 
		 
 
			 
			
			
			Roken vergelijke met knoflook eten, omdat je van beide een slechte adem krijgt, is dus een rare analogie. Want roken en knoflook eten delen deze eigenschap, maar heel veel eigenschappen niet.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:26 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je hebt echter over onjuiste analogie, dus is er ook een juiste vorm van analogie. Wat vind je ervan: als je twee zaken/dingen hebt die dezelfde eigenschappen delen en geen eigenschappen hebben die verschillend zijn, dan hebben we over dezelfde zaak/ding. Twee vazen bijvoorbeeld. In andere woorden analogie kan wel.
Nu één die bij roken wordt gebruikt. Als je twee zaken/dingen hebt die één eigenschap delen en het oordeel dat we in islamitische bronnen vinden, geeft een oordeel op die ding of zaak vanwege die ene eigenschap, dan zal dat oordeel gelden voor deze twee zaken/dingen. Wat vind je van deze laatste?
 
			 
			
			
			Ja, ik vind dat de Koran zijn eigen Goddelijke oorsprong bewijst. Wat vind jij eigenlijk Deelnemer van de Koran? Bewijst de Koran zijn eigen Goddelijk oorsprong?quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:34 schreef deelnemer het volgende:
Het is wel mooi, deze standvastigheid in het geloof. Maar dan ben je ook genoodzaakt om alle keiharde beweringen die in de Koran staan naar de letter uit te voeren. Een goede reden om er eens kritisch naar te kijken. Bewijst de Koran zijn eigen Goddelijke oorsprong?
 
			 
			
			
			Nu ben ik benieuwd wat je dan precies onder Goddelijk verstaat.quote:Op donderdag 20 januari 2011 19:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat de Koran zijn eigen Goddelijke oorsprong bewijst. Wat vind jij eigenlijk Deelnemer van de Koran? Bewijst de Koran zijn eigen Goddelijk oorsprong?
 
			 
			
			
			Nee, ik vind van niet. Het karakter ervan is te moralistisch. Het gaat maar door over de noodzaak Allah te eren. Het gaat Allah niet om ons, maar om onze gehoorzaamheid. Het zet zwaar in op het eindoordeel. In het licht van ons beperkte begrip van de wereld om ons heen is dat onredelijk. Het gaat soms lichtvoetig om met geweld, alleen om iemand niet geloofd. Het leunt zwaar op het Christendom, ook waar deze zelf niet overuigend is. Het biedt een houvast, door regels op te stellen voor de gemeenschap, maar spreekt niet overtuigend over de menselijke psychologie. Het boek lijkt mij, vanwege zijn beperkingen, van menselijke oorsprong. Een boek van iemand die bezig is om een gemeenschap op te zetten en uit te denken.quote:Op donderdag 20 januari 2011 19:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat de Koran zijn eigen Goddelijke oorsprong bewijst. Wat vind jij eigenlijk Deelnemer van de Koran? Bewijst de Koran zijn eigen Goddelijk oorsprong?
 
			 
			
			
			Zeggen dat wij Allah niet aangaan klinkt erg overdreven. Als Allah bestaat en almachtig is, dan heeft Hij onze gehoorzaamheid niet nodig. Als wij Allah niet aangaan, waarom heeft Hij dan ons geschapen. Niet omdat hij onze gehoorzaamheid nodig heeft.quote:Op donderdag 20 januari 2011 20:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, ik vind van niet. Het karakter ervan is te moralistisch. Het gaat maar door over de noodzaak Allah te eren. Het gaat Allah niet om ons, maar om onze gehoorzaamheid. Het zet zwaar in op het eindoordeel. In het licht van ons beperkte begrip van de wereld om ons heen is dat onredelijk. Het gaat soms lichtvoetig om met geweld, alleen om iemand niet geloofd. Het leunt zwaar op het Christendom, ook waar deze zelf niet overtuigend is. Het biedt een houvast, door regels op te stellen voor de gemeenschap, maar spreekt niet overtuigend over de menselijke psychologie. Het boek lijkt mij, vanwege zijn beperkingen, van menselijke oorsprong. Een boek van iemand die bezig is om een gemeenschap op te zetten en uit te denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hiermee wil ik deze discussie met je afronden, als je hierna nog iets wil vragen of zeggen dan mag dat. Het was fijn met je van gedachten te wisselen Deelnemer.Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
 
