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:36 schreef De_Groentenboer het volgende:
[..]
Euhm... als het licht er al 600 jaar over doet om hier te komen, dan is de kans klein dat wij in ons leven, dat +-80 jaar duurt, er wat van gaan merken. Dat is wat ik over wil brengen, aangezien de kans groot is dat je al lang en breed dood bent eer de straling hier is.
Maar die kans wordt niet groter of kleiner met de afstand.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:36 schreef De_Groentenboer het volgende:
[..]
Euhm... als het licht er al 600 jaar over doet om hier te komen, dan is de kans klein dat wij in ons leven, dat +-80 jaar duurt, er wat van gaan merken. Dat is wat ik over wil brengen, aangezien de kans groot is dat je al lang en breed dood bent eer de straling hier is.
Je hebt te weinig koffie op.quote:
Oh ja?quote:
http://www.allesoversterrenkunde.nl/vragen/1592-Betelgeuze.htmlquote:met een afstand van 430 lichtjaar relatief dichtbij
hij is nogal mobiel, geloof ik.quote:Betelgeuze staat op een afstand van ruim 1300 lichtjaar.
Ehm...ja.....dat is wel heel duidelijk ja...zeker opgesteld door die Chinezen die ook die Poolse steden in Engeland hadden geplaatst.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh ja?
http://www.astroblogs.nl/2009/08/12/de-scherpste-foto-van-betelgeuze-die-we-hebben/
[..]
http://www.allesoversterrenkunde.nl/vragen/1592-Betelgeuze.html
[..]
hij is nogal mobiel, geloof ik.
Artikel:quote:Vraag: Kan een supernova van belgeuze ernstige gevolgen hebben voor leven op aarde?
Antwoord: Jazeker, dat kan het inderdaad hebben. In dit artikel beschrijf ik de gevolgen van een supernova-explosie van de ster Eta Carina. Die staat op 7.500 lichtjaar afstand. Betelgeuze staat op 430 lichtjaar afstand, da’s 17 keer dichterbij.
quote:* een dosis gammastraling kan boven een bepaalde waarde dodelijk zijn. In 2005 verscheen een artikel in The Astrophysical Journal waarin werd berekend dat een gammaflitser1 binnen een afstand van maximaal 6.500 lichtjaar met een dosis gammastraling binnen 10 seconden een groot deel van het leven op Aarde kan uitroeien2. Oeps!
* de gammastraling zou ook de helft van de beschermende ozonlaag in de dampkring vernietigen en daardoor zou ook een deel van het leven verdwijnen, met name doordat plankton in de oceanen sterft en daardoor de voedselketen ingrijpend veranderd.
* Stikstofatomen van de supernova zouden in de atmosfeer NO2 moleculen aanmaken en die zouden de atmosfeer doen verduisteren. Ook dat zou weer een deel van het leven kunnen vernietigen.
Na MiBII was ik er wel op uitgekeken.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:41 schreef remlof het volgende:
Wel jammer van het mooie sterrenbeeld Orion
Maarre....die Brad Carter heeft zeker geen natte voeten( omdat-ie nog tijd heeft om dit soort dingen te publiceren; hij is senior lector op de University van South Queensland....)quote:'Aarde krijgt in 2012 een tweede zon'
Laat je niet tegengehouden worden door ons om je wijsheid aan te wenden om ons te verlichten.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:56 schreef Saekerhett het volgende:
Al die kneusjes op de FP die zich proberen in de discussie te mengen, maar geeneens een flauw idee hebben wat een lichtjaar precies is
ZOMFG EEN VOLLE MAAN WE GAAN ALLEMAAL DOOD!1!!quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:41 schreef remlof het volgende:
Er zit wel een marge van een paar duizend jaar in het moment dat Betelgeuze inderdaad supernova wordt.
Dan kan ie een magnitude -10 halen, dat is dus net zoiets als de volle maan.
Wel jammer van het mooie sterrenbeeld Orion
Als je er even over nadenkt eigenlijk ongelofelijk he hoe groots het heelal isquote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:33 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Wij zien nu dat dat ding supernova aan het gaan is. wat dus betekent dat dat ding ~600 jaar geleden daarmee begonnen is... En waarschijnlijk al dood is. alleen wij krijgen dat nog te zien
quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:42 schreef pinine het volgende:
lijkt me fantastisch om te zien, er is trouwens nog een kandidaat die in supernova kan gaan, nl. de grootste totnutoe bekende ster Canis Majoris die nog heel veel groter is dan Betelgeuse zoals in het filmpje te zien is, de zon is hierbij vergeleken een speldeknop
Ja, en dan is 600 lichtjaar nog net zoiets als een paar straten verderopquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Als je er even over nadenkt eigenlijk ongelofelijk he hoe groots het heelal is
Nou .... Als je het vergelijkt met de 600 lichtjaar... Is 10.000 jaar een schijntjequote:Op zaterdag 22 januari 2011 19:38 schreef motorbloempje het volgende:
'tussen nu en 10.000 jaar' is niet STRAKS...
door te zeggen dat het is 2012 gebeurt wordt het inderdaad "populaire wetenschap", bovendien is het dan dus al honderden jaren geleden gebeurdquote:Op zondag 23 januari 2011 03:37 schreef Poepoog het volgende:
Is dit niet meer gewoon "populaire" wetenschap.
Wetenschappelijk populisme anders snappen Henk en Ingrid het niet...quote:Op zondag 23 januari 2011 03:37 schreef Poepoog het volgende:
Is dit niet meer gewoon "populaire" wetenschap.
Nu vergelijk je een afstand met een tijd, weinig over te zeggen dan hequote:Op zondag 23 januari 2011 03:26 schreef -CRASH- het volgende:
Nou .... Als je het vergelijkt met de 600 lichtjaar... Is 10.000 jaar een schijntje
Ach, als je het ingewikkeldere artikel plaatst op Fok, worden er ook 'verkeerde' conclusies uit getrokken. Zonder enige eigen conclusies te trekken hier, vind ik de ridiculisering van hypotheses op Fok (met name in DE) erg geinig; Wegener is ook als halve leip gestorven (met zijn platentektoniek verhalen) en dat is slechts 1 voorbeeld.quote:Op zondag 23 januari 2011 03:26 schreef -CRASH- het volgende:
Dit is een artikel wat een enkeltje Truth verdient
Maar ik vind het artikel meer iets voor in zo'n amerikaanse ufo blad (en voor in TRUTH)
dan als een weteschaps artikel.... Maarja het komt uit België
quote:Helemaal geen tweede zon volgend jaar
Op het internet en in media circulerende berichten dat de ster Betelgeuse volgend jaar zou ontploffen en daarbij helder zou oplichten als een tweede zon zijn onzin, zo heeft de gezaghebbende website space.com op gezag van wetenschappers gemeld.
Betelgeuse verliest massa en zou "weldra" ontploffen in een supernova. Maar de term "weldra" moet op astronomische schaal worden gezien, zei astronoom Jim Kaler van de Universiteit van Illinois tegenover een zustersite van space.com. Niemand weet wanneer de ster, die 10 tot 20 keer zoveel massa als onze Zon heeft, zal ontploffen. Eenmaal Betelgeuse een supernova wordt, zal het hemellichaam niet oplichten als een tweede zon aan ons firmament, beklemtoont de sterrenkundige ook. De supernova zou wel zowat de helderheid hebben van een halve maan, zichtbaar in vol daglicht en schaduwen afwerpend.
Geen gevaar
Nog volgens Kaler is er geen enkele reden om bang te zijn van deze supernova. Met een afstand van zowat 600 lichtjaar bevindt Betelgeuse, ook bekend als Alpha Orionis, zich te ver van ons opdat uitgespuwde materie en straling schade kunnen aanrichten. Het wordt ook een type van supernova waarbij er geen uitbarstingen van schadelijke gammastraling zullen zijn.
Wel zal de knal een zootje maken van het sterrenbeeld Orion, waarvan Betelgeuse een boegbeeld is.
quote:Wel zal de knal een zootje maken van het sterrenbeeld Orion, waarvan Betelgeuse een boegbeeld is.
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:33 schreef remlof het volgende:
[..]
![]()
Wat wel snel zichtbaar kan zijn is dat de helderheid van Betelgeuze wat toeneemt. Die was altijd al variabel, maar ik kan me voorstellen dat de maxima wat hoger komen te liggen.
quote:Berichtten we in januari nog dat de aarde volgend jaar een tweede zon te zien krijgt, het bijzondere verschijnsel lijkt echter nu al een feit te zijn. Op internet is een filmpje opgedoken waarin deze tweede zon te zien is.
Het filmpje is deze week geschoten in Azië en bestaat uit twee gedeelten. Het eerste deel is vanuit een bus in Bangkok gefilmd. Het tweede deel is echter een stuk duidelijker en is een nieuwsreportage op een Aziatische tv-zender.
Op internet is de discussie inmiddels losgebarsten over het bizarre natuurverschijnsel. Zo denkt de een aan de planeet Nibiru. Een andere verklaring zou een optische illusie zijn. Tot nu toe heeft echter nog niemand de tweede zon kunnen verklaren.
de camera stond zeker schuin achter dubbel glasquote:Op donderdag 3 maart 2011 21:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik heb die pagina nog voor me
[Video] Tweede zon aan hemel nu al gezien
[..]
Waarom die bericht is verwijderd weet ik ook niet.
Ik citeer een willekeurige Fok!'er "De redactie heeft eindelijk door wat een rommel Djeez op Fok! neerkwakt."quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik heb die pagina nog voor me
[Video] Tweede zon aan hemel nu al gezien
[..]
Waarom die bericht is verwijderd weet ik ook niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |