Wat wil je nu eigenlijk rationaliseren? Bedenk dat zij vanuit een totaal andere perceptie heeft gekeken dan jij en dus vanuit heel andere motieven kan hebben gehandeld.quote:Op maandag 17 januari 2011 21:32 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
Vraagje:
Jullie zitten, allemaal (net als ik) met een ex die jullie gedumpt heeft. In mijn geval was het zo dat ik op zich kon accepteren dat het uitging. Ik had me daar al op voorbereid en had het idee haar in het buitenland op te zoeken (wat al gepland was) en het daar in een gesprek onder vier ogen uit te maken. Toen zij het ineens een week voor mijn bezoek per webcam uitmaakte, heeft me dat verschrikkelijk veel boosheid opgeleverd. Daar ben ik eigenlijk nog steeds boos over, ook al kan ik ergens een klein beetje begrijpen waarom ze het zo deed.
Nu zou ik haar best graag willen vergeven. Het zou mij helpen om alles los te kunnen laten. Ik heb ook eenmaal een gesprek met haar gehad waarin ik mijn woede op een vriendelijke manier heb uitgelegd. Maar het punt is dat zij nooit openlijk spijt heeft gehad van haar manier van uitmaken. Dat betekent voor mij dat ik haar ook niet kan vergeven, ook al zou dat beter voor me zijn om er een punt achter te zetten.
En nu de vraag: Is het mogelijk om iemand te vergeven, ook als degene die je vergeeft geen berouw/spijt heeft?
Dat klopt, en misschien dat dat met de tijd ook wel verandert. Ik zie nu alleen niet in waarom ik een serieuze relatie met iemand aan moet gaan, als ik mezelf dan constant moet weerhouden om toch de vergelijking met dat ideaalbeeld te maken. Dat vind ik oneerlijk tegenover de andere persoon, die zich misschien wel volledig in een serieuze relatie stort.quote:Op maandag 17 januari 2011 21:15 schreef Mr.Myst het volgende:
[..]
Mijn fout! Kon het me even niet herinneren, en heb het teruggelezen. Gelukkig geeft de poster zelf ook al aan dat het "bullshit-redenen" zijn voor hem.
Ik moet eerlijk zeggen dat de situatie van Splackavellie02 erg gecompliceerd is, ik kan me het vergelijken ook wel voorstellen, maar hij weet zelf ook wel dat hij nooit een tweede Els tegen gaat komen. Dat is ook iets wat je je echt voor moet gaan houden, hoe goed de relatie met Els ook was. Dat betekent niet dat je het met iemand anders niet goed, net zo goed, of zelfs beter kunt hebben.
Ik studeer in Leuven, dus ik zit al twee jaar tussen accenten, dialecten en uitspraken die ik in Almere en Amsterdam nooit gehoord hebquote:Een 'zuidelijk accent' kan ook heel erg leuk zijn! (Om even op de quote in te gaan)
Tijdens mijn opleiding zat er een meisje bij mij in de klas die op 't randje van Gelderland/Noord-Brabant woont. Ze zat in Doetinchem op kamers om hier te kunnen studeren. Omdat de meeste mensen hier uit de buurt kwamen, viel ze qua accent nogal op. Vond dat altijd wel leuk aan haar.(En achteraf weet ik dat ze mij ook leuk vond... heb ik destijds nooit gemerkt
)
Nee, klopt. Maar het is niet zozeer een gebrek aan gedeelde interesses; het is meer een gebrek aan intellectuele prikkeling. Ik zit zelf nog op de universiteit, en ben op academisch gebied een beetje een laatbloeier. Hierdoor leer ik mensen kennen die doorgaans 2-3 jaar jonger zijn dan ik. Ik weet niet of dat de reden is, maar ik merk dat veel meisjes het idee hebben dat ik veel intelligenter ben dan zij, zelfs wanneer zij betere studieresultaten hebben. Hierdoor ontbreekt het een beetje aan het intellectuele tegengas dat ik van Els wel kreeg, wat ik heel erg jammer vind.quote:Kijk, natuurlijk moeten er gedeelde interesses zijn binnen een relatie, maar je hoeft niet alles van elkaar leuk te vinden, toch?
Je leidt aan een te hoog/groot/breed eisen en wenspakket uitgaande van wat je vorige vriendin je wel kon bieden (valt me nog mee dat je geen RFP rondstuurtquote:Op maandag 17 januari 2011 21:50 schreef Splackavellie02 het volgende:
Ik vind het leuk om een heel debat te houden over waarom Baudolino de zwakste roman van Eco is, of om discussies te voeren waarin anderen met punten komen die ik niet zelf kan bedenken. Graag juist, want daar leer ik van. Ik mis die uitdaging bij de mensen die ik nu leer kennen, terwijl dat toch stuk voor stuk hoog opgeleide mensen zijn.
