abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 januari 2011 @ 17:49:48 #151
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_91758172
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:41 schreef Friek_ het volgende:
Oftewel: vogeltjesdans irriteert zich gewoon aan slecht opgeleide lui i.p.v. specifiek dit wetsvoorstel. Zeg dat dan. :Y
Het gaat niet om slecht-opgeleid lui, maar marginalen en overbodigen die niet op het VWO en de uni thuishoren. DAT is de helaasheid die nu bestreden moet worden...
  zondag 23 januari 2011 @ 17:55:10 #152
111382 Ofyles2
pi_91758417
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Punt is dat de kwaliteit van het onderwijs weer omhoog moet. Als daardoor meer studenten afvallen, so be it. Niet iedereen kan premier worden. Belangrijk is dat er kwaliteit wordt afgeleverd en dat je later echt iets kunt. Daarvoor dien je te worden opgeleid.
De helaasheid is echter dat elke idioot zonder mensenkennis zich omhoog kan lullen tot premier, dat moet ook bestreden worden. Helaas is Den Haag daartoe niet in staat...

quote:
En als je nog niet weet wat je wilt, ga je maar eerst een paar jaartjes werken. Goed voor de economie, goed voor jezelf en je kunt ook nog eens je eigen studie betalen. Plus dat je weet wat je wilt en gemotiveerd bent.
Goed punt. Alleen ben ik ook van mening dat de bijverdiengrens omhooggeschopt moet worden...

quote:
Of omdat ze het gezeik van "ik heb recht op dit", "ik heb recht op dat" en ondertussen niets presteren gewoon zat zijn en de afkalving van het het onderwijs nu eens een halt willen toeroepen?
Straks loopt iedereen met een universitaire bul rond en kunnen ze nog niets.
Ik wens ook dat ouders een keer realistisch denken. Als iedereen wenst dat zijn dochter/zoon dokter, advocaat of ingenieur moet worden, maar niemand spreekt zich openlijk uit voor een carrière als bouwvakker...

Deze mentaliteit mag ook veranderd worden. Geen 'top/down'-benadering, maar jezelf ontwikkelen vanaf de basis. Zo ging het ook met programmeertalen...
pi_91758436
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het gaat niet om slecht-opgeleid lui, maar marginalen en overbodigen die niet op het VWO en de uni thuishoren. DAT is de helaasheid die nu bestreden moet worden...
Kijk goed om je heen op de uni en alle andere opleidingen. Er zijn zovelen die niet studeren omdat ze graag de kennis opdoen maar merendeel studeert omdat dit (vanuit huis) de norm is. Na jouw middelbare school ga je studeren als je VWO of HAVO hebt gedaan.

Dit is tegen alle, vooral academische, ideeën van onderwijs in. Kijk nou naar het aantal afgestudeerden dat meteen na de studie het bedrijfsleven induikt. Dit is toch ook niet de bedoeling van wetenschap?

Van mijn part wordt studeren weer iets voor de elite. En dan niet de elite met het meeste geld, maar de elite met de meeste wil en het meeste besef wat studeren nou eigenlijk inhoudt: "Het onderwerp interesseert je en je wilt graag meedenken over hoe dit onderwerp verder zou kunnen komen qua kennis."

Al die vadsige nepstudenten, die overigens hier de woorden "Spoorknor" en HBO'er lopen te spuien. Dit zijn de meest erge en moeilijk tot academici te rekenen. Bah :r
Wie dit leest is een lezer van dit.
  zondag 23 januari 2011 @ 18:02:53 #154
111382 Ofyles2
pi_91758701
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:55 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Kijk goed om je heen op de uni en alle andere opleidingen. Er zijn zovelen die niet studeren omdat ze graag de kennis opdoen maar merendeel studeert omdat dit (vanuit huis) de norm is. Na jouw middelbare school ga je studeren als je VWO of HAVO hebt gedaan.

Dit is tegen alle, vooral academische, ideeën van onderwijs in. Kijk nou naar het aantal afgestudeerden dat meteen na de studie het bedrijfsleven induikt. Dit is toch ook niet de bedoeling van wetenschap?
Klopt, en dat zijn de types die de mensen die vanaf de basis aan zwoegden naar UWV sturen. Dat terwijl de laatste groep meer praktijkervaring heeft opgedaan...

quote:
Van mijn part wordt studeren weer iets voor de elite. En dan niet de elite met het meeste geld, maar de elite met de meeste wil en het meeste besef wat studeren nou eigenlijk inhoudt: "Het onderwerp interesseert je en je wilt graag meedenken over hoe dit onderwerp verder zou kunnen komen qua kennis."

Al die vadsige nepstudenten, die overigens hier de woorden "Spoorknor" en HBO'er lopen te spuien. Dit zijn de meest erge en moeilijk tot academici te rekenen. Bah :r
Dat zijn waarschijnlijk verkapte havisten, die het geluk hadden geboren te worden uit liegende en bedriegende ouders...

Was ik maar cabaretier, had ik dit topic compleet meegenomen en er een audiocolumn van gemaakt...
  zondag 23 januari 2011 @ 18:13:20 #155
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91759044
quote:

[..]

Punt is dat de kwaliteit van het onderwijs weer omhoog moet. Als daardoor meer studenten afvallen, so be it. Niet iedereen kan premier worden. Belangrijk is dat er kwaliteit wordt afgeleverd en dat je later echt iets kunt. Daarvoor dien je te worden opgeleid.
Op zich vind ik kwaliteitsverbetering alleen maar een goede zaak, met spijt moet ik vaststellen dat op universiteiten veel te weinig kritische denkers zitten, en mensen alleen maar klakkeloos aannemen wat men hun zegt. Leren ze dat 1+1 = 3, dan zullen ze dat altijd volgen i.p.v. zelf eens na te denken.

Tijdens mijn studie heb ik veel met buitenlandse studenten te maken, en wat mij steeds weer opvalt is dat het basisniveau (VWO) bij de Nederlandse studenten altijd het laagst is. Om dus de kwaliteit op de universiteit te verbeteren moet je beginnen dat aan de poort het basisniveau al een stuk hoger ligt. Dit kan je alleen bereiken door ook het middelbaar onderwijs te verbeteren en uit het huidige pakket allerlei onzinvakken (algemene natuurwetenschappen, culturele en kunstzinnige vorming) te schrappen. Die zaten er vroeger ook niet in en toen werden die uren ingevuld door zaken als nederlands, handelsrekenen en wiskunde, waar je tijdens je studie veel meer aan hebt.

En dat is een taak van de overheid, je kan het scholieren niet kwalijk nemen dat ze alleen datgene leren wat hun vanuit school is aangeboden.

Jij stelt dat het goed is dat er minder hoogopgeleiden zouden komen, waar jij dan echter totaal aan voorbij gaat is dat dit structurele problemen gaat veroorzaken.

In de afgelopen jaren is er een trend onstaan waardoor de vraag naar hogeropgeleide mensen alleen maar toeneemt.

Echter kampt de aanbodzijde met twee problemen:
- door de babyboomgeneratie die nu met pensioen gaat verliest men buitenproportioneel veel hogeropgeleid en ervaren personeel;
- lageropgeleiden krijgen meer kinderen dan hogeropgeleiden, dus zal de samenstelling van de beroepsbevolking veranderen ten nadele van de beschikbaarheid van "intelligente mensen";

Dus de vraag naar hogeropgeleiden neemt alleen maar toe, terwijl de aanbodzijde steeds verder onder druk komt te staan. Dat kan men nu al zien doordat de beste mensen door de aantrekkelijkste bedrijven worden ingenomen, terwijl de minder aantrekkelijke bedrijven het de overheidssector met de "slechtere" mensen blijft zitten.

Als jij dan voorstelt dat het goed is dat er hogeropgeleiden afvallen doordat de studie zwaarder is, dan neemt de krapte op de arbeidsmarkt alleen nog maar toe. En dat heeft gevolgen voor de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsplaats, bedrijven zullen dan eerder voor het buitenland kiezen danwel Nederland verlaten omdat in andere landen wél genoeg goede mensen te krijgen zijn (denk bijv. aan Scandinavie).

Nu is dat geen pleidooi voor middelmatig onderwijs, maar het stellen dat er `dan maar mensen moeten afvallen` getuigd van een compleet gebrek aan visie en lange-termijn denken (waar ben je nu met je praktijkervaring?), want daarmee versterk je de structurele problemen alleen maar en breng je de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat nog eens in gevaar.

Maar mischien begrijp je dat pas als er binnen jouw bedrijf steeds meer functies niet meer bezet kunnen worden omdat er simpelweg geen mensen meer beschikbaar zijn.

Het is geen mooie gedachte, maar we moeten accepteren dat we een generatie van 25 jaar lang hebben die matig onderwijs heeft genoten en ook maar een matig niveau heeft. Wil je dat oplossen, dan moet je geen maatregelen in het hoger onderwijs treffen, maar ervoor zorgen dat niveau en de kennis op het basis- en middelbaar onderwijs toeneemt. Want dan heb je aan de poort van het HBO / universiteit al kwalitatief `betere` mensen, dan kan men daar het niveau verhogen zodat men uiteindelijke goede arbeidskrachten aflevert.
  zondag 23 januari 2011 @ 18:30:40 #156
111382 Ofyles2
pi_91759754
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:13 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Op zich vind ik kwaliteitsverbetering alleen maar een goede zaak, met spijt moet ik vaststellen dat op universiteiten veel te weinig kritische denkers zitten, en mensen alleen maar klakkeloos aannemen wat men hun zegt. Leren ze dat 1+1 = 3, dan zullen ze dat altijd volgen i.p.v. zelf eens na te denken.

Tijdens mijn studie heb ik veel met buitenlandse studenten te maken, en wat mij steeds weer opvalt is dat het basisniveau (VWO) bij de Nederlandse studenten altijd het laagst is. Om dus de kwaliteit op de universiteit te verbeteren moet je beginnen dat aan de poort het basisniveau al een stuk hoger ligt. Dit kan je alleen bereiken door ook het middelbaar onderwijs te verbeteren en uit het huidige pakket allerlei onzinvakken (algemene natuurwetenschappen, culturele en kunstzinnige vorming) te schrappen. Die zaten er vroeger ook niet in en toen werden die uren ingevuld door zaken als nederlands, handelsrekenen en wiskunde, waar je tijdens je studie veel meer aan hebt.
Bovendien moeten bètaleerlingen in de Tweede Fase slechts onderwezen worden in twee talenvakken. Het is van de idioten deze groep te verplichten Frans en Duits als eindexamenvak te kiezen...

quote:
En dat is een taak van de overheid, je kan het scholieren niet kwalijk nemen dat ze alleen datgene leren wat hun vanuit school is aangeboden.
Wat ik ook graag zie veranderen is dat leerlingen harde feitenkennis krijgen, in plaats van alle informatie op te zoeken. Zo kweek je alleen maar zouteloze robotten...

quote:
Jij stelt dat het goed is dat er minder hoogopgeleiden zouden komen, waar jij dan echter totaal aan voorbij gaat is dat dit structurele problemen gaat veroorzaken.
Ik pleit voor een vijfjarenplan. Dat betekent nu: meer inzetten op technici, minder op advocaten en economen. Dit om scheefgroei op de arbeidsmarkt tegen te gaan...

quote:
In de afgelopen jaren is er een trend onstaan waardoor de vraag naar hogeropgeleide mensen alleen maar toeneemt.

Echter kampt de aanbodzijde met twee problemen:
- door de babyboomgeneratie die nu met pensioen gaat verliest men buitenproportioneel veel hogeropgeleid en ervaren personeel;
- lageropgeleiden krijgen meer kinderen dan hogeropgeleiden, dus zal de samenstelling van de beroepsbevolking veranderen ten nadele van de beschikbaarheid van "intelligente mensen";
Ik vind de plannen van Thilo Sarrazin toch wel iets hebben: hoogopgeleiden belonen als ze een gezin stichten en laagopgeleiden belonen als ze dat laten...

quote:
Dus de vraag naar hogeropgeleiden neemt alleen maar toe, terwijl de aanbodzijde steeds verder onder druk komt te staan. Dat kan men nu al zien doordat de beste mensen door de aantrekkelijkste bedrijven worden ingenomen, terwijl de minder aantrekkelijke bedrijven het de overheidssector met de "slechtere" mensen blijft zitten.
Zie mijn reflectie boven, in sommige sectoren is het aanbod tig keren groter dan de vraag. Denk maar aan historici, kunstenaars, economen, advocaten...

quote:
Als jij dan voorstelt dat het goed is dat er hogeropgeleiden afvallen doordat de studie zwaarder is, dan neemt de krapte op de arbeidsmarkt alleen nog maar toe. En dat heeft gevolgen voor de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsplaats, bedrijven zullen dan eerder voor het buitenland kiezen danwel Nederland verlaten omdat in andere landen wél genoeg goede mensen te krijgen zijn (denk bijv. aan Scandinavie).
Dit is ook de schuld van de werkgevers zelf. Waarom een astronoom, een wiskundige, een econoom, een advocaat en een fotograaf aannemen voor dezelfde positie? Wat is dat nou voor een hersenkronkel van die paljassen?

quote:
Nu is dat geen pleidooi voor middelmatig onderwijs, maar het stellen dat er `dan maar mensen moeten afvallen` getuigd van een compleet gebrek aan visie en lange-termijn denken (waar ben je nu met je praktijkervaring?), want daarmee versterk je de structurele problemen alleen maar en breng je de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat nog eens in gevaar.
Er moeten mensen afvallen, en dat zijn de havisten die zich naar het vwo geluld hebben...

quote:
Maar mischien begrijp je dat pas als er binnen jouw bedrijf steeds meer functies niet meer bezet kunnen worden omdat er simpelweg geen mensen meer beschikbaar zijn.

Het is geen mooie gedachte, maar we moeten accepteren dat we een generatie van 25 jaar lang hebben die matig onderwijs heeft genoten en ook maar een matig niveau heeft. Wil je dat oplossen, dan moet je geen maatregelen in het hoger onderwijs treffen, maar ervoor zorgen dat niveau en de kennis op het basis- en middelbaar onderwijs toeneemt. Want dan heb je aan de poort van het HBO / universiteit al kwalitatief `betere` mensen, dan kan men daar het niveau verhogen zodat men uiteindelijke goede arbeidskrachten aflevert.
pi_91759844
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:30 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Bovendien moeten bètaleerlingen in de Tweede Fase slechts onderwezen worden in twee talenvakken. Het is van de idioten deze groep te verplichten Frans en Duits als eindexamenvak te kiezen...

[..]

Wat ik ook graag zie veranderen is dat leerlingen harde feitenkennis krijgen, in plaats van alle informatie op te zoeken. Zo kweek je alleen maar zouteloze robotten...

[..]

Ik pleit voor een vijfjarenplan. Dat betekent nu: meer inzetten op technici, minder op advocaten en economen. Dit om scheefgroei op de arbeidsmarkt tegen te gaan...

[..]

Ik vind de plannen van Thilo Sarrazin toch wel iets hebben: hoogopgeleiden belonen als ze een gezin stichten en laagopgeleiden belonen als ze dat laten...

[..]

Zie mijn reflectie boven, in sommige sectoren is het aanbod tig keren groter dan de vraag. Denk maar aan historici, kunstenaars, economen, advocaten...

[..]

Dit is ook de schuld van de werkgevers zelf. Waarom een astronoom, een wiskundige, een econoom, een advocaat en een fotograaf aannemen voor dezelfde positie? Wat is dat nou voor een hersenkronkel van die paljassen?

[..]

Er moeten mensen afvallen, en dat zijn de havisten die zich naar het vwo geluld hebben...

[..]

Even een keiharde veto tegen het feitenkennis verhaal. Ik ben van mening dat het internet een absolute gift is aan het academische onderzoek. Natuurlijk dient elk opgezocht onderwerp geverifieerd te worden maar het is echt een uitkomst wanneer men verstand heeft van een beetje google. Daar kan feitenkennis niet tegenop.
  zondag 23 januari 2011 @ 18:34:40 #158
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91759926
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wijsbegeerte van de techniek. :@

Maar toen ik er voor koos, waren er genoeg promotieplaatsen. Daarnaast doe ik informatica vakken, om toch wat breder inzetbaar te zijn.
je bedoelt om er toch je brood mee te kunnen verdienen; als je zo'n achtelijke studie kiest (net als vrijetijdskunde) dan kun je toch op je vingers natellen dat niemand daarop zit te wachten als er een bezuinigingsronde moet worden doorgevoerd?

voor promoties krijgen universiteiten bij mijn weten gewoon geld, als het niet van het rijk is dan wel van onderzoeksclubs, particulieren, goede doelen etc (zo gaat 't althans bij geneeskunde).

de langstudeerderswet heeft verder trouwens geen drol te maken met promotieonderzoek, als promovendus ben je geen student meer in de zin van de wet op de studiefinanciering.

en je lichte vorm van autisme is geen excuus om voorrang te krijgen op andere studenten, zeker niet bij een IT-studie, waar het eerder de vraag is in welke mate je autistisch bent i.p.v. òf je het bent.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zondag 23 januari 2011 @ 18:34:59 #159
111382 Ofyles2
pi_91759941
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:32 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Even een keiharde veto tegen het feitenkennis verhaal. Ik ben van mening dat het internet een absolute gift is aan het academische onderzoek. Natuurlijk dient elk opgezocht onderwerp geverifieerd te worden maar het is echt een uitkomst wanneer men verstand heeft van een beetje google. Daar kan feitenkennis niet tegenop.
Ik had me erop verkeken, sorry...

Toch wel bedankt.
  zondag 23 januari 2011 @ 18:36:32 #160
111382 Ofyles2
pi_91759988
quote:
10s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:34 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

je bedoelt om er toch je brood mee te kunnen verdienen; als je zo'n achtelijke studie kiest (net als vrijetijdskunde) dan kun je toch op je vingers natellen dat niemand daarop zit te wachten als er een bezuinigingsronde moet worden doorgevoerd?
Hij kan het niet helpen, evenals allerlei stumperds die in de Tweede Fase zo snel mogelijk van hun wiskunde af wilden...
pi_91760051
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:34 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik had me erop verkeken, sorry...

Toch wel bedankt.
Ben je nu serieus?
  zondag 23 januari 2011 @ 18:39:40 #162
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91760089
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Hij kan het niet helpen, evenals allerlei stumperds die in de Tweede Fase zo snel mogelijk van hun wiskunde af wilden...
tuurlijk wel, ieder weldenkend mens bedenkt van tevoren of hij met een studie in het hoger onderwijs ook daadwerkelijk zijn brood verdienen kan; alleen vrouwen die gokken op een suikeroompje/kids uitbroeden en prutsers die journalistiek / communicatie / vrijetijdswetenschappen / filmwetenschappen / kunstzinnige studies en andere pretstudies gaan doen verdienen dat predicaat 'weldenkend' niet.

dan draag je ook de consequenties daarvan.
  zondag 23 januari 2011 @ 18:57:42 #163
111382 Ofyles2
pi_91760884
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:39 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

tuurlijk wel, ieder weldenkend mens bedenkt van tevoren of hij met een studie in het hoger onderwijs ook daadwerkelijk zijn brood verdienen kan; alleen vrouwen die gokken op een suikeroompje/kids uitbroeden en prutsers die journalistiek / communicatie / vrijetijdswetenschappen / filmwetenschappen / kunstzinnige studies en andere pretstudies gaan doen verdienen dat predicaat 'weldenkend' niet.

dan draag je ook de consequenties daarvan.
Vorige post was dan ook 'naïef' geformuleerd...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:00:00 #164
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91760993
quote:

[..]

Je hebt een punt. Toch was dit het enige waar ik goed in ben en wat ik leuk vond. Dat weerspiegelt zich in mijn cijfers.Ik denk dat ik met deze studie en (hoge cijfers) kans maak op een aanstelling in de vorm van een promotieplek.

Ik denk dat dat meer kans op werk geeft dan wanneer ik met een 'winstgevende' studie (en zeventjes) in het harde bedrijfsleven moet gaan solliciteren. Op de uni kennen mensen mijn gezicht tenminste, en weten ze dat ik geen wandelend arbeidsongeschiktheidsrisico ben.

quote:

de langstudeerderswet heeft verder trouwens geen drol te maken met promotieonderzoek, als promovendus ben je geen student meer in de zin van de wet op de studiefinanciering.
Jawel, want de universiteit moeten personeel bezuinigen. Dus gaat het aantal promotieplekken omlaag.
quote:
en je lichte vorm van autisme is geen excuus om voorrang te krijgen op andere studenten, zeker niet bij een IT-studie, waar het eerder de vraag is in welke mate je autistisch bent i.p.v. òf je het bent.
Ik denk niet dat ik voorrang heb, eerder een achterstand, zeker als anonieme sollicitant in het bedrijfsleven.
pi_91761100
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 20:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hahaha. Cohen nu ook weer in het nieuws, staat hij op het podium te roepen "JA STRAKS OP 2 MAART KUNNEN JULLIE VOORKOMEN DAT DIT ERDOOR KOMT!!! :'( "

Zielige vent :')

En studenten mogen nog steeds een jaar langer doen over hun studie. Op het middelbaar onderwijs van vroeger mocht je ook niet meer dan een keer doubleren, dus waarom zou je dat op het HBO van nu dan wel moeten mogen?
Tja en die domme gasten denken ook nog dat het waar is ook
  zondag 23 januari 2011 @ 19:05:23 #166
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91761249
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:30 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het probleem is dat men teveel vakken wil onderwijzen terwijl het rendement tijdens het hoger onderwijs nihil is.

In mijn studie blijkt Wiskunde voor Nederlandse studenten een struikelvak te zijn, terwijl buitenlandse studenten er zo doorheen komen. Als je tijdens de middelbare school i.p.v. allerlei `bijvakken` nu eens 3 of 4 uur meer wiskunde per week had gegeven, dan was het niveau van de wiskunde een stuk hoger en was het geen struikelvak meer geweest.

Waar ik me dan ook altijd aan ergerde waren die verhaaltjes die eromheen zaten, dan kreeg je een half voorbeeld en de rest moest je zelf verzinnen. Ik heb daar hele grote problemen mee gehad, en gelukkig legde mijn leraar altijd precies uit wat de bedoeling was. Daardoor kon ik wél zelf oefenen en het examen is mij dan ook erg goed afgegaan (8,7 ofzo).

quote:
Het hangt van het vak af, voor wiskunde is harde feitenkennis enorm belangrijk (en niet allerei competenties als het kunnen verwerken van een werkstuk), dat doe je maar bij vakken zoals geschiedenis (onderzoeksvak bij uitstek).

quote:
Heb jij bronnen voor die scheefgroei? Er is een tekort aan technici, maar als een economie zich ontwikkelt heeft men juist ook veel behoefte aan economen en juristen.

Want de wereld is toenemend complexer geworden, als een techneut iets heeft ontwikkeld dan komen er juristen aan te pas om patenten en allerlei contracten op te stellen, bedrijfskundigen om het product via de juiste kanalen zo efficient mogelijk te verkopen etc.

Het stimuleren van technici is belangrijk omdat de vrije markt het aanbod niet dekt, maar de markt voor economen en juristen behoeft niet te worden gereguleerd (dus dat men het ontmoedigd), die houdt zichzelf en is nu al in evenwicht.

quote:
Ik denk dat het heel moeilijk is om gezinsplanning d.m.v. monetaire incentives te sturen, als je het al moreel kan verdedigen.

quote:
Historici en kunstenaars ben ik met je eens, alleen economen en advocaten vind ik te kort door de bocht. In mijn omgeving zijn heel veel economomen / bedrijfskundigen / rechtenstudenten, en ik hoor niemand klagen dat ze moeilijkheden hebben een baan te vinden. Sterker nog, bedrijven staan ze bij de poort op te wachten. Mischien zijn de mensen in mijn omgeving ook gevraagd en anderen niet, heb jij een bron waarin staat dat er sprake is van significante werkloosheid onder economen en juristen?

Ik weet wel dat ze ruim verkrijgbaar zijn, maar van structurele werkloosheid heb ik nog niet gehoord.

quote:
Wat is het probleem dat men mensen met een afwijkende opleiding aanneemt?

Dat duidt er alleen maar op dat er veel te weinig mensen in een bepaald vakgebied zijn om de vacatures te vullen, dat kan je de werkgever niet aanrekenen.

In het bedrijf waar ik gewerkt heb hadden we één afgestudeerde neerlandicus als sales manager, die deed het uitstekend (zowel het verkopen als ook het ontwikkelen van een strategie voor de markt). De twee HBO-paljassen die ervoor hadden gezeten waren niet in staat geweest om hun werk naar behoren te vervullen (hoewel de functie HBO-niveau had).

quote:
Nee, de overheid moet ervoor zorgen dat het onderwijs in staat is om de vraagkant van de arbeidsmarkt te vervullen (ook qua kwaliteit / niveau!).

Daarvoor moeten ze zorgen dat een VWO-diploma ook aansluit op het wetenschappelijk onderwijs, en een HAVO-diploma op het HBO. En dan mag het geen verschil uitmaken of een havist via het VWO naar de universiteit is gekomen, want het diploma moet ervoor garant staan dat hij dat niveau heeft. En het niveau op het VWO is gewoonweg veel te laag, waardoor ook mensen die altijd op het VWO hebben gezeten eigenlijk niet voor het WO geschikt zijn.
pi_91761257
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

En dat los je op met flinke boetes.. ?
  zondag 23 januari 2011 @ 19:05:58 #168
111382 Ofyles2
pi_91761278
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:02 schreef draaijer het volgende:

[..]

Tja en die domme gasten denken ook nog dat het waar is ook
Idioten verdienen dan ook een idiote behandeling...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:06:20 #169
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91761291
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Toch was dit het enige waar ik goed in ben en wat ik leuk vond. Dat weerspiegelt zich in mijn cijfers.Ik denk dat ik met deze studie en (hoge cijfers) kans maak op een aanstelling in de vorm van een promotieplek.
geweldig voor je, maar de maatschappij draagt niet de meerderheid van de kosten om jou een plezier te doen, maar om van jou netto een burger te maken die belastinggeld opbrengt in plaats van kost (zowel direct in termen van geld als indirect in termen van maatschappelijke bijdrage).

quote:
Ik denk dat dat meer kans op werk geeft dan wanneer ik met een 'winstgevende' studie (en zeventjes) in het harde bedrijfsleven moet gaan solliciteren. Op de uni kennen mensen mijn gezicht tenminste, en weten ze dat ik geen wandelend arbeidsongeschiktheidsrisico ben.
zie boven, totaal irrelevant; uitkeringstrekkers hebben we al teveel in dit land.

quote:
Jawel, want de universiteit moeten personeel bezuinigen. Dus gaat het aantal promotieplekken omlaag.
bij studies die er niet toe doen wel ja, bij geneeskunde en onderwijsopleidingen worden ze juist uitgebreid (en sterker nog: een deel van de kabinetsplannen geldt niet voor ons); waarom? omdat daar vraag naar is, ook al kost mijn geneeskunde opleiding bijvoorbeeld van begin tot eind 180.000 euro.

quote:
Ik denk niet dat ik voorrang heb, eerder een achterstand, zeker als anonieme sollicitant in het bedrijfsleven.
dat denkt iedere sollicitant om hem moverende redenen; tot het moment dat je daadwerkelijk op gesprek moet gaan kun je met je 'lichte vorm van autisme' (wat een BS diagnose is, je hebt het conform de DSM-IV-TR standaarden als gesteld door een psychiater of niet) prima jezelf van je beste kant laten zien om door te gaan naar fase twee.

en anders maar wat sollicitatietraining overwegen.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:09:30 #170
111382 Ofyles2
pi_91761424
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:05 schreef Friek_ het volgende:

[..]

En dat los je op met flinke boetes.. ?
Ik vind het al genoeg dat studenten die er langer dan 10 jaar over doen, hun studiefinanciering terugbetalen. Studenten eerder bestraffen vind ik doodzonde, zeker nu docenten op de middelbare scholen verlangen dat je zo snel mogelijk moet kiezen. Laat die paljassen aldaar iets doen met de keuzestress...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:11:35 #171
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91761507
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:09 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik vind het al genoeg dat studenten die er langer dan 10 jaar over doen, hun studiefinanciering terugbetalen. Studenten eerder bestraffen vind ik doodzonde, zeker nu docenten op de middelbare scholen verlangen dat je zo snel mogelijk moet kiezen. Laat die paljassen aldaar iets doen met de keuzestress...
Helemaal mee eens, je kan niet studenten bestraffen voor een onderwijssysteem wat al daarvoor faalt.

Maar zoals ik in eerdere posts al aanhaalde, wil je het niveau / rendement op het hoger onderwijs verhogen, dan zul je het hele onderwijstraject (basisschool / middelbare school) moeten herzien.
pi_91761650
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:09 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dat ook, maar ik zou zelf ook gewoon de meest voor de hand liggende maatregel doorvoeren: verhoog de ingangseisen voor WO-opleidingen. Laat universiteiten meer zelf bepalen wie zij willen toelaten voor specifieke studies en wie niet. Dat men enkel met specifieke profielen, minimale cijfers voor een vak en een specifiek diploma (VWO dus in dit geval) wordt toegelaten. Intakegesprekken erbij enzovoort. :)

Bij ons op de UvT is laatst ook het BSA verhoogd van 36 naar 48 ECTS. Daarmee stel je gewoon hogere eisen aan een student en vis je de krenten uit de pap. Daarnaast wordt zo ook voorkomen dat studenten die (blijkbaar) de studie toch niet aankunnen een enorme studieschuld opbouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2011 19:15:48 ]
  zondag 23 januari 2011 @ 19:16:25 #173
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91761696
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:06 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

geweldig voor je, maar de maatschappij draagt niet de meerderheid van de kosten om jou een plezier te doen, maar om van jou netto een burger te maken die belastinggeld opbrengt in plaats van kost (zowel direct in termen van geld als indirect in termen van maatschappelijke bijdrage).

zie boven, totaal irrelevant; uitkeringstrekkers hebben we al teveel in dit land

Ik probeer zo juist te voorkomen dat ik een uitkering moet gaan trekken.
  Eindredactie Games zondag 23 januari 2011 @ 19:17:24 #174
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_91761730
Wat zeur je, je studeerd op een wajong uitkering.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  zondag 23 januari 2011 @ 19:17:50 #175
111382 Ofyles2
pi_91761748
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:05 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het probleem is dat men teveel vakken wil onderwijzen terwijl het rendement tijdens het hoger onderwijs nihil is.
Klopt. Vaak zijn het ook irrelevante vakken (Levensbeschouwing, maatschappijleer, ckv)...

quote:
In mijn studie blijkt Wiskunde voor Nederlandse studenten een struikelvak te zijn, terwijl buitenlandse studenten er zo doorheen komen. Als je tijdens de middelbare school i.p.v. allerlei `bijvakken` nu eens 3 of 4 uur meer wiskunde per week had gegeven, dan was het niveau van de wiskunde een stuk hoger en was het geen struikelvak meer geweest.
Dat is inderdaad een grote helaasheid van de Tweede Fase, alleen zijn de meeste scholen en politici té laf om dit toe te geven...

quote:
Waar ik me dan ook altijd aan ergerde waren die verhaaltjes die eromheen zaten, dan kreeg je een half voorbeeld en de rest moest je zelf verzinnen. Ik heb daar hele grote problemen mee gehad, en gelukkig legde mijn leraar altijd precies uit wat de bedoeling was. Daardoor kon ik wél zelf oefenen en het examen is mij dan ook erg goed afgegaan (8,7 ofzo).
Dat is wat ik eerder zei: vage verhalen in plaats van direct op de zaak in te gaan...

quote:
Het hangt van het vak af, voor wiskunde is harde feitenkennis enorm belangrijk (en niet allerei competenties als het kunnen verwerken van een werkstuk), dat doe je maar bij vakken zoals geschiedenis (onderzoeksvak bij uitstek).
En als zelfs technische universiteiten/bèta-opleidingen competenties onderwijzen in plaats van meteen op de praktijk in te gaan, een grove schande... :|W

quote:
Heb jij bronnen voor die scheefgroei? Er is een tekort aan technici, maar als een economie zich ontwikkelt heeft men juist ook veel behoefte aan economen en juristen.

Want de wereld is toenemend complexer geworden, als een techneut iets heeft ontwikkeld dan komen er juristen aan te pas om patenten en allerlei contracten op te stellen, bedrijfskundigen om het product via de juiste kanalen zo efficient mogelijk te verkopen etc.

Het stimuleren van technici is belangrijk omdat de vrije markt het aanbod niet dekt, maar de markt voor economen en juristen behoeft niet te worden gereguleerd (dus dat men het ontmoedigd), die houdt zichzelf en is nu al in evenwicht.
Geen bronnen helaas, en dat geef ik ter plekke toe...

quote:
Wat is het probleem dat men mensen met een afwijkende opleiding aanneemt?
Werkgevers die niet specifiek genoeg zijn?

quote:
Daarvoor moeten ze zorgen dat een VWO-diploma ook aansluit op het wetenschappelijk onderwijs, en een HAVO-diploma op het HBO. En dan mag het geen verschil uitmaken of een havist via het VWO naar de universiteit is gekomen, want het diploma moet ervoor garant staan dat hij dat niveau heeft. En het niveau op het VWO is gewoonweg veel te laag, waardoor ook mensen die altijd op het VWO hebben gezeten eigenlijk niet voor het WO geschikt zijn.
Juistem, en die laatste groep wil ik van het VWO af hebben, voordat ze nog meer schade richten aan het universiteitswezen...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:19:02 #176
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91761795
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik probeer zo juist te voorkomen dat ik een uitkering moet gaan trekken.
dan moet je ipv liggen janken over je zogenaamde handicap en het feit dat je een fopstudie volgt gewoon aan de bak met wat je wél in handen hebt: doe alsnog die IT vakken en ga een echte baan nemen.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:19:20 #177
111382 Ofyles2
pi_91761807
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:15 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat ook, maar ik zou zelf ook gewoon de meest voor de hand liggende maatregel doorvoeren: verhoog de ingangseisen voor WO-opleidingen. Laat universiteiten meer zelf bepalen wie zij willen toelaten voor specifieke studies en wie niet. Dat men enkel met specifieke profielen, minimale cijfers voor een vak en een specifiek diploma (VWO dus in dit geval) wordt toegelaten. Intakegesprekken erbij enzovoort. :)
Ik was er vroeger nog op tegen, maar nu vind ik dit wel noodzakelijker geworden. Je moet als universiteit vakmensen afleveren...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:19:57 #178
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91761835
quote:

[..]

Of omdat ze het gezeik van "ik heb recht op dit", "ik heb recht op dat" en ondertussen niets presteren gewoon zat zijn en de afkalving van het het onderwijs nu eens een halt willen toeroepen?
Straks loopt iedereen met een universitaire bul rond en kunnen ze nog niets.
Er mogen best eisen gesteld worden, maar door de uni te laten betalen wordt de uni ook uitgekleed. Ben het wel met je eens op het punt van 'jaartje werken.'

quote:

Als student hoor je toch te studeren en niet te zuipen?
Dat is nu juist het vooroordeel,.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:20:25 #179
111382 Ofyles2
pi_91761854
quote:
99s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

dan moet je ipv liggen janken over je zogenaamde handicap en het feit dat je een fopstudie volgt gewoon aan de bak met wat je wél in handen hebt: doe alsnog die IT vakken en ga een echte baan nemen.
Wellicht heb ik zijn baan al afgepakt als hij nog de poging moet ondernemen, ik heb thuis een pallet aan IT-boeken liggen...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:21:19 #180
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91761885
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik was er vroeger nog op tegen, maar nu vind ik dit wel noodzakelijker geworden. Je moet als universiteit vakmensen afleveren...
dat gebeurt al jaren bij geneeskunde en is dus op zich geen probleem, maar ik kan je wel vertellen dat het hele cohorten vol met inspiratieloze artsen oplevert i.t.t. vroeger, alleen maar werken/studeren/etc. en nooit iets van de wereld meegemaakt.

maar goed, dat gaat toch gebeuren als de uni's zelf die bedragen ook terug moeten betalen.

en dan zul je zien dat op het vwo precies hetzelfde gebeurt, tot het zo ver is dat je als je even op de basisschool als kleuter geen zin hebt om op te letten je het jezelf onmogelijk maakt om later ooit nog arts of neerlandicus te worden.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:22:37 #181
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91761964
quote:
99s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

Wat ik in mijn handen heb, hoge cijfers en goede contacten binnen de universiteit. Ik hoop dat dat genoeg is. Anders moet ik inderdaad het bedrijfsleven in.

Die IT vakken doe ik sowieso wel.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:28:07 #182
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91762180
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Als overgangsregel kan je het mischien doen, maar dan zie je de `lummels` alsnog via allerlei cursussen hun examencijfer opkrikken en alsnog de universiteit binnen wandelen.

Zoals wij al eens zijn is het gewoon belangrijker dat op lange-termijn het niveau van het VWO-diploma weer aansluit op de WO, dan heb je ook geen ingangseisen of wat dan ook meer nodig.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:34:00 #183
111382 Ofyles2
pi_91762444
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:28 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als overgangsregel kan je het mischien doen, maar dan zie je de `lummels` alsnog via allerlei cursussen hun examencijfer opkrikken en alsnog de universiteit binnen wandelen.
Ik zie Technische Universiteiten dat nog steeds aanbieden, eeuwig zonde...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:37:12 #184
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91762604
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:28 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als een lummel van alles doet om zijn cijfers op te krikken, is het dan nog wel een lummel?
  zondag 23 januari 2011 @ 19:40:44 #185
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91762795
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als een lummel van alles doet om zijn cijfers op te krikken, is het dan nog wel een lummel?
Op zich is daar niets mis mee, maar mijn ervaring is dat het figuren zijn die het hele jaar geen flikker uitvoeren, en dan alleen voor de toelating tot een studie eventjes hun cijfer m.b.v. anderen willen opkrikken.

Dus de nijverheid die men hier verwacht van studenten is bij deze groep niet voorhanden.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:43:03 #186
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91762941
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Op zich is daar niets mis mee, maar mijn ervaring is dat het figuren zijn die het hele jaar geen flikker uitvoeren, en dan alleen voor de toelating tot een studie eventjes hun cijfer m.b.v. anderen willen opkrikken.

Een cursusje weegt heus niet op tegen een jaar je best doen.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:45:55 #187
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91763125
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Een cursusje weegt heus niet op tegen een jaar je best doen.
Het heeft me verbaasd dat sommigen hun VWO examen met goede cijfers hebben weten te behalen, ondanks dat ze het hele jaar minimaal weinig gedaan hebben.

En het examencijfer telt altijd nog voor de helft, dus een 6,5 en 8,5 is als snel afgerond een 8 op je eindlijst.
  zondag 23 januari 2011 @ 20:22:35 #188
111382 Ofyles2
pi_91765254
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wel als diezelfde lummel het niveau van de opleiding omlaag haalt...
  zondag 23 januari 2011 @ 20:26:34 #189
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91765532
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 20:22 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wel als diezelfde lummel het niveau van de opleiding omlaag haalt...
Als iemand met 3 weekjes blokken een 8 haalt lijkt het me stug dat hij de opleiding omlaag zal halen.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:15:10 #190
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_91769472
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:41 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het is je vast nog nooit opgevallen dat de arbeidsmarkt tegenwoordig meer hoger opgeleiden vraagt dan vroeger. Dat dat nog geen reden is om de eisen aan een diploma x naar beneden bij te stellen klopt, maar je moet toch op één of andere manier aan de extra vraag voldoen.

Je mag graag een voorstel doen hoe je hieraan tegemoet wilt komen.
Laten we eerst eens kijken naar waarom het bedrijfsleven zoveel hoger opgeleiden vraagt. Is het aantal gevraagde hoger opgeleiden groter omdat het werk zoveel "hoger" is dan vroeger, of moet het bedrijfsleven steeds hogere eisen stellen omdat het opleidingsniveau in Nederland steeds lager wordt? Dat laatste is geen geheim en het heeft er dan ook alle schijn van dat dat het geval is in plaats van andersom, denk je niet?

Ik kan je vertellen dat het aanbod van werk ten opzichte van vroeger niet "hoger" is en dat het derhalve an sich ook niet meer hoger opgeleiden vraagt. Maar als de kwaliteit van de opleidingen slechter wordt zal je wel steeds hoger moeten vragen om aan de vraag tegemoet te komen. Zoveel stelt een Nederlands diploma echt niet voor. Als ik kijk naar de stof die 15 jaar geleden werd gedoceerd op een doorsnee MTS, dat krijgen ze vandaag de dag pas in het examenjaar op de HTS. Ik durf daarom de vergelijking te trekken dat een HTS van nu nog maar amper gelijk staat aan een MTS van vroeger. En dat komt allemaal omdat het Nederlands onderwijs steeds slechter en slechter wordt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:28:11 #191
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_91770603
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:13 schreef von_Preussen het volgende:

Leren ze dat 1+1 = 3, dan zullen ze dat altijd volgen i.p.v. zelf eens na te denken.
Even een terzijde hoenderhokknuppel: 1 + 1 is ook 3. Neem een geluidsbron, voeg daar een identieke geluidsbron aan toe en het resultaat is 10*log(n), waarin n het aantal geluidsbronnen is en 3 de toename in decibels. 1 + 1 is in dat geval 3. De kritische denker zal uit dit voorbeeld afleiden dat een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:30:34 #192
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91770811
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 21:15 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Laten we eerst eens kijken naar waarom het bedrijfsleven zoveel hoger opgeleiden vraagt. Is het aantal gevraagde hoger opgeleiden groter omdat het werk zoveel "hoger" is dan vroeger, of moet het bedrijfsleven steeds hogere eisen stellen omdat het opleidingsniveau in Nederland steeds lager wordt? Dat laatste is geen geheim en het heeft er dan ook alle schijn van dat dat het geval is in plaats van andersom, denk je niet?
Laat ik vooropstellen dat je zeker een punt hebt dat het niveau van een diploma in de laatste jaren sterk achteruit is gegaan, en dit in (beperkte) mate zijn invloed op de eisen van het bedrijfsleven heeft gehad.

Maar wat wij wel zien is dat het economisch verkeer steeds meer toeneemt, en die toename moet wél gefaciliteerd worden door hogeropgeleiden (technici, juristen, bedrijfskundigen, accountants, fiscalisten etc.). Daar komt ook bij dat de innovatie van producten een enorme vlucht heeft gemaakt, dus er meer wetenschappelijke kennis nodig is om deze te ontwikkelen.

Daarnaast komt dat de natuurlijke groei van de bevolking zich weer vertaald in een toegenomen vraag naar artsen, rechters etc.

En ik heb heel erg sterk de indruk dat dit alleen maar een toegenomen krapte op de arbeidsmarkt veroorzaakt waardoor de overheid door gezakte eisen probeert deze te matchen. Dat is natuurlijk een foutieve ontwikkeling, maar je gaat de situatie niet verbeteren door het aanbod aan hoger opgeleiden (slechte studenten moeten weg) te verminderen.

De taak van de overheid is om te zorgen dat het onderwijs matched met de behoefte van de arbeidsmarkt, en dus zouden ze hun best moeten doen om juist de kwaliteit van het onderwijs (middelbaar!) te verbeteren. Als de studenten een betere basis hebben zullen ze minder vaak falen in hun studie en dientengevolge ook betere arbeidskrachten zijn.

Op die manier koppel je het aanbod aan de vraag en kan je voorkomen dat er een te grote krapte op de arbeidsmarkt kan onstaan die ongunstig is voor de economie.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:31:39 #193
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91770913
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 21:28 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Even een terzijde hoenderhokknuppel: 1 + 1 is ook 3. Neem een geluidsbron, voeg daar een identieke geluidsbron aan toe en het resultaat is 10*log(n), waarin n het aantal geluidsbronnen is en 3 de toename in decibels. 1 + 1 is in dat geval 3. De kritische denker zal uit dit voorbeeld afleiden dat een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, we zijn het erover eens dat het hoger onderwijs het "kritisch denken" niet stimuleert, en er alleen "kale" kennisoverdracht plaats heeft gevonden.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:32:31 #194
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_91770993
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:46 schreef Ofyles2 het volgende:

Ik vind het anders compleet van de gekken dat het onderwijs alleen maar meningsloze robots aflevert aan de arbeidsmarkt.

Momenteel ben ik bezig met een serie projecten, en ik acht niets meer nodig te hebben dan kennis uit boeken die ik zelf heb gekocht. Ik ben liever een autodidact met praktijkervaring dan een overgekwalificeerde marionet...

Ook ik geef net als jij af op het Nederlandse onderwijs, maar ik wil mensen duidelijk maken dat je meerdere omwegen kunt berijden voor hetzelfde of een beter resultaat...
Kennis leer je pas in de praktijk. Ik heb ook heel lang geloofd dat ik met mijn diploma en theoretische kennis alles beter wist dan de praktijklui, tot ik een probleem moest oplossen. Kwaliteit van het onderwijs zit wat dat betreft ook in de aansluiting daarvan op het bedrijfsleven.
  zondag 23 januari 2011 @ 22:54:43 #195
111382 Ofyles2
pi_91777248
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 20:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als iemand met 3 weekjes blokken een 8 haalt lijkt het me stug dat hij de opleiding omlaag zal halen.
Dat is slechts een Pyrrhusoverwinning...

Je wordt er geen steek wijzer van, bovendien verlies je alleen maar het respect van je medestudenten.

Het gaat er ook om dat je iets van je metier snapt...
pi_91777467
Drie weken is een hele lange tijd. Een paar dagen is kort.
En ik kan personen die er een paar dagen over doen om een 8 of meer te halen alleen maar knap vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')