			 
			
			
			quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Zeggen dat wij Allah niet aangaan klinkt erg overdreven. Als Allah bestaat en almachtig is, dan heeft Hij onze gehoorzaamheid niet nodig. Als wij Allah niet aangaan, waarom heeft Hij dan ons geschapen. Niet omdat hij onze gehoorzaamheid nodig heeft.
Ik zie echter je punt. Je vindt het vreemd dat Allah zoveel wil van de mens. Alleen het kan wel zo zijn, dat onze gehoorzaamheid goed kan zijn voor ons. Als je beste vriend dood gaat, dan heb je antwoorden en kun je makkelijker ermee omgaan. Als je alles in je leven verliest, dan heb je tenminste nog je gehoorzaamheid tegenover God die je troost kan bieden tijdens moeilijke tijden. Nu kan je zeggen dat dit bij elke godsdienst is, dat kan. Het hoeft echter niet te gelden dat gehoorzaamheid slecht is.
Lichtvoetig omgaan met geweld vind ik een wat losbandige uitdrukking, als ik het mag zeggen. De Koran roept inderdaad op tot geweld; ik ga hier niet omheen. Deze oproep kent wel zijn regels. Omdat iemand ongelovig is, wordt hij niet zomaar op straat vermoord. Dat mag niet, Allah dreigt met grote consequentie. Je voert oorlog zolang tegen je gestreden wordt, als ze vrede willen dan geef je ze vrede.
Je zult je nu zeker afvragen hoe het zit met moslims die afvallen van hun geloof. Ik zal niet om de feiten gaan. Allah belooft ze inderdaad een grote straf en in een islamitische rechtstaat kunnen ze de doodstraf krijgen (door te verhuizen naar een land waar de islamitische wetgeving niet wordt gehandhaafd kunnen ze hier onderuit komen).
Islam zet inderdaad veel in op het eindoordeel, maar het is geen onmogelijke taak. Volgens mij heeft Helana1989 het een keer omschreven. De mens neigt naar zondes. Als hij zondigt, dan toont hij berouw (afstand nemen van de zonde, spijt hebben en voornemen om het nooit meer te doen). Hij hoopt vervolgens op de genade van God. Zoals Allah het in een Hadith zegt:Bewust gekozen onderschikking kan zeker een deugd zijn, maar geen plicht. Mijn waardering voor het geloof neemt toe met als men de sprituele kant opzoekt. De letterlijke benadering is mij minder welgevallig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hiermee wil ik deze discussie met je afronden, als je hierna nog iets wil vragen of zeggen dan mag dat.Dank je, en eensgelijk. Ik wens je een goed resultaat bij je tentamens toe.quote:Het was fijn met je van gedachten te wisselen Deelnemer.The view from nowhere.
 
			 
			
			
			Zo.quote:Op donderdag 20 januari 2011 20:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, ik vind van niet. Het karakter ervan is te moralistisch. Het gaat maar door over de noodzaak Allah te eren. Het gaat Allah niet om ons, maar om onze gehoorzaamheid. Het zet zwaar in op het eindoordeel. In het licht van ons beperkte begrip van de wereld om ons heen is dat onredelijk. Het gaat soms lichtvoetig om met geweld, alleen om iemand niet geloofd. Het leunt zwaar op het Christendom, ook waar deze zelf niet overuigend is. Het biedt een houvast, door regels op te stellen voor de gemeenschap, maar spreekt niet overtuigend over de menselijke psychologie. Het boek lijkt mij, vanwege zijn beperkingen, van menselijke oorsprong. Een boek van iemand die bezig is om een gemeenschap op te zetten en uit te denken.
 
   
											 
			 
			
			
			Maar tot nu toe weet Mathemaat op deze vragen geen antwoord te verzinnen. Fietst die er maar lekker omheen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:46 schreef ATON het volgende:
[..]
En die " bronnen " zijn toch wat vaag omschreven niet ?
En als het engel Gabriël was die als "tussenpersoon" fungeerde is dan weer de vraag; waar komt plots die engel vandaan ? De eerste keer dat er van engelen sprake is in de bijbel komt van de chasidim na de Makkabeese oorlog ( 175 - 135 v.C.) onder Johannes Hyrkanus ( 135 - 105 v.C.) en enkel aanvaard door de Farizeeërs. Opgelet, verwar niet met ' jongelingen ' uit Genesis, want dat zijn nog geen 'engelen'. Wil je er engelen in zien, laat ik over aan uw eigen fantasie.
[..]
Die engel is dus wél een argument? En er is meer. De begrippen " Hemel en hel " zijn christelijke begrippen en kwamen in heel het O.T. niet voor. Het zijn pas de Farizeeërs ( in tegenstelling tot de Sadduceeërs ) die geloofden in een ' verrijzenis van het lichaam en de komende vergelding' en leerden het bestaan van ' engelen en geesten '. In het O.T. spreekt men wel van de hemel, maar dit wijst duidelijk en alleen maar op het uitspansel wat zichtbaar is.
En gezien je zélf beweerd dat de God van de Joden dezelfde is als die van de Moslims mag er toch naar de Torah verwezen worden toch ? Ofwel liegt Hij bij de ene of bij de andere. En als God in bijde geschriften de waarheid spreekt zit je toch met een probleem.
 
