abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 januari 2011 @ 19:19:02 #176
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91761795
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik probeer zo juist te voorkomen dat ik een uitkering moet gaan trekken.
dan moet je ipv liggen janken over je zogenaamde handicap en het feit dat je een fopstudie volgt gewoon aan de bak met wat je wél in handen hebt: doe alsnog die IT vakken en ga een echte baan nemen.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:19:20 #177
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_91761807
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:15 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat ook, maar ik zou zelf ook gewoon de meest voor de hand liggende maatregel doorvoeren: verhoog de ingangseisen voor WO-opleidingen. Laat universiteiten meer zelf bepalen wie zij willen toelaten voor specifieke studies en wie niet. Dat men enkel met specifieke profielen, minimale cijfers voor een vak en een specifiek diploma (VWO dus in dit geval) wordt toegelaten. Intakegesprekken erbij enzovoort. :)
Ik was er vroeger nog op tegen, maar nu vind ik dit wel noodzakelijker geworden. Je moet als universiteit vakmensen afleveren...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:19:57 #178
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91761835
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Of omdat ze het gezeik van "ik heb recht op dit", "ik heb recht op dat" en ondertussen niets presteren gewoon zat zijn en de afkalving van het het onderwijs nu eens een halt willen toeroepen?
Straks loopt iedereen met een universitaire bul rond en kunnen ze nog niets.
Er mogen best eisen gesteld worden, maar door de uni te laten betalen wordt de uni ook uitgekleed. Ben het wel met je eens op het punt van 'jaartje werken.'

quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:

Als student hoor je toch te studeren en niet te zuipen?
Dat is nu juist het vooroordeel,.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:20:25 #179
111382 Ofyles2
pi_91761854
quote:
99s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

dan moet je ipv liggen janken over je zogenaamde handicap en het feit dat je een fopstudie volgt gewoon aan de bak met wat je wél in handen hebt: doe alsnog die IT vakken en ga een echte baan nemen.
Wellicht heb ik zijn baan al afgepakt als hij nog de poging moet ondernemen, ik heb thuis een pallet aan IT-boeken liggen...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:21:19 #180
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_91761885
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik was er vroeger nog op tegen, maar nu vind ik dit wel noodzakelijker geworden. Je moet als universiteit vakmensen afleveren...
dat gebeurt al jaren bij geneeskunde en is dus op zich geen probleem, maar ik kan je wel vertellen dat het hele cohorten vol met inspiratieloze artsen oplevert i.t.t. vroeger, alleen maar werken/studeren/etc. en nooit iets van de wereld meegemaakt.

maar goed, dat gaat toch gebeuren als de uni's zelf die bedragen ook terug moeten betalen.

en dan zul je zien dat op het vwo precies hetzelfde gebeurt, tot het zo ver is dat je als je even op de basisschool als kleuter geen zin hebt om op te letten je het jezelf onmogelijk maakt om later ooit nog arts of neerlandicus te worden.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:22:37 #181
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91761964
quote:
99s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

Wat ik in mijn handen heb, hoge cijfers en goede contacten binnen de universiteit. Ik hoop dat dat genoeg is. Anders moet ik inderdaad het bedrijfsleven in.

Die IT vakken doe ik sowieso wel.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:28:07 #182
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91762180
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Als overgangsregel kan je het mischien doen, maar dan zie je de `lummels` alsnog via allerlei cursussen hun examencijfer opkrikken en alsnog de universiteit binnen wandelen.

Zoals wij al eens zijn is het gewoon belangrijker dat op lange-termijn het niveau van het VWO-diploma weer aansluit op de WO, dan heb je ook geen ingangseisen of wat dan ook meer nodig.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:34:00 #183
111382 Ofyles2
pi_91762444
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:28 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als overgangsregel kan je het mischien doen, maar dan zie je de `lummels` alsnog via allerlei cursussen hun examencijfer opkrikken en alsnog de universiteit binnen wandelen.
Ik zie Technische Universiteiten dat nog steeds aanbieden, eeuwig zonde...
  zondag 23 januari 2011 @ 19:37:12 #184
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91762604
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:28 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als een lummel van alles doet om zijn cijfers op te krikken, is het dan nog wel een lummel?
  zondag 23 januari 2011 @ 19:40:44 #185
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91762795
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als een lummel van alles doet om zijn cijfers op te krikken, is het dan nog wel een lummel?
Op zich is daar niets mis mee, maar mijn ervaring is dat het figuren zijn die het hele jaar geen flikker uitvoeren, en dan alleen voor de toelating tot een studie eventjes hun cijfer m.b.v. anderen willen opkrikken.

Dus de nijverheid die men hier verwacht van studenten is bij deze groep niet voorhanden.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:43:03 #186
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91762941
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Op zich is daar niets mis mee, maar mijn ervaring is dat het figuren zijn die het hele jaar geen flikker uitvoeren, en dan alleen voor de toelating tot een studie eventjes hun cijfer m.b.v. anderen willen opkrikken.

Een cursusje weegt heus niet op tegen een jaar je best doen.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:45:55 #187
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91763125
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Een cursusje weegt heus niet op tegen een jaar je best doen.
Het heeft me verbaasd dat sommigen hun VWO examen met goede cijfers hebben weten te behalen, ondanks dat ze het hele jaar minimaal weinig gedaan hebben.

En het examencijfer telt altijd nog voor de helft, dus een 6,5 en 8,5 is als snel afgerond een 8 op je eindlijst.
  zondag 23 januari 2011 @ 20:22:35 #188
111382 Ofyles2
pi_91765254
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wel als diezelfde lummel het niveau van de opleiding omlaag haalt...
  zondag 23 januari 2011 @ 20:26:34 #189
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91765532
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 20:22 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wel als diezelfde lummel het niveau van de opleiding omlaag haalt...
Als iemand met 3 weekjes blokken een 8 haalt lijkt het me stug dat hij de opleiding omlaag zal halen.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:15:10 #190
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_91769472
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:41 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het is je vast nog nooit opgevallen dat de arbeidsmarkt tegenwoordig meer hoger opgeleiden vraagt dan vroeger. Dat dat nog geen reden is om de eisen aan een diploma x naar beneden bij te stellen klopt, maar je moet toch op één of andere manier aan de extra vraag voldoen.

Je mag graag een voorstel doen hoe je hieraan tegemoet wilt komen.
Laten we eerst eens kijken naar waarom het bedrijfsleven zoveel hoger opgeleiden vraagt. Is het aantal gevraagde hoger opgeleiden groter omdat het werk zoveel "hoger" is dan vroeger, of moet het bedrijfsleven steeds hogere eisen stellen omdat het opleidingsniveau in Nederland steeds lager wordt? Dat laatste is geen geheim en het heeft er dan ook alle schijn van dat dat het geval is in plaats van andersom, denk je niet?

Ik kan je vertellen dat het aanbod van werk ten opzichte van vroeger niet "hoger" is en dat het derhalve an sich ook niet meer hoger opgeleiden vraagt. Maar als de kwaliteit van de opleidingen slechter wordt zal je wel steeds hoger moeten vragen om aan de vraag tegemoet te komen. Zoveel stelt een Nederlands diploma echt niet voor. Als ik kijk naar de stof die 15 jaar geleden werd gedoceerd op een doorsnee MTS, dat krijgen ze vandaag de dag pas in het examenjaar op de HTS. Ik durf daarom de vergelijking te trekken dat een HTS van nu nog maar amper gelijk staat aan een MTS van vroeger. En dat komt allemaal omdat het Nederlands onderwijs steeds slechter en slechter wordt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:28:11 #191
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_91770603
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:13 schreef von_Preussen het volgende:

Leren ze dat 1+1 = 3, dan zullen ze dat altijd volgen i.p.v. zelf eens na te denken.
Even een terzijde hoenderhokknuppel: 1 + 1 is ook 3. Neem een geluidsbron, voeg daar een identieke geluidsbron aan toe en het resultaat is 10*log(n), waarin n het aantal geluidsbronnen is en 3 de toename in decibels. 1 + 1 is in dat geval 3. De kritische denker zal uit dit voorbeeld afleiden dat een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:30:34 #192
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91770811
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 21:15 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Laten we eerst eens kijken naar waarom het bedrijfsleven zoveel hoger opgeleiden vraagt. Is het aantal gevraagde hoger opgeleiden groter omdat het werk zoveel "hoger" is dan vroeger, of moet het bedrijfsleven steeds hogere eisen stellen omdat het opleidingsniveau in Nederland steeds lager wordt? Dat laatste is geen geheim en het heeft er dan ook alle schijn van dat dat het geval is in plaats van andersom, denk je niet?
Laat ik vooropstellen dat je zeker een punt hebt dat het niveau van een diploma in de laatste jaren sterk achteruit is gegaan, en dit in (beperkte) mate zijn invloed op de eisen van het bedrijfsleven heeft gehad.

Maar wat wij wel zien is dat het economisch verkeer steeds meer toeneemt, en die toename moet wél gefaciliteerd worden door hogeropgeleiden (technici, juristen, bedrijfskundigen, accountants, fiscalisten etc.). Daar komt ook bij dat de innovatie van producten een enorme vlucht heeft gemaakt, dus er meer wetenschappelijke kennis nodig is om deze te ontwikkelen.

Daarnaast komt dat de natuurlijke groei van de bevolking zich weer vertaald in een toegenomen vraag naar artsen, rechters etc.

En ik heb heel erg sterk de indruk dat dit alleen maar een toegenomen krapte op de arbeidsmarkt veroorzaakt waardoor de overheid door gezakte eisen probeert deze te matchen. Dat is natuurlijk een foutieve ontwikkeling, maar je gaat de situatie niet verbeteren door het aanbod aan hoger opgeleiden (slechte studenten moeten weg) te verminderen.

De taak van de overheid is om te zorgen dat het onderwijs matched met de behoefte van de arbeidsmarkt, en dus zouden ze hun best moeten doen om juist de kwaliteit van het onderwijs (middelbaar!) te verbeteren. Als de studenten een betere basis hebben zullen ze minder vaak falen in hun studie en dientengevolge ook betere arbeidskrachten zijn.

Op die manier koppel je het aanbod aan de vraag en kan je voorkomen dat er een te grote krapte op de arbeidsmarkt kan onstaan die ongunstig is voor de economie.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:31:39 #193
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_91770913
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 21:28 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Even een terzijde hoenderhokknuppel: 1 + 1 is ook 3. Neem een geluidsbron, voeg daar een identieke geluidsbron aan toe en het resultaat is 10*log(n), waarin n het aantal geluidsbronnen is en 3 de toename in decibels. 1 + 1 is in dat geval 3. De kritische denker zal uit dit voorbeeld afleiden dat een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, we zijn het erover eens dat het hoger onderwijs het "kritisch denken" niet stimuleert, en er alleen "kale" kennisoverdracht plaats heeft gevonden.
  zondag 23 januari 2011 @ 21:32:31 #194
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_91770993
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:46 schreef Ofyles2 het volgende:

Ik vind het anders compleet van de gekken dat het onderwijs alleen maar meningsloze robots aflevert aan de arbeidsmarkt.

Momenteel ben ik bezig met een serie projecten, en ik acht niets meer nodig te hebben dan kennis uit boeken die ik zelf heb gekocht. Ik ben liever een autodidact met praktijkervaring dan een overgekwalificeerde marionet...

Ook ik geef net als jij af op het Nederlandse onderwijs, maar ik wil mensen duidelijk maken dat je meerdere omwegen kunt berijden voor hetzelfde of een beter resultaat...
Kennis leer je pas in de praktijk. Ik heb ook heel lang geloofd dat ik met mijn diploma en theoretische kennis alles beter wist dan de praktijklui, tot ik een probleem moest oplossen. Kwaliteit van het onderwijs zit wat dat betreft ook in de aansluiting daarvan op het bedrijfsleven.
  zondag 23 januari 2011 @ 22:54:43 #195
111382 Ofyles2
pi_91777248
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 20:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als iemand met 3 weekjes blokken een 8 haalt lijkt het me stug dat hij de opleiding omlaag zal halen.
Dat is slechts een Pyrrhusoverwinning...

Je wordt er geen steek wijzer van, bovendien verlies je alleen maar het respect van je medestudenten.

Het gaat er ook om dat je iets van je metier snapt...
pi_91777467
Drie weken is een hele lange tijd. Een paar dagen is kort.
En ik kan personen die er een paar dagen over doen om een 8 of meer te halen alleen maar knap vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')