Het gaat niet om slecht-opgeleid lui, maar marginalen en overbodigen die niet op het VWO en de uni thuishoren. DAT is de helaasheid die nu bestreden moet worden...quote:Op zondag 23 januari 2011 17:41 schreef Friek_ het volgende:
Oftewel: vogeltjesdans irriteert zich gewoon aan slecht opgeleide lui i.p.v. specifiek dit wetsvoorstel. Zeg dat dan.
De helaasheid is echter dat elke idioot zonder mensenkennis zich omhoog kan lullen tot premier, dat moet ook bestreden worden. Helaas is Den Haag daartoe niet in staat...quote:Op zondag 23 januari 2011 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Punt is dat de kwaliteit van het onderwijs weer omhoog moet. Als daardoor meer studenten afvallen, so be it. Niet iedereen kan premier worden. Belangrijk is dat er kwaliteit wordt afgeleverd en dat je later echt iets kunt. Daarvoor dien je te worden opgeleid.
Goed punt. Alleen ben ik ook van mening dat de bijverdiengrens omhooggeschopt moet worden...quote:En als je nog niet weet wat je wilt, ga je maar eerst een paar jaartjes werken. Goed voor de economie, goed voor jezelf en je kunt ook nog eens je eigen studie betalen. Plus dat je weet wat je wilt en gemotiveerd bent.
Ik wens ook dat ouders een keer realistisch denken. Als iedereen wenst dat zijn dochter/zoon dokter, advocaat of ingenieur moet worden, maar niemand spreekt zich openlijk uit voor een carrière als bouwvakker...quote:Of omdat ze het gezeik van "ik heb recht op dit", "ik heb recht op dat" en ondertussen niets presteren gewoon zat zijn en de afkalving van het het onderwijs nu eens een halt willen toeroepen?
Straks loopt iedereen met een universitaire bul rond en kunnen ze nog niets.
Kijk goed om je heen op de uni en alle andere opleidingen. Er zijn zovelen die niet studeren omdat ze graag de kennis opdoen maar merendeel studeert omdat dit (vanuit huis) de norm is. Na jouw middelbare school ga je studeren als je VWO of HAVO hebt gedaan.quote:Op zondag 23 januari 2011 17:49 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om slecht-opgeleid lui, maar marginalen en overbodigen die niet op het VWO en de uni thuishoren. DAT is de helaasheid die nu bestreden moet worden...
Klopt, en dat zijn de types die de mensen die vanaf de basis aan zwoegden naar UWV sturen. Dat terwijl de laatste groep meer praktijkervaring heeft opgedaan...quote:Op zondag 23 januari 2011 17:55 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Kijk goed om je heen op de uni en alle andere opleidingen. Er zijn zovelen die niet studeren omdat ze graag de kennis opdoen maar merendeel studeert omdat dit (vanuit huis) de norm is. Na jouw middelbare school ga je studeren als je VWO of HAVO hebt gedaan.
Dit is tegen alle, vooral academische, ideeën van onderwijs in. Kijk nou naar het aantal afgestudeerden dat meteen na de studie het bedrijfsleven induikt. Dit is toch ook niet de bedoeling van wetenschap?
Dat zijn waarschijnlijk verkapte havisten, die het geluk hadden geboren te worden uit liegende en bedriegende ouders...quote:Van mijn part wordt studeren weer iets voor de elite. En dan niet de elite met het meeste geld, maar de elite met de meeste wil en het meeste besef wat studeren nou eigenlijk inhoudt: "Het onderwerp interesseert je en je wilt graag meedenken over hoe dit onderwerp verder zou kunnen komen qua kennis."
Al die vadsige nepstudenten, die overigens hier de woorden "Spoorknor" en HBO'er lopen te spuien. Dit zijn de meest erge en moeilijk tot academici te rekenen. Bah
Op zich vind ik kwaliteitsverbetering alleen maar een goede zaak, met spijt moet ik vaststellen dat op universiteiten veel te weinig kritische denkers zitten, en mensen alleen maar klakkeloos aannemen wat men hun zegt. Leren ze dat 1+1 = 3, dan zullen ze dat altijd volgen i.p.v. zelf eens na te denken.quote:Op zondag 23 januari 2011 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Punt is dat de kwaliteit van het onderwijs weer omhoog moet. Als daardoor meer studenten afvallen, so be it. Niet iedereen kan premier worden. Belangrijk is dat er kwaliteit wordt afgeleverd en dat je later echt iets kunt. Daarvoor dien je te worden opgeleid.