			 
			
			
			Niet acceptabel en reden voor protest.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:49 schreef henk003 het volgende:
We zien het dagelijks er lopen steeds meer Moslims op straat.
Er komen steeds meer moskeeen bij.
Maar hoe zou u erop reageren als ze er 1 vlakbij u in de buurt of zelfs voor uw huis neerzetten?
Ik vraag me af of een moskee gewenst is onder de Nederlanders.
 
			 
			
			
			De Koran heeft geen Goddelijke oorsprong, maar is een boekje dat door ene Mohammed zo'n anderhalf duizend jaar geleden is geschreven.quote:Op donderdag 20 januari 2011 19:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat de Koran zijn eigen Goddelijke oorsprong bewijst. Wat vind jij eigenlijk Deelnemer van de Koran? Bewijst de Koran zijn eigen Goddelijk oorsprong?
 
			 
			
			
			En dan gaan de christenen janken als God zegt dat de joden en christenen honden en apen zijn. Vind je het raar als je je eigen God van plagiaat beschuldigt dat Hij dan niet heftig terug reageert.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:46 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
De Koran heeft geen Goddelijke oorsprong, maar is een boekje dat door ene Mohammed zo'n anderhalf duizend jaar geleden is geschreven.
De reden om dit boekje te schrijven was dat hij als Arabier jaloers was op het feit dat de Joden en Christenen wel een eigen geloof en God hadden en de Arabieren niet.
Vervolgens heeft hij met flink wat jatwerk de Koran bij elkaar geschreven en met geweld over het Arabische continent verspreidt.
Een ieder die de Koran naast de Bijbel legt zal het opvallen dat Mohammed flink plagiaat heeft gepleegt, de stijl in overtreffende trap heeft geimiteerd en er eigenlijk iets belachelijks van heeft gemaakt.
Vervolgens heeft hij het Joodse symbool van de twee driehoeken in elkaar (Joodse ster) gejat door twee vierhoeken te nemen en die op precies gelijke wijze in elkaar te draaien.
Al met al is de Islam dus een zielig stukje naapen van het Joden en Christendom. Dit is dan ook de rden dat voor de Islam deze geloven vernietigd moeten worden. Zolang het Jodendom en Christendom bestaan kan iedereen die zijn ogen open doet wat de Islam eigenlijk is: goedkope imitatie.
 
			 
			
			
			Ook allebei plagiaat, maar dat kon Mohammed niet doorzien.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
En dan gaan de christenen janken als God zegt dat de joden en christenen honden en apen zijn. Vind je het raar als je je eigen God van plagiaat beschuldigt dat Hij dan niet heftig terug reageert.
In andere woorden zeg ik dat als de Koran een openbaring van God is, dan hebben we over dezelfde God als die van Mozes en Jezus.
 
			 
			
			
			Ik ga dit herhalen tot je hier een antwoord op verzonnen hebt. Je kan hier ook wegblijven. Dat is uw vrije keuze.quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:46 schreef ATON het volgende:
En die " bronnen " zijn toch wat vaag omschreven niet ?
En als het engel Gabriël was die als "tussenpersoon" fungeerde is dan weer de vraag; waar komt plots die engel vandaan ? De eerste keer dat er van engelen sprake is in de bijbel komt van de chasidim na de Makkabeese oorlog ( 175 - 135 v.C.) onder Johannes Hyrkanus ( 135 - 105 v.C.) en enkel aanvaard door de Farizeeërs. Opgelet, verwar niet met ' jongelingen ' uit Genesis, want dat zijn nog geen 'engelen'. Wil je er engelen in zien, laat ik over aan uw eigen fantasie.
Die engel is dus wél een argument? En er is meer. De begrippen " Hemel en hel " zijn christelijke begrippen en kwamen in heel het O.T. niet voor. Het zijn pas de Farizeeërs ( in tegenstelling tot de Sadduceeërs ) die geloofden in een ' verrijzenis van het lichaam en de komende vergelding' en leerden het bestaan van ' engelen en geesten '. In het O.T. spreekt men wel van de hemel, maar dit wijst duidelijk en alleen maar op het uitspansel wat zichtbaar is.
En gezien je zélf beweerd dat de God van de Joden dezelfde is als die van de Moslims mag er toch naar de Torah verwezen worden toch ? Ofwel liegt Hij bij de ene of bij de andere. En als God in bijde geschriften de waarheid spreekt zit je toch met een probleem.
 
			 
			
			
			Grappig gevonden. Maar ik ben wel benieuwd waar je deze ideeën vandaan hebt. Zelf verzonnen?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:46 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
De Koran heeft geen Goddelijke oorsprong, maar is een boekje dat door ene Mohammed zo'n anderhalf duizend jaar geleden is geschreven.
De reden om dit boekje te schrijven was dat hij als Arabier jaloers was op het feit dat de Joden en Christenen wel een eigen geloof en God hadden en de Arabieren niet.
Vervolgens heeft hij met flink wat jatwerk de Koran bij elkaar geschreven en met geweld over het Arabische continent verspreidt.
Een ieder die de Koran naast de Bijbel legt zal het opvallen dat Mohammed flink plagiaat heeft gepleegt, de stijl in overtreffende trap heeft geimiteerd en er eigenlijk iets belachelijks van heeft gemaakt.
Vervolgens heeft hij het Joodse symbool van de twee driehoeken in elkaar (Joodse ster) gejat door twee vierhoeken te nemen en die op precies gelijke wijze in elkaar te draaien.
Al met al is de Islam dus een zielig stukje naapen van het Joden en Christendom. Dit is dan ook de rden dat voor de Islam deze geloven vernietigd moeten worden. Zolang het Jodendom en Christendom bestaan kan iedereen die zijn ogen open doet wat de Islam eigenlijk is: goedkope imitatie.
 
			 
			
			
			 .
. .
.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Das waar, maar bij mij is alles toch al volgebouwd...zouden ze eerst wat moeten slopenquote:Op zondag 23 januari 2011 06:00 schreef popolon het volgende:
Recht voor m'n huis? Ik zou er wel een probleem van maken. Maar dat geldt eigenlijk voor elk gebouw.
 
											 
			 
			
			
			Het staat volgens mij in iedere biografie over Mohammed. Op het Arabische schiereiland leefde ook christelijke gemeenschappen, zowel in Mekka als Medina. Mohammed vroeg zich af waarom God wel tot hen en de Joden had gesproken, maar niet tot de arabieren. Aanvankelijk moest men ook bidden in de richting van Jerusalem, en pas later in de richting van Mekka (op aanraden van Allah, die ook wel eens van gedachte veranderd).quote:Op zondag 23 januari 2011 01:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Grappig gevonden. Maar ik ben wel benieuwd waar je deze ideeën vandaan hebt. Zelf verzonnen?
Het grappig vind ik, dat er een bestaande theorie is, dat ene Bahira het christendom aan de Arabieren wilde brengen. Net zoals Bonifacius aan de Friezen en Willibrord aan de Utrechters.
Mar de Arabieren snapten er niks van: ze vereerden nog stenen als godheid. Toen heeft Bahira een eenvoudige versie van de bijbel geschreven en die als heilig boek naar de Arabieren gebracht.
"Allah akbar, Bahira peiqambar."
Ik moet zeggen dat ik delen van de koran alleen begreep, doordat ik de bijbel al kende.
 
			 
			
			
			En dezelfde god als een Shiva-aanbiddende Hindoe, als je jouw logica volgt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
En dan gaan de christenen janken als God zegt dat de joden en christenen honden en apen zijn. Vind je het raar als je je eigen God van plagiaat beschuldigt dat Hij dan niet heftig terug reageert.
In andere woorden zeg ik dat als de Koran een openbaring van God is, dan hebben we over dezelfde God als die van Mozes en Jezus.
 
			 
			
			
			Waarom?quote:Op zondag 23 januari 2011 18:06 schreef Verrekijker het volgende:
[..]
En dezelfde god als een Shiva-aanbiddende Hindoe, als je jouw logica volgt.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het valt me nu pas opquote:Op maandag 24 januari 2011 00:36 schreef Kees22 het volgende:
Ik zie het, tot mijn schaamte, nu pas.
Kan iemand de spelfout in de TT verbeteren?
Oh, en dan tegelijk even de u in je veranderen of de je in u. Zo ziet het er nogal raar uit.
 
											 
			 
			
			
			De spelfout of de u/je-fout?quote:
|  | 
 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |