abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91577815
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 20:02 schreef mlg het volgende:

[..]

Misschien is dat juist wel slim. De overgenomen bedrijven van China in Europa hebben baat bij een positieve welvaart in Europa. Zij zullen onze handel niet verstoren.
tenzij ze de techniek er uittrekken en de boel dan laten afsterven. Het Organonprincipe.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_97805098
quote:
15s.gif Op woensdag 19 januari 2011 12:54 schreef El_Matador het volgende:
Ik wilde dit topic al een tijdje openen en hoop het te updaten met nieuwe eigen ervaringen en een goeie dicussie over dit concept en de betekenis op globaal niveau. Weinig vooronderzoek gedaan, dus ruimte voor meer informatie!

[ afbeelding ]

BRIC staat voor 4 landen die door verschillende bronnen worden getipt als "nieuwe wereldleiders". In een postmoderne wereld met globalisering, grondstoffenschaarste, consumptie, politieke en militaire machten en met name een VS die in decline is, worden de 4 landen getipt als wereldmachten:
- Brazilie
- Rusland
- India
- China

Algemeen:
De BRIC-machten worden met name bepaald aan de hand van economische en politieke maatstaven.

Illustratief: IQ en welvaart:
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Specifiek:
Interessanter dan het overkoepelende economische verhaal lijkt me de eigen ervaringen en de link naar de belangrijkste voorwaarde voor een stabiele macht; zelfvoorzienendheid.

Brazilie:
+ enorme bodemschatten (zowel olie/gas als ertsen)
+ enorm potentieel
+ succesvolle globale marketing/imago (binnenhalen OS 2016 en WK 2014)
+ gedreven bevolking
+ politiek gezien relatief stabiel
+ klimaat
+ isolatie van het min of meer globale "terrorisme/islam"verhaal

- enorme armoede en relatieve rijkdom; verschillen tussen arm en rijk
- drugsoorlogen
- intrastructuur

eigen ervaring: nog niet geweest, als het goed is 3 weken zakelijk in maart 2011

Inmiddels wel. 1 week zakelijk in maart.

En hoewel ik niets van het enorme land gezien heb (de goede wijken van Rio de Janeiro, meer niet), zijn me die punten inderdaad opgevallen.

De criminaliteit is echt een moordend probleem (letterlijk). Filmtip: Tropa de Elite 2

Een zeer gevaarlijke factor die het worden van een grootmacht ernstig belemmert.

Deze zomer naar Wit-Rusland. Toch een stukje vazal-Rusland.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_97805509
Het topic valt mij eigenlijk nu pas op :@
Als ik er zo even naar kijk vind ik het zeer interessant.
Alleen zullen veel landen zoals je al aangaf van een aantal problemen af moeten komen.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_97805808
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2011 20:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

tenzij ze de techniek er uittrekken en de boel dan laten afsterven. Het Organonprincipe.
Daar zijn die Chinezen in Afrika meesters in.

Slavendrijvende immorele klootzakken waarbij onze eigen kolonisten van weleer Moeder Theresa's waren.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_97806271
Zuid-Afrika kunnen we tegenwoordig ook rekenen onder de bric-landen. Het is trouwens vooral een term die wordt gebruikt in de economie, aan de politieke context gaat het dacht ik volledig voorbij.
pi_97807581
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 20:56 schreef Yakamoz het volgende:
Zuid-Afrika kunnen we tegenwoordig ook rekenen onder de bric-landen. Het is trouwens vooral een term die wordt gebruikt in de economie, aan de politieke context gaat het dacht ik volledig voorbij.
Economie is nog steeds gebaseerd op grondstoffen.

En dan winnen Brazilie, Argentinie, Paraguay, Mexico, Zuid-Afrika inderdaad, Algerije, Libie, Rusland en Canada... ;)

pi_97811041
Goed topic, ik ga even wat artikelen zoeken & doorspitten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_97811717
Er schiet me nog iets te binnen.

Een grondstoffenschaarste die eerder op gaat treden dan die van olie of gas of water of voedsel, is die van de zeldzame aardelementen. Die Wolfraampjes, Seleniumpjes en Galliumpjes worden nu nog "min of meer uit de berg geplukt".

Maar als wij onze samenleving met iPads en flatscreens en dat allemaal na 1 jaar laten verouderen willen laten voortbestaan, dan moeten we heul heul hard op zoek naar een manier die elementen te recyclen. Volgens mij wordt dat nog niet (genoeg) gedaan.

dinsdag 7 juni 2011 @ 02:00:59 #34
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_97825128
Goed en buitengewoon interessant topic. :D

Ik lees het met grote gulzigheid. :9
  dinsdag 7 juni 2011 @ 02:04:34 #35
177885 JoaC
Het is patat
pi_97825227
quote:
Politiek is het ook vaak BRICs, de laatste letter expres kleiner.

[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_97825244
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:24 schreef TomLievense het volgende:
Vergeet BRIC, tegenwoordig zijn de MIKT landen van belang.

Mexico
Indonesië
(Zuid-)Korea.
Turkije
Dat, of BRICET. Zolang je die T maar niet vergeet mee te rekenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2011 02:05:42 ]
pi_97839550
quote:
Dat is uit strategisch oogpunt. Als je de grootte en de potentie van de economie als maatstraf zou nemen, dan zouden eerder Mexico, Turkije of Indonesie tot de BRIC-club zouden toetreden, en géén Zuid-Afrika.

Maar pak je Zuid-Afrika erbij, dan kan je Afrika eraan binden voor de grondstoffen. :+ Mexico, Turkije, Indonesie hebben niet zoveel te bieden.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 17:49:30 #38
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_97846660
Mexico zal altijd in de schaduw blijven van de VS, Zuid-Afrika heeft gewoonweg niet genoeg technologische vooruitgang en is te verdeeld, en Turkije zal ook instorten door toenemende scheuren in de maatschappij (Oost/West, seculier/Islam, ontbossing e.d.). De enige reden dat Z-A erbij staat, is, zoals hierboven gesteld, dat het 't enige fatsoenlijk georganiseerde land op het internationale toneel is op die locatie.

Nee, de enige die bij dit rijtje zou kunnen komen is wellicht Indonesië, maar ook daar is er veel verdeeldheid. Ik denk dat, zodra de VS zich strategisch gaat terugtrekken of zich weer verslikt in talloze queestes zoals Irak, deze landen zich steeds verder van hun grenzen assertief op gaan stellen. Ze hebben al genoeg macht om de VS in hun eigen regio te counteren (Brazilië wat minder), en dat zal alleen maar toenemen.. Hoewel het voor India wellicht slim is zich bij de VS te scharen om zo de regionale druk van China te weerstaan.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_138613433
Welke landen zijn de nieuwe BRICS?

Waar zitten ze?In 2011 profeteerde de economisch historicus Niall Ferguson dat het Westen na 500 jaar dominantie nu op het punt staat die te verliezen. Hij verwees in die context naar de opkomst van Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika, de BRICS, als opvolgers van het Westen. Nu is het voor Niall Ferguson altijd 5 voor 12 wat betreft totaaldestructie voor de westerse wereld, maar hij staat niet alleen in die opvatting. Voorlopig ten onrechte, want de groei van de BRICS zwakt af en de problemen nemen er toe. Geen reden om achterover te leunen, want de BRICS worden in rap tempo vervangen door nieuwe pretendenten. De Franse verzekeringsboer Coface ging op zoek naar landen die een hoge en toenemende economische groei laten zien, een gediversifieerde economie en voldoende krediet hebben om groei te financieren zonder een bubbel te blazen.

Van de bijna tweehonderd landen in de wereld, zijn er maar tien die aan deze criteria voldoen: Colombia, Indonesië, Peru, de Filippijnen en Sri Lanka doen het fantastisch, gevolgd door een tweede groep die het goed doet maar te corrupt is om snel zijn volledige potentieel te bewerkstelligen. Daarbij horen Bangladesh, Ethiopië, Kenia, Tanzania and Zambia. De eerste groep is eigenlijk het belangrijkst, want dat zijn de echt snelle groeiers. De nieuwe economische sterren zitten wederom vooral aan de Pacific Rim, maar zouden in bevolkingsaantal voorlopig te klein zijn om reuzen te worden. Indonesië heeft echter dubbel zoveel inwoners als Japan, dat de derde economie van de wereld is. Wij zouden er niet gerust op zijn dat de Indonesiërs kleine spelers blijven en raden daarom met klem aan in de toekomst gewoon wat beleefder met hen om te gaan. Profiteren wij er misschien ook nog van.

maandag 7 april 2014 @ 16:18:07 #40
66825 Reya
Fier Wallon
pi_138614555
'De nieuwe BRICS' is wellicht wat te veel eer. De BRICS hadden (hebben) als gemeenschappelijk aspect dat een groeiende economische invloed ook tot substantiële geopolitieke schommelingen zouden kunnen leiden. Afgezien van Indonesië en - in mindere mate - de Filippijnen zie ik dat in de lijst van 'nieuwe BRICS' veel minder terug.
pi_138615833
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:33 schreef Berlitz het volgende:
is alles is onder het mom van mensenrechten verspeeld
Ik denk eerder dat WO 1 en 2 Duitsland, Frankrijk, GB en Italië de kop hebben gekost als grote wereldmacht.

Verder denk ik dat de VS nog wel even de machtigste blijven omdat men niet zonder hun technologie kan. De meeste macht komt niet bij landen te liggen maar bij de grote bedrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')