abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91319421
Groupon wil een IPO van 15-20 miljard dollar.
Zynga wordt geschat op 5.8 miljard.
pi_91320159
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:43 schreef Rejected het volgende:
Groupon wil een IPO van 15-20 miljard dollar.
Ik had er wel eens eerder van gehoord maar nu ik de Nederlandse versie eens bekijk zie ik alleen maar reclame voor eettentjes. Wat willen ze eigenlijk met die 15 miljard doen? :')
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  vrijdag 14 januari 2011 @ 15:59:43 #228
324665 meth77
to do or not to do
pi_91320276
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:57 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik had er wel eens eerder van gehoord maar nu ik de Nederlandse versie eens bekijk zie ik alleen maar reclame voor eettentjes. Wat willen ze eigenlijk met die 15 miljard doen? :')
in hun zak steken, wat dacht je dan
pi_91321837
Bij al die IPOs / bailouts krijg ik zon dot-com gevoelens. Het lijkt wel of iedereen ervanuitgaat dat allles goed komt en de economie weer op het spoor is. Vooral als de cijfers van Q4 uitkomen (die worden goed aangezien de consumentenaankopen fors zijn aangetrokken) zal het hosanna kunnen worden.

Het lijkt en begint ook echt te voelen alsof we op het top van de bubble aan het dansen zijn.

Party like its 1999. *O*
pi_91321924
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:30 schreef piepeloi55 het volgende:

Het lijkt en begint ook echt te voelen alsof we op het top van de bubble aan het dansen zijn.

Party like its 1999. *O*
Dat gevoel heb ik ook maar 't zal nog wel nog niet voor direct zijn. QE2 loopt pas af binnen 6 mnd, tot dan is er ondersteuning neem ik aan?
  vrijdag 14 januari 2011 @ 16:33:36 #231
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91321982
Ze gaan snel cashen omdat ze weten dat ze eigenlijk ook overdreven duur zijn. >:)
pi_91322072
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:32 schreef tony_clifton- het volgende:
Dat gevoel heb ik ook maar 't zal nog wel nog niet voor direct zijn. QE2 loopt pas af binnen 6 mnd, tot dan is er ondersteuning neem ik aan?
De black swans die o.a. Selang heeft geschets kunnen op elk moment plaatsvinden. Ik ben alleen bang dat men eerst nog euforischer gaat worden voor het feestje echt/voorgoed gaat eindigen. Er is immers nog enige speelruimte.
pi_91322339
Zijn die black swans dan niet te voorspellen? Ik denk dat er een paar grote partijen heel erg short gaan zitten wanneer we een grote crash krijgen. Oké, de markten worden er gezonder door maar als kijkt naar de grafieken waar er 10% op een dag af gaat lijkt mij dat eerder georganiseerd.

Misschien niet à la toplui van grote banken in een grote marmeren zaal gezamenlijk aan de cognac en lachen van 'zie ze panikeren', maartoch... Ik denk dat er altijd mensen aan zo'n crashes verdienen, en niet per toeval.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 januari 2011 @ 16:49:14 #234
862 Arcee
Look closer
pi_91322797
WS al weer op post-crisis-high.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_91324467
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:40 schreef tony_clifton- het volgende:
Zijn die black swans dan niet te voorspellen? Ik denk dat er een paar grote partijen heel erg short gaan zitten wanneer we een grote crash krijgen. Oké, de markten worden er gezonder door maar als kijkt naar de grafieken waar er 10% op een dag af gaat lijkt mij dat eerder georganiseerd.

Misschien niet à la toplui van grote banken in een grote marmeren zaal gezamenlijk aan de cognac en lachen van 'zie ze panikeren', maartoch... Ik denk dat er altijd mensen aan zo'n crashes verdienen, en niet per toeval.
Voorspellen op zich is niet moeilijk, maar een exact tijdstip en exacte events eraan plakken wel. Er zijn vast een hoop mensen die wachtten dat het misgaat en dan enorm gaan shorten, ikzelf denk er ook overna. Probleem is alleen dat als je (tijdelijke) mis zit er geen geld meer is om in te stappen op de goedkope niveaus en het (zekere) rendement dat daarmee komt.
pi_91324656
Gewoon wachten en dan buy the fucking dip.
pi_91324698
quote:
Zijn die black swans dan niet te voorspellen?
De definitie van een black swan is juist dat iedereen hem ver van te voren kan voorspellen. Jij hebt je zeker nog niet echt ingelezen?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 januari 2011 @ 17:29:52 #238
862 Arcee
Look closer
pi_91324978
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:24 schreef GoudIsEcht het volgende:
De definitie van een black swan is juist dat iedereen hem ver van te voren kan voorspellen. Jij hebt je zeker nog niet echt ingelezen?
Nee, juist omgekeerd, maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_91325322
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Voorspellen op zich is niet moeilijk, maar een exact tijdstip en exacte events eraan plakken wel. Er zijn vast een hoop mensen die wachtten dat het misgaat en dan enorm gaan shorten, ikzelf denk er ook overna.
Het is andersom. Je zult eerst moeten shorten en dan wachten tot het misgaat. Op het moment dat er een crash plaatsvindt of het lijkt er op, dan worden de instrumenten om te shorten dusdanig hoog geprijsd dat het rendement t.o.v. het risico niet meer interessant zijn.
pi_91326007
Een black swan ziet niemand juist aankomen.
Groupon is best groot, weet hun income statement niet maar ik neem aan dat ze aardig wat winst maken. Is dus niet helemaal hetzelfde als dotcom toentertijd. Zoals ik eerder zie, ik ken de cijfers niet, en 15 miljard klinkt erg veel voor zo'n tent. Maar ik zou hier best mn geld in durven te steken. Kan flink profiteren van de transitie naar een mobiel tijdperk.
Vandaag ASML op de eerste day high gekocht, toen zakte het in maar gelukkig door de VS omhoog geschoten. :D
pi_91330777
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:36 schreef jaco het volgende:
Het is andersom. Je zult eerst moeten shorten en dan wachten tot het misgaat. Op het moment dat er een crash plaatsvindt of het lijkt er op, dan worden de instrumenten om te shorten dusdanig hoog geprijsd dat het rendement t.o.v. het risico niet meer interessant zijn.
Bij bepaalde instrumenten kan de risicopremie (flink) omhoog gaan, maar het is je vrij om een ander (en meer liquide) instrument te kiezen. Bij futures op de bekende indices zal dat allemaal meevallen of niet eens merkbaar. Daarnaast zit je dan short voor tientallen procenten op de onderliggende waarde en niet om een paar procentjes binnen te tikken.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat als je nu zou shorten je op de lange termijn op (flinke) winst zal staan. Je weet echter nooit wanneer en hoe het mis zal gaan (dat is chaos en niet te controleren). Het kan net zogoed dat de beurs eerst naar ongekende hoogtes gaat die je doen uitroken. Shorten voordat de bubble leegloopt is voor mij persoonlijk dus not done. Op het moment echter dat die recordhoogtes zijn bereikt en een of meerdere black swans te voorschijn komen zou ik wel durven te shorten met een goed moneymanagement.
pi_91330911

Misschien leuk voor de (macro)daytraders, aangezien consumer spending 75% van het GDP is en de consensus nog uitgaat van een lagere Q4 groei.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:44:17 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91331825
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als de bank je account liquideert omdat je equity onder water komt, al is het maar voor één dagje, dan is al je poen definitief weg. Er valt dan niks meer te beleggen dus zie je iemand ook niet meer in het "De Beursvloer" forum.

De toegang tot Fok! word je gelukkig niet ontzegd. In R&P zul je met warmte worden ontvangen.
Als je een zogenaamde 'margin-call' krijgt ben je nog steeds niet al je geld kwijt. De bank liquideert al ruim voordat je onder de nullijn bent. Ben in 2001 door mijn broker gebeld of ik bij wilde storten (wat ik toen niet kon!). Gelukkig draaide de beurs net op dat moment!
Stel dat je voor 70.000 euro aandelen hebt en je margin is 40.000 euro. Als je dan voor -30.000 euro opties schrijft en dat ook belegt dan heb je een porto van 100.000 euro aandelen, voor -30K aan opties. Je margin zal dan iets van 20K zijn.
Daalt de beurs nu met 15% en je margin is nul, dan belt de bank je. Of je bij wil storten. Als je dat niet kunt dan verkoopt de bank een deel van de aandelen (op een zeer ongunstig moment), net zolang totdat je weer een positieve margin hebt. Maar als dan bijv. voor 20K aan aandelen wordt verkocht en daarmee de helft van je optieposities geliquideerd wordt, dan ben je weer gewoon safe.
Je verliest natuurlijk wel relatief veel vermogen en ook nog op een ongunstig moment. Maar dat is de prijs (het risico) die je betaalt voor extra rendement als het wel goed gaat.

Eigenlijk wordt je hier door het Nederlandse belastingstelsel toe gedwongen.
The End Times are wild
pi_91333126
Zo dan! Het spuit echt omhoog hier de laatste paar uurtjes. B-)
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk wordt je hier door het Nederlandse belastingstelsel toe gedwongen.
Je wordt gedwongen door het NL belastingstelsel om zoveel mogelijk risico te nemen op de beurs? En een dikke leverage te pakken? Naah LXIV dat is geen goed excuus. :{ Dus dan krijgt het NL belastingstelsel de schuld als je een margin call krijgt? :') Voordeel van deze denkwijze is dat je het dan iig niet zelf hebt gedaan. Overigens ben ik het eens dat NL belastingen te gek voor woorden zijn, maar op de rest vind ik het nogal mank gaan.

[ Bericht 38% gewijzigd door Mercer op 14-01-2011 20:13:18 ]
  vrijdag 14 januari 2011 @ 20:12:30 #245
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91333649
Kiek 'um goan! Die Dow en die Nasdaq!!

Zou dan nu uiteindelijk tóch het tijdperk van oneindig stijgende beurskoersen en dividenden zijn aangebroken? Ik mag het hopen.

Alleen jammer dat mijn geschreven opties straks misschien ver out the money verlopen. Ik houd de koersen liever laag, zodat ik telkens kan bijschrijven. Op een AEX van 410 oid durf ik dat niet meer.
The End Times are wild
pi_91338012
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 20:04 schreef Mercer het volgende:
Zo dan! Het spuit echt omhoog hier de laatste paar uurtjes. B-)

[..]

Je wordt gedwongen door het NL belastingstelsel om zoveel mogelijk risico te nemen op de beurs? En een dikke leverage te pakken? Naah LXIV dat is geen goed excuus. :{ Dus dan krijgt het NL belastingstelsel de schuld als je een margin call krijgt? :') Voordeel van deze denkwijze is dat je het dan iig niet zelf hebt gedaan. Overigens ben ik het eens dat NL belastingen te gek voor woorden zijn, maar op de rest vind ik het nogal mank gaan.
LXIV heeft gelijk. Vermogen wordt hier aardig belast, maar capital gains juist niet. En door leverage kan je een hoog capital gains/vermogen ratio krijgen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 20:12 schreef LXIV het volgende:
Kiek 'um goan! Die Dow en die Nasdaq!!

Zou dan nu uiteindelijk tóch het tijdperk van oneindig stijgende beurskoersen en dividenden zijn aangebroken? Ik mag het hopen.

Alleen jammer dat mijn geschreven opties straks misschien ver out the money verlopen. Ik houd de koersen liever laag, zodat ik telkens kan bijschrijven. Op een AEX van 410 oid durf ik dat niet meer.
:'( :'( :'(
pi_91338792
Wordt de capital gain tax eigenlijk per transactie ingehouden door de broker of komt dit tot stand door een jaarlijkse momentopname ofwel gewogen gemiddelde? Ik vermoedde altijd het eerste maar misschien zit het anders, weet iemand hoe dat zit?
Greece
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:12:08 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91341747
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:17 schreef superpiet het volgende:

[..]

LXIV heeft gelijk. Vermogen wordt hier aardig belast, maar capital gains juist niet. En door leverage kan je een hoog capital gains/vermogen ratio krijgen.

[..]

:'( :'( :'(
Zo is het precies. Bij een inflatie van 2% en vermogensbelasting van 1,2% ga je pas verdienen vanaf de 3,2%.
Behaal je dus 5% rendement dan is dat in werkelijkheid maar 1,8%. Dat is niet veel. Kun je met leverage je rendement naar 8% verhogen dan is je werkelijke rendement 4,8%. Bijna een verdrievoudiging.
Zeker geschreven deep ITM-puts zijn geschikt hiervoor. Want je ontvangt hiermee:
A) de koersstijging op het aandeel
B) rente of dividend van de premie
C) de geschreven put staat als negatief vermogen in je porto.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 januari 2011 @ 22:45:40 #249
862 Arcee
Look closer
pi_91344208
S&P gesloten op year-high: 1.293.24, de hoogste stand sinds het begin van de crisis.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:51:25 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91344549
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:45 schreef Arcee het volgende:
S&P gesloten op year-high: 1.293.24, de hoogste stand sinds het begin van de crisis.
De beurs hoeft niet eens zó gek te stijgen om het komende jaar 100 keer een ATH sinds de crisis te kunnen posten.

Het wordt eens tijd dat we een pre=crisis ATH gaan neerzetten!

En verder is de DJ sinds het dieptepunt van de crisis 'slechts' verdubbeld, en dat geldt natuurlijk ook al bijna voor de AEX.
The End Times are wild
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:53:20 #251
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91344666
"The difference between the yield premium on speculative- grade corporate bonds and investment-grade debt has tightened to 355 basis points and reached as low as 348 basis points on Jan. 5, the narrowest since November 2007, according to Bank of America Merrill Lynch index data."

http://www.bloomberg.com/(...)-credit-markets.html

:X

Dit is echt niet te geloven. Er wordt dus op dit moment net zo weinig risico ingeprijsd als op de alltime high (S&P500 bereikte die in okt 2007) vlak voordat de boel in elkaar donderde. En dat is dus nog geen 2 jaar nadat de hele wereld en z'n achterneef met een bailout van armageddon moesten worden gered.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_91345013
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:53 schreef SeLang het volgende:
"The difference between the yield premium on speculative- grade corporate bonds and investment-grade debt has tightened to 355 basis points and reached as low as 348 basis points on Jan. 5, the narrowest since November 2007, according to Bank of America Merrill Lynch index data."

http://www.bloomberg.com/(...)-credit-markets.html

:X

Dit is echt niet te geloven. Er wordt dus op dit moment net zo weinig risico ingeprijsd als op de alltime high (S&P500 bereikte die in okt 2007) vlak voordat de boel in elkaar donderde. En dat is dus nog geen 2 jaar nadat de hele wereld en z'n achterneef met een bailout van armageddon moesten worden gered.
We zijn de bubble flink het aan opblazen op het moment. Nieuws van IPO's vliegen je om de oren. Negatief geluid wordt nog steeds overal weggedrukt. Yield spread op z'n kleinst sinds de crisis. Mensen worden nog steeds uit hun huizen gedrukt en lopen nog steeds achter op betalingen. Rente nog steeds laag. Werkloosheid nog steeds hoog, aantal claims steeg de laatste keer weer.

Oftewel, je kunt met een gerust hart op vakantie. Wie weet staat de beurs er binnen die 2 maand al stukken beter voor als we in dit tempo door gaan :7
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 23:08:30 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91345640
In Tunesië is vandaag de president gevlucht na rellen over stijgende voedselprijzen. Het is nu wachten op China. Ze hebben beiden een GDP/capita van ongeveer $3800 dus je zou zeggen dat de effecten ongeveer op een gelijke manier doorwerken.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 januari 2011 @ 23:13:45 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91345922
Het prijsniveau in China hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn. Bovendien is de Yuan sterk ondergewaardeerd, dus het is niet zo moeilijk om voor voedsel te zorgen.
Bovendien zijn Chinezen geen Tunesiërs. Ik denk dat een Chinees gewoon harder gaat werken als hij meer geld nodig heeft.
The End Times are wild
  vrijdag 14 januari 2011 @ 23:16:57 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91346137
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:59 schreef sitting_elfling het volgende:

Oftewel, je kunt met een gerust hart op vakantie.

Dat zeker. Er moet nu meer dan 50% af voordat ik überhaupt ga beginnen om het fundamentele kooplijstje weer up to date te maken. Al kan het straks natuurlijk snel gaan als de bubbles knappen (zie 2008)

Maar prioriteit 1 is nu mijn testtooltje up to date krijgen zodat ik na de vakantie de geplande dynamische strategieen kan programmeren en testen. Maar elke keer loop ik weer tegen iets aan dat ik eerst wil fixen. Het wordt natuurlijk wel steeds bruikbaarder en betrouwbaarder zo :Y
Mijn reisverslagen
pi_91348606
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo is het precies. Bij een inflatie van 2% en vermogensbelasting van 1,2% ga je pas verdienen vanaf de 3,2%.
Behaal je dus 5% rendement dan is dat in werkelijkheid maar 1,8%. Dat is niet veel. Kun je met leverage je rendement naar 8% verhogen dan is je werkelijke rendement 4,8%. Bijna een verdrievoudiging.
Is dit een pleidooi voor de terugkeer van de vermogenswinst belasting ? Ik meen me te herinneren dat het tarief vergelijkbaar was met loonbelasting dus 52% in de hoogste schijf, maar dat zal nu iets minder zijn, laten we zeggen 40%. Dan haal je dus bij 5% rendement in werkelijkheid maar 1 % netto reeel rendement.

Op een meer abstract niveau zou je kunnen zeggen dat het huidige systeem het tenminste lonend maakt voor diegenen die meer risico willen zoeken. Het is aan de beleggers die dat niet willen om zichzelf te beheersen. Van beleggers in derivaten kunnen we enige kennis van zaken verwachten. Dan kun je ook de keuze maken om er geen gebruik van te maken.
pi_91349133
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:28 schreef Mendeljev het volgende:
Wordt de capital gain tax eigenlijk per transactie ingehouden door de broker of komt dit tot stand door een jaarlijkse momentopname ofwel gewogen gemiddelde? Ik vermoedde altijd het eerste maar misschien zit het anders, weet iemand hoe dat zit?
In de landen waar capital gain tax geheven wordt, gebeurt dat via de jaarlijkse aangifte van de belegger. De broker heeft er niets mee te maken. In de VS betaal je over de realized gains. De realized losses mag je weer van het belastbaar totaal afhalen. Dit is de reden dat er op de Amerikaanse beurzen aan het eind van het jaar soms aan- en verkopen plaatsvinden die fundamenteel en technisch gezien niet logisch zijn.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 07:01:20 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91357066
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:52 schreef jaco het volgende:

[..]

Is dit een pleidooi voor de terugkeer van de vermogenswinst belasting ? Ik meen me te herinneren dat het tarief vergelijkbaar was met loonbelasting dus 52% in de hoogste schijf, maar dat zal nu iets minder zijn, laten we zeggen 40%. Dan haal je dus bij 5% rendement in werkelijkheid maar 1 % netto reeel rendement.

Op een meer abstract niveau zou je kunnen zeggen dat het huidige systeem het tenminste lonend maakt voor diegenen die meer risico willen zoeken. Het is aan de beleggers die dat niet willen om zichzelf te beheersen. Van beleggers in derivaten kunnen we enige kennis van zaken verwachten. Dan kun je ook de keuze maken om er geen gebruik van te maken.
Er is nooit vermogenswinstbelasting geweest in Nederland. Je betaalde belasting op dividend. Dus als een aandeel met 100% steeg (maar geen dividend uitkeerde) betaalde je niks!
The End Times are wild
pi_91359540
Heeft het feit dat de AEX niet zulke grote stappen maakt als de S&P te maken met het verschil tussen Amerikanen en Nederlanders? Beurzen zijn natuurlijk wereldwijd toegankelijk maar 90% van de beleggers(niet het kapitaal) belegt volgens mij alleen op de thuisbeurs (home bias).
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 januari 2011 @ 11:36:54 #260
862 Arcee
Look closer
pi_91359918
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:
De beurs hoeft niet eens zó gek te stijgen om het komende jaar 100 keer een ATH sinds de crisis te kunnen posten.
True, kan in principe elke dag wel, wat al niet eens veel scheelt. :s)

quote:
Het wordt eens tijd dat we een pre=crisis ATH gaan neerzetten!
Intraday-ATH S&P500: 1576.09 (11 oktober 2007)

Om dat record te breken moet de S&P vanaf het huidige niveau een kleine 22% stijgen. Niet eens zo heel erg ver.

De AEX moet een heel stuk meer stijgen om z'n ATH van 703.18 (intraday van 4 september 2000) te breken: bijna 95%!
pi_91362015
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:58 schreef jaco het volgende:
In de landen waar capital gain tax geheven wordt, gebeurt dat via de jaarlijkse aangifte van de belegger. De broker heeft er niets mee te maken. In de VS betaal je over de realized gains. De realized losses mag je weer van het belastbaar totaal afhalen. Dit is de reden dat er op de Amerikaanse beurzen aan het eind van het jaar soms aan- en verkopen plaatsvinden die fundamenteel en technisch gezien niet logisch zijn.
Top! In feite zou het dus niets uitmaken om tussentijdse rentebetalingen te ontvangen als de afrekening eenmaal per jaar is. Ik meende me te herinneren dat het wel zo was maar dit klaart het op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mendeljev op 15-01-2011 12:56:33 ]
Greece
  zaterdag 15 januari 2011 @ 12:57:16 #262
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91362325
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:24 schreef Rejected het volgende:
Heeft het feit dat de AEX niet zulke grote stappen maakt als de S&P te maken met het verschil tussen Amerikanen en Nederlanders? Beurzen zijn natuurlijk wereldwijd toegankelijk maar 90% van de beleggers(niet het kapitaal) belegt volgens mij alleen op de thuisbeurs (home bias).
De AEX vandaag heeft een heel andere samenstelling dan de S&P500. Het is dus appels en peren vergelijken. De S&P500 is een veel betere referentie imo omdat die evenwichtiger is gespreid en uit veel meer componenten bestaat. De AEX bestond bijvoorbeeld vlak voor de crisis voor 45% uit maar 3 aandelen (RDS, ING en MT). En je weet wat er met die laatste 2 is gebeurd...

Een S&P500 die haar oude top nadert zegt daarom veel meer dan wat een AEX doet tov een oude top.
Mijn reisverslagen
pi_91362506
En bereken de aex eens alsof fortis er in was gebleven dan was de stijging ook een stuk minder.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 13:13:23 #264
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91362951
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:02 schreef lutser.com het volgende:
En bereken de aex eens alsof fortis er in was gebleven dan was de stijging ook een stuk minder.
De invloed van Fortis die de index verliet is niet zo groot omdat die toch al was gedecimeerd door het "faillissement" en de weging nihil was geworden. Maar ooit had Fortis natuurlijk een redelijke weging en die verloren indexpunten komen nooit meer terug.

Iets anders is bijvoorbeeld ING dat nu eigenlijk veel hoger staat als je compenseert voor de claimemissies, verkochte zooi en voor wat er naar de overheid is gegaan e.d. Dus terug naar dezelfde winstgevendheid betekent niet terug naar dezelfde koers. En omdat dat soort componenten zo'n sterke weging hebben in de AEX houdt dat de AEX laag.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:41:51 #265
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91366594
Over samenstellingen gesproken.. als men anderhalf jaar geleden Apple ipv. Cisco had opgenomen in de DJIA stonden we ruim duizend punten hoger:

zaterdag 15 januari 2011 @ 14:51:00 #266
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91367005
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:41 schreef Sokz het volgende:
Over samenstellingen gesproken.. als men anderhalf jaar geleden Apple ipv. Cisco had opgenomen in de DJIA stonden we ruim duizend punten hoger:

[ afbeelding ]
Daarom is de DJI ook een crap index :')
De enige reden om die te handhaven is de lange historie.
Mijn reisverslagen
pi_91367614
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daarom is de DJI ook een crap index :')
De enige reden om die te handhaven is de lange historie.
De DJI blijft ook gewoon een enorme psychologische index. Als de index bepaalde waardes haalt komt dat overal in het nieuws, en niet als de SP500 bijv. een hoge waarde haalt. Ik kan me de periode nog wel herinneren toen het de 10.000 haalde. Punt van discussie dagen lang! We gaan weer omhoog!

Daarom heb ik dit filmpje ook dan maar in mn favorieten.

Kan je nagaan wat een Dow Jones van 10.000 met je kan doen ;) En hij heeft sindsdien vast goed geboerd! Haha. Amerikaans Kapitalisme ten top! :Y)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:07:53 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91372141
Ik heb even een plaatje gemaakt om het economische nieuws over landen in de context van het wereldwijde GDP te plaatsen.

- Eurozone landen staan in een groepje rechtsboven in blauwtinten, EU landen zonder euro in paarstinten.
- USA in cyaan, Japan in helder groen.
- BRIC landen samen in een groepje in rood tinten.
- Australië en Canada (commodity landen met een huizenbubble) in donkergroen.
- En dan de rest, niet gegroepeerd.

[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 16-01-2011 10:27:35 ]
Mijn reisverslagen
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:55:07 #269
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91373928
En voor de EU. Euro landen in blauwtinten, niet-euro landen in paars.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 16-01-2011 10:28:19 ]
Mijn reisverslagen
pi_91437917
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:28 schreef Mendeljev het volgende:

[..]
Misschien ben je daar ook wel gewoon content mee gezien de lage beta van het fonds en hoge dividend maar ik zou liever gaan voor de grotere fondsen en dan eventueel selecteren op hoogste pay-out.
Ik ben inderdaad niet tot het uiterste gegaan in mijn zoektocht en mogelijk dat ik dit fonds later nog vervang met een hoger renderende utility met vergelijkbare risico's.

Heb jij een verklaring waarom utilities in het algemeen een vrij hoog dividendrendement hebben ? Is dit het gebrek aan groeimogelijkheden ? Je zou zeggen dat obligatiebeleggers zoals ikzelf die niet meer tevreden zijn met hun yield en rente-risico, vrij snel bij deze sector uitkomen en de aandelenprijzen zouden opbieden. Of zie ik iets over het hoofd ?

Voor telco's geldt hetzelfde (hoewel je daar nog kunt betogen dat deze sector in verval is aangezien er steeds goedkoper wordt gebeld via internet oplossingen).
pi_91453747
Stabiele earnings en idd weinig groei.
pi_91457116
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 22:21 schreef jaco het volgende:
Heb jij een verklaring waarom utilities in het algemeen een vrij hoog dividendrendement hebben ? Is dit het gebrek aan groeimogelijkheden ? Je zou zeggen dat obligatiebeleggers zoals ikzelf die niet meer tevreden zijn met hun yield en rente-risico, vrij snel bij deze sector uitkomen en de aandelenprijzen zouden opbieden. Of zie ik iets over het hoofd ?
Alhoewel ik geen expert ben denk ik dat veel nutsbedrijven redelijk verzadigd zijn qua groei. En ook al zijn er directe groeimogelijkheden, dan nog zijn er wetgevende beperkingen die de groei belemmeren. Ik noem als voorbeeld de energiesector in Nederland. Bijna alle energiebedrijven staan te popelen om nieuwe plants neer te zetten maar door complexe aanbestedingprocedures komt het er vaak niet van.

Waarom het specifieke voorbeeld niet wordt opgeboden zou ik niet weten maar ik vermoed dat weinig mensen belang hebben bij een hogere koers, helemaal als het een lange termijnsbelegging is.

Wat ik overigens wel een plus vind is dat het bedrijf voor het overgrote deel afhankelijk is van hydro-energie over een groot aantal centrales. Afgezien van lokale belastingen is dat natuurlijk de goedkoopste (niet vergelijkbaar met een stuwdam maar toch) en meest betrouwbare vorm van energie produceren, ook de kans op inkomstenderving is miniem omdat het een heleboel plants betreft en de kans op falen voor een plant sowieso erg klein is. Afgezien van boekhoudkundige risico's is het technische risico daarom ook erg laag. Een ander voordeel is dat er in de toekomst geen CO2-belasting kan worden geheven omdat de uitstoot afwezig is, wat dat betreft is het imo ook op de lange termijn een veilige belegging. Als je focus voornamelijk op stabiele inkomsten is gericht om een obligatiebelegging te evenaren dan zou ik inderdaad in dit soort typen bedrijven investeren (alhoewel ik nog altijd enorm skeptisch ben over windenergie).
Greece
pi_91457478
(niet nutsvoorzieningen in de stricte vorm maar de infrastructuur in de US is in heel slechte staat, dus daar zit wel nog degelijk markpotentieel - denk aan waterleidingen etc.)
pi_91457732
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 12:38 schreef tony_clifton- het volgende:
(niet nutsvoorzieningen in de stricte vorm maar de infrastructuur in de US is in heel slechte staat, dus daar zit wel nog degelijk markpotentieel - denk aan waterleidingen etc.)
Het was zelfs Obama's intentie om de Amerikaanse economie uit het slop te trekken door grotendeels in infrastructuur en duurzame huizen te investeren (speech januari 2009). Ten eerste is daar bar weinig van terecht gekomen en ten tweede profiteert een hele sector van zulke bewegingen. Speculeren op wie de aanbestedingen gaat krijgen is geen doen denk ik.
Greece
pi_91466013
Apple -6% op nieuws dat Jobs terug ziek is...
pi_91466850
Wallstreet dicht vandaag?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_91467492
Martin Luther King dag
pi_91467979
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 15:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Apple -6% op nieuws dat Jobs terug ziek is...
Gaat toch eigenlijk nergens over.... :N
pi_91468219
Apple is 20% van de nasdaq, nu iets van -8% dus morgen een rode dag omdat Jobs ziek is.
Ziek idd.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_91468634
Ik vind de daling begrijpelijk met Jobs' trackrecord in 't achterhoofd. Dat de koers zo enorm gestegen is darentegen gaat er bij mij niet echt in. De P/E is gewoon te hoog in deze markt. Maar ik ga er toch niet short op...
  maandag 17 januari 2011 @ 17:07:12 #281
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91470624
Is Apple 20% van die hele Nasdaq? :o
pi_91470650
Ik denk elke dag: wanneer klapt het.....en dan komt er weer "goed nieuws" en stijgen de beurzen vrolijk verder.
pi_91471836
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 17:07 schreef Sokz het volgende:
Is Apple 20% van die hele Nasdaq? :o
Ja, 20% van de nasdaq100 geloof ik...
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 17 januari 2011 @ 17:46:12 #284
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91472768
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 17:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik denk elke dag: wanneer klapt het.....en dan komt er weer "goed nieuws" en stijgen de beurzen vrolijk verder.
Nooit een bullmarkt shorten. Zoiets kan nog héél lang doorgaan. Misschien nog wel 2 jaar tot nieuwe hoogten. Het kan morgen ook 'klappen', maar dat zegt dus niks.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 januari 2011 @ 18:10:55 #285
862 Arcee
Look closer
pi_91473909
Vanavond om 23:00 uur: [TVtip] De risicojongens
pi_91474900
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 17:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nooit een bullmarkt shorten. Zoiets kan nog héél lang doorgaan. Misschien nog wel 2 jaar tot nieuwe hoogten. Het kan morgen ook 'klappen', maar dat zegt dus niks.
Ik zit momenteel alleen in zilver. Zit wel te popelen om ING te shorten maar ik wacht eerst de bankcijfers 4e kw af.
pi_91475990
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 16:19 schreef fedsingularity het volgende:
Apple is 20% van de nasdaq, nu iets van -8% dus morgen een rode dag omdat Jobs ziek is.
Ziek idd.
8% er af, dat zou betekenen dat een zieke Jobs ongeveer USD 25bn kost, of te wel 1.5 jaarwinst van Apple. Er van uitgaande dat Steve Jobs sowieso nog maar 10 jaar voor Apple zou hebben gewerkt, aangezien hij al 55 is, maar dat die nu helaas nooit meer zal terugkeren, zou dat betekenen dat de markt vindt dat hij verantwoordelijk is voor ongeveer 20% van de winst van Apple voor de komende 10 jaar (nominaal: USD 36bn, NPV: USD 25bn). Dat moet hem toch een goed gevoel geven. Je zou er haast gelijk weer beter van raken.
Abre los ojos
pi_91476161
Tim Cook zal zich dan als de man van USD-25bn iets minder voelen.
pi_91476406
Hmm, ik las ergens dat Jobs nog steeds een vinger in de pap heeft bij de beslissingen, maar dat 't werk gewoon verzet wordt door TC. De koersval wanneer Jobs zou komen te overlijden of zich op een minder fatalistische manier volledig zou terugtrekken uit Apple zou wel eens veel groter kunnen zijn...
pi_91476690
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:06 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm, ik las ergens dat Jobs nog steeds een vinger in de pap heeft bij de beslissingen, maar dat 't werk gewoon verzet wordt door TC. De koersval wanneer Jobs zou komen te overlijden of zich op een minder fatalistische manier volledig zou terugtrekken uit Apple zou wel eens veel groter kunnen zijn...
Nog groter? Is die man dan toch verantwoordelijk voor 40% van de winst van Apple? _O-
Abre los ojos
pi_91476919
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:10 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Nog groter? Is die man dan toch verantwoordelijk voor 40% van de winst van Apple? _O-
Ik denk dat dat er wel in zit ja. Misschien niet bij opening, maar de beurs overdrijft altijd (hence de huidige veel te hoge koers van 't bedrijf)...
pi_91478449
Foutje

[ Bericht 98% gewijzigd door harry83 op 17-01-2011 19:51:53 ]
pi_91482704
informatief verhaal over het begin van de EU tot aan de crisis http://www.nytimes.com/20(...)rc=me&pagewanted=all
I'm bangin from Belize to Tel Aviv on the Red Sea
Racin' Saddam Hussein on Kawasaki jet skis-Rass Kass
  maandag 17 januari 2011 @ 20:36:27 #294
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91483270
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:37 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik zit momenteel alleen in zilver. Zit wel te popelen om ING te shorten maar ik wacht eerst de bankcijfers 4e kw af.
Niet shorten in een bullmarkt! Zelfs al zou je voorkennis hebben van die cijfers (en dat ze slecht waren), dan nog kan de markt je negatief verrassen.
The End Times are wild
pi_91483498
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:29 schreef Airforce1 het volgende:
informatief verhaal over het begin van de EU tot aan de crisis http://www.nytimes.com/20(...)rc=me&pagewanted=all
Dit artikel wil ik ook aanbevelen. Het vraagt wat leestijd, maar biedt een goed inzicht in de problemen rondom de euro.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:40:39 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91483597
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:59 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

8% er af, dat zou betekenen dat een zieke Jobs ongeveer USD 25bn kost, of te wel 1.5 jaarwinst van Apple. Er van uitgaande dat Steve Jobs sowieso nog maar 10 jaar voor Apple zou hebben gewerkt, aangezien hij al 55 is, maar dat die nu helaas nooit meer zal terugkeren, zou dat betekenen dat de markt vindt dat hij verantwoordelijk is voor ongeveer 20% van de winst van Apple voor de komende 10 jaar (nominaal: USD 36bn, NPV: USD 25bn). Dat moet hem toch een goed gevoel geven. Je zou er haast gelijk weer beter van raken.
En dan te bedenken dat hij maar één dollar per jaar beurt! Terwijl hij 25 miljard voor Apple verdient. Dat is pas uitbuiting en onderbetaling!
The End Times are wild
pi_91484148
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

En dan te bedenken dat hij maar één dollar per jaar beurt! Terwijl hij 25 miljard voor Apple verdient. Dat is pas uitbuiting en onderbetaling!
Hij heeft aandelen van Apple die miljarden waard zijn.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:49:35 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91484250
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:48 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Hij heeft aandelen van Apple die miljarden waard zijn.
Het was een grap.
The End Times are wild
pi_91485196
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het was een grap.
Ik had 'm LXIV ;-)

Sterker nog, opties, meer waard dan aandelen...
  maandag 17 januari 2011 @ 21:19:08 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91486273
Dan heeft die ziek-thuis melding hem véél geld gekost vandaag!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')