Bovendien moeten bètaleerlingen in de Tweede Fase slechts onderwezen worden in twee talenvakken. Het is van de idioten deze groep te verplichten Frans en Duits als eindexamenvak te kiezen...quote:Op zondag 23 januari 2011 18:13 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Op zich vind ik kwaliteitsverbetering alleen maar een goede zaak, met spijt moet ik vaststellen dat op universiteiten veel te weinig kritische denkers zitten, en mensen alleen maar klakkeloos aannemen wat men hun zegt. Leren ze dat 1+1 = 3, dan zullen ze dat altijd volgen i.p.v. zelf eens na te denken.
Tijdens mijn studie heb ik veel met buitenlandse studenten te maken, en wat mij steeds weer opvalt is dat het basisniveau (VWO) bij de Nederlandse studenten altijd het laagst is. Om dus de kwaliteit op de universiteit te verbeteren moet je beginnen dat aan de poort het basisniveau al een stuk hoger ligt. Dit kan je alleen bereiken door ook het middelbaar onderwijs te verbeteren en uit het huidige pakket allerlei onzinvakken (algemene natuurwetenschappen, culturele en kunstzinnige vorming) te schrappen. Die zaten er vroeger ook niet in en toen werden die uren ingevuld door zaken als nederlands, handelsrekenen en wiskunde, waar je tijdens je studie veel meer aan hebt.
Wat ik ook graag zie veranderen is dat leerlingen harde feitenkennis krijgen, in plaats van alle informatie op te zoeken. Zo kweek je alleen maar zouteloze robotten...quote:En dat is een taak van de overheid, je kan het scholieren niet kwalijk nemen dat ze alleen datgene leren wat hun vanuit school is aangeboden.
Ik pleit voor een vijfjarenplan. Dat betekent nu: meer inzetten op technici, minder op advocaten en economen. Dit om scheefgroei op de arbeidsmarkt tegen te gaan...quote:Jij stelt dat het goed is dat er minder hoogopgeleiden zouden komen, waar jij dan echter totaal aan voorbij gaat is dat dit structurele problemen gaat veroorzaken.
Ik vind de plannen van Thilo Sarrazin toch wel iets hebben: hoogopgeleiden belonen als ze een gezin stichten en laagopgeleiden belonen als ze dat laten...quote:In de afgelopen jaren is er een trend onstaan waardoor de vraag naar hogeropgeleide mensen alleen maar toeneemt.
Echter kampt de aanbodzijde met twee problemen:
- door de babyboomgeneratie die nu met pensioen gaat verliest men buitenproportioneel veel hogeropgeleid en ervaren personeel;
- lageropgeleiden krijgen meer kinderen dan hogeropgeleiden, dus zal de samenstelling van de beroepsbevolking veranderen ten nadele van de beschikbaarheid van "intelligente mensen";
Zie mijn reflectie boven, in sommige sectoren is het aanbod tig keren groter dan de vraag. Denk maar aan historici, kunstenaars, economen, advocaten...quote:Dus de vraag naar hogeropgeleiden neemt alleen maar toe, terwijl de aanbodzijde steeds verder onder druk komt te staan. Dat kan men nu al zien doordat de beste mensen door de aantrekkelijkste bedrijven worden ingenomen, terwijl de minder aantrekkelijke bedrijven het de overheidssector met de "slechtere" mensen blijft zitten.
Dit is ook de schuld van de werkgevers zelf. Waarom een astronoom, een wiskundige, een econoom, een advocaat en een fotograaf aannemen voor dezelfde positie? Wat is dat nou voor een hersenkronkel van die paljassen?quote:Als jij dan voorstelt dat het goed is dat er hogeropgeleiden afvallen doordat de studie zwaarder is, dan neemt de krapte op de arbeidsmarkt alleen nog maar toe. En dat heeft gevolgen voor de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsplaats, bedrijven zullen dan eerder voor het buitenland kiezen danwel Nederland verlaten omdat in andere landen wél genoeg goede mensen te krijgen zijn (denk bijv. aan Scandinavie).
Er moeten mensen afvallen, en dat zijn de havisten die zich naar het vwo geluld hebben...quote:Nu is dat geen pleidooi voor middelmatig onderwijs, maar het stellen dat er `dan maar mensen moeten afvallen` getuigd van een compleet gebrek aan visie en lange-termijn denken (waar ben je nu met je praktijkervaring?), want daarmee versterk je de structurele problemen alleen maar en breng je de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat nog eens in gevaar.
quote:Maar mischien begrijp je dat pas als er binnen jouw bedrijf steeds meer functies niet meer bezet kunnen worden omdat er simpelweg geen mensen meer beschikbaar zijn.
Het is geen mooie gedachte, maar we moeten accepteren dat we een generatie van 25 jaar lang hebben die matig onderwijs heeft genoten en ook maar een matig niveau heeft. Wil je dat oplossen, dan moet je geen maatregelen in het hoger onderwijs treffen, maar ervoor zorgen dat niveau en de kennis op het basis- en middelbaar onderwijs toeneemt. Want dan heb je aan de poort van het HBO / universiteit al kwalitatief `betere` mensen, dan kan men daar het niveau verhogen zodat men uiteindelijke goede arbeidskrachten aflevert.
Even een keiharde veto tegen het feitenkennis verhaal. Ik ben van mening dat het internet een absolute gift is aan het academische onderzoek. Natuurlijk dient elk opgezocht onderwerp geverifieerd te worden maar het is echt een uitkomst wanneer men verstand heeft van een beetje google. Daar kan feitenkennis niet tegenop.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Bovendien moeten bètaleerlingen in de Tweede Fase slechts onderwezen worden in twee talenvakken. Het is van de idioten deze groep te verplichten Frans en Duits als eindexamenvak te kiezen...
[..]
Wat ik ook graag zie veranderen is dat leerlingen harde feitenkennis krijgen, in plaats van alle informatie op te zoeken. Zo kweek je alleen maar zouteloze robotten...
[..]
Ik pleit voor een vijfjarenplan. Dat betekent nu: meer inzetten op technici, minder op advocaten en economen. Dit om scheefgroei op de arbeidsmarkt tegen te gaan...
[..]
Ik vind de plannen van Thilo Sarrazin toch wel iets hebben: hoogopgeleiden belonen als ze een gezin stichten en laagopgeleiden belonen als ze dat laten...
[..]
Zie mijn reflectie boven, in sommige sectoren is het aanbod tig keren groter dan de vraag. Denk maar aan historici, kunstenaars, economen, advocaten...
[..]
Dit is ook de schuld van de werkgevers zelf. Waarom een astronoom, een wiskundige, een econoom, een advocaat en een fotograaf aannemen voor dezelfde positie? Wat is dat nou voor een hersenkronkel van die paljassen?
[..]
Er moeten mensen afvallen, en dat zijn de havisten die zich naar het vwo geluld hebben...
[..]
je bedoelt om er toch je brood mee te kunnen verdienen; als je zo'n achtelijke studie kiest (net als vrijetijdskunde) dan kun je toch op je vingers natellen dat niemand daarop zit te wachten als er een bezuinigingsronde moet worden doorgevoerd?quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wijsbegeerte van de techniek.![]()
Maar toen ik er voor koos, waren er genoeg promotieplaatsen. Daarnaast doe ik informatica vakken, om toch wat breder inzetbaar te zijn.
Ik had me erop verkeken, sorry...quote:Op zondag 23 januari 2011 18:32 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Even een keiharde veto tegen het feitenkennis verhaal. Ik ben van mening dat het internet een absolute gift is aan het academische onderzoek. Natuurlijk dient elk opgezocht onderwerp geverifieerd te worden maar het is echt een uitkomst wanneer men verstand heeft van een beetje google. Daar kan feitenkennis niet tegenop.
Hij kan het niet helpen, evenals allerlei stumperds die in de Tweede Fase zo snel mogelijk van hun wiskunde af wilden...quote:Op zondag 23 januari 2011 18:34 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
je bedoelt om er toch je brood mee te kunnen verdienen; als je zo'n achtelijke studie kiest (net als vrijetijdskunde) dan kun je toch op je vingers natellen dat niemand daarop zit te wachten als er een bezuinigingsronde moet worden doorgevoerd?
Ben je nu serieus?quote:Op zondag 23 januari 2011 18:34 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik had me erop verkeken, sorry...
Toch wel bedankt.
tuurlijk wel, ieder weldenkend mens bedenkt van tevoren of hij met een studie in het hoger onderwijs ook daadwerkelijk zijn brood verdienen kan; alleen vrouwen die gokken op een suikeroompje/kids uitbroeden en prutsers die journalistiek / communicatie / vrijetijdswetenschappen / filmwetenschappen / kunstzinnige studies en andere pretstudies gaan doen verdienen dat predicaat 'weldenkend' niet.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:36 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Hij kan het niet helpen, evenals allerlei stumperds die in de Tweede Fase zo snel mogelijk van hun wiskunde af wilden...
