Ben momenteel met een essay bezig naar aanleiding van een casus. Ben al een behoorlijk stuk gevorderd, maar misschien kunnen jullie me nog wijzen op foutjes of eventuele dingen die ik over het hoofd heb gezien. Zou erg fijn zijn

De casus is als volgt: Eigenaar A verhuurt een pand. Naast het pand van eigenaar A bevindt zich een steegje, dat leidt naar een pleintje aan de achterkant. Naast dat steegje bevindt zich het huis van Eigenaar B. Eigenaar A wil om het pleintje te beschermen een hek plaatsen in het steegje. Eigenaar B geeft hiervoor toestemming, mits hij ook een sleutel krijgt. Zo wordt het hek in 1998 geplaatst in het steegje en verankerd aan de beide muren. (De erfgrens loopt in het midden van het steegje). Dan verkoopt en levert B zijn huis aan C in 2009. C ondervindt echter veel overlast van het hek (er ontstaan scheuren in de muur) en probeert in overleg te treden met Eigenaar A, die weigert echter. Dan besluit eigenaar C het hek dan maar eigenhandig los te maken van de huizen en op het pleintje te plaatsen.
Zo ver was ik al gekomen:
- Hek is niet mandelig
- Hek is wel gemeenschappelijk eigendom, weet niet precies op welke grondslag.. Misschien 5:20 sub e? Verder bestaan er een aantal arresten dat bomen op de erfgrens gemeenschappelijk zijn, maar niet mandelig. Misschien dient dat analoog te worden toegepast
- In beginsel is de toestemming van eigenaar B een persoonlijk recht lijkt me. Vraag is dus in hoeverre C hier aan gebonden kan zijn
- Geen sprake van verkrijgende verjaring van erfdienstbaarheid (geen bezit te goeder trouw)
- Kwalitatieve verbintenis ook niet (geldt voor de omgekeerde situatie)
- Rechtsverwerking lijkt me ook niet.
Dan resteren nog een aantal vragen
- Is C toch gebonden aan dat hek? Heeft hij er mee ingestemd door het huis in die hoedanigheid te kopen of moet hij het hek op andere grond dulden?
- Mocht C niet gebonden zijn, dan is in beginsel eigenrichting natuurlijk niet toegestaan. Zijn er echter escape-mogelijkheden voor C? Het hek bracht schade aan aan zijn huis en er was dus enige noodzaak om op te treden.
Hoop dat jullie me hier een beetje mee kunnen helpen..