abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91057188
Inderdaad Casablanca , Gone with the wind, East of Eden, Rebel without a cause , dat zijn de echte goede klassiekers er is niets heerlijks dan soms gewoon even nostalgisch weg te duiken in een oude tijd
pi_91057195
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 02:36 schreef Verbal het volgende:
Singin' in the Rain _O_

V.
Oh inderdaad die films zijn heerlijk naar te kijken, met Gene Kelly *O*
De klassieke musicalfilms met Judy Garland zijn ook erg mooi. Zag laatst nog Meet me in Louisiana en dan zie je haar zingen Have yourself a merry little christmas en dan hou ik het niet droog.
pi_91057212
Ik moet Shichinin no samurai (Seven Samorai) steeds nog kijken. Is dat wat?
pi_91059185
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 02:35 schreef Verbal het volgende:
Maar Casablanca bijvoorbeeld... daar kunnen heel wat speelfilms van tegenwoordig nog een puntje aan zuigen (bijvoorbeeld kwa dialogen. Geweldig).
die vind ik vaak juist tenenkrommend
pi_91059903
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:18 schreef FireFox1 het volgende:
Films vóór 1975 interesseren me ook geen fluit.
Dan loop je toch wel wat goede films mis:

The Godfather (1972)
The Godfather: Part II (1974)
The Good, The Bad, The Ugly (1966)
Once Upon A Time In The West (1968)
The Sting (1973)
For A Few Dollars More (1965)
The Exorcist (1973)
In the Heat of the Night (1967)
The Conversation (1974)
Papillon (1973)
The French Connection (1971)
A Fistful of Dollars (1964)
Dirty Harry (1971)
The Day of the Jackal (1973)
Serpico (1973)
The Taking of Pelham One Two Three (1974)
Enter the Dragon (1973)
Bullitt (1968)
The Parallax View (1974)

Om maar een paar te noemen.
  zondag 9 januari 2011 @ 12:23:59 #81
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_91060414
Ik heb laatst 'A star is born' uit 1937 meegekeken. Ik ben nu echt geïnteresseerd geraakt in oude films, ik ben bijvoorbeeld steeds recensies van oude films aan het opzoeken.
  zondag 9 januari 2011 @ 14:45:19 #82
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_91065944
12 angry men vond ik echt super _O_ mss die eens proberen?
En dat kan zomaar.....?
pi_91074774
Owja nog 1 die ik heb gezien die ik niks vond:
One Flew Over the Cuckoo's Nest

Iemand van mijn leeftijd die deze ook pas gezien heeft?
  zondag 9 januari 2011 @ 22:25:05 #84
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_91091997
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:04 schreef Dj_Day-V het volgende:

Wat is je leeftijd?
pi_91096298
OP
  zondag 9 januari 2011 @ 23:49:24 #86
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_91096966
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 23:34 schreef Dj_Day-V het volgende:
OP
In dat geval ben ik niet van je leeftijd...
pi_91102805
quote:

Het is maar net waar je van houdt, zo'n film als Reservoir Dogs is ideaal voor de bloedliefhebber, en er zit zelfs een soort van thrillerscene in als 'bonus' (het lied 'Stuck in the middle' zal nooit meer hetzelfde zijn).

One Flew Over the Cuckoo's Nest is een geweldige film, net als Once Upon a Time in the West. Ik vond Papillion ook niet slecht maar wel langdradig en The Good, the Bad, the Ugly was ook niet slecht maar A Fistful of Dollars vond ik al een stuk minder (beetje voorspelbaar).

En dan houdt het wel op met oude films die ik gezien heb
pi_91104244
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 02:19 schreef SuperHarregarre het volgende:
Moet je eens 12 Angry Men kijken. Echt een geniale oude film.
Extreem waar. Het verbaasde mij al dat niemand eerder deze film had genoemd. Als je een klassieke film wilt waarin het tempo echt hoog ligt, moet je 12 Angry Men hebben. Ook tof is dat de hele film zich echt maar in één ruimte afspeelt.
Alleen jammer dat de film zich werkelijk niets aantrekt van het Amerikaanse bewijsrecht.

Casablanca is ook een vrij tijdloze klassieker, als je het mij vraagt. Hoewel de film wat traag verloopt blijft het verhaal ijzersterk en is de film zeer quotable. Plus, het is leuk om te zien hoe men met de preutsheid van toen omging: de hoofdpersoon rookt een sigaret terwijl hij naar buiten staart, dús heeft hij seks gehad.

Casablanca weet gewoon heel goed een bepaalde tijdgeest te vatten, ofzo. Ik zag laatst ook The Maltese Falcon, een andere beweerde klassieker, maar daar vond ik nu heel weinig aan. Gewoon een detective-verhaal met bovendien een zeer laag tempo.

En over One Flew Over The Cuckoo's Nest: aanrader, erg goed. Simple as that.

For the record, ik heb ongeveer dezelfde leeftijd als TS.

[ Bericht 16% gewijzigd door Orbis op 10-01-2011 09:26:27 ]
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_91126810
Oke....

Misschien zeggen ze over 20 jaar wel het zelfde over de films die jij nu wel goed vind.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_91127913
quote:

Ik, en ik vond er ook niks bijzonders aan.

12 Angry Men is wel zeer de moeite waard hoor. Verder zijn er ook nog veel oude films die op mijn lijstje staan, maar als ik moet kiezen, kies ik meestal iets recents om te kijken.
pi_91157287
Ik heb hetzelfde. te traag, te weinig spanning, het boeit me gewoon weinig. De oude westerns zijn wel mooi qua sfeer en beelden en A Clockwork Orange en Rosemary's Baby en One Flew Over The Cuckoos Nest door hun bizarre verhaal en sterke cast.

Easy Rider is ook echt een heerlijke film. 1969. En 12 Angry Men is hoewel "saai" gemaakt, een erg sterke film.

Maar Psycho vond ik matigjes (de o-zo-beroemde doucescene al helemaal), Sunset Blvd. dom en heb nog een hele rits van die films liggen die ik "moet" kijken, maar er is zoveel leukers erna uitgebracht dat die maar even moeten wachten...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_91161625
Tijd geleden deze maar is gekeken, ik zal wel zeggen, je moet er van houden.
Het is meer interessant om zo'n film te zien dan dat je nu kan zeggen wat een super goede film.
Alhoewel de film wel hi-tech was voor zijn tijd (1927) en vele latere film makers heeft geïnspireerd ;)

Maar ik heb niet altijd zoveel moeite met films uit den oude doosch.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_91162356
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 11:53 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik snap niet meteen wat er zo moeilijk te staven is aan die uitspraken, die lijken me duidelijk genoeg.
Echt wel. "Goed acteerwerk, goede cinematografie, goed geregisseerd" dat zijn van die nietszeggende, ontwijkende uitspraken waarmee je aangeeft dat je eigenlijk niet weet waarom Citizen Kane zo goed gevonden wordt - en je zelf uiterst beïnvloedbaar bent door de heersende mening.

Nu kon ik zelf ook weinig met Citizen Kane, maar bij Rear Window kun je echt wel uitleggen waarom dat een fantastische film is zonder te vervallen in zulke flauwe, standaard omschrijvingen. Grace Kelly is bijvoorbeeld een ontzettend lekker wijf, en hoewel de hele film zich in één kamer afspeelt heb ik van begin tot eind op het puntje van mijn stoel gezeten.
Graag op anoniem
  dinsdag 11 januari 2011 @ 16:53:00 #94
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_91167696
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:51 schreef Mainport het volgende:

[..]

Echt wel. "Goed acteerwerk, goede cinematografie, goed geregisseerd" dat zijn van die nietszeggende, ontwijkende uitspraken waarmee je aangeeft dat je eigenlijk niet weet waarom Citizen Kane zo goed gevonden wordt - en je zelf uiterst beïnvloedbaar bent door de heersende mening.

Nu kon ik zelf ook weinig met Citizen Kane, maar bij Rear Window kun je echt wel uitleggen waarom dat een fantastische film is zonder te vervallen in zulke flauwe, standaard omschrijvingen. Grace Kelly is bijvoorbeeld een ontzettend lekker wijf, en hoewel de hele film zich in één kamer afspeelt heb ik van begin tot eind op het puntje van mijn stoel gezeten.
Een beetje jammer dat je eerst iemand af zit te zeiken om hoe die zijn mening uit over Citizen Kane, om daarna te zeggen dat Rear Window een goede film is omdat Grace Kelly een lekker wijf is.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 18:07:13 #95
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91171019
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:32 schreef Falco het volgende:
Citizen Kane is overrated en dat weet iedereen. Rear Window is wel redelijk geniaal te noemen, maar onze ouwe vriend Hitchcock heeft wel wat betere films gemaakt. Misschien is North by Northwest of Psycho wel iets voor je.
North by Northwest is echt erg slecht oud geworden, daar ga je niemand mee overhalen. Ik zou eerder een echte knaller als "12 angry men" noemen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 18:51:43 #96
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_91172867
quote:
19s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:07 schreef kingmob het volgende:

[..]

North by Northwest is echt erg slecht oud geworden, daar ga je niemand mee overhalen. Ik zou eerder een echte knaller als "12 angry men" noemen.
Vind ik wel meevallen. Het tempo ligt ontzettend hoog en enigszins rekening houdend met de technische beperkingen van die tijd, blijft er een leuke rollercoasterrit over. Met oude films kijken zou ik het trouwens van 'achteren naar voren in de tijd' doen. Dus niet met een Metropolis uit 1927 (hoewel die echt steengoed) kijken, maar eerder beginnen met goede films uit de jaren '60. Ik denk daty TS het uiterst stijlvolle Le Samouraï uit 1967 best wel kan waarderen, mits ie geen hekel heeft aan de Franse taal. Butch Cassidy and the Sundance Kid is ook een goeie tip!
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_91179679
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:33 schreef schommelstoel het volgende:
Tijd geleden deze maar is gekeken, ik zal wel zeggen, je moet er van houden.
Het is meer interessant om zo'n film te zien dan dat je nu kan zeggen wat een super goede film.
Alhoewel de film wel hi-tech was voor zijn tijd (1927) en vele latere film makers heeft geïnspireerd ;)

[ afbeelding ]

Maar ik heb niet altijd zoveel moeite met films uit den oude doosch.
Dat weet ik niet zozeer. Ook heden ten dage kan je Metropolis nog wel zo kijken dat het ook intrinsiek een pracht van een film is. Maar dat bedoelde ik eerder in dit topic met de toegankelijkheid van (dit soort) oudere films; je moet langs veel dingen kunnen kijken of je in kunnen leven in de film en het universum tot in het detail kunnen accepteren voordat je de ervaring echt snapt. Als je tijdens het kijken van de film merkt dat je brein valt over de verouderde decors dan plaatst je dat direct buiten het universum van de film en dat doet af aan de ervaring.
Ik denk dat het verschil tussen het kijken naar een oude film en een slechte film is, dat je met een ontwikkelde visie daadwerkelijk voorbij kan gaan aan veroudering in een goede film omdat het design en ontwerp van het universum in de film dermate goed is dat je het kan accepteren als je je voldoende in kan leven. In een slechte film zal een ontwikkelde visie telkens vallen over onregelmatigheden in het universum die door de film worden gecreëerd. Ik denk dus eigenlijk dat het de taak van de kijker is om zich in te kunnen leven, in wat voor universum dan ook, mits het een goed universum is. Het is dan de taak van de kunst om dat goede universum te creëren.

Maar ik denk wel dat op een bepaald punt de brug die je moet maken om het universum te accepteren zo groot is dat het te veel vraagt van de kijker om het op te brengen. Net als dat je als gitarist een bepaalde snelheid kan halen maar op een gegeven moment houdt het op. Ik denk dat een geoefend filmkijker wel een veel grotere brug kan maken dan een 'beginner', om het zo maar te noemen.
Bij Metropolis is de brug die je moet maken erg groot vergeleken met bijvoorbeeld American Beauty.
pi_91198500
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:53 schreef DrDurden het volgende:
om daarna te zeggen dat Rear Window een goede film is omdat Grace Kelly een lekker wijf is.
Dat was wel het leukste aan de film trouwens :P
  woensdag 12 januari 2011 @ 08:43:50 #99
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_91199275
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 21:00 schreef Aukje83 het volgende:
Maar ik denk wel dat op een bepaald punt de brug die je moet maken om het universum te accepteren zo groot is dat het te veel vraagt van de kijker om het op te brengen. Net als dat je als gitarist een bepaalde snelheid kan halen maar op een gegeven moment houdt het op. Ik denk dat een geoefend filmkijker wel een veel grotere brug kan maken dan een 'beginner', om het zo maar te noemen.
Maar dat heb je toch altijd, ook nu?

De brug tussen Toy Story en Pulp Fiction of tussen Inception en Dogville is even groot als die tussen Shutter Island en Citizen Kane., om een hoop willekeurige voorbeelden te geven.

En qua "trage" en/of "saaie" films zie ik, met uitzondering van het zwart-wit, echt weinig verschil tussen de Casablanca/Sunset Blvd. van vroeger en de American Beauty/Shawshank Redemption van nu. De meeste parameters lijken me gelijkaardig.

Bij sci-fi zoals Avatar en Metropolis kan ik er een heel klein beetje nog inkomen (al is dat ook maar een drempeltje van 2 millimeter hoog dat overwonnen moet worden), maar bij het standaard drama zie ik geen verschil, die moeten het al 80 jaar van hun verhaal en het acteerwerk hebben en kwalitatief is daar geen verschil.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_91248811
quote:
2s.gif Op woensdag 12 januari 2011 08:43 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Maar dat heb je toch altijd, ook nu?

De brug tussen Toy Story en Pulp Fiction of tussen Inception en Dogville is even groot als die tussen Shutter Island en Citizen Kane., om een hoop willekeurige voorbeelden te geven.

En qua "trage" en/of "saaie" films zie ik, met uitzondering van het zwart-wit, echt weinig verschil tussen de Casablanca/Sunset Blvd. van vroeger en de American Beauty/Shawshank Redemption van nu. De meeste parameters lijken me gelijkaardig.

Bij sci-fi zoals Avatar en Metropolis kan ik er een heel klein beetje nog inkomen (al is dat ook maar een drempeltje van 2 millimeter hoog dat overwonnen moet worden), maar bij het standaard drama zie ik geen verschil, die moeten het al 80 jaar van hun verhaal en het acteerwerk hebben en kwalitatief is daar geen verschil.
Mmm... Ik weet niet zeker of ik duidelijk genoeg ben. Volgens mij maak ik niet duidelijk wat precies mijn gedachtegang is.
Ik bedoel niet de brug tussen bepaalde films. Ik bedoel de brug tussen 'in' de film en 'buiten' de film - de brug tussen de kijker als observator en de kijker die de film als ervaring ondergaat en als het ware in het universum van de film wordt geplaatst.

Ik zie het zo. Kunst gaat er volgens mij vooral om dat je de observator kan laten verliezen in het universum dat je creëert. Zo is het met muziek (of je nu luistert of speelt), schilderkunst en ook films. Op dat moment verliest de observator zichzelf (de regels van tijd, continuïteit, geografische oriëntatie, zijn bewustzijn min of meer). Als je je niet in kan leven in een schilderij dan zal je niet begrijpen waarom het precies een mooi schilderij is. Als je je nooit in Stairway to Heaven hebt verloren dan snap je niet waarom de plaat zo hoog wordt aangeschreven. Ja je weet dat het ergens technisch een meesterwerk is en dat het wat met je doet als je op oudejaarsavond halfdronken in de kroeg zit. Maar waarom? Dat ontgaat je. Eén van de voorwaarden om dat wel te snappen is volgens mij om je te kunnen verliezen in de gecreëerde kunst.

Het ding met oude films is dat de mogelijkheid om je in te leven in het gecreëerde universum bemoeilijk wordt om verschillende redenen. Er gelden andere normen en waarden, de tijdsgeest is anders, voorwerpen lijken uit de tijd, er werd met een ander inzicht tegen film als kunst an sich aangekeken, de film leunt voor de totale ervaring gedeeltelijk op symboliek die je niet herkent (One Flew over a Cookoo's Nest) etc.
Als je veel met dit soort afwijkende universa hebt kennisgemaakt dan wordt het makkelijker om de regels die daarin gelden te begrijpen en om er niet op een bewuste manier telkens rationeel over na te hoeven denken om het universum te accepteren.
Hierdoor wordt het vervolgens makkelijker om in plaats van observator te zijn, de film te ondergaan en je te verliezen in het universum. Want pas dan kan je volgens mij de film (en wat voor kunst dan ook, eigenlijk) echt begrijpen en op waarde schatten.

En passant is het volgens mij ook de reden dat stoned een film kijken soms super kan zijn. Je brein heeft dan de neiging om zich minder rationeel op stellen en zich niet bezig te houden met vragen zoals waarom staat die houten stoel daar, waarom slapen ze op stro en waarom wordt die vrouw door haar man als stront behandeld en is je brein misschien meer geïnteresseerd in de audiovisuele vormgeving van het universum, de gezichtsuitdrukkingen, interpersoonlijke relaties, enz.

Je mag het er totaal mee oneens zijn hoor, maar het is voor mij de verklaring waarom oudere films, absurde films, surrealistische films (David Lynch, Kubrick) zo lastig kunnen zijn om van te genieten en waarom ik soms mensen zie die met het frustrerende gevoel achterblijven dat de film ze ergens kwijtraakte.

Persoonlijk is het voor mij de grootste reden waarom ik Inception een draak van een film vindt. Die film besteed er het betere gedeelte van twee uur aan om aan de kijker uit te leggen hoe het universum van Inception werkt. Als gevolg daarvan zijn de actiescenes leeg van stijl en karakter, zijn de personages meer instrumenteel dan van intrinsieke waarde en is het geheel nauwelijks kijkbaar. Maar goed, we kunnen het niet overal over eens zijn :P.

[ Bericht 6% gewijzigd door Aukje83 op 13-01-2011 02:13:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')