Vorige post was dan ook 'naïef' geformuleerd...quote:Op zondag 23 januari 2011 18:39 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
tuurlijk wel, ieder weldenkend mens bedenkt van tevoren of hij met een studie in het hoger onderwijs ook daadwerkelijk zijn brood verdienen kan; alleen vrouwen die gokken op een suikeroompje/kids uitbroeden en prutsers die journalistiek / communicatie / vrijetijdswetenschappen / filmwetenschappen / kunstzinnige studies en andere pretstudies gaan doen verdienen dat predicaat 'weldenkend' niet.
dan draag je ook de consequenties daarvan.
Je hebt een punt. Toch was dit het enige waar ik goed in ben en wat ik leuk vond. Dat weerspiegelt zich in mijn cijfers.Ik denk dat ik met deze studie en (hoge cijfers) kans maak op een aanstelling in de vorm van een promotieplek.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:34 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
je bedoelt om er toch je brood mee te kunnen verdienen; als je zo'n achtelijke studie kiest (net als vrijetijdskunde) dan kun je toch op je vingers natellen dat niemand daarop zit te wachten als er een bezuinigingsronde moet worden doorgevoerd?
Jawel, want de universiteit moeten personeel bezuinigen. Dus gaat het aantal promotieplekken omlaag.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:34 schreef dr.dunno het volgende:
de langstudeerderswet heeft verder trouwens geen drol te maken met promotieonderzoek, als promovendus ben je geen student meer in de zin van de wet op de studiefinanciering.
Ik denk niet dat ik voorrang heb, eerder een achterstand, zeker als anonieme sollicitant in het bedrijfsleven.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:34 schreef dr.dunno het volgende:
en je lichte vorm van autisme is geen excuus om voorrang te krijgen op andere studenten, zeker niet bij een IT-studie, waar het eerder de vraag is in welke mate je autistisch bent i.p.v. òf je het bent.
Tja en die domme gasten denken ook nog dat het waar is ookquote:Op vrijdag 21 januari 2011 20:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hahaha. Cohen nu ook weer in het nieuws, staat hij op het podium te roepen "JA STRAKS OP 2 MAART KUNNEN JULLIE VOORKOMEN DAT DIT ERDOOR KOMT!!!"
Zielige vent
En studenten mogen nog steeds een jaar langer doen over hun studie. Op het middelbaar onderwijs van vroeger mocht je ook niet meer dan een keer doubleren, dus waarom zou je dat op het HBO van nu dan wel moeten mogen?
Het probleem is dat men teveel vakken wil onderwijzen terwijl het rendement tijdens het hoger onderwijs nihil is.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Bovendien moeten bètaleerlingen in de Tweede Fase slechts onderwezen worden in twee talenvakken. Het is van de idioten deze groep te verplichten Frans en Duits als eindexamenvak te kiezen...
Het hangt van het vak af, voor wiskunde is harde feitenkennis enorm belangrijk (en niet allerei competenties als het kunnen verwerken van een werkstuk), dat doe je maar bij vakken zoals geschiedenis (onderzoeksvak bij uitstek).quote:Wat ik ook graag zie veranderen is dat leerlingen harde feitenkennis krijgen, in plaats van alle informatie op te zoeken. Zo kweek je alleen maar zouteloze robotten...
Heb jij bronnen voor die scheefgroei? Er is een tekort aan technici, maar als een economie zich ontwikkelt heeft men juist ook veel behoefte aan economen en juristen.quote:Ik pleit voor een vijfjarenplan. Dat betekent nu: meer inzetten op technici, minder op advocaten en economen. Dit om scheefgroei op de arbeidsmarkt tegen te gaan...
Ik denk dat het heel moeilijk is om gezinsplanning d.m.v. monetaire incentives te sturen, als je het al moreel kan verdedigen.quote:Ik vind de plannen van Thilo Sarrazin toch wel iets hebben: hoogopgeleiden belonen als ze een gezin stichten en laagopgeleiden belonen als ze dat laten...
Historici en kunstenaars ben ik met je eens, alleen economen en advocaten vind ik te kort door de bocht. In mijn omgeving zijn heel veel economomen / bedrijfskundigen / rechtenstudenten, en ik hoor niemand klagen dat ze moeilijkheden hebben een baan te vinden. Sterker nog, bedrijven staan ze bij de poort op te wachten. Mischien zijn de mensen in mijn omgeving ook gevraagd en anderen niet, heb jij een bron waarin staat dat er sprake is van significante werkloosheid onder economen en juristen?quote:Zie mijn reflectie boven, in sommige sectoren is het aanbod tig keren groter dan de vraag. Denk maar aan historici, kunstenaars, economen, advocaten...
Wat is het probleem dat men mensen met een afwijkende opleiding aanneemt?quote:Dit is ook de schuld van de werkgevers zelf. Waarom een astronoom, een wiskundige, een econoom, een advocaat en een fotograaf aannemen voor dezelfde positie? Wat is dat nou voor een hersenkronkel van die paljassen?
Nee, de overheid moet ervoor zorgen dat het onderwijs in staat is om de vraagkant van de arbeidsmarkt te vervullen (ook qua kwaliteit / niveau!).quote:Er moeten mensen afvallen, en dat zijn de havisten die zich naar het vwo geluld hebben...
En dat los je op met flinke boetes.. ?quote:Op zondag 23 januari 2011 17:49 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om slecht-opgeleid lui, maar marginalen en overbodigen die niet op het VWO en de uni thuishoren. DAT is de helaasheid die nu bestreden moet worden...
Idioten verdienen dan ook een idiote behandeling...quote:Op zondag 23 januari 2011 19:02 schreef draaijer het volgende:
[..]
Tja en die domme gasten denken ook nog dat het waar is ook
geweldig voor je, maar de maatschappij draagt niet de meerderheid van de kosten om jou een plezier te doen, maar om van jou netto een burger te maken die belastinggeld opbrengt in plaats van kost (zowel direct in termen van geld als indirect in termen van maatschappelijke bijdrage).quote:Op zondag 23 januari 2011 19:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Toch was dit het enige waar ik goed in ben en wat ik leuk vond. Dat weerspiegelt zich in mijn cijfers.Ik denk dat ik met deze studie en (hoge cijfers) kans maak op een aanstelling in de vorm van een promotieplek.
zie boven, totaal irrelevant; uitkeringstrekkers hebben we al teveel in dit land.quote:Ik denk dat dat meer kans op werk geeft dan wanneer ik met een 'winstgevende' studie (en zeventjes) in het harde bedrijfsleven moet gaan solliciteren. Op de uni kennen mensen mijn gezicht tenminste, en weten ze dat ik geen wandelend arbeidsongeschiktheidsrisico ben.
bij studies die er niet toe doen wel ja, bij geneeskunde en onderwijsopleidingen worden ze juist uitgebreid (en sterker nog: een deel van de kabinetsplannen geldt niet voor ons); waarom? omdat daar vraag naar is, ook al kost mijn geneeskunde opleiding bijvoorbeeld van begin tot eind 180.000 euro.quote:Jawel, want de universiteit moeten personeel bezuinigen. Dus gaat het aantal promotieplekken omlaag.
dat denkt iedere sollicitant om hem moverende redenen; tot het moment dat je daadwerkelijk op gesprek moet gaan kun je met je 'lichte vorm van autisme' (wat een BS diagnose is, je hebt het conform de DSM-IV-TR standaarden als gesteld door een psychiater of niet) prima jezelf van je beste kant laten zien om door te gaan naar fase twee.quote:Ik denk niet dat ik voorrang heb, eerder een achterstand, zeker als anonieme sollicitant in het bedrijfsleven.
Ik vind het al genoeg dat studenten die er langer dan 10 jaar over doen, hun studiefinanciering terugbetalen. Studenten eerder bestraffen vind ik doodzonde, zeker nu docenten op de middelbare scholen verlangen dat je zo snel mogelijk moet kiezen. Laat die paljassen aldaar iets doen met de keuzestress...quote:Op zondag 23 januari 2011 19:05 schreef Friek_ het volgende:
[..]
En dat los je op met flinke boetes.. ?
Helemaal mee eens, je kan niet studenten bestraffen voor een onderwijssysteem wat al daarvoor faalt.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik vind het al genoeg dat studenten die er langer dan 10 jaar over doen, hun studiefinanciering terugbetalen. Studenten eerder bestraffen vind ik doodzonde, zeker nu docenten op de middelbare scholen verlangen dat je zo snel mogelijk moet kiezen. Laat die paljassen aldaar iets doen met de keuzestress...
Dat ook, maar ik zou zelf ook gewoon de meest voor de hand liggende maatregel doorvoeren: verhoog de ingangseisen voor WO-opleidingen. Laat universiteiten meer zelf bepalen wie zij willen toelaten voor specifieke studies en wie niet. Dat men enkel met specifieke profielen, minimale cijfers voor een vak en een specifiek diploma (VWO dus in dit geval) wordt toegelaten. Intakegesprekken erbij enzovoort.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik vind het al genoeg dat studenten die er langer dan 10 jaar over doen, hun studiefinanciering terugbetalen. Studenten eerder bestraffen vind ik doodzonde, zeker nu docenten op de middelbare scholen verlangen dat je zo snel mogelijk moet kiezen. Laat die paljassen aldaar iets doen met de keuzestress...
Ik probeer zo juist te voorkomen dat ik een uitkering moet gaan trekken.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:06 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
geweldig voor je, maar de maatschappij draagt niet de meerderheid van de kosten om jou een plezier te doen, maar om van jou netto een burger te maken die belastinggeld opbrengt in plaats van kost (zowel direct in termen van geld als indirect in termen van maatschappelijke bijdrage).
zie boven, totaal irrelevant; uitkeringstrekkers hebben we al teveel in dit land
Klopt. Vaak zijn het ook irrelevante vakken (Levensbeschouwing, maatschappijleer, ckv)...quote:Op zondag 23 januari 2011 19:05 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het probleem is dat men teveel vakken wil onderwijzen terwijl het rendement tijdens het hoger onderwijs nihil is.
Dat is inderdaad een grote helaasheid van de Tweede Fase, alleen zijn de meeste scholen en politici té laf om dit toe te geven...quote:In mijn studie blijkt Wiskunde voor Nederlandse studenten een struikelvak te zijn, terwijl buitenlandse studenten er zo doorheen komen. Als je tijdens de middelbare school i.p.v. allerlei `bijvakken` nu eens 3 of 4 uur meer wiskunde per week had gegeven, dan was het niveau van de wiskunde een stuk hoger en was het geen struikelvak meer geweest.
Dat is wat ik eerder zei: vage verhalen in plaats van direct op de zaak in te gaan...quote:Waar ik me dan ook altijd aan ergerde waren die verhaaltjes die eromheen zaten, dan kreeg je een half voorbeeld en de rest moest je zelf verzinnen. Ik heb daar hele grote problemen mee gehad, en gelukkig legde mijn leraar altijd precies uit wat de bedoeling was. Daardoor kon ik wél zelf oefenen en het examen is mij dan ook erg goed afgegaan (8,7 ofzo).
En als zelfs technische universiteiten/bèta-opleidingen competenties onderwijzen in plaats van meteen op de praktijk in te gaan, een grove schande...quote:Het hangt van het vak af, voor wiskunde is harde feitenkennis enorm belangrijk (en niet allerei competenties als het kunnen verwerken van een werkstuk), dat doe je maar bij vakken zoals geschiedenis (onderzoeksvak bij uitstek).
Geen bronnen helaas, en dat geef ik ter plekke toe...quote:Heb jij bronnen voor die scheefgroei? Er is een tekort aan technici, maar als een economie zich ontwikkelt heeft men juist ook veel behoefte aan economen en juristen.
Want de wereld is toenemend complexer geworden, als een techneut iets heeft ontwikkeld dan komen er juristen aan te pas om patenten en allerlei contracten op te stellen, bedrijfskundigen om het product via de juiste kanalen zo efficient mogelijk te verkopen etc.
Het stimuleren van technici is belangrijk omdat de vrije markt het aanbod niet dekt, maar de markt voor economen en juristen behoeft niet te worden gereguleerd (dus dat men het ontmoedigd), die houdt zichzelf en is nu al in evenwicht.
Werkgevers die niet specifiek genoeg zijn?quote:Wat is het probleem dat men mensen met een afwijkende opleiding aanneemt?
Juistem, en die laatste groep wil ik van het VWO af hebben, voordat ze nog meer schade richten aan het universiteitswezen...quote:Daarvoor moeten ze zorgen dat een VWO-diploma ook aansluit op het wetenschappelijk onderwijs, en een HAVO-diploma op het HBO. En dan mag het geen verschil uitmaken of een havist via het VWO naar de universiteit is gekomen, want het diploma moet ervoor garant staan dat hij dat niveau heeft. En het niveau op het VWO is gewoonweg veel te laag, waardoor ook mensen die altijd op het VWO hebben gezeten eigenlijk niet voor het WO geschikt zijn.
dan moet je ipv liggen janken over je zogenaamde handicap en het feit dat je een fopstudie volgt gewoon aan de bak met wat je wél in handen hebt: doe alsnog die IT vakken en ga een echte baan nemen.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik probeer zo juist te voorkomen dat ik een uitkering moet gaan trekken.
Ik was er vroeger nog op tegen, maar nu vind ik dit wel noodzakelijker geworden. Je moet als universiteit vakmensen afleveren...quote:Op zondag 23 januari 2011 19:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat ook, maar ik zou zelf ook gewoon de meest voor de hand liggende maatregel doorvoeren: verhoog de ingangseisen voor WO-opleidingen. Laat universiteiten meer zelf bepalen wie zij willen toelaten voor specifieke studies en wie niet. Dat men enkel met specifieke profielen, minimale cijfers voor een vak en een specifiek diploma (VWO dus in dit geval) wordt toegelaten. Intakegesprekken erbij enzovoort.![]()
Er mogen best eisen gesteld worden, maar door de uni te laten betalen wordt de uni ook uitgekleed. Ben het wel met je eens op het punt van 'jaartje werken.'quote:Op zondag 23 januari 2011 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Of omdat ze het gezeik van "ik heb recht op dit", "ik heb recht op dat" en ondertussen niets presteren gewoon zat zijn en de afkalving van het het onderwijs nu eens een halt willen toeroepen?
Straks loopt iedereen met een universitaire bul rond en kunnen ze nog niets.
Dat is nu juist het vooroordeel,.quote:Op zondag 23 januari 2011 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Als student hoor je toch te studeren en niet te zuipen?
Wellicht heb ik zijn baan al afgepakt als hij nog de poging moet ondernemen, ik heb thuis een pallet aan IT-boeken liggen...quote:Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
dan moet je ipv liggen janken over je zogenaamde handicap en het feit dat je een fopstudie volgt gewoon aan de bak met wat je wél in handen hebt: doe alsnog die IT vakken en ga een echte baan nemen.
dat gebeurt al jaren bij geneeskunde en is dus op zich geen probleem, maar ik kan je wel vertellen dat het hele cohorten vol met inspiratieloze artsen oplevert i.t.t. vroeger, alleen maar werken/studeren/etc. en nooit iets van de wereld meegemaakt.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik was er vroeger nog op tegen, maar nu vind ik dit wel noodzakelijker geworden. Je moet als universiteit vakmensen afleveren...
Wat ik in mijn handen heb, hoge cijfers en goede contacten binnen de universiteit. Ik hoop dat dat genoeg is. Anders moet ik inderdaad het bedrijfsleven in.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
dan moet je ipv liggen janken over je zogenaamde handicap en het feit dat je een fopstudie volgt gewoon aan de bak met wat je wél in handen hebt: doe alsnog die IT vakken en ga een echte baan nemen.
Als overgangsregel kan je het mischien doen, maar dan zie je de `lummels` alsnog via allerlei cursussen hun examencijfer opkrikken en alsnog de universiteit binnen wandelen.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik was er vroeger nog op tegen, maar nu vind ik dit wel noodzakelijker geworden. Je moet als universiteit vakmensen afleveren...
Ik zie Technische Universiteiten dat nog steeds aanbieden, eeuwig zonde...quote:Op zondag 23 januari 2011 19:28 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Als overgangsregel kan je het mischien doen, maar dan zie je de `lummels` alsnog via allerlei cursussen hun examencijfer opkrikken en alsnog de universiteit binnen wandelen.
Als een lummel van alles doet om zijn cijfers op te krikken, is het dan nog wel een lummel?quote:Op zondag 23 januari 2011 19:28 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Als overgangsregel kan je het mischien doen, maar dan zie je de `lummels` alsnog via allerlei cursussen hun examencijfer opkrikken en alsnog de universiteit binnen wandelen.
Op zich is daar niets mis mee, maar mijn ervaring is dat het figuren zijn die het hele jaar geen flikker uitvoeren, en dan alleen voor de toelating tot een studie eventjes hun cijfer m.b.v. anderen willen opkrikken.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als een lummel van alles doet om zijn cijfers op te krikken, is het dan nog wel een lummel?
Een cursusje weegt heus niet op tegen een jaar je best doen.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Op zich is daar niets mis mee, maar mijn ervaring is dat het figuren zijn die het hele jaar geen flikker uitvoeren, en dan alleen voor de toelating tot een studie eventjes hun cijfer m.b.v. anderen willen opkrikken.
Het heeft me verbaasd dat sommigen hun VWO examen met goede cijfers hebben weten te behalen, ondanks dat ze het hele jaar minimaal weinig gedaan hebben.quote:Op zondag 23 januari 2011 19:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Een cursusje weegt heus niet op tegen een jaar je best doen.
Wel als diezelfde lummel het niveau van de opleiding omlaag haalt...quote:Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als een lummel van alles doet om zijn cijfers op te krikken, is het dan nog wel een lummel?
Als iemand met 3 weekjes blokken een 8 haalt lijkt het me stug dat hij de opleiding omlaag zal halen.quote:Op zondag 23 januari 2011 20:22 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Wel als diezelfde lummel het niveau van de opleiding omlaag haalt...
Laten we eerst eens kijken naar waarom het bedrijfsleven zoveel hoger opgeleiden vraagt. Is het aantal gevraagde hoger opgeleiden groter omdat het werk zoveel "hoger" is dan vroeger, of moet het bedrijfsleven steeds hogere eisen stellen omdat het opleidingsniveau in Nederland steeds lager wordt? Dat laatste is geen geheim en het heeft er dan ook alle schijn van dat dat het geval is in plaats van andersom, denk je niet?quote:Op zondag 23 januari 2011 17:41 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het is je vast nog nooit opgevallen dat de arbeidsmarkt tegenwoordig meer hoger opgeleiden vraagt dan vroeger. Dat dat nog geen reden is om de eisen aan een diploma x naar beneden bij te stellen klopt, maar je moet toch op één of andere manier aan de extra vraag voldoen.
Je mag graag een voorstel doen hoe je hieraan tegemoet wilt komen.
Even een terzijde hoenderhokknuppel: 1 + 1 is ook 3. Neem een geluidsbron, voeg daar een identieke geluidsbron aan toe en het resultaat is 10*log(n), waarin n het aantal geluidsbronnen is en 3 de toename in decibels. 1 + 1 is in dat geval 3. De kritische denker zal uit dit voorbeeld afleiden dat een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:13 schreef von_Preussen het volgende:
Leren ze dat 1+1 = 3, dan zullen ze dat altijd volgen i.p.v. zelf eens na te denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
Laat ik vooropstellen dat je zeker een punt hebt dat het niveau van een diploma in de laatste jaren sterk achteruit is gegaan, en dit in (beperkte) mate zijn invloed op de eisen van het bedrijfsleven heeft gehad.quote:Op zondag 23 januari 2011 21:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Laten we eerst eens kijken naar waarom het bedrijfsleven zoveel hoger opgeleiden vraagt. Is het aantal gevraagde hoger opgeleiden groter omdat het werk zoveel "hoger" is dan vroeger, of moet het bedrijfsleven steeds hogere eisen stellen omdat het opleidingsniveau in Nederland steeds lager wordt? Dat laatste is geen geheim en het heeft er dan ook alle schijn van dat dat het geval is in plaats van andersom, denk je niet?
quote:Op zondag 23 januari 2011 21:28 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Even een terzijde hoenderhokknuppel: 1 + 1 is ook 3. Neem een geluidsbron, voeg daar een identieke geluidsbron aan toe en het resultaat is 10*log(n), waarin n het aantal geluidsbronnen is en 3 de toename in decibels. 1 + 1 is in dat geval 3. De kritische denker zal uit dit voorbeeld afleiden dat een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden.Maar goed, we zijn het erover eens dat het hoger onderwijs het "kritisch denken" niet stimuleert, en er alleen "kale" kennisoverdracht plaats heeft gevonden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kennis leer je pas in de praktijk. Ik heb ook heel lang geloofd dat ik met mijn diploma en theoretische kennis alles beter wist dan de praktijklui, tot ik een probleem moest oplossen. Kwaliteit van het onderwijs zit wat dat betreft ook in de aansluiting daarvan op het bedrijfsleven.quote:Op zondag 23 januari 2011 17:46 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik vind het anders compleet van de gekken dat het onderwijs alleen maar meningsloze robots aflevert aan de arbeidsmarkt.
Momenteel ben ik bezig met een serie projecten, en ik acht niets meer nodig te hebben dan kennis uit boeken die ik zelf heb gekocht. Ik ben liever een autodidact met praktijkervaring dan een overgekwalificeerde marionet...
Ook ik geef net als jij af op het Nederlandse onderwijs, maar ik wil mensen duidelijk maken dat je meerdere omwegen kunt berijden voor hetzelfde of een beter resultaat...
Dat is slechts een Pyrrhusoverwinning...quote:Op zondag 23 januari 2011 20:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als iemand met 3 weekjes blokken een 8 haalt lijkt het me stug dat hij de opleiding omlaag zal halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |