tenzij ze de techniek er uittrekken en de boel dan laten afsterven. Het Organonprincipe.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Misschien is dat juist wel slim. De overgenomen bedrijven van China in Europa hebben baat bij een positieve welvaart in Europa. Zij zullen onze handel niet verstoren.
Inmiddels wel. 1 week zakelijk in maart.quote:Op woensdag 19 januari 2011 12:54 schreef El_Matador het volgende:
Ik wilde dit topic al een tijdje openen en hoop het te updaten met nieuwe eigen ervaringen en een goeie dicussie over dit concept en de betekenis op globaal niveau. Weinig vooronderzoek gedaan, dus ruimte voor meer informatie!
[ afbeelding ]
BRIC staat voor 4 landen die door verschillende bronnen worden getipt als "nieuwe wereldleiders". In een postmoderne wereld met globalisering, grondstoffenschaarste, consumptie, politieke en militaire machten en met name een VS die in decline is, worden de 4 landen getipt als wereldmachten:
- Brazilie
- Rusland
- India
- China
Algemeen:
De BRIC-machten worden met name bepaald aan de hand van economische en politieke maatstaven.
Illustratief: IQ en welvaart:
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations
Specifiek:
Interessanter dan het overkoepelende economische verhaal lijkt me de eigen ervaringen en de link naar de belangrijkste voorwaarde voor een stabiele macht; zelfvoorzienendheid.
Brazilie:
+ enorme bodemschatten (zowel olie/gas als ertsen)
+ enorm potentieel
+ succesvolle globale marketing/imago (binnenhalen OS 2016 en WK 2014)
+ gedreven bevolking
+ politiek gezien relatief stabiel
+ klimaat
+ isolatie van het min of meer globale "terrorisme/islam"verhaal
- enorme armoede en relatieve rijkdom; verschillen tussen arm en rijk
- drugsoorlogen
- intrastructuur
eigen ervaring: nog niet geweest, als het goed is 3 weken zakelijk in maart 2011
Daar zijn die Chinezen in Afrika meesters in.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
tenzij ze de techniek er uittrekken en de boel dan laten afsterven. Het Organonprincipe.
Economie is nog steeds gebaseerd op grondstoffen.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:56 schreef Yakamoz het volgende:
Zuid-Afrika kunnen we tegenwoordig ook rekenen onder de bric-landen. Het is trouwens vooral een term die wordt gebruikt in de economie, aan de politieke context gaat het dacht ik volledig voorbij.
Politiek is het ook vaak BRICs, de laatste letter expres kleiner.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:56 schreef Yakamoz het volgende:
Zuid-Afrika kunnen we tegenwoordig ook rekenen onder de bric-landen. Het is trouwens vooral een term die wordt gebruikt in de economie, aan de politieke context gaat het dacht ik volledig voorbij.
Dat, of BRICET. Zolang je die T maar niet vergeet mee te rekenen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:24 schreef TomLievense het volgende:
Vergeet BRIC, tegenwoordig zijn de MIKT landen van belang.
Mexico
Indonesië
(Zuid-)Korea.
Turkije
Dat is uit strategisch oogpunt. Als je de grootte en de potentie van de economie als maatstraf zou nemen, dan zouden eerder Mexico, Turkije of Indonesie tot de BRIC-club zouden toetreden, en géén Zuid-Afrika.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:56 schreef Yakamoz het volgende:
Ik denk eerder dat WO 1 en 2 Duitsland, Frankrijk, GB en Italië de kop hebben gekost als grote wereldmacht.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:33 schreef Berlitz het volgende:
is alles is onder het mom van mensenrechten verspeeld
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |