abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 januari 2011 @ 09:55:36 #126
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91738695
Misschien ben je te licht.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_91747885
waar heb je t over?
  zondag 23 januari 2011 @ 14:32:32 #128
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91748557
Dat je het niet aankan.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_91750437
oh op die manier.. ja misschien .. :) maar zal toch door moeten ...
  zondag 23 januari 2011 @ 15:16:02 #130
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91750971
Heb je niet iets van werkgroepopdrachten en antwoorden ofzo?
Bis bis bis
pi_91752196
neej zijn geen werkcollege's van dit vak helaas.. :( Zouden ze eigenlijk wel moeten doen, veel mensen hebben er problemen mee ...
  zondag 23 januari 2011 @ 16:00:27 #132
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91753272
Hmm, apart. Dat geeft altijd een goede indicatie van de wijze van tentamineren.
Bis bis bis
pi_91753686
Staatsrecht is altijd al een drama geweest op de RuG (of beter gezegd: het is niet mijn ding). Ik was zo blij dat ik alleen 1A en 1B had :P
pi_91756028
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 15:37 schreef anti-fok het volgende:
neej zijn geen werkcollege's van dit vak helaas.. :( Zouden ze eigenlijk wel moeten doen, veel mensen hebben er problemen mee ...
Daarom: (1) Hoorcolleges (2) Samenvattingen stampen (kenmerken van de verschillende stelsels)

Je had het boek vanaf week 1 grondig moeten lezen (dan valt alles op zijn plaats).
pi_91777289
Boek is niet zo ingewikkeld. Je moet echter dat boek lezen aan de hand van de hoorcolleges. Dan weet je zelf wel wat je wel moet lezen en wat niet. Alle mogelijke rechterlijke instanties en adviesorganen en gedecentraliseerde county's en borough's zijn niet interessant.

Het accent ligt bij verhouding parlement - regering en de bevoegdheden van die beiden. Daarnaast staatsvorm en regeringsvorm en het is van belang dat je de staatsrechtelijke regels vanuit historisch perspectief kan plaatsen. Kennis van de historie is dus ook van belang. Verder is het goed te doen, arceer belangrijke artikelen in de verschillende grondwetten / constituties en dan moet je er vast wel uitkomen.
pi_91786968
Ben momenteel met een essay bezig naar aanleiding van een casus. Ben al een behoorlijk stuk gevorderd, maar misschien kunnen jullie me nog wijzen op foutjes of eventuele dingen die ik over het hoofd heb gezien. Zou erg fijn zijn :)

De casus is als volgt: Eigenaar A verhuurt een pand. Naast het pand van eigenaar A bevindt zich een steegje, dat leidt naar een pleintje aan de achterkant. Naast dat steegje bevindt zich het huis van Eigenaar B. Eigenaar A wil om het pleintje te beschermen een hek plaatsen in het steegje. Eigenaar B geeft hiervoor toestemming, mits hij ook een sleutel krijgt. Zo wordt het hek in 1998 geplaatst in het steegje en verankerd aan de beide muren. (De erfgrens loopt in het midden van het steegje). Dan verkoopt en levert B zijn huis aan C in 2009. C ondervindt echter veel overlast van het hek (er ontstaan scheuren in de muur) en probeert in overleg te treden met Eigenaar A, die weigert echter. Dan besluit eigenaar C het hek dan maar eigenhandig los te maken van de huizen en op het pleintje te plaatsen.

Zo ver was ik al gekomen:
- Hek is niet mandelig
- Hek is wel gemeenschappelijk eigendom, weet niet precies op welke grondslag.. Misschien 5:20 sub e? Verder bestaan er een aantal arresten dat bomen op de erfgrens gemeenschappelijk zijn, maar niet mandelig. Misschien dient dat analoog te worden toegepast
- In beginsel is de toestemming van eigenaar B een persoonlijk recht lijkt me. Vraag is dus in hoeverre C hier aan gebonden kan zijn
- Geen sprake van verkrijgende verjaring van erfdienstbaarheid (geen bezit te goeder trouw)
- Kwalitatieve verbintenis ook niet (geldt voor de omgekeerde situatie)
- Rechtsverwerking lijkt me ook niet.

Dan resteren nog een aantal vragen
- Is C toch gebonden aan dat hek? Heeft hij er mee ingestemd door het huis in die hoedanigheid te kopen of moet hij het hek op andere grond dulden?
- Mocht C niet gebonden zijn, dan is in beginsel eigenrichting natuurlijk niet toegestaan. Zijn er echter escape-mogelijkheden voor C? Het hek bracht schade aan aan zijn huis en er was dus enige noodzaak om op te treden.

Hoop dat jullie me hier een beetje mee kunnen helpen..
pi_91787410
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 16:55 schreef Staatsrecht het volgende:

[..]

Je had het boek vanaf week 1 grondig moeten lezen (dan valt alles op zijn plaats).
Haha respect voor degenen die dat écht doen :P
pi_91788236
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 09:45 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Haha respect voor degenen die dat écht doen :P
Ik heb het mezelf wel weer voorgenomen voor het tweede semester :')

Zie nu dat de studiehandleiding van Sociaalzekerheidsrecht er op staat..
Week 14 laatste college en dan week 15 al het tentamen, alhoewel het nog wel onder voorbehoud staat...

Dat wordt dus zeker een vak in de categorie bijhouden :P

[ Bericht 20% gewijzigd door Yashaaaaa op 24-01-2011 10:32:56 ]
pi_91832858
Ik had een 8 voor bestuursrecht 2! Dat betekent dat mijn tentamenperiode er officieel opzit! Morgen nog even naar een oratie toe en dan heb ik de komende 2 week even vrij! :)
pi_91835533
gefeliciteerd!! Ik had net een 5 helaas, maar ook te weinig voor gedaan ... eigen schuld.. wel vind ik dat er af en toe van die vreemde vragen op bestuursrecht-tentamens bij zitten !! Maar goed, maandag de herkansing om 18.30 .. wel chill.. Dat komt hopelijk wel goed.. maar straks staatsrecht brrr..

wie heeft er ervaring met laatste bachelor-vak via mondeling afleggen? Laten ze dat makkelijk toe? Ik vrees namelijk echt dat ik dit niet ga halen ...
  dinsdag 25 januari 2011 @ 15:38:43 #141
57434 Marloes
Digital Love
pi_91850559
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 09:23 schreef Cortax het volgende:

- Hek is wel gemeenschappelijk eigendom, weet niet precies op welke grondslag.. Misschien 5:20 sub e? Verder bestaan er een aantal arresten dat bomen op de erfgrens gemeenschappelijk zijn, maar niet mandelig. Misschien dient dat analoog te worden toegepast
Artikel 62
1
Een vrijstaande scheidsmuur, een hek of een heg is gemeenschappelijk eigendom en mandelig, indien de grens van twee erven die aan verschillende eigenaars toebehoren, er in de lengterichting onderdoor loopt.

Als ik jouw casus lees icm dit artikel, dan is het hek toch wel mandelig? Het is al even geleden voor mij hoor, dus ik zit niet meer in de stof :')
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_91851046
Arbeidsrecht gehaald met een 8, wel lekker, betekent dat ik van de open vragen minimaal 2.6 punt van de 3 moet hebben gehaald.
Geen referral hier.
pi_91859700
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:38 schreef Marloes het volgende:

[..]

Artikel 62
1
Een vrijstaande scheidsmuur, een hek of een heg is gemeenschappelijk eigendom en mandelig, indien de grens van twee erven die aan verschillende eigenaars toebehoren, er in de lengterichting onderdoor loopt.

Als ik jouw casus lees icm dit artikel, dan is het hek toch wel mandelig? Het is al even geleden voor mij hoor, dus ik zit niet meer in de stof :')
Volgens mij dus niet, omdat de erfgrens er niet in de lengterichting onderdoor loopt. Het hek staat zeg maar haaks op de erfgrens.

Maar vooral de volgende twee dingen kom ik nog niet uit:
- Is C toch gebonden aan dat hek? Heeft hij er mee ingestemd door het huis in die hoedanigheid te kopen of moet hij het hek op andere grond dulden?
- Mocht C niet gebonden zijn, dan is in beginsel eigenrichting natuurlijk niet toegestaan. Zijn er echter escape-mogelijkheden voor C? Het hek bracht schade aan aan zijn huis en er was dus enige noodzaak om op te treden.

Iemand enig idee?

Heb Handelsrecht B overigens ook gehaald, alles nu gehaald :)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:13:22 #144
57434 Marloes
Digital Love
pi_91863848
Die andere twee vragen weet ik zo niet, ik denk er even over na. Maar als het hek er haaks op staat dan loopt niettemin toch nog steeds de erfgrens er in de lengterichting onderdoor? Zoals ik jouw casus begrijp zeg maar. Of bedoel jij dat het hek dan ook in de lengterichting op de grens moet staan? Want dat lees ik niet in het artikel, maar goed :P
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_91873696
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 19:01 schreef Cortax het volgende:

[..]

Volgens mij dus niet, omdat de erfgrens er niet in de lengterichting onderdoor loopt. Het hek staat zeg maar haaks op de erfgrens.

Maar vooral de volgende twee dingen kom ik nog niet uit:

Iemand enig idee?

Heb Handelsrecht B overigens ook gehaald, alles nu gehaald :)
Hey jij was er vandaag ook hé! Ben wel benieuwd wie jij nou was hahaha.
pi_91876379
Ik heb btw iets keidoms gedaan op die oratie maar kan het hier echt niet neerpleuren in dit topic :P Echt té genant als ze er ooit achterkomen :P
pi_91876661
Kom op, nu ben ik nieuwsgierig :P !
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_91882081
hehe ja idd .. zet het even neer en verwijder het anders later weer? ;)
pi_91882658
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 07:40 schreef anti-fok het volgende:
hehe ja idd .. zet het even neer en verwijder het anders later weer? ;)
En PM het ff aan iedereen zodat niemand t mist :P
pi_91884158
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:13 schreef Marloes het volgende:
Die andere twee vragen weet ik zo niet, ik denk er even over na. Maar als het hek er haaks op staat dan loopt niettemin toch nog steeds de erfgrens er in de lengterichting onderdoor? Zoals ik jouw casus begrijp zeg maar. Of bedoel jij dat het hek dan ook in de lengterichting op de grens moet staan? Want dat lees ik niet in het artikel, maar goed :P
Met dat 'indien de erfgrens er in de lengte onderdoor loopt' wordt bedoeld uit te drukken dat het hek op de erfgrens staat. De erfgrens moet er in de lengterichting van het hek onderdoor lopen. Omdat hij er haaks op staat is dat niet het geval. Maar desalniettemin is het hek wel gemeenschappelijk eigendom, omdat hij op beide erven staat. Maar het blijft lastig, helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')