Ik denk dat jij mijn bericht helemaal verkeerd gelezen heb. Probeer je niet blind te staren op arbitraire voorbeelden, die ik slechts ter illustratie noem. Dat zijn geen specifieke redenen waarom ik het meisje van nu afwijs (wat ik overigens helemaal niet doe). Ik heb geen eisenpakket, en het enige dat ik in het geciteerde bericht gezegd heb, is dat ik intellectuele stimulans mis omdat mensen die helemaal niet minder intelligent zijn dan ik, wel zo naar mij kijken. Ik heb niet gezegd dat dat een reden is om geen nieuwe contacten aan te gaan, en dat doe ik dan ook regelmatig.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:05 schreef Wanderingwhy het volgende:
Je leidt aan een te hoog/groot/breed eisen en wenspakket uitgaande van wat je vorige vriendin je wel kon bieden (valt me nog mee dat je geen RFP rondstuurt).
Daarbij vind ik de eis die je als 'voorbeeld' te berde brengt onzinnig. Je dringt een soort van eigen wereld op aan een wensvriendin. Bedenk de uitbreiding van je wereld eens van een andere kant: Juist omdat je zo strak afbakend d.m.v. een programma van eisen (in het Leuvens: "lastenboek") beperkt je het adopteren van totaal nieuwe inzichten uit wellicht andere werelden dan jij nu bekent mee bent. Ik zie dat niet als een kracht, je bent tezeer bezig met het bekendeProbeer dat eens los te laten en je niet door de smoes van intellectuele uitdaging te laten leiden
Enne....je voorbeeld daarbij vind ik bijna snobistisch...tijd om je torenkamertje te verlaten en de wereld in te trekken
Iemand vergeven die niet vraagt om vergeven te worden, of zelfs maar erkent dat er iets te vergeven valt? Nee, dat zou ik niet doen. Maar ik ben geen rancuneus persoon, dus ik zou mijn tijd ook niet verdoen met het koesteren van een wrok.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:18 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
Maar dan een andere algemenere vraag: Zou het jullie wel lukken om jullie exen te vergeven, ook als ze zelf geen spijt hebben? Bijvoorbeeld vergeving voor vreemdgaan tijdens de relatie of voor het terugkeren naar een eerdere ex (in het geval van Neo), voor het opzettelijk plaatsen van kwetsende facebook/hyves-updates.
Whehe somehow een herkenbare vraag.quote:Op maandag 17 januari 2011 21:32 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
Vraagje:
Jullie zitten, allemaal (net als ik) met een ex die jullie gedumpt heeft. In mijn geval was het zo dat ik op zich kon accepteren dat het uitging. Ik had me daar al op voorbereid en had het idee haar in het buitenland op te zoeken (wat al gepland was) en het daar in een gesprek onder vier ogen uit te maken. Toen zij het ineens een week voor mijn bezoek per webcam uitmaakte, heeft me dat verschrikkelijk veel boosheid opgeleverd. Daar ben ik eigenlijk nog steeds boos over, ook al kan ik ergens een klein beetje begrijpen waarom ze het zo deed.
Nu zou ik haar best graag willen vergeven. Het zou mij helpen om alles los te kunnen laten. Ik heb ook eenmaal een gesprek met haar gehad waarin ik mijn woede op een vriendelijke manier heb uitgelegd. Maar het punt is dat zij nooit openlijk spijt heeft gehad van haar manier van uitmaken. Dat betekent voor mij dat ik haar ook niet kan vergeven, ook al zou dat beter voor me zijn om er een punt achter te zetten.
En nu de vraag: Is het mogelijk om iemand te vergeven, ook als degene die je vergeeft geen berouw/spijt heeft?
Goeie vraag. Ik denk het wel, maar ik weet zeker dat als ik nu met haar opnieuw een relatie zou beginnen, dat het vertrouwen nog altijd te laag is om op te kunnen bouwen.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:31 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
@ Neo: maar denk je haar ooit met het gevoel te kunnen vergeven?
Ik kietel je maar je merkt het niet eens op....wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je wel degelijk vastzit in een bepaald denkpatroon. Ik nodig je juist uit om dat denkpatroon te verlaten, je etiketteert wel degelijk HDVquote:Op maandag 17 januari 2011 22:13 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij mijn bericht helemaal verkeerd gelezen heb. Probeer je niet blind te staren op arbitraire voorbeelden, die ik slechts ter illustratie noem. Dat zijn geen specifieke redenen waarom ik het meisje van nu afwijs (wat ik overigens helemaal niet doe). Ik heb geen eisenpakket, en het enige dat ik in het geciteerde bericht gezegd heb, is dat ik intellectuele stimulans mis omdat mensen die helemaal niet minder intelligent zijn dan ik, wel zo naar mij kijken. Ik heb niet gezegd dat dat een reden is om geen nieuwe contacten aan te gaan, en dat doe ik dan ook regelmatig.
Wat jij snobistisch noemt, vind ik bijna het tegenovergestelde. Ik wil juist niet iemand die tegen mij op kijkt en onterecht denkt dat ik slimmer ben dan ik werkelijk ben, maar iemand die zeker genoeg is van haar eigen capaciteiten.
Oh, en ik zit niet in een torenkamertje, hoor. Ik ontmoet bijna dagelijks nieuwe mensen en heb een bijzonder sociaal leven.
Ja, vind ik niet zo moeilijk, ik vind het moeilijker om te accepteren dat iemand zelf nergens spijt van heeft en mij van alles de schuld geeft, niet dat ik 'm niet kan vergeven, maar ik heb hem overladen met schuldbetuigingen en dan is het antwoord ja dat klopt nou blijf ik maar doormalen over dat schuldig voelen omdat hij me niet wil vergeven, waarom kunnen mensen niet gewoon een beetje volwassen doen, maar eerlijk gezegd had ik het liever nog maar even uitgesteld, dan had hij mij toch gedumpt en vind ik een stuk comfortabeler voelen, misschien had ze net als ik niet zoveel geduldquote:Op maandag 17 januari 2011 21:32 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
Vraagje:
Ik koester geen wrok, maar heb nog steeds een gevoel van onrechtvaardig behandeld te zijn. Dus ik stop het weg en denk er niet meer aan. Tot het moment dat ik haar toevallig tegenkom en alles weer op komt borrelen. Daar zit ik nog steeds (na een half jaar) af en toe mee: dat ik dan denk: als ik haar vergeef, ben ik van mijn verborgen wrok af. Maar als zij niet erkent dat er iets te vergeven valt, kan ik niks anders doen dan, zoals nu, er niet aan denken (het niet te koesteren). Ik denk dus dat ik het achter me gelaten heb, maar om het echt goed achter me te laten, zou ik moeten vergeven.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:20 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Iemand vergeven die niet vraagt om vergeven te worden, of zelfs maar erkent dat er iets te vergeven valt? Nee, dat zou ik niet doen. Maar ik ben geen rancuneus persoon, dus ik zou mijn tijd ook niet verdoen met het koesteren van een wrok.
Het kan ook aan je woordkeuze liggen. Iemand snobistisch noemen irriteert eerder dan het kietelt. Over mijn denkpatroon heb ik veel minder vrij gegeven dan jij lijkt te denken. Ik heb zo mijn eigen verklaringen voor waarom de meisjes met wie ik de laatste tijd omga niet op kunnen leven aan Els.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:39 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Ik kietel je maar je merkt het niet eens op....wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je wel degelijk vastzit in een bepaald denkpatroon. Ik nodig je juist uit om dat denkpatroon te verlaten, je etiketteert wel degelijk HDV
Ik heb ook ooit een vriendin gehad die achteraf vreemd gegaan bleek te zijn. Heb ik best lang van wakker gelegen, nu kan ze me gestolen worden.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:55 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
[..]
Ik koester geen wrok, maar heb nog steeds een gevoel van onrechtvaardig behandeld te zijn. Dus ik stop het weg en denk er niet meer aan. Tot het moment dat ik haar toevallig tegenkom en alles weer op komt borrelen. Daar zit ik nog steeds (na een half jaar) af en toe mee: dat ik dan denk: als ik haar vergeef, ben ik van mijn verborgen wrok af. Maar als zij niet erkent dat er iets te vergeven valt, kan ik niks anders doen dan, zoals nu, er niet aan denken (het niet te koesteren). Ik denk dus dat ik het achter me gelaten heb, maar om het echt goed achter me te laten, zou ik moeten vergeven.
Sarcasme?quote:Trouwens, bij mij valt het nog wel mee hoor. In het geval dat een vriendin vreemd zou gaan, zou ik echt niet weten hoe te vergeven.
PS: Splackavellie02: Als je een meisje was geweest, zou ik zeker een date met je gehad willen hebben.;)
Ja, het punt is dat ik haar dus niet gedumpt zou hebben: ik zou het hebben uitgemaakt, maar op een respectvolle manier en haar (wellicht met tranen) hebben laten gaan. Maar destijds bleef ik achter met boosheid en onbegrip. Maar gedoetje: Ik ken je verhaal niet, maar heb je hem ook om vergeving gevraagd?quote:Op maandag 17 januari 2011 22:45 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
Ja, vind ik niet zo moeilijk, ik vind het moeilijker om te accepteren dat iemand zelf nergens spijt van heeft en mij van alles de schuld geeft, niet dat ik 'm niet kan vergeven, maar ik heb hem overladen met schuldbetuigingen en dan is het antwoord ja dat klopt nou blijf ik maar doormalen over dat schuldig voelen omdat hij me niet wil vergeven, waarom kunnen mensen niet gewoon een beetje volwassen doen, maar eerlijk gezegd had ik het liever nog maar even uitgesteld, dan had hij mij toch gedumpt en vind ik een stuk comfortabeler voelen, misschien had ze net als ik niet zoveel geduld
Bob Dylan zei het al she breaks just like a little girl
Ja, nou ja ik heb gezegd dat het me erg speet en wat ik allemaal fout had gedaan en heb de schuld maar op mezelf geschoven, maar hij had niet zoiets van dat ie ook ergens sorry voor zei of me vergaf, het waren alleen beschuldigingen, maar ik zit er ook wel mee met de manier waarop het uit is gegaan, jammer dat dat niet een beetje normaal kan maar jaquote:Op maandag 17 januari 2011 23:14 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
[..]
Maar destijds bleef ik achter met boosheid en onbegrip. Maar gedoetje: Ik ken je verhaal niet, maar heb je hem ook om vergeving gevraagd?
Nou, dat facebookgebeuren van zojuist was eigenlijk wel een beetje bewust. Ik wilde herleven en terugzien hoe ze destijds deed.quote:Op maandag 17 januari 2011 23:22 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
@Neo: Ik heb begrepen dat je zaterdag met vriendengroep goed was verlopen, maar is het niet alsnog een goed idee om haar op fb te blokkeren. Ze verdient je volgens mij gewoon niet (ook geen 'vriendschap') , na al die verhalen die ik over haar heb gehoord. Mocht je ooit weer met haar in een relatie belanden, dan is de kans groot dat weer precies hetzelfde (vreemdgaan) gebeurt. Je moet het mens gewoon deleten, uit je leven en uit je vriendengroep.
Ik ben het hier wel mee eens. Ik heb al een week of 4 een vriendschapsverzoek van m'n ex in m'n FB staan, maar nooit geaccepteerd. Ten eerste niet echt zin om "vrienden" te zijn met haar, ten tweede ben ik verschrikkelijk bang dat ik berichten van haar ga zien over waar ze dit of dat weekend weer gaat stappen, of hoe gezellig het wel niet was. Absoluut geen zin in. Sterker nog: toen 1 van haar vriendinnen op FB vertelde dat ze dat weekend gingen stappen in Breda en uren vantevoren al weggingen heb ik haar ook meteen verwijderd. Misschien kinderachtig en ik heb absoluut niks tegen haar, maar dit is gewoon zelfbescherming. Ik heb ook geen zin om van háár achteraf te horen hoe gezellig het wel niet was.quote:Op maandag 17 januari 2011 23:22 schreef HendrikDeVogelaar het volgende:
@Neo: Ik heb begrepen dat je zaterdag met vriendengroep goed was verlopen, maar is het niet alsnog een goed idee om haar op fb te blokkeren. Ze verdient je volgens mij gewoon niet (ook geen 'vriendschap') , na al die verhalen die ik over haar heb gehoord. Mocht je ooit weer met haar in een relatie belanden, dan is de kans groot dat weer precies hetzelfde (vreemdgaan) gebeurt. Je moet het mens gewoon deleten, uit je leven en uit je vriendengroep.
Ik vind persoonlijk niet dat iemand tekort schiet wanneer ze Telekids nooit heeft gezien, Winnie de Poeh nooit heeft gelezen, niet weet wat spekkoek is en een iets andere tongval heeft. Hoe weet jij wat haar passies zijn als je ze niet kan delen met haar OMDAT je haar (en iedereen) blijft vergelijken met je overleden liefje? Het ligt niet aan haar gozer.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:26 schreef Splackavellie02 het volgende:
Het tweede probleem is dat Els een soort ideaal voorstelt waaraan anderen niet kunnen voldoen. Ik ben nu enige weken in een casual relatie met een heel leuk meisje, dat intelligent is, aardig en aantrekkelijk, maar die (on)bewust toch tekort schiet. Ze heeft Telekids nog nooit gezien, Winnie the Pooh nog nooit gelezen, weet niet wat spekkoek is en komt uit het Zuiden van het land dus spreekt sommige dingen iets anders uit.. Bullshit-redenen natuurlijk, maar je weegt ze toch mee. Het is een heel leuk meisje, die toevallig ook arts wil worden, maar met Els deelde ik een hele sterke intellectuele band en een hoop passies die ik met haar niet kan delen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |