Ik had er wel eens eerder van gehoord maar nu ik de Nederlandse versie eens bekijk zie ik alleen maar reclame voor eettentjes. Wat willen ze eigenlijk met die 15 miljard doen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:43 schreef Rejected het volgende:
Groupon wil een IPO van 15-20 miljard dollar.
in hun zak steken, wat dacht je danquote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:57 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik had er wel eens eerder van gehoord maar nu ik de Nederlandse versie eens bekijk zie ik alleen maar reclame voor eettentjes. Wat willen ze eigenlijk met die 15 miljard doen?
Dat gevoel heb ik ook maar 't zal nog wel nog niet voor direct zijn. QE2 loopt pas af binnen 6 mnd, tot dan is er ondersteuning neem ik aan?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:30 schreef piepeloi55 het volgende:
Het lijkt en begint ook echt te voelen alsof we op het top van de bubble aan het dansen zijn.
Party like its 1999.
De black swans die o.a. Selang heeft geschets kunnen op elk moment plaatsvinden. Ik ben alleen bang dat men eerst nog euforischer gaat worden voor het feestje echt/voorgoed gaat eindigen. Er is immers nog enige speelruimte.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:32 schreef tony_clifton- het volgende:
Dat gevoel heb ik ook maar 't zal nog wel nog niet voor direct zijn. QE2 loopt pas af binnen 6 mnd, tot dan is er ondersteuning neem ik aan?
Voorspellen op zich is niet moeilijk, maar een exact tijdstip en exacte events eraan plakken wel. Er zijn vast een hoop mensen die wachtten dat het misgaat en dan enorm gaan shorten, ikzelf denk er ook overna. Probleem is alleen dat als je (tijdelijke) mis zit er geen geld meer is om in te stappen op de goedkope niveaus en het (zekere) rendement dat daarmee komt.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:40 schreef tony_clifton- het volgende:
Zijn die black swans dan niet te voorspellen? Ik denk dat er een paar grote partijen heel erg short gaan zitten wanneer we een grote crash krijgen. Oké, de markten worden er gezonder door maar als kijkt naar de grafieken waar er 10% op een dag af gaat lijkt mij dat eerder georganiseerd.
Misschien niet à la toplui van grote banken in een grote marmeren zaal gezamenlijk aan de cognac en lachen van 'zie ze panikeren', maartoch... Ik denk dat er altijd mensen aan zo'n crashes verdienen, en niet per toeval.
De definitie van een black swan is juist dat iedereen hem ver van te voren kan voorspellen. Jij hebt je zeker nog niet echt ingelezen?quote:Zijn die black swans dan niet te voorspellen?
Nee, juist omgekeerd, maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:24 schreef GoudIsEcht het volgende:
De definitie van een black swan is juist dat iedereen hem ver van te voren kan voorspellen. Jij hebt je zeker nog niet echt ingelezen?
Het is andersom. Je zult eerst moeten shorten en dan wachten tot het misgaat. Op het moment dat er een crash plaatsvindt of het lijkt er op, dan worden de instrumenten om te shorten dusdanig hoog geprijsd dat het rendement t.o.v. het risico niet meer interessant zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Voorspellen op zich is niet moeilijk, maar een exact tijdstip en exacte events eraan plakken wel. Er zijn vast een hoop mensen die wachtten dat het misgaat en dan enorm gaan shorten, ikzelf denk er ook overna.
Bij bepaalde instrumenten kan de risicopremie (flink) omhoog gaan, maar het is je vrij om een ander (en meer liquide) instrument te kiezen. Bij futures op de bekende indices zal dat allemaal meevallen of niet eens merkbaar. Daarnaast zit je dan short voor tientallen procenten op de onderliggende waarde en niet om een paar procentjes binnen te tikken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:36 schreef jaco het volgende:
Het is andersom. Je zult eerst moeten shorten en dan wachten tot het misgaat. Op het moment dat er een crash plaatsvindt of het lijkt er op, dan worden de instrumenten om te shorten dusdanig hoog geprijsd dat het rendement t.o.v. het risico niet meer interessant zijn.
Als je een zogenaamde 'margin-call' krijgt ben je nog steeds niet al je geld kwijt. De bank liquideert al ruim voordat je onder de nullijn bent. Ben in 2001 door mijn broker gebeld of ik bij wilde storten (wat ik toen niet kon!). Gelukkig draaide de beurs net op dat moment!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als de bank je account liquideert omdat je equity onder water komt, al is het maar voor één dagje, dan is al je poen definitief weg. Er valt dan niks meer te beleggen dus zie je iemand ook niet meer in het "De Beursvloer" forum.
De toegang tot Fok! word je gelukkig niet ontzegd. In R&P zul je met warmte worden ontvangen.
Je wordt gedwongen door het NL belastingstelsel om zoveel mogelijk risico te nemen op de beurs? En een dikke leverage te pakken? Naah LXIV dat is geen goed excuus.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk wordt je hier door het Nederlandse belastingstelsel toe gedwongen.
LXIV heeft gelijk. Vermogen wordt hier aardig belast, maar capital gains juist niet. En door leverage kan je een hoog capital gains/vermogen ratio krijgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:04 schreef Mercer het volgende:
Zo dan! Het spuit echt omhoog hier de laatste paar uurtjes.
[..]
Je wordt gedwongen door het NL belastingstelsel om zoveel mogelijk risico te nemen op de beurs? En een dikke leverage te pakken? Naah LXIV dat is geen goed excuus.Dus dan krijgt het NL belastingstelsel de schuld als je een margin call krijgt?
Voordeel van deze denkwijze is dat je het dan iig niet zelf hebt gedaan. Overigens ben ik het eens dat NL belastingen te gek voor woorden zijn, maar op de rest vind ik het nogal mank gaan.
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:12 schreef LXIV het volgende:
Kiek 'um goan! Die Dow en die Nasdaq!!
Zou dan nu uiteindelijk tóch het tijdperk van oneindig stijgende beurskoersen en dividenden zijn aangebroken? Ik mag het hopen.
Alleen jammer dat mijn geschreven opties straks misschien ver out the money verlopen. Ik houd de koersen liever laag, zodat ik telkens kan bijschrijven. Op een AEX van 410 oid durf ik dat niet meer.
Zo is het precies. Bij een inflatie van 2% en vermogensbelasting van 1,2% ga je pas verdienen vanaf de 3,2%.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:17 schreef superpiet het volgende:
[..]
LXIV heeft gelijk. Vermogen wordt hier aardig belast, maar capital gains juist niet. En door leverage kan je een hoog capital gains/vermogen ratio krijgen.
[..]
![]()
![]()
De beurs hoeft niet eens zó gek te stijgen om het komende jaar 100 keer een ATH sinds de crisis te kunnen posten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:45 schreef Arcee het volgende:
S&P gesloten op year-high: 1.293.24, de hoogste stand sinds het begin van de crisis.
We zijn de bubble flink het aan opblazen op het moment. Nieuws van IPO's vliegen je om de oren. Negatief geluid wordt nog steeds overal weggedrukt. Yield spread op z'n kleinst sinds de crisis. Mensen worden nog steeds uit hun huizen gedrukt en lopen nog steeds achter op betalingen. Rente nog steeds laag. Werkloosheid nog steeds hoog, aantal claims steeg de laatste keer weer.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:53 schreef SeLang het volgende:
"The difference between the yield premium on speculative- grade corporate bonds and investment-grade debt has tightened to 355 basis points and reached as low as 348 basis points on Jan. 5, the narrowest since November 2007, according to Bank of America Merrill Lynch index data."
http://www.bloomberg.com/(...)-credit-markets.html
Dit is echt niet te geloven. Er wordt dus op dit moment net zo weinig risico ingeprijsd als op de alltime high (S&P500 bereikte die in okt 2007) vlak voordat de boel in elkaar donderde. En dat is dus nog geen 2 jaar nadat de hele wereld en z'n achterneef met een bailout van armageddon moesten worden gered.
Dat zeker. Er moet nu meer dan 50% af voordat ik überhaupt ga beginnen om het fundamentele kooplijstje weer up to date te maken. Al kan het straks natuurlijk snel gaan als de bubbles knappen (zie 2008)quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:59 schreef sitting_elfling het volgende:
Oftewel, je kunt met een gerust hart op vakantie.
Is dit een pleidooi voor de terugkeer van de vermogenswinst belasting ? Ik meen me te herinneren dat het tarief vergelijkbaar was met loonbelasting dus 52% in de hoogste schijf, maar dat zal nu iets minder zijn, laten we zeggen 40%. Dan haal je dus bij 5% rendement in werkelijkheid maar 1 % netto reeel rendement.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo is het precies. Bij een inflatie van 2% en vermogensbelasting van 1,2% ga je pas verdienen vanaf de 3,2%.
Behaal je dus 5% rendement dan is dat in werkelijkheid maar 1,8%. Dat is niet veel. Kun je met leverage je rendement naar 8% verhogen dan is je werkelijke rendement 4,8%. Bijna een verdrievoudiging.
In de landen waar capital gain tax geheven wordt, gebeurt dat via de jaarlijkse aangifte van de belegger. De broker heeft er niets mee te maken. In de VS betaal je over de realized gains. De realized losses mag je weer van het belastbaar totaal afhalen. Dit is de reden dat er op de Amerikaanse beurzen aan het eind van het jaar soms aan- en verkopen plaatsvinden die fundamenteel en technisch gezien niet logisch zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:28 schreef Mendeljev het volgende:
Wordt de capital gain tax eigenlijk per transactie ingehouden door de broker of komt dit tot stand door een jaarlijkse momentopname ofwel gewogen gemiddelde? Ik vermoedde altijd het eerste maar misschien zit het anders, weet iemand hoe dat zit?
Er is nooit vermogenswinstbelasting geweest in Nederland. Je betaalde belasting op dividend. Dus als een aandeel met 100% steeg (maar geen dividend uitkeerde) betaalde je niks!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 23:52 schreef jaco het volgende:
[..]
Is dit een pleidooi voor de terugkeer van de vermogenswinst belasting ? Ik meen me te herinneren dat het tarief vergelijkbaar was met loonbelasting dus 52% in de hoogste schijf, maar dat zal nu iets minder zijn, laten we zeggen 40%. Dan haal je dus bij 5% rendement in werkelijkheid maar 1 % netto reeel rendement.
Op een meer abstract niveau zou je kunnen zeggen dat het huidige systeem het tenminste lonend maakt voor diegenen die meer risico willen zoeken. Het is aan de beleggers die dat niet willen om zichzelf te beheersen. Van beleggers in derivaten kunnen we enige kennis van zaken verwachten. Dan kun je ook de keuze maken om er geen gebruik van te maken.
True, kan in principe elke dag wel, wat al niet eens veel scheelt.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:
De beurs hoeft niet eens zó gek te stijgen om het komende jaar 100 keer een ATH sinds de crisis te kunnen posten.
Intraday-ATH S&P500: 1576.09 (11 oktober 2007)quote:Het wordt eens tijd dat we een pre=crisis ATH gaan neerzetten!
Top! In feite zou het dus niets uitmaken om tussentijdse rentebetalingen te ontvangen als de afrekening eenmaal per jaar is. Ik meende me te herinneren dat het wel zo was maar dit klaart het op.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 23:58 schreef jaco het volgende:
In de landen waar capital gain tax geheven wordt, gebeurt dat via de jaarlijkse aangifte van de belegger. De broker heeft er niets mee te maken. In de VS betaal je over de realized gains. De realized losses mag je weer van het belastbaar totaal afhalen. Dit is de reden dat er op de Amerikaanse beurzen aan het eind van het jaar soms aan- en verkopen plaatsvinden die fundamenteel en technisch gezien niet logisch zijn.
De AEX vandaag heeft een heel andere samenstelling dan de S&P500. Het is dus appels en peren vergelijken. De S&P500 is een veel betere referentie imo omdat die evenwichtiger is gespreid en uit veel meer componenten bestaat. De AEX bestond bijvoorbeeld vlak voor de crisis voor 45% uit maar 3 aandelen (RDS, ING en MT). En je weet wat er met die laatste 2 is gebeurd...quote:Op zaterdag 15 januari 2011 11:24 schreef Rejected het volgende:
Heeft het feit dat de AEX niet zulke grote stappen maakt als de S&P te maken met het verschil tussen Amerikanen en Nederlanders? Beurzen zijn natuurlijk wereldwijd toegankelijk maar 90% van de beleggers(niet het kapitaal) belegt volgens mij alleen op de thuisbeurs (home bias).
De invloed van Fortis die de index verliet is niet zo groot omdat die toch al was gedecimeerd door het "faillissement" en de weging nihil was geworden. Maar ooit had Fortis natuurlijk een redelijke weging en die verloren indexpunten komen nooit meer terug.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:02 schreef lutser.com het volgende:
En bereken de aex eens alsof fortis er in was gebleven dan was de stijging ook een stuk minder.
Daarom is de DJI ook een crap indexquote:Op zaterdag 15 januari 2011 14:41 schreef Sokz het volgende:
Over samenstellingen gesproken.. als men anderhalf jaar geleden Apple ipv. Cisco had opgenomen in de DJIA stonden we ruim duizend punten hoger:
[ afbeelding ]
De DJI blijft ook gewoon een enorme psychologische index. Als de index bepaalde waardes haalt komt dat overal in het nieuws, en niet als de SP500 bijv. een hoge waarde haalt. Ik kan me de periode nog wel herinneren toen het de 10.000 haalde. Punt van discussie dagen lang! We gaan weer omhoog!quote:Op zaterdag 15 januari 2011 14:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daarom is de DJI ook een crap index![]()
De enige reden om die te handhaven is de lange historie.
Ik ben inderdaad niet tot het uiterste gegaan in mijn zoektocht en mogelijk dat ik dit fonds later nog vervang met een hoger renderende utility met vergelijkbare risico's.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:28 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Misschien ben je daar ook wel gewoon content mee gezien de lage beta van het fonds en hoge dividend maar ik zou liever gaan voor de grotere fondsen en dan eventueel selecteren op hoogste pay-out.
Alhoewel ik geen expert ben denk ik dat veel nutsbedrijven redelijk verzadigd zijn qua groei. En ook al zijn er directe groeimogelijkheden, dan nog zijn er wetgevende beperkingen die de groei belemmeren. Ik noem als voorbeeld de energiesector in Nederland. Bijna alle energiebedrijven staan te popelen om nieuwe plants neer te zetten maar door complexe aanbestedingprocedures komt het er vaak niet van.quote:Op zondag 16 januari 2011 22:21 schreef jaco het volgende:
Heb jij een verklaring waarom utilities in het algemeen een vrij hoog dividendrendement hebben ? Is dit het gebrek aan groeimogelijkheden ? Je zou zeggen dat obligatiebeleggers zoals ikzelf die niet meer tevreden zijn met hun yield en rente-risico, vrij snel bij deze sector uitkomen en de aandelenprijzen zouden opbieden. Of zie ik iets over het hoofd ?
Het was zelfs Obama's intentie om de Amerikaanse economie uit het slop te trekken door grotendeels in infrastructuur en duurzame huizen te investeren (speech januari 2009). Ten eerste is daar bar weinig van terecht gekomen en ten tweede profiteert een hele sector van zulke bewegingen. Speculeren op wie de aanbestedingen gaat krijgen is geen doen denk ik.quote:Op maandag 17 januari 2011 12:38 schreef tony_clifton- het volgende:
(niet nutsvoorzieningen in de stricte vorm maar de infrastructuur in de US is in heel slechte staat, dus daar zit wel nog degelijk markpotentieel - denk aan waterleidingen etc.)
Gaat toch eigenlijk nergens over....quote:Op maandag 17 januari 2011 15:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Apple -6% op nieuws dat Jobs terug ziek is...
Ja, 20% van de nasdaq100 geloof ik...quote:
Nooit een bullmarkt shorten. Zoiets kan nog héél lang doorgaan. Misschien nog wel 2 jaar tot nieuwe hoogten. Het kan morgen ook 'klappen', maar dat zegt dus niks.quote:Op maandag 17 januari 2011 17:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik denk elke dag: wanneer klapt het.....en dan komt er weer "goed nieuws" en stijgen de beurzen vrolijk verder.
Ik zit momenteel alleen in zilver. Zit wel te popelen om ING te shorten maar ik wacht eerst de bankcijfers 4e kw af.quote:Op maandag 17 januari 2011 17:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nooit een bullmarkt shorten. Zoiets kan nog héél lang doorgaan. Misschien nog wel 2 jaar tot nieuwe hoogten. Het kan morgen ook 'klappen', maar dat zegt dus niks.
8% er af, dat zou betekenen dat een zieke Jobs ongeveer USD 25bn kost, of te wel 1.5 jaarwinst van Apple. Er van uitgaande dat Steve Jobs sowieso nog maar 10 jaar voor Apple zou hebben gewerkt, aangezien hij al 55 is, maar dat die nu helaas nooit meer zal terugkeren, zou dat betekenen dat de markt vindt dat hij verantwoordelijk is voor ongeveer 20% van de winst van Apple voor de komende 10 jaar (nominaal: USD 36bn, NPV: USD 25bn). Dat moet hem toch een goed gevoel geven. Je zou er haast gelijk weer beter van raken.quote:Op maandag 17 januari 2011 16:19 schreef fedsingularity het volgende:
Apple is 20% van de nasdaq, nu iets van -8% dus morgen een rode dag omdat Jobs ziek is.
Ziek idd.
Nog groter? Is die man dan toch verantwoordelijk voor 40% van de winst van Apple?quote:Op maandag 17 januari 2011 19:06 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm, ik las ergens dat Jobs nog steeds een vinger in de pap heeft bij de beslissingen, maar dat 't werk gewoon verzet wordt door TC. De koersval wanneer Jobs zou komen te overlijden of zich op een minder fatalistische manier volledig zou terugtrekken uit Apple zou wel eens veel groter kunnen zijn...
Ik denk dat dat er wel in zit ja. Misschien niet bij opening, maar de beurs overdrijft altijd (hence de huidige veel te hoge koers van 't bedrijf)...quote:Op maandag 17 januari 2011 19:10 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Nog groter? Is die man dan toch verantwoordelijk voor 40% van de winst van Apple?
Niet shorten in een bullmarkt! Zelfs al zou je voorkennis hebben van die cijfers (en dat ze slecht waren), dan nog kan de markt je negatief verrassen.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:37 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik zit momenteel alleen in zilver. Zit wel te popelen om ING te shorten maar ik wacht eerst de bankcijfers 4e kw af.
Dit artikel wil ik ook aanbevelen. Het vraagt wat leestijd, maar biedt een goed inzicht in de problemen rondom de euro.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:29 schreef Airforce1 het volgende:
informatief verhaal over het begin van de EU tot aan de crisis http://www.nytimes.com/20(...)rc=me&pagewanted=all
En dan te bedenken dat hij maar één dollar per jaar beurt! Terwijl hij 25 miljard voor Apple verdient. Dat is pas uitbuiting en onderbetaling!quote:Op maandag 17 januari 2011 18:59 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
8% er af, dat zou betekenen dat een zieke Jobs ongeveer USD 25bn kost, of te wel 1.5 jaarwinst van Apple. Er van uitgaande dat Steve Jobs sowieso nog maar 10 jaar voor Apple zou hebben gewerkt, aangezien hij al 55 is, maar dat die nu helaas nooit meer zal terugkeren, zou dat betekenen dat de markt vindt dat hij verantwoordelijk is voor ongeveer 20% van de winst van Apple voor de komende 10 jaar (nominaal: USD 36bn, NPV: USD 25bn). Dat moet hem toch een goed gevoel geven. Je zou er haast gelijk weer beter van raken.
Hij heeft aandelen van Apple die miljarden waard zijn.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat hij maar één dollar per jaar beurt! Terwijl hij 25 miljard voor Apple verdient. Dat is pas uitbuiting en onderbetaling!
Het was een grap.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:48 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Hij heeft aandelen van Apple die miljarden waard zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |